Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ukraina

857 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#801

Postad 06 maj 2024 - 08:55

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 122 inlägg
  • 0

Ryssland har enligt Ukraina använt kemiska vapen i Ukraina vilket Ryssland förnekar att de har gjort men eftersom Ryssland ljuger så mycket om vad de gör har många sväng på resonemanget och säger att det enda som bekräftar att Ryssland gjort något är om de dementerar det.


Redigerat av hmarkstrom, 06 maj 2024 - 08:55.


#802

Postad 06 maj 2024 - 11:26

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 260 inlägg
  • 0

Rapporter om att ryssland använder kemiska vapen i Ukraina kommer från flera håll. Och eftersom de gång på gång på gång visat att de skiter i alla regler så kan vi anta att även detta är sant.

 

Våldtäkter, tortyr, avrättningar, bombning av civila, bortrövade barn, och så klart kemiska stridsmedel. Hade tyvärr varit mer förvånad om de inte använt det.

 

hmarkström har en poäng i att "vi vet inte om det hänt förrän ryssland förnekar det".



#803

Postad 06 maj 2024 - 19:39

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Jag nämnde i ett tidigare inlägg att Putin kanske ser tillståndet att skjuta brittiska missiler mot Ryssland som en upptrappning. Det gjorde han tydligen och nu skall Ryssland öva med taktiska kärnvapen. Väst har "trappat upp" situationen och Ryssland är, som alltid, ett oskyldigt offer i detta.



#804

Postad 06 maj 2024 - 23:49

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Ryssen hade ju en övning 2022 som inkluderade de förband som ska hantera de taktiska radioaktiva pangarna. Putler skriker ju kärnvapen så fort han får chansen. Sorgligt att många svenska medier relativt okritiskt repeterar deras svammelpropaganda.
Jag ser framför mig att kommande övning är grupp fulla ryssar som försöker dra en kärra med radioaktivt avfall åt olika håll.
 

hmarkstrom har helt rätt enligt men mening. Om ryssen säger något så är sanningen sannolikt raka motsatsen.



#805

Postad 07 maj 2024 - 01:17

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 637 inlägg
  • 0
Haha, ha de har ju startad kriget på grund av alla Ukrainas nazister och skickar i huvudsak folk från öst och Sibirien där deras minoriteter bor, de etniska ryssarna har ju ändå sjunkit i procent de senaste åren så kriget kan väl ses som en liten bonus för vår ryska kompis att rensa upp i eget hus lite nazi style

#806

Postad 07 maj 2024 - 15:16

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 983 inlägg
  • 0

Ryssland har enligt Ukraina använt kemiska vapen i Ukraina vilket Ryssland förnekar att de har gjort men eftersom Ryssland ljuger så mycket om vad de gör har många sväng på resonemanget och säger att det enda som bekräftar att Ryssland gjort något är om de dementerar det.


Just min tanke, det är så dessa individer fungerar. Genom att neka allt man själv gör för att projicera detta på andra. Putin, Trump och även foliehattar i trollfabriker i Sverige fungerar så.

#807

Postad 09 maj 2024 - 17:28

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Just min tanke, det är så dessa individer fungerar. Genom att neka allt man själv gör för att projicera detta på andra. Putin, Trump och även foliehattar i trollfabriker i Sverige fungerar så.

 

Jag får ibland en känsla av att Putin och även Trump levererar en version av verkligheten som stämmer med hur dom vill att den skall se ut. Ett exempel är väl när Trump skröt med att han hade fler gäster vid sin installation än Obama, bilderna sa något annat. Samma när Putin beskriver verkligheten idag, kriget går bra och man håller på att besegra nazisterna.

 

Jag tycker det skulle vara intressant att träffa Putin eller Trump och diskutera med dom. Är dom lögnhalsar och bluffmakare eller tror dom faktiskt på dumheterna. Samma gäller, som du säger, även en del stollar i Sverige.

 

Att det finns stollar som tror att jorden är platt och liknande är nog mest jobbigt för dom själva. Men om större beslut fattas från helt felaktiga förutsättningar så kan det ju bli väldigt olyckligt. Putin verkar ju inte riktigt ha alla hästar hemma just nu, tyvärr.



#808

Postad 14 maj 2024 - 13:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 082 inlägg
  • 1
https://youtu.be/kKq..._0wPrh3PFBCnpv8

#809

Postad 14 maj 2024 - 16:37

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 983 inlägg
  • 1

https://youtu.be/kKq..._0wPrh3PFBCnpv8


Hahahaha, underbart.

