Storleken har betydelse helt enkelt!
Postad 06 April 2008 - 21:04
Postad 06 April 2008 - 21:05
Det var TRYCK/BAS som efterfrågades... Tar man 2 element i samma prisläge oavsett om det är billiga eller dyra element t.ex en 15" och en 8" så spelar det större elementet med mer tryck/bas...
Sen spelar självklart ett mindre element "vackrare" bas... Ett litet element är lättare att ha full kontroll över...
Större element spelar mer än ett mindre...
/Johan
Fel!Större element spelar OFTAST mer (ljudtryck) än ett mindre...
Som nämnts tidigare i tråden finns det små element som spelar skjortan
av andra större element och dom behöver inte nödvändigtvis vara dyrare,
det är så mycket annat som spelar in, som nämnts i tråden innan.
På konserter och dylikt så krävs det ju en viss luftförflyttningsförmåga, och
eftersom PA är konstruerat för att flytta luft så är det det givna valet i den
applikationen (sen är säkerligen även vissa PA-produkter undermåliga konstruktioner
som får pisk av system med mindre element, men ofta vet nog PA-tillverkarna vad dom
gör precis som hifi-tillverkarna.)
Det jag försöker påtala i denna tråden är alltså att generaliseringen att stora element
är bättre på att spela basmängd inte är generell och därför en dum generalisering![]()
Sen beror ju frågan även på hur man definierar basom man väljer att definiera bas som
allting under 35 Hz så får många PA-anläggningar på nöten av schyssta "hemmahifigolvare" (med 6,5-8 tums element)
medans om man väljer att definiera bas som 60-120 Hz så vinner nog i de flesta fallen
PA-anläggningen. På konserter har man ofta inte heller något behov av någon
bas under 40 Hz, (om inte infected mushroom spelar)
Sen hör ju även till diskussionen vad som är en vettig dimensionering. För att fylla en
arena med välljud på konsertvolym så krävs en viss kapacitet hos ljudet. För att fylla
ett vardagsrum på 25 kvm med samma välljud på samma volym, hur mycket mindre kapacitet krävs då?
Det krävs ju i alla fall inte samma kapacitet...även om overkill är kul
Mest TRYCK/BAS frågades det efter. En baston på 18hz tycker inte jag ger ett enormt bastryck. basTRYCK/hästspark i bröstet ligger ju betydligt högre, typisk Cerwin-bas...
Ett större element spelar GENERELLT med mer tryck. Varför skriver du då att det är en dålig generaliseringen när man pratar om något som är just GENERELLT?!? För visst är det så att ett stort element GENERELLT spelar med mer tryck!!!!!!!!!!!!!!!!
I PA samanhang så används väl GENERELLT stora element, just för att det ger mest bang/buck...
Snälla, kan du inte ge exempel på ett litet element som spelar med mer tryck än ett stort baselement. Självklart då till ett givet pris.
Sen kan det ju vara bra att veta vad GENERELLT faktiskt innebär... Svenskt uppslagsord: generell, generellt, generella adj. allmän; allmängiltig
/Johan
Redigerat av NAD2700THX, 06 April 2008 - 21:08.
Postad 07 April 2008 - 00:57
Om man dessutom använder element av olika storlek men låter det mindre vara konstruerat för att använda rummet för stöd i de ljupa frekvenserna så kan det nog spela lika lågt som ett större som är konstruerat för att spela fritt. Så defakto så blir då valet av storlek avhängig av konstruktionens syfte. Därav är det meningslöst att enbart prata om storleken på elementet utan att ta hänsyn till syfte och konstruktion.
Ett intressant experiement vore ju att titta på volymen som högtalarna ska fylla. Kolla vad en normal PA-anläggning används till, jämför sedan med en normal bioanläggning och slutligen ett vardagsrumm och ett par hörlurar. Hur stor procent av ytan i förhållande till volymen är det som är källa till ljudvågorna. Nu har jag inte ens funderat på det, men jag skulle bli förvånad om det var så vansinngt olika siffora, speciellt om man tar med känsligheten på elementen som en kompensationsfaktor. Om något tror jag de flesta hifi-anläggningar snarare ligger i överkant än överkant.
Själv klart spelar ytan roll, men i första hand för konstruktionen av elementen, motordelar och lådans konstruktion. Inte så mycket med vilken frekvens de kan prestera.
Att den låten är bra, och Infected Mushroom generellt kan jag definitivt hålla med om. Första gången jag hörde den i lyssningsrummet på en på en bra studio blev jag lagom knäckt. Ingenting som någonsin går att uppnå i en lägenhet med mindre än att bygga ett flytande rum i rummet skulle jag tro. Och inte ens då tror jag det skulle hindra grannarna från att göra en polisanmälan. Men de flesta har varken tid eller ork att göra dylika ingrepp i sina hem för att optimera ljudet.hej,som snowspace säger är infected mushroom perfekt att kolla basegenskaperna hos ett par högtalare,ett bra exempel är låten avratz,efter 0,49 kommer det en ton som inte hörs på högtalare med dålig djupbasförmåga,ock ja i mina dc-15 hörs den tydligt,som en jättedov åsksmäll långt bortifrån som känns i kroppen om volymen är lite pådragen. Mvh.
Postad 07 April 2008 - 04:02
ta då för fan och ändra rubriken då
Vad har rubriken med om det är basar eller mellanregister att göra? Är väl element bägge 2..
Trevligt att se att tråden flyter på fint idag gubbar.. Stort tack ska ni ha..
De undrade jag medmm just det men hur bra blir de igentligen när en bas får agera som mellanregister med är frågan hehe
Elementet måste såklart vara konstruerat för att återge både bas och mellanregister. Det funkar ju inte direkt
så att man bara tar en bas ocvh matar den med mellanregister.
Men visst, det blir aldrig lika bra som ett separat mellanregister, speciellt inte när högtalaren ska kunna spela
högt med bibehållen låg dist.
