Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lexicon BD-30 - världens mest överprissatta Oppo...

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 januari 2010 - 19:16

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Nu har välrenomerade Audioholics recenserat Lexicons THX-klassade high-end-BD-spelare Lexicon BD-30, och... det visade sig vara en helt vanlig Oppo BDP-83* inpetat i ett Lexicon-skal. Ett litet trick som Lexicon tar 3000 dollar extra för... Läs själva på Audioholics.

*=Om man med "helt vanlig" menar en av världens bästa och mest prisvärda BD-spelare

#2

Postad 18 januari 2010 - 19:49

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Frågan är om dom verkligen får göra så ?

#3

Postad 18 januari 2010 - 19:54

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0
Ha, ha ska ta kontakt med en plåtfirma som får ta fram ett extra chassi till min Oppo sedan så kan jag sälja den som en LexiCON och ta ut 25000kr...

#4

Postad 18 januari 2010 - 20:57

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Frågan är om dom verkligen får göra så ?

Varför skulle de inte få göra så? Jag skulle inte tro att detta sker utan Oppos vetskap.

#5

Postad 18 januari 2010 - 21:01

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
Det jag reagerade mest på var faktiskt THX-certifieringen... :)

#6

Postad 18 januari 2010 - 22:38

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Det jag reagerade mest på var faktiskt THX-certifieringen... :)

samma här - det ska bli hysteriskt roligt att se hur THX försvarar detta, och hur de ska göra för att återvinna folks förtroende.

#7

Postad 18 januari 2010 - 22:40

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Varför skulle de inte få göra så? Jag skulle inte tro att detta sker utan Oppos vetskap.


Sant men dom lär få punga ut lite stålar till Oppo, för att använda deras komponenter tror jag.
Tror /hoppas folk köper Opoo istället för denna grymt högt prissatta spelare.

#8

Postad 18 januari 2010 - 22:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 028 inlägg
  • 0
Jag är inte alls förvånad. Lexicon saknar kompetensen som krävs för att konstruera egna spelare, och köper därmed färdiga lösningar. RT-20 var en Marantz DV9500 med lite mer än dubbla prislappen.

Byggets klass (i förhållande till originalet) är förövrigt ungefär som Goldmund, men de bytte iaf lådan :)

Det är mycket bra att sådan här information kommer fram. Oppo-spelaren är ju så pass bra att de som köper Lexicon-spelaren garanterat inte kommer att bli besvikna så länge de inte vet vad som sitter under skalet, och vad de har betalt för. Det kommer alltid finnas tillverkare som utnyttjar andras framgång. Det bästa man kan göra är att undvika de.

Redigerat av Ageve, 18 januari 2010 - 23:21.


#9

Postad 27 januari 2010 - 13:38

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 452 inlägg
  • 0
Detta är EN anledning till att jag inte gillar High-End världen och deras omotiverade överpriser.

De flesta dyrare BD spelarna som faktiskt HAR eget innanmäte brukar ändå knappt skilja sig mot de billigare spelarna förutom just byggkvalité och nån extra detalj här och där som igentligen inte spelar nån större roll.

Det är inte som på DVD tiden då en dyrare spelare VERKLIGEN spöade de billigaste, då bilden skulle konverteras från digital till analog, omvandlare hit och dit m.m. eller som dagens DVD spelare med bra eller kassa uppskalare.

Dock finns det säkert nån sinnessjuk Lexicon anhängare där ute som kommer att hävda att bilden och ljudet ändå är ljusår över Oppon :)

THX borde bli tvingade att sätta sin logga även på Oppo spelarna framöver efter detta, or they can kiss my ass!

Redigerat av Svante Skoog, 27 januari 2010 - 13:41.


#10

Postad 27 januari 2010 - 13:55

Unregistered29563
  • Unregistered29563
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Inget konstigt att Lexicon har THX-märkning och Oppo:n inte har det.
Lexicon har betalat för att få sin THX-märkning.. Det har inte Oppo.

Det finns ju en massa produkter som skulle kunna vara THX-klassade men som inte vill betala licenspengar för en ynklig liten logga...

#11

Postad 27 januari 2010 - 14:00

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Inget ovanligt alls, trist är det dock.

#12

Postad 27 januari 2010 - 14:09

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0

Inget konstigt att Lexicon har THX-märkning och Oppo:n inte har det.
Lexicon har betalat för att få sin THX-märkning.. Det har inte Oppo.

