Bra mätutrustning för högtalare
54 svar till detta ämne
Postad 23 May 2008 - 23:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hej, jag är nu på jakt efter någon helt OK mätutrustning för högtalare, runt en 1000-2500 kr kan jag tänka att lägga på detta.
Jag har tittat på en del DIY-grejer men jag känner verkligen att jag inte har pallar hålla på med att bygga mickar och steg till detta... så det vore jätte bra om det fanns någon vettig utrustning som man kan köpa färdig och tipps om program är också välkommet, båda gratis och köpe !
Jag är inte så jädrans insatt i den här biten och alla tipps är välkomna och även tipps om handhavandet av program osv...
Jag skulle kunna tänka mig att kanske i alla fall bygga micken själv, men hellst inte jusst nu, kan bygga en senare i sådanna fall
Tack på förhand !
// DVD-ai
Postad 24 May 2008 - 07:13
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Hej, jag är nu på jakt efter någon helt OK mätutrustning för högtalare, runt en 1000-2500 kr kan jag tänka att lägga på detta. Jag har tittat på en del DIY-grejer men jag känner verkligen att jag inte har pallar hålla på med att bygga mickar och steg till detta... så det vore jätte bra om det fanns någon vettig utrustning som man kan köpa färdig och tipps om program är också välkommet, båda gratis och köpe !
Jag är inte så jädrans insatt i den här biten och alla tipps är välkomna och även tipps om handhavandet av program osv... Jag skulle kunna tänka mig att kanske i alla fall bygga micken själv, men hellst inte jusst nu, kan bygga en senare i sådanna fall
Tack på förhand ! // DVD-ai http://www.kjell.com...00000,553500000bilig mätare med ljud utgång har sina begränsningar neråt 20hz http://www.speech.kt...l/TombStone.exe
Postad 24 May 2008 - 08:20
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Med gratismjukvara (ljudkortsbaserat) kan denna vara ett trevligt mät kitMen den fungerar givetvis men dyrare utrustning... Vill du gå ner i pengar kan du kombinera ett själv... Okaliberad mic och denna micförtärkare... (undra varför han inte har pris ute på den... fråga om du är sugen... för det kan betyda leverans problem..) Har du micförstärkare i ditt ljudkort kan du testa att bara köpa micen... Jag inhandlade min i denna shop... en ECM-40 Calibrated microphone och MPA-102
Redigerat av GrodanB, 24 May 2008 - 08:27.
Postad 24 May 2008 - 11:43
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
som sagt inte något som jag kan specielt mycket om det här, men har inte alla ljudkort en mickförstärkare ?!
Ser ut som ett trevligt kitt det där
Vad kan man tänka sig använda för programvara till den ?!
Ok, tack x-12 jag tror att jag kan överleva utan att veta responsen exakt under <20Hz
Hur fungerar det programet, är det bara att koppla in mick / förstärkare till datan och sedan typ trycka på "Run Sweep" eller ?!
Redigerat av DVD-ai, 24 May 2008 - 12:16.
Postad 24 May 2008 - 13:38
Unregistered0ad535b7
-
Unregistered0ad535b7
-
Användare
-
-
161 inlägg
Är det någon som har provat att köra med tex. Sound Blaster Audigy 2 zs ?
Postad 24 May 2008 - 16:54
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
som sagt inte något som jag kan specielt mycket om det här, men har inte alla ljudkort en mickförstärkare ?! Ser ut som ett trevligt kitt det där Vad kan man tänka sig använda för programvara till den ?!
Ok, tack x-12 jag tror att jag kan överleva utan att veta responsen exakt under <20Hz Hur fungerar det programet, är det bara att koppla in mick / förstärkare till datan och sedan typ trycka på "Run Sweep" eller ?!
hatr testat programet några gånger men kör för det mesta med eq wizard som är enklare att få gång på.
Postad 25 May 2008 - 08:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok, är EQ wizard gratis ?
Vad finns det för mät möjligheter med den ?
