Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gÀller alla hifi-kablar!

2049 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#2001

Postad 04 maj 2024 - 18:37

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 341 inlĂ€gg
  • 1

"2ns simulates simulates the fast transients in music". Motsvarar 500 Mhz, bara undrar var de transienterna kommer ifrÄn. jag hör trummor men hörseln droppar vid 16 Khz...

 

Intressant dÀremot att de rapporterar rejÀla skillnader i blindtest, sÄ brukar det inte vara nÀr det kommer till kritan. Högst tveksam...


Redigerat av Brinke, 04 maj 2024 - 19:00.


#2002

Postad 04 maj 2024 - 19:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 082 inlĂ€gg
  • 1

Intressant dÀremot att de rapporterar rejÀla skillnader i blindtest, sÄ brukar det inte vara nÀr det kommer till kritan. Högst tveksam...


Det var inte ett riktigt blindtest. Deras livestream som var tĂ€nkt att anvĂ€ndas som ”bevis” visar snarare hur dĂ„ligt det var utfört.

#2003

Postad 04 maj 2024 - 19:13

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 464 inlĂ€gg
  • 0

"2ns simulates simulates the fast transients in music". Motsvarar 500 Mhz, bara undrar var de transienterna kommer ifrÄn. jag hör trummor men hörseln droppar vid 16 Khz...

 

Intressant dÀremot att de rapporterar rejÀla skillnader i blindtest, sÄ brukar det inte vara nÀr det kommer till kritan. Högst tveksam...

 

Det fÄr mig att tÀnka pÄ nÀr Lucille Ball pÄstod sig kunna ta emot radiosÀndningar genom amalgamet i en tand. :lol:

 

Den som kan höra in pÄ UHF-bandet har en ofantligt bra hörsel. Kan luft förresten oscillera vid de vÄglÀngderna högre upp Àn pÄ molekylnivÄ?



#2004

Postad 04 maj 2024 - 20:31

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • MĂ€stare

  • 3 637 inlĂ€gg
  • 3
Fattar inte varför vi bara snackar om kablar till högtalare och inte headset. Det Àr minst lika viktigt. HÀr ser vi riktig kvalitet.

Bifogad fil  IMG_2166.jpeg   927,34K   4 Antal nerladdningar

SkÄl pÄ er herrar.

Ps, skamligt snodd bild frÄn Facebook.

https://www.facebook...11834711765124/

#2005

Postad 05 maj 2024 - 01:07

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 260 inlĂ€gg
  • 1

Den dÀr kan bara inte vara pÄ riktigt? SnÀlla sÀg att den inte Àr pÄ riktigt.

 

 

 

 

 

Jag inser tyvÀrr att den kan vara pÄ riktigt.



#2006

Postad 05 maj 2024 - 01:43

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 464 inlĂ€gg
  • 0
Varför har den en TRRRS-plugg? Är det kopplat balanserat till respektive snĂ€cka? :D

Har nog transducer med balanserad armatur ocksÄ. Det vore ju i och för sig inte dÄligt. Men hur ska man kunna behÄlla snÀckorna i öronen nÀr det hÀnger en dong of shame pÄ bröstet?

#2007

Postad 05 maj 2024 - 16:49

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • ForumrĂ€v

  • 820 inlĂ€gg
  • 1

Nu nÀr det har gÄtt en ganska lÄng tid och ingen av dessa personer har bevisat tesen om de magiska kablarna sÄ undrar jag:

Har de insett hur korkade deras pÄstÄenden var och skÀms dom nu?

 

Eller lever dom fortfarande i sin illusion som tex "flat earth" anhÀngarna?
 



#2008

Postad 05 maj 2024 - 18:22

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 113 inlĂ€gg
  • 0

Fattar inte varför vi bara snackar om kablar till högtalare och inte headset. Det Àr minst lika viktigt. HÀr ser vi riktig kvalitet.

attachicon.gifIMG_2166.jpeg

SkÄl pÄ er herrar.

Ps, skamligt snodd bild frÄn Facebook.

https://www.facebook...11834711765124/

Google lens hittar ingen kÀlla till bilden. Vet du vad det Àr för fabrikat? Facebookgruppen Àr privat



#2009

Postad 06 maj 2024 - 11:25

phil neal
  • phil neal
  • MĂ€stare

  • 2 593 inlĂ€gg
  • 0

Fattar inte varför vi bara snackar om kablar till högtalare och inte headset. Det Àr minst lika viktigt. HÀr ser vi riktig kvalitet.

attachicon.gifIMG_2166.jpeg

SkÄl pÄ er herrar.

