Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Angående värmeskadade LCD-element (blåa fläckar)

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 October 2007 - 13:51

Haribo
  • Haribo
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
De flesta (eller alla?) som har dessa problem verkar ha blåa fläckar. Kan detta bero på att det blåa LCD-elementet verkar sitta närmast lampan.

Om man kollar på denna länken där de öppnat Z4:an: http://www.cine4home...Z4/Z4Review.htm

Postad bild
Så sitter det blåa ementet närmast lampan. Är det så på AE700 och Z3an också måntro?

I denna tråden som jag startade innan jag hade hört om detta problem: https://www.minhembi...howtopic=170393

Så skriver Peter10000: Ser lite ut som panellimmet börjar släppa pga värme. Fick hem ett gäng värmeskadade lcd-projektorer från jobbet för något år sedan som hade liknande fel. panelen släpper i kanten pga värme. De kan gå tillbaka om man inte använder dem på ett tag. Sedan är de bra ett tag för att sedan snabbt bli sämre igen.

Efter allt jag läst på engelska och svenska forum så verkar detta vara den troligaste orsaken.

Är det så enkelt att tillverkarna i sin strävan och av konkurrens tillåter för höga temperaturer kring LCD-elementspaketet och den blåa panelen som kanske alltid är närmast lampan är den som börjar ta skada först.

I vilkett fall som så kommer min nästa projektor förmodligen bli en DLP. Tycker det suger att, som i mitt fall, projektorn dör innan lampan.

Någon som kan researcha vidare angående andra projektorer kanske? Det vore väldigt intressant om gröna eller röda fläckar uppstod på en LCD-projektor där det gröna eller röda elementet var närmast lampan. Men det kanske är så att alla D5-projektorer har det blåa närmast.

Är jag helt ute och cyklar eller ska vi stämma tillverkarna ;)

Ett datasheet på D5-panelpaketet vore riktigt najs att se. Om där skulle finnas en max-temperatur specat.

Vi avslutar med några bilder på fenomenet:
Postad bild

Grön och Röd verkar inte vara påverkade:
Postad bild
Postad bild

Redigerat av Haribo, 24 October 2007 - 14:13.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.