CPU till HTPC, ska klara HDTV.
23 svar till detta ämne
Postad 17 May 2006 - 13:28
keffosteffo
-
keffosteffo
-
Användare
-
-
132 inlägg
Hej! Jag har läst många inlägg om vad som krävs för HDTV, då tänker jag mest på kommande HD-DVD och Blueray men även andra mer krävande HDTV format. På Microsofts sida har jag läst att 2,4ghz är ett minimum. Men sedan säger andra att deras 2,0ghz blablabla klarar hdtv, jag tror inte dessa riktigt vet vad de pratar om. Andra säger att AMD X2 3800+ är ett minimum. På tradera är det ibland de som säljer en AMD 3200+ för kanske 600-700, det känns som ett alternativ för mig. Men om NI säger att det är för lite så tror jag att jag nog satsar på typ en X2 3800+, om nu det räcker? Har kanske inte egentligen ekonomin för en sån då jag nyss spenderat 20papp på ny tv, surround osv. Men jag är ändå av uppfattningen att ska man köpa något så ska man inte kompromissa. Kan vi inte en gång för alla slå fast. "Detta krävs!" Mina övriga komponenter (Dessa kommer köpas): Chassi: AOpen H 360A - LänkModerkort: Asus A8N-VM CSM - LänkMinne: 2*512MB DDR 400mhz - Ägs redan Hårddisk: 12gb IDE  - Ingen kommentar krävs, detta får bli akilleshälen tills ny är inköpt. DVD: NEC 3500AG - Ägs redan
Postad 17 May 2006 - 14:14
Luinmir
-
Luinmir
-
Användare
-
-
103 inlägg
Lite osäker ang. Processor kraften .. men en snabb hårddisk och mycke minne ska hjälpa en hel del beroende på varifrån du kör HDTV.
SATA hårddisk är nog nästan ett måste.
Jag kör med 3800 AMD Dual core, har både Vanlig HD och SATA, enorm skillnad i filmspelning då Vanliga behöver buffra en hel del innan den körs.
Postad 17 May 2006 - 15:09
Andy72
-
Andy72
-
Användare
-
-
242 inlägg
Du kan ju minska kravet på processorn ganska kraftigt med rätt grafikkort. Så om du ändå skall köpa dig ett grafikkort se till att det klarar hårdvaruacceleration av h.264 etc. Quicktime HD som jag upplever som det tyngsta format hade jag svårt för att spela upp med min P4 3,0GHz, men efter uppdatering av grafikkort spelar jag upp dessa i 1080p utan att belasta processorn nämnvärt.
Annars är väl rekomendationen för HDTV lägst en P4 på 3,2GHz.
Tillslut finns det även olika effektiva codecs som belastar datorn olika mycket, så svårt att slå fast en det lägsta som krävs när det finns så många parametrar att ta hänsyn till.
Postad 17 May 2006 - 15:14
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
men en snabb hårddisk och mycke minne ska hjälpa en hel del beroende på varifrån du kör HDTV.
kör du den remote så behövs ju ingen lokal disk iöht, minne är knappast något som nyttjas heller, det är CPUn (eller GPUt, beroende på vad man väljer för GPU) som grillas för att koda av den komprimerade videoströmmen. SATA hårddisk är nog nästan ett måste.
inte alls .... se nedan. Jag kör med 3800 AMD Dual core, har både Vanlig HD och SATA, enorm skillnad i filmspelning då Vanliga behöver buffra en hel del innan den körs.
Om du inte kör Raptordisk(ar), så är det i princip ingen skillnad mellan samma disk med PATA- och SATA-interface, rent prestandamässigt.
Postad 17 May 2006 - 15:19
Unregisteredc7d69091
-
Unregisteredc7d69091
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
Jag vill säga emot... Behövs inga SATA diskar... det är bara mindre än 2MByte/s som skall ut från hård disken om du tittar på komprimerad video, det räcker strålande med en helt vanlig IDE disk. Det är i första hand valet av codec i samarbete med grafik kortet som bestämmer vad som behövs i CPU kraft för HDvisning. Man måste också bestämma sig vilken typ av "HD" kodning som materialet kommer att ha som man vill visa. Är det Microsoft WMV, Xvid eller Mpeg4 AVC(= det format som HD.mov trailers från apple.com har)... samt vilken upplösning tror du att materialet som du skall spela kommer att vara kodat i ? Jag kan bara meddela att en Athlon 2500+ 512MB minne, med coreAVC och ett 495 sek Nvidia 6200 är alldeles tillräckligt för att visa alla upplösningar upp till 1080p om utsignalen går till 1280x1024 bildvisare. - B Lite osäker ang. Processor kraften .. men en snabb hårddisk och mycke minne ska hjälpa en hel del beroende på varifrån du kör HDTV.