#810

Postad 17 maj 2024 - 19:47

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 1

Hahahaha, underbart.

Visst vore det underbart om någon kunde ge Putte en banan så han lugnar ner sig  :D .



#811

Postad 31 maj 2024 - 18:10

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Nytt stödpaket till Ukraina men den stora saken kanske är att dom får skjuta även in på rysk mark. Vissa begränsningar är väl kvar men eftersom Putte klagade över detta ser jag det som positivt  :) .



#812

Postad 31 maj 2024 - 18:13

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Bättre om de inte berättat att de fick skjuta in utan att ryssarna fick märka det själva efteråt istället

#813

Postad 01 juni 2024 - 07:27

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 983 inlägg
  • 0

Lite bekymrad över Ungerns relationer med Belarus. Enklare nu att förstå Ungerns motstånd till stöd för Ukraina. De har alltså bl a filat på ett nytt kärnkraftverk med Belarus och hoppas på fortsatt rabbaterad olja från Ryssland. Är Ungern en passande partner inom EU? Kanske läge att skicka dem på båten(trots att jag semestrat och bilat runt i många år, vägrar jag åka tillbaka medans vardande styre finns kvar).

 

Jag har även noterat att de krafter inom och utanför EU samt Sverige vilka vill begränsa stödet till Ukraina och i förlängningen riskera europas frihet. Är exakt samma krafter som samarbetat kring Putin och Trumps informationsdesorientering. Och på något olustigt sätt förhåller sig dessa krafter sig till Ryssland på samma uppenbara sätt som VPK förhöll sig till Sovjetunionen. Ett osunt vurmande för övergrepp och mord i sakens namn. Usch... 

 

Positivt är att sent om sider så vaknar resten av världen. Och förstår att grannens gräsbrand väldigt lätt sprider sig in på egna marken. Det gäller att stoppa skiten innan den sprider sig.

 

Samarbete är enda lösningen för att nå effekt mot diktatorer. Här gäller det för de svenska företag som fortsatt exportera till Putins Ryssland att rätta in sig i leden och ta ansvar för gemensam frihet i Europa.


Redigerat av PML73, 01 juni 2024 - 10:14.


#814

Postad 07 juli 2024 - 15:40

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Ungern har tagit över ordförandeskapet i EU. Då tycker Victor Orbán det är en bra idé att åka till Moskva och diskutera fred i Ukraina med Putin. 

En tragisk eller lustig sak i sammanhanget är att jag tror att det är många som inte blir förvånade. Vissa politiker har man inga högre förväntningar på. De säger eller gör korkade saker och man förväntar sig inget annat. 

 

PML73, du skrev ett långt inlägg för drygt en månad sedan som jag inte kommenterat tidigare. Men jag håller med om mycket som du säger. Belarus var länge sedan det fungerade som ett självständigt land, det är en lydstat till Ryssland. Ungern är väl inte där ännu men det är nog mera för dom vill vara med i EU, och få bidrag. Orbán verkar annars gärna springa i Putins koppel.

 

Att fredsförhandla med Putin tror jag är meningslöst. Vill Putin verkligen ha fred då finns en enkel lösning, lämna Ukraina. Han startade detta och han kan avsluta det.



#815

Postad 07 juli 2024 - 22:19

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 122 inlägg
  • 0

Putin ville ha mer av Ukraina när han föreslog fredsförhandlingar vilket ingen i Ukraina gick med på vilket visar att Putin inte lever i verkligheten.



#816

Postad 08 juli 2024 - 14:49

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 983 inlägg
  • 0

@MrTom,

Tackar för orden. Jo jag instämmer på den linje du presenterar.

Ja nu har regeringens nya nationella säkerhetsstrategi kommit. Där det slås fast att Ryssland är det största hotet mot Sveriges säkerhet fram till 2030. Tänker på min äldsta kamrat som fastnat i QAnon, Breitbart m.fl. samt hur han lovordade Putin och Trump. Helt otroligt hur destruktiva dessa kyrkor är ur ett hållbart samhällsperspektiv. Orban's vurmande för hatfienden Ryssen visar på vilken marionett han är. Det är bra att EU som organisation valt att lyfta bort Ungern från möten där stöd för Ukraina ventileras och beslut tas.

Jag undrar hur dessa demokratihatare och ryssvurmare kan sova när barnsjukhus bombas... Att invadera och lemlesta en nation kräver verkligen stora brister i empati och rättvisekultur.


Redigerat av PML73, 09 juli 2024 - 05:21.


