Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Plasma! Anv Tv-tuner el. Digitalbox?

39 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 December 2004 - 20:50

Patze
  • Patze
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Sitter i ett comhem-hus och får i veckan en NEC 42" VR5 Plasma (vilken saknar tuner) och har efter lite trevlig läsning i forumet konstaterat följande:

1. Comhem sänder endast en handfull av kanalerna digitalt, vilket innebär att man behöver en digitalbox med analog mottagare för att få in tv3, kanal5 etc på NEC-skärmen (gamla sagemhyrboxarna har analog tuner men är i övrigt ganska trötta o gammalmodiga tekniskt, humaxköpboxen är fräschare men har inget analogt stöd...sammantaget en ganska trist uppsättning boxar och liksom diskussionen med att "allt ska bli digitalt" verkar comhem dra ut även på detta kapitel...så inga ändringar är väl att vänta inom närmsta 6mån...).

2. Alternativa lösningen är att skaffa en analog tuner (tex. AVerMedia TVBox9 eller NEC PX-TUAN-1 TV-tuner) och köra denna mixat med digitalboxen eller rent av köra allt analogt från comhems grundutbud via analog tuner.

3. Bäst bild uppnås genom användande av Scart(rgb)->4BNC kabel mellan digitalbox-NEC Plasma eller DVD-NEC Plasma (om inte dvdn stödjer komponent, då detta är att fördra eftersom amerikanska filmer är optimerade för komponent) men denna lösning kommer ej ge bild på analoga kanaler från digitalboxen till plasman utan kräver en separat compositsignal till plasman för dessa analoga kanaler.

Nu till huvudpunkten:

Jag vill köra husets comhemlösning (inte boxer, canal digital eller annat) men funderar på hur jag ska lösa ovanstående bäst för att hitta en prisvärd, smidig lösning som ger bra bild. Hade allt från comhem varit digitalt hade tex humax-boxen löst mitt behov och allt hade varit fine...men nu är det ju inte riktigt så.

*** Hur blir bilden från analog tuner av typen ovan (inte från vhs eller likanande) i jämförelse med digitalbox via rgbscart?

*** Hur funkar det att kombinera en comhemdigitalbox med en separat tuner, är det enklare att köra allt analogt via grundutbudet och analog tuner eller tappar jag för mycket kvalitet i jämförelse med digitalbox?

*** Vilken lösning är att föredra: analog tuner (tex AVerMedia) + comhem-köphumax eller köra via comhem-hyrsagem med digital+analog tuner inbyggd?

Vore mycket intressant för flera av oss i forumet att ta del av folk som haft liknande scenario och hur det fungerat i olika "uppsättningar", framförallt eftersom Plasmaskärmar/Plasma-tv under 2005 ser ut att bli mycket vanligare i folkhemmet och att dessa ställer signal-krav som "traditionell tv" aldrig riktigt haft...

Redigerat av Patze, 13 December 2004 - 20:58.

Postad 13 December 2004 - 23:14

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej Patze!

Sitter i exakt samma sists som du.
dvs. ComhemHus (med seg SAGEM box) + får hem en NEC 42VR5 denna vecka.

Kan inte förstå varför man inte skulle kunna se de analoga kanalerna.
De har ju en egen 'kanalplats'. Jag menar; 3:an går ju på kanalplats 13. Kanal 5 på 15 osv.

Är det möjligen så att de analoga kanalerna lämnar boxen i signalformatet composite?
Otroligt klumpigt i så fall, att man inte skickar ut samma signal på alla kanalerna.

Om det nu är så, kan man inte splitta den 4:e BNC (den som hanterar composit sync:en) och smälla in den ena i en ren composit ingång på NEC plasman?

Eller kanske kan man ställa om BNC ingången tillfälligt för att ta emot composit?
Då beror det ju på förstås, vad för signal som ligger i den 4:e BNC:en.

Bara lite tokiga funderingar.

Ni som vet eller har prövat dessa ideer, kan väl svara

Tack och hej.

Postad 13 December 2004 - 23:42

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Är det möjligen så att de analoga kanalerna lämnar boxen i signalformatet composite?
Otroligt klumpigt i så fall, att man inte skickar ut samma signal på alla kanalerna.

Har inga bra tips avseende din plasma eftersom jag inte känner till den, men dina farhågor är besannade: Analoga kanalerna kommer bara ut på komposit-format ur Sagem-boxen!

Postad 14 December 2004 - 12:08

Patze
  • Patze
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
ERICSSJ: Intressant idé med composite synken...vet ej om eller hur det fungerar men det vore ju nice om. För Videosignal in finns ju via Composite BNC, Composite RCA och S-video, vilket förstås funkar med sagemboxens compositsignal...men det hade ju varit grymt att slippa både rgbscart o composite-kopplingar.

intressant länk i ämnet: plasma och digibox...

*** Någon som har erfarenhet av analoga tuners vs digitalbox?! självklart är digitalboxen optimal (om det var 100% digitalt...nu är det ju 50-50). Var hemma hos en vän som nyligen fått en 42" PX11 från LG, den funkade fint mellan digitalbox och scart men på vanlig composite från antennuttaget va ju bilden knappast imponerande...(hur stor skillnad blir det med en bra guldpl. anntennkabel kontra vanlig gammal...?)

