Tycker ditt baselement ser helt ok ut,har alltid gillat jbl ock tror nog dina högt låter riktigt bra.Det är 12" aren från TL260, som för övrigt har elementen från Studio-L serien. Hade jag inte varit så förbaskat nöjd med högtalarna så skulle jag vilja testa den nya LS-serien.
Storleken har betydelse helt enkelt!
Postad 09 April 2008 - 19:29
Postad 09 April 2008 - 20:06
jo den var braTycker ditt baselement ser helt ok ut,har alltid gillat jbl ock tror nog dina högt låter riktigt bra.
Postad 10 April 2008 - 07:26
Bidrar med fina bilder också
Bifogad fil(er)
Postad 10 April 2008 - 07:42
Inte mycket till magnet
Bifogad fil(er)
Postad 10 April 2008 - 08:05
Här kommer en bild på en 8" från en gammal trasig JAMO.
Inte mycket till magnetDet krävdes inte så mycket för att få det att slå igenom(då skumkanten ortfarande var hel). Så ni kan tro att det var en uppgradering när jag skaffade mina CV at-100.
Minns du vad det var för jamomodell som den basen satt i?
Postad 10 April 2008 - 08:06
Postad 10 April 2008 - 08:06
Riktigt kul bilder, och kul läsning i de gamla annonserna.
För att gå en (stor) aning off topic så har man ju genom åren i gamla tidningar läst underbara och roande annonser
Kommer ihåg att Kenwood i slutet av 70- eller början av 80-talet hade stora annonser om att med deras grejor fick man äntligen riktig HiFi, detta gjorde ju att många som köpt sina anläggningar tidigare undrade om deras "riktiga HiFi-prylar" inte var "riktiga HiFi-prylar" (fanns faktiskt läsarfrågor om detta i HiFi-pressen).
Och vem kan glömma KEF's annonser från samma period?
Och JBL's?
Och naturligtvis de flesta andra märkena på marknaden?
Med tanke på utvecklingstakten (enligt annonserna)så borde det ju bara finnas högtalare och förstärkare som återger allting på ett naturtroget sätt vid detta laget.
Redigerat av lille_man, 10 April 2008 - 08:08.
Postad 10 April 2008 - 08:29
Vad som är riktigt skoj är kanske att den lilla KLH3 som syns på första bilden med gubben, den har jag som frontar i mitt system. Helt otroliga högtalare från 1984 som jag inte hittat något bättre än för < 20 KSEK
Jag har även ett par större KLH2 , men de är overkill i ett vanligt rum så de står 'på lagret'. Inte till salu
Postad 10 April 2008 - 08:30
Redigerat av Unregistered32263a93, 10 April 2008 - 08:30.
Postad 10 April 2008 - 08:53
Postad 10 April 2008 - 10:09
Snowspace. Det står inte på dom var det var för modell. Men de var ca 90cm höga och ca 20*20 på de andra hållen.
Då var det kanske Jamo E470, deras snikmodell från för ett tag sedan.

Dock är elementet lite likt den basen som sitter i mina Jamo D590, även om den har lite större magnet,
men annars är det samma typ av plåtkorg och på bilden ser det ut att vara samma konmaterial också
(se bild i mitt galleri)
Redigerat av snowspace, 10 April 2008 - 10:14.
Postad 10 April 2008 - 10:24
hej,ja det klart det blev skillnad konstigt annars,jag tror att folk som sitter här ock skriver att en högtalare med en 8 eller 10 i basen ska kunna spela lika högt som en vega låda med 15 tummare aldrig har jämfört högtalare sida vid sida .Har som sagt jämfört högkvaliativa högt med mina vegor sida vid sida ock pratar vi förmåga att ruska om en i soffan så har dom varit helt chanslösa.Så för min del är denna diskution enbart komisk.
Jag tycker diskussionen är mycket intressant. Det som är komiskt är hur alla Cerwinägare jämt
måste påtala att dom kan spela starkast i världen, som om dom hade något att bevisa
Jag håller helt med om att cerwinägare kan spela starkt med sina högtalare, men jag tycker
också att det absolut inte är en avgörande parameter för musiknjutning, speciellt inte om det
är equalizers inblandade i bilden (vilket det konstigt nog ofta är på cv-högtalare, undrar om dom
låter dåligt om man inte har eq på, dom borde ju ha potentialen att kunna spela bra och tillräcklig
bas utan eq med tanke på elementstorleken.)
