Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Demo och blindtest av HC dukar för vanliga rum.

148 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 December 2013 - 22:44

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Gain är ett mått på hur mycket ljus duken reflekterar mot en absolut referens av magnesiumkarbonat. Så gain 1.1 betyder 10% mer ljus jämfört med referensen. Skickar projektorn 1000 Lumen mot referensytan får den med gain 1.1 tillbaka 1100 Lumen.

Kastavstånd och gain har inte direkt med varandra att göra, fast du kanske undrar om annat, hotspottingproblemen?

Ja det var det jag menade om det påverkar..typ 1,2 vs 1,4 som jag har nu!

Postad 19 December 2013 - 23:15

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Gain är endast storleken på reflektionen rakt på, peak gain. För att hantera hur duken beter sig i vinklar och indirekt hotspottingproblemen använder man begreppet half gain, alltså vid vilken vinkel duken har halverat sin gain.

Firehawk har ett half gain på 30 grader. Peak gain vid 0 grader är 1,25 och vid 30 graders vinkel är alltså gain 0,625.

http://www.stewartfi...esidential.html

Postad 19 December 2013 - 23:33

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
DNP 08-85 beter sig mätmässigt precis som observerat. Den äter en hel del ljus, på samma nivå som BD 0.8 och React och har därmed en gain på ungefär 0,8 som specificerat - React 2.1 specar gain 1.0 men det har nog aldrig uppmätts i praktiken.

Skillnaden är att DNP 08-85 verkligen inte gör mycket åt sidorna utan dämpningen ligger vertikalt. Därför undviker man mycket av hotspottingfenomenen. Hotspottingfenomen kan uppträda vertikalt, "hotbandning?" :) men i en hemmabio lär det vara mindre bekymmer med höjden än att åskådarna sprider sig åt sidorna i soffan. Eventuellt att DNP 08-85 kan få problem ifall man har en hemmabio som bygger i trappsteg.

SR Multipix 1.3 gray är väldigt snarlik Firehawk i hur den fungerar med riktningen av ljus. Faktiskt den mest färgneutrala duken.

Black Diamond (båda 0.8 och 1.4) mäter allround. Dämpar både i sidled och en del vertikalt för takreflexer. Mer vertikalt jämfört med FH, MP1.3 samt React men i inte i närheten av DNP:n. I praktiken mäter BD 1.4 lite lägre i ljusflöde tillbaka jämfört med Firehawk G3. Sedan får ögat mycket hjälp av dukarnas mörka färg.

Postad 24 January 2014 - 17:36

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Nu har jag fått höra att reportaget om dukarna kommer komma ut den 28 januari i tidningen HemmaBio.
Det går endast att läsa reportaget i tidningen ej på webben, spännande.

Per

Postad 24 January 2014 - 23:14

herrober
  • herrober
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Kul, det ser vi fram emot. Jag har bläddrat genom Hemmabio varje gång jag besökt stormarknaden de sista månaderna på jakt efter rapportaget, men det har alltid slutat med tidningen kvar i stället så det är synnerligen välkommet.

Postad 24 January 2014 - 23:48

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 745 inlägg
  • 1
Det är en fantastiskt bra, fyllig och informativ artikel från en av Sveriges främsta auktoriteter när de
gäller TV-apparater, projektorer och biodukar. Som vanligt skriver Ytterberg så att t.o.m. jag förstår.
En guldgruva för alla som funderar på hur olika biodukar fungerar med deras olika för- och nackdelar.
(Om du inte sparar tidningen så kom i alla fall ihåg att klippa ut artikeln och spara den för framtiden.)
Grymt bra herr Ytterberg/Ringblixt!!

Postad 25 January 2014 - 00:49

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

DNP 08-85 beter sig mätmässigt precis som observerat. Den äter en hel del ljus, på samma nivå som BD 0.8 och React och har därmed en gain på ungefär 0,8 som specificerat - React 2.1 specar gain 1.0 men det har nog aldrig uppmätts i praktiken.

Skillnaden är att DNP 08-85 verkligen inte gör mycket åt sidorna utan dämpningen ligger vertikalt. Därför undviker man mycket av hotspottingfenomenen. Hotspottingfenomen kan uppträda vertikalt, "hotbandning?" :) men i en hemmabio lär det vara mindre bekymmer med höjden än att åskådarna sprider sig åt sidorna i soffan. Eventuellt att DNP 08-85 kan få problem ifall man har en hemmabio som bygger i trappsteg.