Jag kör med 3800 AMD Dual core, har både Vanlig HD och SATA, enorm skillnad i filmspelning då Vanliga behöver buffra en hel del innan den körs.
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 17 May 2006 - 18:39
keffosteffo
-
keffosteffo
-
Användare
-
-
132 inlägg
Du kan ju minska kravet på processorn ganska kraftigt med rätt grafikkort. Så om du ändå skall köpa dig ett grafikkort se till att det klarar hårdvaruacceleration av h.264 etc. Quicktime HD som jag upplever som det tyngsta format hade jag svårt för att spela upp med min P4 3,0GHz, men efter uppdatering av grafikkort spelar jag upp dessa i 1080p utan att belasta processorn nämnvärt.
Annars är väl rekomendationen för HDTV lägst en P4 på 3,2GHz.
Tillslut finns det även olika effektiva codecs som belastar datorn olika mycket, så svårt att slå fast en det lägsta som krävs när det finns så många parametrar att ta hänsyn till.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kommer ju köra med det integrerade på moderkortet, vet att det har Purevideo "NVIDIA® PureVideo Technology with unprecedented integrated video quality" som det står, men detta kort har inte stöd för h.264 däremot vad jag förstått. Men iaf, så en AMD 3200+ är kanske i snålaste laget då om man oxå vi vill ha en framtidssäker HTPC? Kommer kanske eventuellt köpa ett grafikkort i framtiden men vill ju ha en som klarar 1080p redan nu. Även om 99% av allt jag kör kommer vara 720p.
Postad 17 May 2006 - 19:06
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Inte alls, har kört med 5400 rpm disk utan problem. Streamar lätt Hdfilmer över nätverket 100 mbit/s o det är lägre överföringshastighet än någon hårddisk
Postad 17 May 2006 - 20:47
Unregistered222df659
-
Unregistered222df659
-
Beroende
-
-
1236 inlägg
Håller med. it's all about the codec.. (nästan kanske) mpg2 hd (.Ts) samt mpg4 avc (i zoomplayer med hdtv pump och avc-codecen) är ingen match för min 2500+ och ati 8500. Däremot wmv i mediaplayer suger. Jag vill säga emot...
Behövs inga SATA diskar... det är bara mindre än 2MByte/s som skall ut från hård disken om du tittar på komprimerad video, det räcker strålande med en helt vanlig IDE disk.
Det är i första hand valet av codec i samarbete med grafik kortet som bestämmer vad som behövs i CPU kraft för HDvisning.
Man måste också bestämma sig vilken typ av "HD" kodning som materialet kommer att ha som man vill visa. Är det Microsoft WMV, Xvid eller Mpeg4 AVC(= det format som HD.mov trailers från apple.com har)... samt vilken upplösning tror du att materialet som du skall spela kommer att vara kodat i ?
Jag kan bara meddela att en Athlon 2500+ 512MB minne, med coreAVC och ett 495 sek Nvidia 6200 är alldeles tillräckligt för att visa alla upplösningar upp till 1080p om utsignalen går till 1280x1024 bildvisare.
- B
Redigerat av Unregistered222df659, 20 May 2006 - 12:31.
Postad 17 May 2006 - 21:23
keffosteffo
-
keffosteffo
-
Användare
-
-
132 inlägg
Jag kan bara meddela att en Athlon 2500+ 512MB minne, med coreAVC och ett 495 sek Nvidia 6200 är alldeles tillräckligt för att visa alla upplösningar upp till 1080p om utsignalen går till 1280x1024 bildvisare.
- B
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm, jag funderar ju som sagt på AMD 3200+ men jag vill inte sitta med skägget i brevlådan sen när det kommer HD-DVD-läsare etc. Samtidigt som jag inte vill lägga ut pengar i onödan så vill jag ju ändå köpa så att man klarar sig, på en gång.
