Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varning, Häng inte din Plasma på väggen!

95 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 augusti 2009 - 18:31

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Det kan ju inte vara helt okänt för Panasonic att det finns många tredjepartstillverkare av väggfästen marknaden. Ingenstans i manualen står att man inte rekommenderar andra väggfästen än deras egna till TV:n. Om då TV:n kräver en viss typ av montering av väggfästet så är det väl en smal sak för dom att skriva ett par rader och lägga in en bild i manualen som förklarar att man måste använda distanser mellan fästet och väggfästets skena och inte dra skenan dikt an mot bakstycket (se där det var ju bara en mening). Dom informerar ju om allt annat som för icke omyndigförklarade personer förefaller fullständigt uppenbart.

Jag håller med dig.
Man kan tycka om det nu är ett så känt fel som iallafall panasonic står borde de informera tredjepartstillverkarna att ha dessa distanser i monterinssen
Men nackdel är ju att universal ska passa flera och då kanske man inte frågar resp tillverkare hur just deras tv ska monteras
Många skruv blir det ju

Postad 18 augusti 2009 - 18:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 315 inlägg
  • 0
Den där manualen tyder nästan att man får anlita någon från NASA om man vill ha en plasma upphängd :D

Postad 18 augusti 2009 - 18:42

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Det är en så kallad friskrivning ifrån ansvar av tillverkaren :D

Postad 20 augusti 2009 - 20:05

MixiL
  • MixiL
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Länkarna funkar inte för mig.

Postad 20 augusti 2009 - 20:24

MixiL
  • MixiL
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Det vore suveränt om någon kunde tänka sig att ta en bild hur dom små distanserna ser ut... Har inga med till mitt fäste men det kanske går att få tag något som skulle kunna funka istället.

Postad 21 augusti 2009 - 21:01

Unregisteredaa36c725
  • Unregisteredaa36c725
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Någon som vet om det bara är Panasonics plasmor som man måste ha distanser till eller om det gäller alla? Har min Samsung 50" upphängd med bakfästet direkt mot tv:n. Man blir ju lite orolig.

Postad 21 augusti 2009 - 22:56

Nightelf
  • Nightelf
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Det är en så kallad friskrivning ifrån ansvar av tillverkaren :lol:

Var nästan väg att slå till en G10 innan jag läste denna tråd. Var faktiskt inne i en av de stora kedjornas affärer idag och förhörde mig ingående om upphängning av denna ..."- Nej, det finns inga speciella krav upphängningen, du kan köpa billigaste du kan hitta .....distanser/adapters vet jag inget om, aldrig hört talas om. Vad har du fått det ifrån?" Det var svaret jag fick angående detta och han menade att detta gällde i stort alla platt TV. Sorgligt. Det borde tydligt flaggas att distanser/adapters måste användas vid väggmontering.
Behöver jag tillägga att jag hade tänkt väggmontera vid ev. köp?!

Redigerat av Nightelf, 21 augusti 2009 - 22:58.

Postad 21 augusti 2009 - 23:21

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Nästan så att jag önskar att min skit-plasma råkar ut för samma sak. Då får jag en orsak att köpa ny.

jag satt just och tänkte samma sak, jag har en "Tjockplasma" ala Philips 42" Ambilight HD ready tror den heter 42PFL96/10 eller ngt sånt. tjock som ett as och väger bly. Köpte den för knappt 1 1/5 år sedan för 19 kakor den hänger ett universalfäste för 500:-.
Polarna garvar åt mig att jag har en tjocktv väggen.
Har fäst vägganordningen i plåtreglarna bakom mina gipsplattor till vägg.
och jag har försökt att övertala frun i huset att vi måste ju ha en plattare,större,bättre tv men det är mördarlooken jag får tillbaka bara.

