Postad 16 December 2004 - 12:23
Postad 16 December 2004 - 12:50
Varför skulle du stämma nån för att du har kassa ögon, det är väl inte deras fel...?För min del så innebär problemet med eye strain numera att jag inte kan titta på DLP-bild öht...
Alltså tror jag inte problemet är överdrivet eftersom jag tidigare aldrig fått problem med någon annan bildvisare. Pga. det eye strain jag fått under hösten när jag tittat mkt på film med DLP-proj kan jag numera inte ens titta på 50 Hz TV. Jag måste dessutom ha upplyst i rummet nu när jag tittar på film med min 100 Hz TV.
Jag funderar allvarligt på att stämma någon, men tyvärr är ju inte detta USA så det blir nog lönlöst.
Mina ögon har blivit väldigt ljuskänsliga från att tidigare ha varit extremt tåliga.
(jag brukade tidigare ha beckmörkt i rummet när jag kollade på TV med extremt hög kontrast på både monitor och TV --- numera måste jag ha tänt i rummet...)
Postad 16 December 2004 - 13:31
Jag trodde meningen med att titta på film var att leva sig in i filmen och följa med i handlingen. Detta tror jag personligen kan underlättas av en bra och naturtrogen bild.Att vissa anser man inte bör koncentrera sig på bilden, för då kan man uppleva dessa problem lättare, ja då kan man ju lika gärna köpa den billigaste projektorn som finns, eftersom bildkvaliten inte spelar roll.
Detta kanske inte är relevant, men undrar ändå. I så gått som alla presentationssalar idag så sitter det DLP projektor, förutom några CRT här o var (det är iaf vad jag upplevt). Är det endast vid film och rörliga bilder som folk börjar känna av att det gör ont i ögonen? Jag har inte hört en enda männinska som klagat på ont i ögonen efter ha varit på föreläsningar. Eller kan kanske det bero på att man inte sitter och tittar helt koncentrerat på bilden utan på den som talar?
Postad 16 December 2004 - 13:48
Öööhh..? Nog är det väl ändå övervikt för LCD:er på detta område? Tycker inte alls det är lika ofta som man ser DLP:er i konferensrum m.m. Visst förekommer det, men inte till övervägande del tycker jag...I så gått som alla presentationssalar idag så sitter det DLP projektor, förutom några CRT här o var
Å andra sidan ligger det nog lite i det som du säger. Tror inte att det är alls lika ansträngande att sitta i ett upplyst rum och kika på ett statiskt Excel-ark i en kvart som det är att se på en film med mkt rörelse i ett rum med mer dämpad belysning (och förmodlligen större bildyta i förhållande till betraktningsavståndet)...
Nu när jag tänker efter så har jag aldrig sett t.ex. RBE vid datapresentationer med DLP - bara vid filmtittande.
Möjligen utnyttjas den extremt höga uppdateringsfrekvensen som DLP har bättre med statiska bilder än med rörliga bilder..?
Postad 16 December 2004 - 14:23
Åtminstone tänker jag mig att i ett extremfall, säg en panel med 16 x 9 pixlar (144 pixlar totalt) så blir färgflimmer och regnbågar etc betydligt värre än i ett motsatt extremfall med säg 16 miljoner x 9 miljoner
(Regnbågar borde iallafall bli kortare (längdmässigt ej tidmässigt) med högre upplösning).
Är det någon som har erfarenhet av att lägre upplösning med DLP skulle vara jobbigare att titta på än hög upplösning ?
Redigerat av Unregisteredca13620a, 16 December 2004 - 14:25.
Postad 16 December 2004 - 14:49
Du kanske hade 2 mikrovågsugnar på varje sida om hufvudet, med luckan öppen och full fräs? Tänkte bara... det kanske inte var DLP'n...
*Ironi off...*
Redigerat av Mozez, 16 December 2004 - 14:51.
Postad 16 December 2004 - 16:14
Jag förstår att man säger att det enbart är DLP när man upplevt det så, men så säger ju garanterat även alla som blir botade från diverse sjukdomar med sockerpiller att det är medecinen innan dom vet....oavsett om det nu är så i detta fallet att det psykiska spelar in eller inte så är det ju vad som skulle sägas innan man vet annat... Och ett förtydligande nu igen, då jag annars kommer få tio svar om det: jag säger inte att det ni skriver är rena placebo-effekter...läs mina tidigare inlägg.
Och återigen...ni kan ju inte bli arga för att vi ifrågasätter varför ett fåtal människor upplever så starka symptom enbart efter att ha kollat på en DLP projektor, när majoriteten verkar klara sig fint.
Gör ni det är det ju ni som är trångsynta, inte vi. Både jag och krasse har ju tex flera gånger skrivit att vi inte utesluter något, så visst KAN det vara så att enbart DLP tekniken i sig på vissa människor framkallar så starka symptom...men innan vi vet mer tycker jag att det är helt rätt att ifrågasätta, eller se om man kan hitta bidragande orsaker.
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 16 December 2004 - 16:26.
Postad 16 December 2004 - 16:37
Som sagt, bara för dom flesta personer inte hör någon skillnad mellan DTS och DD, MP3 128kbps och original wav, chroma buggen och utan, etc gör ju inte att dessa problem inte finns. Det är just det som jag anser är problemet, att man bara ser till sitt eget hus och vad man själv upplever. Att ingen här har något emot att påstå det finns skillnader mellan MP3 och wav, när 90% av svenska folket inte hör någon skillnad. Så, har vi alla fel då med eller? Placebo?Kan vi inte försöka hålla diskussionen lite vettigare nu?
Jag förstår att man säger att det enbart är DLP när man upplevt det så, men så säger ju garanterat även alla som blir botade från diverse sjukdomar med sockerpiller att det är medecinen innan dom vet....oavsett om det nu är så i detta fallet att det psykiska spelar in eller inte så är det ju vad som skulle sägas innan man vet annat... Och ett förtydligande nu igen, då jag annars kommer få tio svar om det: jag säger inte att det ni skriver är rena placebo-effekter...läs mina tidigare inlägg.
Och återigen...ni kan ju inte bli arga för att vi ifrågasätter varför ett fåtal människor upplever så starka symptom enbart efter att ha kollat på en DLP projektor, när majoriteten verkar klara sig fint.
Gör ni det är det ju ni som är trångsynta, inte vi. Både jag och krasse har ju tex flera gånger skrivit att vi inte utesluter något, så visst KAN det vara så att enbart DLP tekniken i sig på vissa människor framkallar så starka symptom...men innan vi vet mer tycker jag att det är helt rätt att ifrågasätta, eller se om man kan hitta bidragande orsaker.
Nej, så är ju inte verkligheten. Sanningen är att det är skillnad på MP3 och wav, RBE och eye strain är också faktiska problem. Så om ni vill ifrågasätta oss med dom problemen, bara för vi är ett fåtal, så ska vi även ifrågasätta skillnaden mellan mp3 vs wav, kablar, DTS, etc.
