* Officiell tråd - Samsung DVD-HD850/950 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
Postad 22 november 2005 - 21:36
Står i valet och kvalet mellan en HD950 och en Sony DVP92VB...
Redigerat av Unregisteredf1616e6c, 23 november 2005 - 21:38.
Postad 24 november 2005 - 01:39
Sen är det bara 768p som är ok de andra är alldeles för gråa tycker jag...
Jag har kopplat den till en LG PY10 HDMI-DVI.
Postad 24 november 2005 - 12:37
Min fråga kvarstår;
Hur upplever ni mekaniken och snabbheten i denna spelare? Tar det lång tid innan den reagerar på intryckning typ play, open osv.? Är det en tyst spelare eller störs man av något brummande ljud?
Postad 26 november 2005 - 17:39
Är det inte bara på 950 man kan justera svärtan?
Min fråga kvarstår;
Hur upplever ni mekaniken och snabbheten i denna spelare? Tar det lång tid innan den reagerar på intryckning typ play, open osv.? Är det en tyst spelare eller störs man av något brummande ljud?
Den är MYCKET snabbare än min philips dvp9000s, menyerna, play open you name it. Inget brummande ljud har iallafall jag hört. Detta har jag på min philips...ett rå irriterande högts pip som hörs vid off. Förövrigt tycker jag bättre om denna spelare än pilipsen bättre bild å allt...Skumt med tanke på pris skillnaden och specen mellan de två.
Postad 28 november 2005 - 18:21

Postad 29 november 2005 - 19:43
går i tankarna på att köpa en dvd-spelare med hdmi eller dvi ut. Har en Infocus Screenplay 5000 proj som jag tänker köra den till. Jag måste köpa en ny dvd-spelare då jag inte har någon i dagsläget, så jag undrar om Samsung DVD-HD850/HD950 är något för mig.
Struntar blankt i divx och ljud funktioner etc, vill bara att den ska kunna skicka iväg så bra bild som möjligt.
Vad skulle ni tipsa mig om? har även kollat på Toshiba SD-350, LG DVX9900H, Sony DVP-NS92V.
Dock så vill jag att den absolut max ska kosta cirka 1500 kr...
Redigerat av pala_1337, 29 november 2005 - 19:44.
Postad 29 november 2005 - 19:58
Postad 30 november 2005 - 10:58
Om man plockar ur skivan så kommer den inte att starta där du slutade.Men om du bara stannar den så kan du starta från där du slutade titta.Blev lite luddigt det därÄr det rätt uppfattat att om man stänger av spelaren innan man kollat klart på filmen så kommer den INTE ihåg vart man var, utan måste börja från början. Ingen Resume alltså, eller?

Postad 30 november 2005 - 14:14
Om man plockar ur skivan så kommer den inte att starta där du slutade.Men om du bara stannar den så kan du starta från där du slutade titta.Blev lite luddigt det därÄr det rätt uppfattat att om man stänger av spelaren innan man kollat klart på filmen så kommer den INTE ihåg vart man var, utan måste börja från början. Ingen Resume alltså, eller?
OK, så om jag stänger av spelaren men skivan är kvar i är det inga problem att fortsätta där man var alltså. Det duger åt mig.
Postad 06 december 2005 - 21:18
950 har stöd för DVD-Audio och SACD
på 950 kan man justera svärtan
är det något mer som jag har missat? förutom färger =)
Redigerat av pala_1337, 06 december 2005 - 21:19.
Postad 07 december 2005 - 20:31
Skillnaden mellan HD850 och HD950 är alltså:
Nog kan man väl justera svärtan på 850 också.. Missförståndet är väl att det inte går att justera om man har kopplat den digitalt, d.v.s. via HDMI-anslutningen. Då är inställninen grå i menyn.
Vad jag vet så är det bara SACD/DVD-audio samt färgen som skiljer. Plus en HDMI-HDMI kabel somm kommer med 950 men inte 850.
Postad 07 december 2005 - 21:22
Skillnaden mellan HD850 och HD950 är alltså:
Nog kan man väl justera svärtan på 850 också.. Missförståndet är väl att det inte går att justera om man har kopplat den digitalt, d.v.s. via HDMI-anslutningen. Då är inställninen grå i menyn.
Vad jag vet så är det bara SACD/DVD-audio samt färgen som skiljer. Plus en HDMI-HDMI kabel somm kommer med 950 men inte 850.
Okej, tack Zetor för klarheten

