Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Storleken har betydelse helt enkelt!

657 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Storleken har betydelse? (189 medlem(mar) har röstat)

Har elementets storlek någon betydelse?

1. Storleken har betydelse (123 röster [64.74%])

Procent av omröstning: 64.74%

2. Storleken har inte betydelse (67 röster [35.26%])

Procent av omröstning: 35.26%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 05 April 2008 - 00:58

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Anledningen till att det finns så många olika modeller har inte med ljudet enkom att göra. Vi konsumerar inte högtalare enbart pga hur de låter.
MVH
/Chuck

Enkel matematik i så fall... På det här forumet så måste det finnas en del som inte bryr sig det minsta om utseendet, utan bara är ute efter det perfekta ljudet. Låt säga att det är 10 % av deltagarna på detta forum.

Min fråga till dig är då: Vilken högtalare har dessa 10% valt? Är du kräsen och struntar i utseendet? Vilken modell kör du, för i så fall kör du ju samma som de andra 10% av användarna.

Varför pratas det om oilka karaktärer på högtalare och stärkare? ljust, mörkt, dynamiskt, platt osv... FÖR ATT HÖGTALARE LÅTER OLIKA OCH MÄNNISKOR HAR OLIKA SMAK.

Jag har hört mycket gott om In Audio Pi 60 (heter de så?), det är säkert en jätte fin högtalare som spelar väldigt korrekt, men det är inte en högtalare jag skulle välja då jag vill ha mycket dynamik och drag...

Har du hört talas om det där ordspråket som de gamla grekerna myntade... Smaken är som baken, delad...

/Johan

Postad 05 April 2008 - 01:08

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
är ju alltid så här med hifi,alla tycker vi olika.Jag för min del gillar att vräka på nighwish eller hammerfall så basen slår som ett knytnävslag i bröstet ock byxbenen fladdrar,ock då krävs det monster till högtalare pungt slut,så länge har jag varit med i matchen,gonatt.

Postad 05 April 2008 - 01:11

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Enkel matematik i så fall... På det här forumet så måste det finnas en del som inte bryr sig det minsta om utseendet, utan bara är ute efter det perfekta ljudet. Låt säga att det är 10 % av deltagarna på detta forum.

Inte en chans, möjligen 1%, om ens det.

Har fakiskt inte sett en enda person härinne som varit riktigt seröst intresserad av HiFi i dess bemärkelse.

Min fråga till dig är då: Vilken högtalare har dessa 10% valt? Är du kräsen och struntar i utseendet? Vilken modell kör du, för i så fall kör du ju samma som de andra 10% av användarna.

Ja du, roliga frågor. Eftersom det knappast kan antas att de stackars 1% har möjlighet att i perfekt lyssningsmiljö utvärdera en bråkdel av utbydet på marknaden så antar jag att valet blir ganska spridda skurar. Det finns du dock inga som kan isolera sina sinnen till att endast utvärdera hörseln.

Varför pratas det om oilka karaktärer på högtalare och stärkare? ljust, mörkt, dynamiskt, platt osv... FÖR ATT HÖGTALARE LÅTER OLIKA OCH MÄNNISKOR HAR OLIKA SMAK.

Högtalare och förstärkare är olika saker, du kan inte blanda ihop dem i en kaka. Det du skriver i versaler kan fortfarande inte verifieras i de undersökningar som gjort i hur man vill att återskapandet av ljud skall låta. Läs artikeln jag postade, där tas de åsikterna upp.

Jag har hört mycket gott om In Audio Pi 60 (heter de så?), det är säkert en jätte fin högtalare som spelar väldigt korrekt, men det är inte en högtalare jag skulle välja då jag vill ha mycket dynamik och drag...

Och det baserar du på att du läst om produkten och aldrig utvärderat den...? Och det låter sig inte göras enbart med hörsel tyvärr.

MVH
/Chuck

Postad 05 April 2008 - 01:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ungefär såhär kan jag misstänka att det skulle se ut om vi sågs IRL :D

Hehe, fotade du det under förra LTS-mötet eller? :lol:

Ja,vi gör som martin ock ageve säger ,kloka ord.även jag är trångsynt .ha en trevilg helg alla.

Har jag skrivit något klokt i denna tråden? Man tackar B)

Vad var det förresten? :)

Redigerat av Ageve, 05 April 2008 - 01:58.