Det finns ju en massa produkter som skulle kunna vara THX-klassade men som inte vill betala licenspengar för en ynklig liten logga...


Men det märkliga är att den mätmässigt inte lever upp till de krav som THX specat för att erhålla en certifiering. Antingen har THX gjort bort sig eller möjligtvis blivit manipulerade av Lexicon. I vilklet fall som helst verkar THX-certifiering dragits tillbaka även om det finns ex med märkningen kvar på lådan ute i handeln.

#13

Postad 27 januari 2010 - 14:24

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Men det bästa är vaule, värdet allstå dom gav BD-30: 1/2 av 5 möjliga. (en halv poäng av fem möjliga :) )

#14

Postad 27 januari 2010 - 17:50

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 457 inlägg
  • 0
Det som är så otroligt är att för det priset Lexicon vill ha, så skulle de ju kunnat göra en Goldmund och modifiera spelarens innanmäte något om så bara för syns skull. Att de inte har gjort något som ens ser dyrt ut är en blunder som de inte kommer kunna gömma sig ifrån.

Trodde de att BD-30 av någon magisk anledning skulle bli den första AV-produkten i världshistorien som ingen skulle öppna och skärskåda? Hur de än har resonerat så är det fantastiskt naivt.

#15

Postad 27 januari 2010 - 18:21

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Lexicon gjorde nåt fantastiskt för flera år sedan då deras produkt kostade mer per gram än motsvarande vikt i guld

Ja de har varit prestige ända tills nu, det här komer de att ha svårt att upprätta, flera år faktiskt.
Herre jösses vilken skam!

Och jag... kan inte ens stava till Value som det ska vara här ovan, slinter vid tangenten -å det är inte sista gången :D

#16

Postad 08 april 2010 - 13:17

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Jag kände mig tvungen att blåsa liv i denna tråd igen då jag såg att det inte hade diskuterats hur "home theater review (HTR)" (http://hometheaterre...layer-reviewed/) helt uppenbart inte har sagt hela sanningen i sin recension av just Lexicon BD-30. När folk klagade på att recensionen sa att BD-30 faktiskt var bättre än Oppon så blev det hus i ****. Massvis med kommentaren var borttagna i flera omgångar och HTR ignorerade helt att svara på folks frågor. De borttagna kommentarerna kan hittas på http://stabbingpixies.com/fr_index.cfm under *HTR Transcript*.

Jag har varit intresserad av ljud mer eller mindre i hela mitt liv och jag har läst hifi-tidningar i ett tiotal år nu. Men inte förens i höstas började jag köpa lite saker på allvar. Nu när jag själv har börjat lyssna runt på massiv med olika märken och i olika butiker så har jag börjat känna att väldigt många produkter är extremt överpris. Jag måste säga att det här fyndet av artikeln var på något vis droppen. Jag är besviken på hela branschen och tidningar sås om "What Hi-Fi" litar jag inte alls på lika mycket mer. Visst tidningar kan ge en fingervisning men man måste alltid ha i bakhuvudet att dom är sponsrade av vissa märken. Jag kommer fortsätta att uppgradera mina prylar men saker som kablar, extremadyra spelare eller förstärkare är helt klart under all kritik. Högtalare däremot brukar jag alltid höra stor skillnad och där kan det ibland vara värt att lägga de där extra slantarna mot ett snyggare finish osv. Men då vet man vad man betalar för med.

Var bara tvungen att informera för andra som precis börjat köpa hi-fi, som mig, att provlyssna alltid först - ta alltid en recension med en näve salt! Men det brukar väl alltid rådet vara :(

#17

Postad 10 april 2010 - 14:28

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Jag har en gammal metallgalje som jag har skrivit "MONSTER" på, ska sälja den för 8000:- som högtalarkabel.

Den sista idioten är inte född än, men han kommer garanterat vara en expert på HiFi!

#18

Postad 10 april 2010 - 18:11

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Jag kände mig tvungen att blåsa liv i denna tråd igen då jag såg att det inte hade diskuterats hur "home theater review (HTR)" (http://hometheaterre...layer-reviewed/) helt uppenbart inte har sagt hela sanningen i sin recension av just Lexicon BD-30. När folk klagade på att recensionen sa att BD-30 faktiskt var bättre än Oppon så blev det hus i ****. Massvis med kommentaren var borttagna i flera omgångar och HTR ignorerade helt att svara på folks frågor. De borttagna kommentarerna kan hittas på http://stabbingpixies.com/fr_index.cfm under *HTR Transcript*.