Då återstår bara frågan om man ska ta en Samsung HD950 eller en Toshiba SD-350... detta velande... =)
Postad 11 december 2005 - 12:36

Om jag inte har helt fel så finns väl bara 850 i silver..

Postad 11 december 2005 - 12:38
Väntar själv på en 950 som jag hade tänkt att köra HDMI -> DVI till min Z2. Får hoppas att det funkar bra..
![]()
Om jag inte har helt fel så finns väl bara 850 i silver..
Precis!
850=silver
950=svart.
Postad 11 december 2005 - 18:16
Postad 12 december 2005 - 17:05
Jag kör den på en Philips 32PF9956 kopplad via hdmi, men jag kan inte ändra upplösningen!!
För jag antar att man ändrar under Display Settings och bara trycker åt sidan, eller är det något annat sätt man ändrar upplösningen?
Kan det verkligen vara så att min tv inte är hd-ready, vore riktigt konstigt..

Postad 12 december 2005 - 21:09
Jag har en Viewpia 32" som jag hittils haft scart inkopplat till från en enkel centrum gemini 100.
Tänkte nu köpa en hdmi-spelare men har ett par frågor jag hoppas ni här kan svara på ganska så bra då det är sammyn jag är mest intresserad av (mest p.g.a. snygga utseedet)
1. Blir bilden MYCKET bättre via hdmi än scart ?!
2. Läst mycket om spelare som hackar endel i mitten av filmerna (inte enbart lagerbyte), gör denna det ?!
3. Hur är pixmania när det gäller frakt ?! (tänkte beställa därifrån)
fraktar de med posten eller annat företag, till utlämningsställe eller hem ?!?
Tack
//Lill-Erik
Postad 13 december 2005 - 08:55
Har en 850 som jag matar med HDMI till min Sanyo Z3. Problemet är att jag inte kan ställa in färgen på projektorn, något jag kunat förut med min gamla DVD spelare (Centrum) som jag hade inkollad med komponent.
Jag har dessa format att välja mellan på HDMI utgången:
-RGB-Normal: HDMI/DVI Limited Range RGB data output
-RGB-Expand: HDMI/DVI Full range RGB data output
-YCbCr-(4:4:4): HDMI Limited range output
-YCbCr-(4:2:2:) HDMI Limited range output
Förra gången jag postade denna fråga fick jag till svar att DVD'n troligtvis skickar ut RGB signal och pga det kan jag inte ställa in färgen, mycket riktigt var RGB valt som default. Trots att jag testat med både YCbCr 4:4:4 och 4:2:2 (vad nu skillnaden är?) kan jag inte ställa in färgen på projektorn, något jag finner mycket irriterand då jag vill ha en färg-glad fin bild. Givetvis kan jag ställa in R, G och B för sig men det är inte riktigt samma sak.
Nån som har någon bra ide'?
Edit: Har hittat förklaringen nu, i manualen för projektorn står det att när HDMI är valt går det inte att ställa in färgen...
Redigerat av Foffe, 16 december 2005 - 08:55.
Postad 17 december 2005 - 18:20
Postad 17 december 2005 - 18:52
950 är svart, 850 är silver
Exakt, precis som det redan har frågats och svarats på lite högre upp på denna sida.
Postad 17 december 2005 - 20:14
Finns det någon som har denna 950 i lager. Samt finns den någonstans i Silver? Samsung Sverige verkar helt borta på den svenska marknaden då dom köper eller får lite tilldelning, tar så lång tid.
Fick mail från Pixmania att dom hade 950 åter i lager.
Hej,
Vi är glada att kunna meddela att produkten du är intresserad av har anlänt och nu är i lager.
Samsung DVD/DivX/SACD spelare hög upplösning DVD-HD950
1 568 SEK (1 762,31 SEK)
Postad 20 december 2005 - 21:56
Redigerat av _Oskar_, 20 december 2005 - 23:19.
Postad 20 december 2005 - 23:39
Tyvärr blev jag lite besviken. Visst, bilden i uppskalat läge har lite annan karaktär men inte nödvändigtvis bättre. Jag laddade bägge mina spelare (den andra är en Sony NS730 via progressive komponent) med samma film och switchade emellan. Skillnaden är verkligen minimal. Bägge har bra bild men med lite olika karaktär som sagt. Jag har kalibrerat bägge med The Calibrator Deluxe. Nu är ju Sonyn en bra spelare så det blir säkert ett rejält lyft om man sitter med nån risig gammal DVD, men har man redan en bra spelare ska man inte hoppas på för mycket.
Däremot är det ju guld med DivX-funktionen, systersonen kommer med alla möjliga underliga filmklipp och vill se på projektorn. Skönt att slippa rigga via datorn nu. Synd bara att aspekten blir fel på en del filmer:/. Vissa widescreenkodade filmer dras ut på höjden som när man kör 16:9-signal till en vanlig 4:3 TV. Sätter man spelaren till 4:3 så blir de istället ihoptryckta, så för vissa filmer finns inget sätt att få dem i korrekta proportioner. Via datorn spelas dessa filmer dock upp korrekt. Hoppas Samsung släpper en patch för detta.
Den riktigt stora nackdelen är dock att den verkar ruggigt repkänslig. Min gamla Sony har fått mycket kritik för detta, men den klarar felfritt många slitna hyrfilmer som hackar rejält i Samsungen.
Jag kan ju ha fått ett måndagsexemplar vad gäller repkänsligheten, nå'n annan som haft såna problem?
Annars är som sagt bildkvalitén bra, men har man redan är en bra spelare så ska man nog inte hoppas på underverk med denna.
Edit: Spelarna är kopplade till en Panasonic AE700-projektor.
Redigerat av Eskapisten, 20 december 2005 - 23:42.
Postad 21 december 2005 - 02:54
Har Samsung uppdaterat mjukvaran?
//Daniel
Postad 21 december 2005 - 10:28
Redigerat av _Oskar_, 21 december 2005 - 10:29.
Postad 21 december 2005 - 11:21
Ja så länge spelaren är buddist så funkar det inteom jag gör den religionsfri

