Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Renovera högtalare

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 March 2006 - 09:42

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Hej alla glada, har ett par urgamla Rauna chaconne ( "betong" högtalare) som behöver renoveras. Ena diskanten är skadad så dom byts ut. Delningsfilter och kablage dito. (var hittar jag delningsfilter av lite bättre slag?). Högtalarna är gjorda i nån slag mjuk "betong", troligen marmorkross. Gjutningen är gjord runt en polyuretankärna (tips om nån ska gjuta själv).
Skulle vilja ha en rå betonglook på högtalarena, förslag på ytbehandling?
Återkommer med bilder :)

Postad 15 March 2006 - 09:56

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Hur är dom behandlade idag? Målade? Är dom målade borde det gå att högtryckstvätta dem "rena" annars kanske en mild blästring borde göra susen.

case

Postad 15 March 2006 - 09:58

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Filter kan och bör du bara byta komponenter i. Ta reda på vad det är för komponenter sen gäller det att du byter ut dem mot bättre...

Det kan hända att Rauna har ett "uppgraderingkit" men det är inte garanterat.

Är du osäker kan du ta en bild på fitret så kan du säkert få lite råd. Har du en ritning på det är det också bra.

Postad 15 March 2006 - 10:06

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Köpte ett par nya diskanter från rauna. Ska kolla om det finns delningsfilrer med, annars tar jag och byter ut komponeterna enligt förslag. Materialet i högtalare är nån vit "betong", påminner dock mer om hård gips. Behöver målas eller nån annan behandling för att se bra ut. Ska strippa bort gamla färgen först.

Postad 15 March 2006 - 12:49

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Ring o hör med Bo Hansson 0586-52420 Rauna AB
Det finns garanterat filterkomponenter till dessa då planerna är att ta dom till nyproduktion. Den exakta blandningen är jag osäker på. Men det borde gå bra att slipa o den finspackla på dom för att få till en målningsbar yta.
Grattis till chaconnerna, dom låter kalas

Postad 15 March 2006 - 20:04

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Plockade ner högtalarna i afton, innehöll:

Filter:
Resistor 2,2kOhm, 10%, 9W
2 st kondensatorer "ERO" P8, 4023, ?
2 st spolar, okänt värde

Element:
Bas: SEAS P21 REX
Diskant: SEAS 25 TAF/G

Diskanterna byts ut, basar ser ok, kondingar mindre bra, har torkat.
Hmmm, måste ta reda på värdet på kondingarna....

Postad 15 March 2006 - 23:34

Unregisteredd8164c2a
  • Unregisteredd8164c2a
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Hade ett par leira innan & dom rollade jag vita utanpå den gammla färgen, blev MKT bra ;) som nya ..

Postad 16 March 2006 - 08:18

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Är spolarna luftlindade är det inte mycket vinst i att byta ut dem...

Resistorn är av "cementtyp" va? Kan vara en liten förbättring att byta ut dem mot metallfilm...

Kondensatorerna måste bytas ut. Har du råd är polypropylen eller plastfilm fint att använda... Plus att de inte torkar ut eftersom de inte har elektrolyt.

Har du en bild på filtret med närbild på kondensatorerna kommer säker någon att kunna ge dig ett värde på dem.

Postad 16 March 2006 - 16:01

Unregisteredad73dcf0
  • Unregisteredad73dcf0
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Hej.

Har precis gjort ett omfattande face lift på mina Rauna Njord.

Som tidigare sagts; kontakta Bo Hansson på Rauna. Han hjälper dig säkert gärna.

Gällande filterkomponenter; Bo Hansson menar på att komponenterna som användes till Njorden, i stort sett, har oändlig livslängd. Men de sitter ju iofs lite utsatt om man är oförsiktig.

Den vita betongen du menar är förmodligen bara finnishen (som ser ut ungefär som en 80-tals strukturtapet) som är rätt tjock. Typ 3mm. Under den döljer sig hederlig grå betong. Om du tänkt slipa ner färgen så var beredd på att behöva spackla igen en hel del luftbubblor från gjutningen. Färgen är dock VÄLDIGT dryg att slipa ned. Jag körde med bandslip i sisådär 6 timmar plus ett par timmar till finlir. Jag rekomenderar 2 komponents spackel för bästa resultat.

Efter nedslipning och spackling lackade jag om Njorden i högblank vitt för att behålla den gamla looken. Byggde även ett nytt svart frontskydd vars ram jag gjorde i spånskiva. Foten skall snart lackas matt svart men det har inte riktigt varit väder till det, ens i Skåne. I samband med detta ska anslutningarna också bytas till nån modell som inte ser ut som labkontakter. :)

Bytte även ut mina diskanter mot nya. Sinus 2.57. http://www.rauna.com...skant90jpg.html

Skicka ett PM om du tror jag kan hjälpa dig med nåt.

Mvh

Filip

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredad73dcf0, 16 March 2006 - 16:04.

Postad 16 March 2006 - 17:46

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Hej och tack för tipsen. Jag tog upp nya hål för kontakterna och mina högtalare har ingen vanlig betong i stommen. Hela högtalaren är gjuten i det mjukare gipsliknande materialet. Det är nästan som trä i hårdhet ock går att tälja med kniv. Mina högtalare är en tidig modell med serie nr 12. Ska strippa av färgen med "bums" innan det är dags att gjuta nya säten för diskanterna, samma: Sinus 2.57. (Dom nya har mindre diameter än dom gamla).

