Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Montera nätbrunn

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 May 2005 - 07:28

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Det kan ju vara bra att byta ut originalströmkablarna mot bra, skärmade sådana. Ibland är det enkelt, men ibland är originalkabeln fast. Det kan i en del apparater gå relativt enkelt att ta bort denna och montera dit en nätbrunn, har jag hört... har nämligen inte prövat på detta själv.

* Något speciellt att tänka på (mer än att dra ur kabeln ur vägguttaget först)?
* Är Clas Ohlsons nätbrunnar bra nog? Vad annars?
* Några speciella "no-no" som den ovane lätt kan råka göra? :blink:

Postad 03 May 2005 - 08:02

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Har själv funderat på att montera in dessa i mina "antika" apparater med fast sladd.

Postad bild

Artikelnummer 69-666-00...

Kan passa på tråden och fråga om det finns några nackdelar med dessa jämför med "vanliga" utan skydd.

Postad 03 May 2005 - 08:24

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Är inte enheten som du sätter brunnen i byggd för att vara jordad så ser jag personligen ingen riktig mening med att sätta på en bättre brunn + skärmad kabel... Är det dock en jordad produkt vi pratar om ser jag inga negativa sidor med att löda på en brunn så du kan använda vilken kabel du vill..

Min 5 år gamla Yamaha fick den behandlingen i våras och jag anar mig till en bättre fasthet i basen. Det kan dock vara den gamla boven psykoakustiken som talar till mig :blink:

Postad 03 May 2005 - 08:25

primeaniac
  • primeaniac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Då jag monterade nätbrunn på min cdspelare så frågade lite på RC (Umeå) och en nissen jag snacka med där sa att Inte skulle sätta in en brunn med filter utan en helt vanlig, han sa inte direkt varför heller men han moddade mycket och är insatt.

Postad 03 May 2005 - 09:41

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Det brukar väl sägas att många enklare filter är "dynamikbegränsande" och gör mer skada än nytta...

När det gäller skärmade kablar och ojordade apparater så är det ju så att man vill undvika att strömkabeln stör signalkablar och skärmen fästs då enbart i ena änden. Den funktionaliteten får man då även om inte apparaten är jordad. Däremot missar man det extra skydd som apparaten får av sina komponenter om kabeln är jordad.

Postad 03 May 2005 - 09:42

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3403 inlägg
  • 0
Köp grejer som har nätbrunnar redan ifrån början istället :unsure:
Så enkelt o smidigt när man enkelt kan byta kabel till en lite bättre.

Postad 03 May 2005 - 09:49

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Jo, de nya grejorna är ju så. Men en del äldre, och billigare, grejor kommer ju med fast kabel... :unsure:

Postad 08 May 2005 - 22:43

Unregistereda44e9ce4
  • Unregistereda44e9ce4
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Det brukar väl sägas att många enklare filter är "dynamikbegränsande" och gör mer skada än nytta...

Det är väl inte en nackdel om ett nätfilter är "dynamikbegränsande"?
Men det viktiga är att det är störningarnas dynamik som det begränsar.
Och tyvärr gör nätfilter inte alltid det, det kan tom ge upphov till mer störningar.
Om filtret är feldimensionerat, och det kan även dyra filter vara i förhållande till den apparat som skall filtreras, kan det bli resonans mellan filtret och apparatens nätdel och på så sätt förstärks vissa frekvenser och störningar.

Innan man skaffar ett filter bör man därför mäta, helst frekvensanalysera, sin 230V,
Behövs det ett filter?
Köp/bygg och installera
Repetera mätningarna; vad blev skillnaden?

Det är inte särskilt svårt, eller ens särskilt dyrt, att göra dessa mätningar mha av sin dator.
Jag hittade en beskrivning av hur man gör på nätet, tyvärr har jag inte kvar länken. Den som är intresserad kan prova att Googla

När det gäller skärmade kablar och ojordade apparater så är det ju så att man vill undvika att strömkabeln stör signalkablar och skärmen fästs då enbart i ena änden. Den funktionaliteten får man då även om inte apparaten är jordad.

Stämmer verkligen detta?