Redigerat av Patze, 14 December 2004 - 12:22.

Postad 15 December 2004 - 08:42

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej Patze!

Jag kommer ihåg att jag har läst tråden som du hänvisade till,
men det var ett tag sedan.

Min approach är att försöka åka med, ett tag till, med den gammla SAGEM-burken,
utan att behöva köpa till en tuner,
tills det kommer en 'riktigt' bra digital-box som uppfyller alla önskemål, kombinerat med att COMHEM börjar sända allt digitalt.

Men alltså om den 4:e BNC med comp syncen, innehåller en ren composite signal från SAGEM boxen, borde man ju kunna ansluta den till den rena composite ingången på NEC:en. Sen väljer man Video-1,-2 eller 3 och tittar på analoga kanaler.

Frågan är då vad som händer med RGB signalen för de digitala kanalerna (BNC-1,-2,-3). Förhoppningsvis känner NEC:en av att det finns comp-sync som är ansluten via VIDEO-1.-2,3 och ger rätt bild.
Hur är det? Är inte någon av VIDEO-1,-2,-3 ingångarna av typ BNC?

Det vore en över komlig väg tills den 'rätta' digital-boxen kommer.
Har du fått din NEC skärm än?

Tack och hej!

Postad 15 December 2004 - 16:28

Patze
  • Patze
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hej igen ERICSSJ,

har funderat lite och kommit fram till typ samma. Sagem-boxen släcker ju branden så att säga även om man framöver önskar, precis som du säger, plocka in en riktigt bra box. Frågetecknet är förstås när Comhem slår om och kör heldigitalt...det känns som att det både är bättre boxar o digitalisering på gång men följer man forumsdiskussionerna verkar man trott att det varit nära typ 2år nu...bara att hoppas.

Frågan är då vad som händer med RGB signalen för de digitala kanalerna (BNC-1,-2,-3). Förhoppningsvis känner NEC:en av att det finns comp-sync som är ansluten via VIDEO-1.-2,3 och ger rätt bild.
Hur är det? Är inte någon av VIDEO-1,-2,-3 ingångarna av typ BNC?

Det vore ju nice om så var fallet att comp.synken (4:e) gick köra via video1-ingången (denna har BNC-anslutning)...dock är jag tveksam?! Kollade specen för Sagem-boxen oxå. Står så här:

Bildformat scart 1: RGB eller komposit beroende på menyval
Bildformat scart 2: SVHS eller VHS (komposit) beroende på menyval

Borde inte det betyda att eftersom man kör scart1 med rgb till plasman och analogakanaler går via komposit så funkar inte analoga med 4bnc-kabeln, eftersom man isåfall skulle behöva ändra i sagem-menyn till composite på scart1 varje gång man växlar till analogt?! Har jag fel?!

Var inne i en hembiobutik i stan jag inte besökt innan och det visade sig lite komiskt att den plasma de körde på demo där var en NEC (VP4), vilken har i princip identiska anslutningar. Han skulle också byta upp till VR5 nu när den kommer. Tänkte höra efter med dem om de vet hur det är med "4:e BNCn". Återkommer när jag vet mer...(dock kollade jag deras anslutningar och de körde digibox med scart->4bnc kopplat till rgb+4:e bnc som vanligt...dock var det troligen inte com hem eftersom det var riktigt bra bild på eurosport...)

Ang. leverans hörde jag med min leverantör idag. Tydligen anländer VR5:orna till NEC Sverigelager på fredag och skickas sedan omgående ut till kund. Räknar med att den landar hos mig på tisdag.

Om din kommer eller du får reda på nåt nytt närmasta dagarna...let me know! Annars skriver jag mer när jag kollat med butiken! Vore intressant och veta hur din uppsättning funkar när allt väl är på plats...

/Patze

Redigerat av Patze, 15 December 2004 - 16:41.

Postad 15 December 2004 - 20:23

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej Patze!

Jag har fått besked att mitt NEC ex skall jag preliminärt kunna hämta i morgon Torsdag eftermiddag.

Dock grumlas glädjen av att mina beställda kablar (MARCUS CABLES,England)
ännu inte dykt upp. Det är nu 7 veckor sedan jag betalade kablarna.
Min SCART=> 4BNC var färdig och utlovades att skickas den 9:e december, men har ännu inte dykt upp. Jag hoppas att även den kommer i morgon, annars kan jag inte berätta hur det går.
Component kabeln dröjer ytterliggare någon vecka.

Borde inte det betyda att eftersom man kör scart1 med rgb till plasman och analogakanaler går via komposit så funkar inte analoga med 4bnc-kabeln, eftersom man isåfall skulle behöva ändra i sagem-menyn till composite på scart1 varje gång man växlar till analogt?! Har jag fel?!

Men jag har ju ställt bildläget på scart 1 till RGB
De digitala kanalerna tar ju uppenbart den vägen medan de analoga tar composit vägen och ger bild på kanalplats 13 för 3:an, 15 för 5:an osv.
Min tanke var att om composit syncen (BNC-4) ansluts till VIDEO-1, så skulle man bara välja ny bild källa och då skulle man kunna se 3:an på kanalplats 13 osv.
Eller har jag missat något väsentligt.
Boxen skickar ju onekligen båda typerna av signaler.

