Kan nÄgon ge mig en bra förklaring pÄ hur viktig kontrasten Àr?
/Petter
Sökningen pÄgÄr
Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
|
Postad 07 January 2006 - 13:30
I senaste numret av M3 Hemmabio sÄ testar dom 10st 32" LCD-TV. BÀsta produkt blev Philips 32PF9830 och M3 rekomenderar Panasonic 32LX500, nu till min frÄga. BÄda apparaterna fick vÀldigt bra betyg, men om man kollar i specen sÄ har Phlipsen en kontrast pÄ 6000:1 och Panasonic 800:1. Hur ska man tolka detta? Vad Àr bra? Som jag har fattat sÄ Àr det bÀttre med ett "högre" vÀrde.
Kan nÄgon ge mig en bra förklaring pÄ hur viktig kontrasten Àr? /Petter Postad 07 January 2006 - 14:04
Tolka aldrig vÀrden som tillverkarn sÀtter ut. Kolla med egna ögon och jÀmför. Det Àr ju du som bestÀmmer om det Àr bra bild eller inte. Alla har vi olika krav!!!! Postad 07 January 2006 - 15:44
Har lÀst nÄgonstans att tillverkarna kan fÄ fram vilket vÀrde dom vill beroende pÄ hur man uftör testet m.m. SÄ det Àr inget man ska gÄ efter nÀr man jÀmför utan titta sjÀlv och lÀs recensioner.
Postad 07 January 2006 - 17:19
tillverkarna ljuger...
Kolla senaste numret av Home Cinema Choice, nr 125 sidan 80. Samsung anger pĂ„: 3.000:1 (!) (Modell LE40R51B) Efter mĂ€tning av testlabb: 615:1 DET FINNS INGEN STANDAR FĂR ATT MĂTA KONTRAST. Tillverkarna vĂ€ljer den metod som ger BRA vĂ€rden.. https://www.minhembio.com/gregge Redigerat av Unregistered750314c8, 07 January 2006 - 17:20. Postad 07 January 2006 - 17:26
DÄ kan ju tillverkarna inte ljuga? , den mÀtmetoden dom vÀljer visar ju dÄ troligen det dom skriver , men som du sÀger sÄ finns ingen standard för dessa mÀtningar sÄ dÀrför ska man ta dom lite med en nypa salt och försöka titta pÄ skÀrmarna sjÀlv istÀllet. Postad 07 January 2006 - 17:59
Kontrast Àr ju skillnaden mellan "svart" och "vitt" har man dÄ justerbar bakrundsbelysning pÄ en LCD sÄ kan man ju stÀlla ner bakrundsbelysningen till 0 och mÀta svart, till max och mÀta vitt.
Följdaktligen blir vÀrdet helt orelevant. Vad som skulle vara intressant Àr kontrasten pÄ en proffesionellt instÀlld skÀrm! Problemet Àr oxÄ att om du har tex 1200 nit pÄ vit och 2 nit pÄ svart sÄ fÄr du kontrast pÄ 600, fÄr du 3 nit pÄ svart och 1200 nit pÄ vitt sÄ fÄr du kontrast 400 och ingen ser skillnad pÄ 2 eller 3 nit... Postad 07 January 2006 - 18:22
Att fÄ stark vit fÀrg pÄ en LCD Àr ju inget problem, utan det Àr svartan som Àr svÄr. DÀrför borde det finnas ett sett att ange svartan i specen
Dessutom borde det inte vara den dynamiska kontrasten som anges i specarna, det Àr den som gÄr att mygla till genom att ha en funktion som inte ger bra bild utan bara bra kontrast. 1 anvÀndare lÀser detta Àmne0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |