Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lokalt hemma nätverk bästa sättet?

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 april 2006 - 22:31

Alladin
  • Alladin
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har precis skaffat telia ADSL och vill nu inte förstöra hela hemmet med sladdar, det skall ju vara snyggt oxå :) tänkte kolla om någon kan komma med ett bra tips var man kan fördjupa sig (för en lekman) om trådlösa nätverk. Har en stationär och två laptops samt en skrivare (CANON Pixma iP5000) som vore kanon om man kunde koppla ihop trådlöst. Laptopsen behöver bara en kanal ut och tillgång till skrivaren då dessa är jobbdatorer och skyddade men hur gör man bäst och vad bör jag tänka på? Fallgropar? Har Telias ZyXEL Prestige 600 modem som start... TACK på förhand du okände välgörare :(

Postad 30 april 2006 - 11:13

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0
hehe... jadu.

Jag skulle köra såhär (bear with my illustration hehe)

INTERNET :)
|
|
|
MODEM
|          \
router    printserver ---> pixmaip5200
|
|
|
|--------|--------|
|          |          |
stat.     |          |
            bärbar |
                       bärbar

om du kör en trådan ps är ju upp till dig... kanske kan vara smidigt med trådlös eller? Linksys är rätt ok grejer... skulle kika lite närmre på dessa...

ANNARS OM DU NU VILL. Så kan du dela ut skrivaren genom den stationära...kräver såklart att den är igång men... ja det gör man ju som man vill :)

tyvärr har jag inga sajter jag kan tipsa om... min bror har lärt mig det lilla jag kan ^^

Redigerat av northernlight, 30 april 2006 - 11:14.

Postad 30 april 2006 - 23:04

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1 376 inlägg
  • 0
Din fråga vet jag inte mycket om men ditt modem skulle jag inte rekommendera.
Jag har det med tele 2 och det är hemskt!
I början tappade det uppkopplingen 5 min efter man startat datorn och
allt möjligt skit. Det enda som fungerade var när vi gjorde om anslutningen till
en "modem" anslutning. Så att man startar internet med en genväg eller hur jag ska kalla det.
Som tur är kommer mitt BBB om en månad=)

Mvh Kimme

Postad 02 maj 2006 - 17:46

Alladin
  • Alladin
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen. jag har inte suttit stilla utan letat vidare lite och hittade denna sajt.. kolla in länken den är riktigt bra!! :unsure: och kan nog hjälpa fler som undrar....! Nu skall jag börja snickra :)

http://www.tomsnetworking.com/

Postad 03 maj 2006 - 08:24

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1 431 inlägg
  • 0
Egentligen behöver du bara en Linksys WRT54GL + printserver + trådlösa kort till dina datorer. Sen är det rock n roll.

Postad 03 maj 2006 - 13:29

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Inte för att jag provat själv, men denna borde funka bra.

Apple Airport Express

Jo, den ska funka till PC också :)

Postad 03 maj 2006 - 15:18

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0

Inte för att jag provat själv, men denna borde funka bra.

Apple Airport Express

Jo, den ska funka till PC också  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Kom nu inte med sämre förslag när Trineo har berättat hur det ska vara!! :)

case

Postad 03 maj 2006 - 15:23

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Printserver skulle jag skippa och istället köpa en router med USB där man direkt kan plugga in skrivaren klart smidigast och billigast..

Kanske var så du menade iofs trineo..

Postad 03 maj 2006 - 15:31

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1 431 inlägg
  • 0
tqh: Varför välja något från Apple då de är så sjukt mycket dyrare för samma funktion men med inte alls samma valmöjlighet på tekniksidan? Den router jag föreslog stöder GPL firmware vilket betyder att du själv kan meka med den hur mycket du vill... sen att det är cisco som gör de är ju inte till ondo precis.

Case: You know it! :)

wmadoss: tjaaa, beror ju på hur den skrivaren funkar, men om du bara har USBport på routern så har du ingenting som skapar en printserver... du får problem om du är okunnig. Visst, du o jag skulle säkert lyckas men om man måste läsa på för att förstå hur man löser ett trådlöst nätverk så räknar jag inte med att man kan meka ihop det här med trådlös skrivare utan skrivarserver heller.

Postad 03 maj 2006 - 15:39

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Har inte själv testat en router med attached skrivare men tror faktiskt att dessa kan vara smidigare än en printserver.
Nu var det ju inte igår man meckade med printservrar direkt men på den gamla goda tiden var det f-n så mycket krånglgiare att konfigurera 'n tex en trådlös router.
Jag inbillar mig att man bara pluggar in skrivaren i routern, ansluter mot tex 192.168.0.1\printer

får upp ngn fråga ang drivrutiner el liknande och sen är det bara att köra.

