Arcsoft Total Media Theatre
121 svar till detta ämne
Postad 23 January 2008 - 12:22
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Arcsoft har nu lanserat en engelsk version av sin Total Media Theatre för bl a uppspelning av HD DVD och Blu-Ray i en HTPC. Har även en plugin till Windows Media Center så att man kan starta och styra uppspelningen därifrån. Jag har laddat ned en 15-dagars utvärderingsversion och testat en del. Fungerar rätt bra, ungefär på nivå med PowerDVD fast har alltså integrationen med Media Center som PowerDVD saknar. Klar potential även om det är en bit kvar. Verkar finnas problem med en del titlar, och den kastar om center och höger kanal när man kör analog signal ut, m.m. Alla ni som har HD DVD- och/eller BD-spelare i era HTPC, ladda ned och testa så kanske vi kan få igång en diskussion om Arcsoft. Tråd på avsforum.com
Postad 24 January 2008 - 12:15
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Ska ladda hem och testa när jag kommer hem, har blueray. $90 är ju ett överkomligt pris om det fungerar som det ska och det kan komma ett plugin till MediaPortal
Postad 06 March 2008 - 20:25
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Testar detta nu på Vista 32bit med Media Center. Klockren integrering i Media Center - Ger fullt fungerande Blu-ray och HD DVD-uppspelning i MCE  Fungerar direkt i MCE efter installationen. Man kan styra allt med fjärrkontrollen, även inställningar mm Allt är inte perfekt, bla får jag grön bild på HD DVD filmer (av någon anledning) men Blu-ray går nästintill felfritt. En liten detalj är att jag tyvärr inte lyckas stänga av filmer med fjärrkontrollen utan måsta ta till musen. Mycket lovande alternativ till PowerDVD. (de har uppenbarligen "inspirerats" en hel del av PowerDVD när man ser till utseendet  )
Postad 06 March 2008 - 22:09
Slangare
-
Slangare
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Testar detta nu på Vista 32bit med Media Center.
Klockren integrering i Media Center - Ger fullt fungerande Blu-ray och HD DVD-uppspelning i MCE 
Fungerar direkt i MCE efter installationen.
Man kan styra allt med fjärrkontrollen, även inställningar mm
Allt är inte perfekt, bla får jag grön bild på HD DVD filmer (av någon anledning) men Blu-ray går nästintill felfritt.
En liten detalj är att jag tyvärr inte lyckas stänga av filmer med fjärrkontrollen utan måsta ta till musen.
Mycket lovande alternativ till PowerDVD.
(de har uppenbarligen "inspirerats" en hel del av PowerDVD när man ser till utseendet )
Funkar HW acceleration av H.264? Gissar att man fortfarande inte kan köra h.264 HDTV genom codecen i MCE... Berätta mer, jag har inte helt fattat skillnaden mot PDVD förutom full bandbredd på dom nya ljudformaten..
Postad 06 March 2008 - 22:31
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
HW acc fungerar (radeon 2400 and above), men jag har inte gjort några ordentliga tester. Ska jämföra mellan AMD 690G och Radeon 2400pro i helgen om jag får tid.
h.264 HDTV fungerar inte eftersom det är en MCE plugin - den tillför egentligen inga nya funktioner till MCE, men den är väldigt fint integrerad
Skillnaden till PDVD är att Arcsoft kan spela upp HD DVD/Blu-ray direkt från hårddisken (PDVD har tagit bort den funktionen) samt att det inte skalar ned okomprimerat ljud (har inte kunnat testa detta själv ännu)
Man kan dock inte spela upp från hårddisk via MCE (vad jag vet)
Men den stora skillnaden för mig är just MCE-stödet.
Postad 07 March 2008 - 13:00
Slangare
-
Slangare
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
HW acc fungerar (radeon 2400 and above), men jag har inte gjort några ordentliga tester. Ska jämföra mellan AMD 690G och Radeon 2400pro i helgen om jag får tid.
h.264 HDTV fungerar inte eftersom det är en MCE plugin - den tillför egentligen inga nya funktioner till MCE, men den är väldigt fint integrerad 
Skillnaden till PDVD är att Arcsoft kan spela upp HD DVD/Blu-ray direkt från hårddisken (PDVD har tagit bort den funktionen) samt att det inte skalar ned okomprimerat ljud (har inte kunnat testa detta själv ännu)
Man kan dock inte spela upp från hårddisk via MCE (vad jag vet)
Men den stora skillnaden för mig är just MCE-stödet.