#817

Postad 09 juli 2024 - 18:43

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

PML73,

 

Man kan ju fundera på vad Orbán får av Putin. Jag misstänker att han kan få sitt ego ganska uppblåst och Orbán gillar nog det. Däremot tappar han nog trovärdig i EU med det agerandet och han har nog inte så mycket förtroende kvar att förbruka. När Ungern lämnar ordförandeskapet i EU så har han inte någon stor låda att prata från. Putins mål är enklare att se, han vill försvaga väst på alla möjliga sätt. Minskar viljan att stödja Ukraina gynnar det ju Putin.

 

Putin vill nog också verka lite större än vad han är. Det är ju egentligen inte så många som pratar med honom just nu. Det är en liten klick med Ryssland, Belarus, Nord Korea och Iran, möjligen någon till, som "umgås". Jag räknar inte Ungern till dom som stöttar Ryssland. Jag tror det bara är Orbán som har dåligt omdöme.



#818

Postad 10 juli 2024 - 07:48

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 983 inlägg
  • 0
@Tom,

Glada nyheter är det att NATO nu ställer upp med ytterligare krigsmateriel för Ukraina.

Det är en del snack och krav från bl a USA att medlemsstaterna i NATO. Måste betala sin beskärda del. Jag gjorde en googling och döm till min förvåning att det inte var de svagare ekonomierna som undanhöll sitt ansvar. Det är nämligen Tyskland, Frankrike, Italien och bl a Spanien. Som inte betalar överenskommelsen 2% av BNP till NATO. Vad jag minns för 15-20 år sedan så dribblade både Frankrike och Tyskland rejält med budgeten så det skulle se ut som om de investerade. Man skrinlade helt enkelt årlig investering och räknade in framtida investeringar i dagens(då) budget, något i den enkla förklaringen...

Hoppas nu att Sverige inte som vanligt blir bäst i klassen och betalar 3% utan att ställa krav på andra medlemsländer.

#819

Postad 10 juli 2024 - 08:33

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 260 inlägg
  • 0

@Tom,

Glada nyheter är det att NATO nu ställer upp med ytterligare krigsmateriel för Ukraina.

Det är en del snack och krav från bl a USA att medlemsstaterna i NATO. Måste betala sin beskärda del. Jag gjorde en googling och döm till min förvåning att det inte var de svagare ekonomierna som undanhöll sitt ansvar. Det är nämligen Tyskland, Frankrike, Italien och bl a Spanien. Som inte betalar överenskommelsen 2% av BNP till NATO. Vad jag minns för 15-20 år sedan så dribblade både Frankrike och Tyskland rejält med budgeten så det skulle se ut som om de investerade. Man skrinlade helt enkelt årlig investering och räknade in framtida investeringar i dagens(då) budget, något i den enkla förklaringen...

Hoppas nu att Sverige inte som vanligt blir bäst i klassen och betalar 3% utan att ställa krav på andra medlemsländer.

 

Du har missförstått. Avgiften till NATO är låg. Kravet på 2% handlar om hur mycket medlemsländerna ska lägga på sitt enga försvar. Det för att inte någon ska åka snålskjuts på de andra länderna.

 

Detta är nog en av de få (enda?) sakerna jag tycker Trump har en poäng i.


Redigerat av Loco.spk, 10 juli 2024 - 08:37.


#820

Postad 10 juli 2024 - 08:47

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 983 inlägg
  • 0

Du har missförstått. Avgiften till NATO är låg. Kravet på 2% handlar om hur mycket medlemsländerna ska lägga på sitt enga försvar. Det för att inte någon ska åka snålskjuts på de andra länderna.
 
Detta är nog en av de få (enda?) sakerna jag tycker Trump har en poäng i.


I sak tycker jag också Trump har rätt. Inget fel att följa upp ingående avtal. Mitt påstående blev luddigt och det handlar givetvis om lagda % till egna as försvaret. Där var jag otydlig. Likväl dribblar Europas industriella jättar med dessa siffror eftersom det inte finns ett rakt rätt eller fel att skriva budgeten på.

#821

Postad 10 juli 2024 - 17:49

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Trump gnällde över olika NATO-medlemmars försvarsbudgetar när han var president. Problemet med denna ganska specifika fråga är att Trump var president innan Ryssland invaderade Ukraina. M a o på många sätt en annan värld i detta specifika avseendet.

 

Jag hittade lite data för 2022. https://data.worldba....MIL.XPND.GD.ZS men det säger långt ifrån allt. Det som sticker ut är väl Ukraina med 33.5 %. 