Om ngn har erfarenhet av detta får ni gärna skriva det här men det borde funka som ovan.

Edit. Förresten aå sitter det väl inbygga printservers i många av dessa routers?

Här är en iaf.

http://www.netgear.c...ils/WGPS606.php

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 03 maj 2006 - 15:41.

Postad 03 maj 2006 - 16:03

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0
Jag hade nog aktat mig för att försöka hänga på en vanlig USB skrivare på en printserver utan att veta att det ska fungera. Canon har väl egna utskriftsystem som sköts av operativet och då går det inte att skriva ut genom printserver eller nätverk.

Rätta mig gärna om jag fel, vi jobbar inte alls med Canon skrivare längre. Men dom har kanske blivit bättre?

case

Postad 04 maj 2006 - 09:43

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1 431 inlägg
  • 0
Vad jag förstått av de routrar med USBport så stöds enbart storage på de och då stöds inte ens alla diskar heller. Så för att en printer skall stödjas så krävs en printserver då den ser till att du kan prata med printern som om den sitter lokalt på datorn.

Case: ingen fara att ansluta till en printserver så länge skrivaren stödjer det. Men står det att den skall köras mot en dator så bör man ansluta den till den, dock får man bara utskriftsmöjlighet från nätverksanslutna datorer då... precis som om den skulle sitta på en printserver.

Postad 04 maj 2006 - 10:33

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0

Case: ingen fara att ansluta till en printserver så länge skrivaren stödjer det. Men står det att den skall köras mot en dator så bör man ansluta den till den, dock får man bara utskriftsmöjlighet från nätverksanslutna datorer då... precis som om den skulle sitta på en printserver.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har som sagt dålig koll på Canons prylar. Annars så kör jag allt hemma trådlöst och alla skrivare via printserver.

Jag har en HP DeskJet 5850 med inbyggd Jet Direkt, fungerar perfekt, bästa skrivaren jag haft!
Har även en HP Laser Jet 4m+ som hänger på en Axis 540+ (tror jag det är).
Samt skrivaren som jag ska träna kast med, Epson 640 som hänger på en Dlink-DP101.

case

Postad 04 maj 2006 - 12:13

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

tqh: Varför välja något från Apple då de är så sjukt mycket dyrare för samma funktion men med inte alls samma valmöjlighet på tekniksidan? Den router jag föreslog stöder GPL firmware vilket betyder att du själv kan meka med den hur mycket du vill... sen att det är cisco som gör de är ju inte till ondo precis.

Den verkar smidig.
Den har stöd för usb-skrivare
Enkelt handhavande, man behöver inte ens byta firmware i den :)
Och som bonus har den optisk/analog ljudutgång

Jag föreslog bara ett alternativ som verkade passa efterfrågan.
Vad jag har förstått får man enkelheten av att, efter ha köpt routern, kunna koppla in nätverkssladd och skrivare och vara på banan. Jag vet inte om det är likadant för Linksysen.

Postad 04 maj 2006 - 12:16

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1 431 inlägg
  • 0
Det är precis lika enkelt med linksys produkter... problemet med att bara koppla in och tro att man är på banan är att det inte finns någon kryptering på signalerna och du har inget skydd mot att nån annan mekar med inställningarna.
Att den sedan har ljud ut förstår jag inte poängen med, men det får stå för mig.

Att inte byta firmware, well, till linksys kan du köra med olika firmwares vilket är ett stort plus om du frågar mig, men man måste inte byta. bara att vi som gillar att meka med sakerna har den möjligheten... något de precis upptäckt på macsidan...

Postad 04 maj 2006 - 15:04

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Klart man ska ha koll på vad man gör, men att behöva sätta upp en printer-server för att få ihop allt känns som 'over-kill'. Firmwares är väl bra om orginalet inte uppfyller allt, men tro inte att vanliga människor sitter och leker med sin router hela dagarna. De flesta vill bara ha något som uppfyller det de ska göra och vara enkelt att handha.

Din attityd verkar inte vara särskilt trevlig. Så jag tror jag håller mig till trådar med lite mer kreativa diskussioner. :o

Postad 04 maj 2006 - 15:17

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0
Verkar ju vara lite udda att rekommendera en produkt som man inte ens testat?!?!

case

Postad 04 maj 2006 - 15:43

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1 431 inlägg
  • 0
Det icke trevliga i min post måste nog vara att jag klankade ner på att Apple precis insett att folk vill kunna meka med prylarna själva.

