Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tänka på vid jämförelse av TV?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 december 2007 - 00:45

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Hej!

Ska in till stan och kolla diverse TV-apparater (speciellt Plasman Panasonic TH-42PZ700 och LCD:n Sony KDL-40W3000) och undrar då av er kunniga vad jag ska kontrollera när jag bedömmer bilden?

Alltså först av allt så tänkte jag se en Blu-ray film, har någon något bra exempel film som kan visa "brister" i tv-apparater ex. när man jämför en tv med 24p mot en utan (som visar den "vinst" man får av 24p) samt kanske kan visa dålig svärta (Sin City ger mycket svart så den kanske är bra?)?

Sedan kontrast-inställningar är väl svåra att jämföra?
Sony har max 1600:1 medans Panasonic har 5000:1 så antar man inte kan jämföra kaliberingen då de inte går så högt?

Kort och gott alla tips ni kan ge inom detta så jag kan bedömma tv-apparater mot varandra och se till att kaliberingen är så pass jämn och likvärdig som möjlig!

Tacksam för svar - TheSwede86

Postad 06 december 2007 - 07:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Kontrast-inställningar har inte ett dugg med specad kontrast att göra. Och specad kontrast har i sin tur i regel inte mkt alls med verklig kontrast att göra (specar kan du mao slänga i papperskorgen). Så nu vet du det. :)

Vad man bör tänka när man kilar runt i butiker är främst 2 saker:

1) Inställningar. Det är aplätt att KRAFTIGT variera hur en bild från en viss tv-apparat ser ut. De flesta butiker kör med default inställningar bestämmt av en ingenjör baserat nån random, gud vet vad, tanke. En sak är säker, tanken skiljer sig från såväl tv-tillverkare som modell från samma tillverkare. Dvs bilden är ofta kraftigt "förvandlad" åt slumpvis håll - grejjen är att man iprincip ALLTID, beroende hur man ställer in apparaten, kan "förvandla" den åt vilka håll som helst.

Jag kan med lätthet ställa upp 5 displayer rad och så kommer folk ha bestämmda åsikter om var och en av dem. Låt det gå några minuter när jag micklar och låt folk titta igen så kommer de helt plötsligt ha HELT ANDRA bestämmda åsikter om var och en av dem. Det finns inget som verkar bilden så mkt som hur den är inställd. Mao, vad du tittar är ofta i mångt och mycket inte prestanda, det är olika inställningar!

2) Omgivning. Hur ser ditt tv-tittande ut? När prioriterar du bildkvalité? Gissar att väldigt många prioriterar bildkvalité när de sjunker ned i mysbelysning med senaste köpta/hyrda rullen. I så fall ska man titta sin tilltänka tv under de förhållandena föör vill man lura sig själv och sina ögon är förutom punkt 1 omgivningen det första man ska variera. Tro mig.

(prioriterar du bildkvalité i upplyst rum skulle jag nog direkt säga, ta en LCD, de har vissa fysiska egenskaper som gör dem väldigt svårslagna här....)

Två avsevärda problem som GARANTERAT skevar till din uppfattning om apparaterna ifråga. Det enda sättet att kringgå detta är att du hittar en butik som har kalibrerade tv-apparater (eller att du får två fjärrar och att du har god kännedom om hur apparaterna fungerar och att du har bra koll hur man "neutraliserar" en display) som de kan dema i varierande omgivningsljus (om det nu inte råkar vara så att det ljus som råder i butiken är det ljusförhållande som du prioriterar hemma).

Vad är kalibrerade tv-apparater kanske nån undrar? Det är tv-apparater i den mån det går är inställda mot en väldigt exakt definerad målbild, standard. Dvs det är alltså, iaf indirekt, definerat vilka inställningar man ska ha. Detta är det bästa sättet att i möjligaste mån eliminera den allvarliga punkt 1. Kvar har du då, så att säga, bara skärmens prestanda - och det är ju den man vill veta.

