Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

VÄLDIGT intressant grupptest av budgetreceivers.

122 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 januari 2004 - 18:53

Unregisterede0233637
  • Unregisterede0233637
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Jag har en yamaha rx-v1400, har haft den i några månader nu, får :
;) :angry: :angry: :angry: :angry: i betyg, finns absolut ingenting jag kan komma på som saknas på den, och den väckte mina gamla högtalare till liv igen. Lite tweakning på 7-kanals equalizern för centern och plötsligt så kan jag leva i några månader till med min undermåliga center tills jag bestämt mig för ett högtalarpaket ;).

Postad 19 januari 2004 - 18:54

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Min erfarenhet är att H/K gör recivrar med bra effekt, men med en ljudbild som har lite sämre detaljupplösning och djup...

Stämmer med mina intryck också ;)

Det bästa vore nog en kombination av Yamahas pris & ljudkvalitet samt H/K:s effekt....en sådan reciver borde nog bli en storsäljare... 

Den skulle sopa rent fullständigt ;)

Postad 19 januari 2004 - 19:37

Unregistered989
  • Unregistered989
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
detta blev juh en väldigt rolig tråd, pajkastning hit och dit, mycket underhållande och läsa.

tänkte bara komma med en tanke, ingen har nämt någonting om högtalare i denna tråd, kanske därför att det är en tråd i "förstärkare" forumet, men jag tycker endå att en liten påminnelse är befogad...

jag tror inte att det finns en enda universal stärkare (åtminstonde i dessa prisklasser) som låter helt klart bäst med alla högtalare som finns, men vad vet jag, enligt vissa så har jag bara köpt "ett värmeelement för 10åringar som inte kan något om ljud" aka h/k

jo, just.. min poäng är, har inte högtalarna något som helst skillnad i erat val av stärkare eller tar ni bara det som ser snyggt ut, är strömstark, har flest dsp lägen, låter bra med andra högtalare?

edit: jo just, väljer ni en den stärkare som har flest anhängare här på forumet?

Redigerat av Unregistered989, 19 januari 2004 - 19:41.

Postad 19 januari 2004 - 23:37

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
Edit: Blev två lika inlägg i rad...därför raderade jag denna...

JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 19 januari 2004 - 23:43.

Postad 19 januari 2004 - 23:41

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

detta blev juh en väldigt rolig tråd, pajkastning hit och dit, mycket underhållande och läsa.

Jag tycker det inte varit så mycket pajkastning hit & dit i denna tråd utan en bra diskussion om olika förstärkare. ;)

Att den är underhållade och rolig att läsa hoppas jag du menar att du får ut något nytt av den... ;)

Själv ogillar jag trådar med inlägg där det står typ "Yamaha slår allt" - "Ingen slår H/K i effekt" - "Pioneer är bäst" etc. Det tycker jag är pajkastning av högsta rang... :angry:

Angående högtalare, så passar de bäst i högtalarforumen, men det är bra att ha en strömstark förstärkare som klarar låga impedanser om högtalarna är många och tröga att driva. Har man lättdrivna högtalare kan man nöja sig med en lite mindre strömstark reciver och få lite finare ljudkvalitet istället.

Det som kostar multum inom Hi fi & Hembio är att få både och - d v s både strömstarkt och fin ljudkvalitet...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 19 januari 2004 - 23:42.

Postad 20 januari 2004 - 01:01

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0
JB:

Har man lättdrivna högtalare kan man nöja sig med en lite mindre strömstark reciver och få lite finare ljudkvalitet istället.

Var nog inte riktigt med på det resonemanget. Menar du om man har en strömstark förstärkare som kostar 5000:- så har en icke strömstark förstärkare för samma pengar högre ljudkvalitet??? Har du något exempel?

Har man lättdrivna högtalare kan man nöja sig med en lite mindre effektstark förstärkare möjligtvis men "ljudkvaliteten" bestäms varken helt av effekten eller strömstyrkan. Det är bara två faktorer som påverkar ljudet och det finns många fler faktorer som är viktigare. S/N, Distorsionsnivå, dämpfaktor, grad av återkoppling o s v. I en normal förstärkare sitter det cirka 20-30 komponenter som påverkar signalen. Kvalitetsnivån på var och en av dessa komponenter påverkar ljudkvaliteten betydligt mer är strömstyrka och effekt. Därför kan man inte generalisera och säga att strömsvaga förstärkare har högre ljudkvalitet.