Hej så länge.

Postad 16 December 2004 - 12:51

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej Patze!

Sitter i exakt samma sists som du.
dvs. ComhemHus (med seg SAGEM box) + får hem en NEC 42VR5 denna vecka.

Kan inte förstå varför man inte skulle kunna se de analoga kanalerna.
De har ju en egen 'kanalplats'. Jag menar; 3:an går ju på kanalplats 13. Kanal 5 på 15 osv.

Om det nu är så, kan man inte splitta den 4:e BNC (den som hanterar composit sync:en) och smälla in den ena i en ren composit ingång på NEC plasman?

Eller kanske kan man ställa om BNC ingången tillfälligt för att ta emot composit?
Då beror det ju på förstås, vad för signal som ligger i den 4:e BNC:en.

Bara lite tokiga funderingar.

Ni som vet eller har prövat dessa ideer, kan väl svara

Tack och hej.

de analoga kanalerna går bar ut via composit från sagem boxen.

Postad 16 December 2004 - 13:14

Patze
  • Patze
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
ERICSSJ: Låter onekligen som en intressant sak att test iallafall...om du får plasma och kablar från Marcus så vore det kul o höra om resultatet!

Funderade oxå på Marcus men insåg att jag var sent ute och att det troligen skulle ta en del tid runt jul...så det blev egentillverkade kablar från lokala hembiobutiken...kabel-killen där verkar ha bra koll ( får vi hoppas :) )

Redigerat av Patze, 16 December 2004 - 13:15.

Postad 16 December 2004 - 22:36

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej Patze!

Snacka om torrsim!

Jag har suttit kört setup:en hela kvällen.
Inga kablar har dykt upp. MARCUS, MARCUS, MARCUS,......

BNC input kan sättas på flera sätt;
-RGB 5BNC Terminals
-COMPONENT 3BNC terminals
-SCART-1 4BNC for RGB + comp sync.
-SCART-2 3BNC for RGB + comp sync på VIDEO-1 (BNC)

Så det ska bli spännande att pröva olika alternativ

Tack och hej.

Postad 17 December 2004 - 16:53

Patze
  • Patze
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
ERICSSJ:

Wow, du har fått den alltså...men inget kablage - fuck va trist. hoppas de dimper ned snart från Marcus!

Helhetsintryck annars? ( även om det blir rejält begränsat utan kablar :blink: )

-RGB 5BNC Terminals

Låter spännande...det sista du nämner låter som nåt i stil med dittförslag va?! Kan man alltså koppla från sagems rgbscart till plasmans 3bnc rgb + synk till video-1 bnc med den vanliga scart->4bnc kabeln?!

Tell me more...är sjukt sugen på att få min nu!!!

Postad 17 December 2004 - 21:51

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jo det är väl det sista alternativet som man sätter sitt största hopp till.

Välj analog 3:an (kanalplats 13) byt input till VIDEO-1, så tycker jag att det borde funka.
Vi får se.
Inga kablar dök upp i dag heller.
Har lånat en component kabel av kompisen som åkte på semester, så jag har prövat DVD.
Det är en upplevelse med mycket bra kvalitet.
Spelade första minutrarna av Gladiator.
Prövar väl någon anna skiva i helgen.

För övrigt är den djäkligt läcker att se på och så är jag stört sur på Marcus Cables som inte har lyckats leverera (inne på 8: veckan).

Tack och hej

Postad 17 December 2004 - 21:53

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jo det är väl det sista alternativet som man sätter sitt största hopp till.

Välj analog 3:an (kanalplats 13) byt input till VIDEO-1, så tycker jag att det borde funka.
Vi får se.
Inga kablar dök upp i dag heller.
Har lånat en component kabel av kompisen som åkte på semester, så jag har prövat DVD.
Det är en upplevelse med mycket bra kvalitet.
Spelade första minutrarna av Gladiator.
Prövar väl någon annan skiva i helgen.

För övrigt är den djäkligt läcker att se på och så är jag stört sur på Marcus Cables som inte har lyckats leverera före helgen (inne på 8: veckan).

Tack och hej

Postad 19 December 2004 - 23:54

Patze
  • Patze
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Grymt...hajja att jag är fett avis att du har din hemma nu...och jag sitter fortfarande o väntar på min :D ...men tisdag är det ju sagt och då skall även alla kablar vara på plats så det blir lite testande då.

En fråga/idé: har ej någon digitalbox ännu och känner mig lite kluven över om jag ska köra en gammal sagem inkl analog tuner eller en nyare digibox med bättre prestanda (tex nya samsung till comhem). Då återstår ju dock analoga-kanaler-funkar-ej-problematiken MEN en god vän har en dvd/vhs-combo (vilka ju har tuner)...funderar på att låna hem denna och testa de analoga kanalerna via combon...frågan är om det blir samma kvalitet som att köra via sagembox med analog tuner? Vad tror du ERICSSJ (eller någon annan)?

