Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Få projjen att hänga 100% rakt.

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 December 2004 - 21:33

marcus nilsson
  • marcus nilsson
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Asså jag kanske har missat något men jag förstår inte hur alla som har projektor med lens shift bär sig åt för att få projektorn att hänga helt 100% rakt om man tack färster den?! Har själv en Z2:a och jag vetti tusan hur jag ska bära mig åt för att få den att hänga helt rakt åt alla håll. Hur har alla som har vogels färste löst detta?!

Postad 05 December 2004 - 21:43

Unregistered630a3502
  • Unregistered630a3502
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Förstår inte riktigt hur du menar? men vogels takfäste har väll en kulled som man kan ställa in ?
Mvh Wicked

Postad 05 December 2004 - 21:49

marcus nilsson
  • marcus nilsson
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
ja precis en kulaled. Men det finss ju inget "mitt läge" där projjen är som helt vågrät och helt rät i sedled.

Postad 05 December 2004 - 21:53

Unregistered88042daf
  • Unregistered88042daf
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

ja precis en kulaled. Men det finss ju inget "mitt läge" där projjen är som helt vågrät och helt rät i sedled.

inte för att ja har nått tak fäste..men ett vattenpass borde väl funka?

Postad 05 December 2004 - 21:59

marcus nilsson
  • marcus nilsson
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
jo det är klart men det känns ganska dumt av tex Vogel att dom inte nu när det är så vanligt med lens shift inte har en som jag kallar det Mittpunkt där fästet som snäppar fast och hänger helt rakt

Postad 05 December 2004 - 22:11

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0
Men det är väl inte alla tak som är helt i våg.... mitt är inte det. Jag bor i ett hus byggt på 40-talet, flerbostadshus....

Postad 06 December 2004 - 08:28

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
När man väl har duken på plats i våg så är det väl bara att rikta in bilden inom dess ramar, eller?

Postad 06 December 2004 - 16:33

Unregistered123dbc1c
  • Unregistered123dbc1c
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Det beror ju även mycket på var tyngdpunkten sitter på projektorn du ska hänga upp, en lite lättare projektor borde vara lättare att finna ett läge på, eller i varje fall är den mer förlåtande. Jag har också vogels fäste, och jag kan bekräfta att det inte var lätt att få min 9 kg Sharp XV-Z10000U att hänga rakt. Det fick bli många omtag för att finna tyngdpunkten. Jag förstår om Vogel inte har satt ut något läge, det måste vara omöjligt för ett universal fäste... B)

Postad 06 December 2004 - 18:45

andretti
  • andretti
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Ja, jag tror också att det är bättre utan ett fast läge.

Jag spände mitt fäste rätt hårt, sen riktade jag in efter duken. Det funkade. Men det blir såklart inte pixelnoggranhet, men det gör ju inget.

Postad 06 December 2004 - 20:22

marcus nilsson
  • marcus nilsson
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
okej får väl försöka med det då. Jag tyckte bara att det kunde vara intressant att höra om det var någon som hade nått tips B)

Postad 19 December 2004 - 23:46

Unregisteredb3223887
  • Unregisteredb3223887
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag tycker överhuvudtaget att Vogels takfäste var väldigt svår att montera.
Det står tex inte hur man ska spänna fast fästet i ett fast läge.. Man får komma på det själv... ( när man står 3,5m högt o håller projektorn med en arm högt över ) För att inte tala om plastfästena som ska hålla fast skruvarna på plast. Säger bara en sak: plast är mjukare än metall !

Sen lossnade hela nedre delen o ramlade ner =( Tur att jag hade DVI kabel o d satt hårt på väggen...

Sen verkar det som att man behöver byta fäste igen om man skulle få för sig o förlänga fästet... Är inte alls nöjd med vogels fästet...

Postad 20 December 2004 - 10:21

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Raka tak finns bara på nybyggda hus i några år sen blir det sättningar.

DEt som fungerar för mig är att spänna fast Vogelfästet hårt. Fungerar kanon-fast ibland får jag justera efter duken, jag har för bråttom när jag öpnar luckan på min z2

:D

Postad 21 December 2004 - 11:45

andretti
  • andretti
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Jag tycker överhuvudtaget att Vogels takfäste var väldigt svår att montera.
Det står tex inte hur man ska spänna fast fästet i ett fast läge.. Man får komma på det själv... ( när man står 3,5m högt o håller projektorn med en arm högt över ) För att inte tala om plastfästena som ska hålla fast skruvarna på plast. Säger bara en sak: plast är mjukare än metall !

Sen lossnade hela nedre delen o ramlade ner =( Tur att jag hade DVI kabel o d satt hårt på väggen...

Sen verkar det som att man behöver byta fäste igen om man skulle få för sig o förlänga fästet... Är inte alls nöjd med vogels fästet...

Synd att det inte funkat så bra...

Men jag känner inte igen problemen riktigt.