Postad 05 April 2008 - 02:06

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Har jag skrivit något klokt i denna tråden? Man tackar B)
Vad var det förresten? :D

Säkert bara en felskrivning Ageve ..
-Men denna gången var det nära :lol:

Sov gott :)

Maveric B)

Postad 05 April 2008 - 02:18

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
hehe kul tråd! Min åsikt är en litten berättelse.Jag hade Stora golvisar med dubbla 10or i som dunkade å spelade som attan.Kärringa min lyckades övertala mig att det var dax för nå litet å mer lätt möblerat,vi åkte ner för provlyssning å jag hade ont i hjärtat å värk i magen för ja älskade mina hårdrocks golvisar som ja haft hela min ungdom,Provlyssnade på ett par stativare modell mindre tyckte de lät ok åkte hem å kopplade in dem.Vet inte om ja börjar bli gammal kanske pga några gråa hår men där satt jag i soffan å leendet bara växte å växte å växte,det lät helt förbaskat underbart bättre bas grymt fint ljud saker i min musik ja alldrig upplevt eller uppfattat tidigare å desto längre de rullade desto bättre lät det.Vägrar säga det men tack kärringa min för dina förbaskade infall för jag kommer då aldrig ha nån annan typ av högtalare än det jag har nu hedan efter.Så ja tycker att japp storleken har betydelse helt enkelt å för mig var de ruskigt mycke mindre än tidigare....:)

Postad 05 April 2008 - 03:06

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

är ju alltid så här med hifi,alla tycker vi olika.Jag för min del gillar att vräka på nighwish eller hammerfall så basen slår som ett knytnävslag i bröstet ock byxbenen fladdrar,ock då krävs det monster till högtalare pungt slut,så länge har jag varit med i matchen,gonatt.

Hejsan. Musiken helt utan djupbas eller riktigt bas överhuvudtaget. Förstår inte vad denna musiken ska bevisa för något?

Mvh
Ljudkvalite

Hejsan. Hur kan du uttala dig om ett par högtalare du inte hört? Jag har hört flera av Inos högtalare, bland annat pi60, och om det är något dom har så är det dynamik och baskvaliter, något som jag aldrig funnit hos CV lr likande "boomboxar".

Mvh
Ljudkvalite

Postad 05 April 2008 - 09:05

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Jag trivs iallafall med mina QLN Artech 12... 4st 12" som spelar djupbas och är helt enkelt perfekta för mina öron.
Skulle dock inte vilja bygga en sub med en 6,5" att komplettera med för det skulle bara se löjligt ut.
Jaa, jag erkänner att det skulle SE löjligt ut. :)
Det får bli en 18". Blir förmodligen billigare att få ljudtryck med en 18" än en 6,5"...

Postad 05 April 2008 - 10:14

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Självklart har stoleken på element ett betydande inflytande när det kommer till att ingenjörsmässigt designa HiFi-högtalare.

Fysikens lagar gäller även ljud, och det finns betydande vinster att hämta med större element jämfört med mindre. Precis som det omvända gäller för andra aspekter.

Det finns ju alltid flera sätt att flå en katt så att säga, vissa sätt är mer optimerade mot kostnadseffektiv prestanda, medans andra kanske har en designkompromiss som gör att man inte kan använda vad som helst.

MVH
/Chuck

Postad 05 April 2008 - 10:55

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Jag trivs iallafall med mina QLN Artech 12... 4st 12" som spelar djupbas och är helt enkelt perfekta för mina öron.
Skulle dock inte vilja bygga en sub med en 6,5" att komplettera med för det skulle bara se löjligt ut.
Det får bli en 18". Blir förmodligen billigare att få ljudtryck med en 18" än en 6,5"...

och där har du fel det finns en amerikan som har byggt på en tangbandare 6.5 och den lille rakaren spelar bas så man blir inponerad

Postad 05 April 2008 - 11:27

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

och där har du fel det finns en amerikan som har byggt på en tangbandare 6.5 och den lille rakaren spelar bas så man blir inponerad

Skulle gärna vilja höra och jämföra den mot en lyckad 18" låda B)
Spelar den lika mycket tryck så skulle det vara förbannat häftigt :D
Men den är garanterat inte billigare den där 6,5" basen... det var det jag ville säga :lol:

Postad 05 April 2008 - 11:50

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
hej,ska försöka förklara detta med djupbas i cerwin vega på ett sansat sätt.mina är avstämda vid 30hz.räknat på rören ock även kört testtoner.hittar man avstämningsfrekvensen på en basreflexlåda så kommer nästan allt ljud i från porten ock basen står nästan still,ock det inträffar just vid 30hz på dc-15.kör jag en 20hz ton så vibrerar hela lägenheten,hade inte högtalaren haft energi vid 20hz så har detta inte inträffat.har även kört diverse musik med mkt lågbas ock dessa klarar det galant,känner en som har ett par pi60 ock har är lite av audiofil ock han håller med om att dessa spelar grym lågbas.han har heller aldrig hört en högtalare som kan genera sånt ljudtryck som dessa klarar utan att dista.ber om ursäkt för mindre mogna inlägg i går(alkolås på dator kanske vore nåt)Hej.

Postad 05 April 2008 - 11:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Kom på en liknelse som kanske passar i tråden.

Högtalare är luftpumpar. I basen handlar det om att pumpa så mycket luft som möjligt, men samtidigt med så liten
förvrängning som det går.

En fläkt med stora smala blad kan motsvara ett stort baselement med kort slaglängd.

En fläkt med små men breda/djupa blad kan motsvara ett litet element med lång slaglängd.

