jag har hört deras lilla förstärkare, den med 120 watt. nu ska ni få höra den värsta hifihistorien någonsin, och det här har alltså hänt! mig!
jag var på en trolleributik här i umeå och skulle höra på ett par högtalare, då jag hört mycket gott om den serien. säljaren kom in och ville dema förstärkaren devialet något något, den där platta varianten, men med 120w istället för 250w.
han sa att den var helt otrolig eftersom den hade någon MAGISK egenskap. ok. då kör vi.
han sa att jag fick spela en låt och sa att basen var klumpig. sen bytte han ett sd-kort. därefter så sa han att det lät så otroligt bra. han förklarade att förstärkaren... ja, minns jag rätt så stramade den åt basen och gav energin till strängarna i låten, gitarrens strängar skulle spela ut på ett helt annat sätt. han sa att det ökade timeingen på musiken, så att istället för att dom skulle låta osammanhängande som det alltid för så fixade förstärkaren det nu. ok.
sen skulle han visa hur lätt det var att komma in på banan med den nya superspännande tekniken. då tog han upp ett program som visade vad det var. det var ett helt vanligt j*vla högpassfilter! ja, han glänste sönder när han förklarade att man kunde ställa in den i första, andra, tredje eller fjärde ordningen! ojoj! sen så kunde man välja vilken HZ som den skulle börja dela signalen. whaw!!!!
det var ju redan pinsamt här, men det värsta var ju när han skulle fippla. det han gjorde var att han, när basen var klumpig, hade HP ställt på 53hz andra ordningen. nu skulle han fixa klumpbasen! ja, vad tror ni att han borde göra? höja delningen så att mindre bas spelas?
NEJ! trollkarln SÄNKER delningen till 50 hz, och pang så var klumpbasen borta och all energi återkom till strängarna i gitarren! smack sa det bara! gissa om jag dog?
sen så pratade han om att man inte ska använda filter, det "plattar ihop rummet och trumpeten". fast... ja, han fattade alltså inte att han använde ett filter i devialet. ett HP-filter som han nu sa inte går att använda för att det förstör musiken. högtalare har i hans värld inga filter. det var en trevägskonstruktion (eller 3.5) som vi lyssnade på. tydligen helt filterlöst.
när han sen skulle beskriva sitt eget filterlösa system så berättade han att han delade basen i "runt 60-70 hz" i 6db. jag frågade om han då delade sitt bassystem i med 6db avrullning per oktav och fick som svar att "nej, basen finns bara där i 60-70 hz. ja, det är så svårt att förklara det här för det är så få som förstår sig på det".
alltså... det är så sjukt j*vla illa så att jag svor att ALDRIG NÅGONSIN sätta min fot i den affären igen. aldrig igen. säljaren fattar inte vad han gör, vad han säger och främst påstår att han vet mer än alla andra i ämnet filter. som man inte ska använda. som han använder. men som han inte använder eftersom det förstör ljudet. alltså... det är bara sinnessjukt. tack för att jag fick skriva av mig.
men jag måste säga att devialet-steget lät mycket bra. det distade inte i dom volymer vi spelade. när jag frågade hur många watt den hade så hade den för övrigt "FEM GÅNGER mer än vad du tror!".
URSÄKTA!?
nej. ajaj.
men jag slår ett slag för att kontrollen till devialet är bland dom snyggaste som någonsin existerat! fy fan vilken guldklimp. och som sagt, steget har ett högpassfilter. som inte förstör musiken bara för att det är ett filter. rummet och trumpeten plattas inte till =)