#822

Postad 10 juli 2024 - 19:00

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 983 inlägg
  • 0

Trump gnällde över olika NATO-medlemmars försvarsbudgetar när han var president. Problemet med denna ganska specifika fråga är att Trump var president innan Ryssland invaderade Ukraina. M a o på många sätt en annan värld i detta specifika avseendet.
 
Jag hittade lite data för 2022. https://data.worldba....MIL.XPND.GD.ZS men det säger långt ifrån allt. Det som sticker ut är väl Ukraina med 33.5 %.


Ja, dem där listan ger kanske en liten föraning om procentuell investering i försvarsbudgetar. Men jag är väldigt säker på att alla stater har olika definitioner på vad som ingår i direkt investering, periodiserad investering, civilförsvar och krisbudgetar för olika samhällsorgan som indirekt ger stöd för totalförsvar. Därav det otroligt svåra att bara ta %satser och tro att man kan göra en direkt jämförelse.

Jag vet att det funnits diskussioner internt inom EU samt NATO där detta med definitioner med periodiserade investeringar och budgetar försökts klaras upp.

#823

Postad 11 juli 2024 - 21:07

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Det är naturligtvis väldigt svårt att veta hur mycket pengar enskilda länder lägger i relation till sin BNP. Men jag tror de flesta kan instämma i att det har gått upp. Det säger väl också försvarsindustrins orderböcker. Så det som Donald Trump snackade om, det lyckades Putin med. Putin har ju verkligen lyckats stärka och ena NATO. 

 

En stor fråga framåt är ju valet i november och hur det påverkar Ukrainakriget. Jag såg delar av debatten mellan Biden och Trump och Biden hade ingen bra dag på jobbet, helt klart. Men som jag hört från amerikansk media, Europa har fastnat i hur Biden uppträder. Mer oroande är Trump för han har ingen dålig dag. Han är bara som vanligt, och det är illa nog. 

 

Det verkar i alla fall som Orbán utflykt till Moskva får lite konsekvenser. Att en del länder nu skall bojkotta möten under hans ordförandeskap kanske inte stärker hans ego. Att han dessutom hyllar Putin som helt rationell, det imponerar inte på mig.



#824

Postad 12 juli 2024 - 12:04

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 122 inlägg
  • 0

Ryssland verkar ha börjat att få slut på soldater för skadade soldater som inte är återställda skickas ut i kriget tillsammans med soldater från fattiga länder.



#825

Postad 12 juli 2024 - 17:00

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 260 inlägg
  • 0

Ryssland verkar ha börjat att få slut på soldater för skadade soldater som inte är återställda skickas ut i kriget tillsammans med soldater från fattiga länder.


Tror lika gärna att det kan bero på att det är bättre att de dör helt än att kosta pengar i sjukvården.

Men visst, med Rysslands typ av krigföring vill de väl alltid ha mer kött att skicka fram som kulfång.

#826

Postad 12 juli 2024 - 22:21

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 122 inlägg
  • 0

Man kan nog inte behandla människor hur illa som helst. Det finns ryska stridsvagnsförband som vägrat att strida.



#827

Postad 13 juli 2024 - 18:10

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

  • 10 022 inlägg
  • 0

Ryssland verkar ha börjat att få slut på soldater för skadade soldater som inte är återställda skickas ut i kriget tillsammans med soldater från fattiga länder.


De vill inte skicka folk ur medelklassen som riskerar påverka krigsopinionen och höra kriget impopulärt. Ukraina skickar ut fångar att slåss nu också. Har inte alls samma manskap att offra därför väst behöver gå in med trupper.

#828

Postad 13 juli 2024 - 18:54

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Polen ville hjälpa till att skjuta ner robotar och drönare över Ukraina, men blev förbjudna av usa, som inte vill "eskalera" utan hellre låter Ryssland fortsätta sin terrorbombning av civila.

Vi i Europa måste efter detta frikoppla vår militär från usa, Sverige fick inte heller skicka gripen till Ukraina.

#829

Postad 14 juli 2024 - 06:12

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

  • 10 022 inlägg
  • 0
Samma anledning kan användas för att nå mål i Ryssland. Putins kärnvapen hot är för effektivt tyvärr. Men finns ju inte heller så många gripen att leverera.

Trump skottskadad lär ge en bra skjuts i kampanjen. Han har kramat Putin tidigare så ser inte så bra ut. Europa klarar inte av att hjälpa ukraina.

#830

Postad 14 juli 2024 - 08:07

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 122 inlägg
  • 0

Kärnvapen måste underhållas annars kommer de inte att fungera och de som kan detta har undrat om Ryssland verkligen har haft råd att underhålla dem.

 

Europa klarar mer och mer av att hjälpa Ukraina. En svensk fabrik som tillverkar ammunition till Ukraina kör dygnet runt. Det ligger i majoritet av europeiska länders intresse att Ryssland inte ska vinna kriget i Ukraina. Vinst för Ryssland innebär att halva Ukraina tillfaller Ryssland.



#831

Postad 14 juli 2024 - 11:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 868 inlägg
  • 0
Jösses, man undrar vad som hänt om Trump blivit ihjälskjuten. Nu blev det istället, cyniskt nog, en kampanj-boost. Så var inte höstens val givet innan så är det säkert det nu.

#832

Postad 16 juli 2024 - 06:17

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 983 inlägg
  • 0

Kärnvapen måste underhållas annars kommer de inte att fungera och de som kan detta har undrat om Ryssland verkligen har haft råd att underhålla dem.

 

En mycket intressant fråga. Hela planen med nedrustningen efter kalla kriget var just att kapa de enorma kostnaderna som medfördes av att underhålla kärnvapenarsenalerna.

 

Det finns nog inte så många operativa enheter, en vild gissning förstås. Men med tanke på den gränslösa korruption i systemet, så ligger nog dessa investeringar i lyxyachter, boenden och BItcoins...

 

Vi får tacka Ukraina för att de står rakt upp, emot den ryska björnen. Emedan resten av världen tvivlar på vapenleveranser. På något sätt kan detta urholkas till den grad att den fria världens oförmåga till snabba samarbeten spelar rakt i händerna på diktatoriska ledare såsom Trump, Putin, Kim Jong-Il och Xi Jinping.



#833

Postad 17 juli 2024 - 18:20

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 122 inlägg
  • 0

Nu har ryska stridsvagnregementet som vägrade strida sedan de kände sig grundlurade och t.o.m. talade om nazister i Ryssland som lurar folk på detta sätt. Det värsta enligt dem var att de fick ta upp skadade från en tidigare strid några dagar tidigare som låg kvar vilket upprörde dem och bidrog till vägrandet.   


Redigerat av hmarkstrom, 17 juli 2024 - 18:22.


#834

Postad 21 juli 2024 - 17:04

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Vi får tacka Ukraina för att de står rakt upp, emot den ryska björnen. Emedan resten av världen tvivlar på vapenleveranser. På något sätt kan detta urholkas till den grad att den fria världens oförmåga till snabba samarbeten spelar rakt i händerna på diktatoriska ledare såsom Trump, Putin, Kim Jong-Il och Xi Jinping.

Jag tycker också att vi har anledning att vara glada för att Ukraina inte vikit sig ännu. Tyvärr kommer ju nu lite signaler om att Zelenskyj verkar öppna för förhandlingar. Jag har en känsla av att han inte riktigt litar på stabiliteten i stödet. Jag kan förstå hans osäkerhet.

 

Victor Orbán gjorde sin "fredsresa" och fick väl förtjänad kritik för den från EU. Trump är nu utsedd till presidentkandidat och har också pratat om att han skall fixa fred. Båda verkar vara inne på att ge Putin det han kräver och sedan hävda att dom gjort något bra. Enligt John Bolton (tidigare  nationell säkerhetsrådgivare tiil Trump) så gör Trump "deals", han förstår inte policy och liknande. Trump som president är nog ingen bra nyhet för Ukraina. Intervjun ligger på CNN's site.

 

Återstår väl att se vem Trump kommer att möta i valet i november. Det känns inte lika självklart idag som för några månader sedan att Biden är alternativet.

 

Det kunde ju vara intressant att se hur det skulle fungera med Donald Trump som president en andra period. Skulle det bli så som man tror eller bättre/sämre? Det är väl ett experiment som åtminstone jag skulle föredra att man gjorde i sluten labbmiljö. Hur det nu skulle gå till i praktiken :) ?

 

Ser man på vad som händer i Ukraina i dagsläget så tycker jag det verkar ganska låst. Om jag fattat det hela korrekt så fick Ukraina nyligen ett större stödpaket. Hoppas det kan rubba balansen till deras fördel. 



#835

Postad 22 juli 2024 - 13:39

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 963 inlägg
  • 0
Med snar fred, innebärande att Ryzzland får behålla det de nu har erövrat, så tar det maximalt 10 år innan de fortsätter (kortare tid antagligen, beroende på hur snabbtde hinner producera nytt).