Ok, Tackar för infon.. Själv kör jag nu ett ASUS P5E-VM HDMI och integrerat G35, så du kan ju inte testa om det funkar med HWacc. Jag kör HD från HDD via PDVD 7.3.3319a (tror jag). Det är senaste versionen där det går vad jag fattat.. Har inget stort behov av HD filmer än... Vad behövs på receiversidan för att de nya audioformaten skall vara intressanta att få att funka? HDMI 1.3 har jag fattat, men kan dom isf ta emot HD formaten?
Redigerat av frollic, 07 March 2008 - 13:18.
Postad 09 March 2008 - 09:53
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Har testat lite nu i helgen men har väl inga radikala nyheter att komma med. Arcsoft TMT är fortfarande i ett förhållandevis tidigt utvecklings-skede, och allting fungerar inte felfritt - men det är lovande inför framtiden  Ati:s drivrutiner 8.3 ställde till problem för mig och de flesta filmer ger nu svart bild, men det är ett fel som arcsoft är medvetna om och det ska åtgärdas. Ganska unikt att de bjuder på en fullt fungerande trial. Förövrigt ska WinDVD 9 lanseras inom kort med stöd för Blu-ray och HD DVD - goda tider  Det här med högupplösta (okomprimerade) ljudformat såsom Dolby TrueHD och DTS-HD MA är ett kapitel i sig och jag har tyvärr inte kunnat testa det. Det jag gjort är att jag samlat på mig en del titlar som är utmärkta som "test-matrial" för bild och ljud, men det dröjer innan jag kan ge något utlåtande om vad som är den bästa plattformen för att spela upp matrialet. Problemet är att det knappt finns något moderkort som kan skicka dessa ljudformat som PCM via HDMI till en förstärkare (kravet på förstärkaren är att den ska ta emot PCM-ljud från HDMI) Och det finns inget moderkort (?) med HDMI 1.3 utgång som kan skicka bitströmmat ljud till en förstärkare med inbyggd avkodare för dessa nya ljud-format (bla Onkyo 605) (finns några modeller som är felaktigt specificerade med HDMI 1.3 hos prisjakt, bla mitt eget moderkort - men det stämmer alltså inte) Det här är egentligen helt ovidkommande för denna tråd, men här följer en del titlar jag skaffat mig för att hårdtesta programvaror/moderkort/grafikkort som jag skaffar mig framöver för att hitta den "perfekta" HD-plattformen: Bild:Pirates Of The Caribbean - Blu-ray: AVC MPEG-4 (H.264) The Interpreter - HD-DVD: AVC MPEG-4 (H.264) King Kong (2005) - HD DVD: VC1 (referensklass på bild) AVC MPEG-4 (H.264) är det absolut "värsta" man kan utsätta processorn för vid filmuppspelning - speciellt när man spelar upp från skiva med HDCP (kopieringsskydd) aktivt. Spelar man upp från hårddisk är det inte alls lika krävande. Ljud:Pan's Labyrinth - HD DVD: DTS HD Master Audio 7.1 The Matrix - HD DVD: Dolby TrueHD Predator - Blu-ray: DTS-HD Master Audio The Invasion Blu-ray: Dolby TrueHD Använder LG:s HD DVD/Blu-ray Combo för uppspelning
Postad 09 March 2008 - 12:51
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
När det gäller HD-ljudet går det att få ut analogt idag.
Dock är det som Pulver säger när det gäller den digitala delen.
Jag kör själv analogt ut och visst är det skillnad men en bra vanlig DD 5.1
ligger inte alltid så mycket efter. Just Arc har sämre ljudavkodning än Powerdvd.
Föredrar PowerDVD för vanlig uppspelning. Doch Arc:en vid uppspelning från HDD
Postad 09 March 2008 - 13:09
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Jo, det var just analogt jag hade tänkt testa i helgen om det inte hade strulat med bilden.
Men hur ligger det till egentligen ?
