Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Demo och blindtest av HC dukar för vanliga rum.

148 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 augusti 2013 - 21:13

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Jag kommer att hålla demo och blindtest för personer som går och funderar på vilken duk dom behöver till sin hembio och då i första hand High Contrast dukar i vanliga rum med ljusa väggar, golv och tak med mycket reflektioner till följd , projektor som kommer användas är Sony HW50.

Dukarna som kommer jämföras är FireHawk G3 från Stewart, Black Diamond 08 och 1.4 från Screen Innovations, ReAct III från Euroscreen, Multipix 4K Grey från Screen Resarch och Supernova 08.85 från DNP samt StudioTek 100 från Stewart som referens.
  • Det vi kommer att titta på är i första hand dukens egenskaper att rikta ljuset tillbaka till tittaren i stället för runt om i hela rummet och på så sätt minska reflektioner som försämrar kontrasten och upplevelsen.
  • Betrakningsvinkel för att få en uppfattning om hur mycket av ljuset som försvinner när man sitter vid sidan om dukens centrum.
  • Därmed även vitnivån då den kan skilja en aning beroende på dukarnas material och vinkel som ljuset ska reflektera.
  • Vad som händer med svartnivån när ljus och lampor träffar duken.
  • Hur och om ni uppfattar shine eller inte och om det är störande eller ej.
  • Hur ljuset som kommer från projektorn sprider sig över duken, dukar hanterar detta på olika sätt och på vissa kan man mer eller mindre uppfatta att det är ljusare på vissa områden än andra (Hotspot) och även det störa då bilden inte blir lika jämnt vit över hela bilden.
Jag har även skapat ett blindtest dokument jag tänkte att besökaren skall få fylla i där vi bedömer dukens egenskaper enligt ovan nämda kriterier som med tillstånd kommer att presenteras på MinHembio.

Den som tycker detta verkar intressant kan kontakta mig via PM så kan vi boka en tid i den mån jag har tid, demon kommer hållas Stockholm.

Per
HD Life

Redigerat av HD Life, 31 augusti 2013 - 07:32.


#2

Postad 28 augusti 2013 - 21:24

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Trevligt!
Vilken proj kommer användas?

Redigerat av hassesolo, 28 augusti 2013 - 21:25.


#3

Postad 28 augusti 2013 - 21:26

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Med Sony HW50 i Stockholm, har uppdaterat inlägget med den infon nu.

Redigerat av HD Life, 28 augusti 2013 - 21:27.


#4

Postad 29 augusti 2013 - 11:15

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Synd det är i Stockholm annars hade det varit intressant att se.

#5

Postad 29 augusti 2013 - 16:09

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 992 inlägg
  • 0
Ja, det är synd att man bor så långt ifrån annars hade jag helt klart varit intresserad.

#6

Postad 29 augusti 2013 - 20:18

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Jag kommer som vi tidigare bestämt, men tyvärr hans det inte med denna vecka. Trots det väldiga avståndet till demo-lokalen :D

#7

Postad 01 september 2013 - 19:47

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Var hos Hd-Life igår och gjorde testet. Tänkte skriva lite om erfarenheterna.

Har kört med en vit duk många år och har nu en React II. Syftet var att se hur den står mot konkurrenter och vad jag ska titta på när jag uppgraderar nästa gång.

Det jag prioriterar i mitt fall är svärta och reflektion mot tak-golv-vägg, självklart utan att ha alltför mkt bi-effekter såsom shine.

Blind-testet gjordes med testbitar (A4) och PJ riggad nära så att en hel bild visades på testbiten.
Alltså det är inte en shoot-out mellan dukar, utan det syftar att testa dukens egenskaper enl ovan. Sättet att göra testerna påvisade dessa egenskaper ganska bra tycker jag.

Så pass bra att jag rekommenderar testet för dom som är ute efter en HC duk och har svårt att få dessa demade.

Bästa hade varit o ha shoot-out mellan alla dukar helt klart, men vem kan göra detta?

Jag låter HD-Life presentera resultatet senare, här följer en summering.


Efter blindtestet då:

Bästa dukarna var helt klart DNP 0.8 och BD 0.8.
Vill jag ha en bredd betraktningsvinkel (180gr) och en duk helt utan shine så är DNP den bästa duken, den reflekterar mer i sidled såklart.
Slog mig hur ren (Ingen shine) och homogen denna duk var, inga hotspot i sidled. Förmågan att minska reflektioner mot tak/golv är imponerande.

Vill jag ha en duk som varken reflekterar i sidled eller mot tak/golv så väljer jag BD istället, dock så introduceras shine här, men inte att jag störde mig
BD hade en rödare ton.

Dessa två tillverkade var dom enda som effektivt kunde dämpa reflektioner.

Det som slog mig efter testet är hur lite skillnad det var mellan Firehawk och React. Trodde att FH skulle vara betydlig bättre.

Multipix stack ut ordentligt från mängden, otroligt mkt shine här.

Vill påpeka att detta var en omfattande test i liten skala, för att testa egenskaper.