Jag har förklarat i otaliga trådar om nätverk och ställt mig bakom Linksys flera ggr just på grund av dåliga erfarenheter av både d-link och netgear (belkin tänker jag inte ens nämna). Att någon sen poppar in och föreslår en produkt de inte ens testat själva till en novis användare ser jag som otroligt oseriöst då jag personligen kan bistå med egna tester och erfarenheter, det är väl precis det som det här forumet är till för!?!?!?!

Postad 05 maj 2006 - 15:21

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Oseriöst att tipsa en person att kolla upp en produkt som har de funktioner han efterfrågar? Jag skrev att jag inte testat den så att han skulle veta om att han bör kolla upp den om den verkar intressant.

Att kalla folk oseriösa, inte ens läsa vad länkade produkter gör osv är inte ett särskilt fint sätt att föra en diskussion på.

Beskriv gärna hur printservern ska sättas upp för en novis :o

Oh well.. Tillbaks on-topic-

Postad 05 maj 2006 - 15:29

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1 431 inlägg
  • 0
Dagens printservers är väldigt enkla, nästan helt o hållet plug n play. Man får med cd-skiva där installationen beskrivs.
Själv skulle jag nog dock hålla mig ifrån det i ett hemmanät, hade nöjt mig med skrivare från en dator... speciellt då en printserver kostar lika mycket som en till skrivare.

Postad 07 maj 2006 - 08:56

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Som jag redan sagt så tipsar jag om denna igen då den verkar otroligt smidig och man slipper bry sig om en extra printserver.
Skulle vilja påstå att denna lösning är klart enklare än en router och separat printserver för en nybörjare.

http://www.netgear.c...ils/WGPS606.php

Wireless printing for four or more users!
Would you and the other users in your network like the freedom to print wirelessly? And, to connect to more than one printer, without having to add print servers, wireless adapters, or unsightly Ethernet cables? With NETGEAR's 54 Mbps Wireless Print Server with 4-Port Switch, now you can! In seconds, you can connect two printers and four PCs to your wireless network - all with one simple device. NETGEAR's 54 Mbps Wireless Print Server has two USB ports, as well as a wireless Ethernet bridge mode with a 4-port switch. That means you can connect your computer to your high-end color printer for your business use, and send the kids' documents to your older Inkjet printer - all without wires! Best of all, more than four users can use the printer, without adding any additional wireless adapters.

Postad 07 maj 2006 - 10:24

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0
Netgear, D-link, Belkin alla är de produkter med usel kvalite och funktion. Inget köpläge för den den som ha det enkelt och problemfritt hemma.

case

Postad 08 maj 2006 - 08:52

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1 431 inlägg
  • 0
WMADoss: På papperet så ser det bra ut och man kan nog få det att funka bra. Dock är mina erfarenheter av netgear inte de bästa och därför skulle jag inte rekommendera denna. Men visst, prova kan man ju alltid göra.

Postad 08 maj 2006 - 22:09

Knolpak
  • Knolpak
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite...

Case och Trineo kanske känner igen mig från "Vill tipsa om en accespunkt"-tråden.

Jag köpte Linksys WRT54G router vilken funkar skitbra till nätverket. Men jag har två "små problem". Är rätt nybörjare på sånt här...

1. Jag får igång nätverket på laptopen med bästa mottagning men jag kommer inte ut på internet. Har skrivit in alla "IP-uppgifter" jag fått av ISP:n. Det är fast IP och siffrorna är inprogrammerade i routern. Varför kommer jag åt nätverket (eller i alla fall routern) men inte internet? När jag kopplar kabeln direkt från modemet så är det inga problem...

2. Min stationära vägrar fatta att jag har mitt nätverk. Jag dubbelklickar (kör XP) på mitt nätverk som hittas utan problem. Men när den ska ansluta så nekas jag tillgång. Slår upp någon form av "egenskaper" och där står att det är WEP-skyddat fast det är WPA-skyddat. Så jag ändrar alla uppgifter och lösenord och försöker igen. Utan framgång. Slår upp egenskaper igen och ser att ingen av uppgifterna har ändrats... Vad gör jag för fel? Känns som något enkelt nybörjarfel... (Har Linksys pci-kort i stationära, samma "serie" som routern)

EDIT: Problemen LÖSTA.

Redigerat av Knolpak, 12 maj 2006 - 17:46.

Postad 09 maj 2006 - 19:33

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

WMADoss: På papperet så ser det bra ut och man kan nog få det att funka bra. Dock är mina erfarenheter av netgear inte de bästa och därför skulle jag inte rekommendera denna. Men visst, prova kan man ju alltid göra.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok.

Har själv varit nätverkstekniker på fältet i många år och har även själv haft Netgear under den största delen och har ALDRIG haft problem.
SBS kanske... skämt åsido visst skulle jag hellre haft Cisco rätt igenom hemma men det kännns tämligen ondöigt. Har även rekommenderat och installerat ett antal netgears till polare etc och har helle raldrig fått problem med dessa.

Men visst om man vill köra på en enligt mig onödig lösning så "go ahead" funkar säkert minst lika bra (dock dyrare och mer konfigurering)...

Dock så sätterj ag också Linksys före netgear dock helst linksys produkter efter 2003 då Cisco köpte upp dom... (innan var det mesta skräp)..

Postad 12 maj 2006 - 18:14

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Jag använder Apple Airport Express och den fungerar jättebra. Har skrivaren kopplad till den via USB, förstärkaren via ljudutgången (skickar alla musik från vilken dator jag vill i huset till den) samt surfar trådlöst via den.

Jag har jobbat med datorer och nätverk i ca 20 år och provat all möjliga och omöjliga produkter och jag förstår inte varför det anses bättre med en produkt man måste meka runt i än en som bara fungerar?

Frågan är om ni som så ihärdigt sågar Apples produkter verkligen har provat dom? Jag tvivlar på det.

Postad 13 maj 2006 - 08:11

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0

Frågan är om ni som så ihärdigt sågar Apples produkter verkligen har provat dom? Jag tvivlar på det.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl ingen som sågar den, det var ju ingen i tråden som testat den. Bara gissningar.

Kör Apple även med Mimo? Jag anser att man bör satsa på produkter som stödjer denna standard eller liknande system för att få maximal prestranda ur nätet.

case

Postad 08 juni 2006 - 22:04

Unregisteredbfbe0593
  • Unregisteredbfbe0593
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0
Köp detta, ZyXEL är kvalitet = bra grejer, inget skämt från tomten:

ZyXEL Prestige P-335WT (trådlös router med inbyggd printserver)
http://www.zyxel.se/...OWY4MWEx.0.html

samt ev. 2 st trådlösa nätverkskort typ ZyXEL ZyAIR G-162.

Finns i Telias Butiker eller hos andra välstorterade handlare och postorderfirmor som t ex www.dustinhome.se

Postad 11 augusti 2006 - 12:04

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Skrev väldigt fel

Redigerat av ruva, 12 augusti 2006 - 09:02.

Postad 11 augusti 2006 - 12:07

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1 431 inlägg
  • 0
Nej, men så är det en netgear också...

Postad 11 augusti 2006 - 12:12

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Ha, jovisst är det en Netger, ursäkta!

Postad 08 december 2006 - 14:38

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0
En liten fråga...

Jag har just skaffat trådlöst nätverk hemma.. Netgear Range Max. Funkar kanon.. nu är det bara så att hemtelefonen inte uppskattar detta.. blir grova störningar i den när man pratar i den. Nån som vet om man kan byta kanal på routern eller nåt? Eller hur kan man bli av störningarna?!

Micke

Postad 08 december 2006 - 15:48

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

En liten fråga...

Jag har just skaffat trådlöst nätverk hemma.. Netgear Range Max. Funkar kanon.. nu är det bara så att hemtelefonen inte uppskattar detta.. blir grova störningar i den när man pratar i den. Nån som vet om man kan byta kanal på routern eller nåt? Eller hur kan man bli av störningarna?!

WLAN-korten och routerna har 9-10 kanaler att välja på, tror 10an brukar rekommenderas för att inte störa ut annan elektronik.

Postad 08 december 2006 - 15:54

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

En liten fråga...

WLAN-korten och routerna har 9-10 kanaler att välja på, tror 10an brukar rekommenderas för att inte störa ut annan elektronik.

<{POST_SNAPBACK}>

hmmm.. jag kan välja mellan 13 kanaler... kanal 10 var värre än kanal 6 som den var inställd på.

Select the desired wireless mode. The options are:

g & b - Both 802.11g and 802.11b wireless stations can be used.
g only - Only 802.11g wireless stations can be used.
b only - All 802.11b wireless stations can be used. 802.11g wireless stations can still be used if they can operate in 802.11b mode.
Auto 108 Mbps - All 802.11g, 802.11b, and NETGEAR 108-Mbps wireless stations can be used.
Note: If you select 108-Mbps mode, the WPN824 will only use channel 6.

den stog på auto innan jag ändrade... förslag på vilken jag ska välja?

Edit: Fixade d..!!! :wub:

Redigerat av Majorglenn, 08 december 2006 - 17:20.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.