Postad 20 December 2004 - 17:34

Patze
  • Patze
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
f.u.c.k.

fick besked av min leverantör idag att plasman är försenad. kommer förhoppningsvis runt nyår. Enl. Nec har inga VR5-plasmor levererats ut via svenska centrallagret ännu...varifrån köpte du ERICSSJ? Importerad eller "svensk"? Låter onekligen som en dålig bortförklaring...

Trött man blir...hade sett fram mot första julen med Kalle + Plasma = Sant :D

Postad 20 December 2004 - 19:16

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
'hem-pc' erbjudande genom företaget/office

Fick kablarna i kväll.
Vilka bjässar. Verkligen imponerande.
Men , men .. Det hela funkar inte som jag tänkt.

Ställde in och prövade de 2 scart kopplingarna
Får röd bild.Suck.
Vad fan beror det på? Den gammla trötta SAGEM boxen eller ...??
Ställde in/kopplade för SCART2 dvs med 3BNC + 4:e BNC (comp sync) i VIDEO1
Det blev ju också röd bild, med DVD/HD2.
Ställde om till COMPOSITE och väljer VIDEO1 som input och får skaplig bild.
Även de analoga kanalerna visas , men jag ville ju köra RGB.

Vad kan detta bero på ?

JAG VILL KÖRA RGB MED FÄRG:

Den som vet något. Please inform me!

Tach och hej!

Postad 20 December 2004 - 20:08

Patze
  • Patze
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Ok!

Samma sak här (hempc)...men tydligen lite sämre lev.garanti :D

Detta skrev ju killen i ett annat forum som hade problem med att få scart->4bnc att funka bra mellan comhem sagembox och nec-plasma:

Nu har jag fått svar, och det fungerar perfekt. För att hjälpa andra i samma situation lägger jag in svaret:

1. Aktivera RGB i boxens installationsmeny.
2. Använd TV-Scarten (den översta på min Sagem-box)
3. Koppla BNC till Röd, Grön, Blå samt den gula till HD.
4. I Plasmans meny, under OPTION1, så har jag ställt in att BNC
ska vara "SCART1"
5. När allt är inkopplat, så trycker jag på DVD/HD på NEC-fjärren, DVD 2.
6. Endast digitala kanaler fungerar, alltså inte TV3, Kanal 5 t.ex.

Ett par egna tips:

1 Prova att ställa RGB-signalen till Svag i ComHem-boxen. Jag
tycker att det gav bättre bild.

2 Jag tar ut kompositsignalen från ComHem-boxen på video-scarten (den nedre), och får på så sätt ut alla kanaler. Det blir tyvärr lite krångligare att hålla reda på två ingångar.

Menar du rödstick i bilden eller blir det helt jäv.lar rött allting?! låter ju superskumt? men det blev kanonbra med komponent mellan dvd-plasma va? har dvdn scart? om, hur blir resultatet med scart->4bnc kabeln mellan dvd-nec?

Ha de och lämna fortsätt uppdatera om framstegen :(

Redigerat av Patze, 20 December 2004 - 20:10.

Postad 20 December 2004 - 23:14

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej igen!

Den inkopplingen (punkt 1-6) stämmer men ger mig svart-röd bild.

Inställning/inkoppling enligt SCART 2 funkar som jag tänkt mig.
(förutom att allt är svart-röd). Dvs digitala kanaler kommer som de ska (Svart-röd) , de analoga syns inte . Då växlar man bara bild input till VIDEO-1 och då ser man alla kanaler (såväl digitala som analoga ) fast då med composite signal och färg.

Så får jag bara ordning på sync:en, så är allt som jag har förväntat mig!

Hoppas NEC/supporten kan hjälpa till i morgon.

Jag hade bättre bild på gamla TV:n. Där satt RGB signalen som den skulle.

Tack och hej!

Postad 21 December 2004 - 20:04

Patze
  • Patze
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tja ERICSSJ,

Fick du någon ordning på det hela via RGBn? Kunde supporten hjälpa till?

Känns ju trist att köra över composite när rgbn uppenbarligen ger bättre bildsignal/kvalitet.

Vore onekligen intressant att veta om resultatet blir samma med annan box eller mellan dvd-plasma via scart-4bnc kabel...

Om någon vet...delge gärna!

Postad 22 December 2004 - 08:38

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
God morgon Patze!

Nervknutarna i magen har äntligen släppt.

Allt är nu i sin ordning.

Ringde NEC-support och förklarade mitt problem.
De kunde inte förstå problemet. Bad mig ringa 'Janne' på Sisaco.
Han är VÄLDIGT kunnig. Han kunde inte heller riktigt förstå problemet.
Han trodde att det var något fel på kabeln och bad mig mäta upp den.
Åkte hem. Mätte upp kabeln (som var helt i sin ordning).
Pluggade in kabeln i boxen och skärmen och ...... INGEN bild.
Tittade in i apparat bänken och såg att då att scarten hade hoppat ur digitalboxen.
Marcus cabeln är otroligt 'fet' i jämförelse med vad jag har kommit i kontakt med tidigire.
Digitalboxen står väldigt trångt så jag tog ur den och ställde den ovanpå bänken.
Tryckte in scarten ordentligt och ........VOILA, RGB-bild.