Postad 18 May 2006 - 11:32
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
- B
<{POST_SNAPBACK}> Hmm, jag funderar ju som sagt på AMD 3200+ men jag vill inte sitta med skägget i brevlådan sen när det kommer HD-DVD-läsare etc. Samtidigt som jag inte vill lägga ut pengar i onödan så vill jag ju ändå köpa så att man klarar sig, på en gång.
<{POST_SNAPBACK}>
Själv vill jag använda HTPC till att få ner fotbollsändningarna i HD men ännu inte hittat någon codec som klarar av att mjukvaruavkoda mpg4 genom ett vanligt DVB-S kort. ts-Filerna har jag hämtat och testat från nätet (10 sekundersvarianter). Bara att vänta några månader på att TerraTec äntligen ska släppa sitt 1500kr budgetkort med mjukvaruavkodare men även de verkar ha problem då det skulle kommit ut redan. 20 dagar kvar till HD-FVM.
Postad 18 May 2006 - 12:53
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
- B
<{POST_SNAPBACK}> Hmm, jag funderar ju som sagt på AMD 3200+ men jag vill inte sitta med skägget i brevlådan sen när det kommer HD-DVD-läsare etc. Samtidigt som jag inte vill lägga ut pengar i onödan så vill jag ju ändå köpa så att man klarar sig, på en gång.
<{POST_SNAPBACK}>
Själv vill jag använda HTPC till att få ner fotbollsändningarna i HD men ännu inte hittat någon codec som klarar av att mjukvaruavkoda mpg4 genom ett vanligt DVB-S kort. ts-Filerna har jag hämtat och testat från nätet (10 sekundersvarianter).
Bara att vänta några månader på att TerraTec äntligen ska släppa sitt 1500kr budgetkort med mjukvaruavkodare men även de verkar ha problem då det skulle kommit ut redan. 20 dagar kvar till HD-FVM.
<{POST_SNAPBACK}>
När det gäller DVB-S och HD-Sändningen från VM så vet vi inte vilken modulation som CD kommer köra med. Troligt DVB-S2 så gamla DVB-S kort kommer iinte att fungera. Nästan generellt att man kör MPEG4 över nya modulationen DVB-S2. Väntar själv på ett DVB-S2 kort från Haupp....som skall släppas 6 juni enligt tyska skvaller-siter.
Redigerat av The Real Mr x, 18 May 2006 - 12:54.
Postad 18 May 2006 - 20:01
keffosteffo
-
keffosteffo
-
Användare
-
-
132 inlägg
Ingen fler som har något riktmärke?
Vill lixom inte köpa en dualcore värsting och sen sitta med överkapacitet, då jag kunnat lägga pengar på annat.
Postad 18 May 2006 - 22:24
keffosteffo
-
keffosteffo
-
Användare
-
-
132 inlägg
Själv är bäste dräng eller vad säger man? Har hittat en AMD Athlon 64 3400+ nu för 1278:- LänkVad tror ni? Räcker? Detta ligger närmast nu, möjligt att beställningen går iväg imorn. Somebody stop me!
Postad 19 May 2006 - 00:05
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Hej!
Jag har läst många inlägg om vad som krävs för HDTV, då tänker jag mest på kommande HD-DVD och Blueray men även andra mer krävande HDTV format.
På Microsofts sida har jag läst att 2,4ghz är ett minimum. Men sedan säger andra att deras 2,0ghz blablabla klarar hdtv, jag tror inte dessa riktigt vet vad de pratar om. Andra säger att AMD X2 3800+ är ett minimum.
På tradera är det ibland de som säljer en AMD 3200+ för kanske 600-700, det känns som ett alternativ för mig. Men om NI säger att det är för lite så tror jag att jag nog satsar på typ en X2 3800+, om nu det räcker? Har kanske inte egentligen ekonomin för en sån då jag nyss spenderat 20papp på ny tv, surround osv. Men jag är ändå av uppfattningen att ska man köpa något så ska man inte kompromissa.
Kan vi inte en gång för alla slå fast. "Detta krävs!"