Ramlar skiten ner och går sönder borde det bli ett nytt köp.
Sharps nya serie kanske =)

Postad 22 augusti 2009 - 10:19

etxcosn
  • etxcosn
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Sedan sist har jag varit i mailkontakt med både Panasonics support och supporten Expert där jag köpte TV:n. Min fråga till bägge var:

Hej,

Jag har en nyinköpt Panasonic plasma-TV av typer TX-P50G10E. TV:n är vägghängd med ett fäste av typern Vogels EFW 6405. Läste med viss fasa ett internetforum om en Panasonic plasma-TV som gått sönder p.g.a. felaktig vägghängning. Det krävdes för den modellen (TX80) tydligen att det skulle vara distanser mellan hålet för väggfäste-skruvarna i TV:ns bakpanel och skenan i för väggfästet. Några sådana distanser har jag inte monterat eftersom det varken pekades i manualen för TV:n eller i manualen för väggfästet.

Nu undrar jag om jag omdelbart bör montera distansbrickor mellan väggfästets skena och TV:ns bakpanel (botten försänkningen).

Tacksam för ett skyndsamt svar.

Vänliga hälsningar

Panasonic svarar:

Om man köper Panasonics orginala väggfästen så finns det distanser och bruksanvisningar med hur det skall monteras, men när det gäller ett Vogelfäste så har vi inga uppgifter hur distanserna ser ut eller hur långa dom skall vara.
När det gäller orginalfästena från Panasonic så har vi tyvärr inte heller uppgifter längder eller så vidare här Supporten men kanske den affär där du köpt tv:n i kan hjälpa dig eller Vogel själva.

Med vänliga hälsningar / Best Regards

Expert svarar:

Detta är något som är svårt att svara då jag inte vet om det produkten i fråga var inlämnad som ett garantiärende eller försäkringsärende. Yttre åverkan är tex inget man kan få ut garantin, men däremot försäkringen. Har du följt anvisningarna manualen till ditt väggfäste och din TV så ska det inte behövas något mer, utan då har du ditt det torra så att säga. Jag har kollat med både försäkringsbolag och butik om det skulle vara så att man skulle behöva distansbrickor och från båda håll fått att det ska räcka med att följa manualen.

MVH

Jag skickar tillbaka till Expert:

Hej,

TV:n i fråga var varken inlämnad som garanti- eller reklamationsärende. Den fungerar utmärkt men jag läste om en annan av era kunder som fått en plasma-TV knäckt av enligt Panasonic felaktig väggmontering. Sen sist har jag monterat de distanser som medföljde väggfästet från Vogels. Jag tror att distanser mellan TV:n och väggfästets skenor är en förutsättning för att belastningen ska bäras upp korrekt av TV:n mekaniska konstruktion.

Jag tycker faktiskt att ni ska kontakta Panasonic och få mer information om hur deras plasma-TV ska monteras med väggfäste. Det är från er vi kunder handlar och det är också ni som kommer att få hantera reklamationer och få dåligt renomme när det strular.

Köper jag både TV och väggfäste från er och det inte tydligt poängteras i manualerna att det ska vara distanser, är det ni som säljare och inte kundens och dennes försäkringsbolag som får ta kostnaden. Det handlar då inte om yttre åverkan utan om bristande produkter och dålig information.

Vänliga hälsningar

Och Expert svarar faktiskt:

Hej, tack för ditt mail och din feedback. Du har en poäng i det du säger och vi ska absolut ta det till oss.

Med vänlig hälsning

Den slutsats jag kan dra av situationen är att Panasonic vet att deras plasma-TV ska bäras upp endast av de fyra fästpunkterna baktill och att ingen belastning bör läggas bakstycket. För att få till detta ska man använda distanser mellan skruvhålen i TV:n och de skenor man monterar för väggfästet. Ändå håller man detta för sig själv och hänvisar till deras eget väggfäste, som självklart är konstruerat det sättet med "pluppar" som ska skruvas in i TV:n och vilka man sen hänger upp TV:n väggfästet (dvs ingen belastning bakstycket).

Handlarna har heller ingen information om detta utan tror att vilket väggfäste som helst duger monterat utan speciella anvisningar. Detta säger man utan att ordentligt ha undersökt saken med TV-tillverkarna, men tror glada i hågen att man kommer att slippa ta ansvar för skador apparater som hängts upp "felaktigt".

Helt usel kundvård är det hur som helst från bägge parter när ingen verkar vilja ta tag i situationen och ge kunderna ordentlig information om hur TV:n ska vägghängas.