SR Multipix 1.3 gray är väldigt snarlik Firehawk i hur den fungerar med riktningen av ljus. Faktiskt den mest färgneutrala duken.

Black Diamond (båda 0.8 och 1.4) mäter allround. Dämpar både i sidled och en del vertikalt för takreflexer. Mer vertikalt jämfört med FH, MP1.3 samt React men i inte i närheten av DNP:n. I praktiken mäter BD 1.4 lite lägre i ljusflöde tillbaka jämfört med Firehawk G3. Sedan får ögat mycket hjälp av dukarnas mörka färg.

Vilken jäkla djungel detta verkar vara :-/

Har precis satt upp min nya Supernova Core II men jag tycker att jämförelser med min gamla duk är svår då den ju är nedplockad nu. Hade varit roligt och enklare att jämföra om man kunnat har en delad ram med olika dukmaterial.

Postad 27 January 2014 - 21:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 1

Nu har jag fått höra att reportaget om dukarna kommer komma ut den 28 januari i tidningen HemmaBio.
Det går endast att läsa reportaget i tidningen ej på webben, spännande.

Per

Kan rapportera att reportaget är galet bra. Rekommenderas som bara f*n, rent ut sagt. :)

Edit: ahh såg nu att 50plus redan sagt vad som behöver sägas

Redigerat av pacman, 27 January 2014 - 21:58.

Postad 27 January 2014 - 22:15

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Går det inte att säga lite kort om vad som står ? ;-)

Postad 27 January 2014 - 22:58

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3607 inlägg
  • 0
Ska bli mycket intressant att läsa reportaget. Förutom shine är det här med färgneutraliteten på HK dukarna som stör mig en aning. Har t.ex haft en Firehawk G3 hemma på prov som man lätt kunde se gav en betydligt kallare bild jämfört med min vita Kingpin duk vilket jag inte gillade.

Postad 28 January 2014 - 08:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 1

Har t.ex haft en Firehawk G3 hemma på prov som man lätt kunde se gav en betydligt kallare bild jämfört med min vita Kingpin duk vilket jag inte gillade.

Det mesta av det kalibrerar man ju bort så det är ju ingen biggie.

Svansen>> Det står hur de olika kontrastdukarna presterar och vilka egenskaper de har. Går givetvis inte att sammanfatta i korta ordalag. Bara att köpa tidningen. ;)

Postad 28 January 2014 - 13:12

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Svansen>> Det står hur de olika kontrastdukarna presterar och vilka egenskaper de har. Går givetvis inte att sammanfatta i korta ordalag. Bara att köpa tidningen. ;)

OK...bara att göra som du säger !

Man säger ju inte emot en medlem med över 14.000 inlägg och statusen Uber-Guru :)

Postad 28 January 2014 - 13:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Haha, ja eller hur... :)

Postad 28 January 2014 - 17:08

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3607 inlägg
  • 0

Det är sant men har man inte kunskapen eller är beredd att betala för att få det utfört av någon blir det lite svårt. Nu tyckte jag väll inte den kallare bilden var så jätte farlig och kan säkert lära mig leva med det så länge man slipper shine effekten.

Finns det något man enkelt kan utföra själv för att kompensera för den kallare bilden. Som att sänka färg temp reglaget från D65 till D55 på en HW50 exempelvis, eller kompromissar man och försämrar bilden för mycket då?

Postad 28 January 2014 - 17:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Sänka temp kan hjälpa.
Med tanke på att högkontrastdukar kostar endel så kan jag iofs tycka att en mätare+calman för några tusen är en vettig investering i sammanhanget. Inte för att alla blir Ringblixtar av det men att försiktigt höfta in bilden mot D65 torde alla kunna göra utan att pajja bilden fullständigt. Om inte på första försöket så iaf 10:e. :)

Redigerat av pacman, 28 January 2014 - 17:23.

Postad 28 January 2014 - 18:08

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3607 inlägg
  • 0
Tack för svaret på frågan och tippset om mätare+calman paketet. Har tidigare haft funderingar på att skaffa någon lite enklare kalibrerings utrustning men det har aldrig blivit av. Borde kanske ta tag i och skaffa det för det är säkert både intressant och lärorikt på samma gång.