Ps, skamligt snodd bild frÄn Facebook.

https://www.facebook...11834711765124/

 

Hehe, just den gruppen blev jag bannad frĂ„n nĂ€r jag efterfrĂ„gade ett blindtest pĂ„ nĂ„gon fantastisk manick   :D



#2010

Postad 06 maj 2024 - 13:35

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • MĂ€stare

  • 3 637 inlĂ€gg
  • 1

Google lens hittar ingen kÀlla till bilden. Vet du vad det Àr för fabrikat? Facebookgruppen Àr privat


Det Àr en plojgrej (hoppas jag). Finns inget fabrikat lÀnkat i orginalinlÀgget.

#2011

Postad 07 maj 2024 - 11:40

Danke
  • Danke
  • ForumrĂ€v

  • 733 inlĂ€gg
  • 0

Nu nÀr det har gÄtt en ganska lÄng tid och ingen av dessa personer har bevisat tesen om de magiska kablarna sÄ undrar jag:
Har de insett hur korkade deras pÄstÄenden var och skÀms dom nu?

Eller lever dom fortfarande i sin illusion som tex "flat earth" anhÀngarna?

vel det Àr ju dom Objektiva som jÀmförs med flat earthers.. annars Àr det vel nÄgot galt med öron..

https://youtu.be/A28...Rzy1vSIizwjc5SK

Redigerat av Danke, 09 maj 2024 - 19:48.


#2012

Postad 16 maj 2024 - 14:39

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

  • 10 027 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr en plojgrej (hoppas jag). Finns inget fabrikat lÀnkat i orginalinlÀgget.


Kan ju va menat som nackstöd för flyg/bil/tÄg etc

#2013

Postad 18 maj 2024 - 19:44

Danke
  • Danke
  • ForumrĂ€v

  • 733 inlĂ€gg
  • 0
Supra Excalibur er en mycket prisvÀrd och bra usb kabel.

https://www.head-fi.....718548/page-88

#2014

Postad 18 maj 2024 - 21:45

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 464 inlĂ€gg
  • 0

En sak vill jag tillstÄ Jenving/Supra: deras enklare kablar Àr vÀlbyggda och jag har anvÀnt deras SCART-, komponent- och HDMI-kablar förut för att sÀkerstÀlla att slippa störningar nÀr kablarna Àr flera meter. SCART och komponent har fÄtt maka pÄ sig medan HDMI har uppgraderats till optisk sÄdan importerad av Kjell och Co för smidigheten samt att inte bryta loss HDMI-kontakter frÄn kretskorten.

 

Jag anvÀnder fortfarande Supras Classic 2,5 sedan 20 Är tillbaka till högtalarna, enbart för att trÄdarna Àr tennplÀterade och jag har haft problem med Àrgad koppar i de billiga högtalarkablarna jag hade innan. Subwoofern Àr ocksÄ kopplad med en kvasibalanserad Supra, utifall den termineringen hjÀlper mot störningar (jag tror dock att en vanligt terminerad koax skulle fungera helt okej).

 

Men USB-kabel frÄn Supra? Nja. Jag hör inte och förvÀntar mig inte höra skillnad vid 50 och skulle nog inte göra det nÀr jag var 20 heller, dÄ jag upptÀckte att om jag försökte höra skillnad lÀt kablarna exakt som de sÄg ut. Kablar klÀdda i rött gummi gav varmt ljud, blÄtt gummi mer luftigt ljud, svart gummi mera bas. Men nÀr jag gjorde ett enkelt A/B-test fanns inte skillnaderna dÀr. Det fick mig att inse hur lÀttlurad hörseln Àr. ;)

 

McGurkeffekten och Laurel/Yanny-kriget visar ocksÄ pÄ att hörseln tillsammans med vÄra övriga sinnen lever sitt eget liv. :)



#2015

Postad 19 maj 2024 - 11:34

Danke
  • Danke
  • ForumrĂ€v

  • 733 inlĂ€gg
  • 0
Vel Excalibur Àr helt annorlunda Àn High speed usb.

High speed Àr vÀrmare och har inte like mycket detalj.

Jag Àr osÀker pÄ om jag hade klarat en test, men jag gissar att jag hade klarad det.

Det Àr inte en "liten"skillnad stor skillnad i soundstage och detaljer frÄn hela registret bas och mellanton och diskant.