Tackar så mycket för detta med HTR, måste nog vara bland det värsta jag läst gällande en person/personer som kallar sig 'oberoende'.
Hur tänker karln(Jerry de Calliano) egentligen, han beter sig som om han fortfarande befinner sig i 'sandlåde' stadiet, kul att han även lyckades ifrågasätta en person med en drös av INTEGRITET...Gene DellaSala (Audioholics), lika kul var att repliken från DellaSala var sylvass utan att tendera till smutskastning det minsta :D .

Spoiler



Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 10 april 2010 - 18:42.


#19

Postad 10 april 2010 - 18:47

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
det tar inte slut där.... theata har en bd spelare för 10.000 dollar!!!! tydligen en bd-83 där me....
det är väl ett bra bevis på vilken klass oppo har på sina spelare ?

själv tror jag att det är så att bd-83..... ja det blir inte så mkt bättre än så..... det är väl anledningen till varför många oemar dessa.... cambridge-lexicon-theata o säkert en massa andra dyra spelare....

ps: nad m55 känner ni väl till? riktigt fin dvd även under skalet.... rejäl nätdel-tokfina analog delar o erkänt topp 10 i världen dacar.... väger bly o levererar verkligen sin prislapp med råge...

jo... nu till saken... m55 såldes ut...billigt....varför? .....jo för att de släppt en bd spelare med samma skal.... vad sitter det där i ? .....jo en betydligt billigare nad bd spelare för 5000kr.... så man får betala typ 10k för utseendet...

hela marknaden ser ut så idag bland bd spelarna....bara för att de är tillräckligt bra även i billigt utförande o tillverkarna har bara snabba pengar i huvudet.

det var bättre förr :D

så ni med oppo hemma...grattis... ni sitter på en av världens finaste spelare....

#20

Postad 13 april 2010 - 00:19

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Det kommer alltid finnas tillverkare som utnyttjar andras framgång. Det bästa man kan göra är att undvika de.

Håller delvis med, men man får inte glömma bort, som någon annan skrev här. Lexicon(eller vem det än är) lär ha fått betala bra med stålar till Oppo för denna maskin, så dem har ju "gjort rätt för sig"! Därför måste man också ta ut $3000 extra för att täcka bortfallet för kostnaden till Oppo och THX-certen är inte gratis...

Förstår inte problemet...det är ju ingen som har tagit en Oppo och bara bytt skal. Dem har ju köpt den för svindyra pengar av Oppo i första hand.

#21

Postad 13 april 2010 - 01:00

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Håller delvis med, men man får inte glömma bort, som någon annan skrev här. Lexicon(eller vem det än är) lär ha fått betala bra med stålar till Oppo för denna maskin, så dem har ju "gjort rätt för sig"! Därför måste man också ta ut $3000 extra för att täcka bortfallet för kostnaden till Oppo och THX-certen är inte gratis...

Förstår inte problemet...det är ju ingen som har tagit en Oppo och bara bytt skal. Dem har ju köpt den för svindyra pengar av Oppo i första hand.

eh jo. det är ju precis de de gjort? de har ju inte ens skruvat ur komponenterna ur chassit, utan bara konstruerat sin egen bottenplatta så lufthålen matchar de befintliga på oppo-chassit.

och vadå "köpt den för svindyra pengar av Oppo" - de betalar enligt uppgift $450 per enhet till oppo, på vilket sätt är det svindyrt, och på vilket sätt motiverar det en markup på $3000?

det ENDA de gör är sätta på ett nytt skal och en mörk plast framför displayen så den får en annorlunda ton - i övrigt är det exakt samma spelare. och att betala för en thx-märkning som spelaren bevisligen inte uppfyller. woohoo.

det är ju inte oppo vi påstår att de försöker lura, utan kunderna som tror de får något mer än en namnskylt för sina enorma högar pengar. oppo får givetvis betalt för sina enheter.

#22

Postad 13 april 2010 - 12:15

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

eh jo. det är ju precis de de gjort? de har ju inte ens skruvat ur komponenterna ur chassit, utan bara konstruerat sin egen bottenplatta så lufthålen matchar de befintliga på oppo-chassit.

Ja, jag vet. Vad jag menade var att dem har betalat för att få göra detta.

och vadå "köpt den för svindyra pengar av Oppo" - de betalar enligt uppgift $450 per enhet till oppo, på vilket sätt är det svindyrt, och på vilket sätt motiverar det en markup på $3000?

