Varför ska man riskera att ha sönder nåt för? Nu börjar denna diskution att urarta .Spela du med dina högtalare ock va nöjd i stället .Vadå inte intresserad av såna experiment? Om vi testar 400watt RMS då? Eller litar du inte på uppgifterna som cerwin uppger?
Storleken har betydelse helt enkelt!
Postad 11 February 2009 - 13:35
Postad 11 February 2009 - 13:55
Får svara på ett till då ,just canton rcl har jag haft här inne för en a/b test mot mina ,dom hade inte mkt att komma med i fråga om bastryck kan jag säga .Om ni tror eller inte tror på mig vad jag skriver bryr jag mig inte om ,jag är så pass gammal (40) ock har varit med så länge ock testat så mkt olika högtalare på alla jä tänkbara sätt så det finns ingen anledning för mig att ljuga om nåt liknandematade mina rc-l med en vincent sv-233 2x280w tidigare...där började det låta okontrollerat först vid en volym som gjorde att jag höll på att kräkas och det är små gulliga 9" i dom. visserligen kapabla att spela ifrån de flesta subbor i lågbas...men det går även att spela högt och dom hänger med även när de flesta STORA högtalare skulle gett upp..
Redigerat av sollerön, 11 February 2009 - 14:16.
Postad 11 February 2009 - 14:21
Postad 11 February 2009 - 15:08
Det tror jag inte , .Vi jämför (parvis) 6 st 8" mot 4 st 15", en enorm skillnad på konarea ock lådvolym ,räkna att det går nästan 4 st 8" på en 15"Rätta mej om jag har fel men RF83 spelar kraftigare bas än CV cls 215 ?
Postad 11 February 2009 - 15:46
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 11 February 2009 - 15:47.
Postad 11 February 2009 - 16:55
Såg en mätning. Cls 215 hade 97db/w vid 65-90hz... RF83 låg däremot på 97db/w från 45-90hz (tänk på att RF 83 klarar dubbelt med effekt jämtemot Cls 215)
Ja stämmer siffrorna så spelar alltså RF83 3dB högre än Cerwin Vega CLS215. Men dom får ändå pisk bägge två av Cerwin vega DC15 som sollerön har
Postad 11 February 2009 - 17:26
De flesta Cerwin Vega är ett bra exempel på motsatsen. Stora lådor med stora element men ingen djupbas. Det har skrivits ett antal gånger i tråden, men det är hela konstruktionen som avgör hur det låter och hur mycket/djup bas det blir.
Postad 11 February 2009 - 17:58
Sant att det finns många cerwin modeller som mest dundrar på runt 50hz ,denna modell jag har dock är avstämd vid 30hz ock klarar av att återge ljud någorlunda ner till 20hz.Membranyta och slaglängd är ju bara intressant om lådan är bra optimerad för just det/de elementen.
De flesta Cerwin Vega är ett bra exempel på motsatsen. Stora lådor med stora element men ingen djupbas. Det har skrivits ett antal gånger i tråden, men det är hela konstruktionen som avgör hur det låter och hur mycket/djup bas det blir.
Postad 11 February 2009 - 17:59
Jag kan med det jag hört, testat och vet sätta en slant på ett Solleröns CV klarar högra ljudtryck än din Klipch, och DC15 spelar riktigt bra både gällande ljudnivå och kvalitet helt klart och framförallt, man kan absolut inte titta på ett element's magnet och avgöra om den är bra eller inte, har till 100% med konstruktionen i övrigt att göra....
Hela element konstruktionen som sådan är noga avvägning av en mängd olika parametrar och dessa resulterar alltid i att man får prioritera något i första hand och beroende på dessutom vilken typ av konstruktion och vilka pryo man har, så avgörs även detta med magnet storleken.
Den behöver inte vara stor, om man gör annat för att väga upp detta
Som att varför skulle du ha ett 1000W nätagg till en dator vars delar drar 400W max i Load, då kan du ta ett 450W och det blir bra. Datorn blir ju inte på något vis bättre för att du har 1000W bakom den...
allt hänger på konstruktionen av element om man behöver en stor och dyr magnet eller inte.
Redigerat av DVD-ai, 11 February 2009 - 18:02.
Postad 11 February 2009 - 19:50
Postad 11 February 2009 - 19:55
Sen kan en stor magnet vara av dålig kvalite och därmed vara mindre effektiv än en liten magnet så även här går det inte att med ögat bedömma om magenten är bra om den är stor och dålig om den är liten. Det hänger på kvaliten på järnet. Men om man vill luras lite med sin kund kan man som många gör hänga på en värdelös med asfet magent och påstå 50oZ magent och vips har man talat om för den lättlurade kunden att det är något magnefikt.
Självklart är det så, därmed så kan man säga att bara storleken på magneten hoss ett element säger ungefär lika mycket som färgen på en bil talar om hur fort den går, eller något sådant...
Postad 11 February 2009 - 20:00
Neodym är den starkaste magnettypen, men det finns ju andra material som är starkare än vanliga keramiska med, så det är kanske inte helt smart att dra slutsatser om ljudet eller ljudtrycket genom att titta på en bild
Sen har ju inte magnetens storlek nödvändigtvis något att göra med det senare heller. Allt beror på hur stor magnet elementet/konstruktionen kräver.
edit: Hittade en bild som visar hur starka neodymmagneter är. Den som används på bilden är mindre än en genomsnittlig högtalarmagnet
Mythbusters har lekt lite med neodymmagneter i ett par avsnitt med.
Picture_3.png 168.94K
0 Antal nerladdningar
Picture_6.png 80.44K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 11 February 2009 - 20:25.
Postad 12 February 2009 - 07:55
Äsch, jag vet hur ett högtalarelement fungerar. Jag vet att det inte bara är magnetstorleken som har betydelse, det har jag aldrig påstått. Men membranets storlek är också helt oviktigt och inte avgörande som ensam parameter. Det är allt jag försöker säga.
Det jag markerat med fetstil var väl ändå att ta i
Men självklart är det som du säger, ingen enskild parameter avgör slutresultatet.
Dock vågar jag mig faktist att påstå att membranets storlek tillsammans med den maximala slaglängden sätter en övre gräns för vad som är möjligt i ljudtrycksväg för en högtalare. Den kan inte flytta mer luft än membranet kan röra sig (rätta mig om jag har fel men jag kan inte tänka mig någon högtalarkonstruktion som kan det iaf
Sen når förmodligen ingen högtalare upp till denna (teoretiska) gräns pga alla andra faktorer som spelar in, men den absoluta gränsen sätts av storlek+slaglängd.
Postad 12 February 2009 - 09:11
Redigerat av sollerön, 12 February 2009 - 09:36.
Postad 12 February 2009 - 09:38
Postad 12 February 2009 - 09:47
En del vill ha välljud ,klart man ska respektera det (alla är vi olika) Men sen finns det såna som jag som vill kunna spela så byxbenen fladdrar ibland. Det får man också respekteraÄr det inte välljud vi är ute efter? Jag menar visst spelar en 15" eller 18" högre o med mer mängd bas än t ex en 6,5" eller 8" men vilken låter bäst? Jag har aldrig någonsin blivit övertygad av en bas större än 12" - Mängden finns där men den bryr jag mig fullständigt noll om, om inte kvaliten når de krav jag har
Postad 12 February 2009 - 09:54
Visst är det så - alla har vi våra kriterierEn del vill ha välljud ,klart man ska respektera det (alla är vi olika) Men sen finns det såna som jag som vill kunna spela så byxbenen fladdrar ibland. Det får man också respektera
Jag vill dock kunna spela så byxbenen fladdra med välljud
Postad 12 February 2009 - 09:56
En del vill ha välljud ,klart man ska respektera det (alla är vi olika) Men sen finns det såna som jag som vill kunna spela så byxbenen fladdrar ibland. Det får man också respektera
Japp det måste man bara vill håller terminologin rätt. Det du håller på med är inte välljud för säger du det så inkräktar du på vårt revir och påstår vi att en 5,25" bas spelar djupbas högt så inkräkrar vi på ditt revis så att säga. Allt är så klart ok bara vi håller respekten likaledes även i vårt språkbruk. Detta även om du finner ditt ljud osm välljudande så är detta din subjektiva upplevelse och inte någon som av massan definierats som välljud.
Postad 12 February 2009 - 10:09
Klart det är så , det är ju huvudsaken man själv är nöjd sen kan man ju tycka olika bara man håller det på en nivå som är acceptabel ,jag gillar dessa högt för dom ger mig vad jag vill ha ,låter bra på normal lyssningsvolym ock går att spela utav fn med också om man vill det i bland.Dom som lyssnat på dom som vet lite om hifi tycker att dom håller en förvånansvärt hög ljudkvalite för att va den här typen av högtalare ,så då får man väl va nöjdJapp det måste man bara vill håller terminologin rätt. Det du håller på med är inte välljud för säger du det så inkräktar du på vårt revir och påstår vi att en 5,25" bas spelar djupbas högt så inkräkrar vi på ditt revis så att säga. Allt är så klart ok bara vi håller respekten likaledes även i vårt språkbruk. Detta även om du finner ditt ljud osm välljudande så är detta din subjektiva upplevelse och inte någon som av massan definierats som välljud.
Postad 12 February 2009 - 10:14
Postad 12 February 2009 - 10:20
Hade du inte varit nöjd annars då?Dom som lyssnat på dom som vet lite om hifi tycker att dom håller en förvånansvärt hög ljudkvalite för att va den här typen av högtalare ,så då får man väl va nöjd
Postad 12 February 2009 - 10:34
HAHAHAKanske något för sollerön?
