Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilka lampor (typer) använder ni bakom tv´n

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 November 2005 - 16:16

Novve
  • Novve
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Själv funderar jag på nån form av lysrör, har sett att gult verkar vara en skön färg

Postad 23 November 2005 - 02:54

Unregistered7150649a
  • Unregistered7150649a
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Jag satte två blåa neonrör nertill på min skärm med ljudsensor.....

Postad 23 November 2005 - 11:28

Rostero
  • Rostero
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Var hittar man dylika tingestar? Vad kostar dom?

Postad 23 November 2005 - 12:19

vidstig3
  • vidstig3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
jag anv. 2 stycken 11 wattare bakom, vid hörnen, i det högra hörnet vid min sub och i det vänstra hönet har jag också en lampa.
det funkar men det ska helst vara ngn annan sorts typ, som en annan sa blå neonljus eller ngt.

Postad 23 November 2005 - 16:10

Novve
  • Novve
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
fick tipset av en annan användare, köpte en 3m vit trädbelysning (julbelysn) för ca 60 spänn på rusta (böjbart), funkade klockrent, och skönt att se på film med den tänd. Finns i blandade färger, och var för sig, typ vit gul röd, blå.
Köpte även en fjärrkontroll som man kan tända och släcka den med (upp till 9st enheter tror jag), finns ett paket på teknikmagasinet för 300kr. använder en enhet för lysröret, och en annan för de båda affisch spottarna jag har bredvid tv´n skönt.

Postad 23 November 2005 - 16:50

Unregistered7150649a
  • Unregistered7150649a
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Beställde dom från www.gtek.net toppen butik me bra pris!

Postad 23 November 2005 - 23:13

Unregistered0aeda065
  • Unregistered0aeda065
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
undrar bara om det är för att det ser häftigt ut eller uppfattar man att bilden blir bättre med ljus bakom en tv.

Postad 24 November 2005 - 00:21

Matte_D_I_Y
  • Matte_D_I_Y
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Man ska alltid ha en lampa i närheten av tv:n. Om den sen sitter bakom, ovanpå, eller vid sidan av tv:n spelar ingen roll. De som sitter och tittar på tv i ett helt mörkt rum, är helt fel ute.

Att man ska ha en ljuskälla vid tv:n beror på att man annars anstränger ögonen väldigt mycket och kan leda till ögonskador på sikt. Detta har man vetat sen 50-talet. I och med hemmabio-hysterin, har folk börjat sitt i kollmörker och titta på tv. En tv är en tv och ska också användas som en sådan. Vill man titta på film i kollmörker så är det projektor som gäller och inget annat !

Hade folk fattat att man inte ska använda en tv i kollmörker, så hade vi inte behövt ha diskussioner i varända tråd om att lcd och plasma har dålig svärta, för det har de inte om man använder de som det var tänkt. Hemmabio = Projektor.

Postad 24 November 2005 - 06:56

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Man ska alltid ha en lampa i närheten av tv:n. Om den sen sitter bakom, ovanpå, eller vid sidan av tv:n spelar ingen roll. De som sitter och tittar på tv i ett helt mörkt rum, är helt fel ute.

Att man ska ha en ljuskälla vid tv:n beror på att man annars anstränger ögonen väldigt mycket och kan leda till ögonskador på sikt. Detta har man vetat sen 50-talet. I och med hemmabio-hysterin, har folk börjat sitt i kollmörker och titta på tv. En tv är en tv och ska också användas som en sådan. Vill man titta på film i kollmörker så är det projektor som gäller och inget annat !

Hade folk fattat att man inte ska använda en tv i kollmörker, så hade vi inte behövt ha diskussioner i varända tråd om att lcd och plasma har dålig svärta, för det har de inte om man använder de som det var tänkt. Hemmabio = Projektor.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med dig om att en lampa bredvid eller helst bakom teven är bra för att lätta upp kontrasterna. Men jag undrar vart du har läst att det kan ge ögonskador om man inte har någon? Alltid bra om man har nån källa att hänvisa till när man påstår sånt. :)

Postad 24 November 2005 - 10:12

morcrist
  • morcrist
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Klass ditt system ser riktigt läckert ut :)

Postad 24 November 2005 - 10:45

Rostero
  • Rostero
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar.
Är det Sunbeam Neonwire du har?
Funkar ljudsensorn så att ljuset tänds när det låter i rummet, eller av ljud från tv via kabel?

