Vad är nu detta ?
Postad 13 December 2004 - 15:56
Vad är nu detta ?
Postad 13 December 2004 - 16:25
Postad 13 December 2004 - 16:38
kanske missförstod inlägget, men jag tror inte folk snackar om regnbågar och eye strain för att vara hippa och trendiga; finns inget man "skall prata om" så länge man inte själv är nyfiken eller vill veta av praktiska skäl. var inte tänkt som ett påhopp, reagerade bara på ditt inläggNu har regnbågssnacket börjat läggs sig nu skall man visst prata om eyestrain.
Redigerat av Harry Potter, 13 December 2004 - 16:39.
Postad 13 December 2004 - 16:46
Men det är lite som hyperkondi, man blir nervös inför sitt val och "älter" gärna problemen, man kan inte få nog av folk som säger "du är inte sjuk" eller idetta fall
du ser inga regnbågar" eller " du får inga gäster som kräks och ifrågasätter ditt inköp"
Man söker bekräftelse på att man köp rätt, inget fel i det .
Men jag tror inte man kommer längre genom att diskutera dessa ständiga upplevelse problem eftersom dom varierar från person till person.
Postad 13 December 2004 - 16:53
Det skulle vara intressant att veta/forska fram hur stor andel av alla som drabbas av dessa DLP-problem. Gissningsvis 10-25 % (Just a guess).
Postad 13 December 2004 - 16:54
Alltså tror jag inte problemet är överdrivet eftersom jag tidigare aldrig fått problem med någon annan bildvisare. Pga. det eye strain jag fått under hösten när jag tittat mkt på film med DLP-proj kan jag numera inte ens titta på 50 Hz TV. Jag måste dessutom ha upplyst i rummet nu när jag tittar på film med min 100 Hz TV.
Jag funderar allvarligt på att stämma någon, men tyvärr är ju inte detta USA så det blir nog lönlöst.
Mina ögon har blivit väldigt ljuskänsliga från att tidigare ha varit extremt tåliga.
(jag brukade tidigare ha beckmörkt i rummet när jag kollade på TV med extremt hög kontrast på både monitor och TV --- numera måste jag ha tänt i rummet...)
Postad 13 December 2004 - 17:01
solljus
monitor
TV
Bio
etc.
etc.
Jag börjar känna mig som en mullvad
Det är 100 procent säkert att detta beror på DLP eftersom jag tidigare haft extremt tåliga ögon men efter denna sommar och höst med mkt DLP har jag sakta men säkert utvecklat en konstant eye strain. Ögonen rinner och det stramar/gör ont i/runt ögonen (klassiska symtom för eye strain).
Jag har nu fattat beslutet att aldrig mer titta på DLP-bild. Det är inte värt att förstöra sina ögon för all framtid bara för att DLP har bättre bild än LCD.
Jag ignorerade symtomen hela sommaren. Tänkte att det berodde på att jag tittade så extremt mkt på film. Flera timmar om dagen. Men jag trodde att besvären skulle gå över om jag tog en paus på en vecka. Det gjorde de inte... Det var nu en månad sedan jag tittade på film från DLP-proj men besvären kvarstår med oförminskad styrka.
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 13 December 2004 - 17:04.
Postad 13 December 2004 - 17:14
Redigerat av Harry Potter, 13 December 2004 - 17:14.
Postad 13 December 2004 - 17:16
Postad 13 December 2004 - 17:21
Det vore en annan sak om du skyllde på en datorskärm som inte är strålningsgodkänt, då kan man få rejält ont i ögonen.