Så kan vi släppa detta om placebo och försöka få en debatt varför vi får dessa problemen?
Mvh
Mattias
Postad 16 December 2004 - 17:09
Tydligen inte eftersom jag skriver gång på gång att jag inte tror det är placebo-effekter.Så kan vi släppa detta om placebo och försöka få en debatt varför vi får dessa problemen?
Och förövrigt är det inte ER vi ifrågasätter, utan det ni säger er uppleva. Knappast konstigt att man ifrågasätter. Se det inte som att vi försöker säga att ni har fel, utan som att vi försöker komma fram till varför vissa får så mycket värre symptom än andra...extra underligt är det bara eftersom det är hyffsat få som upplever det så starkt. Det gör det inte mindre sant, bara att man har ännu mer anledning att tro att andra saker åtminstone spelar in.
Postad 16 December 2004 - 17:24
För det första:
Är det möjligt att din "misshandel" av ögonen har åstadkommit en slags "ackumulerad" skada som helt enkelt bara har "triggats" av DLP?4) Som jag tidigare nämnt var mina ögon fantastiskt tåliga innan jag gick ner mig i DLP-träsket. I många, många års tid tittade jag väldigt mycket på film och spelade TV-spel med 50 Hz TV i ett helt mörklagt rum, ofta 5-6 timmar i sträck utan att någonsin ens få den minsta tillstymmelse till eye strain. Jag gillade inte ambient light utan dånade på med närmast stroboskopiska effekter under många år utan att känna ens en antydan till eye strain. Jag var även i min ungdom på rave-partyn ibland, där olika kraftfulla stroboskop var ett stående inslag (och nej, jag använde inte droger under dessa rave-partyn). Dessa stroboskop kan ju ge även det mest hårdnackade Goa Trance - freaket epileptiska anfall men även mot detta visade jag mig vara extremt motståndskraftig. Jag fick varken eye strain, illamående eller någonting annat än välbefinnande och energikickar under dessa fysiskt krävande sessioner (och återigen: jag använde INTE droger )
M.a.o. Kan det vara så att det problem som dlp-tekniken har utlöst i ditt fall, bara var "droppen som rågade måttet"?
Kan någon med säkerhet säga att inget annat har bidragit till dina problem (utan att för den sakens skull utlösa dom), anathema?
Ärligt talat så tycker jag sylvesters tidigare förklaring (eller teori) om någon slags kronisk inflammation som en möjlig anledning till att dina problem är bestående, verkar vara rimlig...
För rättvisans skull så skall det väl också nämnas att "dvärgen" inte bara ställer till sattyg, han har faktiskt "botat" människor med alla möjliga sjukdomar.Ett litet tillägg bara:
Dvärgen som jag nämnde har även en kompis som kallas för Placebo. De brukar hjälpas åt för att ställa till sattyg för människor.
Att placebo-effekten (eller dina dvärgar och demoner, om du så vill) både kan lindra och i vissa fall t.o.m. har botat både livshotande sjukdomar är något som de flesta känner till och som inte många längre ifrågasätter.
Så varför förlöjliga placebo-effekten när det handlar om en effekt med "negativt" resultat?
Ett citat ifrån B8 som jag också reagerade på...Blir du mer magsjuk när du fokuserar och tänker på din magsjuka?
Mitt svar på din fråga är att jag definitivt känner mer sjuk om jag tänker på min magsjuka. Om jag är mer eller mindre sjuk har inte så stor betydelse i praktiken, fokuserar jag på att "känna" efter så blir det symtomen definitivt förvärrade...
Å andra sidan är jag medveten om detta så kan jag istället koncentrera mej på att INTE känna efter hur dålig jag är, eller koncentrera mej på något positivt istället så får jag en motsatt effekt och mår lite bättre...
Det känns iallafall så...
Och så tar vi det första jag reagerade på (och kanske med den kraftigaste reaktionen)...
Kan det inte bara få vara så att vissa mår illa av DLP och vissa inte gör det?? Vad är problemet med det? Är ni aktieägare i Texas Instruments??
Trodde inte att JAG skulle behöva tala om vad "problemet är"
Men, men...
Problemet är ju att vissa personer mår dåligt och att det finns teorier om huruvida dlp kan utlösa eller ge upphov till dessa personers problem...
DET är iallafall skäl nog för mej att skriva i tråden. Frågan tycker jag antyder att man ska låta bli att diskutera och fundera kring dessa problem och bara acceptera dom, men det ligger inte i min natur att bara "accpetera" något, jag föredrar hellre förstå hur det "hänger ihop".
EDIT: Formulerade om vissa delar av mitt inlägg som kanske hade kunnat uppfattas som provocerande.
Jag är förvisso trött, men inte ute efter att "trampa någon på tårna" eller på något annat sätt provocera...
Redigerat av Unregistered959, 16 December 2004 - 18:24.
Postad 16 December 2004 - 18:27
Nej ok, du har sagt ett antal ggr att det inte är placebo, men du antyder konstant att det är troligare det är våra psyken än att det faktiskt är ett problem med JUST DLP!!Tydligen inte eftersom jag skriver gång på gång att jag inte tror det är placebo-effekter.Så kan vi släppa detta om placebo och försöka få en debatt varför vi får dessa problemen?
![]()
Och förövrigt är det inte ER vi ifrågasätter, utan det ni säger er uppleva. Knappast konstigt att man ifrågasätter. Se det inte som att vi försöker säga att ni har fel, utan som att vi försöker komma fram till varför vissa får så mycket värre symptom än andra...extra underligt är det bara eftersom det är hyffsat få som upplever det så starkt. Det gör det inte mindre sant, bara att man har ännu mer anledning att tro att andra saker åtminstone spelar in.
nins parallell var klockren! Läs igenom och begrunda igen.
(Har inte orkat läsa Anathemas och krasses grejjer än, men ska väl s småningom
Det sista du skrev där nerevarine var nog det klokaste du skrivit hittills, vad det är som gör att vissa får det och andra inte utan att ifgrågasätta själva existensen av fenomenet. Dock tycker inte jag att du kört på den linjen någonsin i dina inlägg tidigare. Du kanske ska läsa igenom dina egna inlägg ett par gånger till istället för att be andra göra det
Postad 16 December 2004 - 19:57
Nu undrar ni kanske vad detta inlägg syftar till?
Absolut ingenting, bara en allmän uppmaning till er alla att "make love, not war" och kanske glädja er åt att vi är ett gäng som gillar att se på film?