Det är viktigt att man sätter fästet i tyngdpunkten för projektor (med sladdar!!), annars kommer det ju hela tiden finnas en kraft som drar åt fel håll...
Jag gillade att infästningen är så flexibel. Du är ju inte alls styrd av var hålen på projektorn sitter, utan kan laborera en hel del med armarna på fästet.

Förutsatt att den är balanserad så kommer ju projjen inte att röra sig, även om du behöver flytta den någon mm hit eller dit. Så pass hårt sitter den ju. I alla fall min.

Appropå trillade ner: jag hoppas du skrivade UT de två silverskruvarna på sidan. Det är nämligen så du fixerar nederdelen. INTE inåt. För DÅ kan jag tänka mig att det hänger löst!!!

MVH

A

Postad 21 December 2004 - 12:44

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Kan iaf meddela att SMS Areo är inte så mycket bättre när det gäller att justera, när man väl fått projjen rakt monterad så är ju fästet inte fast iaf, utan vrider sig runt sin axel..... Lite jobbigt när man råkar pilla på sladdarna eller liknande. :D Jag skall någon gång mäta allt ännu en gång men jag har lite,lite snett tak och golv, vilket jag inte märkt innan duken kom på plats, men när den är i våg så får man en väldigt bra ref punkt att syna resten av huset. :(

Postad 21 December 2004 - 15:36

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0

Men det är väl inte alla tak som är helt i våg.... mitt är inte det. Jag bor i ett hus byggt på 40-talet, flerbostadshus....

Finns väl inga tak som är i våg!?!?!

case

Postad 21 December 2004 - 17:33

Unregistereddd9ce42b
  • Unregistereddd9ce42b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Jag är mycket nöjd med mitt Vogels fäste. Tycker det är snyggt, smidigt och hade inga inga som helst problem med montaget.

Vill bara lägga in detta som motpol till andra inlägg ovan då jag inte delar den negativa kritiken. :)

Postad 22 December 2004 - 19:47

Unregistered37407
  • Unregistered37407
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Jag har nyligen satt upp min projektor i taket med Vogel epc 4010. Jag har stora problem att få projektorn att hänga som jag vill. Jag skulle vilja luta projektorn svagt nedåt men den återgår hela tiden till något slags normalläge som inte ens är rakt.

Nu undrar jag om det är någon som också har samma hållare som jag som kan beskriva hur man får projektorn att "sitta fast" i en speciell position. Har prövat att skruva på de två skruvarna som klickar i de två hålen på hållaren utan att det hjälper.

Så hur gör man egentligen?

Postad 22 December 2004 - 20:33

Unregistereddd9ce42b
  • Unregistereddd9ce42b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Lätt som en plätt, gör så här.

Vogels Evolution bygger på en enda stor stor "kulled". När friktionen är för låg i denna så ändrar sig projektorns läge. Titta i monteringsbladet på bild nummer 5. Ungefär mitt i bild så ser du en insexskruv som sitter mitt i discen som i manualen är omnämnd "projector support" På discens undersida så sitter en mutter som är påskruvad på nämnda insexskruv. Du ser denna mutter om du tittar in mellan projektorn och discen.

Håll emot med insexnyckel och dra åt muttern lätt, detta gör att friktionen ökar i kulleden. Givetvis så måste du montera ned projektorn och discen från taket innan du gör detta.

Lycka till!

Postad 22 December 2004 - 20:44

Unregistered37407
  • Unregistered37407
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Vogels Evolution bygger på en enda stor stor "kulled". När friktionen är för låg i denna så ändrar sig projektorns läge. Titta i monteringsbladet på bild nummer 5. Ungefär mitt i bild så ser du en insexskruv som sitter mitt i discen som i manualen är omnämnd "projector support"  På discens undersida så sitter en mutter som är påskruvad på nämnda insexskruv. Du ser denna mutter om du tittar in mellan projektorn och discen.

Håll emot med insexnyckel och dra åt muttern lätt, detta gör att friktionen ökar i kulleden. Givetvis så måste du montera ned projektorn och discen från taket innan du gör detta.

Lycka till!

Är bra sugen på att prova direkt men det är förmodligen ingen bra idé att stå själv på en stege och försöka montera ned den. Får vänta tills i morrn...

Tack i alla fall för en klockren förklaring!

Postad 22 December 2004 - 21:01

Unregistereddd9ce42b
  • Unregistereddd9ce42b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Nöjet var helt på min sida.

Postad 22 December 2004 - 22:55

andretti
  • andretti
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Och tänk på som jag skrev i min post innan:

häng i tyngdpunkten MED sladd.

Om ni riktar in efter tyngdpunkten i rätt vinkel (ofta nedåt) och sen monterar upp den och hänger på sladd, så kommer ju sladdens tyngd att tilta upp projektorn igen.

Min DVI sladd är FET och väger en del, men samma gäller ju för alla sladdar.

Att projektorn inte stannar i det läget du/ni tänkt är ju faktiskt ett bevis på att tyngdpunkten är missad...

