Storleken har betydelse helt enkelt!
657 svar till detta ämne
Postad 08 April 2008 - 12:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
större konarea = högra ljudtryck och lättare att återge låga frekvenser.
Större konarea = högre ljudtryck håller jag med om
MEN som nämnts och bevisats flertalet gånger innan:
större konarea ÄR INTE LIKA MED lättare att återge låga frekvenser...det beror på helt andra saker!
Jo, det är precis så det är, för den har lättare att återge låga frekvenser med hög volym.
Det hänger på att med den större konen så får basen lättare att återge låga frekvenser med bra ljudtryck.
Låga frekvenser med bra ljudtryck är en helt annan sak än att elementstorleken har något att göra med förmågan att återge låga frekvenser. Om du nu tycker att man kan göra direktkopplingen Konarea <-> lågbas så får du gärna motivera det med exempel och/eller tekniska förklaringar på valfri nivå. Om det är så så skulle det nämligen vara kul att veta varför.
Jag har lagt till i det inlägget. Det är så att när man vill prestera låga frekvenser så krävs det att man har en mycket lång slaglängd i förhållande till konens area för att få en hyffsad ljudnivå. Fortfarande detta med att konan måsste slå 4 gånger så långt med halverad frekvens för att behålla samma ljudtryck, men om konen då är större så är det lättare att prestera större ljudtryck vilket resulterar i att man genom att använda en stor kon och lång slaglängd kan komma långt ner i frekvens och få bra ljudtryck, men du kan komma lika långt ner med en mindra bas som har samma data men inte få samma ljudtryck, om inte lådan har en annan konstruktion som har en mycketeffektiv höjninn i djup basen.
Postad 08 April 2008 - 12:07
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
hej,lite fakta här.mätt den effektiva konarean på mina basar,dvs innanför upphängningen,upphängningen ock chassit flyttar inte luft.8 tums bas=15 cm=176 cm2,,,,10 tumsbas=19cm=283 cm2,,,,,15 tumsbas=31cm=754 cm2(kvadratcentimeter). Summa summarium,en 15 tummare flyttar mer luft är 4 st åtta tummare,en 15 tummare flyttar lika mycket luft som två ock en halv 10 tummare.Mvh.
Postad 08 April 2008 - 12:09
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
hej,lite fakta här.mätt den effektiva konarean på mina basar,dvs innanför upphängningen,upphängningen ock chassit flyttar inte luft.8 tums bas=15 cm=176 cm2,,,,10 tumsbas=19cm=283 cm2,,,,,15 tumsbas=31cm=754 cm2(kvadratcentimeter). Summa summarium,en 15 tummare flyttar mer luft är 4 st åtta tummare,en 15 tummare flyttar lika mycket luft som två ock en halv 10 tummare.Mvh.
Sen får man ta med slaglängden också såklart
Postad 08 April 2008 - 12:17
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
hej,lite fakta här.mätt den effektiva konarean på mina basar,dvs innanför upphängningen,upphängningen ock chassit flyttar inte luft.8 tums bas=15 cm=176 cm2,,,,10 tumsbas=19cm=283 cm2,,,,,15 tumsbas=31cm=754 cm2(kvadratcentimeter). Summa summarium,en 15 tummare flyttar mer luft är 4 st åtta tummare,en 15 tummare flyttar lika mycket luft som två ock en halv 10 tummare.Mvh. Sen får man ta med slaglängden också såklart 
Precis, alltid detta med slaglängden i förhållande till konarean + låda hej,lite fakta här.mätt den effektiva konarean på mina basar,dvs innanför upphängningen,upphängningen ock chassit flyttar inte luft.8 tums bas=15 cm=176 cm2,,,,10 tumsbas=19cm=283 cm2,,,,,15 tumsbas=31cm=754 cm2(kvadratcentimeter). Summa summarium,en 15 tummare flyttar mer luft är 4 st åtta tummare,en 15 tummare flyttar lika mycket luft som två ock en halv 10 tummare.Mvh.
Beror på vilken tillverkare, det finns många som mäter 10" från ytterkanten av upphägningen och tvärs över och sedan finns det dom som mäter från inkanten av upphägningen och över till andra sidan. Med andra ord så finns det dom som "ljuger" om konens diamater och dom som är ärliga  Sedan så måsste du räkna med konens "lutning", konen är jusst en kon och detta gör så att arean är inte den samma som om den vore platt, den är större. Det måsste du räkna med också + att olka ellement har olika lutning + att dammkopan måsste tas med i beräkningarna för att det ska blir helt rätt
Redigerat av DVD-ai, 08 April 2008 - 12:19.