Själv kan jag spela tillräckligt starkt utan stora element, och om jag ärpå humör kan jag koppla in 2 subbar med
sammanlagt 3st 12 tummare och 1400 watt den dagen jag känner att jag har något att bevisa
(ja det händer ibland
Postad 10 April 2008 - 10:44
Men mina burkar är ett par BK-202 horn och även om jag inte mätt upp det själv så har jag hört att känsligheten vid hörnplacering är ca 115 DB/1W/1M.
Nu står de längs en långvägg i vardagsrummet eftersom "She who must be obeyed" vägrar att möblera om efter mina högisar
Men vad gäller LJUDTRYCK så är de oslagbara, vad gäller LÅGBAS så finns det många högtalare som slår dem.
Sedan att de inte låter riktig HiFi vad gäller frekvenskurva och färgningar spelar ingen roll, de har hur mycket dynamik som helst och ett underbart soundstage och de spelar högt utan att låta ansträngt eller vasst
Detta är vad HiFi och musiklyssning handlar om för mig, finlyssnar jag blir det andra högtalare och när det ska dras på och lyssnas för att ha skoj så blir det via hornen.
Postad 10 April 2008 - 11:17
Ja CV hade ju sin D-serie som var framtagen för det nya digitala mediet. Även Jamo hade väl någon digital serie för samma ändamål.
Var det inte Infinity som hade fyrkantiga högtalarelement, för att passa den digitala musiken?
B&Ws "DM" var från början en förkortning för "Digital Monitor". Senare ändrades det till "Domestic Monitor".
Postad 10 April 2008 - 11:24
Ageve,du som har koll på b&w ,har inte dom gjort transmissionline högt också?Var det inte Infinity som hade fyrkantiga högtalarelement, för att passa den digitala musiken?
![]()
B&Ws "DM" var från början en förkortning för "Digital Monitor". Senare ändrades det till "Domestic Monitor".
Postad 10 April 2008 - 12:31
Ageve,du som har koll på b&w ,har inte dom gjort transmissionline högt också?
Har inte så bra koll på deras äldre modeller, mer än att det fanns en elektrostat i slutet av 60- eller början av
70-talet
Transmissionline vet jag inte om det har tillverkat.
DM70:
a_B_W_DM70_pic02.jpg 13.56K
2 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 10 April 2008 - 12:32.
Postad 10 April 2008 - 15:13
Bifogad fil(er)
Redigerat av sollerön, 10 April 2008 - 15:17.
Postad 10 April 2008 - 18:45
De lär inte vinna något designpris iaf. Stativen ser ut som den undre delen på en kontorsstol
Postad 10 April 2008 - 19:03
hej,ja det klart det blev skillnad konstigt annars,jag tror att folk som sitter här ock skriver att en högtalare med en 8 eller 10 i basen ska kunna spela lika högt som en vega låda med 15 tummare aldrig har jämfört högtalare sida vid sida .Har som sagt jämfört högkvaliativa högt med mina vegor sida vid sida ock pratar vi förmåga att ruska om en i soffan så har dom varit helt chanslösa.Så för min del är denna diskution enbart komisk.
Hejsan igen. Förstår fortfarande inte varför du fortsätter. Ja, vissa CV kan spela högt, men att lyssna på 40% dist är inget jag vill göra så för min del kan dom spela 220 db om dom vill, det är ointressant när det låter illa.
Så visst, du har rätt att dina kan säkert spela rätt högt, men till vilket pris?
Mvh
Ljudkvalite
Hejsan igen. Förstår fortfarande inte varför du fortsätter. Ja, vissa CV kan spela högt, men att lyssna på 40% dist är inget jag vill göra så för min del kan dom spela 220 db om dom vill, det är ointressant när det låter illa.
Så visst, du har rätt att dina kan säkert spela rätt högt, men till vilket pris?
