Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Klipsch RF-35 till AV K-3 signatur

91 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 22 November 2007 - 23:19

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • AnvĂ€ndare

• 195 inlĂ€gg
  • 0
HallÄ, gÄr i funderingar pÄ att byta bort min Klipsch RF-35 eftersom de bla Àr alldeles för stora och jag tycker att ljudet pÄ nÄgot sÀtt Àr för "extremt" eller hur jag ska förklara det. Diskanten blir ju vÀldigt klar och nÀstan för klar medan basen dundrar pÄ nÀstan för mycket. Jag har mer eller mindre förÀlskat mig i Audiovector vita K-3:or :) , utseendet Àr verkligen bÄda tummarna upp i mina ögon men jag förstÄr ju att de inte kan leverera samma tryck som klipsch kan. FrÄgan Àr dÄ om K-3 kan fylla ett vardagsrum pÄ 25-30kvm med vÀlljud och Àven fÄ tex explosioner att lÄta lite och inte försvinna totalt? Om man kombinerar med AV egna signatur sub kan man fÄ vÀlljud bÄde till musik och film dÄ? Ska givetvis lyssna pÄ dem sjÀlv men det Àr kul att höra av andra mer kunniga om era Äsikter.
Det Àr ju stor skillnad pÄ 8" och 5" men det kanske Àr ett bÀttre bygge av audiovector?

Postad 23 November 2007 - 00:55

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlĂ€gg
  • 0
Jag skulle inte gjort det.. :D

Jag vet inte hur K-3 lÄter till musik, men om du faller för deras typ av ljud sÄ kan ju bara du bestÀmma. Fast hur bra ljud de Àn mÄ ha sÄ lÀr du gÄ miste om mycket nÀr det kommer till film iallafall.

Postad 23 November 2007 - 06:28

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • ForumrĂ€v

• 549 inlĂ€gg
  • 0
Nog tycker jag att K3 kan fylla ett rum pÄ 25kvm med vÀljud gott och vÀl, men det saknas lite djupt muller. Detta fixas om man kompletterar med en sub, var iförrgÄr och lyssnade till denna setup, med och utan sub

Uffe

Postad 23 November 2007 - 09:32

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • AnvĂ€ndare

• 195 inlĂ€gg
  • 0
Jo Ă€r helt förstĂ„ende att jag förlorar "mullret" men klarar inte subben frĂ„n serien av att kompensera det? Är det bĂ€ttre att sikta pĂ„ S3 i grundutförande Ă€n K-3 i Signature modell?

Postad 23 November 2007 - 09:50

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlĂ€gg
  • 0
Aha - Du har (som mÄnga andra) alltsÄ mÀrkt Klipsch klara nackdelar.

K3orna fyller nog rummet pÄ ett annat sÀtt. Om det sedan Àr vad du förvÀntar dig eller inte Àr en annan frÄga.

Kör du dem med biostĂ€rk och sub ska det inte vara nĂ„gra problem att fĂ„ tillrĂ€ckligt "tryck", men om det Ă€r det ljud du Ă€r ute efter Ă€r svĂ„rt för andra att sia om. Är ju som sagt en helt annan form av ljud. Audiovector föredrar ju mer neutralt och naturligt ljud.

Postad 24 November 2007 - 00:58

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlĂ€gg
  • 0
De enda "nackdelar" jag kan se han nÀmnde kan sammanfattas vid att han tyckte de var för stora.. nÄja lite för "direkt pÄ" ljud dÄ.

Visst, de flesta högtalare har vÀl sina nackdelar, eller Ätminstone svaghet. SÄ Àven mina RF35, det enda negativa jag kan peka ut Àr deras djupbas, dÀr ligger svagheten. Men den vÀgs upp av en otroligt ren bas i övrigt och sen Àr det ju bara att komplettera med sub.

Postad 26 November 2007 - 13:19

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlĂ€gg
  • 0

det enda negativa jag kan peka ut Àr deras djupbas, dÀr ligger svagheten. Men den vÀgs upp av en otroligt ren bas i övrigt och sen Àr det ju bara att komplettera med sub.

Det enda jag negativa jag har att klaga pÄ Àr deras onaturliga ljud. :) Som sagt gÄr basdelen att leva med, men toppen ...

Postad 26 November 2007 - 16:34

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlĂ€gg
  • 0
Toppen Àr ju toppen! iallafall till den mesta musik jag lyssnar pÄ. SÄ det beror nog en del pÄ det och sen ocksÄ en del pÄ förstÀrkaren. NAD Àr ju ganska snÀll med sin mer "runda" diskant eller vad man ska sÀga.

Postad 26 November 2007 - 17:05

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlĂ€gg
  • 0
Toppen pÄ Klipsch Àr enligt min mening hemsk ... Àven med NAD, H/K, Onkyo, Vincent och allt annat jag testat med som ska vara "mjukt". Alldeles för "in-your-face" ... men vill man att allt ska lÄta PA sÄ ... :)

Postad 26 November 2007 - 21:20

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlĂ€gg
  • 0
Nja PA Àr nog att ta i.. skulle snara vilja sÀga att mÄnga andra högtalare (med vanlig silkesdome diskant etc.) lÄter mer PA om man kommer upp en del i volym dÄ de blir skrikiga och anstrÀngda. RF35 Àr de bÀsta jag hört pÄ den fronten, helt underbart pÄ höga volymer. Att jag sedan faktiskt kan vrida volymen pÄ max utan minsta dist eller förvrÀngning sÀger ju en del, kan du?

okej, nu var det kanske i första hand onaturligheten i ljudet som du gav en pik. visst, den Àr ju inte "laidback" i ljudet om man sÀger sÄ, men onaturligt??.. jag lyssnar emellanÄt pÄ en del singer/songwriters osv ocksÄ och röster framhÀvs mycket naturligt och stort. Sen finns det sÀkert bÄder dyrare och billigarer högtalare som passar andra bÀttre. men det Àr ju en smakfrÄga och inte att högtalarna Àr dÄliga i almÀnhet.

Postad 27 November 2007 - 09:39

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlĂ€gg
  • 0

Nja PA Àr nog att ta i..

Nope. Inte enligt min mening. :)

skulle snara vilja sÀga att mÄnga andra högtalare (med vanlig silkesdome diskant etc.) lÄter mer PA

Exempel?

RF35 Àr de bÀsta jag hört pÄ den fronten, helt underbart pÄ höga volymer.

JĂ€ttehemsk enligt mig. Övre mellan /nedre diskant Ă€r alldeles för aggresiv enligt min mening.