Postad 28 January 2014 - 19:15

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 1

Det är en fantastiskt bra, fyllig och informativ artikel från en av Sveriges främsta auktoriteter när de
gäller TV-apparater, projektorer och biodukar. Som vanligt skriver Ytterberg så att t.o.m. jag förstår.
En guldgruva för alla som funderar på hur olika biodukar fungerar med deras olika för- och nackdelar.
(Om du inte sparar tidningen så kom i alla fall ihåg att klippa ut artikeln och spara den för framtiden.)
Grymt bra herr Ytterberg/Ringblixt!!

Håller med, en mycket bra artikel. Informativ med vettiga mätvärden och bra bilder på hur dukarna sprider ljuset på väggar och tak.

Postad 29 January 2014 - 07:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Tack för svaret på frågan och tippset om mätare+calman paketet. Har tidigare haft funderingar på att skaffa någon lite enklare kalibrerings utrustning men det har aldrig blivit av. Borde kanske ta tag i och skaffa det för det är säkert både intressant och lärorikt på samma gång.

Absolut. Du låter som klippt och skuren för det. :)

Postad 31 January 2014 - 15:27

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3607 inlägg
  • 1
Har precis läst artikeln i tidningen Hemmabio och kan bara hålla med i det 50plus skriver. Sen får man inte glömma att även berömma och tacka HD Life som har stor del i att testet kunde genomföras bl.a. tack vare den smart byggda testriggen.

Har sett dom flesta dukarna som ingick i testet men har ännu inte hunnit kolla in dnp 08-85 duken, som verkar vara den enda högkontrast duken jag skulle kunna stå ut med tack vare den så gott som shinefria bilden. Får se hur det blir men mycket talar ändå för att det i fortsättningen blir att köra vidare på en matt vit duk vid en framtida duk uppgradering som det känns just nu.

Postad 09 February 2014 - 00:08

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Har precis satt upp min nya Supernova Core II men jag tycker att jämförelser med min gamla duk är svår då den ju är nedplockad nu. Hade varit roligt och enklare att jämföra om man kunnat har en delad ram med olika dukmaterial.

Är du nöjd med Supernovan? Nu vet jag inte vilken proj du använder men tycker du att den klarar att ge en tillräckligt ljusstark bild?

Ser du nån shine & i så fall, hur mycket? Hotspotting?

Redigerat av Mentos, 09 February 2014 - 01:38.

Postad 13 February 2014 - 11:29

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 1
Extremt bra artikel. Ytterberg alltid lika proffsig!

Bekräftar mycket av det som jag upplevde vid tester mellan Bd duken och react duken.
Firehawk blev sedd under helt andra förhållanden.
Mitt val föll på Bd1.4

(Undrar när vi ska få samma objektivitet i test av elektronik i tidningen med hårda fakta utan en massa tramsigt och totalt intetsägande tyckande)

Postad 13 February 2014 - 12:46

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 1
Det är HD Life:s grymma rigg som gjorde ett vad som betraktas som ett "omöjligt" test nu blev fullt möjligt. :)

Postad 13 February 2014 - 19:18

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Det är HD Life:s grymma rigg som gjorde ett vad som betraktas som ett "omöjligt" test nu blev fullt möjligt. :)

Fast med så små dukar, är det då inte enklare att bara köpa en vanlig TV? :D

Postad 23 March 2014 - 04:39

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Av någon anledning så hittar jag inte det numret på hemmabios hemsida? (hittade det - man kan inte söka på projektordukar utan man får ta "alla artiklar" och då finns högkontrastdukar.

Av någon anledning kan jag inte klistra in länken till deras söksida här, varken direkt eller om jag klickar på länk.
Klickar jag på länk och klistrar in så går det ej komma ur dialogen. Måste backa IE11 med pil för att komma ut

Redigerat av bigbadboogie, 23 March 2014 - 04:46.

Postad 23 March 2014 - 04:50

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Kan man beställa en Supernova i 2.35:1 i stl 153" ?
Vågar man fråga vad den hade kostat?
Kommer sitta 4,3m fr duk. Hade det funkat? FH blir för tajt på HG-vinkel så denna låter intressant :)

ps
Väldigt konstigt att man ej kan skriva snbbt i diaogruta för den missar boktäver då?

Redigerat av bigbadboogie, 23 March 2014 - 04:52.

