Jag tänkte att vi skulle göra en tråd om rummets inverkan och effekten av olika högtalarplaceringar.
Jag tänker även be NIN göra denna till en sticky för att hålla den vid liv konstant.
I denna tråd ska vi dela med oss av våra olika erfarenheter i frågan om rummets inverkan och högtalarnas placerings inverkan på det slutgiltiga resultaten i våran återvinning av musik. Eller återgivning det bestämmer ni själva.
Mina egna erfarenheter är ganska brutala och därför är jag väldigt medveten om dessa faktorer med. Mitt rum mäter måtten 580*570 cm och har en trägolv, timmrade väggar och ett väldigt energisugande tak. Detta rum är förmodligen vad man brukar kalla för en akustiskmardröm. Efter att ha bott nästan ett år i lägenhet i ett rum med rätt korrekta fmått som mäter 360*600cm så var allt guld och gröna skogar. Fick sedan erbjudandet att flytta till ett rivninghus och givetvis så såg jag det stora rummet på 33m² som en jätte chans att få ett ännu bättre ljud. Efter att ha snyggat till huset invändigt så lyftes min hifi-utrustning in i rummet och kopplades upp med stora förväntningar..... NÄÄÄÄÄÄÄÄJJJJJ[}
Jaja.. Ingen bas... Min första tanke var att högtalarplaceringen var helt fel. Så jag började på att flytta runt högtalarna i rummet cm för cm. Det skulle visa sig att ingen normal placering skulle funka så det var ju bara att börja fundera i nya banor. Efter en tids forskande visade det sig att mitt rum förmodligen innehåller alla de dåliga egenskaper som finns för god återvinning av musik. Jag har nu hittat en placering 6månader senare (nästan flyttat varje dag) som fomerar en liksidig triagnel med högtalarna 220cm ut från väggen och lyssningsplatsen 50cm ut från bakre väggen i rummet. Högtalarna står placerade 310cm c-c isär.
Nu har jag lyckats få bas iaf ner till 45hz men under det lyser den totalt med sin frånvaro.
De akustiska åtgärder jag gjort är att hänga upp en tjock trasmatta över fönstret där elektroniken står, en filt över ett annat fönster ställt 3 80cm breda bokhyllor efter bakväggen, 2 st stora (ca 80*180cm uppskattningsvis) kontorsskärmar, som förövrigt är kanon som akustiska dämpplattor, och sits men inte minst en 1*2m stor profilerad skumgummi madradd som är ca 5-7 cm tjock som inte ännu kommit upp på väggen utan står hoprullad i ett hörn. Jag har även mattor som täcker ganska stora ytor av golvet. Svanå bredbandsabsorbenter har jag även.
Jag kommer att återkomma med uppdateringar i mitt lyssningsrum så fort något ändras och även meddela resultat.
På detta sätt såg det ut fram tills för 2 veckorsedan då jag fick ett utbrott och drog ut högtalarna så långt som kablarna räckte.. eller nästan iaf.. Kommer nya bilder om ett tag. Ferarrin är utbytt mot en tung trasmatta och numera så står det akustikplattor på sidoväggarna och det är även en matta till hitanför den stora mattan. högtalarna står nu placerade på var sin sida om den stora matta ungefär vid mitten av den..
Här är en väldigt bra länk till en sida för att kolla vilken frekvensgång du får i ditt rum med olika placeringar av högtalarna. Det stämmer väl si sådär. Många bra högtalarfabrikat med. OBS! Det går att byta språk till engelska! http://www.fastaudio...eqURL=fadel.asp
MVH Samuel Rönnqwist
Sökningen pågår
Avancerad sökning

20 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?