Kan någon av programvarorna PDVD eller TMT koda av DTS-HD MA ? (helt lossless - ej core)
Skalar PDVD fortfarande ned ljudet när det kodar av Dolby TrueHD ?
Postad 09 March 2008 - 16:59
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Jo, det var just analogt jag hade tänkt testa i helgen om det inte hade strulat med bilden.
Men hur ligger det till egentligen ?
Kan någon av programvarorna PDVD eller TMT koda av DTS-HD MA ? (helt lossless - ej core)
Skalar PDVD fortfarande ned ljudet när det kodar av Dolby TrueHD ?
Jag kör HD DVD i min HTPC så jag har bara kunnat testa Dolby-varianterna. Vad jag kan förstå ingen nedsampling av Dolby True HD-spår om man använder analoga utgångar, däremot är det ryktesvis få True HD-spår som faktiskt använder full bitrate. (?) Det är egentligen bara ett par problem som besvärar mig, det ena är att center- och höger frontkanalerna blir förväxlade när man kör Dolby Digital Plus-ljudspår från HD DVD, samt att till skillnad från Power DVD finns ingen PLIIx eller EX/ES-funktionalitet som simulerar 7.1 från 5.1-källor. Det gör att mina bakkanaler förblir tysta när jag använder TMT vilket i mitt fall är besvärande eftersom mina sidohögtalare sitter lite för långt fram (beroende på rummets beskaffenhet). Däremot är integrationen med Windows Media Center klockren och anledning nog för mig att köpa programmet när testperioden gått ut. PowerDVD samplar ned alla HD-ljudspår, oavsett om man kör digital eller analog ut. /P-O
Redigerat av Unregistered33aea5f7, 09 March 2008 - 17:00.
Postad 09 March 2008 - 17:11
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
{snip} Just Arc har sämre ljudavkodning än Powerdvd. {\snip}
Vad syftar du på rent konkret, menar du det att PLIIx/DD-EX/DTS-ES inte finns - dvs färre funktioner - eller att ljudkvaliteten rent allmänt skulle vara sämre?
Postad 09 March 2008 - 17:53
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Vad syftar du på rent konkret, menar du det att PLIIx/DD-EX/DTS-ES inte finns - dvs färre funktioner - eller att ljudkvaliteten rent allmänt skulle vara sämre?
Rent allmänt. Låter sämre. Men som vi alla vet är det personligt, med ljud och bild. Även bilden med PowerDVD och dess codec är bättre än ArcSoft.
Redigerat av The Real Mr x, 09 March 2008 - 17:54.
Postad 10 March 2008 - 08:56
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Rent allmänt. Låter sämre. Men som vi alla vet är det personligt, med ljud och bild. Även bilden med PowerDVD och dess codec är bättre än ArcSoft.
Hmmm... alltså dax att ta en kväll och testa ordentlilgt innan trialversionen av TMT går ut...
Postad 12 March 2008 - 08:20
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Såg "Curse of the Golden Flower" igår på BD och noterade en skojig sak.
Ljudet på ArcSoft visade enbart DTS HD 640 kbs. Dock så hörde man att det
var 5.1 ljud. Körde jag samma BD i Powerdvd fick man ut fula DTS HD 5.1 strax över 2 mbs.
Verkade alltså som om DTS-HD ljudet var downsamplat med tanke på den hörbara skillanden.
Dock har jag inte tidigare sett detta på någon skiva jag spelat med Arcsof.
Postad 02 April 2008 - 12:59
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
50% rabatt i Arcsofts onlinebutik t o m 6 april. Har just varit och köpt TMT för 53 dollar. Bättre tillfälle kommer nog knappast tillbaka...
Postad 02 April 2008 - 17:29
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
279kr för TMT är ett riktigt bra pris, tack för tipset!
Postad 02 April 2008 - 20:00
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Ledsen men när jag kollar är det fullpris 698.97 sek.
Har ni någon rabattkupong då eller?
Postad 03 April 2008 - 06:23
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Ledsen men när jag kollar är det fullpris 698.97 sek. Har ni någon rabattkupong då eller? 
Skumt, när jag var inne och köpte hade de en stor röd ruta på hemsidan där det stod "April Fool's Day Offer" eller någonting liknande. Hur som helst, använd kupongkoden fool08 när du beställer så fungerar det nog.. /P-O
Redigerat av Unregistered33aea5f7, 03 April 2008 - 08:35.