Under rätt förutsättningar kan båda fläktarna flytta lika mycket luft, men med lite olika metoder. Skulle man få
för sig att använda två fläktar av den mindre varianten, så skulle de tillsammans flytta mer luft än den ensamma
stora fläkten. Det är den varianten som modern högtalarkonstruktion ofta bygger på.

Sätter man breda blad på den stora fläkten så kommer den såklart också att pumpa mer luft, men oftast ser det
inte ut så i verkligheten. Mindre element (till bas) har oftast längre slaglängd i förhållande till elementets storlek
än vad större element har. De har också större magnet och talspole jämfört med membranets storlek, vilket i en
fläkt hade motsvarat motorn, dvs kraftigare motor.

Det är därför den simpla, gammaldags tolkningen att större element alltid är bättre faller totalt. Vore det inte
smartare att värdera högtalare efter basen de kan generera, kvaliteten givetvis inräknad, än att värdera de
efter hur stora basar de har?

Hela företaget Cerwin Vega bygger på dessa gamla värderingar. De som inte riktigt förstår hur högtalarbygge
fungerar, satsar på dessa stora lådor med stora basar. Tyvärr saknar de ju oftast alla spår av djupbas, och
låter dessutom fruktansvärt illa i övriga register. Ett skräckexempel är CLS-15. De har stora basar, men vad
spelar det för roll när det inte finns någon djupbas alls, och den bas som finns är enormt distad?

Postad 05 April 2008 - 12:12

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Detta kan nog stämma på många modeller men icke på dc-serien det kan jag garantera.Genomtängt konstruktion med fina element ock filter.

Bifogad fil(er)

Redigerat av sollerön, 05 April 2008 - 12:16.

Postad 05 April 2008 - 12:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Som du ser skrev jag oftast, understruket dessutom, för att undvika ev missförstånd.

Postad 05 April 2008 - 13:35

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

trycket som du pratar om blir större med en 18tumare men kan den 18 tumaren gå lika lågt som den 6.5 från trang band i sin horn låda troligen inte skall se om jag kan finna film snuten och där visar den vad som den kan åstakomma i ett hus

Postad 05 April 2008 - 13:45

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

hej,ska försöka förklara detta med djupbas i cerwin vega på ett sansat sätt.mina är avstämda vid 30hz.räknat på rören ock även kört testtoner.hittar man avstämningsfrekvensen på en basreflexlåda så kommer nästan allt ljud i från porten ock basen står nästan still,ock det inträffar just vid 30hz på dc-15.kör jag en 20hz ton så vibrerar hela lägenheten,hade inte högtalaren haft energi vid 20hz så har detta inte inträffat.har även kört diverse musik med mkt lågbas ock dessa klarar det galant,känner en som har ett par pi60 ock har är lite av audiofil ock han håller med om att dessa spelar grym lågbas.han har heller aldrig hört en högtalare som kan genera sånt ljudtryck som dessa klarar utan att dista.ber om ursäkt för mindre mogna inlägg i går(alkolås på dator kanske vore nåt)Hej.

och på vilka parametrar har du då kommit fram till att det är 30hz som rören har till sin avstämning det enklaste är att med en db mätare köra frekvenser och då kan man se hur många db som faller under avstämnings frekvens och hur många db det höjer sig över avstämnings frekvens ocg dom flesta cv burkar har en standard på 50hz i avstämnings frekvens men sen var f3db ligger det vet nog bara dom på cv så man skall skillja på vb och fr3db då det 2 olika saker i en basreflex konstruktion.
sen kommer det många olika element från staterna som har xbl 2 tekonlogi inbyggt vilket borgar för en låg dist lite enkelt förklarat är att bl produkten följer frekvens kurvan utan att tappa i bl produkten.

Postad 05 April 2008 - 13:45

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Mindre element (till bas) har oftast längre slaglängd i förhållande till elementets storlek
än vad större element har. De har också större magnet och talspole jämfört med membranets storlek, vilket i en
fläkt hade motsvarat motorn, dvs kraftigare motor.

Det går ju att vrida och vända på det hur som helst egentligen.

Mindre element måste ha en större slaglängd för att kompensera ett större, vilket leder till mer distorsion allt annat helt identiskt. Dessutom är större element i 9 fall av 10 känsligare än ett mindre, vilket kräver mindre effekt och det är ju alltid välkommet.

Men visst går det att konstuera långslagiga element som har väldigt bra frekvensrespons, inget snack om det.

Vore det inte smartare att värdera högtalare efter basen de kan generera, kvaliteten givetvis inräknad, än att värdera de efter hur stora basar de har?

Bara storleken på elementet säger ju helt klart noll och inget om prestandan, det är ju bara en parameter av många.

De som inte riktigt förstår hur högtalarbygge fungerar, satsar på dessa stora lådor med stora basar.

Jag skulle säga att de som förstår sig på högtalarbyggen inser att stora lådor har mängder med fördelar jämfört med små, väldigt stora fördelar dessutom.