Postad 08 April 2008 - 12:18
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Hej,har varit inne på tymphanys sida ock kollat vifa basar,peerless ock scanspeak,har inte sett hittils att slaglängden blir mindre för att konen är större.
Postad 08 April 2008 - 12:22
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hej,har varit inne på tymphanys sida ock kollat vifa basar,peerless ock scanspeak,har inte sett hittils att slaglängden blir mindre för att konen är större.
Har inte sagt att det alltid blir så, sa att det gällde om man villa ha högra känslighet, på tex PA basar så är det vanligt med ganska klen slaglängd och ett högt fs för att dom inte behöver spela lågt i frekvens och är anpassade för "Disco bas" och dom vill ha hög känslget i stället . Menade inte heller att slaglängden skulle mindska inom samma serie med ökande konstorlek, utan att dom inte gör slaglängden större i alla fall, inom samma serie !
Redigerat av DVD-ai, 08 April 2008 - 12:24.
Postad 08 April 2008 - 12:36
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Har inte sagt att det alltid blir så, sa att det gällde om man villa ha högra känslighet, på tex PA basar så är det vanligt med ganska klen slaglängd och ett högt fs för att dom inte behöver spela lågt i frekvens och är anpassade för "Disco bas" och dom vill ha hög känslget i stället .
Menade inte heller att slaglängden skulle mindska inom samma serie med ökande konstorlek, utan att dom inte gör slaglängden större i alla fall, inom samma serie !
Hej,ja då pratar vi samma språk,det jag menar med detta är ju att man tar inte en 8 tummare för 2000kr med en slagläng på 20mm ock jämför med en 15 tummare för 400kr med en slaglängd på 5 mm bara för att få rätt då är diskutionen meningslös,man gämför givetvis likvärdiga element ock då kommer resultatet alltid att bli att 15 tummaren kan spela mkt högre, med båda elementen i optimala lådor.nåt tvivel om detta borde väl inte finnas.Mvh
Redigerat av sollerön, 08 April 2008 - 12:38.
Postad 08 April 2008 - 12:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Har inte sagt att det alltid blir så, sa att det gällde om man villa ha högra känslighet, på tex PA basar så är det vanligt med ganska klen slaglängd och ett högt fs för att dom inte behöver spela lågt i frekvens och är anpassade för "Disco bas" och dom vill ha hög känslget i stället .
Menade inte heller att slaglängden skulle mindska inom samma serie med ökande konstorlek, utan att dom inte gör slaglängden större i alla fall, inom samma serie !
Hej,ja då pratar vi samma språk,det jag menar med detta är ju att man tar inte en 8 tummare för 2000kr med en slagläng på 20mm ock jämför med en 15 tummare för 400kr med en slaglängd på 5 mm bara för att få rätt då är diskutionen meningslös,man gämför givetvis likvärdiga element ock då kommer resultatet alltid att bli att 15 tummaren kan spela mkt högre, med båda elementen i optimala lådor.nåt tvivel om detta borde väl inte finnas.Mvh
Precis, tittar man på alla tekniska och fysiska lagar och konstruktioner som finns så säger dom exakt detta, håller defenetivt med dig: sollerön
Postad 08 April 2008 - 13:58
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Som när han kör sin lilla batman bil, deee KÄNNS fiint.....har aldrig hört en sub i hela mitt liv som kommer i närheten....för jag får en kontrollerad bas/snabb/låg/och så in i kraftfull.....då en sub runt 10 000....får en bas som mumlar och murrar....iofs jag har hört på sub baser som kostar väääldigt mycket...fina basar i sig låter bra...hur fint den än låter så är de ju "sub ljudet" i dom...och de är inget jag eftersträvar!
De är cirkus + 1000 1100W stegen lämnar i 2ohm då när man spelar så högt......fruktansvärt fina effektstärka slutsteg (så fick jag sagt de med hehe).
Åter till topicen....hjälper er dit igenom att säga B&W 683 (heter dom väl) har 6.5 tums väl eller mindre....iaf sett ett par sånna bredvid ett par al-1000 15"are och se vilka som spelar mest bas Trots 683 har mycke längre slaglängd än mina
Gratulerar! Nu lyckades du, i ett enda inlägg, att såga allt jag har. Det måste kännas bra, eller? För det var givietvis det du var ute efter. Så pass bra känner jag dig Ett tips bara: 683 har inte alls längre slaglängd. De kan inte heller matcha ljudtrycket i CV, och jag har aldrig någonsin påstått det heller. Därför köpte jag en sub som alla andra gör när de vill ha mer bas. Ett tips till: Hur imponerande är ett par AL-1000 utan någon form av basförstärkning?  För ifall du har missat det så är det just ett par högtalare som jag kör med, utan EQ, utan hissning i basen osv. (tur ageve sover haha)
Tur för dig att jag inte tar åt mig. Hade nog haft ett och annat att säga om dina ljudideal annars
Postad 08 April 2008 - 14:11
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Jag tycker nog att tråden nått sitt klimax, det finns väl ingen som tror att ett litet element flyttar mer luft än ett stort.