Det finns även golvare där mellanregistret spelar en bit ner i basen, dvs 2,5-vägs konstruktioner. Monitor
Audio RS6 och RS8, B&W 603s3 osv är exempel på det.
Jaaa precis, de är därför man undrar hur dom tänker när dom gör mellan/bas i samma. Finns kanske någon klok här som kan förklara hur dom tänkerFör dom borde ju själva vara medvetna om det, att de inte blir optimalt
mvh
Nu ska vi reda ut....
En tre eller fyravägare innebär en högre kostnad då flera element skall till, i tvåvägaren kan man lägga två bättre element och ett bättre delningsfilter till samma pris. komplexare filter krävs när fler element används, och slutligen en STOR risk för fasfel.
Lägg därtill att med en två-vägare får man en mer punktfomig ljudkälla.
Enda nackdelen är att det krävs ett större frekvensomfång för elementen vilket ofta påverkar effektivititen i samband med små lådor, alltså dom kräver mer effekt för önskat ljudtryck. Det ärju en enkel ekvation igentligen.
Den som lyssnat på en tvåvägare inser att vart konen befinner sig spelar ingen roll för hur mellanregistret presterar, i dom flesta fall iallafall. I dom fall där uppbrytningarna är såpass grova så att det påverkar mellanregistret så är det nog vettigt att byta högtalare till något större.
Jag skulle lätt säga att två-vägaren är den ultimata konstruktionnen.
Postad 07 April 2008 - 06:54
Mest TRYCK/BAS frågades det efter. En baston på 18hz tycker inte jag ger ett enormt bastryck. basTRYCK/hästspark i bröstet ligger ju betydligt högre, typisk Cerwin-bas...
Då har vi olika erfarenheter och/eller preferenser. Jag tycker en baston på 25-30 Hz (med tillräcklig ljudstyrka)
ger en sådan hästaspark i nyllet att allting över 50 hz känns som en fis i havet efter det, oavsett amplitud
Ett större element spelar GENERELLT med mer tryck. Varför skriver du då att det är en dålig generaliseringen när man pratar om något som är just GENERELLT?!? För visst är det så att ett stort element GENERELLT spelar med mer tryck!!!!!!!!!!!!!!!!
I PA samanhang så används väl GENERELLT stora element, just för att det ger mest bang/buck...
Snälla, kan du inte ge exempel på ett litet element som spelar med mer tryck än ett stort baselement. Självklart då till ett givet pris.
Sen kan det ju vara bra att veta vad GENERELLT faktiskt innebär... Svenskt uppslagsord: generell, generellt, generella adj. allmän; allmängiltig
/Johan
Ursäkta av mitt missbruk av ordet generellt, skulle kollat upp det lite ordentligare innan
Efter lite kort sökande på interwebben så hittade jag inte några 15 tummare som gav mindre tryck än
någon 6,5-8tummare, så jag backar från mitt uttalande lite grand så länge (bara tills jag hittat exempel
Jag vidhåller dock fortfarande min åsikt (som är off-topic i denna tråden) att små element generellt är
bättre än stora när det gäller hemmabruk av många olika anledningar
Mvh Håkan
Postad 07 April 2008 - 07:13
Då har vi olika erfarenheter och/eller preferenser. Jag tycker en baston på 25-30 Hz (med tillräcklig ljudstyrka)
ger en sådan hästaspark i nyllet att allting över 50 hz känns som en fis i havet efter det, oavsett amplitud
Går du under 25hz så får du ju muller-bas. "svårt att andas känslan"!!!!! Har själv blivit utsatt för det många gånger så jag vet precis vad jag pratar om. Ska du ha bas-tryck ala hästspark så måste du upp i frekvens.
/Johan
Postad 07 April 2008 - 07:28
Går du under 25hz så får du ju muller-bas. "svårt att andas känslan"!!!!! Har själv blivit utsatt för det många gånger så jag vet precis vad jag pratar om. Ska du ha bas-tryck ala hästspark så måste du upp i frekvens.
/Johan
Nejdå, det gäller bara att basen under 25 hz är ren så blir det allt en hästspark där också,
fast mycket hårdare och intensivare
Postad 07 April 2008 - 12:56
Postad 07 April 2008 - 13:58
djupbas ock ljudkvalite va ju inte det som efterfrågades i denna tråd
Jaså?
Mängden bas avgörs inte av hur mycket det bankar. Jag har ett par gamla Gamma LA1231 element liggande. De
bankade bra, men var totalt befriade från djupbas, och därmed väldigt tråkiga att lyssna på. Banket de levererade
lät ungefär som när det knackar på dörren. Inte speciellt spännande med andra ord
Om Pi60 bottnar som du beskriver, så är det ju trist, men kanske inte så förvånande med tanke på att det inte
direkt är ett subbas-element som sitter där. Slaglängden är ganska kort, och elementet ska dessutom ta hand om
ett ovanligt brett frekvensregister.
Du generaliserar och säger "en 8 tummare", vadå en? Levererar alla 8-tummare lika mycket bas?
Postad 07 April 2008 - 14:18
Är man ute efter discoljud så köper man Cerwin Vega. Vill man ha ett ljud som låter lite mer som det ska så köper man något annat.
Större element har bättre förutsättningar att flytta mer luft än ett litet, men spelar inte alltid djupare.
Och "Sollerön", visst är det roligt med Cerwin Vega när man är 15 år och gillar fester? Men i ärlighetens namn så är ljudidealet rätt tråkigt i längden, håller du inte med?
Sen måste jag hålla med "Ageve" lite om att du generaliserar rätt mycket.
Postad 07 April 2008 - 14:20
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 07 April 2008 - 14:21.
Postad 07 April 2008 - 15:06
Förstår inte hur någon kan rösta på att basmembranets area inte har betydlese. Klart som amen i kyrkan att det har det!