Postad 13 December 2004 - 17:39
Jag förstod att jag skulle få sådana svar. Det är därför jag undvikit att ta upp problemet tidigare men jag är 100 procent säker på vad det beror på. Jag får vansinnigt ont av att titta på bild från DLP numera. Det skär som knivar i ögonen. Detta problem uppstår inte av någon annan bildvisare. Problemen uppstod när jag började titta mkt på DLP-bild i början av sommaren. Symtomen kom första gången jag slog på projjen men jag trodde hela tiden att det berodde på den höga kontrasten. Jag såg nästan inga regnbågar så jag trodde att jag var home free. Det var ju regnbågarna man skulle vara rädd för och inget annat hade jag lärt mig här på Prisjakt... Jag hade läst att man kunde vänja sig också. Jag fick senare sälja projjen av ekonomiska skäl men fortsatte att titta på DLP-film nästan varje dag då jag har många polare som skaffat DLP också. Tillslut började jag dock oroa mig för att problemen kunde bli permanenta och tog därför en DLP-fri vecka. Problemen kvarstod men lindrades något. Så jag började kolla igen och problemen blev värre igen osv. osv.
Numera gör det rejält ont att titta på film med DLP så det är inte längre aktuellt. Aldrig mer DLP...
Postad 13 December 2004 - 17:43
Postad 13 December 2004 - 17:47
Bara för att du tror dig veta vad anledningen var/är betyder ju inte det att ett läkarbesök är onödigt. Och jag säger inte detta för att försöka dölja dina problem, utan enbart för din skull.
Tillsvidare kommer iaf jag titta vidare på min DLP projje helt lugnt, då jag inte upplevt några problem på detta viset alls (inte ens efter flera timmars konternueligt Xbox-spelande på projjen).
Edit: Ditt inlägg ovan skrevs samtidigt som mitt....men bra att du ska kolla upp det iaf.
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 13 December 2004 - 17:49.
Postad 13 December 2004 - 17:52
Men viss grad av eye strain tror jag är hyfsat vanligt.
Sedan är inte min mening att skrämma upp DLP-ägare. Känner ni ingen eye strain så är ni ju home free.
Det är nog lika individuellt som regnbågarna.
Postad 13 December 2004 - 17:54
Såvitt jag vet så finns det inget "logiskt" samband mellan dina besvär och DLP-projjar, även om jag kan tänka mej att sakerna du nämnde (dlp, solljus, datormonitor m.m.) kan "utlösa" dina besvär.
Jag tror nog snarare att orsaken till dina besvär är något helt annat, även om filmtittande kanske utlöser problemet eller förvärrar det.
Jag har t.ex. hört talas om att blinkande ljus (kanske skulle vara i någon särskild färg och blinka med särskild frekvens) kan utlösa epilepsi. Men problemet är ju inte det blinkande ljuset utan att man är epileptiker...
Hoppas att du förstår vad jag menar...
Det är ingen rolig situation du har hamnat i men jag tror nog att det blir lättare att hitta "grundorsaken" till dina problem om du inte på förhand bestämmer dej för någon särskild anledning. Det är nog lättare att hitta grundorsaken till problemet genom att vara lite mer "öppen" för alternativa resonemang...
Hoppas att det löser sej och lycka till...
PS.
"Eyestrain" är inget nytt begrepp (begreppet är betydligt äldre än dlp-projjar). Det var just det här med eyestrain som var orsaken till att många äldre tv-apparater hade en extra lampa på baksidan (som lyste upp väggen bakom tv'n)...
Man upptäckte nämligen ganska tidigt att om folk tittade på tv en längre tid i ett rum som var väldigt mörkt så blev ögonen ansträngda, röda och irriterade. Samma fenomen har nog alla som har suttit för länge vid en datorskärm (utan omgivande belysning) upplevt också...
Den "gemensamma nämnaren" när det gäller "eyestrain" är mörk omgivning och en skarp ljuskälla som man tittar på. I en bio brukar nästan alltid omgivningen vara mörk och något som har utmärkt bl.a. dlp-projjar är att de ofta kan visa en bild med skarpa kontraster (ungefär som en vanlig tv och en datormonitor)...
Om anathemas projje på något sätt utlöser problemen så tror jag att det är p.g.a. ovanstående och inte specifikt p.g.a. av att det är en dlp-projje...