#836

Postad 22 juli 2024 - 18:37

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

  • 10 022 inlägg
  • 0
Finns väl ingen anledning för Putin att fredsförhandla. Tack vare främst Indien är västs sanktioner verkningslösa till stor del.

Vapenleveranser hjälper ju men det skickas inga trupper

#837

Postad 22 juli 2024 - 21:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 260 inlägg
  • 0

Finns väl ingen anledning för Putin att fredsförhandla. Tack vare främst Indien är västs sanktioner verkningslösa till stor del.

Vapenleveranser hjälper ju men det skickas inga trupper

 

Du förnekar dig inte. Återigen rysk propaganda. 

 

Indien köper rysk olja till mycket rabatterade priser. Jämfört med när de sålde stora mängder till Europa till högre priser så är det verkningslöst? Deras största olje- och gasbolag, gazprom, gjorde en förlust på ca 60 miljarder kronor förra året.

 

Sanktionerna är verkligen inte verkningslösa och Ryssland kommer hela tiden närmare en ekonomisk kollaps. Vi i väst måste bara ha uthållighet och fortsätta hjälpa Ukraina så kommer det till slut att lösa sig på samma sätt som det gjorde med sovietunionen.

 

Med det sagt så kan jag tycka att vi borde dra åt snaran både hårdare och snabbare. Öka vapenleveranserna, och sanktionerna, samt täpp till kryphålen som ryssland utnyttjar.



#838

Postad 22 juli 2024 - 22:33

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 983 inlägg
  • 0

Med det sagt så kan jag tycka att vi borde dra åt snaran både hårdare och snabbare. Öka vapenleveranserna, och sanktionerna, samt täpp till kryphålen som ryssland utnyttjar.

 

Vidhåller samma linje där. Så länge ryssvurmare och andra samhällsomvälvande foliehattar hålls på ett par armslängd avstånd, finns det en chans att allt kan bli bra.



#839

Postad 23 juli 2024 - 04:25

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

  • 10 022 inlägg
  • 0

Du förnekar dig inte. Återigen rysk propaganda. 

 

Indien köper rysk olja till mycket rabatterade priser. Jämfört med när de sålde stora mängder till Europa till högre priser så är det verkningslöst? Deras största olje- och gasbolag, gazprom, gjorde en förlust på ca 60 miljarder kronor förra året.

 

Sanktionerna är verkligen inte verkningslösa och Ryssland kommer hela tiden närmare en ekonomisk kollaps. Vi i väst måste bara ha uthållighet och fortsätta hjälpa Ukraina så kommer det till slut att lösa sig på samma sätt som det gjorde med sovietunionen.

 

Med det sagt så kan jag tycka att vi borde dra åt snaran både hårdare och snabbare. Öka vapenleveranserna, och sanktionerna, samt täpp till kryphålen som ryssland utnyttjar.

Sedan när blev fakta rysk propaganda? Du erkänner ju själv att Indien köper rysk olja.



#840

Postad 23 juli 2024 - 05:42

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 983 inlägg
  • 0

Indien köper rysk olja till mycket rabatterade priser. Jämfört med när de sålde stora mängder till Europa till högre priser så är det verkningslöst? Deras största olje- och gasbolag, gazprom, gjorde en förlust på ca 60 miljarder kronor förra året.

 

Ja, våra EUvänner Ungern köper också ryskolja via dispens från EU just för att klara av att producera något. Först tar alltså Ungern emot tiotals miljarder för att bygga upp en beredskap gällande upprättandet av bl a flyktingsströmmar i egenskap av att vara en yttre gräns inom EU. Dessa miljarder läggs istället på bygga motorvägar, privat tvärbana till datjan, skattereformer för anställda inom turistnära yrken såsom taxi, restauran och underhållning. Men inte till läkare eller lärare osv. Orban har under sin tid vid makten lyckats kontrollera och illiberalisera landets juristiktion. Orbans senaste resor till Kina och Ryssland i ett försök att slå internationellt mynt av ordförandeskapet har inte setts med kärlek i blick direkt. Utan nu sitter Orban tämligen ensam i sin järnstol. Speciellt när ministrar inom EU planerar andra möten på datum när Orban, tämligen berusad av narcissism vill visa upp sitt Ungern. 

 

För jämlikhetens skull måste det tilläggas att Orban är en oppurtonist som leker med enkla grepp att finna fiender på varför inget fungerar. TIllsammans med höjda familjebidrag, tidigare skatterreform, stängt ned fria universitet och med tajt offerkofta så har han ändå vunnit val. Ungerns egna relation till sitt land är att de är offer, offer för allt. T ex så basuneras det ut på statstelevision att alla flyktingar vill åt deras fantastiska vatten(de har en dypöl som heter Balaton)... Jag var tvungen att förklara för vänner i Ungern att de faktiskt har ganska uselt vatten och att nyheter om att de inte inte längre behöver importera vattenmeloner längre(vilket de inte gjort på många hundra år). Trots att de så kallas för grekiska meloner i Ungerska språket. När man språkar med en ungrare i t ex Budapest. Så anklagar de först turkarna(vilka byggde upp SPAkulturen och vilka inte satt sin fot i Ungern på flera hundra år), sedan ryssarnas fel(trots att de inte varit aktiva där sedan 80-talet), sedan är det judarna fel(som offentligt anlagas utan bevis för att ha köpt upp delar av infrastruktur), sedan är det romernas fel(de romer som faktiskt plockar vindruvorna och arbetar inom jordbruk). Men idag är allt EU´s fel enligt Orbans narrativ... Skratt, ni förstår att detta blir skrattretande till slut. jag vill tillägga att ungrare som INTE bor i Orbans Budapest faktiskt är mer intelligenta än ovan beskrivet. Detsamma gäller den diaspora som flytt landet sedan 1945. Kvar på a-lagsbänken sitter Orban med offerkoftan som aldrig hanterade sig själv och skyller allt på andra som lyckats.

 

Nåja, detta i ett led att enkelt förklara Orbans ungern(rest runt i hela landet i snart 20 år)...

 

On topic;

 

Så länge EU inte utövar rejäl press på de länder som INTE följer EU´s grundprinciper gällande frihet, rättigheter och jämlikhet. Blir arbetet att bibehålla freden i europa oerhört tungt och tankarna går till Sisofys...  B)  


Redigerat av PML73, 23 juli 2024 - 05:51.


#841

Postad 23 juli 2024 - 08:13

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 122 inlägg
  • 0

Ungern hör till de länder som krympt mest. Sedan 1984 har de mist 1 miljon invånare. Utflyttning och låga födelsetal ligger bakom.

 

Ukraina har nu låtit vissa fångar att gå med i kriget och de två som intervjuades var oerhört stolta att få var med och en berättade att även om han skulle dö i kriget skulle hans barn vara  stolta över honom.



#842

Postad 23 juli 2024 - 10:23

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 260 inlägg
  • 0

Sedan när blev fakta rysk propaganda? Du erkänner ju själv att Indien köper rysk olja.

 

Läste du ens vad du svarade på? Förstod du inte? Jag förnekar inte att Indien köper olja av ryssland, jag motsatte mig att det skulle göra sanktionerna "verkningslösa till stor del" .

 

Att sanktionerna är verkningslösa är rysk propaganda, och i vanlig ordning så vet vi inte om något är sant innan ryssland förnekar det. M.a.o. fungerar sanktionerna.



#843

Postad 23 juli 2024 - 10:30

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

  • 10 022 inlägg
  • 0

Läste du ens vad du svarade på? Förstod du inte? Jag förnekar inte att Indien köper olja av ryssland, jag motsatte mig att det skulle göra sanktionerna "verkningslösa till stor del" .

Att sanktionerna är verkningslösa är rysk propaganda, och i vanlig ordning så vet vi inte om något är sant innan ryssland förnekar det. M.a.o. fungerar sanktionerna.


Jag läste dig fjanta dig med att försöka kränga rysk propaganda när jag nämner att Indien köper rysk olja till aldrig sedda nivåer. Sen säljer de raffinerade produkter till USA mm så finns mycket indirekt syöd till Rysdland

#844

Postad 23 juli 2024 - 11:18

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 122 inlägg
  • 0

Jag läste dig fjanta dig med att försöka kränga rysk propaganda när jag nämner att Indien köper rysk olja till aldrig sedda nivåer. Sen säljer de raffinerade produkter till USA mm så finns mycket indirekt syöd till Rysdland

Nja. Den olja Indien köper från Ryssland är kraftig rabatterad så Ryssland tjänar mindre på den exporten. Dessutom är Ryssland inte störst utan på ca 9:e plats av de länder Indien köper olja ifrån. Irak är det land som Indien köper mest olja ifrån.  



