Christer: Glömde skriva tidigare att man får tacka för en fin recension! Bra skrivet! Håller med dig i det du skriver.
DVD-3910 är en fin maskin, helt klart. Jag levde ganska länge med den och var (överlag) mycket nöjd.
Just nu kör jag med en "slit-och-släng-DVD", en BBK (numera OPPO) DV971H. Det lite komiska i sammanhanget är att den är ganska likvärdig med 3910an med 720p-signal via DVI(!).
Detta är en maskin för 1800:- ska nämnas. Många kanske nu sitter och skrattar åt detta uttalande jag gör, men den är inte långt ifrån kan jag säga. Kanske inte riktigt lika korrekt som Denons bild om man går in och mäter på signalen te.x. på colorspacekonvertering osv. Dock vid vanlig filmvisning efter en omgång med DVE så är den ganska likvärdig komiskt nog
via DVI. Samma bildchip i båda spelarna. Varför sålde jag Denonen då om jag köpte en likadan spelare rent bildmässigt? Ja, jag då ville få ihop de sista slantarna till min nuvarande Optoma H79 samt att jag bara skulle ha en tillfällig DVD. Dock har DVDn stannat kvar längre än vad jag trodde i min anläggning samt att när jag köper en bättre DVD så åker BBKn in i sovrummet.
Båda maskinerna (Denonen och Oppon) kördes/körs korrekt vad gäller kontrast och ljusstyrka (BTB osv). Färgkalibreringen har vart så bra det går att få med mina ögon och den kunskapen jag haft/har plus färgfilter osv. Har man en blåtint i bildvisaren syns det ännu tydligare än med en bildvisare som är korrekt färgkalibrerad (D65). "DCD-i-macroblockingsmässigt" är t.o.m. BBKn liiiite bättre i min mening då jag med BBKn kan köra 720p utan att sitta och spotta och vara förbannad över DCDi-chippet. Med 576p är dock Denonen bättre. Varför 720p är något bättre IMO med BBKn vet jag faktist inte. Sen om man kör med HDMI kanske det blir bättre rent överföringsmässigt, men flaskhalsen ligger ändå i DCDi-chippet med dess 8-bitars signaldjup. Färgmässigt blir chippet en flaskhals. Här spelar det ingen roll om man kör DVI eller HDMI. Den jämförelsen gjorde jag varje gång det kom en ny firmware till Denonspelaren. 576p via DVI var den enda vägen IMO med 3910an.
Ren ljudmässigt blir BBKn överkörd med ångväld ett antal gånger då den är, rent ut sagt, KASS ljudmässigt. DVD-3910 låter trevligt i de flesta lägen samt att inställningsmöjligheterna är waaaaayyy mycket bättre.
Missförstå mig rätt - på det stora hela är Denonmaskinen en MYCKET bättre spelare än BBKn/Oppon. Inget snack om den saken. Bildmässigt står sig dock Oppon ganska bra. (Secrets har ju vart uppe tidigare i denna tråden och vilken spelare har högst poäng där? Jo, Oppo DV971H. Dock testar de inte DCDi-MB så mycket. De nämner det bara. Denons DVD-A1XVA äter en Oppo DV971H till frukost ska tilläggas trots att Oppon har en fjuttig poäng
mer än Denonen.)
Bildreferensen (från en standalone-DVD) i dagsläget Denons DVD-A1XVA.
Drem har redan köpt den, jag har inte fått tummen ur än.

Har haft pengarna och så, men numera skyller jag på byggnation av villa som ska påbörjas till hösten. Sen har jag vart osäker på om jag ska satsa på separat scaler till projektorn eller liknande kombination(?).
För att se "DCDi-MB" så kan man lättast säga att det uppkommer vid enfärgade fält. Oftast mörka fält såsom en himmel eller liknande. När det blir gradienter i färgerna syns det ännu tydligare.