Har din plasmateve permanenta inbränningar?
Postad 09 March 2008 - 09:26
Postad 11 March 2008 - 21:27
Jag känner mig ganska inläst (=läst alla trådar) på ämnet och kan starkt rekommendera att de som väntar på sin nya plasma passar på att ladda ner Plasma Break-in DVD under Downloads på http://www.eaprogramming.com/
Länken fanns i en annan tråd här på suveräna Minhemmabio.com
Den har gjort underverk. Jag köpte en billig LG42PC35 för en vecka sedan som ghostade så in i h-lvete vilket gjorde mig extra rädd för långsiktig inbränning. (ungarna pajjar allt så småningom så en dyr var inte aktuell) Jag drog ner alla inställningar, zoomade in för att slippa loggor och lät den gå ett par dagar utan förbättring. Men efter att ha kört break-in DVDn i ca 6 timmar är ghostingen helt borta. Jag kör den bara då jag är hemma ifall DVDn skulle hänga sig.
DVDn hjälpte mig dessutom snabbt hitta pixelfel (två intillvarandera liggande röda för min del).
Nätaggregat-surr är en annan femma som jag inte ska diskutera här...
Redigerat av mangle, 11 March 2008 - 21:33.
Postad 11 March 2008 - 22:45
Kort och gott under inkörningstiden kommer tv:n sakna lite stuns i bilden, men den kommer bara var marginellt sämre än när den är korrekt inställd. Finns INGEN anledning att titta på bild som är jättedålig.
Att undvika 4:3 eller 2.35:1 fält (letterbox pillarbox) är också ganska överskattat och inte så vikigt nu längre. En tumregel är att om man kollar på det undantagsvis är det inga problem.
Statiska menyer osv bör man dock låta bli helt i början om man kan
Kan tillägga att jag har en 2 år gammal plasm (LG) som ghostar rätt mycket, men aldrig något som inte går bort på 30 sec. Irriterande? Nja inte så farligt om jag ska var ärlig.
Postad 24 March 2008 - 23:04
Jag börjar undra om det är nåt "fel"
Postad 11 April 2008 - 11:21
Då undviker ni de flesta inbränningar.
Postad 21 April 2008 - 02:40
Så med Q96 måste man nog ha en nyköpt Tv ställa in den med hög kontrast och ha dynamsik kontrast påslaget samt visa en väldigt kontrastrik stillbild med starka färker i mer än 7 timmar (säkert mycket mer) för att överhuvudtaget kunna riskera att få en PERMANENT inbränning.
Redigerat av Unregisteredd4d4b754, 21 April 2008 - 02:48.
Postad 21 April 2008 - 09:22
...ja och är man allergisk mot ghosting får man väl låta bli att spela de första veckorna. Det är det LÄTT värt för att få så CRT-lik bild sedan. Alltså bra svärta och naturliga färger osv när man tittar på tv och film.När min 50" Q96 var relativt ny (under 150 timmar) spelade jag Overlord med kontrast på 85 och dynamisk kontrast påslagen, spelade ca 5 Timmar i sträck tog en 30 min paus och spelade sen några timmar till. Spelet har en ilsket röd lysande hälsomätare i ena hörnet som gav mig ghosting som tog ett par timmar att bli av med.
Så med Q96 måste man nog ha en nyköpt Tv ställa in den med hög kontrast och ha dynamsik kontrast påslaget samt visa en väldigt kontrastrik stillbild med starka färker i mer än 7 timmar (säkert mycket mer) för att överhuvudtaget kunna riskera att få en PERMANENT inbränning.
Postad 20 May 2008 - 09:58
Så för att nyansera inbränningsdebatten så kanske man kank säga så här: måste man prompt ha dynamisk bild med extrema ljusinställningar, ja då är plasma inget bra alternativ.
Postad 20 May 2008 - 16:08
Postad 20 May 2008 - 18:03
"permanent (latin pe´rmanens, genitiv permane´ntis, presens particip av perma´neo 'förbli', 'hålla ut', 'bestå'), oavbruten, stadigvarande."
Tråden är förvirrande....minst sagt!
Postad 24 May 2008 - 00:20
Postad 02 June 2008 - 23:15
Inget Anti-virus skydd gör dig 100%.. Men virusskydd + sunt förnuft så är du 100% säker..
Dagen plasma teknik är för på tok för bra för att anmärkas för inbränningar.
Ni som får inbränningar. Använd huvudet och förstå er på tekniken!
Postad 15 June 2008 - 15:34
om man har en panasonic pz85 o kör ps3 hur står risk är det om man spelar GTA i låt säga 2 timmar i sträck?