MVH
/Chuck

Postad 05 April 2008 - 14:01

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Detta kan nog stämma på många modeller men icke på dc-serien det kan jag garantera.Genomtängt konstruktion med fina element ock filter.

Ser bra ut :) Har du ett foto på bas elementet med?

Som du ser skrev jag oftast, understruket dessutom, för att undvika ev missförstånd.

Inte mina al-1000 iheller :D hehe skoja

Tråden har mest handlat om betydelsen på små och stora bas element, och där finns inte så mycket mer intressant att säga mera, så vi kan gå över till mellanregistern istället!

Mellanregisteret blir mycket luftigare större ljud, mer rymd instrumenten låter mer varma och naturtrogna, och skapar mer 3d dimitionell ljudbild i en 8:a emot en 6.5" och mindre!

Jag har jämfört 250ti (8" 5.5") emot 240ti 5.5"

Men man uppfattar ljud så olika, så här uppfattar jag det, hur uppfattar ni det?

Jag skulle säga att de som förstår sig på högtalarbyggen inser att stora lådor har mängder med fördelar jämfört med små, väldigt stora fördelar dessutom.

MVH
/Chuck

De håller jag med dig till 100% Jag tycker också en större låda har mer möjligheter helt klart

Mvh

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 05 April 2008 - 14:09.

Postad 05 April 2008 - 14:32

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0
Nu kan man rösta i tråden!! RÖSTA PÅ!!!

Postad 05 April 2008 - 14:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Mellanregisteret blir mycket luftigare större ljud, mer rymd instrumenten låter mer varma och naturtrogna, och skapar mer 3d dimitionell ljudbild i en 8:a emot en 6.5" och mindre!

Jag har jämfört 250ti (8" 5.5") emot 240ti 5.5"

Men man uppfattar ljud så olika, så här uppfattar jag det, hur uppfattar ni det?

Det beror helt på vilka frekvenser som ska återges. Övre och undre delningsfrekvens varierar mellan olika
konstruktioner. Vissa mellanregister ska arbeta ända nere från ~350Hz, och då krävs det mer av elementet
än ett som tar vid uppe vid 5-600Hz.

Det finns en anledning till att man inte hittar 10" mellanregister i hifi-högtalare. 6-8" är det optimala i de flesta
konstruktioner.

240ti har inte 5,5" mellanregister. Hela elementet, inkl ramen är 5 tum stort. Själva membranet lite under 4 tum.
250ti har dubbla mellanregister, ett till de nedre frekvenserna och ett till de högre. Basröster osv är klart
fylligare i 250ti.

När det gäller mellanregister så finns det inga genvägar. Det finns nog ingen seriös Hifi-högtalare idag, som har
mindre än 5" iaf.

Baselement kan man öka slaglängden på, kombinera flera stycken för ökat ljudtryck, minskad distortion osv. Så
fungerar det inte med mellanregister. Om två element återger samma signal, men från olika positioner, så saboterar
man stereoperspektivet. I basen spelar det ingen roll.

MVH
/Chuck

De håller jag med dig till 100% Jag tycker också en större låda har mer möjligheter helt klart

Mvh

Ja, det är enklare att få mycket bas med stora element. Men det var säkert enklare att bygga T-Ford med, jämfört
med en modern bil :)

Postad 05 April 2008 - 14:39

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Men hallå :)

Lådstorleken säger lika lite om prestanda hos en högtalare som elementstorleken...Det ska vara RÄTT låda
till RÄTT element.

Och samma sak kan man säga om mellanregistret...Storleken säger nästan ingenting! Speciellt inte
om det är olika högtalare från olika tillverkare. Högtalare av samma serie men i olika storlekar (t.ex. Dali IKON)
kan man möjligen härleda fram generella påståenden om som har med elementstorleken att göra
(som då bara gäller dom högtalarna man jämfört). Men annars är det mycket vanskligt (och dumt :D ) att dra slutsatser
utifrån elementstorlek.

Obs: Dali IKON var bara ett exempel på en serie med liknande högtalare i olika storlekar, jag
har själv aldrig jämfört olika storlekar av dom sida vid sida, (men det vore intressant)

Redigerat av snowspace, 05 April 2008 - 14:39.

Postad 05 April 2008 - 14:40

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0
Vad rekodomenderar du då ageve? 6.5 eller 8" och förklara varför :)

mvh

Postad 05 April 2008 - 14:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

mvh

Till vad? Mellanregister?

6" kantlöst FST-mellanregister* såklart :D (i B&W högtalare då. Precis som Snowspace skriver så beror det på
konstruktionen, inom vissa gränser).

*Dvs verklig konarea är 6 tum då, inte element med ram och kantlister osv :lol:

I en annan högtalare kan 5 tum funka bättre, av anledningarna jag nämnde i förra inlägget. Högtalare har
liksom olika delning upp och ner till mellanregistret, spelar i olika stor låda osv (vanligtvis runt 5-10 liter).