Redigerat av Unregisteredb3c6d6ac, 20 januari 2004 - 01:03.

Postad 20 januari 2004 - 08:10

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Problemet är väl snarare att det är tvärtom. Dvs om en förstärkare är strömstark och levererar hög effekt så har den vanligtvis även bra delar i övrigt.

Det vore lite spännande att se ett test av Pioneer, Yamaha, H/K mfl i likvärdig prisklass som försteg, dvs utan de inbyggda slutstegen. Samt även ett test av ett märke i olika prisklass som försteg. Är det samma försteg i Pioneer 812 som i Pioneer AX5 men olika slutsteg? Eller är det stor ljudmäsig skillnad redan på förstegsnivå? Att det är stor skillnad när man använder de inbyggda slutstegen är uppenbart, inte bara i ljudtryck utan i ljudkvalitet.

Om man tänker skaffa externa slutsteg känns det lite onödigt att fläska på med en strömstark receiver, samtidigt har iallafall jag känslan av att billiga receivrar även har dåliga försteg och då vinner man ju inte så mycket på att skaffa externa slutsteg heller. Moment 22. ;)

Så mycket tester, så lite tid. ;) Kanske är ett bra uppslag till tidningarna, lägga in ett test av receivern som enbart försteg och ge ett betyg även på det.

Postad 20 januari 2004 - 08:19

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0

Det är klart att det är kul att veta att ens H/K förstärkare kan leverera 50 ampere men hur kul är det att få 50 ampere i fingrarna om man råkar pilla på högtalarkontakterna vid fel tillfälle? Någon som har småbarn?

Argh!

Hmm, du vet hur man använder ohms lag för att räkna ut effekt å sån't, men tror du inte att kroppen har någon resistans? ;)

Ur slutsteget på de flesta förstärkarna så ligger spänningen på max 60V.
Så, skall du då "få 50 ampere i fingrarna" så måste kroppens resistans ligga på 1,2 Ohm. Som tur va är inte det fallet.
Faktum är att 60V ger bara en ström på ca 0-10 mA lite beroende på hur svettig man är om fingrarna. Det ger en pirrande/brännande känsla - i det fall man känner något överhuvudtaget.

Så länge högtalarna är tysta så är det ca 0,x V ut..... annars så skulle det höras.
Så, högtalarna drivna till MAX under ett mycket högohmigt tillfälle kan ge en brännande känsla.

Det föreligger alltså ingen livsfara att peta på högtalarterminalerna, vare sig man är vuxen eller barn.

Att slicka på terminalerna är dock inget jag rekommendrerar att ens vuxna testar, inte ens för vetandets nöje.

Fara är det däremot att kortsluta högtalarutgångar/högtalarkablar, det kan skvätta smält metall som i värsta fall kan leda till synskador. Det är alltså fara å förde om "lillen" leker med gaffel bakom stärkarn/högtalarna.

Jaja, mina uträkningar var väl inte helt hundraprocentiga då. ;)

Men faktum kvarstår - på senare tid har man börjat sätta plastpluppar i högtalarkontakterna, och det beror inte på att man vill hindra folk från att köpa banankontakter utan på att tillverkarna fått krav på sig att barnsäkra sina produkter. Antagligen har det väl hänt tokiga saker....

På mina B&W CM2'or däremot består högtalarkontakterna helt av metall, så där är det fritt fram. Visst, bara att ta i dom är kanske inte farligt, men som sagt.. rätt vad det är kommer gaffeln fram...

Hur stor är kroppens impedans egentligen? Stoppar man fingrarna i 220V-uttaget är det ju inte särskilt skönt och tillochmed livsfarligt, men det är bara 4-dubbla spänningen? Hur mycket ström tål en ettåring eller vuxen genom hjärtat egentligen? Nu blev jag lite nyfiken. :angry:

Postad 20 januari 2004 - 08:23

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Någon skrev tidigare att hög effekt / strömstyrka är bra i alla lägen, inte bara när man ska spela högt. Det där har jag hört förut. Kan någon ge en vettig förklaring till det? Varför är det bättre att ha en förstärkare som kan leverera 30A än en som kan leverera 15A om man bara utnyttjar 1A (typ 8W) när man lyssnar?