Postad 24 November 2005 - 19:45

Matte_D_I_Y
  • Matte_D_I_Y
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Jag håller med dig om att en lampa bredvid eller helst bakom teven är bra för att lätta upp kontrasterna. Men jag undrar vart du har läst att det kan ge ögonskador om man inte har någon? Alltid bra om man har nån källa att hänvisa till när man påstår sånt.

Nu är inte jag någon ögonläkare, men prata med en sådan om ni vill ha ett utlåtande. Men det är klart att synen påverkas tillslut om man anstränger ögonen mycket. Det finns säker massa artiklar om detta också, de flesta äldre personer som har varit med om när tv-apparaterna blev var mans egendom vet om problemet. Men testa att stirra in i en stotlight-lampa i en timme och se hur bra ögonen mår sen.

Den här sidan hittade jag i farten: Här
Sidan tar upp precis vad denna tråden handlar om.

Postad 24 November 2005 - 23:43

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Jag håller med dig om att en lampa bredvid eller helst bakom teven är bra för att lätta upp kontrasterna. Men jag undrar vart du har läst att det kan ge ögonskador om man inte har någon? Alltid bra om man har nån källa att hänvisa till när man påstår sånt.

Nu är inte jag någon ögonläkare, men prata med en sådan om ni vill ha ett utlåtande. Men det är klart att synen påverkas tillslut om man anstränger ögonen mycket. Det finns säker massa artiklar om detta också, de flesta äldre personer som har varit med om när tv-apparaterna blev var mans egendom vet om problemet. Men testa att stirra in i en stotlight-lampa i en timme och se hur bra ögonen mår sen.

Den här sidan hittade jag i farten: Här
Sidan tar upp precis vad denna tråden handlar om.

<{POST_SNAPBACK}>

Att stirra in i en spotlight är nåt helt annat än att titta på en tv. En spotlight har en otroligt mycket högre luminans än en tv-skärm så det där är ingen bra jämförelse. finns mig veterligen ingen undersökning som kan påvisa att man får sämre syn vid så låga luminanser som en skärm avger.
Stor kontrastskillnad som vi pratar om i detta fall orsakar trötthet eftersom kombinationen av mörk omgivning samt en ljus skärm medför att pupillerna får jobba en hel del samt att den mörka omgivningen påverkar melatoninhalten i vår kropp (melatonin = sömnhormon).
Däremot har du förbannat rätt i att det p.g.a detta anstränger ögonen. Men att det kan ge synproblem har jag väldigt svårt att tro. våra ögon är ju bara en signalbärare till hjärnan. Vi ser ju inte med ögonen utan med hjärnan som tolkar informationen som ges. Väldigt höga luminanser kan däremot skada ögonen vid långvarig exponering. Jag överbevisas gärna om du hittar något som påvisar vad som tydligen skall vara ett känt faktum sedan 50-talet.

Postad 25 November 2005 - 00:06

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Hehe, kul att läsa att det finns folk som fortfarande tror på den där myten att man kan förstöra ögonen av att ha fel ljus. Helkul, verkligen. Men fel.

Postad 25 November 2005 - 01:37

Matte_D_I_Y
  • Matte_D_I_Y
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Det handlar ju inte om att förstöra ögonen, utan om att man anstänger ögonen onödigt mycket. Det är det som har varit känt sedan 50-talet och det är absolut ingen myt. Jag tog kanske i lite mycket när jag skrev ögonskador, det är anstängda ögon jag menar. Dock så är dagens lcd och plasmaskärmar bra mycket ljusstarkare än gamla tv-apparter, så i ett helt mörkt rum blir man helt klart kortvarigt bländad av tv:n, hur bra det är för ögonen vet inte jag......