Mina övriga komponenter (Dessa kommer köpas): Chassi: AOpen H 360A - Länk Moderkort: Asus A8N-VM CSM - Länk Minne: 2*512MB DDR 400mhz - Ägs redan Hårddisk: 12gb IDE - Ingen kommentar krävs, detta får bli akilleshälen tills ny är inköpt. DVD: NEC 3500AG - Ägs redan
<{POST_SNAPBACK}>
Jag köpte ett Asus A8N-VM CSM och måste ge en stor varning: om du har otur så har du många gråa hår innan den funkar: jag fick returnera 3 ex innan jag gav upp. Finns många som har problem med det kortet.
Postad 19 May 2006 - 07:47
Andy72
-
Andy72
-
Användare
-
-
242 inlägg
Själv är bäste dräng eller vad säger man?
Har hittat en AMD Athlon 64 3400+ nu för 1278:- Länk Vad tror ni? Räcker? Detta ligger närmast nu, möjligt att beställningen går iväg imorn.
Somebody stop me! 
<{POST_SNAPBACK}>
Köp, den processorn fixar säkert biffen aldeles utmärkt!
Postad 19 May 2006 - 13:52
keffosteffo
-
keffosteffo
-
Användare
-
-
132 inlägg
Jag köpte ett Asus A8N-VM CSM och måste ge en stor varning: om du har otur så har du många gråa hår innan den funkar: jag fick returnera 3 ex innan jag gav upp. Finns många som har problem med det kortet.
<{POST_SNAPBACK}>
Usch då.. =/ Men jag har bestämt mig att jag ska ha ett sånt här kort. Får hoppas jag får ett som funkar då.
Postad 20 May 2006 - 11:49
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
På Microsofts sida har jag läst att 2,4ghz är ett minimum. Men sedan säger andra att deras 2,0ghz blablabla klarar hdtv, jag tror inte dessa riktigt vet vad de pratar om. Andra säger att AMD X2 3800+ är ett minimum.
Att det blir så olika beror lite på vad man menar med att den klarar HD. Du kan använda en processor som har lägre hastighet än ovanstående om du tex har ett grafikkort som har HW-avkodning av HDTV. 720p kräver mindre än 1080i/p så där har du ett problem när du frågar vad du behöver, specar du hdtv till 720p så är det inga stora problem att klara sej med tex en amd athlon 2200+ eller en P4 1,7 ghz. Uppspelaren du använder har även den betydelse för vilken prestanda du behöver, tex mediaplayer kräver mer än MPC (mediaplayerclassic) codecvalet spelar även det in på prestandakravet. Vill man dessutom göra något annat i bakgrunden så ökar prestandakravet rejält. Exempel: Du vill titta på en hdtvinspelning samtidigt som du spelar in ett tvprogram i bakgrunden. Har du ett dvbkort så ökar prestandakravet en aning dock ej så mycket då du bara sparar ner mpegströmmen på hårddisken. Men om du har ett analogt tvkort som du spelar in från antingen via tunern eller via svideo från din digitalbox då kommer det att krävas rejält med processorkraft och definitivt en dualcore, vill du dessutom spara ner inspelningen i divx/xvid i realtid så tror jag inte att det finns en processor på marknaden som hänger med i dagsläget. Jag har spelat upp 1080p hdvmw på en dator långt under microsofts krav och det har funkat perfekt, men för att göra det så var jag tvungen att stänga av alla processer och program som inte var absolut nödvändiga i windows, antivirus, brandvägg, nätverk och liknande vilket kan vara en aning jobbigt i längden
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 20 May 2006 - 11:51.
Postad 20 May 2006 - 21:05
keffosteffo
-
keffosteffo
-
Användare
-
-
132 inlägg
Att det blir så olika beror lite på vad man menar med att den klarar HD. Du kan använda en processor som har lägre hastighet än ovanstående om du tex har ett grafikkort som har HW-avkodning av HDTV. 720p kräver mindre än 1080i/p så där har du ett problem när du frågar vad du behöver, specar du hdtv till 720p så är det inga stora problem att klara sej med tex en amd athlon 2200+ eller en P4 1,7 ghz. Uppspelaren du använder har även den betydelse för vilken prestanda du behöver, tex mediaplayer kräver mer än MPC (mediaplayerclassic) codecvalet spelar även det in på prestandakravet. Vill man dessutom göra något annat i bakgrunden så ökar prestandakravet rejält.