Postad 03 April 2008 - 19:43
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
279kr för TMT är ett riktigt bra pris, tack för tipset!
Hur får du till 279:- ? jag får 349:- som pris.
Postad 04 April 2008 - 10:36
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
ArcSoft TotalMedia™ Theatre @ 89.99 / 2 ~ 45. Google -> 270kr
( http://www.google.se...:en-US:official)
Testade dock aldrig att gå till kassan, jag vill vänta på att något fungerar med media portal innan jag köper
Postad 04 April 2008 - 14:41
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Ah, OK. Det blir 349:- i kassan.
Postad 04 April 2008 - 14:53
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Köpte den skarpa igår(tack för tipset om rabatten). Dock gick det inte att köra rabbattkupongen genom själva
beställningsförfarandet inuti TMT. Man var tvungen att gå till siten och beställa.
Sedan fick man ingen aktiveringskod vilket gjorde att jag ringde till USA.
Där fick jag veta att man var tvungen att avistallera trailen och på-installera
den fulla versionen som var med via länk i mailet man fick vid beställningen.
MVH
Postad 05 April 2008 - 18:55
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
...Sedan kan jag meddela att den fulla, köpta versisonen tyvärr stör DVBviewer.
Resultatet blir att den helt enkelt fryser och slutar att fungera vid kanalbyten.
Skall ominstallera DVB med senare ver än jag har når jag orkar för att se om det löser sig.
Annars åker TMT ut  DVBViewer är ju liksom något viktigare...för mig.
Något buggit är det ocså med uppspelning från HDD via TMT 110
Postad 05 April 2008 - 23:50
johwig
-
johwig
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
köpte också produkten så tack för koden vilket gjorde köptet mer humant.
provade först power dvd och fick det aldrig att funka men det här funkade direkt!
Mjukvaran kan säkert bli bättre men den klarade i alla fall spela upp en blu-ray
Postad 05 April 2008 - 23:59
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Är det någon som har "The Bourne Ultimatum" och som kan testa att spela upp den i TMT? Den vägrar nämligen att spela upp den på min maskin.
Jag får bara en svart bild i någon sekund och sedan återgår TMT till sin splashbil (den med filmrullen). Det skumma är att det funkade när jag körde trial-versionen under Vista RTM, nu när jag har den köpta versionen på Vista SP1 fungerar det inte....
PowerDVD har inga problem att spela upp den.
Postad 06 April 2008 - 00:02
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
...Sedan kan jag meddela att den fulla, köpta versisonen tyvärr stör DVBviewer. Resultatet blir att den helt enkelt fryser och slutar att fungera vid kanalbyten. Skall ominstallera DVB med senare ver än jag har når jag orkar för att se om det löser sig. Annars åker TMT ut DVBViewer är ju liksom något viktigare...för mig.
Inga problem med min DVBviewer, den funkar som den ska...
Postad 06 April 2008 - 00:07
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Är det någon som har "The Bourne Ultimatum" och som kan testa att spela upp den i TMT? Den vägrar nämligen att spela upp den på min maskin.
Jag får bara en svart bild i någon sekund och sedan återgår TMT till sin splashbil (den med filmrullen). Det skumma är att det funkade när jag körde trial-versionen under Vista RTM, nu när jag har den köpta versionen på Vista SP1 fungerar det inte....
PowerDVD har inga problem att spela upp den.
Testa att slå av hardware acceleration under fliken video och se om det går bättre. Det har hjälp för mig med ett par HDDVD titlar. Blu-ray har dock fungerat fint.
Postad 06 April 2008 - 00:09
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
PowerDVD har inga problem att spela upp den. Testa att slå av hardware acceleration under fliken video och se om det går bättre.
Det har hjälp för mig med ett par HDDVD titlar.
Blu-ray har dock fungerat fint.
Ska testa, men den spelar ju upp alla andra HD DVD-skivor jag har testat (ett 20-tal) så det måste ha någonting att göra med just den här specifika skivan...
Postad 06 April 2008 - 01:49
Jensa86
-
Jensa86
-
Användare
-
-
172 inlägg
PowerDVD har inga problem att spela upp den. Testa att slå av hardware acceleration under fliken video och se om det går bättre.