#2016

Postad 19 maj 2024 - 12:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 082 inlĂ€gg
  • 0

Vel Excalibur Àr helt annorlunda Àn High speed usb.

High speed Àr vÀrmare och har inte like mycket detalj.

 

Gissar pÄ att den ger bÀttre bilder om du koppar den till skrivaren med. ;)



#2017

Postad 19 maj 2024 - 12:28

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 723 inlĂ€gg
  • 0
Och hÄrdare stÄnd om du anvÀnder den till telefonladdaren bredvid sÀngen

#2018

Postad 19 maj 2024 - 17:17

Danke
  • Danke
  • ForumrĂ€v

  • 733 inlĂ€gg
  • 0

Gissar pÄ att den ger bÀttre bilder om du koppar den till skrivaren med. ;)


Musik Àr timing kritiskt. En printer har all mulig tid i vÀrlden till att korrigera och fÄ korrekt resultat.

#2019

Postad 19 maj 2024 - 17:57

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 464 inlĂ€gg
  • 0

Musik Àr timing kritiskt. En printer har all mulig tid i vÀrlden till att korrigera och fÄ korrekt resultat.

 

NĂ€r man överför musik över USB eller Ethernet, som vilken annan data som helst, buffras ju resultatet och klockas om av ren nödvĂ€ndighet, sĂ„ jitter i signalen bör inte pĂ„verka uppspelningen om det inte Ă€r sĂ„ pass illa att det uppstĂ„r databortfall. Även med en regelrĂ€tt bitström som S/PDIF görs ju buffring för att minska inverkan av jitter.


Redigerat av Zacabeb, 19 maj 2024 - 17:57.


#2020

Postad 19 maj 2024 - 18:10

Danke
  • Danke
  • ForumrĂ€v

  • 733 inlĂ€gg
  • 0

NĂ€r man överför musik över USB eller Ethernet, som vilken annan data som helst, buffras ju resultatet och klockas om av ren nödvĂ€ndighet, sĂ„ jitter i signalen bör inte pĂ„verka uppspelningen om det inte Ă€r sĂ„ pass illa att det uppstĂ„r databortfall. Även med en regelrĂ€tt bitström som S/PDIF görs ju buffring för att minska inverkan av jitter.


Störningar Àr mera Àn bortfall och hickups. Jag talar om ljudkvalitet.

Annars hade det inte varit nÄgon skillnad mellan High speed och Excalibur, men det Àr det.

#2021

Postad 19 maj 2024 - 21:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 260 inlĂ€gg
  • 0

Musik Àr timing kritiskt. En printer har all mulig tid i vÀrlden till att korrigera och fÄ korrekt resultat.

 

Precis som Zacabeb skriver sÄ klockas all data nÀr det omvandlas till ljud i DACen. NÀr det skickas över USB-kabeln sÄ Àr det inte ljud alls.

 

Det finns INGEN möjlighet för tvÄ USB-kablar att "lÄta" olika. Tror du det visar du bara pÄ en total okunskap i Àmnet.



#2022

Postad 19 maj 2024 - 21:05

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 260 inlĂ€gg
  • 0

Störningar Àr mera Àn bortfall och hickups. Jag talar om ljudkvalitet.

Annars hade det inte varit nÄgon skillnad mellan High speed och Excalibur, men det Àr det.

 

Cirkelresonemang deluxe:

 

- "Det mÄste vara skillnad pÄ ljudet i olika USB-kablar, för annars skulle det inte vara skillnad pÄ ljudet i olika USB-kablar"

 

Nej, det Àr EXAKT samma ljud med alla USB-kablar sÄ lÀnge de fungerar över huvud taget.



#2023

Postad 19 maj 2024 - 21:58

Nizz_e
  • Nizz_e
  • ForumrĂ€v

  • 960 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr osÀker pÄ om jag hade klarat en test, men jag gissar att jag hade klarad det.

Det Àr inte en "liten"skillnad stor skillnad i soundstage och detaljer frÄn hela registret bas och mellanton och diskant.

Det gör du inte!

En digital signal Àr samplade vÀrden av en analog signal.

Digital överföring har normalt protokoll (t.ex. checksum) som kollar att signalen överörts korrekt. Kan finnas undantag.

Den överförda signalen omvandlas sen tillbaka till analog signal.

Blir det fel pÄ nÄgra ettor eller nollor Àr det ett fel som mÀrks tydligt med avbrott eller missljud.

Men det förekommer nÀstan aldrig om man inte har dÄlig kontakt pÄ nÄgot sÀtt.