Postad 25 November 2005 - 01:58

Unregistered7150649a
  • Unregistered7150649a
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar.
Funkar ljudsensorn så att ljuset tänds när det låter i rummet, eller av ljud från tv via kabel?

<{POST_SNAPBACK}>

Ljudsensorn reagerar på all ljud i rummet men den e inställbar till olika ljudnivåer.... Har två st sunbeam-meteor light (lagom starka och lång livstid) under som e parallelkopplade till ljudsensorn...

Postad 25 November 2005 - 22:22

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Det handlar ju inte om att förstöra ögonen, utan om att man anstänger ögonen onödigt mycket. Det är det som har varit känt sedan 50-talet och det är absolut ingen myt. Jag tog kanske i lite mycket när jag skrev ögonskador, det är anstängda ögon jag menar. Dock så är dagens lcd och plasmaskärmar bra mycket ljusstarkare än gamla tv-apparter, så i ett helt mörkt rum blir man helt klart kortvarigt bländad av tv:n, hur bra det är för ögonen vet inte jag......

<{POST_SNAPBACK}>

Ögonen tar inte stryk, så enkelt är det. Trött kan du bli, men ögonen tar inte skada av det. Det är en myt att ögonen tar skada, inget annat.

Bländad? Jisses, är du Dracula då eller? Med tanke på hur ljuskänslig du måste vara.

Postad 25 November 2005 - 23:27

Unregisteredad907aab
  • Unregisteredad907aab
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Det är inte alls säkert att ögonen inte tar stryk. Kanske myten är sann ändå :) :
Google Answers

Postad 26 November 2005 - 00:23

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Mm.. Enligt min farfar som var med på 50 talet kan det mycket väl hända att ögonen antar en fyrkantig form efter mycket tv-tittande... :)! Nej, självklart är detta som Matte försöker tuta i oss en myt... Kanske något för Jamie & Adam att sätta tänderan i?

Postad 26 November 2005 - 02:52

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Det är inte alls säkert att ögonen inte tar stryk. Kanske myten är sann ändå  :) :
Google Answers

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, den länken sade ju mycket...

Att det inte är bra att fästa blicken på en bildskärm, bok, tidning eller liknande på samma avstånd långa tider är nog mer eller mindre klart. Men det har inte med ljuset att göra, utan det i stort sett konstanta avståndet, som gör att våra ögonmuskler inte "får motion", så att säga.

Postad 26 November 2005 - 03:36

Matte_D_I_Y
  • Matte_D_I_Y
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Alltså själva poängen var inte om ögonen tar stryk eller inte. Det viktiga är just att man ska ha en lampa tänd i närheten av tv:n, för att underlätta för ögonen och det gäller speciellt nya plasma och lcd-apparater.

Men det viktigaste jag ville komma framtill är att dagens plasma och lcd-apparater är gjorda för att användas i upplysta miljöer, där av den höga ljusstyrkan. Tillverkarna tävlar ju om att ha den starkaste ljusstyrkan på sina apparater, eftersom siffror säljer. Tv-apparaterna är helt enkelt inte tillverkade för att man ska sitta i kollmörker och titta. Då plasma och lcd har ett begränsat kontrastomfång så blir svart grått och vit blir för vit i kollmörker. Tänder man då någon lampa i närheten av tv:n så blir bilden så som det var tänkt och det var det jag ville komma fram till.

Redigerat av Matte_D_I_Y, 26 November 2005 - 03:38.

Postad 26 November 2005 - 13:45

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar.

<{POST_SNAPBACK}>

Ljudsensorn reagerar på all ljud i rummet men den e inställbar till olika ljudnivåer.... Har två st sunbeam-meteor light (lagom starka och lång livstid) under som e parallelkopplade till ljudsensorn...

<{POST_SNAPBACK}>

Kan man ta stänga av blinkandet på dem eller?

Postad 26 November 2005 - 13:53

Unregistered7150649a
  • Unregistered7150649a
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Kan man ta stänga av blinkandet på dem eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Joo du har 8 olika lägen o välja på....... och fyra olika inställningar via ljudsensorn...
Jag har mina inställda i fast sken och på ljudsensorn har jag dem i ljudläget....