Jag skulle rekommendera en spekulant en platt-TV som ska vägghängas att från handlaren få ordentliga instruktioner (inte bara "följ manualen") om hur väggfästet ska monteras både i väggen och TV:n. Men var uppmärksamma ändå och kolla in TV-tillverkarens eget väggfäste för att se hur dom har tänkt. Även om man skulle få rätt till en reparation eller ersättning om TV:n skulle paja så blir det ju ett jäkla merjobb att reklamera och strida för ersättning sen.

Postad 22 augusti 2009 - 21:28

Tiny Turtle
  • Tiny Turtle
  • Veteran

• 1 869 inlägg
  • 0
Kan vi inte ändra titeln tråden från "Varning, Häng inte din Plasma väggen!" till "Varning, häng inte din Panasonic-plasma väggen fel sätt!" ?

Postad 22 augusti 2009 - 21:46

Danneman_
  • Danneman_
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

jag satt just och tänkte samma sak, jag har en "Tjockplasma" ala Philips 42" Ambilight HD ready tror den heter 42PFL96/10 eller ngt sånt. tjock som ett as och väger bly. Köpte den för knappt 1 1/5 år sedan för 19 kakor den hänger ett universalfäste för 500:-.
och jag har försökt att övertala frun i huset att vi måste ju ha en plattare,större,bättre tv men det är mördarlooken jag får tillbaka bara.

Bara hoppas att den ramlar ner snart då, eller? :P

Min Panasonic står stadigt sin fot ;)

Postad 22 augusti 2009 - 21:49

jonas_tby
  • jonas_tby
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Ibland är det bra gott att ha Pio 60:aren stativ, ingen navelsträng som behöver döljas, absolut ingen risk för felmontering av skenor samt att skiten ramlar ner, och dessutom sitter apparaten "normal" höjd - dvs ingen risk för nackspärr vilket många forumet borde lida av... ;)

Postad 17 september 2009 - 09:44

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Har precis beställt en Panasonic Viera TX-P50G10E...från Expert...

Självklart ska den hängas väggen...tänkte använda mitt gamla fäste, men kanske bäst att se till att köpa ett från samma butik som TV:n när jag hämtar TV:n för att Safea lite?

Men känns juh lite som att det kanske inte riktigt "hjälper" då butikerna inte riktigt verkar ha koll heller :(

/Jocce

Postad 20 september 2009 - 18:11

blondyz
  • blondyz
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Minst sagt en tråkig historia!

Jag är själv nybliven ägare till en Panasonic P42X10Y, och blir rent ut sagt bestört av att läsa denna tråd.

Jag har min Tv fot, men när jag står i affären och betalar min tv så står säljaren rakt upp och ner och säger att ska du montera denna väggen så fungerar ett sånthär fäste utmärkt och då står man med ett tredjepartsfäste i handen.
Att Panasonic inte "godkänner" detta kan jag förstå men det verkar helt klart vara bristfällig kommunikation mellan tillverkare och försäljare och efter att ha läst denna tråd kan jag bara vara glad att jag bestämt redan innan att jag skall ha Tvn fot.

/anton

Postad 04 oktober 2009 - 22:14

Unregistered812928d1
  • Unregistered812928d1
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Bumpar denna tråd en smula...

Hur gick det för trådskaparen, fick du stå för kostnaden själv?

Postad 05 oktober 2009 - 10:40

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Någon som hängt upp sin Panna med "piratfäste"? I så fall, några problem? Fick just till svar av Panna's support att man SKALL använda deras originalfästen (givetvis). Synd då att det som skall vara till min TX-P46G10E (15000:-) kostar mellan 3500 och 5000 pix om man letar. Dvs upp till en tredjedel av TV'ns pris!!. Snacka om ocker! Motsvarande/liknande "piratfäste" kostar ca 600:-

Riktigt osnyggt från Pannas sida....

Redigerat av tomano58, 05 oktober 2009 - 10:40.

Postad 05 oktober 2009 - 11:00

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Ok, Dags att summera vad som hänt sedan jag skapade tråden.

Jag kan konstatera att jag hängde upp plasman felaktigt, dumt, javisst, men informationen jag fick via manualer och säljare var ytterst bristfällig.

Säljaren var förstående men kunde inte agera.
Panasonic var oförstående och agerade inte alls.
Trygg Hansa ersatte mig med en ny tv, minus självrisk (drulleförsäkring).