Men att fel i överföringen skulle pÄverka "soundstage" eller detaljer i ljudet Àr helt enkelt helt j.... omöjligt!



#2024

Postad 20 maj 2024 - 08:13

Danke
  • Danke
  • ForumrĂ€v

  • 733 inlĂ€gg
  • 0

Det gör du inte!
En digital signal Àr samplade vÀrden av en analog signal.
Digital överföring har normalt protokoll (t.ex. checksum) som kollar att signalen överörts korrekt. Kan finnas undantag.
Den överförda signalen omvandlas sen tillbaka till analog signal.
Blir det fel pÄ nÄgra ettor eller nollor Àr det ett fel som mÀrks tydligt med avbrott eller missljud.
Men det förekommer nÀstan aldrig om man inte har dÄlig kontakt pÄ nÄgot sÀtt.
Men att fel i överföringen skulle pÄverka "soundstage" eller detaljer i ljudet Àr helt enkelt helt j.... omöjligt!


DĂ„ har du inte provat nog usb kablar. Helt olik ljud i dessa.

Hickups hÀnder jag fÄr pÄ Tidal, detta fixar jag med att starta sÄngen pÄ nytt. Men det beror pÄ min Ifi Dac.

Skillnaden jag talar om Àr markant, High speed Àr betydligt varmare, och Excalibur Àr mycket detaljerad.

#2025

Postad 20 maj 2024 - 09:47

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 260 inlĂ€gg
  • 0

DĂ„ har du inte provat nog usb kablar. Helt olik ljud i dessa.

Hickups hÀnder jag fÄr pÄ Tidal, detta fixar jag med att starta sÄngen pÄ nytt. Men det beror pÄ min Ifi Dac.

Skillnaden jag talar om Àr markant, High speed Àr betydligt varmare, och Excalibur Àr mycket detaljerad.

 

Nej, det du pÄstÄr Àr omöjligt rent tekniskt.

 

Jag har jobbat en del med DATA-överföring över USB sÄ jag vet hur tekniken fungerar. Det finns INGEN möjlighet för en USB-kabel att pÄverka "ljudet" som transporteras över den. Det Àr inte ens ljud dÄ.

 

Om du tror att du hört skillnader sÄ Àr det enbart inbillning.



#2026

Postad 20 maj 2024 - 10:50

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 123 inlĂ€gg
  • 0

Radio & Television (senare Ljud & Bild) gjorde en blindtest av högtalarkablar för Ätskilliga Är sedan. Dyraste kabeln kostade 2000 kr/meter och billigaste var elkabeln.

 

IgÄng med testen och elkabeln vann den. NÄgot kanske var fel sÄ allt kollades. Ny test och elkabeln vann den igen.


Redigerat av hmarkstrom, 20 maj 2024 - 10:52.


#2027

Postad 20 maj 2024 - 11:32

Danke
  • Danke
  • ForumrĂ€v

  • 733 inlĂ€gg
  • 0

Nej, det du pÄstÄr Àr omöjligt rent tekniskt.

Jag har jobbat en del med DATA-överföring över USB sÄ jag vet hur tekniken fungerar. Det finns INGEN möjlighet för en USB-kabel att pÄverka "ljudet" som transporteras över den. Det Àr inte ens ljud dÄ.

Om du tror att du hört skillnader sÄ Àr det enbart inbillning.

Nej det Àr stor skillnad... Prova sjÀlv innan du spekulerar

Detta Àr sjÀlvaste orsaken till att vi kallar dom objektiva "flat earthers", just för att vi alla hör skillnaden, medan objektiva (flat earthers) sejer lalalalala omöjligt.....

Redigerat av Danke, 20 maj 2024 - 12:04.


#2028

Postad 20 maj 2024 - 12:06

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 260 inlĂ€gg
  • 2

Nej det Àr stor skillnad... Prova sjÀlv innan du spekulerar

Jag spekulerar inte, jag vet hur överföring av "ljud" via USB fungerar och kabeln kan inte pÄverka hur det lÄter. Simple as that. Den som spekulerar (utifrÄn okunskap) Àr du.

 

Men fine, ge mig en teknisk förklaring till hur tvÄ identiska bitströmmar som dessutom omvandlas till ljud senare i kedjan kan lÄta olika.

 

Tills du gör det sÄ avfÀrdar vi sÄ klart dina Äsikter som just (felaktiga) Äsikter.