Postad 26 November 2005 - 17:38

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Alltså själva poängen var inte om ögonen tar stryk eller inte. Det viktiga är just att man ska ha en lampa tänd i närheten av tv:n, för att underlätta för ögonen och det gäller speciellt nya plasma och lcd-apparater.

Men det viktigaste jag ville komma framtill är att dagens plasma och lcd-apparater är gjorda för att användas i upplysta miljöer, där av den höga ljusstyrkan. Tillverkarna tävlar ju om att ha den starkaste ljusstyrkan på sina apparater, eftersom siffror säljer. Tv-apparaterna är helt enkelt inte tillverkade för att man ska sitta i kollmörker och titta. Då plasma och lcd har ett begränsat kontrastomfång så blir svart grått och vit blir för vit i kollmörker. Tänder man då någon lampa i närheten av tv:n så blir bilden så som det var tänkt och det var det jag ville komma fram till.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du hade skrivit det med en gång istället för det andra du skrev så hade jag inte protesterat. Att skriva en sak och mena en annan gör inga underverk för att bli riktigt förstådd.

Postad 11 August 2006 - 17:06

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
Har sett flera bilder på forumet med folk som har ljus bakom sina plasma skärmar men kan inte hitta några nu. Hjälp mig leta!!

Och för alla ni andra som är på vift åter till Topic!

Postad 11 August 2006 - 20:01

Kejv
  • Kejv
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Vart får jag tag på ljud sensorer och hur mycket kostar de?

*EDIT* Såg att det redan har blivit nämt i tråden -.-

Redigerat av Kejv, 11 August 2006 - 21:25.

Postad 11 August 2006 - 22:07

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ögonen tar inte stryk, så enkelt är det. Trött kan du bli, men ögonen tar inte skada av det. Det är en myt att ögonen tar skada, inget annat.

Bländad? Jisses, är du Dracula då eller? Med tanke på hur ljuskänslig du måste vara.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inga belägg för detta, men jag tror att våra kroppar är skapade för att när det är ljust, så är det ljust och när det är mörkt så finns det inga ljuskällor och det är alltså mörkt (föutom stjärnhimlen då...) Men artificiella ljuskällor är inte naturligt, som människokroppen är. Att då sätta sig i ett rum som är becksvart så att puppillerna utvidgas och samtidigt titta på en synnerligen skarp ljuskälla, är nog inte särskilt bra...
I Trobrianderna bland urmänniskorna finns inget behov av glasögon då alla ser utomordentligt bra, gammal som ung... Men här där vi tycker oss leva på rätt sätt har varannan människa glasögon för att se överhuvudtaget.
En liten parantes bara...

Postad 11 August 2006 - 22:15

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0
Oxå inne på att skaffa lite sköna ljuseffekter bakom TVn, men hur ger man ström till dessa prylarna? Sunbeam grejerna är ju gjorda för datorer och skall kopplas till 4-pins uttag, vilka man har ganska ont om på en LCD-TV B)

Redigerat av Golgo_13, 11 August 2006 - 22:17.

Postad 12 August 2006 - 01:31

CoRnHoLiO
  • CoRnHoLiO
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Vill egentligen inte ge mig in i nån diskussion om plasma vs proj till hemmabio. Kan bara konstatera att jag inte håller med Matte_D_I_Y att kontrast/svärta skulle vara bättre på en proj, upplyst rum eller ej. Dock är ju proj att föredra till hemmabio men främst pg a storleken på bilden..

Hursomhelst, vill tipsa om IKEAS Trettioen som är som gjord för att monteras bakom plasma/LCD.

Postad 12 August 2006 - 09:58

Martin83
  • Martin83
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Är IKEAS "Trettioen" bra? Någon som provat?

Postad 12 August 2006 - 10:45

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
Här och här finns ett par trådar på avforums.com om Ikeas Trettioen.

Postad 12 August 2006 - 11:15

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

japp! har provat... funkar HUR bra som helst... man kan även sätta ihop flera stycken hur man vill!

har dock inga bilder eftersom jag bytt tv som nu har ambilight B)

Postad 12 August 2006 - 12:41

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Bara lite till alla hobbyantropologer och hobbyögonläkare:

Myt 2:
"Alla" vet ju att (åtminstone enligt våra fördomar) de som läste mycket böcker förr i tiden med dålig belysning var närsynta. Alltså orsaker läsning vid fladdrande ljuslåga i totalt mörker närsynthet?

Eller var det kanske som så att de som var närsynta inte var lika duktiga på andra aktiviteter som var populära bland de rika (som kunde få möjlighet att läsa) såsom att jaga ripor eller vad man nu gjorde - och därför läste en massa mer?

Myt 2:
"Naturfolk" som inte har några artificiella ljuskällor har inga ögonproblem - alltså är ögonproblem orsakade av civilisationen!

Eller är det som så att dessa naturfolk har en annorlunda uppsättning gener än vi här i norden och av en lycklig slump har de ej problem med närsynthet? Även om vissa saker är tämligen likartat bland människor över hela världen (t.ex. intelligens) så finns det ju vissa specifika saker (tendens till testikelcancer t.ex) som verkar vara starkt kopplat med vissa folkgrupper.

Nåväl, poängen är att man kan inte argumentera på det här sättet för vill man hitta samband så hittar man samband över allt. För att ta ett klassiskt exempel jag ger till elever: Ju mer glass som äts på en dag, desto fler druknar. Alltså orsaker glass kramp och gör så att folk druknar.... Givetvis inte, det beror ju att på varmare dagar så badar fler och fler äter glass - ju fler som badar desto fler druknar.

Men argumentet att "Naturfolk har inga synproblem, alltså beror synproblem på civilisationen" är inte bättre än nämnda glass-exempel. Det finns tusen och åter tusen icke observerbara variabler som kan ställa till det fina sambandet.

Med det sagt så vill jag ändå säga att jag har svårt att tro att det är särskilt nyttigt att stirra rakt in in en plasma som kör whitewash i ett kolsvart rum.... Onödigt i alla fall.

Postad 12 August 2006 - 14:57

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
Har nu införskaffat mig en ljusslinga bakom plasman men jag tycker den lyser för dåligt. Det är en standar typ ala en rund gummi slang. Har sett några på forumet får så starkt ljus vad har ni bakom tvn?

Jag sitter ofta i mörker när jag ser film och blir fort trött i ögon så dett skulle hjälpa mycket tror jag.

Så alla ni som har ljus bakom tvn hur har ni gjort, lägg gärna upp några bilder också.

Postad 12 August 2006 - 16:59

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
Tack stewed för tipset, i morgon bär det av till ikea för att innhandla nya ljusslingor.

Postad 13 August 2006 - 07:44

Swann
  • Swann
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Jag kör på IKEA 31, har tre stycken ihopsatta i ovankanten å en i underkanten. Sedan så har jag en bakom vänster & höger högtalare samt en ovanpå respektive bakhögtalare. Blir ett skönt ljus som mjukar upp rummet, men får dock erkänna att till vissa filmer så föredrar jag att ha det bäcksvart, det beror mycket på vilken film (skräckisar hoppar man högre till i total mörker å några få filmer passar det gröna inte till (bättre till sådana med ambilight som anpassar färgen)).

Bilderna i forumet är inte rättvisa, de togs när jag endast hade en ovan å en under på tv'n. Skall se om jag kan ta några nya bilder....

Postad 13 August 2006 - 19:42

kayman
  • kayman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag kör med IKEA Trettioen (blå), två stycken i rad på överkanten och en på varje sida. Tycker personligen att de ger lite för lite ljus - skulle önska att det var några snäpp starkare. Som tidigare inlägg menar så är det jobbigt att sitta och glo med trötta ögon i ett aldeles mörkt rum.

Har inga bilder ännu men de kommer ... sommaren har ju varit så ljus... :)

//Kayman - 436XDE

Postad 13 August 2006 - 20:23

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Hmm, varför inte bara rota fram adventsljusstaken ur garderoben och ställa bakom TVn?
Borde vara en ganska så lagom ljusnivå.