Något pinsamt.

Så mina rekomendationer till dig om du vill kunna se analoga 3:an, 5:an, MTV osv,
-skaffa en gammal SAGEM/MACAB box (kolla blocket.se)
-skaffa SCART(RGB)=>4BNC
-ställ in boxen för RGB
-ställ in skärmen för SCART2
-anslut BNC (röd,grön,blå) till BNC uttaget
-anslut BNC (comp.sync,gul (min är svart)) till VIDEO1

Digital TV; välj DVD/HD2 som ingångs källa (RGB-bild)
Analog TV; välj VIDEO1 som ingångs källa (Composit-bild)

Glöm bara inte att växla om SCART2 när du zappar in på en digital kanal, annars luras du att bli tittandes i composit läget.

Annars kan jag rekomendera Sisaco, där kan du hitta mycket.
http://www.sisaco.se

Tack och hej
och lycka till.

Postad 22 December 2004 - 18:04

Patze
  • Patze
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
ERICSSJ,

Gryyyymt...kul att allt fungerar! Grattis. Nu känner jag att det hela kommer funka fin-fint, de ev orosmolnen är som borta :D

(Fick lite småpanik när du inte fick till tv-biten, man kollar trots allt endel på tv...och jag har ju plan på samma upplägg som ditt)

TACK! Då är det med spänning man väntar in jättekartongen som kommer vid nyår!

En kort fråga..."ställ in skärmen för scart2"...
- du kör alltså scart/4bnc-sladden i nedre scarten på sagemboxen (som skickar composite signal)...skickar denna även rgb alltså?!

en till..."Glöm bara inte att växla om SCART2 när du zappar in på en digital kanal, annars luras du att bli tittandes i composit läget."...menar du växla om till DVD/HD2 på skärmen eller, blev lite snurrig när jag läste SCART2 hehe?

:ph34r: Försöker inte märka ord men blev lite osäker hur du menade.

OK...den här tråden har blivit "En luffares guide till nec-galaxen", avd: plasma!

Tack för all input ERICSSJ...!

Redigerat av Patze, 22 December 2004 - 18:32.

Postad 22 December 2004 - 19:52

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

..."Glöm bara inte att växla om SCART2 när du zappar in på en digital kanal, annars luras du att bli tittandes i composit läget."...menar du växla om till DVD/HD2 på skärmen eller, blev lite snurrig när jag läste SCART2 hehe?

Du har så rätt. Såg det så fort jag hade skickat det.

du kör alltså scart/4bnc-sladden i nedre scarten på sagemboxen (som skickar composite signal)...skickar denna även rgb alltså?!

Nej.
Scarten till skärmen sitter i den övre utgången på digitalboxen (den som är för TV).
I den nedre sitter ju den gamla VHS:en.
Det fina med det är, när du drar igång en VIDEO så växlar digitalboxen bild och skickar VIDEO signalen composit. Byt bild input på skärmen till VIDEO1, så kan du se VIDEO obehindrat.

//janne

Postad 22 December 2004 - 22:20

Patze
  • Patze
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Nej.
Scarten till skärmen sitter i den övre utgången på digitalboxen (den som är för TV).

Jag har suttit kört setup:en hela kvällen.
Inga kablar har dykt upp. MARCUS, MARCUS, MARCUS,......

-RGB 5BNC Terminals

Du har så rätt...jag tänkte scart1-scart2 på boxen men hade jag tänkt efter vad jag läste häromdagen (ovan) så hade jag ju inte behövt ställa frågan he he. Måste säga att detta löser sig smidigare än jag befarat att det skulle...men det tycker man ju alltid i efterhand :D

Hur blir TV-bilden digitalt kontra analogt föresten? är det sjukt stor skillnad eller? är den analoga bilden dålig rent ut eller är den ok? (hur står sig bilden mot analogt på en hyffsad 32" vanlig tv?)

Tack så länge!

Redigerat av Patze, 22 December 2004 - 22:22.

Postad 24 December 2004 - 12:24

crilleman
  • crilleman
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Tjena! Är lite inne på att själv köpa en NEC VR5 efter timmars undersökningar på nätet.

Anledningen att det kanske landar på en VR5:a är den slimma designen.

Min bokhylla som den ska stå är 116cm bred och 67,5cm i höjden.
Bokhyllan vill jag inte slänga bort så jag behöver ett bordställ också.

Inwarehouse säljer lite olika lösningar som jag kikat på.

Hur som helst så undrar jag om det är någon av er som kommer att använda bordställ?

I såfall om någon skulle kunna mäta höjden i exakta mått så hade det varit jätte snällt. Letat flera timmar på nätet och återförsäljarna verkar inte vara
tillmötesgående i denna fråga....

God Jul!

/Christian

Redigerat av crilleman, 26 December 2004 - 13:50.

Postad 24 December 2004 - 17:57

Patze
  • Patze
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hej Christian,

Tar emot lite att skriva på julafton...hade tänkt att det skull bli årets teknik&internetfria dag för min del...jaja...där ser vi hur det gick :)

Har tyvärr inte fått min ännu så kan ej svara med säkerhet. Dock har jag endast tänk köra på vägg. Men, det går att utläsa på specifikationen för tvn (länk till pdf) att den är 102x52cm utan bordställ.