#2029

Postad 20 maj 2024 - 13:35

Danke
  • Danke
  • ForumrĂ€v

  • 733 inlĂ€gg
  • 0
Know it all ja, vi vet inte riktigt varför det Àr skillnad pÄ usb kablar. Gissningsvis skÀrm, typ av metall, skonsam 5v kabel etc.

Det Àr inte svÄrt att testa skillnaden sjÀlv om du har hörlurar och en usb Dac.

Jag tror Supra har retur garanti sÄ priset blir ca 1300sek totalt för high speed och Excalibur.

Det Àr skillnad pÄ att vara en "know it all" och att ha praktisk erfarenhet.

#2030

Postad 20 maj 2024 - 14:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 260 inlĂ€gg
  • 1

Know it all ja, vi vet inte riktigt varför det Àr skillnad pÄ usb kablar. Gissningsvis skÀrm, typ av metall, skonsam 5v kabel etc.

Det Àr inte svÄrt att testa skillnaden sjÀlv om du har hörlurar och en usb Dac.

Jag tror Supra har retur garanti sÄ priset blir ca 1300sek totalt för high speed och Excalibur.

Det Àr skillnad pÄ att vara en "know it all" och att ha praktisk erfarenhet.

 

Just detta Àmne kan jag rÀtt mycket om, har jobbat med det. SÄ om du vill kalla det "know it all" sÄ fine. Du Àr i.s.f. en "know nothing" i detta Àmne.

 

Det Àr som sagt omöjligt att kabeln kan pÄverka ljudet. Du fick en chans att argumentera för din Äsikt men kunde förstÄs inte. Vi kan m.a.o. bortse frÄn den.



#2031

Postad 20 maj 2024 - 14:14

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 464 inlĂ€gg
  • 0

Saken med USB och Ethernet Ă€r ju att uppspelningsenheten begĂ€r data som paket och lagrar dem lokalt i arbetsminne innan de ens skickas vidare till DAC:en. Det Ă€r inte signalen i kabeln som styr klockningen av DAC:en. Även med en konstant dataström som i S/PDIF mĂ„ste signalen gĂ„ igenom uppackning av data samt en FIFO-buffert och DAC:en anvĂ€nda egen klockning för att det ska fungera. Det Ă€r mĂ„nga steg pĂ„ vĂ€gen Ă€ven dĂ€r.



#2032

Postad 20 maj 2024 - 14:33

Danke
  • Danke
  • ForumrĂ€v

  • 733 inlĂ€gg
  • 0

Just detta Àmne kan jag rÀtt mycket om, har jobbat med det. SÄ om du vill kalla det "know it all" sÄ fine. Du Àr i.s.f. en "know nothing" i detta Àmne.

Det Àr som sagt omöjligt att kabeln kan pÄverka ljudet. Du fick en chans att argumentera för din Äsikt men kunde förstÄs inte. Vi kan m.a.o. bortse frÄn den.

Vel det Àr enkelt att kolla att high speed och Excalibur höras olika ut. Jag tror inte du behöver guldöron. Det hade varit en öra och ögonöppnare för forumet hÀr tror jag. Men om man inte vÄgar utmaningar sÄ ok lalalalala.

Argumentet Àr att du för 1300 kr ca kann prova sjÀlv.

Hvad har du jobbat nyligen med usb audio?

Redigerat av Danke, 20 maj 2024 - 14:41.


#2033

Postad 20 maj 2024 - 15:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 082 inlĂ€gg
  • 0

Just detta Àmne kan jag rÀtt mycket om, har jobbat med det.


Fast Danke ”vet” ju att det Ă€r skillnad. Mer bevis Ă€n sĂ„ behövs inte. ;)

SkÀmt och sido, ett tips för de som tror att USB-kablar lÄter olika, Àr att lÀsa pÄ om hur överföringen fungerar. Alla moderna DACar anvÀnder asynkron överföring, ungefÀr som om man skulle kopiera ljuddatan frÄn ett USB-minne till RAM och sedan spela upp det.

Man kanske skulle satsa pÄ att sÀlja audiofila USB-minnen med guldplÀterade kontakter. ;)

Detta Àr sjÀlvaste orsaken till att vi kallar dom objektiva "flat earthers"...


Med ”vi”, menar du herr Danke och Danny Richie dĂ„ (han brukar ha flat earth tröja)?

Han har ju lyckats övertyga mĂ„nga om att ”tube connectors” förbĂ€ttrar ljudet i högtalare, och att billiga resistorer i delningsfilter lĂ„ter skit.