MVH

A

Postad 23 December 2004 - 09:27

Unregistereddd9ce42b
  • Unregistereddd9ce42b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
andretti: Bord du inte kunna hänga kabeln på ett sådant sätt så att den inte påverkar projektorn? Låter inte helt 100%-igt att belasta anslutningskontakten med kabelns vikt på det sättet?

För egen del så löper min kabel i kabelränna uppe i taket. Detta gör att bara en lite stump på ungefär 15 cm ansluter till projektor. Tilläggas bör kanske att 4805:an som jag äger är ruskigt lätt och av natur så hamnar tyngdpunkten nästintill rätt automatiskt.

Postad 23 December 2004 - 10:37

andretti
  • andretti
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Har kanske skrivit lite slarvigt. Min kabel löper också i en ränna, fast på väggen. På så sätt belastar den inte kontakten.

Men det faktum att den är så pass styv som den är gör att jag var tvungen att ta hänsyn till den så att den inte knuffar projektorn ur led.

Men det kändes lättare att referera till vikt så att man skulle fatta vad jag menade. =)

Postad 23 December 2004 - 11:07

Unregistereddd9ce42b
  • Unregistereddd9ce42b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Ok, då är jag med på noterna. Såg framför mig projektorn uppe i taket med sladden hängande 2,5 meter ned till golvet.

Själv kör jag med Supra komponent, den är ganska mjuk och följsam så jag slipper brottas. Antar att DVI är betydligt mycket styvare.

Postad 24 December 2004 - 02:08

Unregisteredb3223887
  • Unregisteredb3223887
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Vogels Evolution bygger på en enda stor stor "kulled". När friktionen är för låg i denna så ändrar sig projektorns läge. Titta i monteringsbladet på bild nummer 5. Ungefär mitt i bild så ser du en insexskruv som sitter mitt i discen som i manualen är omnämnd "projector support"  På discens undersida så sitter en mutter som är påskruvad på nämnda insexskruv. Du ser denna mutter om du tittar in mellan projektorn och discen.

Lycka till!

Det var den här muttern som du talar om...som var löst skruvad o ramlade av. Inte skruvarna som ska låsas fast på sidan... På tal om dessa skruvar: var det bara jag som upptäckte att man behöver 2 st insexnyckel(med håll i ?)

O ingenstans i manualen står det något om just denna insexskruv som håller upp allt...
Jag rekommenderar alla att ta en titt så inte ni får projektorn i huvet;-)
När jag ringde affären jag köpte den av så hade killen haft samma problem så det är helt enkelt en dålig konstruktion frå Vogels sida + dålig manual

Postad 24 December 2004 - 23:10

Unregistereddd9ce42b
  • Unregistereddd9ce42b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Det var den här muttern som du talar om...som var löst skruvad o ramlade av. Inte skruvarna som ska låsas fast på sidan... På tal om dessa skruvar: var det bara jag som upptäckte att man behöver 2 st insexnyckel(med håll i ?)

O ingenstans i manualen står det något om just denna insexskruv som håller upp allt...
Jag rekommenderar alla att ta en titt så inte ni får projektorn i huvet;-)
När jag ringde affären jag köpte den av så hade killen haft samma problem så det är helt enkelt en dålig konstruktion frå Vogels sida + dålig manual

Hänger inte med när du säger att man behöver 2st insexskruvar, varför då?

Antar att man har dessa insexskruvar med styrhylsa i mitten för att minska stöldrisken av projektorn i offentliga miljöer. Vad gäller manualen så håller jag med dig till 100%

Postad 25 December 2004 - 21:54

Unregisteredb3223887
  • Unregisteredb3223887
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag antar att man måste använda de för att låsa fast den nedre delen till den övre?! Inte att det är någon sorts stöldskydd... Men ännu en gång så suger manualen så du kan ha rätt med... Följer man nnars manualen så står det att man ska göra så...

Postad 26 December 2004 - 18:21

andretti
  • andretti
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

På tal om dessa skruvar: var det bara jag som upptäckte att man behöver 2 st insexnyckel(med håll i ?)

Jag gjorde alla justeringar med bara den tillhörande nyckeln utan problem.

Du kanske har fått ett buggigt ex? Vilket vore synd...

a

Postad 26 December 2004 - 19:55

Unregisteredb3223887
  • Unregisteredb3223887
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

På tal om dessa skruvar: var det bara jag som upptäckte att man behöver 2 st insexnyckel(med håll i ?)

Jag gjorde alla justeringar med bara den tillhörande nyckeln utan problem.

Du kanske har fått ett buggigt ex? Vilket vore synd...

a

Visst man kan få den o hänga sig fast men det känns säkrare om den e låst o då behöver man 2 st insexnycklar... Jag fick ju erfara vad som kan hända ifall skruven lossnar då faller ju hela nedre delen o det spelar ingen roll om den övre delen sitter fast....

Nej, jag tycker att Vogel kan åstadkomma mycket bättre när det gäller den tekniska lösningen man har valt...

Redigerat av Unregisteredb3223887, 26 December 2004 - 20:07.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.