Min slutsats efter testet är att jag är nöjd med det jag har just nu, och vill jag uppgradera så vet jag vilka dukar jag ska leta efter.




Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 01 september 2013 - 23:24.


#8

Postad 01 september 2013 - 20:26

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Här kommer bedömningarna från Chavals demo och blindtest, vägningen är oförändrad och ligger på 16,66% som preset i vardera egenskap.

Nu är det dags för nästa demo för den som är intresserad.

Bifogad fil(er)



#9

Postad 01 september 2013 - 21:34

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0
Utgår från att det var en 16:9 supernova eller? Hur väl syntes sorge kanterna, kanske inte kollade det vid mörker..

#10

Postad 01 september 2013 - 21:46

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Stämmer, Supernova 110" 16.9. Hur väl kanterna syntes får Chaval svara på då jag inte borde göra det.

#11

Postad 01 september 2013 - 22:28

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Tack för bra info. Skulle det vara möjligt att få in någon indikativ prisuppgift också att vikta mot? Så får var och en avgöra om man vill ta ställning till det eler inte. Annars blir det lite som att jämföra en projektor för 300 000 mot en för 15 000 kr och förhoppningsvis konstatera att den förstnämnda är bättre, men är den då 20 gånger bättre eller dubbelt så bra :)

Finns alla som rulldukar förresten? Det är främsta skälet att jag inte ännu tagit mig de hela 2 kvarter som jag har till demolokalen, att jag behöer bestämma mig för ifall jag behöver en rullduk eller inte (styrs av rumsmöbleringen). Är det förresten någon som är mer eller mindre lämplig att hänga framför fönster (tänker främst på ev infallande ljus som kan tränga igenom duken om man inte mörklagt bakom)

Redigerat av Unregistered1413, 01 september 2013 - 22:29.


#12

Postad 01 september 2013 - 23:33

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

Utgår från att det var en 16:9 supernova eller? Hur väl syntes sorge kanterna, kanske inte kollade det vid mörker..


Var där på dagen o gardinerna nere så kan inte kommentera om kanterna.

DNP duken i 110 var intressant att titta på annars. Vi tände taklampan och den pallar rätt mycket ljus innan bilden påverkas. Imponerande.

Har 104" nu och DNP finns i 100" och nästa sl är 110". Men men. Man kanske flyttar någon gång och då är en större duk aktuell.

#13

Postad 02 september 2013 - 01:26

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 570 inlägg
  • 0
HF Life, kul att du anordnat och erbjuder det här blindtestet även om det handlade om provbitar.

Chaval roligt att du delar med dig av dina intryck. Hur rankar du och andra nämnda dukarna gällande färgneutraliteten?

Tycker personligen Firehawk G3 ger en rätt kall bild jämfört med min vita Kingpin duk. Och för mig som bara kör bäst bildläge OOTB och tar hjälp av en kalibreringsskiva så påverkar ju det upplevelsen en del.

#14

Postad 02 september 2013 - 07:52

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0
Ja precis tack till er båda! Hur upplevde du att bilden var/blev vid ljusare miljö, med tanke på att Dnp kräver en rätt så ljusstark projje? Vilket Sonyn är..

#15

Postad 02 september 2013 - 08:16

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Nu har jag tänkt igenom betygsättningen och, skit också, måste ha varit trött i huvudet.
På 4 av egenskaperna är betygskalan enligt nedan, vilket jag tycker är en bra skala där siffrorna väl stämmer överens med ordvalen.
  • =Dålig
  • =OK
  • =Bra
  • =Bättre
  • =Utmärkt
  • =Excellent
Problemet ligger i dom andra två egenskaperna där siffrorna stämmer dåligt överens med ordvalen men även relaterar dåligt till dom andra 4 egenskaperna.
  • =Extremt
  • =Mycket
  • =Störande, I detta fall får störande samma betyg som Bra=3 i övriga egenskaper och borde vara 1.
  • =Synligt, det är synligt men Ok och stämmer därmed bättre som Ok=2.
  • =Obetydlig
  • =Obefintlig
Så jag har valt att andra betygsättningen en aning enligt nedan i 2 av egenskaperna för att bättre passa till övriga 4.
  • =Störande, något som är "dåligt" passar bättre till störande och därmed 1.
  • =Synligt, något som är "ok" kan var synligt, men ändå Ok och får då 2.
  • =Marginellt, det finns, men det är "bra" och får då 3.
  • =Knappt, är snäppet bättre.
  • =Obetydlig, det finns, men har ingen betydelse och passar därför till utmärkt.
  • =Obefintlig, problemet finns inte alls och därmed får betyget excellent.
Jag ber om ursäkt för mitt slarv och att jag inte tänkte igenom detta bättre från början, men detta känns bättre och jag tror vi får en bättre och mera rättvis betygsättning i fortsättningen.

#16

Postad 02 september 2013 - 08:57

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Jag saknar priser från Multipix men har från övriga.

Som vi ser ligger priserna från Stewart, SI och DNP på ungefär samma för ramspända 16.9 och där Euroscreen kostar hälften.