Det har bara betydelse om konstruktionen kan utnyttja konaeran till något vettigt. Om du läser tråden igen så
ser du att det har påpekats flera gånger - det är enklare att få mycket bas med ett stort element i en stor
låda. Cerwin Vega har 15-tums element av en anledning. Billiga konstruktioner där ljudkvaliteten inte har prio-
riterats. Samtidigt kan man väl säga att Cerwins nuvarande sortiment är ett bevis på att stora basar inte är en
garanti för varken mycket, bra eller djup bas.
Ju större element, desto dyrare blir det, om det ska ha samma kvalitet som mindre element.
Tro det eller ej, det finns de som direkt, utan att ens lyssna, utgår ifrån att en högtalare med en 15-tums bas
spelar mer och djupare bas än en med t ex 2st 8-tummare.
Det är ungefär som att utgå ifrån att en T-Ford är snabbare än en Evo 8. Motorn har ju större cylindervolym
Postad 07 April 2008 - 16:01
Hej,att pi60 bottnar har jag aldrig sagt,men dom kan aldrig komma i närheten av den mängd bas som mina dc spelar,tog bara dom som exempel,det är ju högkvaliativa högtalare.Öhman använder sig inte av element med(fet kantupphängning )ock skryt om jätteslaglängd.Blir bara en massa dist ock han om nån vet nog det.Som jag förklarat tidigare i tråden ock tom lagt ut bilder så är dc-15 en rolig allroundhögtalare med riktigt skapliga element ock som även är bra på djupbas,inte hört nån djupbasmusik än dom inte klarat.PS,kan ju nämna att jag aldrig hört en högt med en 8" i basen spelat så djupt ock högt nån gång som pi60 gör,ock är det nån som vet nån annan högtalare med en 8" i basen som är värre än dom så skulle jag gärna vilja veta va det är för modell.Mvhdjupbas ock ljudkvalite va ju inte det som efterfrågades i denna tråd
Jaså?
Mängden bas avgörs inte av hur mycket det bankar. Jag har ett par gamla Gamma LA1231 element liggande. De
bankade bra, men var totalt befriade från djupbas, och därmed väldigt tråkiga att lyssna på. Banket de levererade
lät ungefär som när det knackar på dörren. Inte speciellt spännande med andra ord![]()
Om Pi60 bottnar som du beskriver, så är det ju trist, men kanske inte så förvånande med tanke på att det inte
direkt är ett subbas-element som sitter där. Slaglängden är ganska kort, och elementet ska dessutom ta hand om
ett ovanligt brett frekvensregister.
Du generaliserar och säger "en 8 tummare", vadå en? Levererar alla 8-tummare lika mycket bas?
Redigerat av sollerön, 07 April 2008 - 17:00.
Postad 07 April 2008 - 17:06
Hej,att pi60 bottnar har jag aldrig sagt,men dom kan aldrig komma i närheten av den mängd bas som mina dc spelar,tog bara dom som exempel,det är ju högkvaliativa högtalare.Öhman använder sig inte av element med(fet kantupphängning )ock skryt om jätteslaglängd.Blir bara en massa dist ock han om nån vet nog det.Som jag förklarat tidigare i tråden ock tom lagt ut bilder så är dc-15 en rolig allroundhögtalare med riktigt skapliga element ock som även är bra på djupbas,inte hört nån djupbasmusik än dom inte klarat.Mvh
Du skrev ju:
(dom skulle gått sönder för länge sen om man försökt sa dom,har poppat för dom flera ggr)
Hur ska du ha det?
Sen vet jag inte riktigt vad du ville ha sagt med det du skrev ovan. Det finns två vägar att gå, antingen mindre
kantupphängning och kortare slaglängd, och därmed sämre förmåga att pumpa mycket luft (läs: går inte att spela
lika högt), eller bredare upphängning och längre slaglängd. Det handlar väl ändå inte om skryt? Det är lustigt att
det bara är storleken på membranet som är en "fysikalisk självklarhet" och inte övriga parametrar.
När det gäller distortion, har du mätt på DC-15? Vad tror du att herr Öhman tycker om dessa högtalare, med
tanke på att du refererar till honom?
Redigerat av Ageve, 07 April 2008 - 17:41.
Postad 07 April 2008 - 17:19
Redigerat av sollerön, 07 April 2008 - 17:37.
Postad 07 April 2008 - 18:02
Ageve,jag skrev att dom skulle gå sönder om man försökte pressa dom till samma ljudtryck som man får ur dc-15,är det så konstigt?basen får ju lov att slå 4ggr så stora konutslag som 15 tummaren. om nu 15 tummaren har en slaglängd på 15mm så måste ju 8 tummaren ha en slaglängd på 60mm ock såna basar finns det inte vad jag vet
Vet inte om det finns så mycket rum för tolkning när du skriver "har poppat för dom flera ggr".
Om du räknar lite på det du skrev ovan, men istället tar med 2st 8-tums element, så kanske du också förstår det
jag försöker få fram i tråden. Det blir inte längre lika "far fetched" eller hur?
Lägg därtill den stora fördelen att lådan kan göras smalare, dvs mindre baffelyta, inte lika svårt att staga osv.
Oavsett slaglängd kommer alltid en 15 tummare av hyfsad kvalite spela kraftigare bas även vid normala lyssningsnivåerän motsvarande 8 tummare .
Vad är normal lyssningsvolym? 80dB eller 110dB?
Om båda högtalarna spelar med ett ljudtryck på 100dB vid 30Hz så kan du ju inte påstå att den ena spelar
kraftigare än den andra, eller?
Och vad öhman tycker om cerwin vega vet jag inte,men jag vet däremot vad han använder för element i sina applikationer,ser inte alls märkvärdiga ut med varken jättemagneter eller feta kantupphängningar ock ändå låter det så bra ,inte alls såna element ni pratar om här med stor motor ock vise versa
Nyss skrev du att de inte kan spela högt. Det blir svårt att föra en vettig diskussion om du hela tiden ändrar dig.