Krångligt? Japp! Att bedömma bild är svårt. Det är därför man ser drösvis med inlägg detta forum där folk uttalar sig om tv-apparater att de är bra det och dåliga det etc där det är uppenbart att vad de har bedömt är inte prestanda i sig utan en viss inställning i apparaten ifråga. Olyckligt eftersom det i väldigt många fall kanske inte är alls representativt för vilken bild man kan få hemma. Och det är väl gissningsvis det man vill veta när man springer runt och letar?

Ang film, välj filmer som du känner till och då ska du gärna sett dem en kick-ass display (blir lite moment 22 här...) innan så att du har en referens i bakhuvudet.

Sin City är ok för vissa bitar (svärta och överlag hantering av mörka scener) men kass för vissa pga dess extrema bildspråk, välj oxå en film som haft som syfte att visa en så pass verklighetstrogen bild som möjligt, gärna med mkt personer i bild (hudtoner såväl vita som svarta är en svårt konst, ofta sticker de i rött eller blålila - jag skojjar inte, det finns knappt en butik i landet som kan visa en sån uber-basic sak som människor ett vettigt sätt) om inte av den anledningen att du då har minst en till referens - verkligheten ser du ju varje dag, eller hur? :wub:

Ja, eller så går du bara runt och tar det som "känns" rätt för stunden - mitt förslag är bara för de som vill göra det "rätt". Hur jobbigt det än må vara...var och en till sitt, det är inte mina ~20 papp som ska bort. B)

Allt jag vill säga är egentligen, om man tror att några rundor valfri stormarknad ger en bra bild av hur specifika apparater egentligen presterar så har man så kraftigt lurat sig själv att det nästan är roligt, jag lovar. B) Just därför är den välmenande och egentligen jättevettiga kommentaren, "ge dig ut och titta själv!" inte alltid så klockren...

nån som är vaken fortfarande...? :)

Redigerat av pacman, 06 december 2007 - 07:55.

Postad 06 december 2007 - 08:55

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0

Allt jag vill säga är egentligen, om man tror att några rundor valfri stormarknad ger en bra bild av hur specifika apparater egentligen presterar så har man så kraftigt lurat sig själv att det nästan är roligt, jag lovar. :) Just därför är den välmenande och egentligen jättevettiga kommentaren, "ge dig ut och titta själv!" inte alltid så klockren...

nån som är vaken fortfarande...? :)

Gääsp.. jodå :wub:

Kan ju sammanfatta med att du har helt rätt i att det kan ge en missvisande bild att ge sig ut och titta, men frågan är vad man ska göra istället. Att läsa i tillverkarnas specifikationer måste vara ännu mer missvisande och antalet tv-försäljningsställen som kalibrerar sina apparater i Sverige går nog att räkna ena handens fingrar. Samtliga tv-apparater alla stormarknader är ju allt annat än korrekt kalibrerade. Det enda som återstår är isf att läsa tester. Vissa tidningar är ju t.o.m. så snälla att de redovisar vilka inställningar de använt för att kalibrera skärmarna rätt och har man dem så har man nog (folk i allmänhet iaf) kommit så långt man behöver med att få ut så mkt som möjligt i bildväg av sin tv, oavsett märke.

Redigerat av Dave R, 06 december 2007 - 08:57.

Postad 06 december 2007 - 09:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Ahh...imponerande att du inte däcka framför tangetbordet Dave R. :)

Ang läsa tester så ger bra testare (tex hdtvtest.co.uk eller varför inte vår egna Hemmabio-tidningen) en gigantiskt mkt mer sann bild än en veva i elladorna gör. De pricka in min egen tv väldigt bra medans en titt samma tv i en ellada inte har ett dugg med verkligheten att göra. Så det är väldigt bra komplement, om man inser att majoriteten av de tester som finns är skräp skriva av personer som inte förstår hur en tv-apparat fungerar förstås...

Antalet butiker som kan dema är få ja, men fler än för säg 2 år sen så det går åt rätt håll iaf. Troligtivs eftersom det numera efterfrågas av vissa konsumenter. Men ja, det är helt klart för lite av den varan, den skylldige heter Mr Konsument.

Ett tankesätt skulle kanske kunna vara att man förutom att ställa krav produkten man köper så ställer man krav butiken oxå och precis som man belönar en produkt med att VISA-kortet åker upp belönar man butiken samma sätt...ingen satsar bra demos om det inte lönar sig.