Att jag sedan faktiskt kan vrida volymen pÄ max utan minsta dist eller förvrÀngning sÀger ju en del, kan du?

FrÄgan Àr om det sÀger mest om förstÀrkare eller högtalare. Vad har du för förstÀrkare? By the way - har man en kraftig förstÀrkare sÄ Àr det imponerande att ens kunna köra den pÄ MAX och sedan vara i rummet OCH sedan kunna avgöra att det Àr helt distfritt. :P

okej, nu var det kanske i första hand onaturligheten i ljudet som du gav en pik.

Pik och pik. Jag uttryckte min Äsikt. :lol:

jag lyssnar emellanÄt pÄ en del singer/songwriters osv ocksÄ och röster framhÀvs mycket naturligt och stort.

I jÀmförelse med vilka högtalare?

men det Àr ju en smakfrÄga och inte att högtalarna Àr dÄliga i almÀnhet.

Jag har inte pÄstÄtt att de Àr dÄliga i allmÀnhet. Jag har pÄpekat att de har klara neckdelar.
En del av nackdelarna ser vissa som fördelar (tex de överenergiska registren). Jag kan förstÄ att det finns personer som faller för tex det och att de Àr lÀttdrivna, men jag kan inte förstÄ nÀr nÄgon kallar dem neutrala. Det Àr dÀrför heller inte sÄ förvÄnade att det finns en hel del som gÄr frÄn Klipsch till annat ... precis som jag och mÄnga med mig har gÄtt frÄn "CV-ljud" i ungdomen till ett annat ljudideal idag. Betyder det att jag tycker tex CV Àr allmÀnt dÄliga pÄ allt? Nej. Betyder det att jag tycker CV Àr annat Àn neutral? Ja, men de kan vara rolig aoch passa vissa ÀndÄ.

Postad 27 November 2007 - 09:54

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • ForumrĂ€v

• 649 inlĂ€gg
  • 0
Ingen kan dissa klipsch som hifisnubben :)

Postad 27 November 2007 - 10:31

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlĂ€gg
  • 0
:) Som sagt - jag uttrycker bara min (och om man lÀser runt sÄ Àr det en hel del andras) Äsikt. Behöver nog komma fram lika vÀl som de som ohejdat hyllar. Om alla bara odelat hyllar sÄ blir underlaget för beslut ganska dÄligt.... :(

Postad 27 November 2007 - 18:13

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlĂ€gg
  • 0

Nja PA Àr nog att ta i..

Nope. Inte enligt min mening. :(

Tja, finns sÀkert dom som utryckt en Äsikt om att B&W Nautilus lÄter som rent PA ocksÄ, men det Àr ju bara en personlig Äsikt som sagt hur lite eller hur mycket PA det nu Àn mÄ vara. SÄ du fÄr gÀrna tycka PA om Klipsch, det kommer inte Àndra hur mina lÄter :)

skulle snara vilja sÀga att mÄnga andra högtalare (med vanlig silkesdome diskant etc.) lÄter mer PA

Exempel?

Infinity Alpha 50, och en diverse andra högtalre med en mer vanlig/ ordinÀr diskant. LÄter helt enkelt mer anstrÀngt. ( visst förstÀrkaren gör ju sitt givetvis, det kan jag inte komma ifrÄn).
Kan du ge nÄgot exempel pÄ högtalare som har bra/ren diskant, inte bara pÄ normala volymer utan ocksÄ pÄ riktigt höga?

JĂ€ttehemsk enligt mig. Övre mellan /nedre diskant Ă€r alldeles för aggresiv enligt min mening.

Ja det Àr ju din mening. det sa jag ju ocksÄ tidigare att det Àr olika frÄn person till person och musik mm.

Att jag sedan faktiskt kan vrida volymen pÄ max utan minsta dist eller förvrÀngning sÀger ju en del, kan du?

FrÄgan Àr om det sÀger mest om förstÀrkare eller högtalare. Vad har du för förstÀrkare? By the way - har man en kraftig förstÀrkare sÄ Àr det imponerande att ens kunna köra den pÄ MAX och sedan vara i rummet OCH sedan kunna avgöra att det Àr helt distfritt. :(

Om du kollar mitt galleri sÄ ser du ganska snabbt att det Àr en NAD t763. Men iallafall att just kunna köra den pÄ max, vara i rummet och avgöra att det Àr helt distfritt Àr ju ÀndÄ ganska positiv fÄr man ju sÀga! för det Àr just det man kan.
Dock: Varför skulle man inte kunna vara i rummet?
Och: Àr det distfritt sÄ Àr det vÀl? man ökar nÄgra steg pÄ volymkontrollen undan för undan, cant miss it.
och för det tredje: Att man kan köra stÀrkaren pÄ max med bibehÄllen ljudkvalité tyder vÀl bara pÄ att bÄde förstÀrkare och högtalare pallar med och andas kvalité. Det Àr ju inte för inte jag kombinerat Klipsch med NAD just dÀr detta Àr en av anldningarna.

okej, nu var det kanske i första hand onaturligheten i ljudet som du gav en pik.

Pik och pik. Jag uttryckte min Äsikt. ;)

jag lyssnar emellanÄt pÄ en del singer/songwriters osv ocksÄ och röster framhÀvs mycket naturligt och stort.

I jÀmförelse med vilka högtalare?

tycker inte jag behöver nÀmna nÄgra högtalare. som sagt, visst, de Àr inte lika laidback som mÄnga andra, men jag vet hur röster lÄter i verkligheten ;) och instrument ocksÄ

men det Àr ju en smakfrÄga och inte att högtalarna Àr dÄliga i almÀnhet.

Jag har inte pÄstÄtt att de Àr dÄliga i allmÀnhet. Jag har pÄpekat att de har klara neckdelar.
En del av nackdelarna ser vissa som fördelar (tex de överenergiska registren). Jag kan förstÄ att det finns personer som faller för tex det och att de Àr lÀttdrivna, men jag kan inte förstÄ nÀr nÄgon kallar dem neutrala. Det Àr dÀrför heller inte sÄ förvÄnade att det finns en hel del som gÄr frÄn Klipsch till annat ... precis som jag och mÄnga med mig har gÄtt frÄn "CV-ljud" i ungdomen till ett annat ljudideal idag. Betyder det att jag tycker tex CV Àr allmÀnt dÄliga pÄ allt? Nej. Betyder det att jag tycker CV Àr annat Àn neutral? Ja, men de kan vara rolig aoch passa vissa ÀndÄ.