Postad 23 March 2014 - 08:18

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Fråga vågar man väl, frågan är om man vågar svara.
Du kan läsa en del om priserna i inlägg 16 som jag gjort, just DNP har mycket högre priser för sina 2.35 dukar jämfört med andra duktillverkare och skiljer sig avsevärt mycket mer än dukar i 16.9 format, tyvärr.
Men för att svara på din fråga är priset för en 153" just nu 77580:-

Klarar projen av kastavståndet?
Du bör ha runt 5,5m för att följa dukrekommendationerna mellan lins o duk.

Per

Postad 12 July 2014 - 13:20

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0
Hej HD Life!

Finns det några planer på att testa nya högkontrast väven från Draper, dvs. High Performance XS850E?

Postad 13 July 2014 - 17:25

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 1
Inte föränn du nämde detta för mig, dock har jag tagit kontakt med Draper angående denna duk och hoppas att dom skickar över lite info och provbitar på denna duk, ser väldigt intressant ut.
Jag återkommer när jag vet mer.

Postad 17 July 2014 - 14:48

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Tjena!
Kör du fortfarande blindtesterna? Jag skulle gärna vilja prova.

Mvh
Patrik

Postad 17 July 2014 - 15:02

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Det gör jag, hör av dig via PM så kan vi boka tid.

Postad 03 August 2014 - 23:46

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Fråga vågar man väl, frågan är om man vågar svara.
Du kan läsa en del om priserna i inlägg 16 som jag gjort, just DNP har mycket högre priser för sina 2.35 dukar jämfört med andra duktillverkare och skiljer sig avsevärt mycket mer än dukar i 16.9 format, tyvärr.
Men för att svara på din fråga är priset för en 153" just nu 77580:-

Klarar projen av kastavståndet?
Du bör ha runt 5,5m för att följa dukrekommendationerna mellan lins o duk.

Per

Hej
Tack för info. Proj sitter på ca 5.3 m så det är lite tajt eg. men frågan är om det verkligen står och faller på 2dm?
Sitter enl bif bild och tankarna på duk i bild var en FH men blir väldigt tajt pga snäv vinkel vid sweet spot.
Frågan är om DNP kllarat sig bättre där..

Superovan är ju känsligare för vinkel vertikalt som jag förstått det då den arbetar i den riktningen medans FH arbetar horisontellt med att filtrerar bort ströljus.
Sitter proj då för högt kan man väl få problem på DNP pga det i stället.

Bifogad fil(er)

Redigerat av bigbadboogie, 03 August 2014 - 23:55.

Postad 05 August 2014 - 09:57

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Pratar vi om DNP 08.85 så är rekommendationerna 1.5 gånger bildens bredd, vilket i sådana fall betyder 5,37m.
Alltså precis inom ramen, vilket inte skulle innebära problem, vad har du för proje?

När det gäller montering av projen ovanför dukens övre kant är rekommendationerna 5% av dukens höjd, vilket då betyder 7.5cm.
Detta skall du inte överskrida då det är som du skriver att Supernovan är känsligare för vertikal vinkel.
Måste du montera projen mot taket, passar det inte med ett stativ för att få ner projen?

Redigerat av HD Life, 05 August 2014 - 09:58.

Postad 16 August 2014 - 22:15

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Tack för svar

Det är en JVC DLA-x30
Jag såg att Core2 nu kommit som 153" 2.35:1 som hade passat perfekt.
Finns då bara 08:85 material som jag förstår det och där är min oro
främst att ljusstyrkan i projen inte kommer räcka på långa vägar från vad jag har läst.
3D kan jag glömma i fullstorlek iaf men visst man skulle kunna dra ner bilden just för 3D, jag ser trots allt mest 2D

Jag har fått hem ett takstativ som är variabelt samt en extra kolumn som jag kan kapa och gänga om så jag skulle kunna sätta mitt för duken om jag hade velat - problemet då blir att spela PS3 spel med "ljustkontrollerna" framför duken då man kommer täcka bilden om proj kommer för långt ner.

Idag sitter projen ca 80cm ner och det funkar precis utan att flytta soffan (jag som är lång får verkligen stå längst bak)

Postad 17 August 2014 - 10:27

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
153 tum i 2,35:1-format på duken innebär att projektorn måste skjuta en 161 tum 16:9 bild.