Diskutionen om hurvida många små är bättre än ett stort är ju långt mer intressant då.
Vill oxå tillägga att CV kommer aldrig imponera på någon med välljud som första prioretet.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 08 April 2008 - 14:13.
Postad 08 April 2008 - 14:22
dB_Smeden
-
dB_Smeden
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Vill oxå tillägga att CV kommer aldrig imponera på någon med välljud som första prioretet.
Förutom AL-serien som dom slutat tillverka... Det är riktigt fint ljud i dom och jag är knappast ensam om att tycka det... Men smaken är ju som baken
Postad 08 April 2008 - 14:31
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlägg
Som när han kör sin lilla batman bil, deee KÄNNS fiint.....har aldrig hört en sub i hela mitt liv som kommer i närheten....för jag får en kontrollerad bas/snabb/låg/och så in i kraftfull.....då en sub runt 10 000....får en bas som mumlar och murrar....iofs jag har hört på sub baser som kostar väääldigt mycket...fina basar i sig låter bra...hur fint den än låter så är de ju "sub ljudet" i dom...och de är inget jag eftersträvar!
De är cirkus + 1000 1100W stegen lämnar i 2ohm då när man spelar så högt......fruktansvärt fina effektstärka slutsteg (så fick jag sagt de med hehe).
Åter till topicen....hjälper er dit igenom att säga B&W 683 (heter dom väl) har 6.5 tums väl eller mindre....iaf sett ett par sånna bredvid ett par al-1000 15"are och se vilka som spelar mest bas Trots 683 har mycke längre slaglängd än mina
Gratulerar!
Nu lyckades du, i ett enda inlägg, att såga allt jag har. Det måste kännas bra, eller? För det var givietvis det du var ute efter. Så pass bra känner jag dig
Ett tips bara: 683 har inte alls längre slaglängd. De kan inte heller matcha ljudtrycket i CV, och jag har aldrig någonsin påstått det heller. Därför köpte jag en sub som alla andra gör när de vill ha mer bas.
Ett tips till: Hur imponerande är ett par AL-1000 utan någon form av basförstärkning? För ifall du har missat det så är det just ett par högtalare som jag kör med, utan EQ, utan hissning i basen osv.
(tur ageve sover haha)
Tur för dig att jag inte tar åt mig. Hade nog haft ett och annat att säga om dina ljudideal annars 
Hehe de var faktiskt inte riktigt det jag var ute efter, jag tycker faktiskt din anläggning låter mycket bra! Särskilt nu med din nya sub! De jag mena är att har man sub blir ljudet annorlundare än hur jag har det helt enkelt, sen vilket man föredrar är upp till var och en Har dom inte längre slaglängd??? Säker på det? Men min poäng var att: Storleken har betydelse, de är ju ren logik att t.ex Al-1000 har mer ljudtryck....då har man jämfört i samma prisklass då är de rättvist hehe Ett par Al-1000 utan hissning, går lixom inte iheller att jämföra emot 2par hehe....faktum med min bror han har al1002 och i hans hus har han en öppen betong spis, i det rummet blir de bas sååå in ii bara den! Sinnesjukt, jag får inte ett par att spela så bra som hans...hemma hos mig. Så rummet gör väldigt mycket! Hehe hade inte skrivit så om jag visst du hade tagit åt dej  Men du får gärna berätta nått om mina ljudideal hehe blir spännande:D EDIT: Kan verkligen mina slå som dina? Fy fööör då har man mycket kvar att ge Mvh
Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 08 April 2008 - 14:34.