Ang att använda inställningar så kan man ju prova att stoppa in "kalibrerade inställningar" när man demar, OM man är medveten om hur punkt 2 ovan samt variationer i källor och enskilda exemplar verkar intrycket - annars finns risken att man lurat sig själv, igen.

Postad 06 december 2007 - 10:38

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
@ Pacman & Dave R:

OERHÖRT TACK! Riktigt bra och uttömande svar. Precis det jag sökte, att försöka "neutralisera" skärmarna så de ligger lika och därav få en rättvis basis att bedömma dem .

Det som du (Pacman) talade om med kalibrering kan detta vara något?

Kathrein HDTV Calibration Wizard
(http://www.bildochlj...rse&testid=2247)

eller dylika programvaror för då kan man ju kalibrera skärmarna optimalt var för sig (observera nu att resultatet borde variera skärm från skärm då cd:n tar fram de optimala bildinställningarna för varje TV) och därmed visa vilken TV som ger bäst bildkvalitè då de är inställda genom samma tester?

Dessutom:

Om jag nu skulle fråga två olika butiker om deras TV-apparater skulle vara kalibrerade så kan de ju svara "Javisst" och jag kan stå "Jaha de är kalibrerade okej vad bra" men detta säger ju som sagt inget om:

1) Att de är kalibrerade korrekt
2) För att kalibreringen ska kunna vara jämförbar måste samma kalibreringsverktyg användas för samtliga TV-apparater jag vill jämföra?

Men om jag har samma källa (ex. Sin City för svärta och "Into the blue" med mycket färger och folk, svarta som vita), tv-apparater som är kalibrerade (likvärdigt?) och om möjligt försöker få samma ljussättning som hemma (vissa butiker har ett litet rum som liknar ett vardagsrum med soffa och dyl där man kan mixtra ljus) så borde jag iaf. försökt att få en rättvis jämförelse?

Postad 06 december 2007 - 13:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
TheSwede86>> Du är helt klart rätt sr!

Jag hoppas en genomgång som den jag gjorde ovan går in i fler hjärnor. Ska nog putsa till den lite och göra den till sticky ett annat forum... För grejjen är, när du väl får hem prylen så kommer du allteftersom "lära" dig, poängen är ju det att du ska ha lärt dig innan inköp.

Har inte stället man besöker kalibrerat (ja du har rätt, man ska inte förutsätta att det är i 100% fallen det är en bra dito...men det tar vi nån annan gång) är "gör jobbet själv" en utmärkt idé. Att använda en testskiva når inte lika långt som att göra en riktigt kalibrering med mätinstument etc etc men de flesta tokfelen kan man fixa till iaf. Mkt, mkt, mkt bättre än inget (jag gjorde så när jag köpte min egen tv).

Har faktiskt inte provat "HDTV Calibration Wizard". Den är säkert enkel att komma igång med och så men personligen tycker jag den är dyr plus att den verkar rätt begränsad plus att det finns tonvis med info om testskivan som är referensen, grand daddy om du så vill, Digital Video Essentials. Kostar väl runt 140 spänn axelmusic.com.

DVE är inte självklar första gången man kliver in i den men som jag sa så finns det tonvis med info hur man kommer igång...denna guide tex:
Grunder för kalibrering med DVE
Några trådar:
Kalibrering av projektor
Inställningstips DVE

Så ja, som svar Dave Rs fråga ovan "...vad man ska göra istället" borde väl bli: Ge dig iväg från stormarkanden och leta upp en lugnare butik och försök efter bästa förmåga mha en kalibreringsksiva fixa till bra bild egen hand. Alla butiker gillar väl inte att man går in och fipplar men ärligt talat, kan de inte göra jobbet åt en och man inte tillåts att fixa displayen så är man ju kanske inte så jättesugen att lägga sina pengar där heller...