Precis. Jag har heller inte sagt att jag nu kommer hÄlla mig till Klipsch för all framtid. men man kan iallafall inte komma ifrÄn att det Àr en ypperligt grym rockhögtalare samtidigt som den har ett stilrent yttre, till skillnad frÄn Cerwin..

Redigerat av The Man, 27 November 2007 - 18:17.

Postad 27 November 2007 - 21:15

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlĂ€gg
  • 0
Oops, blev nÄt fel pÄ citaten och mina svar hÀr över, hursomhelst ligger dom emellan citaten och de blev gula Àven de av nÄgon outgrundlig anledning..

Postad 28 November 2007 - 08:58

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlĂ€gg
  • 0

Tja, finns sÀkert dom som utryckt en Äsikt om att B&W Nautilus lÄter som rent PA ocksÄ

SÄ du fÄr gÀrna tycka PA om Klipsch, det kommer inte Àndra hur mina lÄter :)

Jag har aldrig stött pÄ nÄgon som ens antytt liknande. Har du? De kan isf knappast vara i jÀmförelse med klipsch. :wub:
SjÀlvklart Àndrar det inte hur dina lÄter. De lÄter PA i alla fall. :blink:

Infinity Alpha 50, och en diverse andra högtalre med en mer vanlig/ ordinÀr diskant. LÄter helt enkelt mer anstrÀngt. ( visst förstÀrkaren gör ju sitt givetvis, det kan jag inte komma ifrÄn).

Infinity Alpha Àr lÄngt ifrÄn nÄgon favorit för min del. Tycker ÀndÄ den lÄter mindre onaturligt vid normala volymer.

Kan du ge nÄgot exempel pÄ högtalare som har bra/ren diskant, inte bara pÄ normala volymer utan ocksÄ pÄ riktigt höga?

Egentligen inte eftersom ytterst sÀllan spelar pÄ de volymerna. (Det gÀller Àven Klipsch som jag inte tycker lÄter bra vid högre volymer heller.) Det Àndrar inte min Äsikt om Klisch ljud vid lÄga och normala volymer. Personligen tycker jag det Àr viktigare att det lÄter bra vid lÄga och normala volymer, men dÀr kanske vi Àr olika. Som sagt - andra tycker det Àr viktigare att kunna spela högt ...

edit: http://www.hifimagas...?annonsID=23484 stÀmmer bra pÄ dina önskemÄl. Nu har jag bara testat smÄsyskonen 1200 och 1500 pÄ vÄldsvolym, men vad jag minns sÄ spelade vi i alla fall sÄ högt att det int egick att vara kvar i rummet. Detta med bÀttre ljud OCH mer och djupare bas Àn du fÄr frÄn Klipsch. Testa. B)

(The Man @ Nov 26 2007, 23:20 )

Ja det Àr ju din mening. det sa jag ju ocksÄ tidigare att det Àr olika frÄn person till person och musik mm.

SjÀlvklart Àr det min Äsikt, precis som det Àr din att de Àr bra. För min del handlar det dock inte bara om ett musikval. Jag HAR hört med det mesta i musikvÀg. Livekonserter med elektriska, "smitsiga" instrument pÄ hög volym kan jag acceptera ... resten Àr inte alls min kopp te.

Om du kollar mitt galleri sÄ ser du ganska snabbt att det Àr en NAD t763. Men iallafall att just kunna köra den pÄ max, vara i rummet och avgöra att det Àr helt distfritt Àr ju ÀndÄ ganska positiv fÄr man ju sÀga! för det Àr just det man kan.
Dock: Varför skulle man inte kunna vara i rummet?
Och: Àr det distfritt sÄ Àr det vÀl? man ökar nÄgra steg pÄ volymkontrollen undan för undan, cant miss it.
och för det tredje: Att man kan köra stÀrkaren pÄ max med bibehÄllen ljudkvalité tyder vÀl bara pÄ att bÄde förstÀrkare och högtalare pallar med och andas kvalité. Det Àr ju inte för inte jag kombinerat Klipsch med NAD just dÀr detta Àr en av anldningarna.

Starkt att kunna avgöra det och att kunna köra utan softclippinginverkan. (Noterar bara att vi har olika Äsikter i frÄgan.)

Citera(The Man @ Nov 26 2007, 23:20 )

I jÀmförelse med vilka högtalare

tycker inte jag behöver nÀmna nÄgra högtalare. som sagt, visst, de Àr inte lika laidback som mÄnga andra, men jag vet hur röster lÄter i verkligheten :lol: och instrument ocksÄ

SjÀlvklart behöver du inte det. (Dock sÄ stÀrks sjÀlklart förstÄelse för resonemang och trovÀrdighet dÄ man motiverar. ;) )
Rörande laidback sÄ Àr det frÄgan om alla andra Àr det eller om flera andra Àr "korrekta" och Klipsch Àr för framfusig? ;) Det Àr i alla fall min Äsikt. Om man sedan vill ha ett sÄdant ljud Àr ju Klipsch perfekt. (Nope - jag strÀvar inte lÀngre efter ett helt neutralt ljud, men gillar inte den klara fÀrgning Klipsch har.)

Precis. Jag har heller inte sagt att jag nu kommer hÄlla mig till Klipsch för all framtid. men man kan iallafall inte komma ifrÄn att det Àr en ypperligt grym rockhögtalare samtidigt som den har ett stilrent yttre, till skillnad frÄn Cerwin..

Nej, passa dig för att lyssna ordentligt pÄ andra högtalare. DÄ kan bytet gÄ fortare Àn du tÀnkt. ;)
For the record - jag gillar den inte ens till rock (om det inte Àr livekonsert som sagt - dÄ gÄr det att acceptera kortare paerioder). Rörande utseendet sÄ kan jag Àven hÀr förstÄ att man fastnar för dem (och CV ÄxÄ för den delen, sÀrskilt i ungdomen), Àven om de inte Àr min kopp te. ;)

Redigerat av Unregistered37573cc1, 28 November 2007 - 12:53.

Postad 28 November 2007 - 13:50

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlĂ€gg
  • 0
MÄste nog hÄlla med, har lyssnat pÄ en hel del klipschar, (bland annat har en polare RF35), och JAG tycker de lÄter riktigt illa till den mesta sortens musik, men smaken Àr olika, jag faller ialalfall inte för deras horndiskant.