Det har hjälp för mig med ett par HDDVD titlar.
Blu-ray har dock fungerat fint.
Ska testa, men den spelar ju upp alla andra HD DVD-skivor jag har testat (ett 20-tal) så det måste ha någonting att göra med just den här specifika skivan...
Den funkar faktiskt inte för mig heller, dock har jag inte provat direkt från skivan utan bara från en rippad version.
Postad 06 April 2008 - 08:29
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
...Sedan kan jag meddela att den fulla, köpta versisonen tyvärr stör DVBviewer. Resultatet blir att den helt enkelt fryser och slutar att fungera vid kanalbyten. Skall ominstallera DVB med senare ver än jag har når jag orkar för att se om det löser sig. Annars åker TMT ut DVBViewer är ju liksom något viktigare...för mig.
Inga problem med min DVBviewer, den funkar som den ska...
Tyvärr var det TMT som var problemet efter nogrant testande Efter uninstall av TMT funkar DVBviewer som den ska. Skumma är att trail:en på TMT inte var något problem med DVBviewer.
Postad 07 April 2008 - 19:26
Boftas
-
Boftas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag har testat nu med Bourne Ultim.... och det funkar fint. Kör med full versionen och ATI 2600XT som grafikkort.
Postad 07 April 2008 - 19:42
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Jag har också testat Bourne Ultimatum HDDVD från skiva i Arcsoft TMT - fick samma resultat som politby.
Postad 08 April 2008 - 09:06
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Jag har också testat Bourne Ultimatum HDDVD från skiva i Arcsoft TMT - fick samma resultat som politby.
Du har råkat ut för samma oändliga loop som jag gjorde. Om du har hamnat i läget att TMT bara hoppar tillbaka till "filmrullebilden" utan att ge dig chansen att stoppa nedladdningen av online-materialet, finns bara en sak att göra och det är att nollställa installationen av TMT, ta bort alla nedladdade .XPL-filer (du hittar dem i mappar med namnet BOURNE_ULTIMATUM på diverse ställen i systemet (beroende på om du använder AnyDVD eller ej), använd sökfunktionen i Windows, och sedan installera om TMT. Det bästa är om du har en system restore-point eller en imagebackup så att du kan återställa till en punkt innan TMT installerades. Om du har AnyDVD HD, uppgradera till senaste versionen (6.4.0.4) och markera "Rename highest XPL file" i inställningarna för HD DVD. Starta sedan upp BU och om allt gått som det ska kommer den att spelas upp utan problem och utan att försöka gå ut och ladda ned från nätet. Jag löste det hela på det sättet, tyvärr fick jag andra problem (se nästa inlägg) men de är på väg mot en lösning de också... /P-O
Postad 08 April 2008 - 09:17
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Förhoppningsvis har ingen annan råkat ut för detta, men här kommer en "heads up" om någon skulle känna igen sig: När jag hade uppgraderat till AnyDVD 6.4.0.4 och installerat fullversionen av TMT kunde jag plötsligt inte längre spela upp videofiler i Vista Mediacenter. Lång beskrivning av problemet här. I korthet var det så att TMT-installationen ställde till kaos med mina DirectShow-filter. ffdshow, CoreAVC och Haali Media Splitter slutade fungera som de skulle och videouppspelningen i Media Center blev rena röran. Det slutade med att jag fick göra en återställning till tiden före TMT, avinstallera och fullständigt rensa bort ffdshow, CoreAVC och Haali, återställa Media Library från scratch, sen ominstallera TMT och slutligen installera ffdshow igen. Det återställde uppspelning av WMV och DivX/XviD. En imagebackup för säkerhets skull och sedan in med CoreAVC och Haali igen. Just nu är jag i det läget att jag kan spela upp alla de videoformat jag använder (WMV, DivX, XviD, mp4/H.264) men jag får inget ljud, bara bild, från H.264-formatet. Detta trots att jag har ffdshow, CoreAVC och Haali konfigurerade exakt på samma sätt som innan jag installerade TMT. Dax att testa med graphedit för att försöka se vad som gått fel. Slutsatsen är att de flesta inte verkar få några problem orsakade av TMT-installationen, men i ett fåtal fall (som mitt) blir det rena kaoset. /P-O
Postad 08 April 2008 - 12:55
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
OK, efter att ha kört Graphedit kunde jag konstatera att det ser ut så här när jag försöker spela upp en H.264-video (skapad med Sonys AVC-encoder i Vegas Video 8 Pro):  Som synes har Arcsoft Audio Decoder HD installerat sig så att den tar över avkodningen av AAC-audio. Jag har tittat på merit-inställningarna med hjälp av Direct Show Filter Manager och den verkar vara installerad med högsta möjliga merit men jag vet inte hur jag ska förändra den (eller höja merit på ffdshow) för att lösa detta. Har testat lite med att ändra merit med hjälp av ffdshows egen merit-inställning men den blir bara kvar på det förinställda värdet hur jag än gör. /P-O
Postad 08 April 2008 - 14:01
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Som synes har Arcsoft Audio Decoder HD installerat sig så att den tar över avkodningen av AAC-audio. Jag har tittat på merit-inställningarna med hjälp av Direct Show Filter Manager och den verkar vara installerad med högsta möjliga merit men jag vet inte hur jag ska förändra den (eller höja merit på ffdshow) för att lösa detta.