Om det nu stämmer som du säger, att de inte kan spela högt, så beror det isåfall på det du precis nämnde, hur
elementen är konstruerade. Bingo
Vem har pratat om "feta" kantupphängnignar? Antar att du menar bilbasar med 3cm breda kanter osv. Visa mig
gärna en Hifi-högtalare som ser ut så.
Har 20 års erfarenhet av självbyggen(på hobbynivå ska tilläggas) ock lyssnat ock jämfört en massa olika modeller,än har jag inte haft fel men det kanske råder andra fysiska lagar här runt siljan.
Vad har du byggt, och vad har du lyssnat på? Inget illa menat, är bara nyfiken.
Postad 07 April 2008 - 18:16
hej,som snowspace säger är infected mushroom perfekt att kolla basegenskaperna hos ett par högtalare,ett bra exempel är låten avratz,efter 0,49 kommer det en ton som inte hörs på högtalare med dålig djupbasförmåga,ock ja i mina dc-15 hörs den tydligt,som en jättedov åsksmäll långt bortifrån som känns i kroppen om volymen är lite pådragen. Mvh.
Hejsan. Mina högtalare klarar av det väldigt bra och går även spela rejält högt då. Det som du verkar missa hela tiden är LJUDKVALITEN. Bara för man kan spela högt med något säger inget om ljudkvaliten på det man spelar upp. Som om någon säger "jag har 1000 st DVD filmer, alla som jag köpt för 10 kr st i ginza och därför är min samling bättre än dina 500 st DVD skivor". Men där samlingen med 500 DVD skivor kan vara nogrannt utvald och köpt med omsorg så kan dom 1000 DVD skivorna vara 900 st junkfilmer som bara varit billiga.
Samma med baskvaliten. Bara för något går att spela högre gör inte själva baskvaliten bättre.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 07 April 2008 - 18:34
Vet inte om det finns så mycket rum för tolkning när du skriver "har poppat för dom flera ggr".
Om du räknar lite på det du skrev ovan, men istället tar med 2st 8-tums element, så kanske du också förstår det
jag försöker få fram i tråden. Det blir inte längre lika "far fetched" eller hur?
hej,vad som menas med att jag poppat för dom flera ggr är att dom har blivit imponerade på ljudtrycket ock djupbasen,men det är inget dom vill ha för dom är mer finlirare.Sen det du skriver om 2 st åttatums element så har ju en jag känner ett par jm lab elecra 936 , dubbla åttor i dom.Låter hur bra som helst gör dom men dom har ingen chans mot mina i ljudtryck.
Redigerat av sollerön, 07 April 2008 - 18:35.
Postad 07 April 2008 - 18:44
]hej,vad som menas med att jag poppat för dom flera ggr är att dom har blivit imponerade på ljudtrycket ock djupbasen,men det är inget dom vill ha för dom är mer finlirare.
Haha, ok då förstår jag. Trodde att du menade att deras basar hade "poppat" dvs bottnat
Sen det du skriver om 2 st åttatums element så har ju en jag känner ett par jm lab elecra 936 , dubbla åttor i dom.Låter hur bra som helst gör dom men dom har ingen chans mot mina i ljudtryck.
Vad menar du med ljudtryck? Har du använt dB-mätare?
Det klassiska CV-banket är ingen hifi-egenskap, eftersom de flesta inspelningar helt enkelt inte låter så.
Postad 07 April 2008 - 19:09
Har kört a+b tester med mina mot ett antal högtalare,bla canton rcl.Finns inget som har kommit i närheten i ljudtryck ock byxfladderbas,rcl spelar djupt men har inte en chans i ljudtryck.En jag känner bytte nyligen ut sina rcl mot ett par gamla at-100,ock nu har han både djupbas ock tryck,innan hade han bara djupbas.fattar inte att jag sitter ock tjafsar ens om detta när jag vet att jag har rätt ,ock alla som har lyssnat på dom ock blivit imponerade av djupbasen ock trycket har fel också då fast det är personer som hållit på med hifi i många år.]hej,vad som menas med att jag poppat för dom flera ggr är att dom har blivit imponerade på ljudtrycket ock djupbasen,men det är inget dom vill ha för dom är mer finlirare.
Haha, ok då förstår jag. Trodde att du menade att deras basar hade "poppat" dvs bottnat![]()
Sen det du skriver om 2 st åttatums element så har ju en jag känner ett par jm lab elecra 936 , dubbla åttor i dom.Låter hur bra som helst gör dom men dom har ingen chans mot mina i ljudtryck.
Det klassiska CV-banket är ingen hifi-egenskap, eftersom de flesta inspelningar helt enkelt inte låter så.
Redigerat av sollerön, 07 April 2008 - 19:34.
Postad 07 April 2008 - 19:56
fattar inte att jag sitter ock tjafsar ens om detta när jag vet att jag har rätt
Rätt om vad? Är du gillar dina CV? Det får du gärna göra.
ock alla som har lyssnat på dom ock blivit imponerade av djupbasen ock trycket har fel också då fast det är personer som hållit på med hifi i många år.
Nu är ju inte djupbas det samma som "techonobasen" som känns i magen.
CV är ofta inriktade på ett frekvensområde, och det är just technobasen, aka knytnävsbasen. Bättre högtalare
är mer homogena i basen, man får både midbass och djupbas, till skillnad från med de flesta CV.
Ett enkelt sätt att testa baskvaliteten är att spela på låg volym. Basen ska fylla ut och ge "värme" till ljudet, lika
mycket som när man spelar högt.
Postad 07 April 2008 - 20:21
Hej,ja det är därför jag gillar dessa högtalare så pass mkt,djupet finns där fast man spelar lågt,ock har som sagt testat dessa högt med en mängd olika skivor med mkt djupbas.Dom har inte gjort bort sig än i alla fall,ock med en 20hz testton sätter man inredningen ock plåttaket på huset i rörelse ock det hade inte gått med ett par högt med dålig djupbasförmåga.fattar inte att jag sitter ock tjafsar ens om detta när jag vet att jag har rätt
Rätt om vad? Är du gillar dina CV? Det får du gärna göra.ock alla som har lyssnat på dom ock blivit imponerade av djupbasen ock trycket har fel också då fast det är personer som hållit på med hifi i många år.