NĂ€r seriösa mĂ€tningar görs som visar att det saknar relevans blir hans reaktion ungefĂ€r som du beskriver, ”lalala”


#2034

Postad 20 maj 2024 - 16:06

Danke
  • Danke
  • ForumrĂ€v

  • 733 inlĂ€gg
  • 0

Fast Danke ”vet” ju att det Ă€r skillnad. Mer bevis Ă€n sĂ„ behövs inte. ;)
SkÀmt och sido, ett tips för de som tror att USB-kablar lÄter olika, Àr att lÀsa pÄ om hur överföringen fungerar. Alla moderna DACar anvÀnder asynkron överföring, ungefÀr som om man skulle kopiera ljuddatan frÄn ett USB-minne till RAM och sedan spela upp det.
Man kanske skulle satsa pÄ att sÀlja audiofila USB-minnen med guldplÀterade kontakter. ;)

Med ”vi”, menar du herr Danke och Danny Richie dĂ„ (han brukar ha flat earth tröja)?
Han har ju lyckats övertyga mĂ„nga om att ”tube connectors” förbĂ€ttrar ljudet i högtalare, och att billiga resistorer i delningsfilter lĂ„ter skit.
NĂ€r seriösa mĂ€tningar görs som visar att det saknar relevans blir hans reaktion ungefĂ€r som du beskriver, ”lalala”



MÀtningar görs, mÄnga bygger egna usb kablar ocksÄ och dÄ mÀtas det.

https://www.euphonia...ge/22/#comments

#2035

Postad 20 maj 2024 - 16:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 082 inlĂ€gg
  • 1

MÀtningar görs, mÄnga bygger egna usb kablar ocksÄ och dÄ mÀtas det.

https://www.euphonia...ge/22/#comments

 

Kollade bara pÄ sida 22 som du lÀnkade till, och nÄgon har mÀtt impedans pÄ kabeln. Inte direkt spÀnnande.

 

TÀnkte lÀnka till denna videon innan, men vet att du avskyr honom eftersom han mÀter:

https://www.youtube....h?v=qXuBsdmEOAs

 

Överraska gĂ€rna positivt genom att se hela videon innan du drar förhastade slutsatser. ;) 



#2036

Postad 20 maj 2024 - 16:51

Danke
  • Danke
  • ForumrĂ€v

  • 733 inlĂ€gg
  • 0

Kollade bara pÄ sida 22 som du lÀnkade till, och nÄgon har mÀtt impedans pÄ kabeln. Inte direkt spÀnnande.

TÀnkte lÀnka till denna videon innan, men vet att du avskyr honom eftersom han mÀter:
https://www.youtube....h?v=qXuBsdmEOAs

Överraska gĂ€rna positivt genom att se hela videon innan du drar förhastade slutsatser. ;)

Det Àr sannolikt störningar som orsakar dom stora skillnader pÄ olika usb kablar...

Amir orkar jag inte diskutera, imo Àr han et troll som inte kan mÀta.

Redigerat av Danke, 20 maj 2024 - 16:52.


#2037

Postad 20 maj 2024 - 17:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 082 inlĂ€gg
  • 1

Det Àr sannolikt störningar som orsakar dom stora skillnader pÄ olika usb kablar...

 

Ett tips Àr att du faktiskt tittar pÄ videon och lÀr dig nÄgot, istÀllet för att hÄna de som har mer kunskap Àn dig.



#2038

Postad 20 maj 2024 - 18:53

Danke
  • Danke
  • ForumrĂ€v

  • 733 inlĂ€gg
  • 0

Ett tips Àr att du faktiskt tittar pÄ videon och lÀr dig nÄgot, istÀllet för att hÄna de som har mer kunskap Àn dig.

Har sett förut, jag tycker Amir Àr en tönt och en elak kille. Jag vet att han inte Àr att lita pÄ. Samma gÀller Audioholics.

#2039

Postad 20 maj 2024 - 18:59

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 260 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr sannolikt störningar som orsakar dom stora skillnader pÄ olika usb kablar...

Amir orkar jag inte diskutera, imo Àr han et troll som inte kan mÀta.

 

Nej, det Àr verkligen inte sannolikt. En USB-kabel Àr hÄrt specad och dÀri ingÄr bl.a. skÀrmningen. Och Àven om det skulle introduceras (smÄ) störningar pÄ den sidan sÄ ska de inte fortplanta sig ut efter DACen och/eller ligga pÄ en nivÄ som Àr hörbar.