Anathema:
Jag hoppas verkligen att du får ordning på dina ögonproblem, det kan inte vara kul i längden. Personligen tror jag inte att man kan skylla varken på DLP eller dvärgar, snarare den långvariga "misshandeln" utav dina ögon vilket framkallat någon typ av "infektion" eller "retning" på dina synnerver. Nu är jag inte mer läkarutbildad än man blir av att följa Cityakuten eller Tredje skiftet så du får välja vad vill tro på i av mina ord, men ja
g hoppas att du meddelar oss ditt resultat efter du varit hos "farbror doktorn". ps, det du verkar lida av är ju lite som den där killen i Uppdrag granskning, i Göteborg ,som är ljusallergiker. ds.
Redigerat av Unregistered241397ab, 16 December 2004 - 20:12.
Postad 16 December 2004 - 21:29
Gillar och gillar... jag gillar DLP'ns bild, men jag gillar inte effekterna DLP har på mina ögon... Jag är definitivt inte här och skriver för att övertyga någon att LCD är en bättre teknik. Så det snacket går inte hem!Det är nästan alltid underbart att läsa dess trådar om LCD/DLP/CRT anhängarna. Det verkar som om vi människor alltid måste ha en övertygelse som vi kämpar för med näbbar och klor för att övertyga sina"motståndare" att de har fel. Varför inte bara acceptera att en del gillar LCD, och en del gillar DLP resp CRT? Nej istället för det så hävdar vi det ena värre än det andra för att bevisa något som ändå aldrig går att bevisa.
Nu undrar ni kanske vad detta inlägg syftar till?
Absolut ingenting, bara en allmän uppmaning till er alla att "make love, not war" och kanske glädja er åt att vi är ett gäng som gillar att se på film?
Anathema:
Jag hoppas verkligen att du får ordning på dina ögonproblem, det kan inte vara kul i längden. Personligen tror jag inte att man kan skylla varken på DLP eller dvärgar, snarare den långvariga "misshandeln" utav dina ögon vilket framkallat någon typ av "infektion" eller "retning" på dina synnerver. Nu är jag inte mer läkarutbildad än man blir av att följa Cityakuten eller Tredje skiftet så du får välja vad vill tro på i av mina ord, men ja
g hoppas att du meddelar oss ditt resultat efter du varit hos "farbror doktorn". ps, det du verkar lida av är ju lite som den där killen i Uppdrag granskning, i Göteborg ,som är ljusallergiker. ds.
Sen är det väl synnerligen märkligt att Anathema långvariga misshandel av sina ögon just precis nådde sin kulmen just precis efter han börjat se på DLP.
Ska jag vara helt ärlig, och nu kommer jag att trampa på tår, så har ingen av "er" (ni vet vilka ni är) än erkänt till fullo att RBE/eye-strain finns till 100% och kan orsakas av enbart DLP till 100%! För hur ni än vill få det till att det är en samlad serie händelser som utlöser detta, eller att psyken/placebo spelar in, så är inte så fallet alltid så, säkert ibland, men absolut inte alltid (<-- 4 komman i en mening, klå det!)! Prova istället att utgå från att "vi" har rätt!
Postad 16 December 2004 - 21:31
Problemet är ju att vissa personer mår dåligt och att det finns teorier om huruvida dlp kan utlösa eller ge upphov till dessa personers problem...
DET är iallafall skäl nog för mej att skriva i tråden. Frågan tycker jag antyder att man ska låta bli att diskutera och fundera kring dessa problem och bara acceptera dom, men det ligger inte i min natur att bara "accpetera" något, jag föredrar hellre förstå hur det "hänger ihop".
När du skriver "det finns teorier om huruvida dlp kan utlösa eller ge upphov till dessa personers problem" så ger du uttryck för att du hyser ett tvivel om ifall DLP kan orsaka illamående, yrsel eller eye strain hos vissa individer när jag VET att DLP kan orsaka det. Helt enkelt för att jag har råkat ut för det.
Anathema vet också.
Självklart kan det vara så att jag varje gång jag mått illa av att se på DLP har ätit dåliga pannkakor och stått/suttit i fel riktning kontra jordstrålningen samtidigt som jag har tänkt negativa tankar, men det är isåfall ett mkt olyckligt sammanträffande.
Frågan antyder inte alls att man skall sluta diskutera problemen. Konstigt att du tror att jag inte vill diskutera dem eftersom jag rätt ofta diskuterar detta i liknande trådar.
Jag "bara accepterar" inte problemen heller. Däremot anser jag att det är DLP-tekniken som behöver förändras, INTE vi som mår illa av dem.
Det är inget jätteproblem, jag är rätt så nöjd med min LCD, men det är mkt retfullt att man skall bli fysiskt dålig av en annan teknik som förutom dessa problem har överlägsen bildkvalitet. Retfullt som attan. Och man blir inte gladare av att folk gång på gång antyder att man hittar på eller är knäpp eller ngt liknande...
OM det är så att mina synapser eller ngt annat fysiskt påvisbart eller t.o.m. något psykiskt (fast jag betvivlar det) gör att jag är extra känslig för DLP:er, så ser jag ändå helst att DLP-tekniken ändras så att dessa problem inte triggas hos mig. Eller att LCD:er blir lika bra, eller att CRT:er kunde väga 5 kg, eller att ngn annan bra teknik som inte får mig att må dåligt dyker upp.
Det enda som jag rimligtvis skulle kunna göra själv för att få det att försvinna är ju trots allt att sluta inbilla mig ifall det nu är det jag gör. Övriga åtgärder ligger långt utanför mina kompetensområden. Jag är varken neurokirurg eller elektronikingenjör...
Postad 16 December 2004 - 21:32
När skall du till ögonläkaren och kolla dina ögon? Jag hoppas för din skull (och oss andra) att du åkt på en vanlig släng av ögoninfektion eller någon annan form av retning i ögat.
Hoppas att det löser sig för dig...
Postad 16 December 2004 - 21:34
Lyckas du med denna uppmaning så blir jag överlycklig!Ska jag vara helt ärlig, och nu kommer jag att trampa på tår, så har ingen av "er" (ni vet vilka ni är) än erkänt till fullo att RBE/eye-strain finns till 100% och kan orsakas av enbart DLP till 100%! För hur ni än vill få det till att det är en samlad serie händelser som utlöser detta, eller att psyken/placebo spelar in, så är inte så fallet alltid så, säkert ibland, men absolut inte alltid (<-- 4 komman i en mening, klå det!)! Prova istället att utgå från att "vi" har rätt! wink.gif Ägna 4 minuter åt att försöka se det från våran sida!
Ibland känns det som om man har hamnat i The Twilight Zone i dessa ändlösa DLP-debatter.
Postad 16 December 2004 - 21:34
Det hoppas jag verkligen också.När skall du till ögonläkaren och kolla dina ögon? Jag hoppas för din skull (och oss andra) att du åkt på en vanlig släng av ögoninfektion eller någon annan form av retning i ögat.
Postad 16 December 2004 - 21:50
Det dyker upp person efter person som i olika forum helt separata från varandra undrar vad det är som dem upplevt utan att någonsin läst om det förut.