Postad 28 November 2007 - 18:09

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlĂ€gg
  • 0
Visst, jag skulle sÀkert mycket vÀl kunna Àndra mig i framtiden, och som jag sagt tidigare sÄ Àven fast jag gillar Klipsch sÄ mÀrker jag ocksÄ av vissa svagheter. Mina förgÄende golvare (Mindtech F1 817) Ljudias "egna" mÀrke tror jag f.ö; kan under vissa omstÀndigheter prestera / ge mer av det ljudet jag vill ha. T.ex. mjukare diskant och djupare bas, detta trots att de bara kostade en tredjedel av RF35:orna. Men i det stora hela vinner klipsch.
Sedan vill man ju givetvis alltid försvara sina egna ;) Eftersom du inte heller direkt verkar vara nÄt fan av Dali sÄ skulle jag ju kunna frÄga om du anser att jag gjorde ett dumt val: innan jag skaffade Klipsch sÄ kikade jag en del pÄ Dali Concept 10, men lyssnade aldrig pÄ dem.. sen vet du ju resten.

Postad 28 November 2007 - 20:28

Flingan
  • Flingan
  • ForumrĂ€v

• 808 inlĂ€gg
  • 0
Att sÀga att det lÄter PA tycker jag Àr löjligt. Visst, diskanten Àr inte den mest luftiga hos Klipsch, och basen kanske inte den mest definierade. Men helheten Àr vÀldigt rolig och engagerande, precis som The Man sÀger sÄ lÄter de riktigt bra, framförallt pÄ hög volym.

Men för att Äterknyta till vad trÄden handlade om frÄn början. Det kommer vara en stor skillnad i ljudet mellan Klipsch och AV-högtalare. Men eftersom du tycker Klipsch:s ljud lÄter för extremt kanske K-3 kan vara nÄgot. Jag tror dock inte du kommer att fÄ samma spelglÀdje och ljudtryck, men om du mest lyssnar pÄ lite "lugnare" musik, skulle mycket vÀl K-3 passa bÀttre. Speciellt om du kompletterar med en rapp subbas.

MVH Flingan

Postad 28 November 2007 - 20:54

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlĂ€gg
  • 0

Sedan vill man ju givetvis alltid försvara sina egna :wub:

Ja, men förhoppningsvis Àr det ju dÀrför man valt dem - för att man tycker de Àr bra och dÀrför vÀrda att försvara. Vill dock Àn en gÄng understryka att jag har förstÄelse för varför folk kan falla för dem. De har ju en speciell stil. Det jag vile framföra var bara att det inte Àr allas smak ... och en hel Àndrar smak med tiden. (Jag sjÀlv t.ex. ;) Inte otÀnkbart att jag gillat Klipsch för ca 15 Är sedan ...)

Eftersom du inte heller direkt verkar vara nÄt fan av Dali sÄ skulle jag ju kunna frÄga om du anser att jag gjorde ett dumt val: innan jag skaffade Klipsch sÄ kikade jag en del pÄ Dali Concept 10, men lyssnade aldrig pÄ dem.. sen vet du ju resten.

Dali har faktiskt varit favorithögtalare en gĂ„ng i tiden. Dock tycker jag de har Ă€ndrat karaktĂ€r en del sedan dess... Jag har hört för lite pĂ„ Concept 10 för att ha en Ă„sikt. Tycker generellt att Concept Ă€r för ljusa och "sterila" för min smak. (Skulle ha mycket mer förstĂ„else om nĂ„gon kallade dem "neutrala" ... men det Ă€r en annan sak.) Gillar du Klipsch har du ju tveklöst valt rĂ€tt ÄVEN om du vĂ€ljer nĂ„got annat senare. Tycker i alla fall jag ...

Postad 28 November 2007 - 20:59

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlĂ€gg
  • 0

Att sÀga att det lÄter PA tycker jag Àr löjligt. Visst, diskanten Àr inte den mest luftiga hos Klipsch, och basen kanske inte den mest definierade. Men helheten Àr vÀldigt rolig och engagerande, precis som The Man sÀger sÄ lÄter de riktigt bra, framförallt pÄ hög volym.

Löjligt fÄr stÄ för dig. Jag kan inte hitta en mer passande beskrivning. ;) FörstÄr dock inte vad som Àr löjligt. Som att jag skulle tycka att det Àr löjligt att du tycker de lÄter bra. Var och en har vÀl rÀtt till sin Äsikt? :wub:
Som sagt förstÄr jag om nÄgon tycker de Àr engagerande, men för mig Àr de inte engagerande alls. Bara skrikiga. BÄde pÄ lÄg och hög volym.

Redigerat av Unregistered37573cc1, 28 November 2007 - 21:02.

Postad 28 November 2007 - 21:04

arvinf
  • arvinf
  • Wannabe

• 17 inlĂ€gg
  • 0
hallÄ dÀr!
Folk som jag ligger hemma och drÀgglar efter att fÄ kÀnna doften av Klipsch, inte alla som har rÄd med det direkt... Inte jag i alla fall ;)

Jag tycker definitivt att du ska behÄlla dom varesig du vill det eller ej, Jag har en hel del kompisar med grymt ljud hemma hos sig, nÄgon hade till och med pungat ut ~ 1 mille pÄ systemet, men min polares Klipsch system dominerade det utan tvekan.

Keep your Klipsch and be proud! / Arvin

Postad 28 November 2007 - 21:16

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlĂ€gg
  • 0

Haha, du mÄste ha nÄtt allvarligt fel pÄ dina öron om du tycker klipsch lÄter PA eller "onaturligt". Vad har du för grejor dÄ som Àr bÀttre Àn klipsch? B)

:lol: Inte vid de senaste testerna i varje fall. FrekvensmÀssigt faktiskt en bra bit bÀttre Àn snittet. DÀremot har jag vÀl inet guldöron som en del andra ... ;)
Ser inte vad min prylar har att göra med saken. KÀnsn det viktigt för dig kan vi ta det pÄ PM. Generellt kan jag sÀga att det tex inte finns nÄgon i denna provlyssning som jag skulle vÀlja efter de Klipsch jag hört upp till 10' (dvs nÄgonstans RF62/82) just pga deras spelsÀtt.
Varför har du sjÀlv valt Dynaudio framför Klipsch?

Jag tycker definitivt att du ska behÄlla dom varesig du vill det eller ej, Jag har en hel del kompisar med grymt ljud hemma hos sig, nÄgon hade till och med pungat ut ~ 1 mille pÄ systemet, men min polares Klipsch system dominerade det utan tvekan.

Vilka modeller (högtalare och elektronik) var det av Klipsch resp "miljonsystemet"?