Har testat lite med att ändra merit med hjälp av ffdshows egen merit-inställning men den blir bara kvar på det förinställda värdet hur jag än gör.
/P-O
OK, efter att ha använt Filter Manager för att ställa in merit för "Arcsoft Audio Decoder", "Arcsoft Audio Decoder HD" och "Arcsoft Audio Effects" till "do not use" fick jag ffdshow att avkoda AAC och mitt problem är löst, faktiskt utan att ha skapat problem med andra format eller med TMT i sig själv. Inte helt trivialt, stackars de satar som inte är intresserade av att mecka med registerinställningar och försöker få det här att fungera... /P-O
Postad 09 April 2008 - 07:53
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Möjligt att Politby´s problem har med mina att göra också(skall mecka vid tillfälle)
Dock så märkte jag igår att jag fick DVBVewer att inte frysa och avstanna vid kanalbyte
OM jag valde TMT´s codec´s rak av i DVBviewer. Dock är detta ett sämre alternativ
både bildmässigt/ljudmässigt och AR-mässigt(TMT & DVBviewer trivs enbart i VMr9). Väljer man något
annat får man konstigheter(inkl EVR-experiment).
Problemet är att jag normalt kör Cyberlinks codec´s i DVBViewer och vill så fortsätta göra.
Har skickat in en request till Arcsoft.
Postad 09 April 2008 - 09:10
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1770 inlägg
Har nu testat och jämfört PowerDVD med Total Media Theater och kommit fram till att jag föredrar både PowerDVDs ljud och bild. Däremot så är TotalMedias implementation i Media Center väldigt trevlig.
Jag har försökt hitta information om TMT nersamplar ljudet eller inte men har inte hittat någon som helst info från ArcSoft själva. Diskussioner om saken är igång på deras egna forum men inte ett knyst från ArcSoft själva. Då tänkte jag att jag själv skulle slänga iväg en fråga men för att kontakta dom krävs det tydligen att man har registrerat sig och för att registrera sig så krävs att man redan har köpt produkten.
Inte ens forumet kan man skriva i om man inte har ett serienummer från en köpt produkt.
Någon som har köpt TMT och kan slänga iväg en fråga till dom?
Postad 09 April 2008 - 11:09
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Har nu testat och jämfört PowerDVD med Total Media Theater och kommit fram till att jag föredrar både PowerDVDs ljud och bild. Däremot så är TotalMedias implementation i Media Center väldigt trevlig.
Jag har försökt hitta information om TMT nersamplar ljudet eller inte men har inte hittat någon som helst info från ArcSoft själva. Diskussioner om saken är igång på deras egna forum men inte ett knyst från ArcSoft själva. Då tänkte jag att jag själv skulle slänga iväg en fråga men för att kontakta dom krävs det tydligen att man har registrerat sig och för att registrera sig så krävs att man redan har köpt produkten. Inte ens forumet kan man skriva i om man inte har ett serienummer från en köpt produkt.