Postad 20 januari 2004 - 09:55

Unregistered02d75cbb
  • Unregistered02d75cbb
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
I vägguttagen blir det väl en 22mA . kroppens resistans sägs ligga på ca 1Kohm. Men växelström är farligare än likström. vägguttagen har 50Hz. Det påverkar hjärtat på helt annat sätt än likström är är därför farligare.
Sen beror det på om strömen passerar hjärtat eller bara genom ett finger.
Det är ju inte alltid folk dör när dm kör fingrarna i 220 heller. många vänner har gjort det och dom lever.

I = U/R

Redigerat av Unregistered02d75cbb, 20 januari 2004 - 09:55.

Postad 20 januari 2004 - 10:27

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

Men växelström är farligare än likström.

Ja och gissa vad det är du har på högtalar kontakterna ;)

Postad 20 januari 2004 - 10:31

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Har man lättdrivna högtalare kan man nöja sig med en lite mindre effektstark förstärkare möjligtvis men "ljudkvaliteten" bestäms varken helt av effekten eller strömstyrkan.

Det är ju det jag försökt säga. En liten del av ljudkvaliten bestäms av slutstegets uppbyggnad. Självklart är det bra att ha bra effekt i alla lägen...men tillverkare tar alltid tillbaka där de förlorar på karusellerna. Dvs, lägger de ner resurser på försteget med fina komponenter osv, snålar de lite mer på slutsteg eller tvärtom...

Det är också därför testarna alltid hittar ngt positivt om varje märke, men sedan sätter de betyg efter vad de värdesätter mest i det aktuella testet.

Det är inte för skoj skull t ex H/K har en "finare" och dyrare serie, där den största skillanden är att de där också lagt ner mer pengar på förstegen. Även Pioneer hade tidigare en oerhört bra så kallad Reference-serie...med oerhört bra försteg... Dessa kunde man sannerligen inte säga att de lät "tunnt".

Att man inte har det bästa på alla ställen är också hela vitsen med att tillverkare har så många olika modeller...och vill man ha både bra ljud och effekt får man också klättra en bra bit i prislistorna.
Sedan har vi ju alla olika krav och smak...det vissa tycker låter bra...tycker andra låter mindre bra...

Det finns många bra förstärkare med låg uteffekt som låter mycket bra i mina öron i alla fall...Naim, Creek, Sentec, Quad är ngr märken jag ägt och jag har dessutom haft äran att äga en del fantastiskt välljudande rörförstärkare, som verkligen inte är kända som några kraftpaket.
Har också ägt ett riktigt kraftpaket - Ett H/KCitation för/slutsteg från slutet av 80-talet. Här kunde vi snacka om både kraft och välljud.

Var nog inte riktigt med på det resonemanget. Menar du om man har en strömstark förstärkare som kostar 5000:- så har en icke strömstark förstärkare för samma pengar högre ljudkvalitet??? Har du något exempel?.

Du får högre ljudkvalitet per krona du lägger ner på Yamaha jämfört med H/K...men sämre effekt.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 20 januari 2004 - 10:41.

Postad 20 januari 2004 - 12:55

Unregistered02d75cbb
  • Unregistered02d75cbb
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Men växelström är farligare än likström.

Ja och gissa vad det är du har på högtalar kontakterna

F.Ultra: Det är väl ganska uppenbart. ville bara konstatera. ;)

Redigerat av Unregistered02d75cbb, 20 januari 2004 - 12:57.

Postad 20 januari 2004 - 13:38

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Du får högre ljudkvalitet per krona du lägger ner på Yamaha jämfört med H/K...men sämre effekt.

Vilken sandlåda ;)

Postad 20 januari 2004 - 14:03

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0

Jämförelsen får väl bli med Onkyo då som kostar mer än dubbelt (5000 spänn plus) mot Yamahan och ger hela 11 watt mer vid 5-kanaler drivna.. Snacka om uppköp.. ;)

Ja det är ju bara watten man betalar för..............

Postad 20 januari 2004 - 14:46

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

• 1 504 inlägg
  • 0

Om man läser all text förstår man sammanhanget.

Redigerat av Unregistered6de8f2a4, 20 januari 2004 - 14:46.

Postad 20 januari 2004 - 15:13

Unregistered15075a6f
  • Unregistered15075a6f
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Någon skrev sandlåda, och jag håller med. Upplevelsen är vad man hör och inte vad man kan läsa på en lapp.