MÄste ÀndÄ vara skönt att reativt billigt, dvs "nÄbart" ha hittat sitt drömljud. För allt för mÄnga av oss blir det bara en dröm, men du verkar kunna nÄ din med vÀldigt rimliga medel. :wub:

Postad 28 November 2007 - 22:04

Flingan
  • Flingan
  • ForumrĂ€v

• 808 inlĂ€gg
  • 0

Löjligt fÄr stÄ för dig. Jag kan inte hitta en mer passande beskrivning. ;) FörstÄr dock inte vad som Àr löjligt. Som att jag skulle tycka att det Àr löjligt att du tycker de lÄter bra. Var och en har vÀl rÀtt till sin Äsikt? :wub:

Jo sjÀlvklart har alla rÀtt till sin Äsikt. Men skulle man spela ett par godtyckliga Klipsch-högtalare kring 10k mot ett PA-system sÄ skulle i alla fall jag höra en stor skillnad. KÀnns inte riktigt rÀttvist att kalla det för PA-utrustning bara. Aja, jag respekterar din Äsikt.

Var hÄller trÄdskaparen hus förresten?

MVH Flingan

Postad 28 November 2007 - 22:55

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0

Ingen kan dissa klipsch som hifisnubben :wub:

Jo jag kan nog, men jag Àr mer kortfattad.....sÄga, sÄga , sÄga ;).

Kort och gott Klipsh suger pÄ det mesta utom just ljudtryck, men det finns ingen som helst njutning ens vid höga volymer.

För att citera Idol ... Klipsh Àr den musikaliska motsvarigheten till att komma hem till nÄgon och krÀkas pÄ deras finmatta....

Postad 28 November 2007 - 23:26

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlĂ€gg
  • 0
Just skrikiga Àr det sista Klispch blir. Diskanten (liksom övriga register) hÄlls i ett jÀrngrepp oavsett volym. Det Àr en av orsakerna som frambringar den dÀr kÀnslan att man bara vill öka volymen mer och mer för man vet att ljudkvaliten förblir intakt! samtidigt som det dÀr otroligt sköna draget samt trycket ökar. sjukt gött helt enkelt.

Jag vet ju att de Àven klarar lugnare musik pÄ lÀgre volymer bra ocksÄ. Men dÄ kan man allt som oftast lika gÀrna köra med ett par hörlurar. (enligt mig) Det Àr nÀr man kommer upp i volym en bit, dÄ det dÀr fysiska ljudet kommer mot en, det Àr dÄ Hi-Fi Àr som bÀst. (Ànnu en grundpelare för att Klipsch Àr som klippt och skuren för detta ÀndamÄl)! Nuff said

Postad 28 November 2007 - 23:34

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlĂ€gg
  • 0

Ingen kan dissa klipsch som hifisnubben B)

Jo jag kan nog, men jag Àr mer kortfattad.....sÄga, sÄga , sÄga ;).

Kort och gott Klipsh suger pÄ det mesta utom just ljudtryck, men det finns ingen som helst njutning ens vid höga volymer.

För att citera Idol ... Klipsh Àr den musikaliska motsvarigheten till att komma hem till nÄgon och krÀkas pÄ deras finmatta....

Ja du.. inte för att jag vill pracka ner pÄ dig personligen. Du har en fin anlÀggning osv, absolut. Om du anser att vi Klipsch-Àgare har lyckats betala dyrt för en högtalare som man bokstavligen skulle krÀkas av... sÄ har ju du lyckats med nÄgot annat: nÀmligen att skaffa ett par högtalare som inte frambringar speciellt stort ljudtryck, men ÀndÄ upptar mesta möjliga plats, förmodligen mer Àn mina Klipsch!.. (obs, bara en liten rolig grej :wub: ).

Postad 29 November 2007 - 01:40

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0

Ingen kan dissa klipsch som hifisnubben :lol:

Jo jag kan nog, men jag Àr mer kortfattad.....sÄga, sÄga , sÄga :wub:.

Ja du.. inte för att jag vill pracka ner pÄ dig personligen. Du har en fin anlÀggning osv, absolut. Om du anser att vi Klipsch-Àgare har lyckats betala dyrt för en högtalare som man bokstavligen skulle krÀkas av... sÄ har ju du lyckats med nÄgot annat: nÀmligen att skaffa ett par högtalare som inte frambringar speciellt stort ljudtryck, men ÀndÄ upptar mesta möjliga plats, förmodligen mer Àn mina Klipsch!.. (obs, bara en liten rolig grej B) ).

Ja det Àr helt riktigt ;).

MEN Audiovector har hifikvalitet, kan spela ordentligt högt för att vara stativare. Dessutom har dom godkÀnd bas för att Äterge dom flesta instrument pÄ ett helt okey sÀtt.

Klipsh för mej innebÀr fÀgning, lÄdljud, loudness och en otroligt pÄtrÀngande topp.
Jag stÀller mina stativare jÀmte dina Klipsh nÀr du vill och dÄ kan du fÄ se pÄ riktig softdome som inte komprimerar vid höga ljudvolymer. Dina Klipsh kommer lÄta onyanserat och monotont i en ren jÀmförelse.

Sen Àr vÀl inte Klipsh en vÀrst dyr högtalare heller för den delen.

Postad 29 November 2007 - 08:46

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • AnvĂ€ndare

• 195 inlĂ€gg
  • 0
Ojojoj har varit bortrest och inte kunnat följa men ser att det blivit lite hata/Àlska Klipsch trÄd, förstÄr om vissa tycker de Àr mindre bra och andra tvÀrtom (alla Àr vi olika som tur Àr) men jag var mest intresserad av om K-3 ej skulle kunna levera skaplig kraft i framförallt film dÀr jag tycker Klipsch gör ett underbart jobb. Tacksam för alla svar!

Ps Vad stÄr "PA" för? Skrivs ofta pa system?

Postad 29 November 2007 - 08:58

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlĂ€gg
  • 0

Jo sjÀlvklart har alla rÀtt till sin Äsikt. Men skulle man spela ett par godtyckliga Klipsch-högtalare kring 10k mot ett PA-system sÄ skulle i alla fall jag höra en stor skillnad. KÀnns inte riktigt rÀttvist att kalla det för PA-utrustning bara. Aja, jag respekterar din Äsikt.

Klart du hör skillnad. DÀremot hÀnger det sjÀlvklart Àven pÄ vilket PA man har . Tycker det finns PA som kÀnns mer hifi Àn Klipsch ... och sjÀlvklart tvÀrt om. Ljud Àr svÄrt att beskriva sÄ det blir lite generaliserande. ;)

Postad 29 November 2007 - 09:02

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlĂ€gg
  • 0

Just skrikiga Àr det sista Klispch blir. Diskanten (liksom övriga register) hÄlls i ett jÀrngrepp oavsett volym. Det Àr en av orsakerna som frambringar den dÀr kÀnslan att man bara vill öka volymen mer och mer för man vet att ljudkvaliten förblir intakt!