Postad 25 May 2008 - 09:24
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
ok, är EQ wizard gratis ? Vad finns det för mät möjligheter med den ? http://www.hometheat...ack.com/roomeq/läs
Postad 25 May 2008 - 10:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok, jo men jag tar o testar det då sedan också, tängte ta o beställa grejer nu i veckan
Postad 25 May 2008 - 10:28
Unregistered46a10d28
-
Unregistered46a10d28
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
http://www.kjell.com...00000,553500000
bilig mätare med ljud utgång har sina begränsningar neråt 20hz http://www.speech.kt...l/TombStone.exe
kan man koppla den mätaren till datorn? hur?
Postad 25 May 2008 - 11:08
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
kan man koppla den mätaren till datorn? hur?
om man har ett ljudkort som till låter ljud in och signal ut till förstärkaren
Postad 25 May 2008 - 12:36
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Mätare från Kjell ser jag inte att man kan koppla till sin dator...
Jag funderar på att köpa mig ett sådant (eller nja... en dyrare variant som man faktiskt KAN koppla till sin dator men denna skulle igentligen duga till mig kom dock ihåg att alla mätare med sämre interface än USB 2.0/firewire/ethernet/parallell (fakiskt) INTE kan mäta i realtid utan loggar normalt 1 värde i sekunden som mest ( dvs. ett svep från 20-20000 tar ca. 5h30m  ) )...
Jag tänkte ha den till lyssning... Dvs. om jag skall lyssna på ett antal högtalare vill jag ABSOULT veta att de spelar materialet på samma ljudnivå... Så man inte tror att den högtalare är bättre bara för att den låter högre...
Att rigga upp min utrustning och kalibera den för absoult SPL mätning är inte gjort i en handvändning... så en sådan här skulle vara oändligt mycket snabbare...
Jag har inte stött på ett mätsystem till ljudkort som kan mäta fas heller... Alla jag sett använder Hilberttransform. Inget ont i det men du måste veta kraven bakom och vad det innebär att nyttja Hilbert... Dvs. bara rigga och mäta i full bandbredd kan leda till intressanta fasberäkningar. Men VARJE gång du mäter ser fasen PERFEKT ut... så hur vet du att det blir rätt???
Inte heller har jag sett ett ljudkort utan antivikningsfilter INOM det hörbara området.
Men spelar det någon roll... nja... OM du vet om det och begriper vad det innebär är det inte att större handikapp...
Så känner ni till ett ljudkort (som inte kostar dubbel så mycket som en dator) med filtren utanför det hörbara området så säg till...
Postad 25 May 2008 - 14:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Men du GrodanB, villket tror du blir bässt, Att jag kör på kittet som du tippsade om då eller?
Om jag köper det kittet så ska det bara vara att koppla till datan via 3,5mm plugg och köra med t.ex. det program som x-12 tippsade om
Men hur stor är skilldnaden mellan olika mätmickar och mickstärkare när det gäller mätresultatet, är det någon större skilldnad ? Och hur stor är skilldnaden mellan hörlurstärkaren i datan och den som man kan köpa separat ?
jaja, jag vet att det är många Många frågor.....
//David
Postad 25 May 2008 - 19:56
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Ja. Med utgångspunkt att du inte ville bygga nått... Jag tycket kitet verkar vara ett enkelt sätt att få det du behöver på en gång... Ett alternativ är mätprogrammet SpeakerWorkshop... Köper man LSPCad ingår ett enkelt mätprogram också.
Detta kittet är bättre än att ta panasonic kapslen
Idén med en kaliberad mic är ju att den då går att "strunta" i... om den har nått lurigt för sig står det i kaliberingsfilen...
Köper du tex. en EMC-8000 (behringers mätmic) får du en med ok mätegenskaper men du vet inte om ditt exemplar ger dig den dipp eller om det är din konstruktion...
Till ett system baserat på ett odefiniert ljudkort till en generell mjukvara kanske en B/K mätmic för 50' vara att ta i
Kravet på mikrofon förstärkaren är att är den är frekvensrak 20-20000Hz... normalt är de flesta det... Men som jag nämt i andra trådar tidigare, håll dig borta från rör
Micen SKALL vara rundupptagande, inte en dynamisk mic och ha en bandbredd som duger... (20-20000Hz)
hmm... svarade jag på dina frågor alls???