Nu är ju inte djupbas det samma som "techonobasen" som känns i magen.
CV är ofta inriktade på ett frekvensområde, och det är just technobasen, aka knytnävsbasen. Bättre högtalare
är mer homogena i basen, man får både midbass och djupbas, till skillnad från med de flesta CV.
Ett enkelt sätt att testa baskvaliteten är att spela på låg volym. Basen ska fylla ut och ge "värme" till ljudet, lika
mycket som när man spelar högt.
Postad 07 April 2008 - 21:56
Redigerat av snowspace, 07 April 2008 - 21:57.
Postad 07 April 2008 - 22:00
]hej,vad som menas med att jag poppat för dom flera ggr är att dom har blivit imponerade på ljudtrycket ock djupbasen,men det är inget dom vill ha för dom är mer finlirare.
Haha, ok då förstår jag. Trodde att du menade att deras basar hade "poppat" dvs bottnat![]()
Vad är det som är så ###### svårt att förstå?!?
Vadå hifi-egenskaper... Det är INTE det den här tråden handlar om. Utan helt enkelt vilket element som presterar mest tryck, litet ellet stort (då självklart jämnbördiga element).
Jag bad om det tidigare, och ber om det igen... Kan någon nämna ett litet baselement som presterar mer ljudtryck än ett stort element. Då självklart i samma prisläge.
Det känns som att detta har blivit en principsaks tråd för "hifi-nördar". "Ni" har högtalare med mindre element som ni tycker är bra och därför så kan ni inte erkänna att ett större element presterar mer tryck (SJÄLVKLART I SAMMA PRISLÄGE).
Jag kör själv burkar idag med mindre element (8") och säger att det tveklöst presteras mer tryck ur ett större element...
/Johan
sollerön: Använder du tonkontroller eller kör du med "platt" eq-kurva?
Vad spelar det för roll? Vid en jämförelse får det lilla elementet gärna spela med max baspådrag, ifall man även får ha det när man spelar det större elementet...
/Johan
Postad 07 April 2008 - 22:06
Hej,när jag testat högtalare mot varann ock kört djupbastester med dessa är det direktknappen som gäller,men när jag använder dom som vanligt så att säga färgar jag ljudet lite,tycker det låter bättre så.Mvhsollerön: Använder du tonkontroller eller kör du med "platt" eq-kurva?
Postad 07 April 2008 - 22:07
Jag smiskade upp mina gamla AT-100 i 128,3 DbC. Vid en DbC mätning mäter man de lägre frekvenserna. Detta mättes med en proffs DB-mätare, dock inte på helt korrekt sätt. Normalt mäter man ju från centrum av högtalaren och sedan rakt ut 1 meter. Jag la db-mätaren i min soffa och satt själv framme vid stärkaren och vred på volymvredet (vågade inte höja med fjärren). Då blev mätningen på ca 2,5 meters avstånd.
Detta betyder väl i så fall dessutom att jag igentligen borde fått ett lite högre mätvärde om jag mätt 1 meter från högtalaren.
Det var LJUDTRYCK!
/Johan
Postad 07 April 2008 - 22:08
Och nej det är inte diskuterbart!
Postad 07 April 2008 - 22:26
Huga... behöver man använda tonkontroller är det i allra största grad ett tecken på att man sitter på helt fel anläggning.
Smaken är som baken. En del vill köra Jaguar XKR och en del vill köra Larmborghini Murciélago LP640.
Jag antar att du inte har någon förförstärkare, utan kör signalen direkt från din CD till ditt slutsteg med volymkontroll på va? Du vill väl inte färga ljudet...
/Johan
Postad 07 April 2008 - 22:30
Men oavsett om man vill köra Jagga eller Lambo så köper man ju inte en Fiat och försöker få den att låta som någon av dom...
Postad 07 April 2008 - 22:32
Jodå jag har en förstärkare, men den saknar tonkontroller.
Men oavsett om man vill köra Jagga eller Lambo så köper man ju inte en Fiat och försöker få den att låta som någon av dom...
Problemet är väl att en Fiat inte kommer upp i 300 km/h ens vid fritt fall...
/Johan
Postad 07 April 2008 - 22:39
Den tackar vi för
Postad 07 April 2008 - 23:19
Postad 08 April 2008 - 06:48
Men jag är nog numer böjd att hålla med om att stora element ger mest bas.
(med definitionen bas = fjortisbas, resonansbas, discobas, kalla det vad ni vill)
Vilket element spelar mest bas av dessa två?
http://www.hifikit.se/index.php?id=947 ca 800:- kostar det.
eller
http://www.hifikit.s...dex.php?id=2224 1495:-, dvs dubbla priset nästan
//Håkan
Postad 08 April 2008 - 07:02
Jag smiskade upp mina gamla AT-100 i 128,3 DbC. Vid en DbC mätning mäter man de lägre frekvenserna. Detta mättes med en proffs DB-mätare, dock inte på helt korrekt sätt. Normalt mäter man ju från centrum av högtalaren och sedan rakt ut 1 meter. Jag la db-mätaren i min soffa och satt själv framme vid stärkaren och vred på volymvredet (vågade inte höja med fjärren). Då blev mätningen på ca 2,5 meters avstånd.
Detta betyder väl i så fall dessutom att jag igentligen borde fått ett lite högre mätvärde om jag mätt 1 meter från högtalaren.
Det var LJUDTRYCK!