$450 är drygt 3000:-. Nu vet jag inte hur många enheter som Lexicon har betalat för, men det är troligen ett antal och det är ju fina extra pengar för Oppo. Jag förstår inte problemet, vill kunderna betala $3000 extra så är det väl upp till dem...
Men jag håller med dig, det finns inget som direkt motiverar den höga prissättningen.
Sen kan man undra varför Oppo säljer sig så billigt, men det är kanske en annan diskussion.

det ENDA de gör är sätta på ett nytt skal och en mörk plast framför displayen så den får en annorlunda ton - i övrigt är det exakt samma spelare. och att betala för en thx-märkning som spelaren bevisligen inte uppfyller. woohoo.

Ja, jag vet. Har jag skrivit något annat?
Om THX-märkningen inte uppfylls är det inte Lexicon's fel. Det säger mer om THX än om något annat.

det är ju inte oppo vi påstår att de försöker lura, utan kunderna som tror de får något mer än en namnskylt för sina enorma högar pengar. oppo får givetvis betalt för sina enheter.

Jag ser fortfarande inget direkt fel, dem har ju gjort rätt för sig.
Det finns flera exempel på den här typen av "skenprodukter" eller vad man ska kalla det, så länge kunderna vill betala extra så fungerar det ju.

Har du t.ex bara Lexicon prylar och saknar en BD-spelare så har du en given kund direkt.
Vilka förlorar på det?
Oppo vinner
Lexicon vinner
Kunden vinner

Det är inte vem som helst som köper sig en Oppo och det är definitivt inte vem som helst som köper sig en Lexicon för ytterligare åtskilliga tusentals dollar.

#23

Postad 13 april 2010 - 20:12

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
THX-certen drogs väl tillbaka då testade produktionsex inte levde upp till THX krav?

#24

Postad 13 april 2010 - 22:37

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 685 inlägg
  • 0
THX är ett skämt. Jag har icke-anamorfiska dvds som är THX-klassade.

#25

Postad 13 april 2010 - 22:45

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Hoppas ingen köper Lexicon spelaren.

#26

Postad 14 april 2010 - 15:06

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

THX är ett skämt. Jag har icke-anamorfiska dvds som är THX-klassade.

Jag ser inte riktigt vad som är konstigt med detta.

#27

Postad 14 april 2010 - 16:46

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 498 inlägg
  • 0

Jag ser inte riktigt vad som är konstigt med detta.

Eftersom THX på sin hemsida skriver: "Show only the highest quality entertainment on your THX system. These Blu-ray and DVDs are certified to perform to the highest standards."

En icke-anamorf DVD utnyttjar ju inte hela den tillgängliga upplösningen och är alltså inte 'the highest standard', utan sub-standard.

Redigerat av mikaels, 14 april 2010 - 16:46.


#28

Postad 14 april 2010 - 20:17

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Hur är det med THX-klassade VHS-filmer då?

Det tog ett tag innan dvd-filmerna blev anamorfiska så att det finns icke-anarmorfiska dvd-filmer ser jag inget konstigt med.

#29

Postad 14 april 2010 - 21:31

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 685 inlägg
  • 0
THX-klassade VHS-filmer kan ju hålla den högsta standarden en VHS kan hålla. Anamorfisk bild har alltid varit en del av DVD-standarden, och därför kan inte en icke-anamorfisk utgåva vara av högsta kvaliteten en DVD kan ge.

#30

Postad 15 april 2010 - 00:24

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 457 inlägg
  • 0

Hur är det med THX-klassade VHS-filmer då?

Det tog ett tag innan dvd-filmerna blev anamorfiska så att det finns icke-anarmorfiska dvd-filmer ser jag inget konstigt med.


De kom ifrån en THX-godkänd masterkopia. Resten av dupliceringen brydde sig inte THX om så mycket.

#31

Postad 15 april 2010 - 04:31

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
OK... kan vi skippa THX-snacket som inte direkt har med Lexicon/Oppo att göra och fortsätta med ämnet...?

Jag ser fortfarande inget direkt fel, dem har ju gjort rätt för sig.
Det finns flera exempel på den här typen av "skenprodukter" eller vad man ska kalla det, så länge kunderna vill betala extra så fungerar det ju.