Där räcker en X30 inte alls till. Den ger runt 800 lumen i högt lampläge med öppen iris och ny lampa. Du behöver med ett gain 0,8-material komma upp till 2000 faktiska lumen får att nå 20 fL på en den duken. X30 skulle ge knappt 8 fL (och då bara med ny lampa) vilket är en ljusstyrka som med nöd och näppe är användbar i en kolsvart biogrotta.

Det närmaste du kan komma i hemmabioväg är en BenQ W7500 i högt lampläge som ger runt 1700 lumen.

Har du ett riktigt ljust rum vill du gärna kliva över 30 fL för att få "punsch" i bilden som klår omgivningsljuset. Då behöver du uppemot 3000 faktiska lumen och då är det rejäla installationsprojektorer som gäller. Fast det kanske passar budgete om du ändå kan rikta in dig på en DNP-duk i den storleken?

Postad 18 August 2014 - 22:00

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Jag har säkert för stor bild redan nu 240*135cm på matt vit duk Gain 1.0.
Har dock testat mot väggen bakom som är matt vit med struktur med en 3,6m bred 2.35:1 bild och visst blir bilden mindre ljus men den blir inte för mörkt i mitt tycke - kanske lite "urtvättad bild" men det beror nog även på att jag skuter på tapeten (misstänker jag).
Även 3D funkar hjälpligt, om än inte optimalt.

Men jag antar att en firehawk G4 hade passat bättre med nuvarande proj på den storleken men då kommer problemet med vinklar från sweet spot i stället :-/
Är väldigt nöjd med bilden från X30an men visst hade jag kunnat byta om det finns en proj som ger märkbart bättre bild på en större duk utan att behöva lägga lika mkt på projen som på duken - proj byter man trots allt lite oftare.

Insallationsproj - tänker du dubbel-lampig proj t.ex. BenQ SH960 med 5500 ANSI? (eller modda en LG Hecto laserproj :D http://www.lg.com/us...-HECTO-laser-tv )
Problemet då blir (väl) att man dödar svärtan i stället och tappar kontrast p.g.a. det eller iofs så blir ljuset spritt på en drygt dubbelt så storyta 7,3m2 ist för 3,2m2 så för att bibehålla det tryck jag har nu bör jag ha en drygt dubbelt så ljusstark proj.
Min förra proj var en Sony HS-50 som jag sköt på samma 240cm breda 16:9 Gain 1 duk i low lamp mode och DÄR tycker jag såhär i efterhand att bilden var väldigt mörk särskilt mot slutet av lampans liv.
Hade inte kunnat gå tillbaka till en sådan bild men samtidigt så blir det för ljust (tycker jag) att köra JVCn i high lamp mode på 240-duken.
Körde den i low lamp och fullt stängd IRIS fram till nu mot slutet av lampans liv där jag ökat till high lamp mode men inte pga bilden var för mörk utan för att lampan började fladdra i low lamp mode.

Rummet är helt vitt men med mörkläggningsrullgarinder.
Mitt största aber är reflekterat ljust mot tak och väggar.
Har funderat på att måla motstående vägg svart (och ev dukväggen med), tom haft funderingar på utdragbara sammetsdraperier på sidorna och då hade DNP passat ypperligt då den dödar det mesta av ljuset som annars hade reflekterats i taket.
Men för att få en riktigt juste biokänsla kräver jag ca 3.6m - har testat mig fram genom att zooma upp bilden stegvis till den nivå där det började bli jobbigt och sedan backa tills den omslutande känslan var maximal utan att ge nackspärr från huvudvridningar :)

Sony HW55 hade väl ej hjälpt mk :-/ Not much, 27nits vs 21 för X30 (idag 45nits)

Redigerat av bigbadboogie, 18 August 2014 - 22:40.

Postad 18 August 2014 - 22:36

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0
Problemet med Supernovan är ju att den käkar så mycket ljus på grund av 0,8 gainen, jag hade nog försökt att få den demad innan köp för att få en uppfattning om ljuset är tillräckligt. Kanske du kan ta med dig din X30 till demo?

Det är synd att DNP inte har nåt dukmaterial mellan 0.8 och 2.3, typ 1.3 hade nog varit väldigt intressant för dom som vill köra med stora dukar.

Postad 19 August 2014 - 07:35

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
"problemet" (snarare sakens natur) med en högkontrastduk med låg gain i ett rum som är upplyst från lampor och fönster är att ja, visst får du bättre svärta, men det finns inte tillräckligt med ljusstyrka för att konkurrera med omgivningens ljus och projektorns bild blir blek och saknar punch. I den situationen har du heller ingen större nytta av monsterhög kontrast som hos JVC.