 

Den som verkar vara ett troll Àr du, men jag skyller det hellre pÄ okunskap. TyvÀrr verkar du inte sugen pÄ att ta dig ur okunskapen.



#2040

Postad 20 maj 2024 - 19:21

Danke
  • Danke
  • ForumrĂ€v

  • 733 inlĂ€gg
  • 0

Nej, det Àr verkligen inte sannolikt. En USB-kabel Àr hÄrt specad och dÀri ingÄr bl.a. skÀrmningen. Och Àven om det skulle introduceras (smÄ) störningar pÄ den sidan sÄ ska de inte fortplanta sig ut efter DACen och/eller ligga pÄ en nivÄ som Àr hörbar.
 
Den som verkar vara ett troll Àr du, men jag skyller det hellre pÄ okunskap. TyvÀrr verkar du inte sugen pÄ att ta dig ur okunskapen.


TrÄkigare att du tror pÄ flat earth och din know it all istÀllet för att prova.

The proof is in the pudding, samma som man gör om man tar en resa och upptÀcka att jorden inte Àr flat.

#2041

Postad 20 maj 2024 - 19:42

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 260 inlĂ€gg
  • 0

TrÄkigare att du tror pÄ flat earth och din know it all istÀllet för att prova.

The proof is in the pudding, samma som man gör om man tar en resa och upptÀcka att jorden inte Àr flat.

 

SkÀrp dig. Om du inte har nÄgra vettiga motargument Àr det bÀttre att du Àr tyst, för din egen skull. Nu framstÄr du bara som korkad och otrevlig.

 

Du verkar ju sjÀlv tro att du kan nÄgot om detta, men om du inte kan argumentera med ett enda sakligt argument sÄ kanske det Àr dags för lite sjÀlvrannsakan?



#2042

Postad 20 maj 2024 - 21:14

Danke
  • Danke
  • ForumrĂ€v

  • 733 inlĂ€gg
  • 0
Jag var aldrig nöjd med High speed til Dac med hörlurarna, till anlÀggningen dÀremot sÄ var en liknande helt ok.

Excalibur Àr typ helt annorlunda ljudkvalitet. Du menar att jeg skall förklara med blindtester och mÀtningar att det Àr sÄ?

Jag bryr mej inte, jag vet det Àr stor skillnad pÄ usb kablar och till olika hörlurar, Dacs och högtalare.

UrsÀkta att jag provar att övertyga er och öppna ögonen lite. Det kan vara komfort i att at stÄ pÄ stedet hvil.

#2043

Postad 21 maj 2024 - 07:58

phil neal
  • phil neal
  • MĂ€stare

  • 2 593 inlĂ€gg
  • 1

Har sett förut, jag tycker Amir Àr en tönt och en elak kille. Jag vet att han inte Àr att lita pÄ. Samma gÀller Audioholics.

 

Typiskt foliehatt  :D



#2044

Postad 21 maj 2024 - 21:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 082 inlĂ€gg
  • 1

Typiskt foliehatt  :D

 

Haha, Amir testade ett slutsteg som inte fick full pott för nÄgra Är sedan. Danke rÄkade Àga ett, och dÀr har du anledningen till hatet. ;)

 

Det roliga Àr att det inte fick sÀrskilt dÄligt betyg. Det var ok men inte mer.



#2045

Postad 21 maj 2024 - 21:23

Nizz_e
  • Nizz_e
  • ForumrĂ€v

  • 960 inlĂ€gg
  • 0

TrÄkigare att du tror pÄ flat earth och din know it all istÀllet för att prova.

The proof is in the pudding, samma som man gör om man tar en resa och upptÀcka att jorden inte Àr flat.

Eller sÄ provar du att kontrollerat blindtesta dina kablar (och andra ljudförbÀttrare) och upptÀcker att vetenskapen har rÀtt: Jorden Àr rund, digitala signaler som överförs korrekt pÄverkas inte ljudmÀssigt av vilken kabel det Àr och att hörseln inte Àr sÄ exakt som du tror! ;)



#2046

Postad 22 maj 2024 - 20:45

Danke
  • Danke
  • ForumrĂ€v

  • 733 inlĂ€gg
  • 0
Vetenskapen förklarar inte varför nÄgon gillar bÀttre kablar eller bÀttre vin som inte hittas i blindtest...

Livet er för bra för tramsig vin eller tramsiga kablar...