Det är lite större skillnader när vi jämför 2.35 och varför DNP skiljer sig i mängden kan jag inte förklara, men har påpppekat detta då det inte är skäligt.

Likaså är det stora skillnader när det gäller motordrivna och då framförallt för design, teknik och kvalite.

Bifogad fil(er)


Redigerat av HD Life, 02 september 2013 - 09:04.


#17

Postad 02 september 2013 - 09:18

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

HF Life, kul att du anordnat och erbjuder det här blindtestet även om det handlade om provbitar.


"Provbitar" inte provbitar, riktiga bitar fast bara mindre :) .
Jag förstår att folk kanske misstycker att alla inte är i 100" vilket skulle kosta betydligt mer och kräva ett helt annat demorum.
Men det man vinner på detta sätt är enkelheten att växla mellan olika dukar på ett snabbt sätt då ögonen och bildminnet inte försvårar jämförelsen och dessutom kunna jämföra åtminstonde 2 samtidigt.

Med 100" dukar som skall monteras upp och ner hinner man glömma hur det såg ut och att jämföra och växla fram och tillbaks skulle betydligt försvåra jämförelsen.

Genom att montera projektorn 50 cm från dukarna så får du en fullskalig bild, dock som 14" men du ser "allt" du behöver se och med en testrigg som jag har byggt som motsvarar tak och väggar är 50% vit och 50% svart så man kan "se" skillnaden mellan ljusa rum och mörklagda hembiogrottor.

Självklart finns det bättre sätt, men jag tycker detta är bra nog och jag försöker bara få folk att förstå dukarnas egenskaper då det förekommer en massa snack och tycken på forumet.

Redigerat av HD Life, 02 september 2013 - 09:25.


#18

Postad 02 september 2013 - 09:22

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Är det förresten någon som är mer eller mindre lämplig att hänga framför fönster (tänker främst på ev infallande ljus som kan tränga igenom duken om man inte mörklagt bakom)


Jag misstänker att dom flesta mörklägger riktigt bra, men måste säga att jag inte har testat hur bra eller hur mycket dom släpper igenom, det får någon som vet bättre svara på.

#19

Postad 02 september 2013 - 10:20

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

Chaval roligt att du delar med dig av dina intryck. Hur rankar du och andra nämnda dukarna gällande färgneutraliteten?


Testade inga färger alls den gången, så jag kan inte säga något alls.

Ja precis tack till er båda! Hur upplevde du att bilden var/blev vid ljusare miljö, med tanke på att Dnp kräver en rätt så ljusstark projje? Vilket Sonyn är..


Jag var lite fundersam innan, har läst att man ska ha 2-3000 lumens för att klara sig. HW50 gick på low lamp och tyckte att bilden var grym.
Så jag är inte orolig över det med en vanlig PJ, sen mörklägger och släcker jag allt jag kan innan jag tittar.

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 02 september 2013 - 10:25.


#20

Postad 02 september 2013 - 10:36

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

Här kommer bedömningarna från Chavals demo och blindtest, vägningen är oförändrad och ligger på 16,66% som preset i vardera egenskap.

Nu är det dags för nästa demo för den som är intresserad.


Vill förtydliga några värden här. När jag satte värden på dukarna så var det som en inbördes rangordning. T.ex i Shine: DNP var bäst, sen väldigt lite skillnad mellan dom andra och sist MP. Men det betyder inte att MP är 1 snäpp sämre än React, jag har inte bedömt några grader, men kan tillägga att var mkt störande.

I många fall kunde jag inte så mkt skillnad därav några dukar hade samma betyg i testet.

#21

Postad 02 september 2013 - 10:39

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 570 inlägg
  • 0

"Provbitar" inte provbitar, riktiga bitar fast bara mindre :) .
Jag förstår att folk kanske misstycker att alla inte är i 100" vilket skulle kosta betydligt mer och kräva ett helt annat demorum.
Men det man vinner på detta sätt är enkelheten att växla mellan olika dukar på ett snabbt sätt då ögonen och bildminnet inte försvårar jämförelsen och dessutom kunna jämföra åtminstonde 2 samtidigt.

Med 100" dukar som skall monteras upp och ner hinner man glömma hur det såg ut och att jämföra och växla fram och tillbaks skulle betydligt försvåra jämförelsen.

Genom att montera projektorn 50 cm från dukarna så får du en fullskalig bild, dock som 14" men du ser "allt" du behöver se och med en testrigg som jag har byggt som motsvarar tak och väggar är 50% vit och 50% svart så man kan "se" skillnaden mellan ljusa rum och mörklagda hembiogrottor.

Självklart finns det bättre sätt, men jag tycker detta är bra nog och jag försöker bara få folk att förstå dukarnas egenskaper då det förekommer en massa snack och tycken på forumet.


Har full förståelse för att det kan var svårt att få till det helt perfekt med full stora dukar. Man får ta det för vad det är och tar hellre några mindre provbitar än inget alls.