Mvh
Ljudkvalite
Postad 10 April 2008 - 19:10
Postad 10 April 2008 - 19:17
Hej,ska tala om för dig att dessa spelar grymt högt utan dist också,så pass mkt har jag varit med i matchen så jag kan uttala mig om det,mkt större risk att ett mindre element distar då det får lov att slå så pass mkt mer.
Hejsan. Ursäkta men det tror jag inte på faktiskt. Det lär man märka bra när man jämför mot någon högtalare med bättre bashantering.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 10 April 2008 - 19:32
hmm verkligen en intressant tes vidare utveckla den lite mera .Hej,ska tala om för dig att dessa spelar grymt högt utan dist också,så pass mkt har jag varit med i matchen så jag kan uttala mig om det,mkt större risk att ett mindre element distar då det får lov att slå så pass mkt mer.
Postad 10 April 2008 - 20:17
Hej,ska tala om för dig att dessa spelar grymt högt utan dist också,så pass mkt har jag varit med i matchen så jag kan uttala mig om det,mkt större risk att ett mindre element distar då det får lov att slå så pass mkt mer.
Ju större membranyta, desto svårare blir det att konstruera en bas med låg dist. Slaglängd är en sak, hur
membranet uppför sig vid rörelse är en helt annan.
En simpel jämförelse. Klipp till en 2x2cm stor pappersbit från ett vanligt A4. Håller du den i ena kanten, mellan två
fingrar, så kommer den inte att böja sig. Om du däremot håller en 10x10cm pappersbit på samma sätt, så kommer
den at böja sig. Om du sen skakar pappret, kommer 10cm biten att fladdra som bara den
En förutsättning för basåtergivning med låg distortion är att membranet inte ändrar form vid rörelse. I en subbas
är det inte riktigt lika viktigt, eftersom den bara ska spela de allra lägsta frekvenserna, oftast under 80Hz.
I en fullregisterhögtalare däremot, får baselementet oftast arbeta upp till 300Hz eller högre. Där ger konuppbryt-
ningarna distortion som är mycket enklare att höra.
Nu är konuppbrytningar bara en av sakerna som avgör hur mycket distortion elementet ger, men det är en viktig
"parameter".
Vad har DC-15 för delningsfrekvens till basen?
Redigerat av Ageve, 10 April 2008 - 20:31.
Postad 10 April 2008 - 21:40
dc15 skulle tro runt 200hz
Sökte lite snabbt. Det verkar som att DC-15 delar vid 400Hz, dvs samma som AT 15.
CLS-215 delar vid 280Hz.
Postad 10 April 2008 - 22:08
Hejsan. Ursäkta men det tror jag inte på faktiskt. Det lär man märka bra när man jämför mot någon högtalare med bättre bashantering.
Mvh
Ljudkvalite
Det är en sanning med modifikation, visst det stämmer defenefivt att ju mer konen måsste slå, ju mer IM-disturtion (doppler effekten) blir det (och även kon uppbrytningarna tenderar att bli fler) och detta är en klar fördel med större ellement då dessa i regel inte behöver jobba lika hårt för samma ljudtryck.
Men sedan så är det ju också det att stora ellement blir mycket tunga om dom ska kunna göras styva nog att kunna gå upp i frekvens utan att konuppbryningarna blir förstora.
Och tyngden gör så att dom i alla fall inte kan spela för högt upp då konen inte hinner med i alla fall, men detta spelar ingenstörre roll ( som Ageve nämde) om det ska vara en renodlad baslåda eller en konstruktion med låg delning.
mindre ellement brukar också ha ett bättre trancientsvar som följd av att dom har lätte koner ( Trancientsvar = konens förmåga att starta och stanna snabbt, bara så vi inte tappar någon tråd läsare)
Jag ser det som att inget är bättre än det andra i alla möjliga lägen, jag föredrar en grymm 15"are alla dagar i veckan om jag ska ha party, och detta för effekt och stryk-åligheten.
Men till hifi så är det inte lika självklart, skulle en 8"are låta bättre så tar jag den, eller en 18"are om det skulle vara så.