/Johan
Jaa så in i häftigt.....de jag menar som du har skrivit här flera gånger hade du bytt ut AT-100 med ett par 8 tummare i samma prisklass så hade elementen legat 2.5 meter ifrån högtalaren! Att man inte kan förstå detta är ju bara fruktansvärt märkligt.....
men de är som sagt för nog 95% i denna tråd har så mini motorers och då vill de inte erkännas (håller klart med ditt snack sollerön i den allra mestas helhet).
Men NAD2700 säger att han har ett par mindre nu....och de går inte att jämföra, sollerön har stora fina cerwin och han vet när man har ett par såna att ingen vill mäta dbc emot en och så enkelt är det
Btw 128.3dbc för himla bra med ett par....verkligen grymt bra, jag kan säga att jag har erfarenheten hur det låter vid den nivån, och vet hur ett hus kan bete sig hehe
Postad 08 April 2008 - 07:10
Huga... behöver man använda tonkontroller är det i allra största grad ett tecken på att man sitter på helt fel anläggning.
Jag ligger med en fet eq som höjer 12db i 20hz....då tycker du jag är helt fel på det isåfall (detta måste man erfara, 12db i 20hz låter mycket och väldigt svårt att beskriva så här.....som 95% tror den basen är....är den inte!!) För mig framstår de som djupt när man många gånger känner de så ljuvligt fint i soffan men hör de inte!!
Som när han kör sin lilla batman bil, deee KÄNNS fiint.....har aldrig hört en sub i hela mitt liv som kommer i närheten....för jag får en kontrollerad bas/snabb/låg/och så in i kraftfull.....då en sub runt 10 000....får en bas som mumlar och murrar....iofs jag har hört på sub baser som kostar väääldigt mycket...fina basar i sig låter bra...hur fint den än låter så är de ju "sub ljudet" i dom...och de är inget jag eftersträvar!
Inget går uppemot 4 stycken Al-1000
liiitee bättre iaf....om ni hade besökt min anläggning!
muhaha
mvh
Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 08 April 2008 - 07:21.
Postad 08 April 2008 - 07:24
Postad 08 April 2008 - 07:35
Har lyssnat på ett flertal fina högtalare ock även kört a+b tester mot mina med många modeller.cerwin vegorna fullständigt kör över dom modeller jag testat mot dom i bastryck(ock än en gång,dom spelar djupbas också).Känner ju som sagt folk med dyra fina högtalare men att dom skulle ha nån chans mot vegorna i detta tråden handlar om är ju löjligt(ock dom håller med mig till fullo),lika dumt som nån skulle påstå att 50km tim går fortare än 100km tim,men det finns säkert såna som påstår det också.
Jaa exakt är så himla mitt på ditt spår!!! Liksom när man hissar litegrann, på en cerwin (iaf vet vi att dc-15 och al-1000) låter bra med det, och cerwiin vega har stor erfarenhet....och skall krossa andra högtalare i bastryck helt enkelt vilket dom i 98% gör också som du skriver...varför är dom annars så fruktansvärt kända!?
Och de är bara löjligt att dom kallar en för "14årig 15årig basist!" bara för man har cerwin vega.....ingeeeeen!! här har jag lyckats få att förstå att al serien är inte som en cerwin vega, den har igentligen bara cerwin vegas tryck och djupbas!
Den ända person som fattar detta är sollerön....varför? Därför han själv har ett par fina cerwin, och vet vad dom går för!
Och bedööööömer inte märket...när han ska lyssna fin ljud! Lovar hade de stått B&W på dom, så hade mååånga fler köpt dom
Nu snor jag en replik "De är inte diskuterbart ens" haha
Mvh
Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 08 April 2008 - 07:36.
Postad 08 April 2008 - 07:39
Postad 08 April 2008 - 07:44
Klart det har betydelse om man vill ha mycket bas, själv föredrar jag bra ljud framför mycket ljud
Hehe tack...men de är inte så självklart för alla här inne. De gör jag med (men de tror ingen på haha...men de är inte många som tror att storleken har betydelse iheller
Mvh
Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 08 April 2008 - 07:45.
Postad 08 April 2008 - 07:52
Jag ligger med en fet eq som höjer 12db i 20hz....då tycker du jag är helt fel på det isåfall (detta måste man erfara, 12db i 20hz låter mycket och väldigt svårt att beskriva så här.....som 95% tror den basen är....är den inte!!) För mig framstår de som djupt när man många gånger känner de så ljuvligt fint i soffan men hör de inte!!
Som när han kör sin lilla batman bil, deee KÄNNS fiint.....har aldrig hört en sub i hela mitt liv som kommer i närheten....för jag får en kontrollerad bas/snabb/låg/och så in i kraftfull.....då en sub runt 10 000....får en bas som mumlar och murrar....iofs jag har hört på sub baser som kostar väääldigt mycket...fina basar i sig låter bra...hur fint den än låter så är de ju "sub ljudet" i dom...och de är inget jag eftersträvar!
Inget går uppemot 4 stycken Al-1000![]()
Med 12db höjning vid 20hz på en volym på cirka 130dbc 135 som man spelar
Detta hade ni själv kunnat förstå
muhaha
mvh
Ett par frågor om effekt.
Hur många watt krävs det från din stärkare för att uppnå 130 DB?
Och om du dessutom höjer basen 12 DB, hur mycket effekt behöver då din stärkare lämna i basen?
Nu kan jag inte mycket om CV så jag ska inte uttala mig om varken ljudkvalitet eller annt men jag har för mig att en del CV är ganska strömkrävande då impedansen och fasväxlingarna i framförallt basen gör dem till ganska krävande burkar.
Jag gissar på att du använder en ganska krallig stärkare.
MVH
EDIT: Jag ställer frågorna då CV AL-1000 har följande spec's:
AL - 1000, THE SPEC
FREQUENCY RESPONSE 28Hz-20kHz, 3dB
POWERHANDLING 1000 Watts(peak power)
SENSITIVITY 95 dB@ 2.83V/1m
SPL (RATED INPUT @ 1METER) 123dB peak
IMPEDANCE 4 Ohms nominal
De är ju väldigt lättdrivna men att gå upp till max SPL och sedan höja ytterligare 12 i basen, det kräver en hel del.