Jag gillar DLP, jag äger DLP och jag får ibland eyestrain av DLP (vilket jag absolut inte får av andra tekniker) och jag vet till 100% att det är just DLP som orsakar att jag får eyestrain.
Postad 16 December 2004 - 22:07
Inte min mening att skrämma upp någon. Men en varning tror jag kunde vara på sin plats. Sedan är det upp till var och en hur man vill ta till sig informationen. Precis som Arioch så skulle jag aldrig sätta mina barn framför en DLP-bild. Tycker att ni andra borde följa det rådet också.
Och för er som inte fattade det så visste jag inte ens vad eye strain var innan jag fick min DLP. Hade varit hos linsdoktorn på vanlig linskoll strax innan och allt var perfekt med mina ögon. Sedan fick jag ont i ögonen första gången jag körde igång min projje. En känsla jag aldrig upplevt tidigare. Något som sedan blev värre och värre. Det var därför jag gjorde mig lustig över dvärgen och Placebo. Eftersom jag är snart färdigutbildad psykolog så vet jag en hel del om Placebo. Det bygger på att man förväntar sig att något ska hända. (vilket de flesta säkert redan vet) Jag hade ingen sådan förväntan överhuvudtaget. Case closed.
Jag vet inte hur jag kan skriva detta på ett tydligare sätt så att alla förstår:
Det VAR DLP som gjorde att jag nu har problem med mina ögon.
Hur stor sannolikheten är för att andra ska drabbas vet jag inte. Det kan vi bara spekulera om. Mitt tips är dock att känner du eye strain när du testar DLP så skippa DLP helt och köp en LCD el CRT istället. Det kommer jag att göra när mina ögon blivit helt återställda vilket jag är övertygad om att de kommer att bli. Eftersom jag tror och förväntar mig att mina ögon kommer att bli bättre om jag minimerar TV-tittande och datoranvändande så ökar också sannolikheten för att detta ska ske.
Detta mina damer och herrar kan i så fall innebära en viss placeboeffekt. Helt utan inblandning av dvärgar och andra lustiga filurer.
Trevlig jul allihopa!
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 16 December 2004 - 22:26.
Postad 16 December 2004 - 22:09
En sund inställning tycker jag. Är du bara försiktig så är det säkert lugnt.Jag brukar inte vara den som talar mot DLP heller utan brukar alltid tala för den gentemot andra tekniker men som jag sa i en tidigare post, att försöka ignorera problemen som faktiskt finns för en del med DLP är ungefär som att vara som en struts som stoppar huvudet i ett hål. Fan det är mörkt och jag ser ingen därför om nån säger dem ser mig så måste han ju ha fel...
Det dyker upp person efter person som i olika forum helt separata från varandra undrar vad det är som dem upplevt utan att någonsin läst om det förut.
Jag gillar DLP, jag äger DLP och jag får ibland eyestrain av DLP (vilket jag absolut inte får av andra tekniker) och jag vet till 100% att det är just DLP som orsakar att jag får eyestrain.
Postad 16 December 2004 - 22:12
Däremot har jag fått upprepa mig om enbart just det jag sagt om placebo-effekter, även fast jag skrev redan från början att jag inte trodde att just detta vara rena placebo-effekter...det är det som gjort en rad av mina inlägg väldigt enformiga. Och säkerligen även därför du och vissa andra hängt upp sig på den biten, och missat eller glömt det jag försökte få fram från början.
Postad 16 December 2004 - 22:20
Dvs. jag känner direkt om det är 50/60 Hz eller 100/120 Hz.
Jag känner också direkt om bilden projiceras av en DLP-proj eller av en LCD-proj. Är det DLP så skär det i ögonen direkt. Även av en 50 Hz TV blir jag direkt trött i ögonen. Annars tycker jag egentligen precis som nin att 50 Hz TV ger bättre bild än de flesta 100 Hz TV...
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 16 December 2004 - 22:20.
Postad 16 December 2004 - 22:22
Det är korrekt uppfattat.När du skriver "det finns teorier om huruvida dlp kan utlösa eller ge upphov till dessa personers problem" så ger du uttryck för att du hyser ett tvivel om ifall DLP kan orsaka illamående
Jag har inte bara tvivel utan också funderingar och en viss oro. Men jag förnekar inte att det finns människor som får problem när dom ser på dlp-projicerad bild...
Det är sådana här påståenden jag hänger upp mej på. Anledningen är att det inte räcker för mej att någon säger att dom VET att det är så. OM det är så vill jag veta VARFÖR det är så......när jag VET att DLP kan orsaka det. Helt enkelt för att jag har råkat ut för det.
Jag har alltid funkat på det sättet. Har en kula rullat nerför en backe så har jag banne mej, tagit reda på VARFÖR...
Det är en "åkomma" som jag lider av och enda botemedlet är fakta och massiva mängder information...
DET har du sagt hur många gånger som helst och det för fortfarande inte diskussionen vidare i någon konstruktiv anda.Jag "bara accepterar" inte problemen heller. Däremot anser jag att det är DLP-tekniken som behöver förändras, INTE vi som mår illa av dem.
OM det finns något i DLP-tekniken som utlöser ögonbesvär m.m. hos ett litet fåtal personer, så löser man inte problemet genom att "rätt och slätt" konstatera att ett fåtal personer har problem.
Vill man gå systematiskt tillväga så har du bara tagit de två absolut första stegen av många på vägen till "problem-lösning"...
Du har konstaterat att det finns ett problem (du upplever besvär, alltså finns det ett problem). Nästa steg måste ju vara att utreda exakt VAD som är problemet och det har du också lyckats med (problemet är obehags-känslor i form av bl.a. illamående, "eye-strain" och huvudvärk).
Så långt är allt väl, men av någon anledning så stannar du där och bara konstaterar att du VET att det är dlp som är boven...
Jag VET INTE det och jag vill nog fortsätta med mina små stegvisa försök att klura ut HUR det hänger ihop..
Tråkigt om du och alla andra anser att jag trampar er på tårna eller något i mina försök att förstå vilka faktorer som inverkar och vilka mekanismer i kroppen det är som "triggas"...
Jag skulle föreslå att nästa steg handlar om VILKA faktorer som kan ha en betydelse i sammanhanget (inklusive "placebo-faktorn").
Nästa steg därefter kan ju lämpligtvis vara att "studera" frågan om HUR dessa faktorer påverkar människor-kroppen.
Ju fler steg man tar, desto större krav på kunskaper och studier blir det och till sist så krävs det nog en strikt vetenskaplig studie av de mänskliga mekanismerna i samspelet med de faktorer som har en betydelse för obehaget som vissa människor upplever...
Jag har inte så höga ambitioner...
Men nog hade det väl varit bra att få lära sej mer om vilka faktorer som kan ha en betydelse för hur kraftiga obehag man kan få.