Det innebär att du har 15,5 cm över till dina 67,5...sedan vill man ju ha lite space mellan hylla och tv så säg att du har 12cm att tillgå.

Då är fråga: hur högt är bordsstativet? Modellen (finns oxå med som tillbehör på ovanstående pdf) heter NEC PX ST1U/S och enligt följande franska sajt så är stativet 6,8cm högt. Det innebär att det skulle funka riktigt perfekt i ditt fall. Dock är stativet 40cm djupt enligt samma källa så det måste ju bokhyllan vara.

God Jul!

(ERICSSJ...har du nån info om tv-bild från mitt senaste inlägg?)

Postad 26 December 2004 - 13:34

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Efter att ha flyttat på digital-box och fått nya 'feta' kablar,
kan jag säga att kvaliten på framför allt composit signalen har höjts avsevärt.
De analoga kanalernas kvalite är alltså numera klart bättre, när jag kör i VIDEO1 läge.

Om det beror på att jag har flytta på boxen ( så att den får mindre strörningar) eller på den ny imponerande 'feta' marcus cabeln, vet jag inte.

RBG läget är nu ungefär lika bra som förut (fast nu är ju allt myckert större).
Det kanske skulle kunna bli lite bättre om man körde med 4:e BNC:en i 4:e ingången (istället för composit ingången). Men då kan man ju inte se analaoga kanaler.
Det har jag inte prövat än.
Jag är så nöjd att jag kan se de analoga kanalerna + VHS genom digital-boxen, så tillsvidare sitter jag som sagt nöjd och inväntar nya kraftfullare ComHem boxar
eller tills Comhem skickar ut allt digitalt.

God Jul
och
Gott Nytt ÅR

Postad 26 December 2004 - 14:24

crilleman
  • crilleman
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Hej Christian,

Tar emot lite att skriva på julafton...hade tänkt att det skull bli årets teknik&internetfria dag för min del...jaja...där ser vi hur det gick :)

Har tyvärr inte fått min ännu så kan ej svara med säkerhet. Dock har jag endast tänk köra på vägg. Men, det går att utläsa på specifikationen för tvn (länk till pdf) att den är 102x52cm utan bordställ.

Det innebär att du har 15,5 cm över till dina 67,5...sedan vill man ju ha lite space mellan hylla och tv så säg att du har 12cm att tillgå.

Då är fråga: hur högt är bordsstativet? Modellen (finns oxå med som tillbehör på ovanstående pdf) heter NEC PX ST1U/S och enligt följande franska sajt så är stativet 6,8cm högt. Det innebär att det skulle funka riktigt perfekt i ditt fall. Dock är stativet 40cm djupt enligt samma källa så det måste ju bokhyllan vara.

God Jul!

(ERICSSJ...har du nån info om tv-bild från mitt senaste inlägg?)

Tjena! Tack för snabbt svar. Höjden på VR5:an är 610mm, du har nog läst siffror på själva skärmytan.

Det ser lovande ut, stativet som fanns länkad till en fransk sajt såg inte ut som den som Inwarehouse saluför. Den har art. nr:

NEC PX-42ST-SV-1

http://www.inwarehou...7&category=WEBD

Jag har nästan 680mm i höjden så det finns stora chanser att det kan gå.

Någon som ska använda bordstället med art. nr enl. ovan?

Det står mellan VR5:an och Panasonic PW7 nu...

Ge mig lite bra argument för VR5:an... Står mest om Panan i forumet.

/Crilleman

Postad 27 December 2004 - 09:25

Patze
  • Patze
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
ERICSSJ: Tack för svaret...skönt att höra att det blivit vettigt på analoga kanalerna...nu blir det exakt samma uppsättning för min del!

CRILLEMAN: Sorry, läste lite väl snabbt på specen innan...du har så rätt om måtten. Vet ej hur det funkar med modell för stativet, den jag refererade till är den som står i specen för vr5, men inwearhouse skriver ju samtidigt ut att det är just för vr5 deras stativ passar. Vridbart är det visst oxå...

Tack o hej

Postad 04 January 2005 - 09:13

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej Patze!

Bara lite nyfiken.
Hur går det?

Postad 04 January 2005 - 19:37

Patze
  • Patze
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
ERICSSJ: Hallå igen...tråden har lite liv kvar B)

Jo, tro det eller ej - Jag fick VR5:an idag! Efter försening på försening kom äntligen det hela...dock grusades det något av att väggfästet skickas separat och detta paket inte dyker upp förrens imorgon onsdag. Körde dock hem fetingen innan (i chefens SUV) och skall snart hem och börja pilla lite med det hela...(har printat hela tråden med dina inlägg om bnc-kopplingarna etc...så det ska nog bli bra)

Det som fortfarande är lite frågetecken är digital-tvn med comhem. En god vän på en elektronikfirma gav mig en analog tuner som de hade över (liten rackare i storlek som en pocketbok ungefär) med komposit-in/utgång. ska testa denna...får jag vettig analogbild därigenom slipper jag införskaffa sagem och kan ta en humax, samsung eller nån av de nyare comhem-boxarna...så det ska bli lite spännande. (dock säger mig magkänslan att bilden kommer bli pissdålig med kompositen...)