Exempel: Du vill titta på en hdtvinspelning samtidigt som du spelar in ett tvprogram i bakgrunden. Har du ett dvbkort så ökar prestandakravet en aning dock ej så mycket då du bara sparar ner mpegströmmen på hårddisken. Men om du har ett analogt tvkort som du spelar in från antingen via tunern eller via svideo från din digitalbox då kommer det att krävas rejält med processorkraft och definitivt en dualcore, vill du dessutom spara ner inspelningen i divx/xvid i realtid så tror jag inte att det finns en processor på marknaden som hänger med i dagsläget.
Jag har spelat upp 1080p hdvmw på en dator långt under microsofts krav och det har funkat perfekt, men för att göra det så var jag tvungen att stänga av alla processer och program som inte var absolut nödvändiga i windows, antivirus, brandvägg, nätverk och liknande vilket kan vara en aning jobbigt i längden 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror jag köper en 3200+ för 995:- från datorbutiken. Tror inte en 3400+ gör större skillnad, för dom saker jag kommer använda den till. Kommer ju mest köra dvds och xvid-serier och skala upp med ffdshow. När det börjar bli tal om köpa en hd-läsare av nåt slag, när dom kommer, så får man väl kanske kolla över om det finns något bra grafikkort som kan hjälpa till och koda av.
Postad 21 May 2006 - 11:42
Unregisteredd878f44c
-
Unregisteredd878f44c
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Lånar tråden lite.
Vad tror ni om detta då ,, Om jag har ett geforce 4600 kort med (dvi) ut.
Samt köper denna cpu Intel Celeron D 336 2.8GHz
Samt med 1GB Ram(pc2700)
Klarar då min HTPC av att köra HDTV upplösningar på min Hitachi tx200?
Eller kommer HTPC:n bli slö??
Alternativ kanske byta ut Grafikkortet till ett Radeon X1600PRO 512MB DDRII.
Skulle vara mkt tacksam för hjälp.
m.v.h
Postad 18 September 2007 - 08:55
deenajs
-
deenajs
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Tänkte skrämma liv i den här gamla tråden bara för att topicen passar så bra...
Jag undrar också vad man ska ha för cpu i en htpc men inte ur prestandasynpunkt utan ur värmeutvecklingssynpunkt. Vilken typ av processor utvecklar minst värme? Någon som har koll på detta?
Mvh
Postad 18 September 2007 - 13:02
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Tänkte skrämma liv i den här gamla tråden bara för att topicen passar så bra...
Jag undrar också vad man ska ha för cpu i en htpc men inte ur prestandasynpunkt utan ur värmeutvecklingssynpunkt. Vilken typ av processor utvecklar minst värme? Någon som har koll på detta?
Mvh
<{POST_SNAPBACK}>
Om du vill köra helt passiv kylning så är det Mini-ITX med Via CPU som gäller. Som de här: http://www.komplett....aspx?sku=301462http://www.komplett....aspx?sku=321540Men allt som kallas HD kan du ju glömma.
Redigerat av dunde, 18 September 2007 - 13:03.
Postad 18 September 2007 - 14:00
deenajs
-
deenajs
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Nja, så extremt ska det inte vara. Har egentligen spanat in mig på en AMD Athlon 64 X2 6000+ (3,0GHz) Socket AM2 Box men vill kolla så den inte är onormalt varm eller om Intel gör bättre processorer ur den aspekten. Eller ska man satsa på på något enklare som Sempron?
Postad 18 September 2007 - 14:09
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Nja, så extremt ska det inte vara. Har egentligen spanat in mig på en AMD Athlon 64 X2 6000+ (3,0GHz) Socket AM2 Box men vill kolla så den inte är onormalt varm eller om Intel gör bättre processorer ur den aspekten. Eller ska man satsa på på något enklare som Sempron?
<{POST_SNAPBACK}>
6000 blir rätt varm och har du medemottiga krav skulle jag välja Intel 6600 eler 4300 istället där det också finns rätt mycker överklockningspotential om man så behöver framåt. Tomshardware är en site som gör mycket tester. Där kan du nog finna det som pasar dig.
Postad 18 September 2007 - 18:46
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Intel utvecklar mindre effekt än AMD, C2D är det bättre valet idag än AMD. AMD har helt enkelt ingenting att sätta emot Intel utom på lowend-sidan med CPU:er runt 400 kr. Kolla här:
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|