HÀr har vi som sagt HELT olik auppfattning. Kommer nog inte lÀngre Àn att konstatera det. ;)

Det Àr nÀr man kommer upp i volym en bit, dÄ det dÀr fysiska ljudet kommer mot en, det Àr dÄ Hi-Fi Àr som bÀst.

Ska man vara petig Ă€r iofs allt ljud fysiskt. :wub: Är det bara ljudtryck man vill ha kan man ju Ă€ven vĂ€lja andra lösningar ... sĂ„ kan man t.o.m. fĂ„ djupbas ... B)

By the way - vore intressant med din definition av Hi-Fi.

nÀmligen att skaffa ett par högtalare som inte frambringar speciellt stort ljudtryck, men ÀndÄ upptar mesta möjliga plats, förmodligen mer Àn mina Klipsch!.. (obs, bara en liten rolig grej :lol: ).

Jag tror widescreen prioriterar naturligt Ă„terskapat ljud framför ljudtryck. Är det bara ljudtryck man vill ha sĂ„ kan man ju skaffa ett vanligt PA direkt. :lol:

Redigerat av Unregistered37573cc1, 29 November 2007 - 09:06.

Postad 29 November 2007 - 09:24

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlĂ€gg
  • 0

Jag gillar Dynaudio, men jag har klipsch RF82 ocksÄ. Dont get me wrong, dynaudio Àr bra grejer utan tvekan, förmodligen marknadens bÀsta högtalare, men klipsch har det dÀr lilla exta i upplösning som jag Àn sÄ lÀnge inte hört hos nÄgon annan högtalare. Men visst, sen Àr inte klipsch lika mycket "hifi" som Dynaudio, det kan jag hÄlla med om.

Du tycker inte de Ă€r VÄLDIGT olika i sin spelstil?

Men "PA", "Vassa", "Skrikiga" och "LÄter illa"?? Nja.. DÄ har du nog lyssnat pÄ ett par trasiga klipsch med dÄlig kringutrustning.

Jag torde vÀl haft extrem otur som har hört snart ett 20-tal olika system (det senaste Äret) i ett 10-tal rum dÀr alla varit trasiga och med dÄlig kringutrustning ... trots att det t.o.m. i flera fall varit Jamorepresentanter som demat "sina" prylar .... :wub:

;) Audiovector om nÄgot Àr vÀl brötigt och grötigt. Visst, "okej" högtalare, men klipsch har vunnit över audiovector i nÄgra tester.

Vore kul om du kunde hÀnvisa till 5-6 tester dÀr bÄda mÀrken varit med. B)

Redigerat av Unregistered37573cc1, 29 November 2007 - 09:30.

Postad 29 November 2007 - 09:37

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlĂ€gg
  • 0

En beskrivning: http://sv.wikipedia.org/wiki/PA-system .

SjÀlv anvÀnder jag det lite slarvigt vid benÀmningen av kraftigare utrustning som anvÀnds för att kunna spela högt eller publikt. exempelvis den ljudanlÀggning band har vid upptrÀdanden ... eller det man anvÀnder pÄ disco od.

Vad menar du med "kraft"?

Postad 29 November 2007 - 13:57

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0

Jag har inte sagt att jag lÀst 5-6 tester med detta resultat. Men fine, en test mellan klipsch RF62 och Audiovector mi3 super finns att lÀsa pÄ bland annat hifihusets hemsida dÀr audiovector fÄr spö sÄ det stÄr hÀrliga till. Jag hÄller med dig om att Audivector Àr bra högtalare, men pÄ sitt sÀtt. Men sÄ vÀrst mycket "hifi" Àr det inte i dem, lika mycket som klipsch. Jag har lyssnat pÄ de flesta audiovector's och de Àr vÀl "okej" men jag tycker inte de Àr bÀttre Àn klipsch. DÀrför tror jag att trÄdstartaren skulle bli besviken pÄ ett byte.

SvÄrt att hitta just den testen, dÀremot hittade jag detta om RF63.
Följande Àr sÄgat ur Hifi & Musik nr 12/2006:
"DiskantnivÄn gör dessa högtalare direkt jobbiga. Synd, för mellanregister och bas verkar vara av god kvalitet."

Sedan hittade jag detta om RF82.
HiFi Huset tycker till:
Första intrycket nÀr vi kopplade in RF 82, helt oinspelade, var "wow". RF 35 var i vÄrt tycke prisklassens mest kompletta högtalare, men den kan inte jÀmföras mot nya RF 82 pÄ en enda punkt! Hur tusan Klipsch lyckats med denna bedrift förblir nÀstan ett mysterium, för RF 82 Àr bÀttre pÄ allt. Oinspelade!
Tidigare RF 35 hade en konkurrent i Audiovectors K3 Super. Spelade man lite kinesisk pling-plong musik sÄ lÀt K3 Super lite mer luftigt i toppen, men hade inte alls samma klangkropp med sina tvÄ 5.25" basar. Idag har RF 82 t.o.m. gÄtt förbi K3 Signature, Mi3 och den dubbelt sÄ dyra Mi3 Super!!!
Tror Du inte pÄ oss sÄ Àr Du vÀlkommen in till butiken och sjÀlv jÀmföra!!!

Men eftersom jag sjÀlv suttit och pratat just med sÀljaren pÄ Hifihuset och han totalsÄgade dom till Audiovectors fördel sÄ fÄr jag vÀl ta det med en nypa salt. Att jag dessutom haft möjligheten dÀr att köra Audiovector Mi3 Signature, Focal 826V och just nÀmda Klipsh mot varandra i ett helt okey rum uppkopplade med elektronik frÄn Primare gör att jag har en liten annorlunda syn pÄ det hela Àn Lyd&Bild.

Återigen vill man ha ljudtryck sĂ„ behĂ„ll Klipsh, man kan ocksĂ„ titta pĂ„ nĂ€mnda Focal. Vill du ha nĂ„got helt annat? Försök lyssna pĂ„ Audiovectors Mi3 Signature.

Postad 29 November 2007 - 14:09

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlĂ€gg
  • 0

Jag har inte sagt att jag lÀst 5-6 tester med detta resultat. Men fine, en test mellan klipsch RF62 och Audiovector mi3 super finns att lÀsa pÄ bland annat hifihusets hemsida dÀr audiovector fÄr spö sÄ det stÄr hÀrliga till.