Redigerat av Ageve, 05 April 2008 - 14:47.

Postad 05 April 2008 - 14:46

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

mvh

Till vad? Mellanregister?

6" kantlöst FST-mellanregister* såklart :lol: (i B&W högtalare då. Precis som Snowspace skriver så beror det på
konstruktionen, inom vissa gränser.

*Dvs verklig konarea är 6 tum då, inte element med ram och kantlister osv B)

I en annan högtalare kan 5 tum funka bättre, av anledningarna jag nämnde i förra inlägget. Högtalare har
liksom olika delning upp och ner till mellanregistret B)

Japp syftade på mellanregistern :D Då vet alla vad du tycker är bäst med hehe :P Visste att han tyckte så hehe, vad tycker ni andra?

T.ex små stativare som oftast audiofiler håller på med, där är ju inte så stort mellanregister i dom, då föredrar nog inte dom det? Finns de ingen audiophil här hehe

Mvh

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 05 April 2008 - 14:48.

Postad 05 April 2008 - 14:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Japp syftade på mellanregistern :) Då vet alla vad du tycker är bäst med hehe B)

Nej, de vet vad B&W anser är bäst. Det är inte jag som har byggt högtalarna :D

Försökte bara vara lite rolig men det gick tydligen förbi dig. 6" är alltså optimalt i just den konstruktionen. Det
behöver inte betyda att 5" eller 8" är sämre, i en helt annan konstruktion :lol:

B&W kör med 6" FST i:
683
703
804s
803s
803d
802d
801d
800d

+ ett gäng centerhögtalare.

T.ex små stativare som oftast audiofiler håller på med, där är ju inte så stort mellanregister i dom, då föredrar nog inte dom det? Finns de ingen audiophil här hehe

Det skiljer ofta ingenting i storleken mellan mellanregister-elementet i stativare och golvare.

Skillnaden är att samma element även får spela bas, vilket inte är helt optimalt eftersom mellanregistet kommer
att variera i avstånd osv beroende på var konen befinner sig när den återger en baston. I 3-vägare med separata
baselement behöver mellanregisterelementet bara sköta det som det är bäst på, dvs mellanregister.

Redigerat av Ageve, 05 April 2008 - 15:16.

Postad 05 April 2008 - 15:00

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Det skiljer ofta ingenting i storleken mellan mellanregister-elementet i stativare och golvare.

Skillnaden är att samma element även får spela bas, vilket inte är helt optimalt eftersom mellanregistet kommer
att variera i avstånd osv beroende på var konen befinner sig när den återger en baston. I 3-vägare med separata
baselement behöver mellanregisterelementet bara sköta det som det är bäst på, dvs mellanregister.

mm just det men hur bra blir de igentligen när en bas får agera som mellanregister med är frågan hehe

mvh

Postad 05 April 2008 - 15:01

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

mm just det men hur bra blir de igentligen när en bas får agera som mellanregister med är frågan hehe

mvh

beror på om det är en subbas eller en bas då en bas går längre upp i frekvensen än vad en riktig subbas gör

Redigerat av Unregistered1022, 05 April 2008 - 15:03.

Postad 05 April 2008 - 15:03

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

beror på om det är en subbas eller en bas och det är skilnad emellan dom

mvh

Nu menar jag stativare (pratar inte om basar mera) utan bas/mellan i ett får förtydliga det hehe

Mvh

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 05 April 2008 - 15:04.

Postad 05 April 2008 - 15:04

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

beror på om det är en subbas eller en bas och det är skilnad emellan dom

mvh

Nu menar jag stativare (pratar inte om basar mera) hehe

Mvh

ta då för fan och ändra rubriken då

Postad 05 April 2008 - 15:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Elementet måste såklart vara konstruerat för att återge både bas och mellanregister. Det funkar ju inte direkt
så att man bara tar en bas ocvh matar den med mellanregister.

Men visst, det blir aldrig lika bra som ett separat mellanregister, speciellt inte när högtalaren ska kunna spela
högt med bibehållen låg dist.

Det finns även golvare där mellanregistret spelar en bit ner i basen, dvs 2,5-vägs konstruktioner. Monitor
Audio RS6 och RS8, B&W 603s3 osv är exempel på det.

Postad 05 April 2008 - 15:12

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

:D Vad har rubriken med om det är basar eller mellanregister att göra? Är väl element bägge 2.. :lol:

Trevligt att se att tråden flyter på fint idag gubbar.. Stort tack ska ni ha.. :)

Redigerat av Darth Tojayz, 05 April 2008 - 15:13.