Jag nämnde tidigare en del frågor kring just dessa faktorer.
Funderingar på t.ex. bild-storleken, ljusförhållandena, vad som skiljer personer med obehag från personer utan obehag, det finns en mängd sådana här faktorer som man kan fundera kring. Ju fler sådana faktorer som kan "kartläggas" ju närmare "pudelns kärna" kommer man.
Kanske är det så enkelt så att man inte ska ha FÖR stor bildstorlek, FÖR stora skillnader i ljus-sättning (anathema hävdar ju faktiskt att det gjorde skillnad med t.ex. "ambient-light", även om det bara var liten skillnad).
Jag tycker forumet är ett synnerligen lämpligt ställe att diskutera sådana här faktorer, eftersom det finns så många människor här som kan tillföra tankar och erfarenheter om alla dessa tänkbara (och otänkbara) faktorer...
Förresten arioch...
Det hade väl inte blivit mycket av en diskussion om ENDAST de som har problem med DLP fick yttra sej, för att inte tala om hur SNEDVRIDEN informationen som forumet kan sprida, hade blivit!!!
Postad 16 December 2004 - 22:30
Postad 16 December 2004 - 22:33
Det handlar ju om att göra en adekvat riskbedömning. Något som förvisso är svårt eftersom det inte finns någon forskning på området.En hiss kan orsaka klaustrofobi. Skall vi bojkotta alla hissar för det. Det finns ingen som nekar till att problemet finns! Dock är frågan hur stort det är.
EDIT: har du klaustrofobi så bojkottar du hissar. Får du eye strain eller illamående av DLP så bojkottar du dem.
Skillnaden med just detta exempel är dock att klaustrofobi går att bota med kognitiv beteendeterapi men det är OT
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 16 December 2004 - 22:38.
Postad 16 December 2004 - 22:37
Jag håller dock med om att eyestrain, RBE etc blir mindre om man ignorerar dem, sugs upp i filmen och slutar bry sig och förstår diskussionen om placebo. Men faktum kvarstår ändå: problemen finns kvar där och även om man kan ignorera dem till viss del så blir man ändå varse om dem till och från. Finns vissa filmer jag bara inte kan se, och vissa andra jag inte kan se med text hur mycket jag än försöker ignorera RBE och eyestrain.
Kontentan är: DLP orsakar problemet!
Frågan som borde ställas är väl snarare vad i DLP som orsakar problemen.
Postad 16 December 2004 - 22:42
Exakt!Kontentan är: DLP orsakar problemet!
Frågan som borde ställas är väl snarare vad i DLP som orsakar problemen.
Postad 16 December 2004 - 22:45
Ovanstående klipp rimmar hemskt illa med det du skrev i dina inledande inlägg:Ha, ha nej någon ögoninfektion är det inte men tack för omtanken. Efter en natts sömn så är ögonen i princip helt bra igen....
....Inte min mening att skrämma upp någon. Men en varning tror jag kunde vara på sin plats.
Jag får vansinnigt ont av att titta på bild från DLP numera. Det skär som knivar i ögonen. Detta problem uppstår inte av någon annan bildvisare....
....Tillslut började jag dock oroa mig för att problemen kunde bli permanenta och tog därför en DLP-fri vecka. Problemen kvarstod men lindrades något. Så jag började kolla igen och problemen blev värre igen osv. osv.
Har jag missförstått dej anathema?
Har du INGA besvär efter en god natts sömn, eller har du problem som "kvarstod men lindrades något"?
Ps.
För att studera psykologi så tycker jag nog att du verkar vara märkligt oförstående inför det faktum att dina inledande inlägg faktiskt oroar människor (t.o.m. mej).
JAG gillar inte att bli oroad utan en j-kligt bra anledning...
Postad 16 December 2004 - 22:48
Och samma sekund det finns obestridligt bevis för detta så kommer jag sluta ifrågasätta och spekulera i vad mer som kan orsaka eller bidra till det.Kontentan är: DLP orsakar problemet!
Men då det inte finns förstår jag inte varför vissa har så svårt för att man ifrågasätter? Att ni tror er veta har vi redan förstått....men det är ju inte riktigt bevis nog.
Postad 16 December 2004 - 23:20
Men då det inte finns förstår jag inte varför vissa har så svårt för att man ifrågasätter? Att ni tror er veta har vi redan förstått....men det är ju inte riktigt bevis nog.
Du får jättegärna ifrågasätta men med den kommentaren dumförklarar du alla som upplever problem med DLP och härleder det till det? Det du säger är ju "eftersom jag inte upplever problemet, så tror jag inte på er förens ni vetenskapligt bevisat det. Det är inte bevis nog att ni bara känner av problemet med DLP och inget annat"
Det finns ju förmodligen en anledning varför samma diskussion kommer upp på så gott som varje forum som diskuterar DLP i så gott som varje land. Jag tycker det är bra att diskussionen finns, men jag håller också med om att den tenderar att gå till överdrift åt båda hållen ofta. Jag tror att det är en minoritet som har problem med DLP, men man kan ju inte ignorera det bara för att det är så få som har problem.
Aja, nu ska jag gå och njuta av min DLP projektor som jag faktiskt är nöjd med, tro det eller ej
Redigerat av Unregistered47efd78c, 16 December 2004 - 23:23.
Postad 16 December 2004 - 23:50
Seriöst! Håller du med om att t ex RBE FINNS överhuvudtaget på DLP? Tycker verkligen du snackar helt i fel banor. Vad spelar det för roll om VISSA upplever RBE eller eye strain av DLP om du inte gör det? Gör det din projektor sämre då?Och samma sekund det finns obestridligt bevis för detta så kommer jag sluta ifrågasätta och spekulera i vad mer som kan orsaka eller bidra till det.Kontentan är: DLP orsakar problemet!
Seriöst, sålänge vissa antyder att man överdriver eller t o m lider av placebo så är denna debatten helt meningslös! Det handlar INTE om att man ska "skydda sin teknik" mot andra som vissa verkar tro. Det handlar om att föra en debatt om varför folk upplever detta och vad det beror på. Så varför fortsätta påstå detta om folk som får dessa problem? Jag säger det igen, 90% av svensson hör inte skillnad på en bra 128 kbps MP3 ovh original wav, är det så då att VI som hör skillnad (antar alla här gör det) överdriver eller t o m blir lurad av placebo?
Ingen teknik är bäst på allt, alla har dom problem. Om man inte kan föra en debatt om problem med tekniken så finns det ju ingen anledning att ha debatter alls. Nej, jag säger att VB inte finns, har aldrig upplevt det själv och ni som upplever det är lurade av placebo. Vettig debatt och göra så?
Nej, mer ideer om varför man kan få eye strain. Har det något att göra med samma fel som RBE skapas av? Får man samma problem av 3-chip's DLP?
