Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Installera nytt i Golf V

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 March 2006 - 23:19

Unregisteredd5b7da4d
  • Unregisteredd5b7da4d
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag vill förstås ha bättre ljud i min Golf V. Men för att kunna stoppa in nya skojiga saker måste man ju först plocka ut orginalgrejorna.

Hur plockar man ur orginalstereon ?

Hur kommer man åt att byta element i dörrar/A-Stolpe ?

Som det ser ut sitter det ett baselement långt ner/bak på dörren. Ett mellanregister långt fram/upp. Samt en diskant innanför backspegeln/A-Stolpen. Hittade en ritning på pioneer-eur.com som visade att man med en adapter får in ett 6,5" element där baselementet sitter så jag gissar att det sitter en 8" bas där eller liknande. Har ingen aning vad som sitter som mellanregister.

Inte säker på att denna länk funkar, men slänger in den i alla fall
Pioneer kit till Golf V

Har sökt runt överallt men inte hittat hur man gör för att plocka bort sakerna. Känns ju onödigt att slänga 2000 spänn eller mer för att någon annan ska installera. Känns ju vettigare att lägga det på bättre element istället.

Planen är att till att börja med installera ett framsystem. Blir det bra om man sätter in en adapter med en 6,5" där basen sitter nu samt en diskant där nuvarande diskanten sitter ?

Som huvudenhet hade jag tänkt mig en
Pioneer DEH-P4800MP

Alla tips och ideér är välkomna ;)

Postad 21 March 2006 - 00:21

Unregisteredf3125ee8
  • Unregisteredf3125ee8
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Beror helt och hållet på hur din nuvarande stereo sitter på plats, troligen med något slags lås som du behöver minst en nyckel till för att plocka bort. Oftast är det två stycken metal grejer med två piggar på vardera ände, format typ så här:

Bifogad fil  untitled.JPG   2.66K   15 Antal nerladdningar
(Paint skills! ;))

Har du sådana ska du plocka bort fronten och trycka in båda i fyra hål som är på vardera sida av stereon. Metal grejerna hakar fast sig och det ska gå och dra ut stereon.

I värsta fall får du plocka bort mittkonsolen för att få bort stereon.

Eftersom två högtalare sitter på varsin sida i dörrarna måste du troligen plocka bort dörrsidorna som sitter troligen fast med några skruvar och clips. När väl dörrsidorna är borta är det bara skruva bort högtalarna och ersätta med nya.
Gör det här gärna före du köper nya högtalare för att se vad du får plats med.
A-stolpen har jag ingen aning om hur man plockar bort den från din bil, troligen sitter den också fast med clips. Bara ta fram skruvmejseln och undersöka. :) Har jag gjort varje gång jag ska plocka sönder bilen. :(

När det gäller högtalarsystem rekomenderar jag starkt DLS, mycket ljud för pengarna och testvinnare på en stor del av deras sortiment.
DLS hittar du bland annat hos www.nardik.se. Riktigt trevliga och hjälpsamma killar.

Rekomenderar också att köra med ett slutsteg till framsystemet för att få bättre ljud och varför inte då ersätta 8":arn med en ny? likaså mellanregistret och diskanten.

Hoppas detta hjälpte dig lite.

Redigerat av Unregisteredf3125ee8, 21 March 2006 - 00:22.

Postad 22 March 2006 - 21:15

Unregisteredd5b7da4d
  • Unregisteredd5b7da4d
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Nu har jag i alla fall fått ur orginalstereon, ifall någon är lika novis på det som jag så skriver jag hur jag gick tillväga.

Plocka bort orginalstereo Golf V / Golf 5

1. Plocka bort den lilla gummimatta som ligger i facket längst upp i mitten av instrumentbrädan.
2 .Skruva bort de två skruvar som finns i botten av facket.
3. Bänd lite försiktigt för att ta bort facket.
4. Bänd (eventuellt med skruvmejsel) och dra försiktigt för att få loss panelen runt stereo & fläktmunstycken.
5. Skruva bort de två skruvar som håller fast panelen runt stereo & reglage för AC.
6. Drag bort panelen runt stereo & reglage.
7. Skruva bort de fyra skruvar som håller fast huvudenheten.
8. Drag ut huvudenheten, tänk på att det sitter kablar på baksidan.
9. Plocka bort ISO kontakten genom att fälla en bygel på ISO kontakten.
10. Plocka bort de andra två kablarna (antenn och ???)

Just nu gapar ett stort hål där huvudenheten satt. Om jag inte har nån stereo alls sätter jag press på mig själv att köpa en ny huvudenhet ;) Annars blir det ju tråkigt att åka till jobbet varje dag.

Redigerat av Unregisteredd5b7da4d, 26 March 2006 - 21:05.

Postad 26 March 2006 - 21:22

Unregisteredd5b7da4d
  • Unregisteredd5b7da4d
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Har nu installerat en Pioneer DEH-P5800MP. Behövde köpa en adapter av Volkswagen för 169 spänn eftersom deras kontakter förstås inte är ISO utan man måste ha en adapter. För att få igång stereon fick man själv koppla strömmen, och komma ihåg att koppla batteriströmmen till tändningsströmmen på huvudenheten (Panasonicen) annars startar den inte. Hittade den infon på Backes, kolla Tekniska Sidor->Tekniska Tips->ISO-kablage, se kommentaren om VAG bilar en bit upp.

För att testa hur det lät så vred jag på nästan så mycket jag vågade och även om man inser att orginalelementen inte är av bästa kvalite så gick det nu att spela riktigt högt utan att det lät dåligt. Insåg senare på kvällen att jag nog spelat lite för högt eftersom jag hade lite ont i öronen på ;)

Nu väntar jag bara på adapter för att sätta in stereon på riktigt. Beställde den från MDS på söder då de var de enda som verkade ha den i sitt sortiment (om man kollade på webben).

Nästa steg blir troligtvis ett nytt framsystem. Jag funderar på DLS R6.3 Reference från Nårdik

Alternativet är att istället börja med ett slutsteg på 3 eller 4 kanaler, samt en sub, och köpa framsystemet senare.

Tips förslag kommentarer ?

Redigerat av Unregisteredd5b7da4d, 26 March 2006 - 21:37.

Postad 27 March 2006 - 15:43

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0

För att få igång stereon fick man själv koppla strömmen, och komma ihåg att koppla batteriströmmen till tändningsströmmen på huvudenheten (Panasonicen) annars startar den inte. Hittade den infon på Backes, kolla Tekniska Sidor->Tekniska Tips->ISO-kablage, se kommentaren om VAG bilar en bit upp.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis som jag skriver i "så är ISO-kablaget kopplat"
Gå inte över ån för vatten :P .

Det som jag funderade på va du verkligen tvungen att skruva loss "halva" inredningen för att få ut orginalstereon. räckte det inte med låsnycklarna (ser ut som bladmått och finns på VAG) finns det inte 10x2mm stora hål på orginalsteroen parallelt med varandra?

Postad 27 March 2006 - 20:42

Unregisteredd5b7da4d
  • Unregisteredd5b7da4d
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Nej tyvärr är det inte så enkelt i golf 5:an ... stereon sitter skruvad och man måste bort med allt runtomkring för att komma åt skruvarna. Den är ju dessutom rätt stor.

http://www.mp3car.co...ead.php?t=56778

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.