Postad 08 April 2008 - 14:41
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlägg
Förutom AL-serien som dom slutat tillverka... Det är riktigt fint ljud i dom och jag är knappast ensam om att tycka det... Men smaken är ju som baken 
Hehe inte helt ensam iaf  Men de han mena, är ju att de kvittar hur bra en cw låter så lyssnar man efter basen först och sen kommer man på att de låter bra hehe men nu tillverkas de inte längre och har inte gjort de på ett bra tag, så jag skall försöka få tag på varenda en haha För de elementet kan flytta luft....jag sitter ungefär 3 meter ifrån och känner ofta hur brallorna fladdrar till under t.ex under en stor fet explosion i en film, och de tycker jag är häftigt hur gammal jag än kommer bli! hehe Men är alla överens nu att i de flesta fall flyttar ett Större Element med större konarea mer luft och skapar mer bastryck en liten? Tror inte....och jag tror inte ni blir de iheller, för alla är nöjda som de har det.... Och de är det viktigaste!  Dock trevligt att diskutera det....(får en ibland att uppskatta vad man har ännu mer) Varför alltid babbla och räkna ut osv t.ex att en 8"tums skall kunna skapa ett större bastryck? När man igentligen vet att en större kon spelar skjortan av den....oftast är de så att en 8" kan ha bättre specfikationer än en 15" Men verkligheten är en helt annan oftast! Mvh
Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 08 April 2008 - 14:45.
Postad 08 April 2008 - 14:50
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlägg
Jag tycker nog att tråden nått sitt klimax, det finns väl ingen som tror att ett litet element flyttar mer luft än ett stort.
Diskutionen om hurvida många små är bättre än ett stort är ju långt mer intressant då.
Tycker jag också den har  Men ändå 20 som säger att de inte spelar nån roll  så de är klart att de finns många som har delade uppfattningar, men de får man accepetera Japp, visst är det.....eller så får jag komma på en ny tråd. Tackar för alla era svar, de har varit en intressant läsning....alltid roligt att diskutera om nått...och de är ju bra att inte så många blev sura iaf hehe Mvh
Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 08 April 2008 - 14:51.
Postad 08 April 2008 - 15:47
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Hehe inte helt ensam iaf Men de han mena, är ju att de kvittar hur bra en cw låter så lyssnar man efter basen först och sen kommer man på att de låter bra hehe men nu tillverkas de inte längre och har inte gjort de på ett bra tag, så jag skall försöka få tag på varenda en haha
För de elementet kan flytta luft....jag sitter ungefär 3 meter ifrån och känner ofta hur brallorna fladdrar till under t.ex under en stor fet explosion i en film, och de tycker jag är häftigt hur gammal jag än kommer bli! hehe
Men är alla överens nu att i de flesta fall flyttar ett Större Element med större konarea mer luft och skapar mer bastryck en liten? Tror inte....och jag tror inte ni blir de iheller, för alla är nöjda som de har det....
Och de är det viktigaste! Dock trevligt att diskutera det....(får en ibland att uppskatta vad man har ännu mer)
Varför alltid babbla och räkna ut osv t.ex att en 8"tums skall kunna skapa ett större bastryck? När man igentligen vet att en större kon spelar skjortan av den....oftast är de så att en 8" kan ha bättre specfikationer än en 15"
Men verkligheten är en helt annan oftast!
Mvh
7mm i x-max flyttar inga större mängder luft med tanke på ett element med 30mm i x-max flyttar ca 5 liter i varje konslag.
Postad 08 April 2008 - 16:00
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Har dom inte längre slaglängd??? Säker på det?
Japp. Ett par Al-1000 utan hissning, går lixom inte iheller att jämföra emot 2par hehe....faktum med min bror han har al1002 och i hans hus har han en öppen betong spis, i det rummet blir de bas sååå in ii bara den! Sinnesjukt, jag får inte ett par att spela så bra som hans...hemma hos mig.
Så rummet gör väldigt mycket!
Din brorsa har ju också EQ Visst har rummet stor betydelse, speciellt för basen. Det är också det svåraste att få rätt på med akustikreglering. Hehe hade inte skrivit så om jag visst du hade tagit åt dej Men du får gärna berätta nått om mina ljudideal hehe blir spännande:D
Ville bara se din reaktion. Väntade mig ett försvarstal om CV osv hehe EDIT: Kan verkligen mina slå som dina? Fy fööör då har man mycket kvar att ge 
Med ett större element upplevs konrörelserna som mindre. Rörelsen ser också ut att vara större än den är om membranet är alu och kantupphängningen gummi. Kontrasterna som gör det Det mesta de har rört sig är väl runt 15mm (total rörelse då, både ut och in). Har inte bottnat de, och tänker inte testa heller B&W-subben har maximal konrörelse på 30 eller 35mm, kommer inte ihåg exakt.
Redigerat av Ageve, 08 April 2008 - 16:06.
Postad 08 April 2008 - 16:11
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Stora element flyttar mer luft än små, men spelar inte djupare i frekvens!