Men som sagt så är så mycket upp till lådan så det kommer alltid att vara svårt att dra någon direkt slutsats om vad som är bässt. Men vi kan alltid se åt de olika ellementens för/nakdelar: som dist, Effektålighet, styktålighet, transientsvar m.m.
Såg att någon skrivit 40% disst någonstans i tråden och att det skulle vara mycket, bara så att du vet så är det snarare ett standard värde på dom flessta högtalare vid ca 50Hz @ 110dB
Och dom flessta HiFi högtalare har en siffra som är högre än så, det finns väldigt delade meningar om hur mycket disst ljudet kan innehålla innan vi uppfattar det, men man kan säga att 40% vid 50Hz är när det kan börja höras och 50% då är det klart märkbart, men utan att för den saken skull behöva vara för jobbigt att lyssna på, men detta är ju ytterst individuellt
Edit: har mycket starkt för mig att det va vid 50Hz, men ska kolla upp det, men finns som sagt inga direkta data på hur mycket disst det kan vara innan det hörs, beror på från person till person och villkenfrekvens det är.
Vid låga frekvenser så hör vi mäniskor mycket dåligt om det är mycket disst eller inte, men upp i frekvens så är vi mycket petigare och högtalarna också mer disst fria och 0,1-0,7% är en vanligare siffra.
Redigerat av DVD-ai, 09 February 2009 - 10:26.
Postad 10 April 2008 - 22:13
Ju större membranyta, desto svårare blir det att konstruera en bas med låg dist. Slaglängd är en sak, hur
membranet uppför sig vid rörelse är en helt annan.
En simpel jämförelse. Klipp till en 2x2cm stor pappersbit från ett vanligt A4. Håller du den i ena kanten, mellan två
fingrar, så kommer den inte att böja sig. Om du däremot håller en 10x10cm pappersbit på samma sätt, så kommer
den at böja sig. Om du sen skakar pappret, kommer 10cm biten att fladdra som bara den![]()
En förutsättning för basåtergivning med låg distortion är att membranet inte ändrar form vid rörelse. I en subbas
är det inte riktigt lika viktigt, eftersom den bara ska spela de allra lägsta frekvenserna, oftast under 80Hz.
I en fullregisterhögtalare däremot, får baselementet oftast arbeta upp till 300Hz eller högre. Där ger konuppbryt-
ningarna distortion som är mycket enklare att höra.
Nu är konuppbrytningar bara en av sakerna som avgör hur mycket distortion elementet ger, men det är en viktig
"parameter".
Vad har DC-15 för delningsfrekvens till basen?
Men det behöver inte betyda att det måsste finnas jobbiga uppbrytningar jusst där och när det gäller tex, JBL så har dom sina "ringar" på konen som faktiskt är en lösning för att mindska på jusst detta.
CV vet jag inte hur dom har tacklat det problemet ( kan även fixas lite med filtret ), men många tillverkare tillverkar dammkåpan i ett material som är anpassat för att effektivt "äta upp" resonanser i konen och för att dämpa disten till viss del, även annan sorts intern-stagning är vanligt förekommande med fibrer av olika slag som vävs in i konene för att göra den mer styv och inte flexa så mycket.
Postad 10 April 2008 - 22:14
Såg att någon skrivit 40% disst någonstans i tråden och att det skulle vara mycket, bara så att du vet så är det snarare ett standard värde på dom flessta högtalare vid ca 50Hz @ 110dB
Och dom flessta HiFi högtalare har en siffra som är högre än så, det finns väldigt delade meningar om hur mycket disst ljudet kan innehålla innan vi uppfattar det, men man kan säga att 40% vid 50Hz är när det kan börja höras och 50% då är det klart märkbart, men utan att för den saken skull behöva vara för jobbigt att lyssna på, men detta är ju ytterst individuellt
Hejsan. Kan du ge källa för detta?
Tror inte att dessa CV skulle ha samma renlighet i basen som t ex B&W 801 eller dyl kvalitetshögtalare.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 10 April 2008 - 22:25
Hejsan. Kan du ge källa för detta?
Tror inte att dessa CV skulle ha samma renlighet i basen som t ex B&W 801 eller dyl kvalitetshögtalare.