Att tänka på, saxat från nätet:
NOTE WELL that a 3 db increase in POWER is twice the POWER,
while a 6 db increase in VOLTAGE is twice the VOLTAGE,
and a 10 db increase in POWER is about what the "normal"
person considers "twice as loud".
Note that for every 10 db increase in POWER you get a decade
increase in Wattage:
0 db increase = same power
3 db increase = 2 x power
10 db increase = 10 x power
20 db increase = 100 x power
30 db increase = 1000 x power
40 db increase = 10,000 x power
Note that for every 20 db increase in VOLTAGE you get a decade:
0 db increase = same voltage
6 db increase = 2 x voltage
10 db increase = 3.16 x voltage
20 db increase = 10 x voltage
40 db increase = 100 x voltage
60 db increase = 1000 x voltage
80 db increase = 10,000 x voltage
Alltså behövs det 1000 Watt för att uppnå 125 DB + ytterligare lite till för att höja de sista 12 DB i basen.
Redigerat av lille_man, 08 April 2008 - 08:15.
Postad 08 April 2008 - 08:07
Inget går uppemot 4 stycken Al-1000![]()
Med 12db höjning vid 20hz på en volym på cirka 130dbc 135 som man spelar
Detta hade ni själv kunnat förstå
muhaha
mvh
Ett par frågor om effekt.
Hur många watt krävs det från din stärkare för att uppnå 130 DB?
Och om du dessutom höjer basen 12 DB, hur mycket effekt behöver då din stärkare lämna i basen?
Nu kan jag inte mycket om CV så jag ska inte uttala mig om varken ljudkvalitet eller annt men jag har för mig att en del CV är ganska strömkrävande då impedansen och fasväxlingarna i framförallt basen gör dem till ganska krävande burkar.
Jag gissar på att du använder en ganska krallig stärkare.
MVH
Jag vet faktiskt inte (men när ageve vaknar idag svarar han på det hehe) Väldigt mycket mer iaf hehe.......okej, nja de går att spela så högt imed de inte är tungdrivna vill jag påstå känsligheten ligger runt 95db och de är 4ohm, men blir ju 2ohm med 2par vilket är bra, för då får jag ut mer effekt
De är cirkus + 1000 1100W stegen lämnar i 2ohm då när man spelar så högt......fruktansvärt fina effektstärka slutsteg (så fick jag sagt de med hehe).
Hehe du gissar alldelles förträffligt....ta en titt i galleriet så förstår du mer vad jag har för grejor
Men oj vad off topic de blev ( men de är min tråd, då får jag off topica om jag vill haha
Åter till topicen....hjälper er dit igenom att säga B&W 683 (heter dom väl) har 6.5 tums väl eller mindre....iaf sett ett par sånna bredvid ett par al-1000 15"are och se vilka som spelar mest bas
men vad hjälper de gott folk? Svar: Inte ett skit i detta fallet haha (tur ageve sover haha) Jämför dessa imed de kostar lika mycket, och jag har inte hört på så många andra 6.5 tummare men en hel del på dessa!
Mvh
Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 08 April 2008 - 08:14.
Postad 08 April 2008 - 08:18
Alltså behövs det 1000 Watt för att uppnå 125 DB + ytterligare lite till för att höja de sista 12 DB i basen.
Japp stämmer nog rätt bra det
Mvh
Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 08 April 2008 - 08:20.
Postad 08 April 2008 - 08:23
Jag och grabben (7 år gammal) kommer gärna och hälsar på för att spela lite racingspel med din spelstol, din duk, dina slutsteg, och dina CV
Nu är det ju så att även jag ÄLSKAR att kräma på ibland och visst finns det tillfällen då jag önskar att jag hade din typ av uppsättning
Kan tänka mig att det blir LJUDTRYCK hemma hos dig
MVH
Postad 08 April 2008 - 08:34
Vi står ljusår från varandra vad gäller ljudideal, men helt klart imponerande bilder
![]()
Jag och grabben (7 år gammal) kommer gärna och hälsar på för att spela lite racingspel med din spelstol, din duk, dina slutsteg, och dina CV![]()
Nu är det ju så att även jag ÄLSKAR att kräma på ibland och visst finns det tillfällen då jag önskar att jag hade din typ av uppsättning![]()
Kan tänka mig att det blir LJUDTRYCK hemma hos dig![]()
MVH
Hehe du sa att du inte visste nått om Cerwin Vega ändå tolkar alla på ett visst sätt när dom ser 4st 15tummare haha undra varför
De kan min far erkänna, trots han har ett par Jbl 250Ti Classic Edition för typ 72 000kr
Varför skrev jag det? Därför jag pritoterar Välljud med!! Trots inte många förstår de när de ser min front! Som sagt de låter ruskigt bra med! Racingspel ja, blir en liten speciell feeling hehe
De var detta jag tänkte på när jag skapa min tråd....att när andra ser min anläggning tror dom nått helt annat, imed de är stora feta element osv...lixom byta de emot 6.5 eller 8"....och spela som jag....
= de hade inte varit kvar så speciellt länge i lådan hehe (gör allt för att få lite topic iaf)
Mvh
Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 08 April 2008 - 08:36.
Postad 08 April 2008 - 10:38
Postad 08 April 2008 - 11:27
Om det rör sig om 2 st olika ellement, en på 18" och en på 10" så är det inte säkert ( men mycket troligt) att 18" aren vinner i ljudtryck.
Och det för att med större kon så flytas lättare mer luft i förlållande till slaglängden, detta har vi redan gått igenom här i tråden.
Men det verkar fortfarande finnas dom som tvivlar på det ?!?!?!?!
Allt är en kombination av "rätt" låda, bra slaglängd, stor konarea, bra världen på ellementet så som tex lågt Fs, rätt Qts m.m. för att få en låda som spelar högt i dB eller som spelar lågt i frekvens.