Postad 25 May 2008 - 21:26
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hehe, jo det gjorde du till viss del  , men några grejer återstår i alla fall så än släpper jag dig inte...
Det är så att ljudkortet på min bärbara är riktigt dåligt skulle jag vilja säga, och hur mycket kommer det att påverka mätresultatet. Det brusar om man har hörlurar i även om volymen är på 0 ! och när jag ska spela upp test svepet/Bruset så borde det väll kunna ställa till det då eller ?!
Och skulle jag då behöva köpa ett externt ljudkort till denna för att det ska fungera ordentligt?!
Eller går det att spela upp det vi CD-spelaren och bara "läsa av" med datan i sådanna fall, tror för sig inte att det går för det är väll så att det har med tids timingen att göra, det kommer ju att bli helt fel.
Och sissta grejen för jusst nu i alla fall, om man inte "bara" vill kunna mäta frekvens responsen utan även lite andra goa saker som fasgång tex.
Vad ska man ha förgrejer då ?
Fungerar detta kittet till det och räcker det då med att man skaffar ett kompetent program till datan för detta?
// ser att det blev lika många nya frågor igen !
Men jag vill ju veta säkert innan jag köper grejerna för det tängte jag ta o göra så fort som möjligt nu i veckan hellst
Redigerat av DVD-ai, 25 May 2008 - 21:30.
Postad 26 May 2008 - 07:09
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Ett bra externt är att rekommendera... Dock har vissa program visat sig inte klara av alla samplingrates så det kanske du får kolla upp... Men problemet jag har på jobbet (en DELL maskin) är att det spelar ingen roll om jag har ett extern kort.
Men jag kollade med en som jobbar med detta och han kör inget internt alls pga. den dåliga miljö som en PC är... Men i mitt fall hjälpte det inte... men å andra sidan var det ett skit USB kort från teknikmagasinet som kostade runt 100:-. Har funderingar att ta med mitt jag har hemma (SB live 1024) och se om det är bättre.
Många mät system stödjer CD uppspelande av ljud... Men tror du att inspelningen är brusfri om inte uppspelningen är det?
Har inte sett ett ljudkortbaserat program som mäter fas, utan de använder sig av hilberttransform. Utan då gäller det att man har dedikerad hårdvara för detta... Har inte heller sett ett sådant system under 15000SEK... Här får ni gärna peka ut att jag har fel och att det visst finns...
Just det... en "detalj" till HILBERTTRANSFORM ÄR INTE SKIT!
Kolla in Rotel2:s tråd där han bygger stativare. Kolla in hur väl han får till det med "bara Hilberttransform". Han har visserligen koll på vad det innebär att mäta och vet vad Hilbert kräver för att fungera. Hilbert förutsätter att du mäter på en minumfas enhet. Gör du det OCH har det korrekt definierat mätfönster kommer Hilberttransformen ge dig rätt fas. Mäta fas är INTE lättare snarare mycket svårare.
Redigerat av GrodanB, 26 May 2008 - 07:14.
Postad 26 May 2008 - 12:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Min bärbara ( Dell ) brusar helatiden och det är inte inspelningen som brusar, utan "datan" för att det är en riktig skit data !!!
Ok, men så om jag ska få till ett ok resultat så kan jag alltså inte köra via min bärbara då i alla fall, så jag måsste ha en annan data, eller hellst ett USB ljudkort igentligen och då kan jag ha den till bärbara datan.
Få se, ska titta lite på USB ljudkort o se vad dom kosstarn har ni några bra ni kan rekomndera, den du hadde GrodanB, den e ok eller ?!
Postad 26 May 2008 - 12:55
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Eftersom jag har dedikerad hårdvara för mätning har jag inte testat mitt SB live som mätutrustning...
Men den jag har är ju inte allt för dyr...