Och i denna tråden har jag ännu en gång fått alla mina fördomar mot människor med ett visst högtalarmärke
besannade med råge
Postad 08 April 2008 - 16:17
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Och i denna tråden har jag ännu en gång fått alla mina fördomar mot människor med ett visst högtalarmärke besannade med råge 
Ingen har sagt det... eller ?! , inte jag i alla fall  hoppas jag
Redigerat av DVD-ai, 08 April 2008 - 16:22.
Postad 08 April 2008 - 16:24
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Och i denna tråden har jag ännu en gång fått alla mina fördomar mot människor med ett visst högtalarmärke besannade med råge 
helt fel det finns stora element som går spikrakt ner till 10 hz skulle vilja se ett litet element göra det sen beror vad elementet klarar i in matad effekt under 20hz och då skulle nog det större elementet vinna men det finns några små element som klarar att gå ner till 10hz men det är inget man hittar på den svenska marknaden.
Postad 08 April 2008 - 17:06
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Hejsan. Förstår inte diskussionen alls. Vad spelar det för roll om man kan spela högre om det låter skit? Två tallrikar äcklig mat är bättre än en tallrik med god mat?
Det som borde vara viktigt är om ljudet är bra eller hur?
Mvh
Ljudkvalite
Postad 08 April 2008 - 17:13
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hejsan. Förstår inte diskussionen alls. Vad spelar det för roll om man kan spela högre om det låter skit? Två tallrikar äcklig mat är bättre än en tallrik med god mat? Det som borde vara viktigt är om ljudet är bra eller hur?
Mvh Ljudkvalite
Då kan vi ju ändra på det, villket låter bässt: stora ellement eller små ellement ? Svaret är fortfarande : beror enbart på konstruktionen av ellementet + låda och såklart rummet man lyssnar i
Redigerat av DVD-ai, 08 April 2008 - 17:31.
Postad 08 April 2008 - 18:23
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
helt fel det finns stora element som går spikrakt ner till 10 hz skulle vilja se ett litet element göra det sen beror vad elementet klarar i in matad effekt under 20hz och då skulle nog det större elementet vinna men det finns några små element som klarar att gå ner till 10hz men det är inget man hittar på den svenska marknaden.
Nu säger du ju mot dig själv under 20 Hz är för övrigt inte speciellt intressant tycker jag, kanske möjligtvis ner till 16 men sen är det ju ohörbart även om vibrationer är kul ibland det med.
Postad 08 April 2008 - 18:28
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Hejsan. Förstår inte diskussionen alls. Vad spelar det för roll om man kan spela högre om det låter skit? Två tallrikar äcklig mat är bättre än en tallrik med god mat? Det som borde vara viktigt är om ljudet är bra eller hur?
Mvh Ljudkvalite
Då kan vi ju ändra på det, villket låter bässt: stora ellement eller små ellement ?
Svaret är fortfarande : beror enbart på konstruktionen av ellementet + låda och såklart rummet man lyssnar i 
Håller med om bägge dessa påståenden, Dock så är ju diskussionen vad bra ljud är något helt annat som förtjänar minst 286 andra trådar; Är det bass-boostat CV-sound eller platt INO-sound är den stora frågan
Postad 08 April 2008 - 18:30
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
platt INO-sound är den stora frågan 
Platt är nog det sista man kan säga att det är, neutralt, absolut! platt, absolut inte, superdynamisk skulle jag nog säga
Postad 08 April 2008 - 18:32
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Då kan vi ju ändra på det, villket låter bässt: stora ellement eller små ellement ?
Svaret är fortfarande : beror enbart på konstruktionen av ellementet + låda och såklart rummet man lyssnar i 
Nej, det finns givetvis ingen koppling mellan storleken på elementet och hur bra det låter. Däremot kostar det mer att tillverka stora element, om kvaliteten ska vara lika hög som hos motsvarande mindre element. Det kan rentav vara så att två mindre element av hög kvalitet blir billigare, och därför ett bättre val. Om man går bort från storleken, och istället jämför två lika stora element, så kanske det blir lite enklare att förstå för de som tror att storleken är det enda som spelar någon roll. Det finns ingen i denna tråden som påstår att storleken inte har någon betydelse, men det är som sagt bara en av alla parametrar som avgör hur det låter. 6,5" Vifa-bas:
Vifa_TC18wg_69_08.jpg 11.08K
0 Antal nerladdningar6,5" B&W bas (DM683):
b_w_bas.jpg 29.1K
0 Antal nerladdningarBilderna är bara ett exempel på olika konstruktiion. Det finns klart "fetare" element från Vifa med.