Redigerat av NisseGurra, 16 March 2006 - 17:48.

Postad 16 March 2006 - 18:21

Unregisteredad73dcf0
  • Unregisteredad73dcf0
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Där ser man! Kände inte till att de använt något annat än 'vanlig' betong. Dock har jag bara sett ett antal Njord och Balder i verkligheten.

Mina diskanter börja låta väldigt bra nu men det har tagit lång tid att spela in dem (läs 1 månad med moderat spelande) så var inte orolig om det låter lite vasst i början. :)

Jo, storleken på diskanterna varierar lite. I mitt fall fick jag fixa några nya bitar klammerband för att få till 'koaxialprincipen'.

Filip

Postad 17 March 2006 - 10:40

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
NisseGurra: Kul o se, jag blev oxå förvånad att det inte verkar vara betong rakt igenom. kontakta Bo innna du börjar slipa så du inte slipar i evighet för att komma ner till en betong som kanske inte finns :)

Glebster:
Kul med dom nya diskanterna, Det tar bra med tid att spela in elementen. Märkte att efter ca ett halvår så spelade basarna lite djupare i mina Chaconne2. Det tar ett tag innan dom mjukar upp sig o sätter sig.
Njorden är lite ljus i karaktären så den passar inte riktigt med tex quad2 förstärkare. (quad2 är oxå ljus och framtagen för deras elektrostater, så man får se upp med vad man kopplar in njordarna till)Kul iallfall att du har njordarna där diskanten sitter framför basen vilket är den bra modellen. Man byggde senare i företaget, (efter det att man utslöt Bo) en version där diskanten sitter mellan elementen. Detta blev inte alls lika bra. Bo har på senare tid köpt tillbaka gjutformarna och all utrustning för att starta upp verksamheten igen. Även med en ny blandteknik och med vacumpump evakuera för att inte få bubblorna i gjutningen som du upptäckte efter all slipning.
Det finns alltså skillnad på Rauna och Rauna och Opus3 och Opus3, Opus 3 får idag produceras av 2 personer. Dessa sammarbetar inte nämvärt mycket. Den ena personen använder flerkanalsinspelningar till SACD och den andra 2 kanal o rullbandare med en blümleinikrofon för vinylpressning.

Redigerat av Stormen, 17 March 2006 - 10:45.

Postad 17 March 2006 - 11:25

Unregisteredad73dcf0
  • Unregisteredad73dcf0
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Med risk för att gå lite off-topic fortstätter jag med lite Rauna funderingar. :)

Stormen: Intressant upplysning om Njorden! Hade bestämt för mig att jag har lyssnat på ett par med mittmonterad diskant. Dock tyckte jag även dessa lät väldigt bra då det begav sig för 10 år sedan. På vilket sätt skulle du beskriva att dessa låter sämre än versionen jag har med koaxialmonterad diskant?

Gällande 'mina' Njordar vet jag inte om jag kan hålla med om att de låter ljust. Åtminstone inget jag hittills reflekterat över. Driver dem med Primare elektronik vilket jag tycker fungerar förträffligt. Har även testat med en Marantz förstärkare modell tidigt nittiotal vilken inte klarade av att få fram den lägsta basen och den högsta diskanten (normalt Marantzljud?!) Om det sitter samma diskantelement i Chaconne2 borde väl mellanregister och övre register låta rätt snarlikt på Njorden och Chaconne2? Har för mig att delningen sker runt 3500Hz.

Redigerat av Unregisteredad73dcf0, 17 March 2006 - 13:41.

Postad 17 March 2006 - 13:25

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Hej glebster
Tyvärr kan jag inte svara riktigt på hur i karaktären de låter sämre. Det är mer av kontruktören till den med koaxialmonterad diskant som menar att den senare versionen i tillverkning inte låter likadant. Tror det har att göra med spridningsvinkel av diskanten att göra. Tror inte att någon av dom låter illa alls, bara lite lätt olika. Jag undviker dock att spekulerar mer i det utan konstaterar att båda låter förträffligt. (jag uttryckte mig nog lite klumpigt i förra inlägget, beklagar det)

Japp, de är snarlika i ljudet alla konstruktioner, Vi spelade just för ett par helger sedan med ett par Njordar tilsammans med Quad2. Intressant vad högtalaren reagerar på vad man har för pryttlar påhängda.

Låt se vad som händer med NisseGurras erövringar, mer bilder o beskrivningar ?

Postad 17 March 2006 - 13:49

Unregisteredad73dcf0
  • Unregisteredad73dcf0
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Stormen: Då verkar det ju snarare vara med quad2 förstärkaren som man ska se upp med vilka högtalare man kopplar in och inte tvärt om. ;)

Hittade ett par foto som visar hur jag byggde mina frontskydd som kanske kan inspirera. Mobiltelefonbilder så ha överseende!

Filip

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredad73dcf0, 20 March 2006 - 20:00.

Postad 02 May 2006 - 08:57

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Hur går det igentligen ? Har dom blivit klara `?

Postad 07 January 2009 - 19:46

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Seas H0282 P21 REX/DD

Är det dom här baselementen som sitter i Raunas högtalare?

Mvh

G

Postad 26 March 2009 - 18:46

runethechamp
  • runethechamp
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Originalelementet er en SEAS P21REX, men jeg er ikke sikker på om det er en normal P21REX (H282) eller en P21REX-DD som angis med modellnummer H296. Det kan godt hende at begge ble brukt da alle T/S parameterne er identiske for elementene.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.