Postad 15 June 2008 - 15:37
exat vad ska man göra då istället för att vara dryg kan du väl säga vilka åtgärder man ska använda sig av ?
om man har en panasonic pz85 o kör ps3 hur står risk är det om man spelar GTA i låt säga 2 timmar i sträck?
Risken är väl ungefär lika stor som att du skulle få en inbränning på en gammal CRT tjock-tv.
Det går ju att få inbränningar på allt om man verkligen ligger i.
Postad 15 June 2008 - 20:51
exat vad ska man göra då istället för att vara dryg kan du väl säga vilka åtgärder man ska använda sig av ?
Vi kan väl säga så här; jag spelar Motorstorm kanske tre till fem timmar. Kontrasten är väl under femtio procent. jag ser ghosting när jag lägger. Dessa försvinner efter ett tag.
Detta såg man ju på CRT-tv:n titt som tätt. Redan då visste jag att dessa bleknar bort.
Det folk reagerar på är ordet "inbränning". Fortfarande måste man misshandla sin TV rejält för att bränna in en bild. För mig kvalificerar egentligen inte ordet ghosting i denna tråd.
Tråden skulle bli väldigt kort om personer med PERMANENT inbränning skrev.Permanent betyder också HELA tv:ns livslängd, vilket få ens kan bevisa att de har haft.
Bara för intressets skull så frågar jag -har NÅGON fått en permanent inbränning??! Någon som har haft en inbränning i tjugo tusen timmar, t ex?
Hallå?
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 15 June 2008 - 20:54.
Postad 16 June 2008 - 00:48
Redigerat av Mange_L, 16 June 2008 - 00:48.
Postad 16 June 2008 - 08:33
Detta inlägg visar ju bara att du inte vet hur processen för inbränning fungerar. Förklara gärna varför en 2 år gammal plasma TV med ingen inbränning skulle vara mer sannolik att uppvisa en inbränning år 3, eller menar du plasma TV som idag är 3 år gammal?Tror du att det finns en enda plattskärm i världen som inte har pajat efter så många timmar? Har man en inbränning som inte försvinner efter säg ett halvårs användande så är det klart att man kan kalla den permanent. Speciellt med tanke på hur kort livslängd de flesta skärmar har eller på hur ofta folk byter upp sig. Att inbränningen bleknar och kanske tom försvinner med tiden betyder ju inte att den är mindre permanent utan att man sliter ner panelen så att den syns mindre och mindre. I likhet med allt annat som visas på skärmen. Jag har sett gott om inbränningar på plasmor, men inte några på modeller från det senaste året eller så. På tre år gamla plasmor skulle jag säga att det är ovanligt att det inte finns en och annan inbränning.
50% luminans fås efter ca 60 000 timmar så man får nog ligga i för att 3 år ska ha någon större betydelse om man sköter sin TV, dvs man skulle kunna tänka sig att åldrandet hos de olika färgerna divergerar över tid, men knappast särskillt noterbart efter bara 3 år...
Postad 16 June 2008 - 11:34
Postad 16 June 2008 - 11:58
köpt en samsung q97 50" och haft den i en dag och har tv3 loggan inbrännd.
efter en dag? Kom igen... det lär ju bara vara en spökbild...
En ny plasma har väldigt känslig fosfor och om man då har för hög kontrast eller ljusstyrka så "laddas den upp" vilket leder till att bilden stannar kvar en stund. Det försvinner...
Se till att dra ner kontrast och ljus på din TV. Bilden ska inte skrika dig upp i ansiktet, den ska vara lugn och fin.
Och se till att du inte använder butiksläge, eller dynamiskt läge eller något liknande.
Använd bildlägen som heter i stil med "bio" eller "korrekt" om det finns. Annars "standard" eller "normal".
Postad 16 June 2008 - 18:05
En ny plasma har väldigt känslig fosfor och om man då har för hög kontrast eller ljusstyrka så "laddas den upp" vilket leder till att bilden stannar kvar en stund. Det försvinner...
Se till att dra ner kontrast och ljus på din TV. Bilden ska inte skrika dig upp i ansiktet, den ska vara lugn och fin.
Och se till att du inte använder butiksläge, eller dynamiskt läge eller något liknande.
Använd bildlägen som heter i stil med "bio" eller "korrekt" om det finns. Annars "standard" eller "normal".
nje jag vet inte har kört med vitbild nu och liiite har försvunnit men har 12 döda pixlar nere i högra hörnet och en ganska stor skada på "chassit" så det hör nog till för skadan är på samma ställe som dom döda pixlarna är på..