Om man har en 18" och en 10" som är exakt likadant konstruerade och sätter i var sin sluten låda som är olika stora och anpassade för att ge båda basarna exakt samma förhållanden.
Då kommer 18"aren att spöa 10"aren i ljudtryck. pungt.....
Du kan Alldrig ! få ut lika mycket ur 10"aren som ur 18" aren i detta fallet, det går bara inte. den större har en större konarea = högra ljudtryck och lättare att återge låga frekvenser.
Men den stora grejen är ju den att om vi sätter 10"aren i ett horn så kommer den förmodligen att kunna spöa 18" aren i ljudtryck, om den fortfarande sitter i den slutna lådan.
Och om du sätter 10" i en portat låda så kan man säkert kunna lyckas få ut mer djupbas urdenna än ur 18" aren, så det hänger defenetivt inte bara på konarean utan på helheten, alltså ellementets konstruktion + lådans konstruktion.
Ni vet väll att med halverad frekvens så måsste konen slå 4 gånger så långt för att upprätthålla samma ljudtryck eller ha 4 gånger konarean, och detta säger ju allt.
Om du i stället har 2st 10" basar så är det lite annorlunda, då är ju konaren på dom två 10"basarna ändå inte större än på 18" aren. Och om 10" och 18" basarna skulle vara exakt lika. skulle då 2x10" vinna över 18"basen i samma anpassade lådor ?!
1 st 18" är ca 1,6 gånger större till arean än två st 10" basar...
Nu är ju det inte så alltid fallet och man kan inte säga att en 18"skulle vinna och inte helller att 2x10" skulle vinna i alla möjliga situationer.
En orsak till att en 18" oftast spöar 2x10" i ljudtryck är för att dom medvetet tillverkas på olika sätt, 18" basen är tillverkad för att spela högt och bara låta mycket och med OK ljud då dessa användningsområden ofta är sådana medan 10"arna i många fall är anpassade för hemma bruk och för att låta bra, men detta är ingen regel och det finns många mycket väljudande 18" are och många mycket högspelande 10"are som låter bara OK, beror som sagt på tillverkarna.
Det är detta som fött dessa olika missförstond att en 18" are skulle alltid vara bättre än t.ex. 2x10", det är för att 10" arna oftast inte är gjorna för samma behandling. Och det finns många parametrar att titta på om ett ellement är lämpligt att spela högt med eller inte, det är inte bara konarean eller slaglängden som avgör detta.
Men om man nu konstruerar en låda med 2x10" på ett visst sätt och om det är 10"are som pallar höga volymer så är det inget som säger att det inte skulle kunna spela bättre än en 18" are i samma motsvarande perfekta konstruktion.
Men det finns en klar skildnad med 18"basen i jämnförelse med en 10"bas , och det är att eftersom den inte behöver slå lika långt för samma ljudtryck så blir det inte lika mycket dist som för 10" basen och borde leda till bättre ljud, men en distnivå på ca 30% i basen är inte ovanligt och vi är inte speciellt känsliga för det heller och hör helt enkelt inte den disten i basen och detta är alltså något som man enbart ser i mätningar.
Sedan så är det ju så också att specielt PA basar har en väldigt hög känsliget på bekostnad av slaglängden ( mycket av spolens lindning liggar i magnetgapet vid vilo läge) och detta gör så att disten ökar betydligt och gärna når klart hörbara nivåer och ljudet blir dåligt.
Sammanfattning:
Kombinationen av rätt låda + en bas med stor konarea och lång slaglängd + att alla andra data på ellementet ska vara "rätt" ger en baslåda som pallar att spela högt eller djupt, och inget som bara hänger på ellementet.
Tror att x-12 skulle ha lite matnyttigt att kunna bidra med i den här tråden angående kombination låda + ellement
Redigerat av DVD-ai, 09 February 2009 - 10:19.
Postad 08 April 2008 - 11:38
Jodå jag har en förstärkare, men den saknar tonkontroller.
Man kanske vill behålla det mesta vad gäller exempelvis mellanregistrets och diskantens fina Hi-Fi egenskaper men samtidigt få ett lite bättre tryck i basen, då kan väl "färgande" av ljud vara en bra idé, eller vaför inte?? Alla har väl sitt ljudideal och sina behov så att säga
Postad 08 April 2008 - 11:39
större konarea = högra ljudtryck och lättare att återge låga frekvenser.
Större konarea = högre ljudtryck håller jag med om
MEN som nämnts och bevisats flertalet gånger innan:
större konarea ÄR INTE LIKA MED lättare att återge låga frekvenser...det beror på helt andra saker!
Postad 08 April 2008 - 11:49
större konarea ÄR INTE LIKA MED lättare att återge låga frekvenser...det beror på helt andra saker!
Jo, det är precis så det är, för den har lättare att återge låga frekvenser med hög volym.
Det hänger på att med den större konen så får basen lättare att kunna återge låga frekvenser med bra ljudtryck, men det är inte såa tt basen automatiskt går djupare utan det hänger också på att slaglängden är bra och som jag skrev innan att också lådans konstruktion.
Det va jag lite slarvig med när jag skrev, håller jag med om
Redigerat av DVD-ai, 08 April 2008 - 11:53.
Postad 08 April 2008 - 11:55
Jo, det är precis så det är, för den har lättare att återge låga frekvenser med hög volym.
Det hänger på att med den större konen så får basen lättare att återge låga frekvenser med bra ljudtryck.
Låga frekvenser med bra ljudtryck är en helt annan sak än att elementstorleken har något
att göra med förmågan att återge låga frekvenser.
Om du nu tycker att man kan göra direktkopplingen Konarea <-> lågbas så får
du gärna motivera det med exempel och/eller tekniska förklaringar på valfri nivå.
Om det är så så skulle det nämligen vara kul att veta varför.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
302 bilder
13 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?