Det du refererar till Àr alltsÄ en butiks "test"? (Kul förresten om man lÀser HELA testerna (Àven av andra Klipsch) som de referar till. De tidningar de referar till Àr ju inte direkt odelat positiva till Klipsch ... :) ) Om man bara refererar till butiker sÄ tror jag det Àr rÀtt mÄnga "tester" som har en HELT annan utgÄng ... :)

Men sÄ vÀrst mycket "hifi" Àr det inte i dem, lika mycket som klipsch.

Sorry en trög snubbe - förstÄr inte hur du menar?

Jag har lyssnat pÄ de flesta audiovector's och de Àr vÀl "okej" men jag tycker inte de Àr bÀttre Àn klipsch. DÀrför tror jag att trÄdstartaren skulle bli besviken pÄ ett byte.

Som jag skrev redan i #5 sÄ beror det helt pÄ vad man har för ljudideal eftersom högtalarna Àr rejÀlt olika.

Repeterar Àven frÄgan:

(e-lite @ Nov 29 2007, 00:42 )
Jag gillar Dynaudio, men jag har klipsch RF82 ocksÄ. Dont get me wrong, dynaudio Àr bra grejer utan tvekan, förmodligen marknadens bÀsta högtalare, men klipsch har det dÀr lilla exta i upplösning som jag Àn sÄ lÀnge inte hört hos nÄgon annan högtalare. Men visst, sen Àr inte klipsch lika mycket "hifi" som Dynaudio, det kan jag hÄlla med om.

Du tycker inte de Ă€r VÄLDIGT olika i sin spelstil?

Postad 29 November 2007 - 14:33

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlĂ€gg
  • 0
Tycker Klipsch Àr kanon bra högt men förstÄr att du vill ha mindre .

K-3 har jag hört vid ett tillfÀlle & tycker att ljudet var bra sÄ jag tror inte att du kommer bli besviken . NÄgra andra högtalare som oxÄ lÄter bra & som skulle kanske passa Àr ELAC sÄ dessa bör du provlyssna pÄ om du har möjlighet .

Postad 29 November 2007 - 19:30

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlĂ€gg
  • 0
Hifisnubben hatar m.a.o. Àpplen.. :)

Postad 29 November 2007 - 21:32

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0
Haha ja det Àr ju helt sanslöst...

Är inte sĂ€ljaren mer partisk? Det beror pĂ„ vad han har störst marginaler pĂ„. TjĂ€nar han mer pĂ„ att krĂ€nga Klipsh sĂ„ vill han ha sĂ„lt dom. Marginalerna pĂ„ Audiovector Ă€r förmodligen lĂ€gre, speciellt nu nĂ€r dollarn Ă€r lĂ„g.

Eftersom jag inte skulle handla nÄgon av högtalarna jag lyssnade pÄ utan som mer vanligt va inne för att snacka lite skit sÄ tror jag knapast han berömde Audiovector för att kunna sÀlja.

hifisnubben Àr en av dom fÄ som Àr kompetenta nog att uttala sig om tester , han brukar inte ge nÄgra plus som inte finns dÀr.

Oavsett sĚÀr Klipsh sÄ lÄngt ifrÄn Hi-Fi man kan komma, sorry boys!

Postad 29 November 2007 - 22:36

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0
High Fidelity = Hög trovÀrdighet, alltsÄ sÄ likt en live spelning man kan komma .

Vill du upprepa det du skrev? Det Àr helt enkelt inteen smaksak.

Postad 30 November 2007 - 02:43

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0
Audiovector utan tvekan....

AlltsÄ hög trovÀrdighet som i förmÄgan att mÄla upp scenen som den sÄg ut vid inspelningstillfÀllet, eller studion. Kunna placera ut dom olika instrumenten dÀr dom faktiskt stod nÀr skivan spelades in. Detta med ingen eller sÄ lÄg fÀrgning av utrustningen som möjligt.

Inte hög trovÀrdighet som i att kunna Äterskapa det ljudtryck som maiden hade pÄ sin sista spelning.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 30 November 2007 - 02:46.

Postad 30 November 2007 - 11:14

stone
  • stone
  • LĂ€rjunge

• 336 inlĂ€gg
  • 0

Ojojoj har varit bortrest och inte kunnat följa men ser att det blivit lite hata/Àlska Klipsch trÄd, förstÄr om vissa tycker de Àr mindre bra och andra tvÀrtom (alla Àr vi olika som tur Àr) men jag var mest intresserad av om K-3 ej skulle kunna levera skaplig kraft i framförallt film dÀr jag tycker Klipsch gör ett underbart jobb. Tacksam för alla svar!

Skulle vilja komma tillbaka till ursprungsfrÄgan lite.
Jag kan inte avgöra om du kommer att tycka det Àr ett nerköp jÀmfört med dina Klipsch, men jag kan ge dig mina erfarenheter:
Jag bytte för nÄgra mÄnader sedan upp mig till K3 Signature och kan bara sÀga att jag Àr otroligt nöjd med vad de presterar. Jag har ett 25-30 kvms vardagsrum som jag upplever att de fyller ut riktigt bra. Anledningen till att jag skaffade dem var frÀmst att jag ville kunna lyssna pÄ musik, vilket i princip var omöjligt med mitt gamla Canton Movie MXII system.
PÄ musikfronten lyser K3:orna upp min tillvaro alldeles enormt, men Àven pÄ filmsidan tycker jag att de imponerar. De levererar i vissa fall tillrÀckligt med bas för att jag skall vilja stÀnga av subben. Det Àr klart, de kan ju inte mÀta sig med en sub i form av riktigt lÄgfrekvent ljud, men vid till exempel kortare ljudeffekter som pristolskott, bilkrascher och dylikt lÄter de förvÄnansvÀrt bra. Det har blivit ett helt annat, lÀs bÀttre, tryck i filmerna sedan jag skaffade dessa. Filmmusik Äterskapar de enligt mig ruggigt bra dÄ det kÀnns som om de framförallt kanske Àr skapade för att Äterge musik.

Hoppas detta varit till nÄgon hjÀlp.

/Stone

Postad 30 November 2007 - 15:22

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0

AlltsÄ hög trovÀrdighet som i förmÄgan att mÄla upp scenen som den sÄg ut vid inspelningstillfÀllet, eller studion. Kunna placera ut dom olika instrumenten dÀr dom faktiskt stod nÀr skivan spelades in. Detta med ingen eller sÄ lÄg fÀrgning av utrustningen som möjligt.

Inte hög trovÀrdighet som i att kunna Äterskapa det ljudtryck som maiden hade pÄ sin sista spelning.