Postad 08 April 2008 - 18:36
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Platt är nog det sista man kan säga att det är, neutralt, absolut! platt, absolut inte, superdynamisk skulle jag nog säga 
Jag menar såklart platt med avseende på frekvensgång förutom stereosystemsbegränsningskompensationerna (vilket ord  ) Dock kan tilläggas att den platta frekvensgången får ett antal av mina skivor att tappa mycket i spelglädje  Nej, det finns givetvis ingen koppling mellan storleken på elementet och hur bra det låter. Däremot kostar det mer att tillverka stora element, om kvaliteten ska vara lika hög som hos motsvarande mindre element. Det kan rentav vara så att två mindre element av hög kvalitet blir billigare, och därför ett bättre val.
Om man går bort från storleken, och istället jämför två lika stora element, så kanske det blir lite enklare att förstå för de som tror att storleken är det enda som spelar någon roll. Det finns ingen i denna tråden som påstår att storleken inte har någon betydelse, men det är som sagt bara en av alla parametrar som avgör hur det låter.
6,5" Vifa-bas: bild
6,5" B&W bas (DM683): bild
Bilderna är bara ett exempel på olika konstruktiion. Det finns klart "fetare" element från Vifa med.
Och det intressanta är att bilderna inte heller säger vilket element som låter bäst (även om det säkert i detta fallet är B&W elementet, "fethet" är inte en ljudkvalitetsfaktor
Postad 08 April 2008 - 18:37
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Nu säger du ju mot dig själv under 20 Hz är för övrigt inte speciellt intressant tycker jag, kanske möjligtvis ner till 16 men sen är det ju ohörbart även om vibrationer är kul ibland det med.
16hz är ohörbart och varför skulle jag säga emot mig själv.
Postad 08 April 2008 - 18:40
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
För att avsluta så slänger jag in en fackla.
Mina högtalare, även om jag byter till annat så är dom alltid bäst
Postad 08 April 2008 - 18:42
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Och det intressanta är att bilderna inte heller säger vilket element som låter bäst (även om det säkert i detta fallet är B&W elementet, "fethet" är inte en ljudkvalitetsfaktor 
Givetvis inte hehe, men det visuella verkar vara en viktig faktor för CV-folket  (då vanligtvis det som syns utåt, inte hur högtalaren är konstruerad). Mina högtalare, även om jag byter till annat så är dom alltid bäst 
Japp, mina med
Redigerat av Ageve, 08 April 2008 - 18:44.
Postad 08 April 2008 - 18:42
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
16hz är ohörbart
Är du säker på det? Jag är inte säker på det... och varför skulle jag säga emot mig själv.
Du sa: ...det finns stora element som går spikrakt ner till 10 hz skulle vilja se ett litet element göra det ....... men det finns några små element som klarar att gå ner till 10hz
Det tolkar jag som en motsägelse, du säger att små element inte går rakt till 10 Hz och sen säger du att det finns små element som klarar att gå ner till 10 Hz när jag använder "går ner till" om element så menar jag alltid "rakt ner", dvs inom -3dB...men det kanske inte du gör?
Postad 08 April 2008 - 18:49
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Ja, detta var ju en rolig tråd. Eftersom så många verkar gilla liknelser tänkte jag komma med en oxå.
1 V10 är en större motor än en V4. Så länge man inte tar med resten så är det ganska liten betydelse.
Ska vi jämnföra ett större element mot ett mindre så, måste man ju först vara överens om vad ska man jämnföra? Frekvens, djupbas, kontroll frekvensbredd eller? Efter det får man lägga till, låda parametrar (vad basen är avsett till att spela) delningfilter och vad som driver basen.
Så länge man inte har avjort detta innan, så saknar alla diskutioner betydlse för mig. Är dock inne på samma sak som Ageve och ljudkvalite.
// Sat
Postad 08 April 2008 - 18:51
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Är du säker på det? Jag är inte säker på det...
Du sa:
Det tolkar jag som en motsägelse, du säger att små element inte går rakt till 10 Hz och sen säger du att det finns små element som klarar att gå ner till 10 Hz
när jag använder "går ner till" om element så menar jag alltid "rakt ner", dvs inom -3dB...men det kanske inte du gör?
läs hela texten nästa gång så blir det bra .
