Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skärmad nätkabel?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 October 2004 - 10:39

Unregistered0be31fcd
  • Unregistered0be31fcd
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Har funderingar på att köpa en isolationstrafo. när ekonomin tillåter. Men tänkte börja med att skaffa skärmade nätkablar för att slippa luftburna störningar.

Har dock ett antal frågor:

1. Hur påverkar ojordade uttag skärmade nätkablar?
2. Hur fäster man skärmningen i kontakterna (IEC-kontakten och stickproppen)?
3 Tänkte använda denna kabel: nätkabel. Vilka kontakter är vettiga att använda?
4. Hur gör man om man ska använda och fästa skärmad kabel i en grendosa (vilken grendosa, hur fästa skärm mm.?)
5. Kan inte sådana är i alla apparater eliminera behovet av skärmad nätkabel: filter
6. Hur viktigt är det att ha bildkälla och projektor anslutna till samma uttag?

Jag tänkte ha skärmade kablar till HTPC:n, recievern, projen och slutsteget. Kan det vara vettigt? Sitter det inte "apparatintag med filter" i de flesta nätdelar i våra elektronikapparater, typ nätdelen på datorn?

Redigerat av Unregistered0be31fcd, 17 October 2004 - 11:19.

Postad 17 October 2004 - 10:56

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Har funderingar på att köpa en isolationstrafo. när ekonomin tillåter. Men tänkte börja med att skaffa skärmade nätkablar för att slippa luftburna störningar.

Har dock ett antal frågor:

1. Hur påverkar ojordade uttag skärmade nätkablar?
2. Hur fäster man skärmningen i kontakterna (IEC-kontakten och stickproppen)?
3  Tänkte använda denna kabel: nätkabel. Vilka kontakter är vettiga att använda?
4. Hur gör man om man ska använda och fästa skärmad kabel i en grendosa (vilken grendosa, hur fästa skärm mm.?)
5. Kan inte sådana är i alla apparater eliminera behovet av skärmad nätkabel: filter

Jag tänkte ha skärmade kablar till HTPC:n, recievern, projen och slutsteget. Kan det vara vettigt? Sitter det inte "apparatintag med filter" i de flesta nätdelar i våra elektronikapparater, typ nätdelen på datorn?

1. Har man inte jordade vägguttag så försvinner ju en del av vitsen med att ha skärmade kablar då det är meningen att störningar ska föras bort genom jorden.

2. För det mesta så ska skärmen bara anslutas till jord i den matande änden, således i stickproppen.

3. Vad jag har hört så ska man försöka hitta kablar med en skärm som är gjord av tex galvaniserd ståltråd då detta ska fungera bättre än koppar fläta, fråga mig inte varför men det kan ju ha att göra med att koppar inte är magnetiskt. Det fins billigare alternativ än Elfa, kolla med din lokala elektriker, ett fabrikat är Nexans som har en kabel som heter Rehyflex. Elfa har däremot en bra stickpropp som klarar av lite grövre kablar, de har även appareat kontakter.

4. Vad gäller grendosor så är det väl bäst att hitta en som är gjord i tex aluminium just för skärmingens skull, sak samma med skärmen här, anslut den bara i den matande änden.

5. Jag har ingen direkt uppfattning om vad filter kan göra, jag har själv ett kombinerat filter och åskskydd till min anläggning men om det gör någon skillnad det vet jag faktiskt inte, jag har själv skärmade kablar till alla mina apparater men det är mest för att jag tycker det ser snyggt ut och jag har själv fixat alla grejor till dem för en billig peng och själv knoppat ihop dem (jag jobbar som elektriker så jag vet vad jag sysslar med) :blink: .

Om du är villig att lägga lite pengar på det så är det bara till att köra på, det blir ju som sagt inte sämre än vad det är utan skärmade klablar, jag kan fixa lite mer info om vilka kablar och kontakter jag använt men det får bli först ikväll då jag inte hinner precis nu.

Postad 17 October 2004 - 11:23

Unregistered0be31fcd
  • Unregistered0be31fcd
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Tack för svaren Octavia rs! Det var ju i princip svar på allt jag undrade!

Tar gärna emot tips på kablar å dylikt!

Kanske överkurs detta, men elen är ju drivmedlet och rent logiskt borde ju så ren el som möjligt ge bäst resultat och minst slitage på apparater/komponenter.

Postad 19 October 2004 - 19:33

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

3. Vad jag har hört så ska man försöka hitta kablar med en skärm som är gjord av tex galvaniserd ståltråd då detta ska fungera bättre än koppar fläta, fråga mig inte varför men det kan ju ha att göra med att koppar inte är magnetiskt. Det fins billigare alternativ än Elfa, kolla med din lokala elektriker, ett fabrikat är Nexans som har en kabel som heter Rehyflex. Elfa har däremot en bra stickpropp som klarar av lite grövre kablar, de har även appareat kontakter.

Så har jag också läst - vet inte om det var på det här forumet, Component eller Hifi-forum jag läst det - så jag skrev till en tillverkare och frågade. Kommer inte ihåg namnet på företaget, men de finns i Nyköping, tillverkar både med koppar och stålfläta, och levererar Ölflexkabel till företag som Elfa.

Svaret de gav var att stålfläta knappt gör någon nytta alls för skärmning av de störningar vi vill skärma bort, utan det är koppar som gäller.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.