FY ... vad trött jag blir!
expert skulle ringa mej imorgon hörde av mej till dom på eftermiddagen.. HOPPAS jag får byta ut den och inte lämmna in den. tror inte dom gör det menmen. för den är ny så borde som byta yt den i affären.
Redigerat av mkjn2, 16 June 2008 - 18:07.
Postad 17 June 2008 - 12:46
Postad 17 June 2008 - 13:05
Hänger för övrigt ett antal TOTALT misshandlade plasmor på väggarna på mitt jobb. Dessa är fyra eller fem år gamla och visar nära nog statiskt material på hög kontrast. Vanligt att de byter bild någon gång i minuten, men ett tag stod de på med helt statisk bild i en hel vecka...
Inbränningar? Nej inga alls...
... Däremot så finns det ett antal LCD-skärmar med "inbrända" inloggninsgrutor
Redigerat av Grimmy, 17 June 2008 - 13:07.
Postad 17 June 2008 - 21:12
Detta inlägg visar ju bara att du inte vet hur processen för inbränning fungerar. Förklara gärna varför en 2 år gammal plasma TV med ingen inbränning skulle vara mer sannolik att uppvisa en inbränning år 3, eller menar du plasma TV som idag är 3 år gammal?
50% luminans fås efter ca 60 000 timmar så man får nog ligga i för att 3 år ska ha någon större betydelse om man sköter sin TV, dvs man skulle kunna tänka sig att åldrandet hos de olika färgerna divergerar över tid, men knappast särskillt noterbart efter bara 3 år...
Och ditt svar visar att du inte förstod vad jag menade. Det jag menade var naturligtvis att plasmaskrämarna för tre år sen var betydligt känsligare för inbränningar varför rätt många dras med inbränningar. Naturligtvis menade jag inte att en tre år gammal plasma helt plötsligt får en inbränning efter två års användning. Jag har tex överhuvudtaget inte sett en Pio G6 skärm som inte har haft inbränningar. Däremot har jag inte sett en enda G8 skärm som har en inbränning så utvecklingen har ju gått framåt.
Postad 17 June 2008 - 22:25
Då missförstod jag dig, Mange_L. Jag skulle såklart frågat om vad du menade istället för att direkt anklaga dig för något du inte menade så det var helt mitt fel, ursäkta.Och ditt svar visar att du inte förstod vad jag menade. Det jag menade var naturligtvis att plasmaskrämarna för tre år sen var betydligt känsligare för inbränningar varför rätt många dras med inbränningar. Naturligtvis menade jag inte att en tre år gammal plasma helt plötsligt får en inbränning efter två års användning. Jag har tex överhuvudtaget inte sett en Pio G6 skärm som inte har haft inbränningar. Däremot har jag inte sett en enda G8 skärm som har en inbränning så utvecklingen har ju gått framåt.
Postad 19 June 2008 - 18:28
Postad 19 June 2008 - 20:20
nje jag vet inte har kört med vitbild nu och liiite har försvunnit men har 12 döda pixlar nere i högra hörnet och en ganska stor skada på "chassit" så det hör nog till för skadan är på samma ställe som dom döda pixlarna är på..
FY ... vad trött jag blir!
expert skulle ringa mej imorgon hörde av mej till dom på eftermiddagen.. HOPPAS jag får byta ut den och inte lämmna in den. tror inte dom gör det menmen. för den är ny så borde som byta yt den i affären.
Hur som helst är det ingen inbränning. Synd att höra om pixlarna. Jag tror du får den utbytt.
Postad 19 June 2008 - 23:52
Men jag har svårt att tro att det ändå är mer än var tionde som fått inbränningar ens på G6 så jag tror att det där med alla har det är nog specifika erfarenheter snarare än något generellt. I annat fall hade det varit ramaskri.
Samtidigt ska vi komma ihåg att när G6 var aktuell så såg kanaloggorna helt annorludna ut på kanalerna och risken för att inbränning vid normalt tv-tittande var då avsevärt högre än idag. Det är inte säkert att man kan lyckas få inbränningar med tv-tittande ens på pio G6 med de kanaloggorna som finns idag. Reservation för att jag inte har många kanaler: finns säkert de som har rejäla färgkluttar idag med, men SVT, Fyran osv har i alla fall neutrala grå.
Postad 20 June 2008 - 00:09
Man kanske skall prova med blåslampa och se om det möjligtvis kan
ge några inbränningar
Maveric
Postad 20 June 2008 - 12:28
Trots att ps3 an går varm här så finns inte detta problemet på min panna..