Inte hört mycket livespelningar va? :unsure:

Okey jag tror jag slÀpper detta, du kan ju skriva igen nÀr du hört nÄgra "riktiga" högtalare.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 30 November 2007 - 15:22.

Postad 30 November 2007 - 15:36

A_lind
  • A_lind
  • AnvĂ€ndare

• 131 inlĂ€gg
  • 0
E-lite, att du gillar dina högtalare Àr det nog ingen tvekan om och det Àr riktigt kul, alla har vi olika smak, men att pÄstÄ att Klipsch levererar en sÄ korrekt och naturlig ljudbild som möjligt Àr riktigt struntprat.

Och vad gÀller livespelningar, pÄ dem absolut flesta spelningar lÄter det rent utsagt skit. En livespelning Àr pÄ inga sÀtt nÄgon referens vad gÀller ljudkvalitÚ, det Àr andra faktorer som gör det kul att gÄ pÄ spelningar.

ps. glöm inte hörselskydden nÀr ni Äker pÄ konsert..

Postad 30 November 2007 - 15:37

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • AnvĂ€ndare

• 195 inlĂ€gg
  • 0
Tackar djupast för era Äsikter, mcyket "pajkastning" men det blir vÀl sÄ.
Tack Cosmoz 08 & Stone för era kommentarer

Postad 30 November 2007 - 15:56

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0

E-lite, att du gillar dina högtalare Àr det nog ingen tvekan om och det Àr riktigt kul, alla har vi olika smak, men att pÄstÄ att Klipsch levererar en sÄ korrekt och naturlig ljudbild som möjligt Àr riktigt struntprat.

Och vad gÀller livespelningar, pÄ dem absolut flesta spelningar lÄter det rent utsagt skit. En livespelning Àr pÄ inga sÀtt nÄgon referens vad gÀller ljudkvalitÚ, det Àr andra faktorer som gör det kul att gÄ pÄ spelningar.

ps. glöm inte hörselskydden nÀr ni Äker pÄ konsert..

Min tanke var vÀl i första hand inte rock-konserter utan kanske dÄ en live lirning med Diana Krall, eller Eagles unplugged och liknande. AlltsÄ musik :unsure: .

Har aldrig varit pÄ en konsert dÀr ljudkvaliten har varit tillfredsstÀllande med t.ex Maiden, det Àr av helt andra orsakerjag varit dÀr.

Postad 30 November 2007 - 20:48

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlĂ€gg
  • 0

Jag vÀljer Maiden any day! Förresten sÄ finns det mÄnga live-spelningar som lÄter bra. Har varit pÄ en hel del dÀr ljudet Àr förvÄnandsvÀrt rent, i almÀnhet sÄ som det ska lÄta.

Postad 30 November 2007 - 20:57

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0
Jag förstÄr att ni vÀljer Klipsh, jag skall försöka förklara som i Hi-Fi for dummies.

PÄ en större konsert sÄ finns det en stor PA-rigg som gör det omöjligt att Äterskapa vart dom olika instrumenten fanns pÄ scen. PÄ en liten liveinspelning av sÀg nÄgot unplugged med metallica sÄ kan du helt plötsligt se vart dom olika aktörerna stÄr/sitter, ibland skapar det sÄdan nÀrvarokÀnsla att du nÀstan kan lÀsa texten pÄ plektrumet.

Vill man mangla högt helt utan perspektiv, för all del köp klipsh.
Vill man fÄ en upplevelse, köp nÄgot annat.

Fram tills ni fÄtt den upplevelsen nÀr vÀggar och tak försvinner i erat lyssningsrum och det bara Àr inspelningsstudion eller scenen frÄn live spelningen kvar. Fram tills dess har ni ingen aning om vad Hi-Fi Àr och Àr sÄledes inte kompetenta nog att svara pÄ frÄgan trÄdskaparen stÀller.

Postad 30 November 2007 - 21:25

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlĂ€gg
  • 0
Just ordet Hi-Fi i sig kan liksom smaken betyda olika för varje enskild person. Att ordet/orden frÄn början stÄr för det du skrev Àr en sak, men sÄdant utvecklas och tycker jag borde anses med tiden ha blivit ganska sÄ luddigt begrepp. (eller större kanske man skulle kunna sÀga)

Att höra fÄgelkvitter sÄ till den verkliga grad möjligast att det uppstÄr extas Àr Hi-Fi för vissa. Men hÄller vi inte i stort sett alla hÀr pÄ forumet pÄ med just Hi-Fi i största allmÀnhet ÀndÄ? Det ordet du eftersöker kÀnns snarare som audiofil och det kÀnner jag mig verkligen inte som (sÄna kan man störa sig ordentligt pÄ).

Hi-Fi för mig Àr nÀr man uppnÄtt ett stort, rent ljud. Bra med detaljer, som spelar lika bra Ànda frÄn avgrundsjup bas till klaraste diskant pÄ alla volymer. Om man sen inte hela tiden behöver tÀnka att grÀset Àr sÀkert grönare pÄ andra sidan sÄ kan man kÀnna sig riktigt nöjd.

Musik-vÀrlden har sÄ ofantligt mycket mer att erbjuda idag Àn nÀr begreppet kom till. Det argumentet sÀger vÀl i stort sett allt.

Postad 30 November 2007 - 22:16

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0
Hi-Fi för dej Àr ointressant, Hi-Fi har inte förÀndrats nÄgot dÄ man antingen uppnÄr hög trovÀrdighet eller inte.

Har sjÀlv suttit i den diskutionen tills jag insÄg att Hi-Fi inte Àr efter personligt tycke eller smak, utan att med minsta möjliga fÀrgning Äterskapa det som finns pÄ skivan.

FÄgelkvitter behöver det inte vara och det Àr ett stort missförstÄnd hos mÄnga. Mina högtalare lirar fÄgelkvitter till Metallica pÄ ett mycket tillfredstÀllande sÀtt.

Det enda mina Audiovector Àr tillkortakommande pÄ mot nÀmnda Klipsh Àr djupbas. Men jag har haft mÄnga hemma som lyssnat som förundras över hur smÄ stativare faktiskt kan prestera sÄ bra som dom gör Àven i basen.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 30 November 2007 - 22:19.

Postad 01 December 2007 - 00:01

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlĂ€gg
  • 0
Tror inte alla i vÀrlden hÄller med dig. Du sa lite av vad jag medgav: att ordet Hi-Fi har en viss betydelse frÄn början men Àr som sagt allt mer vida spretigt. UngefÀr lika spretigt som Hifisnubben tycker Klipsch diskant Àr :P
SÄ, lÀget oförÀndrat.

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.