Nu så här i vintertider kan man väl göra en dålig jämförelse med liftar och skidåkning. Bara för att Sälen har fler liftar än Hemsedal så betyder inte det att din upplevelse av skidåkning blir bättre i Sälen än i Hemsedal. Troligen blir det tvärtom....

Vad jag försöker säga med detta är att siffror (watt, ampere osv) är inget mått på välljud. Men det KAN vara en parameter som påverkar.

Postad 20 januari 2004 - 17:06

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0
Jag hittade en intressant kommentar i Audioholics test av RX-V2400 (RX-V2400 är specad till 7x180W DIN eller 7*120W FTC):

However, be cautioned that this receiver will NOT deliver anywhere near its rated power with all channels driven (nor is it specified too) which is not a realistic operational condition in any real world listening environment anyway.

I would venture to say based on the 640VA power supply rating and 71V caps, the RX-V2400 would easily deliver 120wpc X 2 and about:

80 wpc (ref 1kHz) X 5 all channels driven

60 wpc (ref 1kHz) X 7 all channels driven

(assuming line voltage held constant, 8 ohm loads)

Postad 20 januari 2004 - 17:48

Unregisterede0233637
  • Unregisterede0233637
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Var väl det som krävdes för att den skulle uppfylla thx select

For receivers and loudspeakers, the THX Select certification is for components that are certified to perform in a mid-sized home theater environment of up to 2,000 cubic feet.

Theoretically, if you have a home theater environment that is 2,000 cubic feet or less, THX Select receivers and loudspeakers should deliver about the same presentation standards as the higher-end THX Ultra components.

skulle va kul att se hur en riktig mätning skulle se ut med yamaha rx-v1400 ...om nån hittar det så kan ni väl posta en länk..

Den har all effekt som jag behöver och låter tillräckligt bra för mina öron så även om en mätning skulle visa 7*1 watt skulle jag vara nöjd :lol:

Redigerat av Unregisterede0233637, 20 januari 2004 - 17:57.

Postad 20 januari 2004 - 18:29

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0

Den har all effekt som jag behöver och låter tillräckligt bra för mina öron så även om en mätning skulle visa 7*1 watt skulle jag vara nöjd

Precis.. That´s the point! :lol:

Postad 03 februari 2004 - 09:40

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0

Om man läser all text förstår man sammanhanget.

Haha, sorry.. :blink:

Postad 04 februari 2004 - 07:08

Spiroue
  • Spiroue
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Hej visst vore det bra om man kunde hitta en favoritrecensent som har samma ljudideal som man själv har. Om man jämför med musikrecensioner så är ju det absolut bästa att hitta en eller ett par recensenter som "alltid har rätt". Då kan man blint lita på deras betyg och köpa skivan olyssnat.

Detta fungerar ofta bra när det gäller musik, böcker och film. Men att en skiva får ett bra betyg i Aftonbladet säger mig inte mycket. Det beror på vilken recensent på Aftonbladet som recenserat som avgör om jag litar på betyget eller inte.

Kan inte detta också vara orsaken till att t.ex. Yamaha 540 fick bättre betyg än 640 i samma tidning? Det är helt enkelt olika personer på tidningen som testat de två produkterna? Allmänt så känns det som att när produkter testas inom hembio/hifi så framgår det inte särskilt ofta vem/vilka som testat. Detta gör recentioner på sådana produkter inte säger mig så mycket eftersom jag inte vet vilken "smak" recensenten har.

Alla mer eller mindre patetiska försök att beskriva ljudet i tester börjar också bli lite krystat. Ultradetaljerat, supertransparent m.fl m.fl. Och detta oavsett om man testar en produkt för 5.000 eller 50.000. Ordvalen är detsamma ändå. Svårt att veta vad man skall tro.

Så det är väl som de flesta säger... Man får låna hem och testa med sin egen utrustning i sitt eget rum. Krångligt men sant.

Postad 04 februari 2004 - 08:58

Unregisteredc76d9563
  • Unregisteredc76d9563
  • Beroende

• 1 048 inlägg
  • 0

Så det är väl som de flesta säger... Man får låna hem och testa med sin egen utrustning i sitt eget rum. Krångligt men sant.

Eftersom det inte finns någon absolut sanning så står inte så många andra medel till buds. Lite kan man möjligtvis sålla genom att lyssna i butiker men det slutliga valet måste nog tas i ens egen miljö.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.