Testade inga färger alls den gången, så jag kan inte säga något alls.

Okej

#22

Postad 02 september 2013 - 11:06

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Finns supernovan i 90 eller är det 92 som gäller? Jag har precis så jag får in en 90tums duk i mitt rum. Det är ramsänd 16x9 jag menar.

#23

Postad 02 september 2013 - 11:37

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Det är 84" eller 92" som gäller och kostar då 26.000:- i 92", tyvärr ingen 90".

#24

Postad 02 september 2013 - 11:40

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0
De bygger customstorlekar också så det går nog att lösa tex 90". Man får göra en prisförfrågan till dem vid intresse. Mvh Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#25

Postad 02 september 2013 - 13:08

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Här kommer mina alldeles egna bedömningar och värderingar för en duk i vardagsrumsmiljö.

Nu är det inga jättestora skillnader varken i poäng eller värde mellan 3 dukar i alla fall, skall man välja mellan dessa får man tänka på vilka egenskaper eller brister som är viktiga för just sitt ändamål.

Och som det pratas mycket om så hamnar ReAct III och FH G3 på delad plats både vad det gäller poäng och vägning enligt mina egna bedömningar och värderingar och lägger man sen därtill kostnaden blir det lätt att välja mellan dessa två.

Sen återstår det 2 dukar som hamnar i botten och 1 som är klart ensam i toppen.

Nu väntar jag mig att nästa person som är intresserad skall komma och göra sina egna bedömningar så vi kan få mera resultat att jämföra.

Bifogad fil(er)



#26

Postad 02 september 2013 - 14:50

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Vad kostar en 84tums?

#27

Postad 02 september 2013 - 15:09

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
25, alla priser du har fått av mig är rekommenderade, du kan troligen finna dessa till ett litet bättre pris, många handlare är beredda att ge lite rabatt i någon form, hör dig för till butikerna.

#28

Postad 02 september 2013 - 15:20

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 992 inlägg
  • 0

Det är lite större skillnader när vi jämför 2.35 och varför DNP skiljer sig i mängden kan jag inte förklara, men har påpppekat detta då det inte är skäligt.


Vore väldigt intressant att veta varför dom har satt denna prisskillnad mellan 16:9 och 2.35, återkom gärna om du får veta nåt.
Hade 2.35 dukarna kostat något mer än 16:9 så skulle jag definitivt överväga ett köp men inte dubbla priset..

#29

Postad 02 september 2013 - 15:26

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Högre produktionskostnader är vad dom säger, vilket alla har, så det är inget konstigt, men 75% är helt fel.
Vi får se om det händer nåt i framtiden, vilket jag hoppas på och faktiskt tror att det kan göra.
Övriga tillverkare av ovan nämda dukar har ett tillägg på ungefär mellan 15-25% vilket är vettigt.

#30

Postad 02 september 2013 - 15:28

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 570 inlägg
  • 0

Chaval roligt att du delar med dig av dina intryck. Hur rankar du och andra nämnda dukarna gällande färgneutraliteten?

Tycker personligen Firehawk G3 ger en rätt kall bild jämfört med min vita Kingpin duk. Och för mig som bara kör bäst bildläge OOTB och tar hjälp av en kalibreringsskiva så påverkar ju det upplevelsen en del.

Nu är jag inte ute efter några exakta mätningar eller så, utan var mer intresserad av om någon av dukarna är påtagligt bättre eller sämre i förhållande till Firehawk G3 som jag har färskast i minnet.

#31

Postad 02 september 2013 - 15:36

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Vi gjorde tyvärr inga jämförelser där, men jag kommner lägga till det i testet framöver då även färgerna självklart är ett intressant område.
Det jag inte kommer att göra som påverkar resultatet dock är att jag inte kommer ha en kalibrerad profil för varje duk vi tiitar på, det kommer i stället bli en generell inställning, vilket då inte är optimalt då vissa extrema dukar kan behövas kalibreras för bästa resultat.

#32

Postad 02 september 2013 - 15:47

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 992 inlägg
  • 0
HD Life:

En annan fråga, vilken typ av ram är det som ingår i dom priserna som nämns ovan för DNP duken (fixed)? Kikade på DNP:s hemsida och som jag uppfattar det heter budget ramen "one" och sen finns det en mellan variant som heter "core" och även en lyxigare variant som heter "epic"

Skiljer sig priset nämnvärt beroende på vilken typ av dessa ramar man väljer?

Redigerat av Mentos, 02 september 2013 - 15:47.


#33

Postad 02 september 2013 - 16:17

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Supernova Epic är en kurvad duk och finns med eller utan maskningsmöjligheter, till beställningspris.
Supernova One är en duk monterad på skiva med aluram i svart eller silver, passar till offentliga miljöer och är dyrare än Core.
Supernova Core finns i 2 versioner varav version 1 är något förlegad och 2 är en uppdaterad version med sammetsram och något bättre konstruktion och enklare montering, det är denna duk jag har lämnat priser på då jag inte tycker man skall köpa den första versionen.
Supernova Edge är deras senaste utan någon ram alls och duk monterad på skiva, dessa har jag inget pris på, men är nog något dyrare än One som är en liknade duk.