Man kanske skall prova med blåslampa och se om det möjligtvis kan
ge några inbränningar![]()
Maveric
Vilken ide jag fick. Man kan ju tillverka en egen logotyp som man bränner in i dynamiskt läge. Snor någon min tv så kommer det stå "tillhör trebban" när tjyven sätter på tv:n.
Postad 12 July 2008 - 10:39
Postad 03 August 2008 - 22:20
jag har haft min pio 5080xd ett par månader nu och än så länge inte sett ett spår av inbränningar, men om jag tittar på omröstningsresultatet kanske jag borde börja oroa mig
Du får inte glömma att omröstningen inkluderar Pio-plasmor av äldre generationer
+ Att du ju redan har överlevt de första månaderna, så du kan nog vara lugn ^^
Postad 19 November 2008 - 21:14
Min tv är: Samsung PS-42E71H ca 2år
Postad 29 December 2008 - 00:54
Är det inte läge att köra en ny omröstning med apparater som är typ max 1 år gamla eller nått?
Och så definera "permanent inbränning" förstås. Hur många ghostningar syns i flera veckor och försvinner därefter gradvis? Händer det någonsin? Eller är "flera veckor" rätt nära "permanent"?
Postad 29 December 2008 - 02:17
Det här är ju en intressant fråga men för folk som ska köpa nytt idag är det ju helt orelevant om folk för tre år sen hade problem med sin redan då gamla plasma.
Är det inte läge att köra en ny omröstning med apparater som är typ max 1 år gamla eller nått?
Och så definera "permanent inbränning" förstås. Hur många ghostningar syns i flera veckor och försvinner därefter gradvis? Händer det någonsin? Eller är "flera veckor" rätt nära "permanent"?
Nej permanent betyder permanent. Vi får inte förvanska ordet till att betyda något annat.
Använder man ordet permanent om en plasma bör inbränningen sitta plasmans livslängd ut. Än så länge har jag inte hört om det.
Om en ghosting "försvinner" efter ett par veckor kan den ju i betydelsen inte vara permanent. Och det spelar ingen roll om ghostingen försvinner en timma innan plasman dör heller. Ghostingen blir inte mer permanent för det.
Har du en ghosting som håller sig från första dagen du använder den till dagen då plasman dör skulle man ju kunna kalla den permanent. Svårare blir det om plasman bara höll i tre dagar med en ghosting. Klura på den du!
Rent tekniskt skulle man ju kunna kalla ghostingen för permanent i ett sådant fall. Men en ghosting verkar kunna bli "borttvättad" i nästan alla fall jag känner till. Även om det tar flera år, säg tre år, och om plasman höll i fem, så kan man ändå inte kalla ghostingen för permanent. Spelar alltså ingen roll hur lång tid det tar. Så fort ghostningen går bort faller ordet permanent bort.
Vi kanske skulle fråga vem som har haft den mest långvariga "tillfälliga" ghostningen? Ska vi gissa på några år? Fem kanske?
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 29 December 2008 - 02:18.
Postad 30 December 2008 - 14:23
Akta er för detta spel med lömska livmätare i vitt och svart.
Har ringt Samsung men och dom sa att dom skulle skicka ut tekniker men poängterade att om han inte hittar något fel så får jag betala service-avgiften.
Om denne inspektör inte tycker att min tv har fel ja då kommer jag tvinga fanskapet att köpa den till fullpriset 20 000kr och sedan välja ett bättre märke...
Tack för mig.
Postad 19 January 2009 - 21:57
Postad 19 January 2009 - 22:05
Med tanke på att det där är handhavande fel så kommer du inte få den utbytt, står till och med i bruksanvisningen vad som gäller. Sist jag kollade tror jag det stod 2-3 gånger på en sida om just inbränningar/ghostningar att det inte går på garantin utan det är du som kund som har behandlat tvn fel.Samsung PS50A556 Permanenta inbränningar från tv-spelet Battlefield Bad Company.
Akta er för detta spel med lömska livmätare i vitt och svart.
Har ringt Samsung men och dom sa att dom skulle skicka ut tekniker men poängterade att om han inte hittar något fel så får jag betala service-avgiften.
Om denne inspektör inte tycker att min tv har fel ja då kommer jag tvinga fanskapet att köpa den till fullpriset 20 000kr och sedan välja ett bättre märke...
Tack för mig.
Postad 28 February 2009 - 19:44
Edit
Skulle vara intressant med en omröstning där man frågar om nån har kvar inbränningar som har suttit minst 3-6 månader utan att ha blekts på tv apparater från 2008
Redigerat av moparman, 28 February 2009 - 19:45.