Postad 14 August 2006 - 18:46

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
Nu har jag fixat till mitt virtuella amblight. med tre paket TRETTIOEN från ikea. Mycket bättre än den plastiga ljusslingan jag köpte först. Kolla mitt galleri för bilder.

Postad 14 August 2006 - 19:01

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0

Nu har jag fixat till mitt virtuella amblight. med tre paket TRETTIOEN från ikea. Mycket bättre än den plastiga ljusslingan jag köpte först. Kolla mitt galleri för bilder.

<{POST_SNAPBACK}>

3 paket?!? Använde du så många för att det skulle "räcka runt" hela TVn eller bara för att det skulle lysa starkare?

Postad 05 September 2006 - 05:12

Novve
  • Novve
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Om du kollar på galleriet har han satt upp lights bakom högtalarna fram och bak också, ser säkert riktigt stilligt ut med rummet nedsläckt

Postad 09 October 2006 - 00:27

Novve
  • Novve
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Kolla in mina nya bilder med Ikeas trettioen bakljus
(det är en blå variant)

Postad bild

Redigerat av Novve, 19 October 2006 - 14:57.

Postad 09 October 2006 - 07:27

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Föredrar helt mörkt. Neonljus är extremt gay så det går bort direkt.

Postad 09 October 2006 - 08:29

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Jag använder ett antal lampor av helt vanlig typ - vanlig glödlampa d.vs., men de är ganska dimmade. Har en utan skärm (kraftigt dimmad) bakom tv:n och sedan har jag fyra andra lampor under/brevid/vid sidan av tv:n. Är alltså ganska ljust i rummet när jag tittar men i gengäld så blir bilden mkt bättre :blink: (Min plasma har riktigt usel svärta om det blir mörkare).

Postad 09 October 2006 - 12:37

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Bara lite till alla hobbyantropologer och hobbyögonläkare:

Myt 2:
"Naturfolk" som inte har några artificiella ljuskällor har inga ögonproblem - alltså är ögonproblem orsakade av civilisationen!

Eller är det som så att dessa naturfolk har en annorlunda uppsättning gener än vi här i norden och av en lycklig slump har de ej problem med närsynthet? Även om vissa saker är tämligen likartat bland människor över hela världen (t.ex. intelligens) så finns det ju vissa specifika saker (tendens till testikelcancer t.ex) som verkar vara starkt kopplat med vissa folkgrupper.

<{POST_SNAPBACK}>

Älskar sådana här diskussioner. Sen får det vara lite off-topic.

Att "naturfolk" inte har en massa närsynta beror på att om man är jägare och inte ser så får man inget byte. Alltså svälter man ihjäl eller får ingen familj eftersom ingen vill gifta sig med en som inte kan ordna mat. Allternativt blev man själv uppäten eftersom man inte såg rovdjuren. Alltså dör dålig dna ut innan den hinner spridas.

Tror ni en viking eller indian med synfel blev gammal?

En effekt av detta är att när dagens civilisation får problem om 10 eller 1000 år och vi inte kan hjälpa alla (och det är många, inklusive jag själv) som har mindre bra anlag så går det åt pipan med mänskligheten.

Fast trettioen funkar rätt bra under tiden. Hade dock varit skönt med fjärrkontroll.

Postad 09 October 2006 - 12:40

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Jepp Darwins lära går inte att applicera på människor. Vi hjälper alla. Vår DNA blir sämre och sämre :)

Postad 09 October 2006 - 12:57

hackanome
  • hackanome
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag monterade sådana igår på/bakom min pv60. Funkar finfint.

TRETTIOEN består av fyra "korta" LCD-lister som går att skarva ihop med varandra. Jag satte därför en list på varje sida och satte därefter ihop de resterande två till en längre list som jag satte fast i överkant.

Dubbelhäftande tejp gör det hela oerhört enkelt.
(lånade bilden tills jag kan lägga upp en från mig)

Bifogad fil(er)

Redigerat av hackanome, 09 October 2006 - 12:59.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.