Bara för att ge en uppfattning så är One och (Edge) dubbelt så dyr som Core, Core II kostar någon tusing mer än version I.
Epic är dyr. Jag gissar att det som passar dom flesta prismässigt från DNP är Supernova Core II i 16.9 som har ett humant pris och ligger som BD och FH som alla är dubbelt så dyr som RA.

Redigerat av HD Life, 02 september 2013 - 16:27.


#34

Postad 02 september 2013 - 16:56

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Jag vill bara applådera initiativet som Per tagit här!

Att få jämföra och se själv är (som mastercard skulle säga) priceless!!!
Man kan ha många invändningar om provbitar och kalibrering men faktum är att vi måste börja någonstans!
Genom sådana här träffar kan man kanske sedan gå vidare och fixa hela dukar i alla varianter och kanske i framtiden kalibrera för varje enskild duk, men det viktigast är att man anordnar lite happenings för alla likasinnade!!!
Resten kan man ta senare...
Bara man inte gör sken av att det är något mer än det just är så har jag inget annat än positiva saker att säga om dessa arrangemang. :)
Tummar upp Per!

Vad det gäller dukarna som jämförs så har jag reda skrivit en hel del om mina åsikter av vardera modell och typ, men jag kan för intresserade försöka göra en lite snabbsammanfatting. :)

Jag har (som en del av er vet) jobbat ganska många år i branschen, men är sedan ett drygt halvår tillbaka helt intressefri vad det gäller comers.
Jag och Bild och Ljudcenter gick skilda vägar i Januari och The Rock ett par år innan dess. Just nu letar jag nästa projekt närmare hemmet då pendlingen tär mer än vad man önskar med en liten i familjen.

Jag tycker att dessa dukar går att gruppera en del:

Svåra förhållanden: DNP och BD
Ej optimala förhållanden: MP, FH och React
Optimala förhållanden: ST130

Att jämföra mellan grupperingarna blir såklart svårt då dukarna är tillverkade för olika förhållanden.
Lite som klassikern att jämföra Ferarrin och traktorn... Du får olika svar om du kör på åker eller bana. ;)

Men ska man ändå säga något om varje modell så skulle jag säga så här:
DNP: Den bästa ljusätande duken på markanden IMHO! Klarar otäcka ljusförhållanden med bravur och har mycket förvånande väldigt lite sidoeffekter!
BD: En bra duk för besvärliga förhållanden men en del problem med skärpa och färghantering.
FH: Den mest videofila kompromissduken! Klart bäst egenskaper om man söker en duk i ett något besvärligt rume men samtidigt inte vill göra mer avkall på bildkvallitet än nödvändigt!
MP: En kopia på FH med något sämre egenskaper over all. Går att få billig med enklare ram.
React: En mörkare variant på FH och MP med sämre skärpa och fler nackdelar. Men pris i nivå med en halv FH.
ST130: Den vita referensduken som inte är helt neutral med extremt bra på att "försvinna" ur ekvationen. Kräver ett riktigt bra rum för att prestera som bäst.

...nu måste jag lag kvällsmat till familjen.
Kikar in senare och vidarutvecklar gärna mina resonemang om någon skulle vilja det. :)

Cudos till dig Per för ditt trevliga initiativ!!! :)

MVH
/Jacob

#35

Postad 02 september 2013 - 17:10

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Colamannen: Jag har haft en G3 hemma och den funkade inte alls för mig, störde mig alldeles för mycket på grusigheten som finns i allt från halvmörka till ljusa scener. Beror det på att jag sitter alldeles för nära? 3.5m från 90 tums duk? Jag blir väldigt fundersam när jag ser att du kallar den för videofil? Vad är det som gör den bra? Jag har ett rum med vitt tak och halvmörkgröna bakvägg och framvägg. Sidoväggarna är täckta av gråa gardiner respektive svart bokhyllor. I mitt rum gjorde G3:an ingen nytta alls. Knappt någon skillnad mellan min budget Kingpin och G3. Det enda den gjorde var att den upplevda skärpan blev mycket sämre. Skillnaden mellan hd material och sd material blev endast färgmässig. Inte upplösningsmässig.

Vad menar du med videofil?
Besitter de övriga dukarna ännu sämre upplevd skärpa än G3?

#36

Postad 02 september 2013 - 17:55

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0
Det lät både bra och dåligt när det gäller G3, står i valet själv mellan förstnämnda och Dnp. Utan tvekan hade jag gått på supernova om den hade haft någorlunda prissättning vid 2:35:1, fast å andra sidan kanske man kan vänja sig med 16:9 duk med tanke på vad den verkar leverera :) Man får väl hitta på en egen maskning om man stör sig på sorge kanterna..

#37

Postad 02 september 2013 - 18:07

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte hur stor den FH som du testade var, men förutsatt att det var en full size duk så ska inte FH (G3 eller nyare) ha några problem med skärpa...