/Mattias
Postad 17 December 2004 - 00:42
Alltså vilka "dom"... om inte Anathema eller Arioch hade sagt det, om det kanske var en forskare som säger det. Hade du trott det då? Om en DLP-företrädare skulle säga det? Om en DLP-tillverkare skulle säga det? Om Texas-Instrument skulle säga det? Var går gränsen? Och hur värderar du i så fall en annan människas erfarenhet?Anledningen är att det inte räcker för mej att någon säger att dom VET att det är så. OM det är så vill jag veta VARFÖR det är så...
Eller är det månne så att du själv har forskat fram orsak och verkan till all den kunskap du besitter!? För inte tror du väl då nyhetsankaret på Aktuellt säger att ett får har blivit klonat, man kan ju inte bara tro på massa saker som sägs? Klart som sjutton att du själv klonat fåret så du är säker på att det fungerar?
Det är en ruskig skillnad på att misstro och vara intresserad och diskutera någon annan persons åsikt/kunskap.
Som sagt, sätt dig in i Anathema's situation!
Jag kan hjälpa dig lite på vägen, säg efter mig:
- "Attans vad jag har ont i ögonen, vad kan det vara??"
- "Få se, jag såg nyss en film på 2 timmar på DLP'n, innan hade jag inte ont, nu har jag ont!"
- "Men så konstigt, få se, något annat som är annorlunda? Nä, jag har tidigare suttit i mörkt rum utan att få ont i ögonen..."
- "Få se, nä, inte ens min vanliga tv eller dataskärm ger mig sån här ögonvärk!"
- "Enda skillnaden är de facto DLP'n..."
- "Bra innan DLP, ont efter DLP..."
Krasse: Hur skulle du själv bedömma situationen??
(Svaret kan vara ruggigt kort!
Postad 17 December 2004 - 00:45
Tror inte du också att du vet?Att ni tror er veta har vi redan förstått....men det är ju inte riktigt bevis nog.
Tror inte du att inte enbart DLP kan orsaka detta?
Eller tror du att enbart DLP kan ge eye-strain? Och i så fall, tror du då inte likadant som "dom du inte tror"?
Eller vet du nåt som inte vi vet?
(EDIT: Stavfel)
Redigerat av Mozez, 17 December 2004 - 00:46.
Postad 17 December 2004 - 00:46
Nope. Jag vet att du inte påratar om placebo utan om psyket. Same shit i mina ögon dock. En inbillning bygger på ett antagande, men för flera av oss (verkar det som) har fenomenet uppstått utan någon som helst anledning att tro att vi skulle få eye strain av att titta på DLP.Däremot har jag fått upprepa mig om enbart just det jag sagt om placebo-effekter, även fast jag skrev redan från början att jag inte trodde att just detta vara rena placebo-effekter...det är det som gjort en rad av mina inlägg väldigt enformiga. Och säkerligen även därför du och vissa andra hängt upp sig på den biten, och missat eller glömt det jag försökte få fram från början.
nin ahr återigen fångat det klockrent i ord. Läs hans inlägg noga.
Redigerat av B8, 17 December 2004 - 00:47.
Postad 17 December 2004 - 00:58
Eyestrain och huvudvärk tror jag beror på att hjärnan själv, måste pussla i hop röd,grön och blå, vilket har diskuterats tidigare i tråden.
Har själv problem med ''eyestrain'' och ''regnbågeffekt'' från 1chip DLP.
Men 3chip verkar vara lösningen, då jag ej upplevde dessa problem med InFocus 777 som är 3chippare.
M.v.h Anders Djerv
Postad 17 December 2004 - 08:29
Någon nämnde "DLP-träsket" och "det är DLP-teknikens fel". Då hävdar jag att sådana kommentarer syftar inte till att upplysa andra om ev svagheter/fel med DLP-tekniken, det syftar till att skrämmas och rättfärdiga sitt eget val.
De personer som däremot "ser" över dessa småaktigheter och möjligheter till påhopp som jag nämnde, ni har klart intressanta saker att säga. Märkestrogna kommentarer brukar sällan tillföra något vettigt till diskusionen..
Det är "spännande"/oroande om det kan vara så att tittande på en kontrastrik bild kan framkalla sådana problem som Anathema upplever, (nu har han ju upplevt andra kontrastrika miljöer än just sin projje, så i hans fall så skulle inte jag vara 99,99999 procent säker på orsaken som han själv säger.)
Och , ja, jag har en DLP, jag kan se RBE (störs inte av dem annat än när jag halvligger i soffan och är lite okoncentrerad) och kan inte rekomendera att köpa en DLP utan att se dem Live, dock har jag haft ca:50 pers hemma och ingen har hittils sagt något om dessa fenomen. (de flesta har tittat på mig som om man kommer ifrån Mars istället och undrar vilket språk jag talar...
of topic: men jag har hittat den (för mig) bästa sekvensen att se vad RBE är. THX optimizer på Star Wars, när man skall kolla på en vit cirkel på svart bakgrund. Det var läskigt, cirkeln var aldrig still........
Redigerat av Unregistered241397ab, 17 December 2004 - 08:31.
Postad 17 December 2004 - 08:55
Jag VET att RBE finns, jag vet också att man kan bli lite trött i ögonen efter en längre stunds tittande. Jag vet däremot verkligen inte att denna trötthet och andra värre symptom rakt av är en ren orsak av DLP-tekniken. Och jag dumförklarar väl inte någon? Om en kille säger till mig att han blev botad med sin medecin, för att senare visa sig att det var sockerpiller, så ändrar ju inte det något...han blev botad, och han hade kunnat svära på orsaken. Nu är det som sagt inte riktigt så jag tror det ligger till med detta, men jag hoppas att ni kan förstå mitt exempel ändå, om än mer extremt.
Åtrigen får jag upprepa samma saker....
Mozez: Jag vet inte något, då hade jag sktivit det....de enda som sagt sig vara 100% säkra i denna tråden är vissa som helt rakt av skyller på DLP-tekniken, utan minsta lilla bevis mer än att det är vad de tror. Jag har flera gånger sagt att jag inte utesluter något, och det jag drog upp om psyke och annat verkar blivit misstolkat flera gånger om vid det här laget... Som sagt vet jag ju inte, utan försöker enbart komma fram till varför det är som det är.
Och ang din fråga på slutet nin, så tror jag att eyestrain är en ren orsak framkallad av RBE (och själva det flimmret som ju hela tiden är, även då man inte ser tydliga regnbågar), samt att det blir klart tydligare när man sitter och spänner sig/fokuserar på detta fenomenet. Med att slappna av sen då menar jag inte som du försökte få det att låta som tidigare att man inte skulle kolla tydligt på bilden....däremot kan man kolla på helt olika sätt, även fast man ser bilden tydligt. Det är där jag kunnat ändra hur jag upplever både RBE och eyestrain...till det positiva.