Förmedlar lite mer imorgon när jag fått testa igenom.

Har du stött på något nytt intressant kring din eller lyckats få någon ytterligare optimering genom kablage, inställningar etc? Vore kul att synka lite kring våra uppsättningar när mitt är igång!

Ha de!

Redigerat av Patze, 04 January 2005 - 19:42.

Postad 04 January 2005 - 20:30

crilleman
  • crilleman
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hejsan!

Fick min VR5:a igår och kopplade genast upp den med Samsung HD-935 DVD-spelaren via DVI ingången.

Kör DVI:n i 1080 läget och är fullständigt underbart..

Precis som flera andra så sitter jag i en HSB bostadsrätt och när jag läste på COMHEMS hemsida så har HSB tecknat avtal med COMHEM och kommer att köra igång under kvartal 1, 2005, med leveranser av boxar och speciella avtal.

Hoppas det kommer en bra box, och förhoppningsvis så kanske 3:an, 5:an och ZTV sändes digitalt. Dock önsketänkande. :-)

Kör analogmottagning via min VHS sålänge, klart godkänt via komposit...

Men funderar givetsvis på att köra scart/BNC när det blir digitalbox..

God fortsättning

/Crilleman

Redigerat av crilleman, 04 January 2005 - 20:32.

Postad 05 January 2005 - 10:24

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej Patze!

Grus i maskineriet.
Surround förstärkaren la av i går.
DENON AVR 1801.

Får se vad det blir av det.
Hoppas att det går att laga.

Ha det.

Postad 05 January 2005 - 13:48

Patze
  • Patze
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hallå ERICSSJ & Crilleman, nu är vi visst på banan alla 3!

Crilleman: DVI med 1080i låter spännande, undra hur blir kvaliteten är jämförelse med Scart-4bnc anslutningen?! (vissa lovordar ju dvi och vissa tycker det blir för skarpt och klart nästan för ögat...jag vill gärna prova).

Jag har inte allt för stor koll på HDTV (men vet att det stöds av VR5:an), men innebär 1080-läget från DVD att NEC-skärmen skalar ner detta till vad skärmen klarar visa eller hur funkar det?

ERICSSJ: Va trist, varför får man inte bara vara nöjd och glad...att det alltid ska vara nåt skit. Hoppas det går fixa utan allt för omfattande operation!

Jag måste faktiskt hålla med om att analoga kanalerna via komposite blev bättre än jag vågat hoppas. Har hemma polarens Boxer-mottagare (sagem) och en inomhusantenn för att testa och visst är digital-tv underbart (får in 1,2 & 4:an utan programkort), men analoga kvaliteten via min analoga tuner blir faktiskt oxå helt ok, minst lika bra bild som jag hade på min gamla 32". Men visst, om COMHEM släppte på allt digitalt vore det aldeles...aldeles....aldeles underbart...jag kommer skaffa nu ändå men vi får se vilken box det blir

Testade även att koppla in min chippade xbox, ställt om den till ntsc och kör med komponent till plasman...oj, vilket skillnad på spelen! Helt annan skärpa och tryck i bilden och även dvd via xboxen fick sig ett rejält uppsving...presterar lika bra som min philips dvd nu (som jag testkörde med scart-4bnc).

Som sagt, mycket nöjd...allt flyter bra och jag fick allt att funka omgående...tyckte bilden va lite grå och matt först men blev mycket bra efter att bildinställningarna fått sig en genomkörare! Nu är det riktigt bra svärta!

Ciao!

Postad 09 January 2005 - 15:13

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Tjena.

Tips ang. comhem.
Jag kopplade in en nec (en äldre modell, vet inte vilken) i ett hus med comhem för ett tag sedan och där splittade vi upp syncen i 2. En till sync och en till composit för analoga kanaler. Det funkade utan problem. Kablaget var beställt av jan på sisaco.

Postad 09 January 2005 - 17:25

crilleman
  • crilleman
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Hallå ERICSSJ & Crilleman, nu är vi visst på banan alla 3!

Crilleman: DVI med 1080i låter spännande, undra hur blir kvaliteten är jämförelse med Scart-4bnc anslutningen?! (vissa lovordar ju dvi och vissa tycker det blir för skarpt och klart nästan för ögat...jag vill gärna prova).

Jag har inte allt för stor koll på HDTV (men vet att det stöds av VR5:an), men innebär 1080-läget från DVD att NEC-skärmen skalar ner detta till vad skärmen klarar visa eller hur funkar det?

ERICSSJ: Va trist, varför får man inte bara vara nöjd och glad...att det alltid ska vara nåt skit. Hoppas det går fixa utan allt för omfattande operation!