Däremot så är ju alla dessa högkontrastdukar en kompromiss!
De kommer ha gjort avkall på olika saker beroende på vad de skall användas till.
De dukar som bäst står emot ströljus kommer med stor sannolikhet att svävast betraktningsvinkel och mest hotspotting.
FH är inte tänkt till att hantera något direkt ljus på duken.
Den är till för att undantrycka de sekundära reflektionerna och för att styra ljuset bort från väggar och tak så att man får mindre reflektioner där till att börja med. :)
På grund av FH's (i sammanhanget) milda hantering av ströljus så har den väldigt lite hotspotting, shine och betraktningsproblem. (Jämfört med de andra ovan alltså!!!)
Detta gör att den är mest vidiofil i.o.m. att den gör väldigt små kompromisser med bilden. Återigen jämfört med de andra ovan!

Jag börjar undra vad du sett och eller varför du sett det. Den faktiska skärpan är inte riktigt i nivå med ST130 men pga den högre upplevda kontrasten i bilden så brukar UPPLEVELSEN vara att FH är skarpare än de flesta andra dukar.

På The Rock körde vi mycket mot "vanliga" dukar som XUS, ADEO, Grandview, Euroscreen och FH är BETYDLIGT skarpare än samtliga dessa.
...och då ska du veta att det faktiskt varit en FH G2 som jämförelsen oftast varit mot!!!

Jag tror att antingen så har du testat knasigt (inte troligt) eller så menar vi helt enkelt olika saker när vi pratar om skärpa (mer troligt).

Hoppas du blev något klokare, om inte annat så kanske andra kan få ut något av vår lilla diskussion. :)


MVH
/Jacob

#38

Postad 02 september 2013 - 18:34

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Jag hade persienner och gardiner nere. Detta var i vintras så det var inga som helst problem med solljus eller lampor etc. Det var ett demoex jag hade hemma och den hade stora veck i sig, hembiobutiken försäkrade mig om att dessa veck var normalt och att de skulle försvinna efter några dagar ihopmonterad. Vecken försvann, men jag undrar om inte duken var permanent skadad på grund av vecken som fanns från början.

Med grusighet så menar jag att man ser små kristaller på nästan allt material förutom i riktigt mörka scener. Glitter ungefär. För mig så gjorde glittret att all skärpa fullständigt försvann. Jag satt naturligtvis rakt framför duken i mitten.

Upplevd kontrast blev minimal med G3:an jämför med Kingpin.

#39

Postad 02 september 2013 - 18:46

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Tack!
Dock vill jag gärna säga vad jag tycker om dina erfarenheter och synpunkter om dessa dukar (vilka troligen är djupare än mina) då jag ser dessa på ett annat sätt.

Men ska man ändå säga något om varje modell så skulle jag säga så här:

DNP: Den bästa ljusätande duken på markanden IMHO! Klarar otäcka ljusförhållanden med bravur och har mycket förvånande väldigt lite sidoeffekter!
Även om den är den mest ljusätande, vilket är troligt då den har en gain på 0.8 så är det inga större problem med en någorlunda ljusstark projektor, jag kör med en Sony HW50 i lågt lampläge, vet inte hur mycket ANSI det ger, men duken har inga problem att leverera ljus. Vilket också troligen beror på att den dämpar spridning av oönskat ljus på ett så bra sätt att det på så sätt uppfattas som att den är ljus.

BD: En bra duk för besvärliga förhållanden men en del problem med skärpa och färghantering.
För mycket, shine, hotspot och dålig betrakningsvinkel som tar bort för mycket av ljuset , dessutom med ett rödstick som försämrar både svart och vitt.

FH: Den mest videofila kompromissduken! Klart bäst egenskaper om man söker en duk i ett något besvärligt rume men samtidigt inte vill göra mer avkall på bildkvallitet än nödvändigt!
Kanske, men även denna har shine och inte så bra betrakningsvinkel och som tar bort lite av ljuset. Och som dom flesta vet, tycker jag Supernova har dom bästa egenskaperna.

MP: En kopia på FH med något sämre egenskaper over all. Går att få billig med enklare ram.

React: En mörkare variant på FH och MP med sämre skärpa och fler nackdelar. Men pris i nivå med en halv FH.
Tycker ReAct III ligger i klass med FH, dock något mörkare och sämre betraktningsvinkel.

ST130: Den vita referensduken som inte är helt neutral med extremt bra på att "försvinna" ur ekvationen. Kräver ett riktigt bra rum för att prestera som bäst.
Även denna har shine, inte konstigt då den boostar ljuset med en gain på 1.3, tycker i sådana fall att ST100 är bättre.


Hur som helst, roligt att du åter är på forumet, det var ett tag sen jag läste dina inlägg.

Redigerat av HD Life, 02 september 2013 - 18:46.


#40

Postad 02 september 2013 - 19:05

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Nu vill jag återigen debattera dina påståenden.

Däremot så är ju alla dessa högkontrastdukar en kompromiss!
De kommer ha gjort avkall på olika saker beroende på vad de skall användas till.