Jorå, jag har köpt och registrerat mig men tydligen har dom tappat bort denna registrering. Så jag kan inte ens skicka in ett 'case' (inte heller omregistrera såklart) Verkar vara en riktig soppa med deras administrativa system. Igår fick jag ytterligare utskick från Arcsoft med nedladdnings-länk fast jag redan fick det förra veckan när jag köpte produkten. Suck!
Redigerat av The Real Mr x, 09 April 2008 - 11:09.
Postad 09 April 2008 - 13:56
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Jag har försökt hitta information om TMT nersamplar ljudet eller inte men har inte hittat någon som helst info från ArcSoft själva. Diskussioner om saken är igång på deras egna forum men inte ett knyst från ArcSoft själva. Då tänkte jag att jag själv skulle slänga iväg en fråga men för att kontakta dom krävs det tydligen att man har registrerat sig och för att registrera sig så krävs att man redan har köpt produkten. Inte ens forumet kan man skriva i om man inte har ett serienummer från en köpt produkt.
Jag har köpt produkten och även registrerat mig i forumet och gjort en del inlägg. Dock tror jag det är rätt meningslöst att fortsätta fråga om nedsamplingen, dels för att det redan är så många som frågat och fått svaret från Jason, Arcsofts representant i forumet, att han "inte vet". Det är klart att han antingen vet eller enkelt skulle kunna ta reda på det, sanningen är nog snarare den att de inte vill svara på frågan och det kan man tolka på ett av 2 olika sätt: - TMT levererar ut ljudet i full bitrate, för vissa eller alla format, och man vill inte medge detta för att man då kommer att få filmindustrin och AACS på halsen, eller
- AACS har redan varit och vridit om armen på Arcsoft, så TMT samplar ned alla ljudformaten till 48kHz, men man vill inte medge detta för att det finns en del som fortfarande tror på ryktet om att TMT inte samplar ned och man vill gärna hålla det vid liv för att vinna en del poäng gentemot konkurrenterna, plus att det ser illa ut att avslöja det på ett entusiastforum.
Välj själva. Jag är personligen rätt övertygad om att det är alternativ 2 som är sanningen, jag tycker nämligen att skillnaden är klart hörbar mellan en film spelad i en standalone-spelare och samma film spelad i min HTPC - jag har jämfört "The Bourne Ultimatum" och "Blade Runner" mellan PCn och en Toshiba EP35. Visserligen inte helt godkänd A/B-jämförelse eftersom jag körde bitstream från EP35 och analogt ljud från PCn men i övrigt samma utrustning (receiver, högtalare, osv). /P-O Möjligt att Politby´s problem har med mina att göra också(skall mecka vid tillfälle) Dock så märkte jag igår att jag fick DVBVewer att inte frysa och avstanna vid kanalbyte OM jag valde TMT´s codec´s rak av i DVBviewer. Dock är detta ett sämre alternativ både bildmässigt/ljudmässigt och AR-mässigt(TMT & DVBviewer trivs enbart i VMr9). Väljer man något annat får man konstigheter(inkl EVR-experiment).
Problemet är att jag normalt kör Cyberlinks codec´s i DVBViewer och vill så fortsätta göra. Har skickat in en request till Arcsoft.
Enligt ett svar jag fick från Jason på Arcsoft är man medvetna om och undersöker problemen med merit-inställningarna.
Postad 09 April 2008 - 20:38
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Har testat mer och det tyder på Audio problem med arc när man kör denna fullversion
tillsammans med DVBViewer. Väljer man dock Arcsoft´s ljud decoder så verkar det lösa sig
(skall testa lite mer). SÅ med väldigt stor tro är detta rellaterat till Politbys problem.
Arcsoft som spelare fungerar som tänkt även om jag enbart använder den till backupat Media på HDD.
För att spela HD-DVD/BD från skiva använder jag PowerDVD Ultra.
För den som är intresserad ser ni inställningarna i DVBViewer för att slippa låsning och krash.
Givetvis är det inte acceptabelt att det är på detta sättet och jag hoppas Arcsoft fixar detta
så jag/andra kan återgå till att ha Cyberlinks ljud codec´s.
För den som är ny så har jag kört PowerDVD Ultra för HD-skivor samt DVBviewer med
Cyberlinks codec´s rakt igenom under fler år vilket har fungerat klanderfritt.