Förmodligen så kan en riktigt vass lcd-projje utlösa samma problem.
Men något är galet med anathemas ögon. I vanliga fall så går ju "eyestrain" över...
Redigerat av Unregistered959, 13 December 2004 - 18:02.
Postad 13 December 2004 - 17:54
I Danmark pratar man ibland om "fyrkantiga ögon(firkantede öjne)" - det kallar man det när man har ont i ögonen av för mycket TV. Eye strain är inget nytt - sedan är det ju inte bra att man inte helt kan undvika det med DLP, men det kan man inte heller med TV - även att det blir en del bättre med 100hz.
Skyll inte på DLP - blame your ignorance.
Postad 13 December 2004 - 17:55
Selektiv perception, en slags placebo effekt kanske kan ligga bakom det hela. Eller i varje fall förstärka effekten?
Undersök dig och låt dem dra lite slutsatser om vad det kan vara...
Postad 13 December 2004 - 18:07
När filmen var slut och jag stängde av projjen så kände jag genast hur min eye strain började släppa.
Jag hade nog känt detta något lindrigare tidigare en gång när jag tittade på DLP-bild men då trodde jag att det bara berodde på att jag var så trött...
Jag ville så gärna tro att symtomen skulle försvinna om man vande ögonen vid DLP-bilden vilket jag läst att man kunde göra.
Så dum som jag var fortsatte jag att titta på film med DLP trots att det gjorde ont.
Jag menar: det var ju fortfarande kul även om man fick ont i ögonen. Det var ju inte så att jag satt och led
EDIT: njutning och smärta på en och samma gång kan man väl säga...
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 13 December 2004 - 18:10.
Postad 13 December 2004 - 18:16
Med det sagt, aoooouuuhh vilket trist problem för en hembionörd, jag lider med dig
Postad 13 December 2004 - 18:28
1) Jag ska gå till en ögonläkare och lägger in resultaten här när jag gjort det.
2) Jag är 99,9999999 procent säker på varför problemen uppstod. Sedan kan det naturligtvis ha förvärrats av solljuset under sommaren. Kanotpaddling, etc.
3) Jag har skrivit detta eftersom det kan finnas andra som känner eye strain av DLP som läser här och det vore intressant att höra om deras erfarenheter
4) Om ni andra som läser detta inte tror på det jag skriver så bryr jag mig faktiskt inte om det. Det är era ögon, era liv etc. och ni får göra vad ni vill med dem...
Postad 13 December 2004 - 18:29
Synd dock att du inte kan kolla på din DLP - har säkert betalat en massa pengar för den.
Postad 13 December 2004 - 18:30
Yep, men det finns värre öden.Med det sagt, aoooouuuhh vilket trist problem för en hembionörd, jag lider med dig
. E ju f*n som reumatism för en gitarrist :/.
Man kan bli ELALLERGIKER
sug på den
Postad 13 December 2004 - 18:31
Redigerat av callme911, 13 December 2004 - 18:32.
Postad 13 December 2004 - 18:32
Postad 13 December 2004 - 18:33
Postad 13 December 2004 - 18:33
Mmm, jag borde stängt av i tid. Inte kollat så länge. Men det är svårt när det är så kuuul. Halo på storbild tex.....Får man ont i ögonen av att kolla på en DLP, så blir det aldrig bättre - men man kan lära sig att stänga av i tid, så att eye strain hålls till ett absolut minimum. Med en 5X DLP är problemen dock betydligt mindre än på en 2X. Det man däremot kan vänja sig vid är regnbågar - man kan lära sig kolla på filmen i stället för att kolla efter regnbågar.
Synd dock att du inte kan kolla på din DLP - har säkert betalat en massa pengar för den.