De dukar som bäst står emot ströljus kommer med stor sannolikhet att svävast betraktningsvinkel och mest hotspotting.
Supernova står emot bäst med ströljus ovanifrån, inte lika bra från sidan dock, därav den utomordentliga betrakningsvinkeln och frånvaron av hotspot.

FH är inte tänkt till att hantera något direkt ljus på duken. Inte ens från projektorn? ;)

Den är till för att undantrycka de sekundära reflektionerna och för att styra ljuset bort från väggar och tak så att man får mindre reflektioner där till att börja med. :)
Till betrakningsvinkelns nackdel.

På grund av FH's (i sammanhanget) milda hantering av ströljus så har den väldigt lite hotspotting, shine och betraktningsproblem. (Jämfört med de andra ovan alltså!!!)
ReAct håller ungefär samma nivå, men jag tycker båda har shine, hotspot och betrakningsproblem från sidan.

Detta gör att den är mest vidiofil i.o.m. att den gör väldigt små kompromisser med bilden. Återigen jämfört med de andra ovan!
Återigen, Supernova gör detta bättre, enligt mig skall tilläggas.

MVH
/Jacob



#41

Postad 02 september 2013 - 19:43

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Haha, när jag pratar om att DNP äter ljus, så pratar jag om ambient light. ;)
Dvs oönskat ljus i rummet.
Har inga problem med ljusstyrkan från varken minus gain duken eller plus gain varianten.
Folk tror i allmänhet att det är mer "tryck" de vill ha, när det i nästa alla fall bara handlar om att de behöver djupare svärta som referens och bättre hantering av ströljus. :)

Annars säger vi vl samma sak...

Förutom att jag INTE tycker React (i någon form) är i närheten av FH (i någon form). ;)
Men någonstans måste vi ju få tycka olika. :)

PS. Det råder inga tvivel om att jag tycker DNP är den mest imponerande duken!


MVH
/Jacob

#42

Postad 02 september 2013 - 19:57

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 570 inlägg
  • 0

Colamannen: Jag har haft en G3 hemma och den funkade inte alls för mig, störde mig alldeles för mycket på grusigheten som finns i allt från halvmörka till ljusa scener. Beror det på att jag sitter alldeles för nära? 3.5m från 90 tums duk? Jag blir väldigt fundersam när jag ser att du kallar den för videofil? Vad är det som gör den bra? Jag har ett rum med vitt tak och halvmörkgröna bakvägg och framvägg. Sidoväggarna är täckta av gråa gardiner respektive svart bokhyllor. I mitt rum gjorde G3:an ingen nytta alls. Knappt någon skillnad mellan min budget Kingpin och G3. Det enda den gjorde var att den upplevda skärpan blev mycket sämre. Skillnaden mellan hd material och sd material blev endast färgmässig. Inte upplösningsmässig.

Vad menar du med videofil?
Besitter de övriga dukarna ännu sämre upplevd skärpa än G3?

Min upplevelse av Firehawk G3 liknar det du beskriver bortsett från skärpan och går at läsa om i React tråden i inlägg #596 och #622.

Skärpan var inget jag reflekterade över överhuvudtaget, det var framförallt shine hinnan jag störde mig på och att den ganska tydligt gav en kallare bild jämfört med min Kingpin.

#43

Postad 02 september 2013 - 20:02

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Haha, när jag pratar om att DNP äter ljus, så pratar jag om ambient light. ;)

MVH
/Jacob


Ah, då förstår jag, mitt fel! Håller dessutom med om att den äter ljus.

Redigerat av HD Life, 02 september 2013 - 20:51.


#44

Postad 02 september 2013 - 20:08

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

HD Life, kul att du anordnat och erbjuder det här blindtestet även om det handlade om provbitar.

Chaval roligt att du delar med dig av dina intryck. Hur rankar du och andra nämnda dukarna gällande färgneutraliteten?

Tycker personligen Firehawk G3 ger en rätt kall bild jämfört med min vita Kingpin duk. Och för mig som bara kör bäst bildläge OOTB och tar hjälp av en kalibreringsskiva så påverkar ju det upplevelsen en del.


Nu har jag jämfört färgerna med mina ögon mot Stewart ST100 och det jag kan säga är att FH, ReAct och Supernova håller ungefär samma klass och får betyget bra, 3+.
Båda BD dukarna är lite sämre med mer grönt i det gula och en mörkare röd och får betyget Ok, 2:a.
MP har jag svårt att bedöma då jag har för mycket shine i bilden och kan inte avgöra färgerna på ett bra sätt.
Nu har jag dessutom en generell inställning och om man kalibrerar får man troligen lite olika resultat.

Om Dr. Zaius har lust och inte bor för långt bort kan du väl komma och kolla själv så kan vi få ett bättre betyg över dukarna.

Redigerat av HD Life, 02 september 2013 - 20:46.