Mvh
Ljudkvalite
Tyvär inte direkt, sök på nätet.
Det jag skrev är mer som en riktlinje och ville bara förtydliga att jusst 40% inte är speciellt mycket vid ( 220dB
Finns folk som säger att 1% är hörbart och 99% av de övriga är överrens om att mellan 30-60% så hör du dissten vid runt 40-60Hz ( beror helt på din hörsel ) och beroende av volym osv, osv.
Ska inte utala mig om detta med dissten mellan B&W och CV, men kan tänka mig att mängden distan är ganska lika i jämnförelse men att CV'n kanske vinner när man höjer volymen ellerså.
Men å andra sidan så, med t,ex,TL högtalare så är dissten så låg så att den "nässtan inte finns" ( Överdriver ! ) och man spelar gärna sänder dom utan att det någonsin finns en antydan till disst alls, dom bara pajar...
Så visst, jag är ganska så säker på att hifi och high-end högtalare har mycket mindre disst än CV och PA liknande högtalare.
Edit: men jag tänker inte säga att det är så
Redigerat av DVD-ai, 10 April 2008 - 22:34.
Postad 10 April 2008 - 22:44
Men det behöver inte betyda att det måsste finnas jobbiga uppbrytningar jusst där och när det gäller tex, JBL så har dom sina "ringar" på konen som faktiskt är en lösning för att mindska på jusst detta.
CV vet jag inte hur dom har tacklat det problemet ( kan även fixas lite med filtret ), men många tillverkare tillverkar dammkåpan i ett material som är anpassat för att effektivt "äta upp" resonanser i konen och för att dämpa disten till viss del, även annan sorts intern-stagning är vanligt förekommande med fibrer av olika slag som vävs in i konene för att göra den mer styv och inte flexa så mycket.
Japp, visst går det att bygga bra, stora element, som ger låg dist och snabb transienthantering i en fullregister-
högtalare (med delning vid t ex 350Hz). Problemet är att det kräver ett membran som både är starkt och lätt. Ju
större elementet är, desto svårare blir det att få in båda dessa parametrar i ekvationen. Svårare betyder vanligt-
vis dyrare
edit: Angående distortion. Så här uppför sig Rohacell/kolfiber membranet i B&W 801D. Inte långt ifrån en perfekt
"kolvrörelse":
Övre är papp, nedre är 8mm Rohacell/kolfiber sandwich:
bw801d_rohacell.jpg 11.07K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 10 April 2008 - 22:55.
Postad 10 April 2008 - 22:46
Vadå.... Skulle pengar vara att problem ?!Japp, visst går det att bygga bra, stora element, som ger låg dist och snabb transienthantering i en fullregister-
högtalare (med delning vid t ex 350Hz). Problemet är att det kräver ett membran som både är starkt och lätt. Ju
större elementet är, desto svårare blir det att få in båda dessa parametrar i ekvationen. Svårare betyder vanligt-
vis dyrare
Redigerat av DVD-ai, 10 April 2008 - 22:46.
Postad 10 April 2008 - 23:10
Vadå.... Skulle pengar vara att problem ?!
Hehe, inte för alla kanske
Det jag menade var att om det t ex går att bygga 8-tummare med någorlunda låg dist upp till 3-400Hz, utan att
behöva använda "exotiska" material osv, så kan två mindre element vara ett bättre val när man letar högtalare
i rimliga prisklasser.
CV-fansen håller däremot stenhårt vid sina "mina kompisar blir impade av banket" argument, utan att fundera över
detta.
Redigerat av Ageve, 10 April 2008 - 23:12.
Postad 10 April 2008 - 23:31
Hehe, inte för alla kanske
![]()
Det jag menade var att om det t ex går att bygga 8-tummare med någorlunda låg dist upp till 3-400Hz, utan att
behöva använda "exotiska" material osv, så kan två mindre element vara ett bättre val när man letar högtalare
i rimliga prisklasser.
CV-fansen håller däremot stenhårt vid sina "mina kompisar blir impade av banket" argument, utan att fundera över
detta.
Jo, jag förstår precis vad du menar, men tror du inte att 2st 8" skulle kunna kossta lika mycket som ett mer påkostat 15" ellement ?!