Postad 13 December 2004 - 18:35
JO jag vet, men jag har alltid haft extremt TÅLIGA ögon innan. Jag ville alltid ha beckmörkt i rummet när vi kollade på film. Polarna ville tända och jag fattade aldrig varför förrän nu...Har man känsliga ögon bör man hålla sig helt från bio förresten - märka rum med hög kontrast är verkligen ett **** för känsliga ögon. Min sambo kollar alltid på TV med ljuset av, jag däremot brukar ha på ljuset när jag kollar på TV - ska jag kolla på film kan jag däremot ha ljuset av ett par timmar.
Postad 13 December 2004 - 18:38
Nej, med LCD eller TV/monitor/bio fick jag aldrig dessa problemFrågan är om du suttit lika länge i ett mörkt rum framför LCd eller Dlp. Kanske är det en kombination mörkt rum stark bild stor bild som orsakar det. Jag är inte heller riktigt på det klara vad för nåt i regnbågseffekten som skall göra att man mår illa. Jag ser regnbågar och stör mig på dem men illamående gör de mig inte. tror nog att man skulle kunna ta en Sony Hs50 ta in den i ett rum med regnbågskänsliga människor och få vissa att tro att de mår illa.
Postad 13 December 2004 - 18:46
Postad 13 December 2004 - 18:52
Det där inlägget såg jag inte innan och det gjorde mig förbannad. Tyvärr är inte personangrepp tillåtna här på Prisjakt annars skulle du fått ganska rejält med sådana från mig nu. Det du skriver är så korkat att jag inte ens vill kommentera det.Skyll inte på DLP - blame your ignorance.
Du vet ingenting om hur mkt det betydde för mig att äntligen få äga en projje efter att ha sparat i flera år för att ha råd. Du vet ingenting om varför jag fattar de beslut som jag gör i mitt liv. Att du skriver det du skriver på engelska gör knappast påhoppet mindre iögonfallande utan snarare värre.
Ångrar verkligen att jag tog upp problemet här. Hade varit bättre att tiga om sina problem som vanligt.
Börjar verkligen förstå hur Arioch känner sig nu. Tyckte att han överdrev när han kände sig påhoppad efter att ha berättat om sina DLP-problem men nu förstår jag precis hur han kände. Ja, ja, nu skiter jag i detta. Det inlägget var droppen. Jag kommer inte att skriva något mer i tråden nu.
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 13 December 2004 - 18:53.
Postad 13 December 2004 - 19:00
Tack för ett bra inlägg Krasse även om jag inte håller med om dina slutsatserJag beklagar dina besvär anathema, men jag kan inte riktigt förstå din slutsats om orsaken...
Såvitt jag vet så finns det inget "logiskt" samband mellan dina besvär och DLP-projjar, även om jag kan tänka mej att sakerna du nämnde (dlp, solljus, datormonitor m.m.) kan "utlösa" dina besvär.
Jag tror nog snarare att orsaken till dina besvär är något helt annat, även om filmtittande kanske utlöser problemet eller förvärrar det.
Jag har t.ex. hört talas om att blinkande ljus (kanske skulle vara i någon särskild färg och blinka med särskild frekvens) kan utlösa epilepsi. Men problemet är ju inte det blinkande ljuset utan att man är epileptiker...
Hoppas att du förstår vad jag menar...
Det är ingen rolig situation du har hamnat i men jag tror nog att det blir lättare att hitta "grundorsaken" till dina problem om du inte på förhand bestämmer dej för någon särskild anledning. Det är nog lättare att hitta grundorsaken till problemet genom att vara lite mer "öppen" för alternativa resonemang...
Hoppas att det löser sej och lycka till...
PS.
"Eyestrain" är inget nytt begrepp (begreppet är betydligt äldre än dlp-projjar). Det var just det här med eyestrain som var orsaken till att många äldre tv-apparater hade en extra lampa på baksidan (som lyste upp väggen bakom tv'n)...
Man upptäckte nämligen ganska tidigt att om folk tittade på tv en längre tid i ett rum som var väldigt mörkt så blev ögonen ansträngda, röda och irriterade. Samma fenomen har nog alla som har suttit för länge vid en datorskärm (utan omgivande belysning) upplevt också...