Säljaren rekommenderade mig att göra en anmälan till ARN.
Jag gjorde så och poängterade bristen information, trodde jag hade en 40% chans att få gehör.

Efter att butiken fått information från ARN, skrev butikschefen ett mycket trevligt mail till mig där han bl.a. skrev:
"Det hela verkar, precis som du pekar, väldigt märkligt och givetvis tråkigt för dig.
Tycker även det är beklagligt att Panasonic inte åtar sig det hela.
Givetvis försöker vi som butik alltid ta vårt ansvar gentemot kund, så även i detta fall.
Du har handlat TV:n av vår mest kunnige inom detta område och precis som du skriver hade han ingen aning om att dylikt skulle kunna inträffa, inte jag heller.
Tycker inte att det finns anledning att bestrida ditt yrkande utan bifaller din önskan om ersättning för självrisk samt ev kostnad från verkstaden för undersökning."

Se där, där har vi en mycket ansvarstagande butik, kommer att handla där igen!

Vidare säger han att han kommer att visa upp ärendet för Panasonic, vad som händer där får väl framtiden utvisa...

Summa summarum, jag har klarat mig bra, trots Panasonic, tyvärr gör de i mitt tycke de bästa apparaterna, så jag har bestämt mig för att köpa en igen, är jag korkad eller tror jag bara tomten ;-)

Den här gången kommer jag att ha distanser mellan tv:n och fästet samt fotografera montaget, för framtida bevisföring (hoppas jag inte behöver det).

Postad 05 oktober 2009 - 11:23

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
HUA!

Har också min Panasonc uppsatt med ett Vogels fäste. Iofs har jag monterat med distanser men med Vogels fästen följer det ju med en DRÖS distanser så det är väl bara att HOPPAS att de jag valt är tillräckligt långa...eller korta...eller tjocka...eller smala...

Postad 05 oktober 2009 - 11:28

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Det enskilt viktigaste är att själva fästet (ofta en lodrät skena) INTE har direktkontakt med bakstycket TV:n, för då kan skjuvning uppstå.
Har man distanser mellan skenan och TV:n ska ska det inte vara något problem...

Postad 05 oktober 2009 - 12:37

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Hängde min med "andraparts" (Vogel tror jag det blev)

Körde med dubbla distanser...(följde med en stor och en liten så använde båda), men mest för att få ut den från väggen, ni som kör utan distanser, hur får ni in kablar osv?
Med dubbla distanser fick jag precis plats med t.ex. HDMI kablar (böjs lite ändå)

/Jocce

Postad 05 oktober 2009 - 13:03

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0

Det enskilt viktigaste är att själva fästet (ofta en lodrät skena) INTE har direktkontakt med bakstycket TV:n, för då kan skjuvning uppstå.

Jag har en Pioneer PDP-5080XD där jag köpte Pioneers egna väggfäste trots att det var snordyrt. Detta för att jag tyckte att det var det som gjorde att TVn stod ut minst från väggen och det gav ett bra intryck av att vara stabilt fäste.

Om jag inte minns helt fel så skruvade man dit några "hängare" bak TVn och sedan hängde man detta fästet som satt fast väggen. I detta fall så ligger fästet emot TVn helt och hållet (har jag för mig, iaf inga distanser). Så visst skall det fungera med en bra konstruktion.

Postad 05 oktober 2009 - 13:11

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1 377 inlägg
  • 0

Du kvalite väger bly rättare sagt 42kg =) Den nya jag drömmer om väger 46kg. hehe
Min är som ett element och anledning för vikten är nog att det är glas istället för plast.

Min sitter med orginal fäste och har nu hängt i omgångar i olika material ca 4år.
Om den skulle ramla ner så har man nog tummen mitt i handen.

Har provat detta med en kompis tv och med utmärkt resultat Elfa
Funderar starkt detta till den nya.

Redigerat av _FredriK_, 05 oktober 2009 - 13:21.