Jag måste faktiskt hålla med om att analoga kanalerna via komposite blev bättre än jag vågat hoppas. Har hemma polarens Boxer-mottagare (sagem) och en inomhusantenn för att testa och visst är digital-tv underbart (får in 1,2 & 4:an utan programkort), men analoga kvaliteten via min analoga tuner blir faktiskt oxå helt ok, minst lika bra bild som jag hade på min gamla 32". Men visst, om COMHEM släppte på allt digitalt vore det aldeles...aldeles....aldeles underbart...jag kommer skaffa nu ändå men vi får se vilken box det blir

Testade även att koppla in min chippade xbox, ställt om den till ntsc och kör med komponent till plasman...oj, vilket skillnad på spelen! Helt annan skärpa och tryck i bilden och även dvd via xboxen fick sig ett rejält uppsving...presterar lika bra som min philips dvd nu (som jag testkörde med scart-4bnc).

Som sagt, mycket nöjd...allt flyter bra och jag fick allt att funka omgående...tyckte bilden va lite grå och matt först men blev mycket bra efter att bildinställningarna fått sig en genomkörare! Nu är det riktigt bra svärta!

Ciao!

Tjena! När man kör i 1080 läget så kan man se i menyn under "signal info" att den visar i 1920x1080.

Testat följande lägen i DVD-spelaren via DVI:

- 576P
- 720p
- 1080p

Jag är inte superinsatt i HDTV resp. nerskalning osv, men både jag och min flickvän upplevde skillnad mellan lägena. Började uppifrån och ner och bilden
blev skarpare och mindre brusig ju högre vi gick.. Trodde det först var inbillning
men fallet var faktiskt så...

Jag vill också testa Scart/BNC men jag är supernöjd med DVI, kör en 2m kabel som man fick med till DVD-spelaren.

Har även testat datorn via VGA-ingången. Funkade jättebra också..

Jag har inte riktigt hunnit ställa in bilden som jag vill ha än.

Jag vill ha en lite mer svärta! Upplever också bilden lite grådaskig...

Skulle ni kanske kunna publicera era inställningar här på forumet så hade det
varit en stor hjälp eftersom jag inte är så superinsatt i dom olika inställningarna.

/Crilleman

Redigerat av crilleman, 09 January 2005 - 17:26.

Postad 10 January 2005 - 09:55

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej!

Min DENON AVR 1801 nu ersatt med med en AVR 2105.
Passade på att uppgradera.

Ha det.

Postad 13 January 2005 - 15:53

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Patze!

Hur har det gått?

Tack och hej.

Postad 14 January 2005 - 16:18

Patze
  • Patze
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Crilleman: Låter nice det där med dina hdtv-upplevelser. Att flickvännen upplever skillnad är svar nog för att det är värt ett test :)

Jag har inte riktigt hunnit ställa in bilden som jag vill ha än.

Jag vill ha en lite mer svärta! Upplever också bilden lite grådaskig...

Sitter på jobbet o har inte menyalternativen i huvudet men kommer ihåg följande menyval som ökar svärtan avsevärt:

Under bildinställningar där färg, skärpa o allt annat finns ligger nåt val för Gamma...ökning av detta till 2.2 eller 2.4 gav mer svärta...dessutom fanns det något annat val nåt steg ovan eller under gamma där man kunde sätta procenttal för nåt värde (nt, ng eller nåt hette de tror jag)...ökning av detta värde gav markant skillnad...dock blev det nästintill för mörkt för mig om man drog på för mycket både här o på gamma-inställningen.
TESTA!

ERICSSJ: Det har gått bra tack
...chippad XBOX (spel+dvd) funkar riktigt med komponent i ntsc-läge
...DVD (via scart->4bnc) med min hyfsade philips helt ok bild i klass med xboxen, men vill prova nån bra dvdspelare typ crillemans uppsättning för att se potentialen
...DIGITALBOX än så länge lånat en kompis sagem + Boxer...blir skitbra bild med innomhusantenn gömd bakom gardinen...dock inte bestämt om jag ska köra comhem sen eller inte...
...ANALOG TV via en extern tuner, det blir helt ok bild med komposit...dock hoppas jag på en heldigital lösning framöver.

Nu är jag sugen på att göra mig av med mitt gamla dolby surround system o införskaffa nåt heldigitalt. det blir nästa grej....när kassan tillåter hehe

Allt tillfreds själv? Hur presterar 2105:an?

Tack o Hej, trevlig helg alla!

Postad 09 March 2005 - 16:11

tur
  • tur
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Väcker lite liv i denna tråd med följande fråga:

Har skumläst igenom tråden men fattar fortfarande i bästa inkopplingssätt.
Skärmen saknar ju scart och jag kommer bara att köra dig. mottagare
med scart samt dvd med scart (snart komponent)

So please, kan jag handla denna utan att behöva köpa massa converters osv.

Postad 03 April 2005 - 01:06

Unregistered12194d4f
  • Unregistered12194d4f
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Jag är också aspirant på VR5, och om jag uppfattat det rätt så kan du göra enligt följande:

VR5 tar emot RGB på en av sina komponentingångar. Du behöver en kabel med SCART -> 3 x BNC. Dessa är inte helt vanliga, men det fina är att det inte krävs någon form av konvertering.

Läs denna tråden:
Tråd dedikerad till VR5

Edit: Verkar som jag har lite dålig koll. 4 st BNC ska det vara! Den fjärde verkar vara någon slags komposit/sync. Jag blir snurrig!

Redigerat av Unregistered12194d4f, 03 April 2005 - 01:28.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.