#845

Postad 23 juli 2024 - 11:28

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 260 inlägg
  • 0

Jag läste dig fjanta dig med att försöka kränga rysk propaganda när jag nämner att Indien köper rysk olja till aldrig sedda nivåer. Sen säljer de raffinerade produkter till USA mm så finns mycket indirekt syöd till Rysdland

 

Jag påpekade bara att det du skrev är rysk propaganda. Det är liksom inte något att diskutera, de har sedan sanktionerna infördes hävdat att de inte skadar dem (samtidigt som de förstås med rysk logik fördömer dem och kräver att de ska bort).

 

Det var som sagt INTE ditt påstående om att Indien köper olja av dem som jag vände mig mot. Det var ditt påstående att det skulle göra sanktionerna "verkningslösa till stor del" som jag har problem med.


Redigerat av Loco.spk, 23 juli 2024 - 11:29.


#846

Postad 23 juli 2024 - 13:56

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0
Om sanktionerna inte fungerade skulle Putin knappast  behöva sälja rysk olja till låga priser. Orsaken till att han gör detta är naturligtvis att han behöver få in pengar till ryska statskassan, det handlar om dålig efterfrågan på rysk olja. Indien får ju kritik för detta så det klart att dom slutar köpa av Ryssland om dom inte tjänar på det.
 
Här har man väl också en förklaring till att Kina ofta är lite försiktiga med att stödja Ryssland. Dom är exportberoende och vill inte ha sanktioner mot sig. Dom lär inte kunna kompensera exportbortfallet mot väst med billiga råvaror från Ryssland. 
 
Att sanktionerna fungerar tycker jag är uppenbart. Däremot så skulle dom kunna fungera bättre. Att nå 100% effektivitet är nog orimligt. Men säg att Indien slutar köpa olja, och/eller att andra parter slutar exportera viss teknologi till Ryssland. Frågan är, om man stänger Rysslands avseende import/export helt, hur lång tid tar det innan landet kollapsar? När man börjar handla med Nord Korea så har man väl lite problem med handelsmöjligheterna.
 
Putin har ju sedan tidigt i kriget klagat på omvärldens "oproportionerliga" svar. Hans förväntan var nog att det skulle bli som när han tog Krim. Nu blev det något helt annat. Putin har, om man ser till hans ursprungliga målplan, förlorat kriget. Han kan inte avsluta detta utan något som han kan "sälja" som en seger på hemmaplan.


#847

Postad 23 juli 2024 - 21:43

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 983 inlägg
  • 0

Skratt,

 

ja de som misstror effekt av sanktionerna kan lätt tolkas som släktingar med Bagdad Bob, Bra att tumskruvarna dras åt kring de ledare som inte stöder en fri värld.



#848

Postad 15 augusti 2024 - 10:19

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

  • 10 022 inlägg
  • 0
Var samma under sovjeteran. Effekterna av sanktionerna överdrevs kraftigt. Ryssarnas förmåga att lida är svåröverträffad. Hade vart intressant se hur svenskar hade reagerat. Framför allt norrmän. Vi var brutalfattiga under 1800-talet men nu har vi förklenats i generationer.

Intressant pr kupp med intrånget i kursk och kärnvapenknappen rörs inte. Blir väst nispirerat och öppnar fler fronter tro?

#849

Postad 15 augusti 2024 - 11:21

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 260 inlägg
  • 0

Var samma under sovjeteran. Effekterna av sanktionerna överdrevs kraftigt.

 

Och ändå var det i slutändan ekonomin som blev deras fall.

 

 

Intressant pr kupp med intrånget i kursk och kärnvapenknappen rörs inte. Blir väst nispirerat och öppnar fler fronter tro?

 

Vad menar du med "pr kupp"? Tror du inte att det Ukraina gör har huvudsakliga militära motiv?

 

Oavsett så verkar det ha varit ett genidrag, både militärt och propagandamässigt.



#850

Postad 15 augusti 2024 - 15:06

Roland
  • Roland
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Var samma under sovjeteran. Effekterna av sanktionerna överdrevs kraftigt. Ryssarnas förmåga att lida är svåröverträffad. Hade vart intressant se hur svenskar hade reagerat. Framför allt norrmän. Vi var brutalfattiga under 1800-talet men nu har vi förklenats i generationer.

Intressant pr kupp med intrånget i kursk och kärnvapenknappen rörs inte. Blir väst nispirerat och öppnar fler fronter tro?

Och hur tänkte du nu? Ska Ryssland bomba lite kärnvapen på sin egen mark och sina egna landsmän?

 

Eller ska de bomba Ukrania?

 

Eller Finland och Sverige?

 

Vill verkligen Putte visa att även deras kärnvapen inte fungerar...





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.