Postad 05 April 2008 - 15:17

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

B) Vad har rubriken med om det är basar eller mellanregister att göra? Är väl element bägge 2.. B)

Trevligt att se att tråden flyter på fint idag gubbar.. Stort tack ska ni ha.. :)

De undrade jag med :lol:

Elementet måste såklart vara konstruerat för att återge både bas och mellanregister. Det funkar ju inte direkt

Men visst, det blir aldrig lika bra som ett separat mellanregister, speciellt inte när högtalaren ska kunna spela

Det finns även golvare där mellanregistret spelar en bit ner i basen, dvs 2,5-vägs konstruktioner. Monitor

Jaaa precis, de är därför man undrar hur dom tänker när dom gör mellan/bas i samma. Finns kanske någon klok här som kan förklara hur dom tänker :D För dom borde ju själva vara medvetna om det, att de inte blir optimalt

mvh

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 05 April 2008 - 15:21.

Postad 05 April 2008 - 15:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jaaa precis, de är därför man undrar hur dom tänker när dom gör mellan/bas i samma.

Om samma element återger ett bredare frekvensområde så krävs färre element, dvs högtalaren kan byggas
mindre utan att man tappar för mycket kvalitet i mellanregister osv. Det är med andra ord en bra kompromiss
till stativare.

I golvare som bara har ett baselement, t ex 603s3, så hjälps basen och bas/mellan-elementet åt för att ge ett
fylligare ljud. Det kallas en för 2,5-vägs konstruktion.

Monitor Audio RS8 däremot, förstår jag inte varför de kör i en 2,5-vägs konfiguration, men man får väl anta att
de funderade lite innan de byggde den.

Redigerat av Ageve, 05 April 2008 - 15:28.

Postad 05 April 2008 - 15:29

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Jaaa precis, de är därför man undrar hur dom tänker när dom gör mellan/bas i samma.

Om samma element återger ett bredare frekvensområde så krävs färre element, dvs högtalaren kan byggas
mindre utan att man tappar för mycket kvalitet i mellanregister osv. Det är med andra ord en bra kompromiss
till stativare.

Okej, dvs man måste komma upp i seperata element om man vill ha de optimalt perfekt! Varför har inte fler audiophiler större högtalare då med seperat mellan och bas? De är väl kanske bara för dom tycker stativarna låter bäst, de är nog så enkelt hehe

Mvh

Postad 05 April 2008 - 15:39

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0
Jag tycker att fler mellanregistern ger ett större ljud /kraftigare och man får känslan av att man lyssnar på nått större direkt!

Jag syftar då på att t.ex sätta ihop ett par högtalare!

Som jag har gjort 4st al-1000....min pappa som har varit med i stereo branschen länge sa: Glöm det asså, de kommer låta fruktansvärt dåligt....men jag gav mig inte såklart tänkte nu när jag har fyra så måste jag testa hehe, så vi testade, och han inser då hur fel han hade!

Iaf Al-1000 jobbar bäst när dom är 2-par.....med 1par går de inte att jämföra! I detta fallet är fler mellanregistern mycket bättre, om man strävar efter ett större ljud....

och vill ha den största upplevelsen hehe :)

Detta kommer ingen här säkert köpa.....jag köpte inte de iheller förrens jag provade....nu tänker jag ALDRIG byta tillbaka igen! Iofs vet ageve här att de är skillnad hehe

Mvh

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 05 April 2008 - 15:41.

Postad 05 April 2008 - 15:40

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Ja, det är enklare att få mycket bas med stora element. Men det var säkert enklare att bygga T-Ford med, jämfört
med en modern bil :)

Ja, det är därför jag påpekar att stora lådor är helt överlägsna små, om vi pratar de lägre registren.

Moderna högtalare, eller högtalare överlag är dock inte optimerade för att prestera optimalt i de flesta fall. Om det vore så skulle varenda kotte sitta med minst 2st subwoofers med 15' basar på 200 liter styck. Så är ju inte fallet, det är väldigt få som skulle tycka det är ok i ett vardagsrum.

Sen finns det också naturligtvis stora högtalare/subwoofers som är rena mardrömmen ut HiFi-synpunkt, men det är inte riktigt samma sak.

MVH
/Chuck

Postad 05 April 2008 - 15:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Iaf Al-1000 jobbar bäst när dom är 2-par.....med 1par går de inte att jämföra! I detta fallet är fler mellanregistern mycket bättre, om man strävar efter ett större ljud....

Hehe..

Du sätter alltså likhetstecken mellan "mer" och "bättre" då.

För mer blir det såklart, men bättre? Nja, du tappar i stereopespektiv, får tidsfel i mellanregistret osv.

Postad 05 April 2008 - 15:46

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Hehe..

Du sätter alltså likhetstecken mellan "mer" och "bättre" då.

För mer blir det såklart, men bättre? Nja, du tappar i stereopespektiv, får tidsfel i mellanregistret osv.