#2047

Postad 22 maj 2024 - 21:09

Danke
  • Danke
  • ForumrĂ€v

  • 733 inlĂ€gg
  • 0

Haha, Amir testade ett slutsteg som inte fick full pott för nÄgra Är sedan. Danke rÄkade Àga ett, och dÀr har du anledningen till hatet. ;)

Det roliga Àr att det inte fick sÀrskilt dÄligt betyg. Det var ok men inte mer.

Jag hatar inte Amir, men jag tycker det Àr löjligt att han Àr en messias figur pga han provar att mÀta lite.

MÀtningar sejer oss lite, bara en pekpinn. Det Àr ljuden i öronen som betyder mest.

Jag Àr inte Àrg pÄ att Ice inte fÄr toppbetyg hos Amir men Àr komiskt att han hÀvdar att Hypex Àr bÀst, hvad Àr det om inte Subjektiv mening? En subjektiv objektizt som inte vet hur man mÀtar?

Redigerat av Danke, 22 maj 2024 - 21:14.


#2048

Postad 22 maj 2024 - 21:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 082 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr inte Àrg pÄ att Ice inte fÄr toppbetyg hos Amir men Àr komiskt att han hÀvdar att Hypex Àr bÀst, hvad Àr det om inte Subjektiv mening? En subjektiv objektizt som inte vet hur man mÀtar?

 

Haha, har aldrig sett han skriva det.

 

De bÀsta stegen mÀtmÀssigt Àr ju Purifi, med Hypex pÄ andra plats.

 

Sen har ju Benchmark ett Klass AB-steg som mÀter extremt bra med, men effekten Àr inte sÄ hög.

 

Att det finns slutsteg med den prestandan betyder inte att allt annat lÄter dÄligt. Det rÀcker utmÀrkt med en SINAD pÄ runt 90dB sÄ lÀnge steget presterar bra pÄ alla andra parametrar.

 

ICE-modulera i XTZ-steget nÄdde inte upp till det dock, och presterade ok som sagt. Inte direkt dÄligt men inte bland de bÀsta heller.



#2049

Postad 22 juni 2024 - 19:44

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 341 inlĂ€gg
  • 0

https://www.akkelisa...groundaray.html

 

https://hifitorget.s...aray_203272.htm

 

Vore sÄklart intressant om nÄgon, nÄgonsin kunde pricka en sÄn hÀr produkt blint. LÀgre brusnivÄ via Ethernet, sÀkert :lol:

 

Minns nÄn burk (jord) frÄn Entreq som gav högre uppmÀtt störnivÄ, eller hör man bara den lÀgre....


Redigerat av Brinke, 22 juni 2024 - 19:51.


#2050

Postad 22 juni 2024 - 20:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 082 inlĂ€gg
  • 1
FrÄn lÀnkade sidan:
 
Tillbehör som drÀnerar hifiapparaternas jordplan frÄn störningar Àr inget nytt. Vi upptÀckte och sÄlde en sÄdan produkt frÄn Japanska Acoustic Revive för över 10 Är sedan. Vi har ocksÄ arbetat med produkter frÄn svenska Entreq och vi ser att Nordost, Synergistic Research och Shunyata har produkter som adresserar detta problem.
 
Haha, ja det Ă€r ju seriösa företag de rĂ€knar upp dĂ€r. Ökar verkligen förtroendet...
 
 
Man har sett problemet, man har sett vilka lösningar som finns och man har införlivat sin egen teknik för att lösa problemet.
...
GroundARAY bestÄr av ett antal absorptionsenheter, anslutna med ett mycket avancerat dubbelt anslutningssystem med ultrahög bandbredd. Varje GroundARAY-cylinder Àr fylld med ett noggrant valt material för att dÀmpa bruset.

...
Den avancerade tekniken ger en mycket lÄg impedansvÀg med hög bandbredd för HF-buller att passera in i, vilket effektivt "drÀnerar" ljud frÄn vÀrdutrustningens kretskort.
 
 
Ordsallad deluxe. PĂ„minner om Intelligent Sound. ;)
 
Och sen kommer klassikern:
 
 
Man kan uppleva förbÀttringar i flera steg med fler Àn en GroundARAY
 
 
Hur kan det komma sig att det alltid blir bĂ€ttre ljud desto fler exemplar man köper av dessa Hifi-renare? Borde det inte rĂ€cka med en om de nu Ă€r sĂ„ fantastiska?  :lol:
 
PÄminner om Nordost-produkten som avslöjades hÀr, för de som inte har sett den:
 
11:05:
 
https://youtu.be/JMA...twCprpjj9&t=665

Redigerat av Ageve, 22 juni 2024 - 20:07.




2 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 2 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.