En sak till... Du kommer inte undan att bygga saker... En del specialkabalge behövs. Efter att ha testat att mäta via div. sladdar byggde jag en enkel mätjigg som ger mig möjlighet att mäta SPL och impedans genom att bara slå om 2 brytare. Förut behövde jag ett kablage till kalibrering ett för SPL och två till impedans. Sen glömde jag byta ibland och mätte med fel kabel och fick göra om en hel del eftersom jag inte kom på det direkt...
Redigerat av GrodanB, 26 May 2008 - 14:31.
Postad 27 May 2008 - 10:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, är medveten om det och har inget imot att bygga lite själv också, och kablar visste jag skulle behöva göras några men jag pallar inte bygga allting själv jusst nu känner jag.
Vad finns det för rolig mätutrustning i berigt då, där man inte behöver använda sig av datan ?
Men det lät väll vara jätte dyrt och inget jag vill eller har råd att köpa heller säkert
OK, men ett us ljudkort borde ju fungera helt OK i alla fall, och så får jag köpa lite bättre grejer sånare kanske då
Bara jag får ett +-1dB så är jag nöjd tills vidare.
Eller exakt vad är det som skulle kunna vara problemet med ett USB kort i stället för special utrustning ?
Edit: vad har du för mätutrustning ? fungerar den bra ?
Postad 27 May 2008 - 11:46
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Problemet med ljudkort är att de inte är gjord för mätning utan för att spela in musik/ljud... Att använda extern ljudkort tar inte bort de grundläggande problemen med ljudkort men den minskar problemen med störningar OM kortet är ok... Det du inte får är absoult SPL (dvs. du mäter bara relativt.) Du får inte uppmätt fas. Jag har ett system som heter DLSA pro som inte längre går att köpa. Den fungerar helt ok men då den är parallellports baserad är den svår att använda på moderna laptopar. Jag har inte hittat ett mätsystem som klarar de ovan sagda sakerna och kostar under 10000. De ligger snarare mot 20000... Så som jag ser det. Du behöver satsa mycket om du skall ta dig över ljudkortsmätning.
Postad 27 May 2008 - 15:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok, men då vet jag i alla fall
så det får bli ett externt ljudkort i alla fall då, för att slippa bruset från det interna i datan som kan sabba resultatet.
Sedan så kör jag på det kittet som du tipsade om, det verkar ju riktigt bra så varför inte
Postad 27 May 2008 - 15:30
Shengya
-
Shengya
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Postad 28 May 2008 - 07:24
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
http://www.fyndborse...w.aspx?Key=6351
Kan detta vara något av intresse?
Intressant leksak men det är till något annat än det som efterfrågas här. Det där är för rumsjustering inte för högtalarkonstruktion. Dvs. visserligen mäter den men inte det du vill
Postad 03 June 2008 - 11:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ok, men jag gör nog såhär nu Jag beställer micken och stärkaren som GrodanB tippsade om och så köper jag ett USB kort att ha till datan. Det borde ge mig ett OK resultat som jag kan leva med i alla fall och kanske senare köpa bättre om det vill sig så, eller snarare När det vill sig så Jag har bara en fråga till här nu, själva micken och stärkaren till denna är ska bara vara att koppla till USB ljudkortet, men kopplar jag då in dem på AUX in då eller ska jag välja mick in på ljudkortet ?! Villket blir bässt, eller spelar det någon roll alls i det här fallet ?
Postad 03 June 2008 - 11:57
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
du får en lineut från micförstärkaren. Den sköter allt du behöver för att koppla in den i ljudkortet. Inget MIC eller andra interna förstärkare. Det blir som om du kopplar en CD eller liknande till ditt ljudkort.
Postad 03 June 2008 - 12:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok va bra, tack
Postad 04 June 2008 - 14:39
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Tängte bara höra vad ni tror om denna, jag tänkte ju bara ha den till att mäta med så jag vill ju inte köpa ett för 1000kr till detta USB Ljudkort Denna borde väll fungera bra, och jag blir av med bruset också ( hoppas jag verkligen, annars Hjä*#....) och den har alla anslutningar som behövs. Micken och stärkaren i kittet som GrodanB tippsade om, dessa bestäldes i går  så nu är det inte långt kvar tills att den förhoppningsvis finns att hämta ut. ska blir riktigt kul att ha egna grejer att leka med och jag ska fan sova kramandes, med grejerna alltså...