Den "gemensamma nämnaren" när det gäller "eyestrain" är mörk omgivning och en skarp ljuskälla som man tittar på. I en bio brukar nästan alltid omgivningen vara mörk och något som har utmärkt bl.a. dlp-projjar är att de ofta kan visa en bild med skarpa kontraster (ungefär som en vanlig tv och en datormonitor)...
Om anathemas projje på något sätt utlöser problemen så tror jag att det är p.g.a. ovanstående och inte specifikt p.g.a. av att det är en dlp-projje...
Förmodligen så kan en riktigt vass lcd-projje utlösa samma problem.
Men något är galet med anathemas ögon. I vanliga fall så går ju "eyestrain" över...
Postad 13 December 2004 - 19:36
Nej gör inte det. Det här var oerhört intressant och du ahr gett mig en tankeställare. Har nämligen trott jag inbillat mig och att det alltid varit så, men blir mer och emr övertygad om att jag är MER irriterad och trött i ögonen sedan jag skaffade DLP.Ångrar verkligen att jag tog upp problemet här. Hade varit bättre att tiga om sina problem som vanligt.
Jag har "vant" bort det emsta av regnbågar och jag behöver itne alls bli irriterad i ögonen just när jag kollar (även om det fortfarande händer), men jag har haft samma symptom på andra tider av dygnet med senaste tiden.
Har funderat på om det varit inbillning, men det tvivlar jag starkt på.- Har också tänkt att man nog vänjer sig, precis som med regnbågarna, men det verkar inte så...
Får väl testa ett tag till och sen ta en allvarlig funderare. Inte kul att pajja ögonen i onödan hur fruktansvärt bra bild min Benq än ger...
Postad 13 December 2004 - 19:53
men blir mer och emr övertygad om att jag är MER irriterad och trött i ögonen sedan jag skaffade DLP
kan inte bara låta bli men denna tråden är fan guld för alla som lider av hypokondri
*OBS INGET ILLA MENAT TILL DE SOM LIDER AV DETTA "PÅ RIKTIGT"*
www.netdoktor.se läs lite.. snart har ni cancer, hjärn tumör,hiv (insert decease here) !
blah hela mitt inlägg är ironiskt....
(OBS HELA POSTEN ÄR ETT SKÄMT) omöjligt att låta bli att spinna i ett sådant läge...
Redigerat av Unregisteredd560fe54, 13 December 2004 - 19:58.
Postad 13 December 2004 - 19:57
Hade du inte skrivit det sista om ironi så hade du fått en fet ###### klubba upp där solen inte lyser...men blir mer och emr övertygad om att jag är MER irriterad och trött i ögonen sedan jag skaffade DLP
kan inte bara låta bli men denna tråden är fan guld för alla som lider av hypokondri![]()
*OBS INGET ILLA MENAT TILL DE SOM LIDER AV DETTA "PÅ RIKTIGT"*
blah hela mitt inlägg är ironiskt....![]()
Postad 13 December 2004 - 20:03
Färghjulet lurar hjärnan att tro, att det är rött,grönt och blått vi ser.
Vi måste alltså föreställa oss dessa 3bilder på konstgjord väg, då chipet som sagt är svart vitt, vilket både är anstränande för ögon och hjärna.
Med 3chip's DLP, så försvinner dessa problem, då rött,grönt och blått har varsitt chip,
och hjärnan slipper att ''föreställa'' sig dessa färger, då dom redan ''finns'' där.
Hörde detta från JVC Professional USA.
Kanske inte hela sanningen, men det ligger defentivt något i det dom säger.
Postad 13 December 2004 - 20:27
Men jag menar vad jag skriver. Jag kan inte veta hur du känner dig efter att ha sparat i lång tid, och vilken besvikelse det sen är - men i slutändan så tycker jag att du är fel ute när du ensidigt skyller på DLP. De flesta härinne är nog väl medvetna om att man kan få ont i ögonen av att titta på TV i ett mörkt rum. Vad är det då som skilljer sig med DLP?