Postad 08 April 2008 - 19:02
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
hej,tittar ni i mitt galleri så har jag ett par TL lådor också,dessa sitter det 10 tummare i.Jag har aldrig hört en konstruktion med en 10 tummare i varje låda spela så djupt ock kunna skapa sånt ljudtryck som dessa kan ock ändå har jag varit med i matchen i 20 år,det har även kompisarna ock dom håller med.Men dessa är ändå ingen match för cerwin vegorna,djupbasen hänger dom bra med i men ljudtrycket är dom chanslösa i.Så det jag vill ha sagt med detta är att om ni vet nån högtalare med ex 8 eller 10 i basen som ni tror tar mina vegor i fråga om brutalbas så tala om det för mig, en sån högtalare måste jag helt enkelt lyssna på.
Postad 08 April 2008 - 19:33
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nej, det finns givetvis ingen koppling mellan storleken på elementet och hur bra det låter. Däremot kostar det mer att tillverka stora element, om kvaliteten ska vara lika hög som hos motsvarande mindre element. Det kan rentav vara så att två mindre element av hög kvalitet blir billigare, och därför ett bättre val.
Om man går bort från storleken, och istället jämför två lika stora element, så kanske det blir lite enklare att förstå för de som tror att storleken är det enda som spelar någon roll. Det finns ingen i denna tråden som påstår att storleken inte har någon betydelse, men det är som sagt bara en av alla parametrar som avgör hur det låter.
6,5" Vifa-bas:
Vifa_TC18wg_69_08.jpg 11.08K
0 Antal nerladdningar
6,5" B&W bas (DM683):
b_w_bas.jpg 29.1K
0 Antal nerladdningar
Bilderna är bara ett exempel på olika konstruktiion. Det finns klart "fetare" element från Vifa med.
klar att det finns koppling mellan ellementets storlek och hur bra det låter, om du ska spela ett ellement högt upp i frekvens så låter i regel större ellement mycket sämre än små ellement för att den inte klarar att återge höga frkvenser resonansfritt och den stora konen gör så att den blir lite för långsam + att konuppbrytningarna ( IM - modulationen ) faktiskt kan förstärkas då ellementet blir större. Därför så ska man alltid använda ellement som är max 10" till PA och max 8" till hifi om dom ska spela upp till en 4000Hz anser jag. Sedan så är det ju så att precis alla delar som ingår i ellementet ( eller hela högtalaren förden delen) peverkar ljudet, så konene spelar defenetivt in om ett ellementspelar bra eller dåligt på alla sätt
Postad 08 April 2008 - 19:36
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
läs hela texten nästa gång så blir det bra .
Okej: Stora element flyttar mer luft än små, men spelar inte djupare i frekvens! helt fel det finns stora element som går spikrakt ner till 10 hz skulle vilja se ett litet element göra det sen beror vad elementet klarar i in matad effekt under 20hz och då skulle nog det större elementet vinna men det finns några små element som klarar att gå ner till 10hz men det är inget man hittar på den svenska marknaden.
Det tolkar jag som en motsägelse, du säger att små element inte går rakt till 10 Hz och sen säger du att det finns små element som klarar att gå ner till 10 Hz när jag använder "går ner till" om element så menar jag alltid "rakt ner", dvs inom -3dB...men det kanske inte du gör? Du motsäger dig till och med i samma mening, men det är nog bara jag som har ett annat språkbruk än du
Postad 08 April 2008 - 19:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
hej,tittar ni i mitt galleri så har jag ett par TL lådor också,dessa sitter det 10 tummare i.Jag har aldrig hört en konstruktion med en 10 tummare i varje låda spela så djupt ock kunna skapa sånt ljudtryck som dessa kan ock ändå har jag varit med i matchen i 20 år,det har även kompisarna ock dom håller med.Men dessa är ändå ingen match för cerwin vegorna,djupbasen hänger dom bra med i men ljudtrycket är dom chanslösa i.Så det jag vill ha sagt med detta är att om ni vet nån högtalare med ex 8 eller 10 i basen som ni tror tar mina vegor i fråga om brutalbas så tala om det för mig, en sån högtalare måste jag helt enkelt lyssna på.
Luxor 8071 ! Jag kan ju säga att Pi60 inte har en chans när det gäller kontrolerad djupbas och ljudtryck om man jämnföt med dessa, jag hadde ett par sådana förut och det va magiskt Nej, visst kan jag hålla med om att PI60 spelar djupt och konstrolerat, men inte om man jämnför med Luxor 8071...
Redigerat av DVD-ai, 08 April 2008 - 19:41.
Postad 08 April 2008 - 19:39
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
... brutalbas ...
Det var ett bra uttryck för Cerwin vegas bas, det ska jag börja använda Jag vet inga konstruktioner med singelbas (8 eller10 tum) som spelar mer brutalbas än dina CV.
