Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer VSX-915 + Proson Reality 31/32 + XTZ 99

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 99 W8 (Subwoofers) 1 7,2 (9) Inga priser
Pioneer VSX-915 (Surroundförstärkare) 1 8,17 (28) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 24 februari 2006 - 07:25

PeeWee00
  • PeeWee00
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Hej!

Är ute efter en present till mig själv i 30-årspresent och en hemmabioanläggningen är det på tiden att jag införskaffar. Så min vana trogen så är surfande min bas att stå på och jag har letat mig fram till dessa komponeneter:
Pioneer VSX-915,
Proson Reality Sat 31 + center Sat 32 (svarta) och XTZ 99 W8 (högtalarna säljer Fyndbörsen i paket för 2495kr)

Totalt 5885kr på Fyndbörsen med frakt

Vad tror panelen om detta val? För dessa pengar, går det att få bättre, förslag? Jag är långt ifrån någon känslig person vad gäller ljud men jag vill gärna ha mesta möjliga för pengarna. Jag tittade först på Yamahas RX-V457 eller storebror men efter att ha läst lite åsikter om förstärkare i budgetklassen så tyckte jag Pioneer stod som segrare. Nu vill jag dock inte gå upp mer i prisskalan för jag tror inte jag kommer att märka av skillnaden.

Åsikter om högtalarna? Har mest läst kommentarer som typ "bra för de pengarna". Rätt? Anläggningen ska inte stå i något jättestort vardagsrum (20-30kv) och inte spelas superhögt. Mer att sitta i soffa o titta på film samt att avnjuta lite musik på lagom nivå (gillar ej högt ljud).

Sedan tittade jag väl egentligen från början på ett färdigt paket men dessa saknar oftast intressanta utbyggnadsmöjligheter så jag valde bort det efter ett tag. Gillar dock slimmade snygga golvhögtalare men det verkar vara svårt att få tag på i lösplock!?

Tacksam för åsikter!

/Per

Postad 04 mars 2006 - 04:04

Unregistered8a476ba2
  • Unregistered8a476ba2
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Pioneer VSX-915 tror jag är ett jättebra val. Kommer själv köpa en inom kort. Högtalarna skulle jag däremot inte köpa. Har tyvärr inga tips i samma prisklass, men om du har mera pengar att lägga så köp ett par Dali från Hifiklubben.

Postad 04 mars 2006 - 11:04

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0
För 3200:- får du ett bra M-65 paket från dynavoice, lägg till 2000 för en sub.
Du kan bi-ampa med 915 till dynavoice så då blire lite punch.

Postad 01 april 2006 - 08:18

PeeWee00
  • PeeWee00
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Tänkte svara på min egen tråd för att eventuellt hjälpa någon annan i samma tankar som jag hade.

Jag köpte precis de här prylarna som jag angav i första inlägget, allt från Fyndbörsen och som jag måste börja med att ge mitt beröm för. Det är nog den bästa internetbutik som jag har handlat ifrån, även om all kontakt har sköts genom mail så har de alltid svarat i rimlig tid och med vettiga och trevliga svar. Även när jag upptäckte att ena högtalaren hade något löst i sig så ordnade det sig så snabbt som man kan begära, skicka in och få tillbaka, inga problem alls. Att sedan ena högtalaren skramlade redan från början är väl i sig inte så förtroendeingivande men knappast jag kan lasta Fyndbörsen för.

Såå, till saken. Jag får inleda med att säga att jag räknar mig som en inte allför krävande lyssnare, mycket för pengarna är mitt mål när jag köper något men det ska absolut vara bra saker jag köper. Jag har inte haft någon hemmabioanläggning tidigare utan har mest lyssnat på andras.

Recievern från Pioneer köpte jag efter att ha lagt på lite pengar från min ursprungliga plan. Jag kom bla fram till att det där med automatiskt kallibrering nog inte var så dumt.. och det är det inte heller.. Den hjälpte mig faktiskt att spåra upp två problem som jag nog inte skulle ha sett direkt själv. Den klarar av 7.1-ljud men jag utnyttjar bara 5.1 och jag hade i min iver råkat koppla de bakre högtalarna till fel utgångar vilket inte gav så bra resultat men det talade kallibreringen om för mig.Sedan tog kallibreringen ett par minutrar att genomföra. Vad den i slutändan gör för ljudet vet jag inte riktigt eftersom jag inte provat utan den. Men Pioneeren motsvarade mina krav vad gäller in/ut-gångar och jag gillar den såhär långt.

Prosonhögtalarna var valda efter att ha läst om att de just gav mycket för pengarna och de inte var några stora fula saker. De är pianolackade och jag gillar utseendet på dem, de klär sig bra på en vägg och ser lite exklusiva ut där de hänger. Kvalitétsmässigt så känns de välbyggda och stadiga, inget att anmärka på där. Sedan så kommer vi till det där med hur det låter ur dem. Jag är som sagt ingen kritiskt lyssnare så något detaljerat omdöme kan jag inte ge men jag tror jag representerar en "normallyssnare" (vilket nog är de som skulle kunna vara intresserade av dessa prylar). Det är en klar dialog som tränger fram ur centerhögtalarna och det känns som ljudet är "avspänt" att lyssna på. Fungerar bra att lyssna på musik också. Jag tycker det låter bra *punkt* Mer kan jag nog inte säga :rolleyes:

XTZ-subben, kvalitets och utseendetmässigt är den helt okey. Hur den fungerar måste jag säga att jag har svårt att bedöma. Tror inte den gör bort sig iaf..

Kan tillägga att jag har använt Biltemas 2.5mm högtalarkablar, dyrare saker tror jag hade varit som att kasta pengarna i sjön för min del. Jag har även använt en optiskkabel från Kjell&Co (Clicktronic) för kopplingen mellan dvdn och recievern och en Profigold Subwooferkabel från OnOff.

Sammantaget så tycker jag att det är en bra anläggning för pengarna, för en normallyssnare. Jag gillar alla anslutningsmöjligheter som finns (även om man kanske vill ha en hdmi-växel i sin reciever om några år), att ha dessa möjligheter gjorde att jag valde bort de färdiga "paketen" som säljs. Jag är nöjd och det är väl det viktiga som köpare, sedan om man kan få MER för pengarna (ca 6500kr med alla kablar också) vet jag inte men det känns tveksamt.

/Per

Postad 01 april 2006 - 11:52

Unregisteredab743637
  • Unregisteredab743637
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Jag håller med dig i det du säger. Så länge du är nöjd med produkterna så är ju allt som det ska, jag känner själv likadant för mina grejer. :rolleyes:

Postad 09 juni 2006 - 23:47

PiN
  • PiN
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag blir aldrig nöjd. Sjukligt det här med HiFi. Dyrt när man pluggar oxå.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.