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 17 December 2004 - 08:56.
Postad 17 December 2004 - 08:59
Men om du är allergisk mot tomater, och äter en tomat, du kanske får lite utslag runt munnen. Så går du in på ett mat-forum och berättar att du fick utslag då du åt tomaten."Alla" ni verkar missa en "liten" detalj, om en person är allergisk mot tomater, är det tomaternas fel eller personens fel? Fundera lite på det...
Väl där dyker det in ett stort antal personer och antingen bara avfärdar dina påståenden som en placeboeffekt, att du nån gång hört att tomat kan ge utslag, och så framkallade du det själv.
ELLER så säger några andra personer till dig att:
-"Nä, är du riktigt säker att det är tomaten? Kan det inte vara gurkan du åt tidigare?" Just gurka har du ju ätit 8 miljoner av, men det kan ju fortfarande vara gurkans fel??
Skulle du då känna dig trodd då du själv är mycket säker på att tomaten är boven?
Dessutom! Visst är "felet" i en själv, tydligen har ju vissa personer något i kroppen som reagerar mot tomater, men det är ju fortfarandet tomaten som FRAMKALLAR reaktionen? Här är då likheten mycket glasklar att det är DLP som FRAMKALLAR eye-strain hos vissa personer!
Vad i detta resonemang är svårt att förstå??
Vad tycker du att du själv bidrar med, då allt du påstår är att DLP inte alls kan orsaka eye-strain, och att i likhet (enligt dig) med tomat-allergiker så är det fel på individen, inte alls kan det som framkallar reaktion ha någon skuld i det hela.Någon nämnde "DLP-träsket" och "det är DLP-teknikens fel". Då hävdar jag att sådana kommentarer syftar inte till att upplysa andra om ev svagheter/fel med DLP-tekniken, det syftar till att skrämmas och rättfärdiga sitt eget val.
De personer som däremot "ser" över dessa småaktigheter och möjligheter till påhopp som jag nämnde, ni har klart intressanta saker att säga. Märkestrogna kommentarer brukar sällan tillföra något vettigt till diskusionen..
För mig är det glasklart vem som försvarar vilken teknik in i det sista...
Har du förstått att samma miljö (rum, duk, ljussättning mm) men olika projektorer, DLP och LCD kan ge olika reaktioner? Har du förstått av allt resonemang att en DLP ger vissa personer eye-strain, medan exakt samma miljö, fast LCD inte ger det?Det är "spännande"/oroande om det kan vara så att tittande på en kontrastrik bild kan framkalla sådana problem som Anathema upplever, (nu har han ju upplevt andra kontrastrika miljöer än just sin projje, så i hans fall så skulle inte jag vara 99,99999 procent säker på orsaken som han själv säger.)
Och , ja, jag har en DLP, jag kan se RBE (störs inte av dem annat än när jag halvligger i soffan och är lite okoncentrerad) och kan inte rekomendera att köpa en DLP utan att se dem Live, dock har jag haft ca:50 pers hemma och ingen har hittils sagt något om dessa fenomen. (de flesta har tittat på mig som om man kommer ifrån Mars istället och undrar vilket språk jag talar...)
Såna resonemang kommer jag aldrig att bli klok på, ej heller de som stänger av textningen för att inte besväras av RBE...of topic: men jag har hittat den (för mig) bästa sekvensen att se vad RBE är. THX optimizer på Star Wars, när man skall kolla på en vit cirkel på svart bakgrund. Det var läskigt, cirkeln var aldrig still........
Det är tur att man inte ser sådana scener i filmerna....
Postad 17 December 2004 - 09:05
Vi kan vara helt överens om att ingen egentligen vet.Mozez: Jag vet inte något, då hade jag sktivit det....de enda som sagt sig vara 100% säkra i denna tråden är vissa som helt rakt av skyller på DLP-tekniken, utan minsta lilla bevis mer än att det är vad de tror. Jag har flera gånger sagt att jag inte utesluter något, och det jag drog upp om psyke och annat verkar blivit misstolkat flera gånger om vid det här laget... Som sagt vet jag ju inte, utan försöker enbart komma fram till varför det är som det är.
Skillnaden i allas resonemang är att de som påstår att eye-strain uppstår av DLP nästan alltid har sin "tro" uppbackad med egna erfarenheter!
De som inte tror att DLP är enbart att skylla, dessas "tro" verkar helt ogrundade!
Jag vet inte vad ni baserar detta på? Inte verkar det vara erfarenhet av eye-strain, då ni inte ens upplever det...
För mig är en "tro" som är baserat på något, t.ex. egna erfarenheter, mer pålitlig än en som bara säger sig "tro" något annat, baserat på misstro mot andra!
Postad 17 December 2004 - 09:11
Postad 17 December 2004 - 09:14
Ja, och du säger att du kan framkalla allt detta på din DLP.Jag baserar ju det jag skriver på egna erfarenheter också. Som sagt vet jag ju både hur jag kan framkalla huvudvärk och ögontrötthet, men även hur jag kan motverka det.
Men om du kan framkalla det medan du ser på din DLP, tänker du då själv att det kanske är din vanliga TV's fel, eller din datorskärm, medan du sitter där framför DLP-bilden och får ont i huvudet?
Postad 17 December 2004 - 09:16
Dessutom! Visst är "felet" i en själv, tydligen har ju vissa personer något i kroppen som reagerar mot tomater, men det är ju fortfarandet tomaten som FRAMKALLAR reaktionen? Här är då likheten mycket glasklar att det är DLP som FRAMKALLAR eye-strain hos vissa personer!
Vad i detta resonemang är svårt att förstå??
Har jag sagt att jag inte förstår resonemanget? Det var en nyhet....
Vad tycker du att du själv bidrar med, då allt du påstår är att DLP inte alls kan orsaka eye-strain, och att i likhet (enligt dig) med tomat-allergiker så är det fel på individen, inte alls kan det som framkallar reaktion ha någon skuld i det hela.
För mig är det glasklart vem som försvarar vilken teknik in i det sista...
Jaja, det det stämde inte det heller, jag tror inte alls att Eyestrain inte kan framkallas utav DLP:er, precis som jag inte heller tror att det bara är DLP:Er som kan orsaka detta. Det bidrar jag med....
Såna resonemang kommer jag aldrig att bli klok på, ej heller de som stänger av textningen för att inte besväras av RBE...
Det är ju synd, då jag trodde det var bra att få tips om scener som kan framkalla RBE och i förlängningen Eyestrain? Hur skall "Nisse" kunna se om han ligger i riskzonen för problem? Skall ha förlita sig på era åsikter om att "hålla sig borta" från DLP?
Postad 17 December 2004 - 09:17
Nej givetvis tror jag inte det, men som sagt vet jag ju hur jag kan motverka det...och det är helt med psyket. Därav att jag lagt in det som en tänkbar bidragande orsak.Ja, och du säger att du kan framkalla allt detta på din DLP.
