Enligt min åsikt så är inte inbränningar i plasma en risk, det är fakta. Det handlar bara om tid milt kombinerat med hur man använder den.
Jag har själv en lågupplöst plasma, och man märker SNABBT när nåt är på väg att gå fel.
Jag använder min maskin enbart till att titta på film och den får stå på betydligt mer än genomsnittet då vi tittar mycket på film.
Lite exempel:
Hade plasman igång under en fest, körde musik via xboxen och tänkte ej på det direkt. Den tog igång iaf några timmar och körde musik. Efter det såg man spår efter knapparna i bilden. Detta försvann helt efter några timmars användning med film som täckte hela skärmen typ.
Dock som inte gått bort, men enbart syns om man slänger på en svart skärm och släcker ljuset är kanalloggorna för tv3 och discovery. Det är i princip dom kanaler som jag och sambon tittar på. Dock är det så pass lite att det syns inte överhuvudtaget om man ej gör som jag beskrev ovan.
Vi låter aldrig en kanal stå på mer än begränsad tid heller.
Sett ett par plasma som stog en månad med fasta staplar(typ köer). Kanske stått igång 8 timmar /dag sen skärmsläckare(dom testade olika saker för bästa "rengöring") resten av dygnet. Dessa var helt förstörda efter några veckor- 1 månad vilket kanske ej var helt oväntet. Skärmarna inköpta av ett företag och säljaren hade sagt till dom att det skulle fungera jättebra. Dom funderade först på projektorer men valde plasma pga lampbyten typ. Vilke känns som en mindre kostnad i nuläget.
Det handlar alltså inte om att man aktivt misshandlar skärmen med dålig input, har man otur så kan det mesta bränna fast vid tillräcklig användning. White wash etc fungerar säkert vid tillfälligt misstag så att säga men av den erfarenhet jag sett så om en plasma verkligen är inbränd så sitter det där sen, punkt slut.
Rent allmänt kan man säga att om man tex spelar ett och samma spel kanske antal timmar / dag och delar av spelet visar samma info/ramar/grafik hela tiden så lär inbränningarna komma som ett brev på posten så småningom.
Men som sagt ett bra sätt att se ev problem eller vill se om man bör ta det lungt med något så släng igång plasman, mata den på nåt sätt så du får en svart bild, och gör rummet så mörkt det går. På så sett kan man ju få syn på saker innan man ev får större problem.
För övrigt är det ju som sagt skillnad på inbränning och inbränning eller vad man ska kalla det. Exempelvis har jag sett att kör man film med subtitles, speciellt om subsen går över svart bakgrund typ remsan i botten, så ser man från och till spår efter subsen en stund efter man e klar med filmen. Typ att det partiet är lite ljusare.
Jag gillar min plasma skarpt i övrigt men tror ej plasma kommer överleva om dom ej ändrar nåt radikalt. Efterhand som lcd/tft skärmarna blir bättre/billigare kommer nog plasma dö ut tror jag främst pga detta.
Lite sunkigt att man ej varnar mer för sånt här än vad man gör. När jag pratade med dom frågade jag om försäkringen täckte inbränningar när jag skulle handla. Då sa dom typ "tror inte det, men våra skärmar står på konstant och vi har aldrig haft nåt problem med någon inbränning". Ett påstånde som jag inte riktigt köpte då(vet att man får ha lite koll med plasma) och jag ej köper nu. Synd bara om folk köper och sen kör samma kanal hela dagarna med nån skarp logga(hört folk som fått ordentliga inbränningar pga detta) och sen får fingret när dom ska reklamera.
Skulle gissa att om garanti/försäkringar skulle ta inbränningar skulle dom väl få tillbaks häften av skärmarna efter några år. Antinge pga stora inbränningar eller typ som jag beskrev mindre grejor som man vill passa på få väck innan garantin/försäkringen går ut.
Men som läget e nu tror jag att iaf många som har försäkringar och får inbränningar nog blir frestade att råka "välta" skärmen vilket ju inte heller är speciellt etiskt. Bästa vore att dom informerade ordentligt innan folk köper skärmarna så alla vet vad dom ger sig in på.
PS: Ja LCD Är och blir idag ett allt bättre alternativ till plasma enligt min åsikt.
Redigerat av Baserz, 09 February 2006 - 02:53.