Att köra med HC-duk för att dämpa reflexer från vita väggar och tak i ett rum som är helt mörklagt - inget ljus från lampor och fönster - är inte lika krävande och då klarar man sig med normala nivåer på ljusstyrkan. Då kan du också dra fördel av kontrastförhållandet hos projektorn. Fast även då är 8 fL i lägsta laget och det kommer bara att minska med lampans ålder.

HW55 är ändå lite ljusstarkare, du får ut runt 1000 lumen med en ny lampa, högt lampläge och öppen iris. Det blir ca 10 fL, vilket inte är en drastisk synbar skillnad mot 8 fL. Däremot kan den bilden upplevas mer uthållig, dvs det dröjer längre tid innan den är allt för dämpad från lampans avklingande ljusstyrka.

Fast då kan du lika gärna satsa på HW40 då en HW40 är som en HW55 med alltid fullt öppen iris. Byt lampa oftare. :)

Alternativet är en ordentlig mörkläggning med dämpande färg eller tyg på sidorna och svart tak. Då kan du köra med en vit kvalitetsduk eller ifall du klarar av ett milt glitter, välja exempelvis Studiotek130 och komma upp i runt 13 fL med din X30 på en ny lampa.

Postad 19 August 2014 - 08:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Håller helt med Ringblixt, rum utan externa ljuskällor, skulle sikta på iaf 15 ftL med ny lampa.

Rum med externa ljuskällor (lampor, fönster eller vad det nu kan vara), absolut minst 30 ftL. Dvs mer än så med ny lampa. Förutsatt att det är rimligt med externt ljus, är det mkt = skit i proj.

Vad hände med de där 6000 lumens LED:arna Joe Kane prata om för många år sen? :) Med tanke på det snabba utvecklingen för LED till bilbelysning (och snart även laser) så borde vi se mer av denna ljuskälla typ...nu! - död åt UHP:n! :)

Postad 19 August 2014 - 09:35

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Jag har känslan av att projektormarknaden är ur lönsamhetssynpunkt en krympande marknad. Det finns inga tydliga ekonomiska utsikter för att utveckla, massproducera och skapa en marknad för ny teknik. I stället försöker man bita fast och behålla den andel man har genom att finputsa befintliga produkter och arbeta på uthållighet medan konkurrenterna till slut droppar en efter en.

Ur hemmabiosynpunkt har vi tappat en gång stora aktörer som Philips, Hitachi, Sanyo, NEC och Panasonic. Infocus har endast någon halvhjärtad OEM-budgetvariant och andra en, gång stora namn, som Mitsubishi håller sig väldigt lågt på marknaden.

Den som behöver 6000 Lumen kommer att fortsätta köpa en ny biffig dubbellampsprojektor var femte till sjunde år.

Annars hör man ryktesvägen då och då om ny teknik som ligger i startgroparna från små firmor som kan just utveckla teknik men inte klarar allting annat som krävs för att hitta ut till butikerna. Företag och patent köps upp av de stora drakarna som sedan lägger allt på is. :mellow:

Postad 19 August 2014 - 10:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Jag har känslan av att projektormarknaden är ur lönsamhetssynpunkt en krympande marknad.

Det är nog tyvärr väldigt mkt så ja...

Postad 24 August 2014 - 23:08

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Nuvarande setup (kast 5,4m Gain1 16:9) ger ca 13 ftL eller 45Nits om man får tro:
http://www.projector...culator-pro.htm
och
http://www.unitconve...conversion.html
vilket är rek för low ambient light enl pj central. Low ambient skulle jag påstå att jag har p.g.a. de vita väggarna.
Lampan sjunger på sista valsen i high lamp mode och ljuset är enligt mig mer än tillräckligt.
Samtliga sidoväggar samt tak reflekterar dock enormt vilket dödar en hel del av kontrasten.
Jag har testat Firehawk G3 provbitar och skillnaden var enorm dock så föll det på dukstorleken kontra avstånd.
Jag har testat att dra ner bilden till ca 1,5m bredd ist för 2,4 för att se skillnaden och då är bilden imo alldeles för ljus.
Det skulle motsvara ca 30ftL eller 105 nits och dä har jag en gammal sliten lampa (2915h varav sista 1500 i high lamp mode)
6ftL blir nog lite mörkt dock håller med där efter att ha zoomat in och ut.
Om jag flyttar fram projen så jag använder max zoom 2x och väljer en 3m bred duk med JVCn landar jag på 9,6ftL.
Problemet då blir såklart att jag kommer "för nära" för DNPn...suck...
Så det låter som lösning är en ny proj och en ny duk iaf för 3,6m