Postad 21 december 2005 - 12:34
Ja så länge spelaren är buddist så funkar det inteom jag gör den religionsfri
Kunde inte låta bli

Postad 21 december 2005 - 15:01
Postad 21 december 2005 - 15:05
Men nån som har nått tipps om hur man ska gå tillväga, eller blir man tvungen att lämna tillbaka den? Kanske finns det nån annan spelare, som skalar upp bilden, men ej kräver HDCP?

Postad 28 december 2005 - 20:56
byter ju upp mig från en centrum gemini 100 me scart

Postad 28 december 2005 - 21:06
ähh, så kul var det inte... Men nu har jag gjort den regionsfri, det var inga problem. Men endå så kan man inte välja någon bra upplösning, varken i PAL eller NTSC. Har testat massa "hack" å grejjor från en massa sidor, men inget funkar.... Har en Samsung Slimfit 32" TV som ska klara 1080i. Fattar inte vadför samsung tillverkade tvn, om den inte ens kan ta emot signalen från sin "egna" DVD-spelare.
Men nån som har nått tipps om hur man ska gå tillväga, eller blir man tvungen att lämna tillbaka den? Kanske finns det nån annan spelare, som skalar upp bilden, men ej kräver HDCP?
Men Slimfit har väl ändå inte HDMI?? Samsungen kan inte skala upp bilden via komponent, enda sättet att göra det är om HDCP cracket funkar, vilket det inte gör. Inte för dej eller för mej, komponent har inte hdcp! Men den låser upp komponent-utgången när du kör HDCP cracket, om det inte funkar förblir Samsungens komponent-utgång låst för andra upplösningar än 576i/p och 480i/p. Finns inte så mkt att göra åt det om inte nån kommer med ett nytt crack, eller så köper du en ny dvd som kan skala upp bilden via komponent.
Det är nog meningen att man bara ska kunna skala upp bilden via HDMI egentligen.
Det är alltså inte Tvn som har felet.
/Daniel
Redigerat av Unregisteredc07133db, 28 december 2005 - 21:11.
Postad 30 december 2005 - 22:48