Postad 05 oktober 2009 - 13:34

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Tackar för det lilla inlägget! Känner mig liiiite lugnare nu! :blink:

Postad 05 oktober 2009 - 14:26

gaffakungen
  • gaffakungen
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0

Efter att butiken fått information från ARN, skrev butikschefen ett mycket trevligt mail till mig där han bl.a. skrev:
"Det hela verkar, precis som du pekar, väldigt märkligt och givetvis tråkigt för dig.
Tycker även det är beklagligt att Panasonic inte åtar sig det hela.
Givetvis försöker vi som butik alltid ta vårt ansvar gentemot kund, så även i detta fall.
Du har handlat TV:n av vår mest kunnige inom detta område och precis som du skriver hade han ingen aning om att dylikt skulle kunna inträffa, inte jag heller.
Tycker inte att det finns anledning att bestrida ditt yrkande utan bifaller din önskan om ersättning för självrisk samt ev kostnad från verkstaden för undersökning."

Se där, där har vi en mycket ansvarstagande butik, kommer att handla där igen!

Underbart att se, stor heder åt butiken och framförallt butikschefen.

Postad 07 oktober 2009 - 15:09

Unregistered812928d1
  • Unregistered812928d1
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Detta måste vara rätt? Kan fungera som referens till andra som undrar också. Känns faktiskt inte helt naturligt att sätta upp det det här viset...måste bli en del extra moment höljet som plupparna trycker...

http://webbshop.webh...er/IMG_4277.jpg
http://webbshop.webh...er/IMG_4278.jpg

Postad 07 oktober 2009 - 19:32

gbr
  • gbr
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
man kanske ska fixa nå distanser till 200:- väggfästet till kuron

Postad 07 oktober 2009 - 20:20

Unregistered812928d1
  • Unregistered812928d1
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Ni som har koll detta, det kan inte vara några problem att skaffa distanser som precis gör att skenen inte tar emot tv:n? Tyckte att tv:n kom alldeles för långt ut från väggen, mina distanser var ca 2 cm långa...

Postad 08 oktober 2009 - 08:01

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Zappox,
Så länge du har några mm fritt mellan fäste och bakstycke, borde det inte vara några som helst problem.

Postad 08 oktober 2009 - 09:00

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1 062 inlägg
  • 0

Detta måste vara rätt? Kan fungera som referens till andra som undrar också. Känns faktiskt inte helt naturligt att sätta upp det det här viset...måste bli en del extra moment höljet som plupparna trycker...

Det är bara dom allra minsta LCD-TV-apparaterna som hänger i bakstrycket, alla större har balkar inuti där du skruvar väggfästet i, ingen belastning förekommer själva bakstycket. Bakstyckets funktion är egentligen bara att förhindra att du råkar peta något strömförande.

I balkarna sitter skärmen fastskruvad så indirekt skruvar du fast väggfästet i skärmen så därför skulle ett felaktigt monterat fäste kunna orsaka spänningar i skärmen som får den att spricka. Egentligen har jag svårt att se hur det kan hända då balkarna brukar vara väldigt robusta och ett väggfäste utan dom inte borde göra nån skillnad.

Redigerat av SwiftingSpeed, 08 oktober 2009 - 09:22.

Postad 08 oktober 2009 - 10:19

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Självklart så kan det göra skillnad. Belastningspunkterna i den bärande strukturen är designade utifrån originalfästet. Använder man något annat så tar man en chans eftersom de är designade att passa många olika apparater. Om ett icke-originalfäste går att fästa i de fästpunkter som finns tillgängliga så är det nog lugnt (förutom om det ska till något ytterliggare som endast följer med original), men annars så fäster man antagligen i färre punkter än det var tänkt vilket då ökar belstningen... man får då hoppas att det är tillräckligt tilltagna marinaler.

Postad 19 december 2009 - 16:18

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
Nu är jag gång att hänga upp en Panasonic 42X10. Jag köpte med ett väggfäste i butiken och säljaren nämnde ingenting om behov av distanser... Förpackningen är inplastad och det syns inget kartongen om distanser följer med, tyvärr ska jag lämna tillbaka den så vill jag inte öppna och kolla efter.

Jag hittade ett annat fäste Clas Ohlsson som kan luta TVn upp till 20°, artikelnummer 38-2052. I den fanns det med gråa cylindrar i hårdplast, men ingen som helst instruktion om vad de skulle användas till...

Har jag förstått det rätt att man behöver bara se till att stödja mot området kring fästet, inte ända in mot den metalliska gängan? Typ som jag ringar in bilderna?