Haken då? Tjaa, du måste veta vad du gör. Dels bör du ha ett hyffsat hum hur DVE-skivan funkar och du måste ha hyffsad koll hur reglage fungerar (även om ett av syftena med DVE är att den låter dig ta reda vad reglage egentligen gör med bilden). Dvs, du måste ha micklat en del innan du kan göra ett bra mickel-jobb. :)

Är folk reda att göra det? Speciellt innan de köpt sin tv. Njae, vissa, men säkerligen inte alla. Så mao är det fortfarande bättre om butikerna gör det (och, om det gör en "riktig" kalibrering kan de alltså göra ett bättre jobb än vad man någonsin klarar av med en testskiva enbart). Men, men, "näst bäst" är en ok metod det oxå. :)

2) För att kalibreringen ska kunna vara jämförbar måste samma kalibreringsverktyg användas för samtliga TV-apparater jag vill jämföra?

Egentligen inte, förutsatt att kalibreringsverktyget är korrekt fungerande (som DVE garanterat är, osäker HDTV Wizard..).
Kalibrering betyder ju per defintion "justering mot en standard" (i det här fallet är standarden en av våra 3 tv-standarder, NTSC, PAL eller HDTV). Dvs eftersom målbilden alltid är densamma oavsett vad man använt för verktyg så är det jämförbart (variationer förkommer förstås beroende kalibrerarens kunskaper osv men det går ju inte att komma ifrån).

Postad 07 december 2007 - 03:03

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

TheSwede86>> Du är helt klart rätt sr!
/.../

Spelar det någon roll om det är Blu-Ray eller HD-DVD skivan, vilken kör du med? Verkar som de har fasat ut Blu-Ray skivorna och endast kör med HD-DVD (genom att se deras site) men Discshop.se har den (Blu-Ray) för 199kr + frakt.

EDIT: Kom att tänka att det blir inget problem med region då det är en import? Alla Blu-Ray och HD-DVD spelare kanske är regionfria?

Redigerat av TheSwede86, 07 december 2007 - 03:04.

Postad 07 december 2007 - 08:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
DVE Blu-ray är inte släppt än (vad jag vet, tror discshop yrar), tyvärr. Får leva med DVD-versionen trots de brister det kan innebära (DVD är ju till för att justera mot PAL-standarden och BD för att justera mot HD-standarden och även om de två standarderna har många likheter vilket gör att DVD DVE är mkt bättre än inget alls så finns det skillnader).

Ang din fråga så ingår ju spelaren i den kedja som ska kalibreras så har du en HDDVD-spelare så kör du HDDVD DVE, har du en BD-spelare kör du BD DVE (när den nu kommer), har du båda två köper du båda DVE. :lol:

Postad 07 december 2007 - 20:19

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

DVE Blu-ray är inte släppt än (vad jag vet, tror discshop yrar), tyvärr. Får leva med DVD-versionen trots de brister det kan innebära (DVD är ju till för att justera mot PAL-standarden och BD för att justera mot HD-standarden och även om de två standarderna har många likheter vilket gör att DVD DVE är mkt bättre än inget alls så finns det skillnader).

Ang din fråga så ingår ju spelaren i den kedja som ska kalibreras så har du en HDDVD-spelare så kör du HDDVD DVE, har du en BD-spelare kör du BD DVE (när den nu kommer), har du båda två köper du båda DVE. :)

Har du rätt i (ang. Blu-ray och HD-DVD) ringde till Discshop.se då de väntade leverans idag och då sa de att de inte visste när de skulle komma in och då pekade jag att axelmusic.com som du nämnde stod det "Not Available - Discontinued for now" så sa de att det är möjligt att de inte alls får in det då, skulle återkomma i början nästa vecka, och ett mail till JKPI.NET gav detta:

"Hi TheSwede86,

There has been a slight delay. We are looking at a late March 2008
release now.

Sorry for the inconvenience.

Best,
Jeff

Från mig:

Hello!

I am interested in your DVE HD-Basic Blu-Ray Edition but in the store I
checked it says "discontinued for now" and on your site it seems to be
only HD-DVD, now I hope you haven't sided just for HD-DVD, is the
Blu-Ray version discontiuned?

Do you know any reseller or store in Sweden that carry your products
(mainly DVE Calibration products both Blu-Ray & HD-DVD)?

Best Regards - TheSwede86"

Ville bara rapportera om detta.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.