Sedan installation av Arcsoft "full" (tänkt enbart för HDD-uppspelning) dessa problem
Postad 17 April 2008 - 17:28
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
I dag testade jag för första gången att spela upp en standard-DVD i TMT. Till min förvåning upptäckte jag att bildkvaliteten var som en DivX-rip med låg bitrate, dvs kass. Taggiga konturer, artefakter, och hela bilden ger ett "kornigt" intryck.
Någon annan som sett det här problemet?
/P-O
Postad 17 April 2008 - 22:08
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
I dag testade jag för första gången att spela upp en standard-DVD i TMT. Till min förvåning upptäckte jag att bildkvaliteten var som en DivX-rip med låg bitrate, dvs kass. Taggiga konturer, artefakter, och hela bilden ger ett "kornigt" intryck.
Någon annan som sett det här problemet?
/P-O
Testade själv ikväll eftersom jag inte kört en vanlig DVD. Filmen "Riddick" såg lika bra/dålig ut som i MPC eller PowerDVD. Alltså inte sämre i TMT än övriga.
Postad 29 July 2008 - 22:16
Unregistered1004f393
-
Unregistered1004f393
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Halloj!
Är det nån här som har samma problem som jag har när det kommer till TMT? Jag kör med DualView, då är min LCD-TV den sekundära monitorn och Vista Media Center körs med enkelhet. Men när jag installerade TMT och skulle köra det så startas det på min primära bildskärm, vilket är fasligt irriterande. Jag var i kontakt med ArcSoft om detta och dom säger bara att deras programvara inte har stöd för DualView och det inte är något att göra åt saken.
Är det nån som har någon idé om hur man kan lösa detta? Går det att tvinga ett program att startas på en specifik skärm?
Anyone?
Tack å bock!
Postad 29 July 2008 - 22:23
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Går det att tvinga ett program att startas på en specifik skärm? Ultramon ska kunna lösa detta.
Redigerat av qahwa, 29 July 2008 - 22:24.
Postad 29 July 2008 - 23:48
Unregistered1004f393
-
Unregistered1004f393
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Jag har testat Ultramon, men problemet med det programmet är att det endast kan köra genvägar och kan inte läggas direkt på en .exe fil. Jag har letat efter andra program som liknar Ultramon, men utan resultat.
Postad 30 July 2008 - 20:53
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Nu har jag ingen erfarenhet av varken TNT eller Ultramon... Det finns ju en del script till Ultramon: http://www.realtimes...tramon/scripts/Tror en kombination av LaunchApp och LaunchVideo kan lösa ditt problem.
Postad 31 July 2008 - 17:17
Unregistered1004f393
-
Unregistered1004f393
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Tackar! Det verkar ju som att det där scriptet ska göra susen. Nu är bara problemet att jag inte har en susning om hur man ska få det att fungera...
Nån som har nån idé?
Är det nån som vet om man kan ändra sökvägen till TMT i Windows Media Center menyn? Isf skulle man kunna peka den direkt på en .lnk fil som styrs av UltraMon....
Redigerat av Unregistered1004f393, 31 July 2008 - 19:21.
Postad 02 November 2008 - 22:04
Slangare
-
Slangare
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Installerade TMT trial.
Skulle testa att spela upp polarens rippade BD på mitt G45 i Vista Tv Pack.
Det går inte att spela upp från själva BD menyn.
Det står nåt i stil med "Doesn't support format".
Men den spelar upp själva datafilen fint.
Försöker att köra en BD-ISO via daemon iom att jag inte köpt spelare än.
Men det skall väl funka?
Någon som kan guida?
Är det så att trialen inte spelar upp BD?
Redigerat av Slangare, 03 November 2008 - 22:11.
Postad 27 March 2009 - 11:28
bolor
-
bolor
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Totalmedia theatre 3 släpptes i veckan och har fått otroligt bra recensioner hittils. HD-ljud ska funka med Asus HDAV1.3 helt ok (några säger även att HD-DVD funkar bitstreamat nu) och överlag stabilt och bra.
Rabattkod "madness09" ger 30% rabatt fram tills idag. Blir ett köp för mig inför leveransen av HDAV-kortet på måndag
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|