Ok, efter detta pubertala inlägg skulle jag kanske nyansera mig en smula...
Igår fick min Samsung HD850 läsproblem med min SOR (köpfilm) och då var måttet rågat. De senaste månaderna har jag funderat över varför brända skivor snubblar, varför cd-skivor man vill hoppa på plötsligt låser spelaren och kräver "hard-boot" (dra ut ###### sladden) för att funka igen.
Jag köpte en HD650 för 4 år sedan (var det väl, börjar bli lite gammal, över förti ni vet

Nu har den jäveln börjat nobba skivor och hacka... kan ingen jäkel göra en DVD-driver som är robust och överlever några år. Jag skiter i om den ballar ur avseende deinterlacingen i en speciell scen bara den fungerar som jag önskar... lite mer än ett halvår...
Jag skall åka in till vår Samsungreprersentant och mailbomba Samsung å de jävligaste om de inte löser detta... måste erkäna att förtroendet är i botten så pengarna tillbaka är ett minimum

Fredagsglad Håkan
¹ Å den - HK DVD-25 - har ju inte varit driftsäkerheten själva... men jämförst med Sammyn är den en riktig traktordiesel i sammanhanget
Postad 31 december 2005 - 15:45

Postad 31 december 2005 - 16:26

Postad 31 december 2005 - 17:04

Postad 01 januari 2006 - 13:24
Har fått min 950 från Pixmania för några dagar sedan, och den verkar redan vara regionsfri. Testa en reg 3 film och den funka. Kanske borde testa en reg 1 för säkerhets skull?
Hur gick det?
Postad 01 januari 2006 - 20:30
Har fått min 950 från Pixmania för några dagar sedan, och den verkar redan vara regionsfri. Testa en reg 3 film och den funka. Kanske borde testa en reg 1 för säkerhets skull?
Hur gick det?
Det gick faktiskt inget vidare!

Någon som vet vart man hittar så man kan göra den regfri? Testade det som fanns på sidan 2 i denna tråd men det ville sig inte.
Postad 01 januari 2006 - 20:49

Nu är det bara att vänta på att få tag i en HDMI-DVI och koppla den till min Z2

Postad 02 januari 2006 - 20:09

och imorgon kommer ljudpaketet, ett logitech z-5500 får räcka till sovrummet

Postad 02 januari 2006 - 20:32
fick min idag, en 850...grymt skarp bild, otroligt lyft mot min gamla centrum gemini 100 med scart
inte något förvånande alls, men ändå
Kul å höra!

Sitter som bäst och funderar på om jag ska beställa en 850 istället för en 950
och spara några hundra. Färgen bryr jag mig inte så mycket om, audio-dvd är inget för mig och sen är det ju inget mer som skiljer dessa spelare åt.
Postad 03 januari 2006 - 08:31
fick min idag, en 850...grymt skarp bild, otroligt lyft mot min gamla centrum gemini 100 med scart
inte något förvånande alls, men ändå
Kul å höra!![]()
Sitter som bäst och funderar på om jag ska beställa en 850 istället för en 950
och spara några hundra. Färgen bryr jag mig inte så mycket om, audio-dvd är inget för mig och sen är det ju inget mer som skiljer dessa spelare åt.
Köp 850in! dvd-audio och sacd är ju trevliga saker, men liten marknad än och mkt jobb och kabelköpen blir det, så det kan vänta

/Daniel
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar