Att tänka på vid bi-amping av Marantz sr4600
25 svar till detta ämne
Postad 24 April 2006 - 13:16
Claatu
-
Claatu
-
Användare
-
-
162 inlägg
Som ni redan vet går det ju fint att biampa Marantz sr4600. För 3 papp får man en kalasfin förstärkare med effekt så det duger om man inte vill ha 7 högtalare utan nöjer sig med 5.
MEN: Det verkar som om signalen från "B-speakers"uppsättningen är skuren (vid 80Hz?) oavsett hur man ställer in förstärkaren. Jag jämförde enkelt genom att skifta anslutningarna på mina högtalare och körde testsignaler. B-utgången var strypt till 80Hz oavsett hur jag ändrade inställningarna i setupmenyn.
Anledningen till att jag upptäckte det hela var att ett par skivor med "narkobas" lät alldeles för "tunt". Något var s.a.s. fel.
Jag skiftade helt enkelt kablarna så att B-uppsättningen (ni vet vad jag menar) driver diskanterna istället och "main" driver basarna. Voila! Nu är ljudet som det ska vara igen!
Vet inte om det går att tweaka bort det här, fyll på med synpunkter ni som vet. Jag kan nämna att jag hade 7-system innan som var ställda till 80Hz. Ställde till "large" och "none" när jag biampade.
Postad 24 April 2006 - 16:17
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
Jag måste testa bi-ampa min SR4600 för att se hur den driver på. Hoppas den livar upp högtalarna lite till så den kommer upp i klass med dyrare förstärkare. Måste även jämföra SR4600an mot PM-15S1an då jag har biampat
Postad 24 April 2006 - 17:39
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Funkar det verkligen att "biampa" en 4600a?  Att använda "B-speakers" skall väl däremot vara samma som "biwire" har jag fått för mig.
Postad 24 April 2006 - 18:23
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
Tror den har olika slutsteg i 4600an. Så det blir bi-amp
Postad 24 April 2006 - 20:13
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Funkar det verkligen att "biampa" en 4600a? Att använda "B-speakers" skall väl däremot vara samma som "biwire" har jag fått för mig.
<{POST_SNAPBACK}>
Detta var/är oxå min tanke... om man skall använda överblivna kanaler skall väl DESSA (menar kanalerna för att uppnå 7.X) användas vid intern biampning tillsammans med någon inställning i menyn? //Loofy
Redigerat av Unregistered42611, 24 April 2006 - 20:13.
Postad 24 April 2006 - 20:54
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Sökte lite på Component.se och fick bla se följande... "Nej, en fem-kanals reciever räcker inte för att kunna bi-ampa (om du inte ska köra enbart stereo), men det finns några lite dyrare 7.1 (eller mer) där man kan använda två outnyttjade surroundkanaler för att bi-ampa frontarna. Men det har enbart någon positiv effekt om recievern är tillräckligt strömstark för att inte behöva "låna effekt" till dessa två extra kanaler."(Citat från ett inlägg av "tommypeters") Låter mao lite märkligt om en 4600a skulle fixa det med bra resultat... Kanske någon som vet säkert?
Postad 24 April 2006 - 22:48
Claatu
-
Claatu
-
Användare
-
-
162 inlägg
Jag har tagit upp detta tidigare i nåt forum, men så här gör man:
1) i setup: Välj bakre surround till "none". Koppla från BSr till diskanterna på högt. 2) Koppla main till basarna. 3 tryck in knappen på fronten märkt "B-speaker". Klart!
Det står i manualen att det inte går att köra "pure direct" med B-spkr knappen intryckt men det går finfint i stereoläge! Dessutom är ju Maranten "smart" och det går helt friktionsfritt att växla mellan 5-kanal och 2 kanalläge via fjärren (proffsen kör i Autoläge, så M väljer själv, hehe). Man behöver s.a.s. inte trycka in frontknappen mer än en gång (tills den dagen man vill ha 7.1 igen alltså)! Nu säger ju en del att man inte vinner så mycket på att biampa internt eftersom stärkaren ger "fullspektrumsignal" till bägge högtalarterminalerna. Det som märks i mitt system (nu när jag inte låter "B" driva basarna) är följande: Snabbare gensvar, något tightare. Låter mindre ansträngd, förmodligen eftersom mina Jamo Classic är specade till 4 ohms impedans odelade, vilken bör bli halverad last för förstärkaren vid biamping (= 8 ohm) = mer lättdrivna.
Sedan är det ju mysigt att tweaka lite, men som sagt, ni kan ju prova att köra B till bas och växla, jag fick en tydlig skillnad i klippfrekvens på basen, vilket får mig att anta att B-utgången är filtrerad till 80 Hz oavsett vad man ställer in, vilket alltså är strunt samma om man kör dem på diskanterna!
Måste säga att för de 3 papp jag gav är jag myyycket imponerad av kvaliten på ljudet, bygget, ja allt. Testade optisk kabel mellan CD:n (gammal fin legatolink pioneer med mkt. bra mekanism) och stärkaren, det blev också ett jäkla lyft att få ta del av Marantzens fräscha DSP... Jag vet att koax ska låta bättre, det blir nästa "projekt"..
En annan rolig grejj man kan göra när man knäcker sin kalla bira efter att ha bi-ampat sina frontar är att koppla upp en koaxial eller optisk från sin gamla/nya CD/DVD-spelare. Man behåller de gamla lågnivå-RCA kablarna uppkopplade oxå. Sedan kan man lätt dra på sin favoritlåt från Marantz superfjärr, och trycka "amp" och sedan på "0" knappen som ju också är märkt "A/D". Nu kan man sittandes i soffan VÄXLA mellan analog och digital signal och själv kolla vilken DSP som är bäst, den i Marantzen eller den i din CD /DVD-spelare. Mycket bra grej att köra på din pucko-polare som enbart lyssnar på sin bärbara "MARK MP-3 spelare" och som envist hävdar att "alla CD låter lika". hehe Själv ska jag jämföra mellan koaxial, Optisk och analogkabel i helgen, återkommer med resultat senare
Lycka till!
M.v.h.
Claatu
Redigerat av Claatu, 24 April 2006 - 23:27.
Postad 24 April 2006 - 22:51
Claatu
-
Claatu
-
Användare
-
-
162 inlägg
Glömde säga: Tror att de 7 slutstegen internt är identiska! Står så i manual m.m. i vart fall. En annan stooor fördel med "B"-grejjen är att volymen blir exakt lika stark mellan bas/diskant, d.v.s. man behöver inte lura på om man har för hög/låg volym på bas/diskant som när man biampar med exv. två olika slutsteg med olika stor "gain"....
Redigerat av Claatu, 24 April 2006 - 23:23.
Postad 24 April 2006 - 23:07
Claatu
-
Claatu
-
Användare
-
-
162 inlägg
######rs, skerv inte att man såklart tar bort byglarna på högtalarna först innan man är där och pillar med några kablar, men det gjorde ju ni ändå, grabbar, eller hur?
(brukar lägga till detta som en mantra när jag skriver om bi-amping men glömde bort detta den här gången, sry...)
Sedan vet jag inte om jag var otydlig, men jag har kört Bi-ampat i typ 6 månader nu. Jag håller med föregående talare, det är fan helt sjukt att det går att göra detta på en maskin för 3 papp, men det är ju bara att buga djupt och tacka mr. Kawashashi eller vad nu Marantz ljudguru heter.. hehe...
Redigerat av Claatu, 24 April 2006 - 23:11.
Postad 25 April 2006 - 08:59
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
jag vill kalla honom för MR.I
Postad 25 April 2006 - 09:22
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Sökte lite på Component.se och fick bla se följande... "Nej, en fem-kanals reciever räcker inte för att kunna bi-ampa (om du inte ska köra enbart stereo), men det finns några lite dyrare 7.1 (eller mer) där man kan använda två outnyttjade surroundkanaler för att bi-ampa frontarna. Men det har enbart någon positiv effekt om recievern är tillräckligt strömstark för att inte behöva "låna effekt" till dessa två extra kanaler." (Citat från ett inlägg av "tommypeters")
Låter mao lite märkligt om en 4600a skulle fixa det med bra resultat... Kanske någon som vet säkert?
<{POST_SNAPBACK}>
Jo det funkar (dvs ger ngn effekt) ju som sagt bara som det är kontinuerlig effekt i alla slutstegen antar jag. Inte alla som har det om man tar tex Denons 3806 som har nedan specs så är effekten specad vid bara 2 kanaler i drift och således borde det vara tämligen onödigt att biampa denna. 7 x 120 watt i 8 ohm (kont effekt, två kanaler i drift, 20–20 000 Hz, 0,05 % förvrängning) 7 x 160 watt i 6 ohm (kont effekt, två kanaler i drift, 1 kHz, 0,7 % förvrängning) Vet dock inte om marantzen går på alla cylindrar
Postad 27 August 2006 - 13:15
Unregisterede6cfb3f9
-
Unregisterede6cfb3f9
-
Användare
-
-
176 inlägg
Gjorde precis som du skrivit, Ställde "SB = none", kopplade Front utgångarna till basarna och mellan/disk till BSr. Använder Dynavoice M-65.
Känns faktiskt somom basen svarar snabbare nu och ger lite mer ljud!
Har inte provat dra på än men både jag o bruden sitter bakis i soffan så det får vänta..
Postad 28 August 2006 - 07:57
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Ursäkta att göra dig besviken men om du kör med "B"-speakers så får du bara en bryggkoppling till frontarnas slutsteg d.v.s. s.k. bi-wiring. För att få bi-amping behöver du använda Surround Back-utgångarna!!!
Att Speakers B skulle vara skurna vid 80 Hz tror jag inte en sekund på, det är en ren bryggkoppling mot Speakers A.
Postad 28 August 2006 - 08:26
Unregisterede6cfb3f9
-
Unregisterede6cfb3f9
-
Användare
-
-
176 inlägg
Ursäkta att göra dig besviken men om du kör med "B"-speakers så får du bara en bryggkoppling till frontarnas slutsteg d.v.s. s.k. bi-wiring. För att få bi-amping behöver du använda Surround Back-utgångarna!!!
Att Speakers B skulle vara skurna vid 80 Hz tror jag inte en sekund på, det är en ren bryggkoppling mot Speakers A.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, är väl det jag menar?
Postad 28 August 2006 - 08:43
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Jag menar att Claatu skriver "bi-amp" när det egentligen är "bi-wire".
Postad 01 October 2006 - 12:29
kalle23456
-
kalle23456
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Hej, lyfter en gammal tråd med anledning av att jag har
2 Marantzreceivers av den äldre modellen nämligen SR-4500 och SR-5500.
Jag har de uppkopplade i 2 olika rum.
Har konstaterat att jag bara skall ha 5.1 på bägge två p.g.av möbleringsproblematik och får då två kanaler över på varje steg. Jag har läst igenom de två trådarna som berör ämnet och kommit fram till att SR-4600 går att Bi-ampa om man kopplar rätt.
Någon som har lyckats att Bi-ampa SR-4500 eller SR-5500?
Det skall tydligen finnas 7 identiska slutsteg i maskinerna som drivs av en gemensam nätdel.
Om man frigör steg 6 och 7 och använder 4 steg till frontarna så borde ju resultatet bli bättre.
Om jag istället köper ett externt duktigt 2-kanalsslutsteg och kopplar det till frontarna på pre-out
så borde det ju bli betydligt mer kraft över till den gemensamma nätdelen och kvarvarande kanaler får ett betydande lyft, eller är jag fel ute? Någon som testat i praktiken?
Postad 01 October 2006 - 13:32
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
jag gjorde iaf en bi-amp på min 4600 igår. Kopplade av ren tur rätt från början, så vet inte om den är spärrad på 80hz eller inte. Bättre låter det iaf!
Postad 02 October 2006 - 15:56
Claatu
-
Claatu
-
Användare
-
-
162 inlägg
Svarar på denna gamla tråd då vissa frågetecken uppstått:
Audiovector: Jag menar bi-amping och inget annat. Jag kopplade alltså mnspkr A till högtalarnas basplintar och mnspkr B (=surr  till högtalarnas diskantplintar. Inte bi-wiring alltså, utan 4 kanalers drivning till 1 par högtalare. Surr. B är alltså det samma som "mnspkr B, detta ställs in i menyn när man anger om man har bakre surrhgtl. eller inte. (det är därför man bara kan köra biAMPAT om man anger att man inte har några surrBspkrs).
Kalle23456: Jag tror inte man kan bi-ampa M4500 eller M5500. Jag skriver om M46(sex)00
Forevo: Grattis! Du har fattat konceptet. Jag upplevde också att det blev bättre överlag och med mer dynamiskt "headroom" till mina tungdrivna Jamo.
Avslutningsvis: Har köpt nya burkar (Infinity primus 360) som endast har ett par terminaler tyvärr. Därmed kan jag inte längre köra bi-ampat med mindre än att jag skaffar mig ett slutsteg eller dyl. Men visst är det läckert att kunna biampa med en förstärkare för 3 papp!
Man behöver ju inte vara Sherlock Holmes för att inse varför vissa aktörer på markaden lyfter fram bi-ampningsmöjligheten hos storebröderna (5600, 7600 etc.) men inte nämner detta om 4600:an. Kanske inte så lyckat ur ÅF-perspektiv att säga "jodå, den billigaste stärkaren går också att biampa, men du vet, för bara 4000:- till får du ju 25W till per kanal och en meny på TV:n som du kan titta på när du ställer in parametrarna, vilket du kommer att göra minst en gång under apparatens livslängd"
Postad 02 October 2006 - 16:20
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Om utgången till Surround Back/B speakers är skuren vid 80 Hz är det bara positivt ur bi-amping synpunkt.
Du slipper ju stegen till HF-delen att arbeta med en stor del av den effekt som ändå bara skulle omvandlas till värme. Tror att den upplevda förbättringen består i just detta.
Sedan blir impedansen densamma, alltså 4 ohm i ditt fall, oavsett om man bi-ampar eller inte. (Detta under förutsättning att impedansen är någorlunda lika för elementen som återger LF respektive HF, vilket inte alls behöver vara fallet).
Postad 02 October 2006 - 17:53
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
jag fattar dock inte varför mina wharfedale 8.2 låter platt och trist i bi-amp, medans 8.3 sjunger ut betydligt bättre och rappare. Kanske är olika filter i dem, eller så är det bara lådstorleken som gör det.
Postad 03 October 2006 - 09:39
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Filtrets konstruktion är klart avgörande för hur väl det fungerar att bi-ampa.
Postad 03 October 2006 - 12:13
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Nog tycker jag väl att en så pass väl ansedd tillverkare som Wharfedale borde konstruera sina filter utifrån att högtalaren i många fall kommer att bi-ampas, när de konstruerat högtalaren med den möjligheten.
Förstår inte riktigt heller vad de kan ha gjort för fel.
Postad 03 October 2006 - 12:41
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
fel och fel. det är bara mitt öra som tycker det låter bättre i single-standard än bi-amp på just den stärkaren. Behöver inte betyda något alls. Bara förvånad, eftersom jag jämför med samma utrustning, fast med golvaren av exakt samma typ, inköpsdatum osv.
Postad 03 October 2006 - 15:12
Claatu
-
Claatu
-
Användare
-
-
162 inlägg
WMBrjezer: Kan det vara så att du kört basarna med surr-B plintarna på dina W8.2 ? För mig blev det stor skillnad mellan A och B-plintarna eftersom det verkar som att B-plintarna skärs vid minimum 80Hz?
Lust: Visst är det bra med skärningen, frågan är om man skulle kunna ställa in 120Hz istället genom att 1) ange att man har surrB 2) ställa in de som "small" = 120Hz filtrering 3) ändra om till "inga surrB" och sedan biampa. Kanske ligger inställningen kvar och man får då en ännu brantare filtrering till diskanterna. Vet inte om det gör någpn större skillnad, men ni som har rätt högtalare kan ju testa
M.v.h.
Claatu
Postad 03 October 2006 - 15:38
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
WMBrjezer: Kan det vara så att du kört basarna med surr-B plintarna på dina W8.2 ? För mig blev det stor skillnad mellan A och B-plintarna eftersom det verkar som att B-plintarna skärs vid minimum 80Hz?
Lust: Visst är det bra med skärningen, frågan är om man skulle kunna ställa in 120Hz istället genom att 1) ange att man har surrB 2) ställa in de som "small" = 120Hz filtrering 3) ändra om till "inga surrB" och sedan biampa. Kanske ligger inställningen kvar och man får då en ännu brantare filtrering till diskanterna. Vet inte om det gör någpn större skillnad, men ni som har rätt högtalare kan ju testa
M.v.h.
Claatu
<{POST_SNAPBACK}>
Tyvärr var det inte så enkelt, hade läst denna tråd innan, så jag var medveten om 80hz-problemen. Ivf så gör det ju inget, för dom låter riktigt bra som dom gör nu. Det blev lite samma fenomen som med min yamaha 440 i bi-wire med golvarna, lät liksom inte riktigt rätt.
Postad 15 October 2006 - 13:39
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
Läste igenom sista numret i av Hifi-musik nyss. Där nämns det att marantz SR4001 inte kan bi-ampas. Har feature tagits bort sedan SR4600, eller är det något kritierie som fattas?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|