Titta här Tråd jag har också variten en "CV-nörd" till för några månader sedan
Tycker fortfarande att det är jätte kul att spela högt med mycket bas och har ett PA högtalare byggprojekt på rit bordet, men jag har så att säga två läggningar...
Pengar är inget problem, utan ett Sa##ans otyg !!!
Redigerat av DVD-ai, 10 April 2008 - 23:35.
Postad 11 April 2008 - 00:03
Tyvär inte direkt, sök på nätet.
Det jag skrev är mer som en riktlinje och ville bara förtydliga att jusst 40% inte är speciellt mycket vid ( 220dB) höga volymer.
Finns folk som säger att 1% är hörbart och 99% av de övriga är överrens om att mellan 30-60% så hör du dissten vid runt 40-60Hz ( beror helt på din hörsel ) och beroende av volym osv, osv.
Ska inte utala mig om detta med dissten mellan B&W och CV, men kan tänka mig att mängden distan är ganska lika i jämnförelse men att CV'n kanske vinner när man höjer volymen ellerså.
Men å andra sidan så, med t,ex,TL högtalare så är dissten så låg så att den "nässtan inte finns" ( Överdriver ! ) och man spelar gärna sänder dom utan att det någonsin finns en antydan till disst alls, dom bara pajar...![]()
Så visst, jag är ganska så säker på att hifi och high-end högtalare har mycket mindre disst än CV och PA liknande högtalare.
Edit: men jag tänker inte säga att det är så
Hejsan igen. Tror inte alls så är fallet. Det är en stor skillnad i renhet och dist mellan en CV 15 tums bas och låt säga B&W 801. Du kan ju gärna visa vart du får dina påstående ifrån.
Har lyssnat på många högtalare under åren och baskvaliten är ofta väldigt olika och det har sällan någon som helst koppling med elementstorlek eller dyl. Skulle gärna vara med när någon ställer upp ett par CV mot högpresterande högtalare som B&W 801, så kan vi lyssna på renheten i basen.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 11 April 2008 - 04:55
jag kan ställa upp mina hembyggda bastorn och spela mindre dist än vad b&w och cv kanHejsan igen. Tror inte alls så är fallet. Det är en stor skillnad i renhet och dist mellan en CV 15 tums bas och låt säga B&W 801. Du kan ju gärna visa vart du får dina påstående ifrån.
Har lyssnat på många högtalare under åren och baskvaliten är ofta väldigt olika och det har sällan någon som helst koppling med elementstorlek eller dyl. Skulle gärna vara med när någon ställer upp ett par CV mot högpresterande högtalare som B&W 801, så kan vi lyssna på renheten i basen.
Mvh
Ljudkvalite
sen fins det 10tums element som har mindre dist än 2.5% inom sin bl kurva och tror varken cw eller b&w högtalare gör det .
Postad 11 April 2008 - 05:20
Hejsan igen. Tror inte alls så är fallet. Det är en stor skillnad i renhet och dist mellan en CV 15 tums bas och låt säga B&W 801. Du kan ju gärna visa vart du får dina påstående ifrån.
Mvh
Ljudkvalite
Mina påståenden ?
Hoppas inte du menar det där med jämnförelsen B&W vs CV för det är inget påstående utan vad jag kunde tänka mig, men kan ju lika gärna ha helt fel i det fallet.
Edit: och i en jämnförelse så gör man det mellan högtalare isamma prisklass och inte CV för 10000kr vs B&W för 120000kr, det känns inte helt rätt.
Redigerat av DVD-ai, 11 April 2008 - 05:24.
Postad 11 April 2008 - 13:43
jag kan ställa upp mina hembyggda bastorn och spela mindre dist än vad b&w och cv kan
sen fins det 10tums element som har mindre dist än 2.5% inom sin bl kurva och tror varken cw eller b&w högtalare gör det .
Det vore intressant att lyssna på. Vart bor du?
Mvh
Ljudkvalite
Mina påståenden ?
Hoppas inte du menar det där med jämnförelsen B&W vs CV för det är inget påstående utan vad jag kunde tänka mig, men kan ju lika gärna ha helt fel i det fallet.