Glöm de :) De hinner fram perfekt i tid tycker jag hahaha (aldrig försenade hehe)

Postad 05 April 2008 - 16:01

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

B) Vad har rubriken med om det är basar eller mellanregister att göra? Är väl element bägge 2.. B)

De undrade jag med :lol:

Jaaa precis, de är därför man undrar hur dom tänker när dom gör mellan/bas i samma. Finns kanske någon klok här som kan förklara hur dom tänker :D För dom borde ju själva vara medvetna om det, att de inte blir optimalt

mvh

helt plötslig så gör du en kovändning och menar på att nu skall det diskuteras mellan register för du vet väl vad du svarade nig längre upp i tråden då jag skilde på subwooer och woofer eller har du glömt.
här har du vad du har skrivit om det skulle vara jobbigt att scrola

Nu menar jag stativare (pratar inte om basar mera) utan bas/mellan i ett får förtydliga det hehe

Redigerat av Unregistered1022, 05 April 2008 - 16:03.

Postad 05 April 2008 - 16:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Glöm de :) De hinner fram perfekt i tid tycker jag hahaha (aldrig försenade hehe)

Nja, fysikens lagar upphör inte direkt att gälla i ditt rum.

Att få timingen mellan diskant och mellanregister rätt lägger de flesta tillverkare ner mycket tid på. Det handlar om
centimeter, eller kanske t om millimeter.

Ett exempel som jag av någon anledning råkar känna till :D är B&W DM683. Tack vare en mindre men kraftigare
neodymmagnet till diskanten, så kunde elementen placeras närmre varandra, och därmed blir det mindre tidsfel
(eller riktgningsfel är kanske ett bättre ord (?) dvs ljudet verkar komma från en punkt, inte flera. Ju me exakt det
är, desto bättre blir stereoperspektivet).

Detta är knappast unikt. De flesta tillverkare optimerar som sagt så bra det går i en viss konstruktion.

I high-end högtalare går de ibland ett steg längre, och placerar diskanten lite längre bak i djupled (ett par
centimeter) för att ljudet ska träffa lyssnaren vid exakt rätt tillfälle.

Kör man med dubbla uppsättningar av frontar så hamnar ju elementen minst en halv meter isär. Ganska långt ifrån
optimalt, med tanke på att tillverkarna ändrar några cm :lol: Dessutom har du ju såklart två ljudkällor istället för
en, dvs stor risk för (eller snarare en garanti för) tidsfel. Givetvis innebär det inte att du hör ett mellanrum mellan
ljuden. Följden blir som sagt att stereopespektivet med mera försämras.

Redigerat av Ageve, 05 April 2008 - 16:55.

Postad 05 April 2008 - 20:26

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Jag har ingen aning, men vilket av dessa element tror ni flyttar mest luft?

Samma prisläge är det...

http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1781

http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1194

Jag röstar på den sistnämnda.

Ett riktigt dyrt litet baselement kan säkert spela riktigt mycket bas, men i "normala" prisklasser så vinner det större elementet överlägset...

/Johan

Postad 05 April 2008 - 21:39

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Samma prisläge är det...

Ett riktigt dyrt litet baselement kan säkert spela riktigt mycket bas, men i "normala" prisklasser så vinner det större elementet överlägset...

/Johan

Ja vilket som spelar MEST är det väl ingen tvekan om. Däremot DJUPAST och BÄST är helt andra saker
som är minst lika viktiga. I detta exemplet spelar 15 tummaren förmodligen djupast då det har en lägre
resonansfrekvens och är en renodlad bas i motsats till det lilla som är ett bas/mellanregister.
(förutsatt väl lämpade lådor för bägge)
Dock tror jag det går att hitta en uppsjö av 6.5, 8 och 10 tummare i samma prisklass som piskar
15tummaren i både DJUP och KVALITE, notera INTE MÄNGD!

Postad 06 April 2008 - 02:41

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Jag tycker att fler mellanregistern ger ett större ljud /kraftigare och man får känslan av att man lyssnar på nått större direkt!

Jag syftar då på att t.ex sätta ihop ett par högtalare!

Som jag har gjort 4st al-1000....min pappa som har varit med i stereo branschen länge sa: Glöm det asså, de kommer låta fruktansvärt dåligt....men jag gav mig inte såklart tänkte nu när jag har fyra så måste jag testa hehe, så vi testade, och han inser då hur fel han hade!

och vill ha den största upplevelsen hehe :)

Detta kommer ingen här säkert köpa.....jag köpte inte de iheller förrens jag provade....nu tänker jag ALDRIG byta tillbaka igen! Iofs vet ageve här att de är skillnad hehe

Mvh

Att konstruera en känslig högtalare 94db> med en rak frekvenskurva är lite komplicerat eftersom mellanregistrets känslighet är rätt låg (oftast under 90db/w). Man vill ju inte dämpa andra element för då förlorar man i känslighet. Hmm.. vad ska man göra då? dubbla mellanregister är en smart lösning som inte måste kosta skjortan. man kan även utnyttja det ljudmässigt positivt även om det är samma element. D´appolito har väl dom flesta hörts talas om här antar jag, (2 mellanregister på varsin sida av diskanten, vilket ger ett mer enhetligt ljud)

Postad 06 April 2008 - 03:57

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Ignorance is a bliss :).