Redigerat av DVD-ai, 04 June 2008 - 14:40.
Postad 04 June 2008 - 20:00
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
tja... enligt webhallen har den 48Khz 16 bitars inspelning vilket är helt ok.
Postad 05 June 2008 - 07:47
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok, jo det va jusst det som jag inte va säker på om det va bra, men ok, då kör jag på en sådan då
Postad 05 June 2008 - 08:28
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
96KHz är givetvis "bättre"  men CD kvalitet räcker  dvs. 44100Hz... Och då är denns 4KHz "bättre"
Håller tummarna att ditt brusproblem försvinner med denna...
Postad 05 June 2008 - 10:13
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Har nu fått et mejl där det står följande:
Thank you for your interest in our products. The measurement kit is in productuin and ready for shipment beginning of next week.
Best regards
Mit freundlichen Grüßen
IBF-Akustik e.K.
Häftigt att dom börjar bygga grejerna efter att man bestält dem, inget ligger alltså på lager
Postad 17 June 2008 - 21:20
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nu har jag fått micken/stärkaren och ska förhoppningsvis i morgon göra min första mätning med den också
Fan va kul det känns att ha en egen fin mick och stärkare till denna också, riktigt fina va dom också, känns kvalitativa och fina så jag är jätte nöjd än så länge i alla fall.
Återkommer med mätresultat i veckan hoppas jag på
// En glad och förväntans full liten DVD-ai
Såg nu också att det följer med lite mätdata på micken och även användar instruktioner m.m. på en disket...
Jag har ingen Floppy så jdet blir lite knepigt att få in dom i datan, får se om jag får tag på en och koppla in den tillfälligt eller nått opch sedan lägga över detta på en CD i stället, men men det löser sig
Redigerat av DVD-ai, 18 June 2008 - 07:29.
Postad 18 June 2008 - 07:55
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Har för mig att datat finns för nerladdning på deras hemsida...
Den disketten är GULD värd. Den innehåller kaliberingsfilen till EXAKT din mic... Kom just på att jag inte minns var min disk är... Den måste hittas eller laddas ner från hemsidan.
Postad 18 June 2008 - 08:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Har för mig att datat finns för nerladdning på deras hemsida...
Den disketten är GULD värd. Den innehåller kaliberingsfilen till EXAKT din mic... Kom just på att jag inte minns var min disk är... Den måste hittas eller laddas ner från hemsidan.
Jo, presis, det är ju därför som jag vill ha de filerna på datan Får fixa en floppy till detta...
Redigerat av DVD-ai, 18 June 2008 - 08:08.
Postad 27 July 2008 - 20:23
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hej, nu ( helt galet, men typ 2 månader senare....) har börjat att testa min mick.
Micken fungerar men jag får inte Tombstone att registrera det som micken snappar upp, vad är fel ?!
Jag har pillat på varenda inställning men kan inte lösa det.
det kommer ljud ur högtalarna när jag pratar i micken så den fungerar och är aktiverad, men ska det komma ljud ur högtalarna ?
Blir det inte rundgång då eller nått som borde kunna sabba resultatet ?
Och vad är det för inställning som jag har gjort fel i Tombstone ?
Mycket tacksam för svar
MVH/David
Postad 27 July 2008 - 22:55
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Jo det skall komma ut ljud ur högtalarna... Men inte det som micken spelar in... Tombstone skall spela en signal som den samtidigt spelar in med micken. Men det verkar som Windows har tagit över din mick. Har du läst detta?Har du kollat att ditt ljudkort är valt? ("Settings" menyn längst ned till höger) Playback och Record skall vara rätt... Du hade väl en Laptop med ett inbyggt kort och en extern Soundblaster? Då har du ju 2 val som måste stämma... Annars är det nog enklast att maila Svante och fråga om han har någon idé. Ja laddade ner det precis och testade ett sinussvep. Fungerade direkt... Visade att min laptops inbyggda högtalare och mick är kassa men det funkar...
Redigerat av GrodanB, 27 July 2008 - 23:02.
Postad 28 July 2008 - 00:36
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok, nej jag har faktiskt inte läst det, ska kolla på länken Tack !
Återkommer inom snarast
Postad 18 September 2008 - 18:35
Nicke-85
-
Nicke-85
-
Användare
-
-
216 inlägg
Tänkte passa på att låna denna tråd som varit tyst ett tag och höra vad ni tror om Mätro1 på denna sida?Verkar bli skapligt billigt att bygga själv men frågan är hur det presterar.. någon som provat?
Postad 18 September 2008 - 20:23
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo det skall komma ut ljud ur högtalarna... Men inte det som micken spelar in...
Tombstone skall spela en signal som den samtidigt spelar in med micken. Men det verkar som Windows har tagit över din mick.
Har du läst detta?
Har du kollat att ditt ljudkort är valt? ("Settings" menyn längst ned till höger) Playback och Record skall vara rätt... Du hade väl en Laptop med ett inbyggt kort och en extern Soundblaster? Då har du ju 2 val som måste stämma...
Annars är det nog enklast att maila Svante och fråga om han har någon idé.
Ja laddade ner det precis och testade ett sinussvep. Fungerade direkt... Visade att min laptops inbyggda högtalare och mick är kassa men det funkar...
Vet ni vad, jag e så sjukt jäkla lat och har haft enmiljontrehundratrettiofyramiljarnder saker att göra så jag har fan inte hunnit ta tag i detta än....  Helt sjukt, jag har haft grejerna nu i 4-5 månader och har inte gjort en enda mätning, inget har jag gjort med dem... jag känner mig som en dålig meniska Jag har dock fått bort brummet, det va att uttaget inte va jordat som jag kände på mig
Redigerat av DVD-ai, 18 September 2008 - 20:29.
Postad 19 September 2008 - 07:08
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Vet ni vad, jag e så sjukt jäkla lat och har haft enmiljontrehundratrettiofyramiljarnder saker att göra så jag har fan inte hunnit ta tag i detta än.... Helt sjukt, jag har haft grejerna nu i 4-5 månader och har inte gjort en enda mätning, inget har jag gjort med dem... jag känner mig som en dålig meniska
Jag har dock fått bort brummet, det va att uttaget inte va jordat som jag kände på mig 
Då vill jag välkommna dig till mänskligheten... Tänker inte lista mina ickegjorda projekt men har du bara enmiljontrehundratrettiofyramiljarnder
saker liggande så grattis  ... Bra att brummet försvan... så då behövdes inte ett extern ljudkort?
Postad 19 September 2008 - 13:17
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jo det behövs fortfarande
Det va ett brum som uppstod mellan datan och stärkaren, det berodde på att stärkaren inte hade ett jordat uttag, men det har den nu
Så nu gäller det bara at ta tag i att få till detta med mätandet, får ta tag i det här nu i veckorna
(så har jag sagt var enda dag nu dom senaste två månaderna  )
Postad 26 September 2008 - 21:18
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Den där dB-mätaren som x-12 tipsade om, någon som testat den?
Hur är det med nogrannheten på nivåer under 144dB?
Och hur frekvens oberoende är egentligen en dB-mätare?
Postad 27 September 2008 - 09:02
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Jag undrar om de flesta har ett väldigt begränsat frekvensintervall... Jag skulle tro att de flesta "bara" lyssnar i talområdet...
MEN det får man kolla i manualen...
32-10.000Hz är frekvensområdet den mäter i...
och den klara inte 144dB.. utan den klarar max 126dB... Varför de nämner felet i 144dB är obegripligt.
Redigerat av GrodanB, 27 September 2008 - 09:08.
Postad 05 January 2009 - 17:09
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hej, nu är jag på G igen
Jag testar nu och jag får fram ljud, Triggern "hittar" signalen, men jag får ingen kurva och dessutom så lågger det blå sträcket som ska rita upp kurvan, efter det svarta sträcket som i nedre kant följer uppspelande frekvens.
Vad e det som e fel...
får aldrig till detta hur jag än bär mig åt verkar det som...
man jag har ju nu kommit så långt att allt fungerar förutom att micken inte verkar vilja ta upp något ljud elelr att Tombstone inte vill skriva in det som micken tar upp, för micken tar ju opp triggern så... det hela e mycket märkligt, jag är evigt tacksam för all hjälp jag kan få !
Edit: Även om jag stänger av stärkaren så "hör" tydligen tombstone triggern märker jag nu....
Redigerat av DVD-ai, 05 January 2009 - 17:16.
Postad 05 January 2009 - 17:16
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Hej, nu är jag på G igen
Jag testar nu och jag får fram ljud, Triggern "hittar" signalen, men jag får ingen kurva och dessutom så lågger det blå sträcket som ska rita upp kurvan, efter det svarta sträcket som i nedre kant följer uppspelande frekvens.
Vad e det som e fel... får aldrig till detta hur jag än bär mig åt verkar det som...
man jag har ju nu kommit så långt att allt fungerar förutom att micken inte verkar vilja ta upp något ljud elelr att Tombstone inte vill skriva in det som micken tar upp, för micken tar ju opp triggern så... det hela e mycket märkligt, jag är evigt tacksam för all hjälp jag kan få ! 
det finns en uppdaterad variant av tombstone
Postad 05 January 2009 - 17:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
tror att det e den jag har, eller vad heter den ?
Men finns det någon lösning på mitt problem...
varför så vägrar Tombstone att ta upp min mick... micken fungerar i andra applikationer och i chatt rum m.m., men inte till detta program...
Redigerat av DVD-ai, 05 January 2009 - 17:31.
Postad 05 January 2009 - 18:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Såhär ser mina inställningar ut:
jag har kopplat in på line in på mitt ceatica usb ljudkort, men jag har ju en mick stärkare till micken så det ska ju fungera så...
Nu har jag kommit fram till att micken fungerar, den fungerar på alla sätta och det e bara i TombStone som det inte vil sig...
någon som har koll på en lösning ?
Testar vidare så länge !
Postad 05 January 2009 - 18:47
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag har nu lyckats få igång det hela, men har några frågor.
på ena bilden så ser ni att det faller av väldigt mycket efter typ 10KHz ska det göra så eller ä det någon o-synkning i programmet, tänkte på att det på andra bilden är så att det svarta sträcket som väll ska visa vilken frekvens som spelas, ligger före den som sedan ritar upp frekvens gången...
eller ska det vara så ?!
Bifogad fil(er)
-
1.PNG 395.92K
0 Antal nerladdningar
-
2.PNG 216.12K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av DVD-ai, 05 January 2009 - 18:48.
Postad 05 January 2009 - 19:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Uppdate igen !
oavsett hur jag gör, och om jag kör med inbyggda eller externa ljudkortet så får jag fallet på slutet...
dessutom om ag kör med kalar direkt mellan ut och ingång på båda ljudkortena så blir det samma sak
även fördröjningen finns alltid där så jag räknar med att den ska vara där då
detta får jag om jag kontroll mäter mitt ljudkort
den som är rakare och finare är med USB ljudkortet, dom som lutar lite mer hela tiden är det inbyggda i datorn...
Bifogad fil(er)
-
3.PNG 178.13K
0 Antal nerladdningar
-
4.PNG 421.48K
0 Antal nerladdningar
Postad 06 January 2009 - 09:56
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag har nu testat lite till, och har testat detta med fördröjningen, jag la in en kontroll signal vid 1000Hz och den hamnade rätt så det stämmer
Att signalen tappar i amplitud upp i frekvens över ca 10Khz e märkligt, kan det bro på ljudkortet ?
som det e nu när jag tar mätningar va usb ljudkortet så faller den inte av riktigt lika tidigt som med inbyggda ljudkortet, nu faller den av precis på slutet så jag kör på det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|