Att du sedan upplever dessa besvär som permanenta numera är självklart synd, men inte desto mindre, så kan man inte skylla på DLP-tekniken. Visst, DLP kan ge eye strain - det kan även TV, solljus etc. - men i slutändan är man själv ansvarig för sina handlingar, och då får man skylla på sig själv om man inte lyssnar på sin kropp.
Detta betyder dock inte att Texas Instruments och DLP-proj tillverkarna bör slippa skriva varningstexter i sina manualer - för sålänge det finns en risk, så bör folk vara medvetna om denna. De flesta datorspel har idag varningstexter på de första sidor - även många datorskärmar har märkningar där man gör uppmerkam på att lång tids användande kan ge huvudvärk och andra problem. Detta bör även gälla projektorer. En sak man inte får glömma bara är att varningstexter gör att vi som konsumenter inte har samma möjlighet att stämma bolagen på pengar - så fort vi vet om att det finns en risk, och vi ändå väljer att använda produkten, så kan vi inte längre skylla på producenten av produkten. Varför en sådan märkning inte in infört än vet jag inte - det verkar inte heller finnas varningar i de TV-manualer jag har tittat i.
JVC har helt rätt i vad de skriver - även att det inte är hela sanningen. Eye strain får man även om man kollar på en "vanlig" TV med 50hz - och här visas alla tre färger samtidigt.
Redigerat av callme911, 13 December 2004 - 20:32.
Postad 13 December 2004 - 20:48
Ett slags "allergi" kan man väl säga, men det är inte alls samma mekanismer som med vanlig allergi via antikroppar, histamin osv utan kan vara på ett antal andra olika sätt. Dessa sätt är dåligt kända dessutom. El-allergi och fibromyalgi kan vara exempel på sådana överreaktioner som "låser sig" i kroppen. Från början finns kanske hudirritationer eller liknande av elektromagnetiska fält eller en ständig muskelspänning pga stress etc, sedan sätter det igång något slags onda cirklar.
Intressant det där med att stor kontrast mellan ljuskälla och omgivning skulle kunna ha att göra med detta. Själv skulle jag ha gissat att "eye strain" beror på något slags förhöjd spänning (tonus) i ögonmuskulaturen så får vara på helspänn för att synorganen och hjärnan ska försöka pussla ihop de olika färgade delbilderna till en hel bild (DLP). Särskilt svårt när man flyttar omkring med blicken. Men så är det väl inte då.
Om det nu är så att lite "ambient light" motverkar risken för eye strain borde ju ljusstarka pj:s typ Infocus 5700 (som klarar ambient light) med lite snälla lampor därtill i hembio-rummet, vara bättre än dedikerade kolsvarta hembiografer. ?
Redigerat av Unregisteredca13620a, 13 December 2004 - 20:49.
Postad 13 December 2004 - 21:02
Däremot så förklarar det inte varför många får ont i ögonen av ljusa omgivningar - men man kan anta att detta problem uppstår när iris inte längre kan reducera ljuset i omgivningarna till en, för ögat, acceptabel nivå. Ljus kan ju vara deciderat skadligt för ögat.
Problem med ögonen är ju inte alls kul - är man snöblind eller har man ont efter svetsning, så kan man ju ha ont ett bra tag.
"ögon-puzzling"+mörk omgivning bör rimligtvis vara ännu värre än enbart det ena eller det andra. I villket fall som hellst bör man själv försöka undvika att komma i situationer som förvärrar problemen. Med LCD tekniken slipper man i alla fall det ena.
ambient light?? säkert bra för ögonen, men inte lika bra bild
Redigerat av callme911, 14 December 2004 - 00:34.