Rummer är utan ljuskällor eller rättare än sagt jag kollar alltid med lampor släckta. Även ljus från t.e.x. förstärkare m.m. är deaktiverat eller i skåp.
Fönster är mörklagda med mörkläggningsgardiner.

Postad 24 August 2014 - 23:20

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Alternativet är en ordentlig mörkläggning med dämpande färg eller tyg på sidorna och svart tak. Då kan du köra med en vit kvalitetsduk eller ifall du klarar av ett milt glitter, välja exempelvis Studiotek130 och komma upp i runt 13 fL med din X30 på en ny lampa.

Jag har för något år sedan haft Studiotek, Firehawk G3, Carada 0.8 1 och 1.3 samt min egen duk på prov. Även några extremdukar (Gain 2 mm)
Studioteken hade inget att erbjuda som min nuvarande inte påvisar vid side by side IMO, den blev om något bara ännu dassigare pga försämrad kontrast. Färhmässigt kunde jag inte se någon förbättring, rött var tom något mer rosa kontra min nuvarande men det kan ju vara korrekt även om det kändes fel.
FH var den som stod ut men blåtintade något och det vita kändes lite grått i jmf men överlag föredrog jag den pga ökad kontrast.
Hade även en provbit av ett hårt laminat som skulle bli en duk...men aldrig kom i produktion....dessvärre för det hade kunnat bli en riktigt dräpare då den hade samma reflektionsdämpande effekt som FH utan att vara grå och färgerna stannade "true". Färgmässigt väldigt nära min vita duk och kontrastmässigt väldigt nära firehawken. Anta problemet var att det var en hård skiva - dvs logistik som hindrade produktion. Inget som hade stört mig dock då jag går på ramspänt.

Men men...det verkar som att jag får följa mentos råd och ta mig till affären och kika...igen..för att antagligen gå hem tomhänt....igen :-(
Ibland undrar jag hur det kan vara så svårt att få till "rätt material" med all teknologi som finns idag. Nästan så jag vill börja expermintera med egna material :)

Redigerat av bigbadboogie, 24 August 2014 - 23:21.

Postad 24 August 2014 - 23:27

MK
  • MK
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Postad 25 August 2014 - 07:56

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Nuvarande setup (kast 5,4m Gain1 16:9) ger ca 13 ftL eller 45Nits om man får tro:
http://www.projector...culator-pro.htm

Den kalkylen kan du strunta i eftersom den bygger på pappersiffran. Saxat från sidan:
Caution: Numbers are based on manufacturer supplied information which may have changed or is inaccurate. Check with your supplier before making any final decisions.

Postad 30 November 2014 - 21:07

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

just DNP har mycket högre priser för sina 2.35 dukar jämfört med andra duktillverkare och skiljer sig avsevärt mycket mer än dukar i 16.9 format, tyvärr.

Har det hänt nåt nytt gällande deras prissättning på 2.35 dukar eller är det fortfarande samma som innan?
Mailade själv DNP tidigare i somras och fick inget riktigt svar men det verkade som att dom inte tillverkade så många dukar i detta format och därav den högre prissättningen.

Postad 01 December 2014 - 06:57

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Det har inte hänt nåt och det är nog tyvärr ingen ide att vänta sig det.
När jag pratade med dom hade dom dessa priser pga deras tillverkningskostnader.
Jag lyckades aldrig förstå dock varför det skiljer sig mot andra dukars tillverkare då dom kan ha normala priser även för 2.35.
Kan ju hänga ihop med att det inte tillverkas så många i 2.35.

Postad 26 December 2014 - 16:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Kan ju hänga ihop med att det inte tillverkas så många i 2.35.

En multi i denna så :D Nån som kan svara på vad en 84" (16:9) Core ll kostar?

Redigerat av mcmike, 26 December 2014 - 16:26.

Postad 26 December 2014 - 16:52

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
24.950:-

Postad 26 December 2014 - 17:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

24.950:-

Ok, tack :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.