Postad 08 April 2008 - 19:40
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Okej:
Det tolkar jag som en motsägelse, du säger att små element inte går rakt till 10 Hz och sen säger du att det finns små element som klarar att gå ner till 10 Hz
när jag använder "går ner till" om element så menar jag alltid "rakt ner", dvs inom -3dB...men det kanske inte du gör?
Du motsäger dig till och med i samma mening, men det är nog bara jag som har ett annat språkbruk än du 
läs det sista helt fel det finns stora element som går spikrakt ner till 10 hz skulle vilja se ett litet element göra det sen beror vad elementet klarar i in matad effekt under 20hz och då skulle nog det större elementet vinna men det finns några små element som klarar att gå ner till 10hz men det är inget man hittar på den svenska marknaden.
Postad 08 April 2008 - 19:42
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
klar att det finns koppling mellan ellementets storlek och hur bra det låter, om du ska spela ett ellement högt upp i frekvens så låter i regel större ellement mycket sämre än små ellement för att den inte klarar att återge höga frkvenser resonansfritt och den stora konen gör så att den blir lite för långsam + att konuppbrytningarna ( IM - modulationen ) faktiskt kan förstärkas då ellementet blir större.
Jag menade bas. Stora membran ger som sagt massor med problem om de används för högt upp i frekvens.
Postad 08 April 2008 - 19:47
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag menade bas. Stora membran ger som sagt massor med problem om de används för högt upp i frekvens.
OK, nu va det sagt i alla fall Men, jo visst, när det gäller basen så föredrar jag offtas ljudet från 2x8" före ljudet från en 15"bas , men det beror så mycket på lådans konstruktion och ellements tillverkarens prioruteringar vid utvecklingen av ellementet att det fortfarande inte går att säga att en 8"are skulle låte bättre än en 15" are. Det går bara inte, för många faktorer...  För jag kan ju tillägga att JBL har helt sjuka 15"are som jag lovar spöar dom flessta 8"are i kvalitet i basen.
Redigerat av DVD-ai, 08 April 2008 - 19:49.
Postad 09 April 2008 - 15:20
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlägg
För jag kan ju tillägga att JBL har helt sjuka 15"are som jag lovar spöar dom flessta 8"are i kvalitet i basen.
Jo tack detta är en av dom!
PICT0077.JPG 706.26K
1 Antal nerladdningar
PICT0078.JPG 747.97K
1 Antal nerladdningarDär bara magneten väger 9kg (eller 10kg inte säker) hehe spelar bäst på låga frekvenser, inte mycket bas i den vid 30hz...går under 20hz där hör den hemma Mvh
Postad 09 April 2008 - 16:06
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
vad är det för nummer och model på jbl basen
Postad 09 April 2008 - 16:25
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlägg
vad är det för nummer och model på jbl basen
Kostade när farsan köpte de 5000kr stycket...de grymma är de säljs fortfarande kostar 4000kr 2235H
page1.jpg 192.32K
1 Antal nerladdningarLite data med
page2.jpg 229.44K
1 Antal nerladdningarMvh
Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 09 April 2008 - 16:26.
Postad 09 April 2008 - 17:23
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Här kommer några bilder på en betydligt billigare variant av JBL.
Postad 09 April 2008 - 17:28
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlägg
mm....nordbridge serien suck! Asså i idag är Jbl skit iaf det som importeras till sverige....och verkligen inte som det var! Väldigt trist!
Eller detta är Tl260? Har fått bra betyg iaf....men jaa...tyvärr inte som förr de iheller....men de betyder ju inte att de är dåliga för det! JBL innan var ju grymt bra! Särskilt L-serien och såklart Ti-serien
mvh
Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 09 April 2008 - 17:43.
Postad 09 April 2008 - 18:11
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Men du, de här JBL-högtalarna är ju inte JBL egentligen. De är byggda i danmark av vifa.
Postad 09 April 2008 - 18:17
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Men du, de här JBL-högtalarna är ju inte JBL egentligen. De är byggda i danmark av vifa. 
Som mina vegor då,byggda i danmark av dali.
Postad 09 April 2008 - 18:21
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
My mistake. Jag menade Dali, och det var ett skämt. Made in china
Postad 09 April 2008 - 18:30
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
mm....nordbridge serien suck!
Northridge heter de väl ändå
Postad 09 April 2008 - 19:22
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Det är 12" aren från TL260, som för övrigt har elementen från Studio-L serien. Hade jag inte varit så förbaskat nöjd med högtalarna så skulle jag vilja testa den nya LS-serien.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|