Postad 13 December 2004 - 21:03
Vilket det inte är. Inte för mig iaf. IF 5700 är fruktansvärt jobbigt för mig att titta på. Även med ljus i rummet. Kontrasten kan säkert bidra till uttröttning; men i fallet dlp tror jag nämnda ihoppusslande är det som orsakar problemen:Intressant det där med att stor kontrast mellan ljuskälla och omgivning skulle kunna ha att göra med detta. Själv skulle jag ha gissat att "eye strain" beror på något slags förhöjd spänning (tonus) i ögonmuskulaturen så får vara på helspänn för att synorganen och hjärnan ska försöka pussla ihop de olika färgade delbilderna till en hel bild (DLP). Särskilt svårt när man flyttar omkring med blicken. Men så är det väl inte då.
![]()
Om det nu är så att lite "ambient light" motverkar risken för eye strain borde ju ljusstarka pj:s typ Infocus 5700 (som klarar ambient light) med lite snälla lampor därtill i hembio-rummet, vara bättre än dedikerade kolsvarta hembiografer. ?
Postad 13 December 2004 - 21:07
Det finns väl inte UV-ljus från DLP-projektorer ??
Isåfall:
Postad 13 December 2004 - 21:17
Vid alla slags "hot" så sker en spänningsökning i muskulatur för försvarsåtgärder eller anfall (det sistnämnda gäller inte ögonen...).
Det som skulle kunna vara aktuellt för ögonen är att titta bort från ljuskällan för att skydda ögonen.
Om man då ändå viljemässigt håller fast blicken, som en annan Aragorn stirrandes in i Palantiren, så blir det ju lite spänt, liksom dragkamp i ögonmusklerna lite grann. Ögonen vill titta bort mot skuggorna medans du vill titta på filmen s.a.s.
Kanske är det både sådant (försvarsreaktion) och ihoppusslings-problemet vid DLP som gör DLP-tittandet så ovanligt påfrestande för ögonen?
Anathemas ögon är liksom utbrända, har fått nog. Som brända barn som skyr elden så får dom spatt så fort ljuset är lite starkt...
Redigerat av Unregisteredca13620a, 13 December 2004 - 21:43.
Postad 13 December 2004 - 21:17
Första steget i att lösa ett problem, vilket det än är, är att erkänna att problemet finns. Därefter kan man fortsätta att analysera varför med mera...
Men att totalt trycka ner personer som uppleft problem, genom att blåneka är ju befängt!
Själv upplever jag både RBE och hade "eye-strain" efter ca 5 minuter tittande med en IF4805, och ingen kan ju komma och säga att jag inte upplevt dessa problem, eller att dom inte fanns!
Visst, jag erkänner och min LCD's bristande svärta, och VB om man råkat lämna den på stand-by, men dessa bekymmer är betydligt mer överkomliga än vad DLP-tekniken kan framkalla för diverse obehag, som ingen ens verkar veta varför dom uppstår, det är ju fötroendeingivande...
Sluta ignorera problemet!
Postad 13 December 2004 - 21:35
vissa människor är helt enkelt mer benägna att ifrågasätta främmande människors sjukdomar än tekniken bakom sina egna prylar...
Redigerat av Harry Potter, 13 December 2004 - 21:42.
Postad 13 December 2004 - 21:35
Märklig slutsats för en som rimligtvis borde vara lite påläst...Intressant det där med att stor kontrast mellan ljuskälla och omgivning skulle kunna ha att göra med detta. Själv skulle jag ha gissat att "eye strain" beror på något slags förhöjd spänning (tonus) i ögonmuskulaturen så får vara på helspänn för att synorganen och hjärnan ska försöka pussla ihop de olika färgade delbilderna till en hel bild (DLP). Särskilt svårt när man flyttar omkring med blicken. Men så är det väl inte då.
Det ena utesluter ju inte det andra.
Det är allmänt känt att en tv i ett mörkt rum besvärar ögonen efter en tids tittande. Den kunskapen är nog 30 år gammal, om inte mer...