Rätt element, rätt låda och i rätt applikation.
Det kan inte gå fel.

En stativare, eller rättare sagt en liten tvåvägare har många fördelar som inte stora högtalare har.

Förmåga att helt försvinna ur ljudbilden, mindre baffel och kantdiffraktion, mindre lådor kan byggas styvare än större. Slutligen brukar dom knäcka likvärdiga större modeller på alla punkter utom just den djupaste basen.

Postad 06 April 2008 - 14:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Såg att Cerwin Vega har släppt en ny modell. Denna ska verkligen skaka om rummet (eller parkeringen).

Detta är en STOR högtalare som låter STORT, allt enligt Cerwins genomtänkta marknadsföring som finns att läsa
på deras hemsida :)

Bifogad fil  fetstor_cerwin_1.jpg   82.77K   0 Antal nerladdningar

Postad 06 April 2008 - 15:53

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Haha! Du är skön Ageve! :)

Postad 06 April 2008 - 16:07

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Såg att Cerwin Vega har släppt en ny modell. Denna ska verkligen skaka om rummet (eller parkeringen).

Detta är en STOR högtalare som låter STORT, allt enligt Cerwins genomtänkta marknadsföring som finns att läsa
på deras hemsida :)

Bifogad fil  fetstor_cerwin_1.jpg   82.77K   0 Antal nerladdningar

ser lika anskrämlig ut som det flesta som har lämnat dom under senare hälft av 90 talet

Postad 06 April 2008 - 20:14

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Samma prisläge är det...

/Johan

Ja vilket som spelar MEST är det väl ingen tvekan om. Däremot DJUPAST och BÄST är helt andra saker
som är minst lika viktiga. I detta exemplet spelar 15 tummaren förmodligen djupast då det har en lägre
resonansfrekvens och är en renodlad bas i motsats till det lilla som är ett bas/mellanregister.
(förutsatt väl lämpade lådor för bägge)
Dock tror jag det går att hitta en uppsjö av 6.5, 8 och 10 tummare i samma prisklass som piskar
15tummaren i både DJUP och KVALITE, notera INTE MÄNGD!

Det första inlägget löd såhär:

Hej

Finns så många som säger att ett litet element....spelar mer tryck/bas än ett stort! Då är frågan:

Varför använder man alltid stora element vid konsärer och inte små?, om små skulle varit effektivare då hade de blivit mycket billigare, imed de tar mindre plats och transport kostnaden blir lägre t.ex.

Mvh

Det var TRYCK/BAS som efterfrågades... Tar man 2 element i samma prisläge oavsett om det är billiga eller dyra element t.ex en 15" och en 8" så spelar det större elementet med mer tryck/bas...

Sen spelar självklart ett mindre element "vackrare" bas... Ett litet element är lättare att ha full kontroll över...

Större element spelar mer än ett mindre...

/Johan

Postad 06 April 2008 - 20:49

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Det var TRYCK/BAS som efterfrågades... Tar man 2 element i samma prisläge oavsett om det är billiga eller dyra element t.ex en 15" och en 8" så spelar det större elementet med mer tryck/bas...

Sen spelar självklart ett mindre element "vackrare" bas... Ett litet element är lättare att ha full kontroll över...

Större element spelar mer än ett mindre...

/Johan

Fel! :) Större element spelar OFTAST mer (ljudtryck) än ett mindre...
Som nämnts tidigare i tråden finns det små element som spelar skjortan
av andra större element och dom behöver inte nödvändigtvis vara dyrare,
det är så mycket annat som spelar in, som nämnts i tråden innan.

På konserter och dylikt så krävs det ju en viss luftförflyttningsförmåga, och
eftersom PA är konstruerat för att flytta luft så är det det givna valet i den
applikationen (sen är säkerligen även vissa PA-produkter undermåliga konstruktioner
som får pisk av system med mindre element, men ofta vet nog PA-tillverkarna vad dom
gör precis som hifi-tillverkarna.)

Det jag försöker påtala i denna tråden är alltså att generaliseringen att stora element
är bättre på att spela basmängd inte är generell och därför en dum generalisering :)
Sen beror ju frågan även på hur man definierar bas ;) om man väljer att definiera bas som
allting under 35 Hz så får många PA-anläggningar på nöten av schyssta "hemmahifigolvare" (med 6,5-8 tums element)
medans om man väljer att definiera bas som 60-120 Hz så vinner nog i de flesta fallen
PA-anläggningen. På konserter har man ofta inte heller något behov av någon
bas under 40 Hz, (om inte infected mushroom spelar ;) )

Sen hör ju även till diskussionen vad som är en vettig dimensionering. För att fylla en
arena med välljud på konsertvolym så krävs en viss kapacitet hos ljudet. För att fylla
ett vardagsrum på 25 kvm med samma välljud på samma volym, hur mycket mindre kapacitet krävs då?
Det krävs ju i alla fall inte samma kapacitet...även om overkill är kul :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.