Postad 12 February 2009 - 10:42
Jag skrev att dom stod i en gillestuga med betongväggar ,blir en jä till basförstärkning det .Jag spelar 124db här hemma i ett normaldämpat vardagsrum med gipsväggar .Vi har ungefär lika mkt watt bakomFör att få ut 130dB ur DC15 skall det matas in 1024watt (enligt cerwins egna spec tål de 500watt). Vad har han för slutsteg till dem då?
Postad 12 February 2009 - 10:43
*dreggel*
Postad 12 February 2009 - 10:45
För att få ut 130dB ur DC15 skall det matas in 1024watt (enligt cerwins egna spec tål de 500watt). Vad har han för slutsteg till dem då?
nja
Du kan ju även få akustisk förstärkning på en hel del watt som placering nära bakvägg samt nära hörn och lite beroende på rummets beskaffenheter så mellan 3-12db kan du säkert få i ökning genom detta. Något som man i välljudssammanhang normalt försöker jobba bort. Vidare tål faktiskt CV 1000w peak och dessutom så kan vissa kraftiga steg lämna en hel del effekt peak. Sälla i possitiv bemärkelse men dock.
Postad 12 February 2009 - 10:46
Ja ,va kan mellanregistret va på 12"-15" haha... basarna 21"-24" nånstans ,det jävligaste jag settAv storleken och utseeendet att döma torde det vara alla högtalares urmoder och överman
Redigerat av sollerön, 12 February 2009 - 10:49.
Postad 12 February 2009 - 10:49
Vad i helsike är det DÄR för högtalare!?!
Stra högtalare.
Av storleken och utseeendet att döma torde det vara alla högtalares urmoder och överman
*dreggel*
Troligen inget man gärna flytta på antar jag. Det ser sannerligen ut att väga en del!
Postad 12 February 2009 - 10:51
Stra högtalare.
Troligen inget man gärna flytta på antar jag. Det ser sannerligen ut att väga en del!
Nä...inget man säger till sambon i stil med "älskling tar du och vrider in höger kanal lite mer in mot sweetspot är du gullig?"
Redigerat av masse70, 12 February 2009 - 10:52.
Postad 12 February 2009 - 10:55
Redigerat av shifts, 12 February 2009 - 10:56.
Postad 12 February 2009 - 11:14
Ock slutresultatet!
Bifogad fil(er)
Postad 12 February 2009 - 11:19
Vad är det för extremt fula högtalare du visar upp? Jag hade personligen inte tagit emot de om så ens fick betalt
Postad 12 February 2009 - 11:22
Postad 12 February 2009 - 11:24
Bifogad fil(er)
Redigerat av sollerön, 12 February 2009 - 11:25.
Postad 12 February 2009 - 11:25
Jag tycker de som lägger ner så otroligt mycket pengar på akustik är en hårsnudd ifrån
Postad 12 February 2009 - 11:54
Postad 12 February 2009 - 14:19
Tidigare i denna tråd så sa en medlem att DC 12 spelade ifrån Cls 15 i allt, förutom bastryck... spelar då DC15 ifrån CLS 215 i bastryck ?Ja stämmer siffrorna så spelar alltså RF83 3dB högre än Cerwin Vega CLS215. Men dom får ändå pisk bägge två av Cerwin vega DC15 som sollerön har
Postad 12 February 2009 - 14:33
Redigerat av sollerön, 12 February 2009 - 14:52.
Postad 12 February 2009 - 15:17
Har lyssnat på ett par Wharfedale LX218B (dubbla 18" 300 liters PA-basar på 67,5kg och 6400w effekttålighet 100db/w 30-1500hz) Precis sånn bas som jag söker efter. Ingen blötbas överhuvudtaget, men ändå djup.. hård och rapp med en ###### tyngd och tryck! förhållandevis billiga till storleken och effekttåligheten - 6255kr
Måste erkänna att jag funderat på en, drivet med ett bryggat Behringer E 2500
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 12 February 2009 - 15:18.
Postad 12 February 2009 - 17:01
Och vad har SVen Wolter där att göra?
haha han är ganska lik eller så har sven wolter fått hifi-feber på allvar.....
Postad 12 February 2009 - 18:19
Och vad har SVen Wolter där att göra?
Hehe. Det kunde man undra. Testa ny hörselapparat?
Postad 25 March 2009 - 22:43
Jag har en liten uppmaning till trådskaparen efter att du skrev "Jag ligger med en fet eq som höjer 12db i 20hz"
Kan du inte spela låten Younge Jeezy - Whitegirl och sen filma när du dånar på i 120db ++
OBS jag tar ingen skit när du har eldat upp dina högtalare
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
302 bilder
22 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?