Grejen är att Lexicon faktiskt ljugit om sin spelare. På Cedia Expo 2009 i Atlanta:
"According to the reps at the show, Lexicon had merely taken components of that player and tweaked them to make it their own - adding technology and making improvements to what was a good basic building block."

...vilket är rent skitsnack eftersom det enda - det enda - de har gjort är att slänga in en standard-Oppo i ett Lexiconskal. Ingen som helst "technology" är ändrad. Detta - hävdar jag, och de flesta med mig - är rent skurkaktiga metoder. Heder åt Audioholics som avslöjade bluffen.

#32

Postad 15 april 2010 - 13:33

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0
Det är inte så att Oppo och Lexicon köpt samma platform då?

#33

Postad 15 april 2010 - 14:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
Platformen är Oppos egna och utvecklas av Oppo själva, vad jag vet.

#34

Postad 15 april 2010 - 16:45

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Frågan är varför Oppo säljer sig så billigt.

#35

Postad 15 april 2010 - 20:28

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
för att snacket skall gå.... detta är antagligen vad oppo vill....att folk skall veta att high end tillverkarna använder deras plattform (oförändrad).... nu när man skall köpa bd spelare kan i alla fall inte jag tänka mig ett bättre köp än oppon då den bevisligen presterar långt utöver sin prislapp.

#36

Postad 16 april 2010 - 08:36

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0

Platformen är Oppos egna och utvecklas av Oppo själva, vad jag vet.


Nja, inte riktigt. Oppo har köpt in en plattform av Mediatek. Samma har t.ex. Cambridge köpt in.
Däremot har de ju jobbat med och utvecklat den så spelarna är inte samma sak bara för det.

#37

Postad 16 april 2010 - 10:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
Ja jag förstår ju att Oppo inte bygger några egna komponenter utan med platform menar jag en system-integration baserad på ett antal "del-platformar" så att säga. Dvs jag trodde det var Oppo som snörat ihop Mediatek-chippet med ABT-chippet, t.ex.

Men Mediatek erbjuder en komplett lösning så att säga? Det va som fasen.

Och Cambridge har inte "handlat via Oppo" utan handlar direkt av Mediatek menar du?

Redigerat av pacman, 16 april 2010 - 10:43.


#38

Postad 16 april 2010 - 10:55

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0

Ja jag förstår ju att Oppo inte bygger några egna komponenter utan med platform menar jag en system-integration baserad på ett antal "del-platformar" så att säga. Dvs jag trodde det var Oppo som snörat ihop Mediatek-chippet med ABT-chippet, t.ex.

Men Mediatek erbjuder en komplett lösning så att säga? Det va som fasen.

Och Cambridge har inte "handlat via Oppo" utan handlar direkt av Mediatek menar du?


Både ja och nej. Tror jag... Cambridge och Oppo har handlat av Mediatek båda två. Cambridge har t.o.m. specifikt uttalat sig om just detta eftersom det drogs igång spekulationer om att det skulle vara en Oppoklon. De har helt enkelt samma leverantör.
Mediatek levererar ingen färdig lösning men det är de som gjort t.ex. OSD och annat så det är inte bara chippet. Däremot tror jag, men vet inte, att Oppo integrerat t.ex. ABT-chippet i deras lösning. Det som är mer Mediatek "utan krusiduller" är Oppo Bdp-80 och Cambridge BD-650 gissar jag men vet som sagt inte.

Det är ju mer än chip i en sådan här låda; själva lådan, mekanik, transformator m.m. rent fysiskt. Sedan är det ju funktioner som implementeras över det som finns med från början och en hel del saker tweakas nog också.

Edit: Enl. Cambridge:
"The forthcoming Cambridge Audio 650BD is based on the Mediatek MTK8520/MTK8575 chipset. Cambridge Audio of course have a long relationship with Mediatek having based our DVD89/99, DV30 and 540D V1 and V2 DVD players on various Mediatek platforms.

When we decided to enter the Blu-ray market we did in fact investigate several alternatives but the sophistication and performance of the Mediatek platform made it a natural choice. As you would expect we are not the only brand to be using Mediatek development kits and application software, Oppo being the most well known other brand. Actually generally brands like us prefer to use platforms that are also used by other customers as it means that when/if issues with discs and playback formats are found everyone is feeding back into a common knowledge pool (Mediatek in this case) and all brands benefit in terms of the reliability and robustness of the chipset.

In terms of what Mediatek offer each customer the processor includes an OSD generator and tools for defining setup menus and the like. In fact Mediatek supply application code that gives an excellent framework for this. This does of course mean that any machine based on the chipset is very likely to have a similar look and feel to the On-Screen Display.