Exakt vilka mekanismer som de "besvärande" ljusförhållandena "utlöser" känner jag inte till. Men det är väl inte otänkbart att ögon-muskulaturen påverkas av sådana ljusförhållande, mer eller mindre undermedvetet.
Tänk efter lite allihop...
När ni vill t.ex. läsa en liten skylt på långt håll (när texten är på gränsen till läsbar), "skärper" ni inte blicken på olika sätt då???
Jag har säkerligen sett ett tusental exempel på människor som t.ex. rynkar pannan och "kisar" lite när de vill skärpa till blicken...
Detta sker oftast helt omedvetet men jag kan mycket väl föreställa mej att ögonen kan ansträngas utan att man går så långt som till att kisa och rynka pannan...
Spänningsvärk är ju ett klassiskt problem. Jag brukar t.ex. få ont i den bakre delen av käkarna (så till den milda grad så att värken sprider sej upp i huvudet), efter en dag med många irritations-moment. Detta för att jag biter ihop käkarna så hårt när jag blir irriterad...
Ska jag sen sova så får jag ibland göra "avspännings-övningar" för att spänningarna ska släppa så mycket så att jag kan somna...
Om nu spänningsvärk kan sätta sej i axlar, rygg, käkar! o.s.v.
Varför skulle inte liknande fenomen kunna inträffa i de riktigt små musklerna också?
Hur som helst så nämnde jag tidigare att jag inte kan se några logiska skäl till varför dlp-tekniken som sådan skulle vara "boven i dramat". Gissa och spekulera kan jag också göra, men då börjar jag nog med att gissa på sådant som redan är känt (som t.ex. det där med ljusförhållandena med t.ex. en tv i ett mörklagt rum)...
Jag lider verkligen med anathema och hoppas samtidigt att jag inte själv ska drabbas av problemet, men om man ska lära sej något av anathemas olyckliga öde så är det ju att lyssna på kroppens varnings-signaler.
Dessutom så är det nog ingen risk att frugan och ungarna kommer att låta mej tillbringa så mycket tid (i sträck) framför hembion, så jag tror inte att jag befinner mej i någon farozon...
Postad 13 December 2004 - 21:47
Ingenting är ju nyttigt om man gör det för mycket, samtidigt är det ju en ganska onaturlig situation man befinner sig i när man tittar på film, mörktrum där man utsätts för starkt reflekterande ljus i flera timmar, är det verkligen ingen LCD ägare som känner av detta ?
Postad 13 December 2004 - 21:49
Precis som man kan drabbas av mer eller mindre kronisk muskelvärk (och värk i muskelfästen mm) i andra delar av kroppen så kan man drabbas i ögonmusklerna. För de flesta är det ändå övergående men för en del blir det mer långvarigt.
Postad 13 December 2004 - 21:51
Ny kunskap inleds ofta med en gissning, ett antagande...Hur som helst så nämnde jag tidigare att jag inte kan se några logiska skäl till varför dlp-tekniken som sådan skulle vara "boven i dramat". Gissa och spekulera kan jag också göra, men då börjar jag nog med att gissa på sådant som redan är känt (som t.ex. det där med ljusförhållandena med t.ex. en tv i ett mörklagt rum)...
Logiskt kan inte jag heller tvärsäkert säga varför DLP ger eye strain, men att så många får besvär just när de tittar på DLP borde väl betyda att det ligger något i antagandet att det beror på just DLP.
Men som sagt, det ena utesluter inte det andra. Det kan ju alltid bero på mer än bara sylvesters nämnda ihoppusllande, en mkombination av olika faktorer. Kanske, kanske inte. Men nog f*n är DLP en bov alltid.
Postad 13 December 2004 - 22:03
Redigerat av Harry Potter, 13 December 2004 - 22:04.
Postad 13 December 2004 - 22:05
Redigerat av Hinken74, 14 December 2004 - 09:57.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
15 bilder
107 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?