Edit: och i en jämnförelse så gör man det mellan högtalare isamma prisklass och inte CV för 10000kr vs B&W för 120000kr, det känns inte helt rätt.
Hejsan. Priset är väl inte intressant? Vi snackar om ljudkvalite och renhet i basen. Tycker mig se påstående om att CV skulle ha bra basljud, något jag aldrig upplevt under mina 20 år inom hifi.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 11 April 2008 - 14:18
Mvh
Ljudkvalite
Hejsan. Priset är väl inte intressant? Vi snackar om ljudkvalite och renhet i basen. Tycker mig se påstående om att CV skulle ha bra basljud, något jag aldrig upplevt under mina 20 år inom hifi.
Mvh
Ljudkvalite
Jag kanske tycker att dom är bra om man vill spela högt och att det låter fortfarande bra på höga nivåer ( pratar inte om deras nyasste serier utan CD serien och At serien i första hand ) men jag anser inte att CV har bättre kvalitet på basen än B&W högtalare i samma prisklass och speciellt inte i prisklasser som ligger på det 6 dubbla i jämnförelse och har så alldrig sagt heller. Men om du ser det någonstans så vänligen citera så att jag ser vart jag skrivit så fel någonstans
Jag tycker att priset är intressant när man jämnför högtalare med varandra, man måsste ju göra rättvisa jämnförelser inom samma prisklas för att få en rättvis bild av det hela.
Man jämnför ju inte en bil för 100000 kr mot en för 1000000 och klagar på att bilen för hundra tusen inte hållar samma klass som det dyrare
tycker bara att jämnförelserna ska vara rättvisa, precis som det finns många olika sortes bilar för olika ändamål och behov, inte alla som vill ha en porche utan behöver en Jeep i stället, det samma gäller högtalare och bara för att du föredrar en Auton martin med läderklädsel och träinslag så kanske någon annan vill ha en Ferrari med kolfiber och plasst.
Han tycker att din lyxiga bil är skräp för att den inte går lika fort men du tycker att hans bil saknar finess och stil, och jag kan inte se någon skilldnad här
Postad 11 April 2008 - 16:12
Mvh
Ljudkvalite
leta i närmsta hamn efter en båt som har ett stort G i skorstenen
Postad 11 April 2008 - 16:25
Postad 11 April 2008 - 16:38
jag har varit ägare till deras spets högtalare 1215 som var byggd i trä och mdf och i numrerad serie när jag köpte canton burkarna så jämförde jag på en viss volym mellan dom båda och canton burkarna spelade högre än vad 1215 gjorde sen tror jag inte en kalibread mätare ljuger.x-12,tvivlar inte en sekund på att du har grym bas hemma,22kg st,dubbla slavar ock en volym på 220 liter,där kan mina cerwin hälsa hem rejält.Men det jag vill ha sagt med mina inlägg är att dessa cerwin jag har låter inte alls tokigt,ock vill man ha ett jä drag för lite pengar är dom ett bra alternativ.allt är ju relativt.mvh
visserligen med 0.8db högre men dom var högre.
Postad 11 April 2008 - 16:46
Postad 11 April 2008 - 17:32
men kom ihåg att canton kräver mera av förstärkaren än ett par cw gör.Hej,jag har då haft ett par canton rcl här ock kört mot mina dc-15 ock det kan jag ju säga var spel mot ett mål i fråga om att ruska om lyssnaren.en kompis har bytt ut sina canton rcl mot ett par at-100 på grund av att han ville ha mer tryck,nu är han nöjd.
Postad 11 April 2008 - 17:54
Ja.det är jag fullt medveten om,därför skrev jag detta.men kom ihåg att canton kräver mera av förstärkaren än ett par cw gör.
Men det jag vill ha sagt med mina inlägg är att dessa cerwin jag har låter inte alls tokigt,ock vill man ha ett jä drag för lite pengar är dom ett bra alternativ.allt är ju relativt.mvh
Det tråkiga med såna här diskutioner är att alltid man ska jämföra en 15 tummare med en 8 tummare som har mkt bättre värden ock kostar 2000kr mer,sen ska man alltid jämföra högtalare sinsemmelan med en prisskillnad på åtskilliga tusen också.hur vore det att jämföra saker i samma prisklass nån gång?då vet jag at jag har rätt.pungt.