Postad 02 March 2009 - 13:46
I princip är det BEND OVER AND ENJOY.... när man väl köpt tvn från dem,
permanenta inbränningar efter 2mån användning (aldrig kopplad till dator)
Köptes 01 Nov -08 och kopplades in i slutet av November (pga flytt!)
Ingen i SIBAS ¤%&¤%&¤%&-butik sa ett dugg om att "ha inte på tvn för länge på en kanal, ställ ner kontrasten.. bla bla bla" Hur fan ska man veta det som konsument? Dessutom varför säljs tv-apparater som man "inte" kan titta på?
Suck.. har nu inbränning på följande från 3an: logon, textremsorna, bakgrunden från textremsor, samt viss bild!
Samsung suger FET-åsna - summerar väl ganska bra min upplevelse av detta företag!
//najkks
Postad 22 June 2009 - 13:05
Och då har jag ändå haft den kopplad till datorn och haft menyer som legat på samma plats i timmar utan att det fastnat. Så nej, det blir nog inga "riktiga inbränningar" på en modern plasma.
Postad 22 June 2009 - 13:32
tydligen?
Postad 23 June 2009 - 09:33
Finns det fosfor i plasmateve?
Blev ju fundersam där så jag var tvungen att kolla upp det =)
http://www.olivetti.nu/plasmatv.htm
"Hos SEQ hittar du Pioneer Plasma TV skärmar. Välkommen!. ... 1024 x 768, men ljusstyrkan har ökats med hjälp av nytt fosfor i plasmacellerna. .."
www.amt.se/ovrigt.htm
"En plasma jobbar precis som en vanlig gammal bildrörs-TV med fosfor. Skärmen är uppdelad i ett rutnät med röda, gröna och blå celler. ..."
http://sv.wikipedia....composition.svg
Bra bild här i länken ovan =)
Så de innehåller fosfor =)
Postad 23 June 2009 - 18:16
Postad 29 June 2009 - 15:04
Denna tv slängde jag upp ur kartongen satte på och slog genast på GTA IV som jag spelade i 6h i ett streck. (finns både radar osv som ligger på samma ställe) men det fastnade bara ett längre tag men försvann sedan!
Mitt ex råkade även ha på "gissa ordet" på tv3 i ett ANTAL timmar, och efter detta hade jag en hel del rutor i min tv, som tur var så försvann dessa också tillslut.
helt klart kanonköp
Postad 29 June 2009 - 21:52
Panasonic TH42PX80 - Inga permanenta inbränningar.
Denna tv slängde jag upp ur kartongen satte på och slog genast på GTA IV som jag spelade i 6h i ett streck. (finns både radar osv som ligger på samma ställe) men det fastnade bara ett längre tag men försvann sedan!
Mitt ex råkade även ha på "gissa ordet" på tv3 i ett ANTAL timmar, och efter detta hade jag en hel del rutor i min tv, som tur var så försvann dessa också tillslut.
helt klart kanonköp
Jag måste bara... instämma!
Jag brände dock in min TV först med låg konstrast/ljusstyrka första månaden d.v.s. 50% (det jag alltid köra på nu för tiden också, om det inte är mitt på dagen och solen lyser in).
Köpte min i höstas, har man spelar något tv-spel eller tittat på textad film för länge är det bara brusa några sekunder så försvinner det.
Och när det är som värst har jag brusat några minuter, har inte upptäckt några permanenta inbränningar än iaf.
OT:
Och för de som läser det här och letar efter "temporära inbränningar" kan jag bara smyga in att de syns i stort sett inte, det är bara om bilden blir svart och man tittar ur fokus som man skönjer dem.
Min plasma ftw.
Redigerat av Unregisteredc288478c, 29 June 2009 - 21:54.
Postad 08 December 2009 - 10:45
Brukar ställa den på whitewash ibland och det är ju inte alls mycket, stör inte när det väl är fullbild. Har inga inbränningar i form av tv-loggor eller textremsor, dessa är enbart temporära isf.
Postad 20 January 2010 - 11:16
Men dessa försvinner ganska så fort när bilden kommer igång igen. Brukar ibland sätta på myrornas krig i 5 min så är allt borta.
Kanon Nöjd, inne på år 2 nu.
Postad 05 February 2010 - 19:53
Efter en vittvätt på 1h så var allt borta. Tv:n hade då gått i 700h men det borde ju endå vara ett väldigt hårt test som den klarade gallant.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
59 bilder
303 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?