Nedre hålen
Bifogad fil  Bild388.jpg   19,89K   8 Antal nerladdningar

Övre hålen
Bifogad fil  Bild360.jpg   29,36K   5 Antal nerladdningar

Cylindern som följde med i fästet från Clas Ohlsson ser ut så här då
Bifogad fil  Bild389.jpg   16,84K   6 Antal nerladdningar

Postad 21 december 2009 - 00:17

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1 560 inlägg
  • 0
Bumpar ovanstående fråga då jag hämtar min tv imorgon o ska samtidigt plocka upp ett väggfäste från EG för 419:-

Postad 21 december 2009 - 12:01

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Helt riktigt så ska distanserna så nära "hålen" som möjligt, som du ser dina bilder så är hela området runt omkring något nedsänkt vilket gör att om du INTE har distanserna så ligger fästet mot hela bakstycket.

Så ditt antagande är helt rätt!

// Trådskaparen

Postad 21 december 2009 - 21:40

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0
Jaha, det här var ju intressant!
Är också språng att köpa en 42X10 till sovrummet.
Eftersom det är i sovrummet så hade jag tänkt att hänga TVn så högt väggen det går och sedan tilta den nedåt så att det blir rätt vinkel från kudden och upp mot TVn som hänger väggen vid sängens fotända så att säga.
Någon aspekt att tänka när man tiltar TVn?
Belastningen i TVn kommer ju bli annorlunda (och värre?) om man dessutom lutar TVn framåt!?!

Troligtvis är väl distanserna till för att man inte skall "dra in" den bärande strukturen i TVn mot själva fästet när man drar åt skruven, eftersom hålen där är försänkta. Med distanser kommer detta inte att ske.
Dock så kommer det ju att "dra" i den bärande strukturen ju mer man lutar TVn framåt, vilket ju borde bli samma resultat!?!

Postad 22 december 2009 - 22:23

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Jaha, det här var ju intressant!
Är också språng att köpa en 42X10 till sovrummet.
Eftersom det är i sovrummet så hade jag tänkt att hänga TVn så högt väggen det går och sedan tilta den nedåt så att det blir rätt vinkel från kudden och upp mot TVn som hänger väggen vid sängens fotända så att säga.
Någon aspekt att tänka när man tiltar TVn?
Belastningen i TVn kommer ju bli annorlunda (och värre?) om man dessutom lutar TVn framåt!?!

Troligtvis är väl distanserna till för att man inte skall "dra in" den bärande strukturen i TVn mot själva fästet när man drar åt skruven, eftersom hålen där är försänkta. Med distanser kommer detta inte att ske.
Dock så kommer det ju att "dra" i den bärande strukturen ju mer man lutar TVn framåt, vilket ju borde bli samma resultat!?!

Bakstyckerna tillhör inte den bärande strukturen, det är därför de inte skall ha kontakt med väggfästet. Om Tvn lutar blir väl belastningen annorlunda men inte blir den direkt större? Hur som helst måste fästpunkterna vara gjorda så att tvn kan svängas i alla riktningar, inte bara stå still rakt upp och ner.

Jag har också min tv högst upp under taket och så här blev min upphängningen fotad med en riktig kamera, distanserna var onödigt långa men jag orkade inte kapa dem och skruvarna

Bifogad fil  CIMG0035__Medium_.JPG   30,51K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  CIMG0045__Medium_.JPG   43,02K   2 Antal nerladdningar

Postad 22 december 2009 - 22:41

gigbyte
  • gigbyte
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Så der det utikeas nya väggfäste fungderade bra för mig, det följde med distanser....smidigt som fan..

Postad 24 december 2009 - 21:20

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0
Jag kör med det gamla Ikea-tricket enligt följande tråd.
https://www.minhembi...s...122321&st=0

Det finns dock inte kvar längre.
Distanser för 200-300 kr? Det är väl bara att köpa ett antal vanliga M8 brickor clasohlson och lägga mellan. Jag kör med 3 brickor per hål.
Jag förstår inte att man drar fast en skena direkt mot plastbakstycket när hålen är 3 mm förskjutna, ni drar ju sönder plasten (man vill ju dra rätt hårt så den inte ramlar ner).