Redigerat av sollerön, 11 April 2008 - 17:51.
Postad 11 April 2008 - 18:32
det som är det fina i kråksången är när cv al gör entre och börjar att visa sina muskler och prata om hur bra hans cv al är men han tänker lite för kort då det finns mycket mera effekt stinna anläggningar på forumet än vad cw al har.Ja.det är jag fullt medveten om,därför skrev jag detta.
Det tråkiga med såna här diskutioner är att alltid man ska jämföra en 15 tummare med en 8 tummare som har mkt bättre värden ock kostar 2000kr mer,sen ska man alltid jämföra högtalare sinsemmelan med en prisskillnad på åtskilliga tusen också.hur vore det att jämföra saker i samma prisklass nån gång?då vet jag at jag har rätt.pungt.
sen beror det på vad man prioriterar en del vill ha ett fint ljud med en stor scen som blir uppmålad framför en och där man kan peka ur vad instrumenten finns tyvär så tycker jag att cv inte har en chans oavsett om det är ett par al 1215 at100 eller någon annan i deras serie.
Postad 11 April 2008 - 19:15
Postad 11 April 2008 - 19:16
Bläddrade igenom ett 8 år gammalt nummer av Hifi & Musik, och såg att de mätte THD på subbarna de testade.
Tre billiga aktiva subwoofers handlade det om, och en "relativt stark 50Hz ton" användes vid mätningen enligt
texten.
Dantax A200-R
Pris: 3995kr
Storlek: 12 tum
THD vid 50Hz: 2,49%
Mirage FRX-S10
Pris: 4995kr
Storlek: 10 tum
THD vid 50Hz: 2,15%
Paradigm PDR-8
Pris: 2495kr
Storlek: 8 tum
THD vid 50Hz: 11%
Postad 11 April 2008 - 19:25
läs vad jag skriver om ljudet i dom och det är inget att hurra för, dom är gjorda för en sak PARTY.x-12 du är en envis herre,har både lagt ut bilder ock skrivit om mina cv högtalare,ser filtren dåliga ut?peerless ock fostex är det dåliga tillverkare av högtalarelement?är en låda som är tillverkad av 22-25 mm matereal ock dessutom rejält stagad dålig?
skulle vilja se dom i fri fälts mätning och vad thd ligger dåDe 40% som har nämnts tidigare i tråden stämmer helt enkelt inte.
Bläddrade igenom ett 8 år gammalt nummer av Hifi & Musik, och såg att de mätte THD på subbarna de testade.
Tre billiga aktiva subwoofers handlade det om, och en "relativt stark 50Hz ton" användes vid mätningen enligt
texten.
Dantax A200-R
Pris: 3995kr
Storlek: 12 tum
THD vid 50Hz: 2,49%
Mirage FRX-S10
Pris: 4995kr
Storlek: 10 tum
THD vid 50Hz: 2,15%
Paradigm PDR-8
Pris: 2495kr
Storlek: 8 tum
THD vid 50Hz: 11%
Postad 11 April 2008 - 19:31
har du lyssnat på dom?Tror nog inte alls du vet va du pratar om just nu.en länk till faktiskt .se också.läs vad w 201 säger.läs vad jag skriver om ljudet i dom och det är inget att hurra för, dom är gjorda för en sak PARTY.
http://www.faktiskt....o...opic&t=6651
Redigerat av sollerön, 11 April 2008 - 19:30.
Postad 11 April 2008 - 19:59
zanpazta du har länka till den förut.har du lyssnat på dom?Tror nog inte alls du vet va du pratar om just nu.en länk till faktiskt .se också.läs vad w 201 säger.
http://www.faktiskt....o...opic&t=6651
jag har lyssnat på dom men det var många år sen och var inte ett dugg impad för 1215 krossade dom kompisen har nog sina lådor kvar till dc15 men talspolarna sitter fast svetsade och diskanterna mår dåligt.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
302 bilder
22 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?