Ditto the connectors can be similar as there are various guidelines and designs included for PCB layout. Each manufacturer then edits these to greater or lesser extent to add their own flavour of sockets, DACs, power supplies etc. as they see fit.

So, in short, CA and Oppo or others actually have no relation. We are merely connected by our relationship with the actual chipset supplier, Mediatek.

James Johnson-Flint
CEO, Cambridge Audio Ltd / Audio Partnership Plc"

Redigerat av Unregistered2956b483, 16 april 2010 - 11:01.


#39

Postad 16 april 2010 - 11:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
Aha. Ja att olika spelare bygger på samma "kärna" (i detta fall nån SOTC-historia från Mediatek) och att det till kärnan medföljer div verktyg för att integrera kärnan i en komplett lösning är ju normalt. Vet inte hur många tillverkare av "kärnor" som kan användas för BD-uppspelning det kan finnas, men det torde väl inte vara så många (Panasonic är en annan dock, t.ex.). Vad jag menar med platform är att man tar en kärna och kör en komplett integration med allt som krävs för att få en fungerande BD-uppsplening.

Då var det som jag trodde ungefär, tack för infon.

Redigerat av pacman, 16 april 2010 - 11:52.


#40

Postad 16 april 2010 - 12:59

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0
Och frågan är ju om Lexicon handlat samma kärna/plattoform/vad-man-nu-vill-kalla-det som Oppo eller om de helt enkelt bara bytt hölje på en Oppo-spelare.
Egentligen spelar det inte så stor roll hur det har gått till kanske, innehållet tycks ju utan tvekan vara detsamma till 99% eller så.

#41

Postad 16 april 2010 - 13:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
Oppo är väl de enda som har en Mediatek+ABT platform så Lexicon lär väl ha handlat av Oppo...

#42

Postad 16 april 2010 - 17:09

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Och frågan är ju om Lexicon handlat samma kärna/plattoform/vad-man-nu-vill-kalla-det som Oppo eller om de helt enkelt bara bytt hölje på en Oppo-spelare.
Egentligen spelar det inte så stor roll hur det har gått till kanske, innehållet tycks ju utan tvekan vara detsamma till 99% eller så.


Lexicon HAR tagit en Oppo och bara bytt hölje. 100 procent - inte 99 - 100 procent av innehållet är identiskt.

#43

Postad 16 april 2010 - 19:01

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0
De kan ju ha tweakat mjukvaran. Fast antagligen inte.

Det är ju så här det ser ut här i världen kolla Hiros post (01-16-2010, 07:22 PM ) här: http://www.stevehoff...ad.php?t=205556

Funai lär vara billigare än Denon och Onkyo skulle jag tro...

#44

Postad 16 april 2010 - 22:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 028 inlägg
  • 0

Och frågan är ju om Lexicon handlat samma kärna/plattoform/vad-man-nu-vill-kalla-det som Oppo eller om de helt enkelt bara bytt hölje på en Oppo-spelare.


Nej, där finns det ingen tvekan. Lexiconspelaren är en Oppo rakt igenom.

Däremot finns det andra spelare som bygger på samma Mediatek-chip/kretslösning utan att vara kopior. Mediatek gjorde även chip till många DVD-spelare.

#45

Postad 22 januari 2011 - 01:30

Tresor
  • Tresor
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Oftast om inte alltid så släpper en chip tillverkare en referens platform för hur deras chip skall användas i ett komplett system. Detta har säkerligen även Mediatek gjort, förmodligen svårt att få en marknad för sina chip annars.

Titta på till exempel grafikkort där detta är extremt vanligt men de olika tillverkarna designa kretskortet lite olika så de iaf inte ser helt likadana ut men ofta står det till och med i testerna att "kortet är ett standard utefter referensen" från tillverkaren.

//Tresor

#46

Postad 22 januari 2011 - 01:53

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0
Referensen har jag

Den heter Oppo 83SE Nuforce Edition ;)

#47

Postad 22 januari 2011 - 08:47

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Nej, där finns det ingen tvekan. Lexiconspelaren är en Oppo rakt igenom.

Däremot finns det andra spelare som bygger på samma Mediatek-chip/kretslösning utan att vara kopior. Mediatek gjorde även chip till många DVD-spelare.

off

Redigerat av Unregistered1728, 16 februari 2011 - 18:26.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.