#45

Postad 02 september 2013 - 20:22

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Det där med glitter är lurigt. Har haft en ST130 ett tag och övervägt ett byte då just det störde mig rejält. Men så bytte jag från en Epson till en Sony VW95 nyligen, och vips är det riktigt svårt att se något glitter öht. Så det är väl som vanligt, man måste se till helheten...

#46

Postad 03 september 2013 - 13:44

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 570 inlägg
  • 0

Nu har jag jämfört färgerna med mina ögon mot Stewart ST100 och det jag kan säga är att FH, ReAct och Supernova håller ungefär samma klass och får betyget bra, 3+.
Båda BD dukarna är lite sämre med mer grönt i det gula och en mörkare röd och får betyget Ok, 2:a.
MP har jag svårt att bedöma då jag har för mycket shine i bilden och kan inte avgöra färgerna på ett bra sätt.
Nu har jag dessutom en generell inställning och om man kalibrerar får man troligen lite olika resultat.

Om Dr. Zaius har lust och inte bor för långt bort kan du väl komma och kolla själv så kan vi få ett bättre betyg över dukarna.

Tack för att du tog dig tid. Då var det ungefär som förväntat, inga enorma skillnader även om dom finns där.

Det där med glitter är lurigt. Har haft en ST130 ett tag och övervägt ett byte då just det störde mig rejält. Men så bytte jag från en Epson till en Sony VW95 nyligen, och vips är det riktigt svårt att se något glitter öht. Så det är väl som vanligt, man måste se till helheten...

Det låter ju bra. Kan det bero på att du med Sonyn strypt ljusstyrkan med den fasta irisen jämfört med din gamla Epson som i ljusa scener fläskar på med allt ljus den har?

#47

Postad 04 september 2013 - 18:00

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort om testdokumentet och även lagt till bedömning för färgerna, så att vi även kan titta på dessa framöver.

Jag passade även på att gå igenom alla dukar och fann en del bedömningar som jag inte tyckte stämde, jag har nu justerat det och man kan se vilka förändringar jag gjort då jag har mörklagt rutan som var innan ändringen.
  • Under Shine ändrade jag FH och RA från marginellt till synligt.
  • Under Hotspot ändrade jag MP från synligt till störande och BD 0.8 från störande till synligt. RA däremot hade fått bedömningen knappt, vilket måste ha varit slarv då den är snarlik både BD 0.8 och FH.
  • Slutligen ändrade jag även Vitnivån efter noggrannare bedömning av RA från bättre till bra då den är lite mörkare än FH och DNP.
Det är ibland små skillnader som gör att det är ganska svårt att få till dukarnas egenskaper på pappret så att betygskalan stämmer överens med verkligheten på ett bra sätt, därav har jag gjort dessa små ändringar då jag tycker det stämmer bättre överens med verkligheten än tidigare.

Tilläggas kan, att jag har ungefär lagt ner runt 50h på att jämföra dessa dukar under alla möjliga former för att ha kommit fram till dessa siffror jag presenterar.

Jag hoppas också på att det kommer fler personer som är intresserade att se hur dukarnas egeskaper är gentemot varandra och för att få mera resultat att jämföra med, ju fler resultat desto bättre siffror.

Bifogad fil(er)



#48

Postad 04 september 2013 - 20:12

herrober
  • herrober
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Fråga, kommer DNP-dukarna att börja säljas av de etablerade handlarna i Sverige eller vad händer? Den verkar sjukt intressant för mig och jag har tidigare letat efter möjlighet att få den demad i sin helhet. Söker då ett demo med hel duk och inte små bitar. HD Life, har du en riktig butik/lokal för demo eller är det lägenhet? Säljer du även DNP officiellt eller är det någon form av ful-import? :-)

#49

Postad 04 september 2013 - 20:28

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Marcus The Rock säljer denna, det är en handlare i alla fall, vilka mer eller när dom börjar göra det vet jag inte.
Specialelektronik är distribitör för DNP i Sverige, du kan kolla vilka återförsäljare dom har för DNP, jag är en av dom i alla fall och det är självklart officiellt och ingen fulimport. Det har tidigare handlat mera om återförsäljare som utför installationer och åt företag men som nu mer och mer börjar bli ett alternativ för hembio.
Jag demar DNP Supernova i 110" stor bit i 16.9 och jag har ingen butik idag, demon utgår från riktig hemmiljö, antingen hos mig eller dig då jag även har en bärbar på 80" för demo, dock kör jag bara demo i Stockholmsområdet.

Dom som är intresserade av en demo kan höra av sig via PM.

Redigerat av HD Life, 04 september 2013 - 20:40.


#50

Postad 04 september 2013 - 20:47

herrober
  • herrober
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Sjukt intressant! Tack för info. Jag har faktiskt letat efter DNP via prisjakt osv men kommer nu på att The Rock inte har någon webbutik... ingen info finns på deras hemsida i övrigt heller om DNP men det kanske kommer vart det lider. Kommer förr eller senare att försöka få till ett demo, antingen på TheRock eller i Stockholm. Tack igen för infon.

Redigerat av herrober, 04 september 2013 - 20:48.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.