Postad 13 november 2010 - 17:39

bjornaskim
  • bjornaskim
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Tackar mycket för denna tråden skall nämligen hänga upp min anya Panasonic 46 G20 imorgon, och håller att läser igenom bruksanvisning för att hänga upp står inget om detta. har köpt physix fästen där det följer med distanser och jag lovar jag skall använda dem tack vare detta . Skulle nog använd dem åndä pga anslutningarna därbak som står rakt ut bla nätanslutning, smart .
tackas som allra ödmjukast för dett ainlägg

Postad 13 november 2010 - 17:51

Zomp
  • Zomp
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
;) Gäller detta bara Panasonic eller samtliga Plasma-skärmar?

Postad 13 november 2010 - 21:31

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

:D Gäller detta bara Panasonic eller samtliga Plasma-skärmar?

Undrar jag också. (Lite rolig trådrubrik - ungefär som "Varning, Kör inte med din bil!" ;) )
På min plasma har jag dragit åt fästet som f-n direkt i bakstycket utan distanser.
Har fungerat problemfritt i 3 år.
Bakstycket är av metall (en Pioneer).
Om det inte står ett ord i bruxen och säljarn inte har knystat så har man ju inte fått nån varning. Men är väl alltid bra att titta därbak tv:n och klura lite hur det verkar vara tänkt. Särskilt om det är ett plastchassi.

Postad 14 november 2010 - 03:01

darkages
  • darkages
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

;) Gäller detta bara Panasonic eller samtliga Plasma-skärmar?

Har tvn nedsäkta fästen där man skruvar fast väggfästen så bör man oavsett använda distanser.

Tex min panasonic, som förövrigt har metal baksidan så materialet är ingen indikation om hållbarheten, så ser man via ventilation hålen hur tjocka metallskenor går igenom tvn uppefrån och ned. det är dessa som fästena skruvas i också. även foten när tvn stod bänken fästes i samma metallskenor.

Om vi tar bil liknelsen tidigare i tråden. Du ska sätta hjul bilen, men om du sätter fast dom i karosen så kan du få problem. hjulen bör ju sitta föranklade i den inre bärande strukturen.

Postad 14 november 2010 - 12:09

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0
Jo men trådrubriken är ju så generell och vag att den inte är användbar.

Postad 14 november 2010 - 12:15

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Undrar jag också. (Lite rolig trådrubrik - ungefär som "Varning, Kör inte med din bil!" :) )
På min plasma har jag dragit åt fästet som f-n direkt i bakstycket utan distanser.
Har fungerat problemfritt i 3 år.
Bakstycket är av metall (en Pioneer).
Om det inte står ett ord i bruxen och säljarn inte har knystat så har man ju inte fått nån varning. Men är väl alltid bra att titta därbak tv:n och klura lite hur det verkar vara tänkt. Särskilt om det är ett plastchassi.

Ja, jag drog fast min Pioneer samma sätt och det har funkat ypperligt i alla dessa år:)
Man kanske har haft tur:)

Postad 14 november 2010 - 12:19

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hm är plasmor känsligare än lcd/led apparater när dom hänger väggen? Förstår inte riktigt hur dom kan vara det igentligen.

Postad 14 november 2010 - 14:53

darkages
  • darkages
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Jo men trådrubriken är ju så generell och vag att den inte är användbar.

Ja jo så kan det vara :) Jag försökte verkligden inte hacka dig utan bil var ett vetigt exempel :)

Det är mycket möjligt att din tv är bygg för att klara att fäste utan distanser (dom kanske är med i konstruktionen), bättre byggkvalite om man vill...

Men är skruvhållen nedsänkta även din tv och det bildar ett mellan rum mellan väggfästet och tv där man skruvar så skulle jag inte känna mig trygg utan definitivt köra distanser.

oavsett panel tvn.

Postad 01 januari 2011 - 13:57

Unregisteredef87ebf4
  • Unregisteredef87ebf4
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Bra info.
Blir till att montera med distanser.

Jobbar ett stort lager med olika plastdetaljer. Vi har ett stort sortiment PE distanser.
Så om någon har svårt att få tag i distanser så finns det www.swedimport.se.

//PH

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.