Enl min erfarenhet är det tyvärr ofta så att en skärm som bara är ansluten i ena änden, i detta fallet antar jag till chassiejord i apparaten, kan fungera som antenn och på så sätt plocka upp och leda in störningar till (chassi)jorden i apparaten.
Dessa störningar behöver inte leda till sämre ljud, om nätdelen är väl dimensionerad, men det är inte alltid fallet ens med dyra apparater.
Tex:
Bara för att transformatorn är tung behöver CMRR(rätt förkortn?) inte vara hög.

Att en skärm som bara är ansluten i en ände kan fungera som en antenn är välkänt sedan länge hos de som löder sina egna signalkablar.
Redan 80-talet var det ett tag populärt med sk semibalanserade signalkablar. Dvs en skärmad två-ledare med skärmen bara ansluten i ena änden, det var många som fick störningsproblem med den sortens sladdar.
Detta pga av att skärmen fungerar som antenn.

Ett sätt att minimera nätbundna störningar i ojordade apparater är att se till att stickkontakten på alla apparater är vänd åt rätt håll.
Även om det är växelström i vägguttaget så hamnar chassijorden hos nätanslutna apparater ofta på olika potential (bla pga trafona är lindade inifrån och ut, eller utfrån och in).
Rätt håll på stickkontakten finner man genom att koppla ur alla signalkablar och mäta potentialen(dvs spänningen) mellan de olika apparaternas chassijord.
Denna potential ger upphov till jordströmmar och bör alltså minimeras.

Se dessutom till att inte ha några lampor med dimmers, eller andra reglerade apparater/tyristorer, inkopplade på samma säkring, allra helst inte på samma fas, som ljudapparaterna.

Vill man filtrera nätbundna störningar i ojordade apparater är det bästa sättet att sätta en ferritkärna om nätkabeln.
De säljs på tex http://www.elfa.se och Kjell&Co, http://www.kjell.com,
Ferritkärnor kostar inte så mkt och skapar inte heller egna problem.
Hos Kjell kostar de bara 19:-/st
http://www.kjell.com...tem=90329&path=
(Tydligen en poppis produkt, eftersom den är slut i de flesta affärerna!)

Sätt en ferritkärna om varje ojordad nätsladd där den går in i apparaten, och gärna om förlängningssladdar/grenkontakter oxå.
Hos den som är noggrann kan apparater som drar mkt ström och har switchade nätdelar gärna få en ferritkärna i varje ände av nätsladden.

Kabeltv-/Central-antenn kan oxå ge upphov till störningar, det finns speciella filter för det, oxå hos Elfa och Kjell tror jag.

Vill man vara ännu noggrannare med elen finns det mer att tjäna på att ta hem en elektriker för att installera en särskild säkring och ledning enbart till ljudanläggningen än att intallera ett nätfilter, eller skärmade nätsladdar, på chans.
Med en egen säkring för ljudapparaterna kan det vara dax för att modifiera apparaterna till jordad (nät)anslutning och ansluta dem med skärmade nätkablar.
Den separata nätledningen från den dedicerade säkringen bör då också vara skärmad eller åtminstone en sån där tvinnad historia som man installerar hos el-allergiker.

Det finns alltså en del man kan göra med 230V för att minimera störningar och förbättra ljudet.
Men att på chans montera filter och/eller skärmade apparatanslutningar kan istället introducera mer störningar.

Mät först din 230V för att vara säker på att det finns några problem där och koppla inget i 230V om du inte vet väldigt mycket om vad du håller på med.

Postad 02 March 2006 - 23:08

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

• 824 inlägg
  • 0
Tänkte byta nätbrunn i min harman kardon 3480? Är det svårt?

Postad 03 March 2006 - 02:55

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Skulle inte rekomendera att sätta dit någon nätbrunn med filter i, sätt hellre dit en omagnetisk "vanlig" - finns att köpa från bla Svalander.

//Passerati

Postad 03 March 2006 - 09:00

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

• 824 inlägg
  • 0
Ja så klart att man inte ska sätta i en med filter, en helt vanlig alltså köper nog en på Elfa!

Postad 04 March 2006 - 20:59

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

• 824 inlägg
  • 0
Så här blev resultatet riktigt bra!

Bifogad fil(er)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.