Men om du kan framkalla det medan du ser på din DLP, tänker du då själv att det kanske är din vanliga TV's fel, eller din datorskärm, medan du sitter där framför DLP-bilden och får ont i huvudet?
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 17 December 2004 - 09:18.
Postad 17 December 2004 - 09:25
Men... var i består problemet för en tomatallergiker? Är det tomaten som FRAMKALLAR problemet, eller är det en själv som REAGERAR på något?Har jag sagt att jag inte förstår resonemanget? Det var en nyhet....
Då är vi överens om det.
I min värld kommer ORSAK före VERKAN? Är det inte så hos er också?
Och det baserar du på?Jaja, det det stämde inte det heller, jag tror inte alls att Eyestrain inte kan framkallas utav DLP:er, precis som jag inte heller tror att det bara är DLP:Er som kan orsaka detta. Det bidrar jag med....
Det är ju synd, då jag trodde det var bra att få tips om scener som kan framkalla RBE och i förlängningen Eyestrain? Hur skall "Nisse" kunna se om han ligger i riskzonen för problem? Skall ha förlita sig på era åsikter om att "hålla sig borta" från DLP?
Var mer det uttalandet jag reagerade på, att man kan få fram en bild på projektorn som är obehaglig att se på, och sen säga att det är tur man inte får den upplevelsen under en film...Det är tur att man inte ser sådana scener i filmerna....
Alltså reagerade jag inte på att du hittat en bra bit som visar RBE!
Jag hoppas ingen förlitar sig på några av våra åsikter, utan testar sina egna ögon mot tekniken!
Och varför måste ni fortsätta skriva "framkalla eye-strain"? Tror ni att man sitter och tokspänner ögonen och tänker "nu jä*lar ska jag få ont i skallen!"?Då jag själv är lite prismedveten, så valde jag högst tekniknivå för lägst pengar, och det blev en DLP, hade jag "orkat" vänta lite till hade det kanske blivit en SONY hs-50 eller vad den nu heter, men jag har redan "väntat" i tre år och drömt om stor bild,
Nu kan det ju vara så att den kan framkalla eyestrain den med om du är tillräckligt känslig, men det är rena spekulationer ifrån min sida
Postad 17 December 2004 - 09:27
Då känns det bra att i alla fall du och jag är överens om att en gammal tv eller dataskärm inte har med problemet att göra?Nej givetvis tror jag inte det, men som sagt vet jag ju hur jag kan motverka det...och det är helt med psyket. Därav att jag lagt in det som en tänkbar bidragande orsak.
Då är vi överens om att DLP kan hos vissa personer orsaka eye-strain, då ingen annan teknik kan det...
Så bra!
Postad 17 December 2004 - 09:41
Nu måste jag få hjälp med att förstå vad du menar, påstår jag att verkan kommer före orsak?Mozez
I min värld kommer ORSAK före VERKAN? Är det inte så hos er också?
Min egen erfarenhet säger mig att överdrivet tittande på en bilkälla som är kontrastrik kan ge trötthetskänslor, dessa upplever jag inte enbart ifrån projjetittande. Detta är ju inte vetskapligt bevisat på något sätt, men det kanske duger ändåMozez
QUOTE (Rentalman @ Dec 17 2004, 09:16 )
Jaja, det det stämde inte det heller, jag tror inte alls att Eyestrain inte kan framkallas utav DLP:er, precis som jag inte heller tror att det bara är DLP:Er som kan orsaka detta. Det bidrar jag med....
Och det baserar du på?
Helt på din linje i den frågan.Mozez
Jag hoppas ingen förlitar sig på några av våra åsikter, utan testar sina egna ögon mot tekniken!
Helt rätt, det var klumpigt formulerat, jag skall undvika "framkalla" i framtiden, men jag håller med Nerevarine i saken att jag vet hur jag kan få huvudvärk, vilket inte innebär att jag alltid kan undvika att få det...Mozez
Och varför måste ni fortsätta skriva "framkalla eye-strain"? Tror ni att man sitter och tokspänner ögonen och tänker "nu jä*lar ska jag få ont i skallen!"?
Om man får gå tillbaka till Anathemas liv så känns det lite magstarkt att kategoriskt säga att DLP har orsakat hans problem, då han själv säger att han inte direkt varit snäll mot sig själv och sina ögon under sitt liv. Det är det som jag reagerat på från första början.
Postad 17 December 2004 - 10:08
Orsak: Beståndsdel i tomat. VERKAN: AllergireaktionNu måste jag få hjälp med att förstå vad du menar, påstår jag att verkan kommer före orsak?
Orsak: DLP RBE-flimmer(?) VERKAN eye-strain
Jajjamensan, dina åsikter duger alldeles förträffligt, men tråden handar om hur eye-strain uppstår i samband med DLP, inte om hur många personer som INTE upplever eye-strain (och gör sitt bästa för att påstå att det inte finns/självframkallat etc.). Dessutom handlar det inte om huruvida en CRT-tv ger eye-strain, då många personer ser ett mycket tydligt samband mellan just DLP och eye-strain.Min egen erfarenhet säger mig att överdrivet tittande på en bilkälla som är kontrastrik kan ge trötthetskänslor, dessa upplever jag inte enbart ifrån projjetittande. Detta är ju inte vetskapligt bevisat på något sätt, men det kanske duger ändå
Jag har full förståelse för Anathema och hans misstanke mot DLP.Om man får gå tillbaka till Anathemas liv så känns det lite magstarkt att kategoriskt säga att DLP har orsakat hans problem, då han själv säger att han inte direkt varit snäll mot sig själv och sina ögon under sitt liv. Det är det som jag reagerat på från första början.
Jag har sannerligen inte varit snäll mot mina ögon (inte mot resten av kroppen heller) med timtals tv/data varje dag i minst 16-17 år... Däremot har jag inte själv under alla dessa miljontals timmar någonsin upplevt ens i närheten av vad 10 minuter DLP gjorde mot mina ögon... Så i alla fall för mig är kopplingen glasklar!
------------------------------------
Sedan är det tråkigt att en tråd som är ämnad åt eye-strain, ska behöva ta 7 sidor för att ens försöka vara överens om DLP orsakar eye-strain. Och så länge inte projektorfolket erkänner detta, kommer det sannerligen inte att bli bättre, eller komma närmare sanningen!
Kika i någon LCD-tråd, t.ex. all diskussion om VB på Panasonic's projektorer. Jag har nog inte läst om någon som har förnekat existensen av detta! Jag upplever VB om jag låter projjen vara i stand-by, den är borta om jag stänger av helt!
Är det så i någon DLP-tråd? Finns där någonstans där det konstruktivt diskuteras RBE och eye-strain?
Postad 17 December 2004 - 10:29
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder
350 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?