Denna röstning avser alltså det störande elektroniksurr som rapporterats på framförallt PC1R. Vi bortser nu alltså från hårddiskknatter eftersom denna funktion går att stänga av på PC1RR.
Redigerat av twallsten, 01 June 2006 - 15:35.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Hör du störande ljud från din LG 42PC1RR
Startad av
twallsten
, Jun 01 2006 15:21
52 svar till detta ämne
12 relaterade trådar
Postad 01 June 2006 - 15:21
Vi kör en röstningstråd för LG 42PC1RR oxå för att se om problemet är lika utbrett som på LG 42PC1R. Rösta om du äger en.
Denna röstning avser alltså det störande elektroniksurr som rapporterats på framförallt PC1R. Vi bortser nu alltså från hårddiskknatter eftersom denna funktion går att stänga av på PC1RR. Redigerat av twallsten, 01 June 2006 - 15:35. Postad 02 June 2006 - 11:35
jag kan bara höra hårddisken och den kan man ju stänga av.
Suverän tv. edit: Nu brummar den! Efter 2 dygn hör jag plötsligt ett dovt brummade som låter olika mycket beroende på vart man är i rummet. Detta hörs dock ej om man har normal lyssningsvolym men om den står på mute är det klart störande. övrig info: Tv:n har äntligen kommit upp på väggen och jag ska nu försöka trima bilden så bra det går. Otroligt stora skillnader på sändningarna, såg på Äntligen hemma följt av en dokumentär om Rain Man, äntligen hemma gick fanimej knappt att se digitalt, bättre bild via analoga comhem. När sedan Dokumentären startade gick jag tillbaka till digitala sändningen och nu var bilden klockren! Har ni några inställningar ni vill dela med er av så är jag tacksam, det går inte använda PCIR inställningarna då vi med RR inte har samma möjligheter. Redigerat av Unregistered676d9879, 08 June 2006 - 11:01. Postad 05 June 2006 - 08:32
hör HDD när den laddar, med accepterar jag, det e ju en HDD.
hör lite surr ur högtalarna när jag e nära tv, men absolut inget störande Postad 13 June 2006 - 08:35
jag äger en LG 42PC3R och hör ett surrande beroende på var jag befinner mig i rummet. Från vissa vinklar hör jag ingenting och från vissa hör jag det ganska klart.
Någon som har fått detta åtgärdat ? Postad 14 June 2006 - 10:38
Har också detta störande ljud på min 42PC1RR.
Hade precis en service-kille från LG här som lyssnade och sa att detta var fullt normalt. Jag sitter 3 meter ifrån och det är där det låter som mest, stör t.o.m. när jag har volym på tv:n. Han påstod självklart att alla skärmar låter och: "Du skulle hört förra LG-modellen". Jag fattar väl också att alla skärmar kanske låter, jag har en TFT till datorn och visst låter den lite, men det hörs bara om den är på när man ska sova typ. Men jag försökte säga att det är skandal om jag köper en TV för ca 20.000:- och är "tvungen att leva med" detta ljud som inte fanns ens på min 10år gamla 29":are... men han kunde inget göra sa han. Vad f-n ska man göra då?? Redigerat av Unregistered32035, 15 June 2006 - 06:01. Postad 14 June 2006 - 11:27
Min är hur tyst som helst. Satte av hårddisken och hör ingenting alls. Sitter på ca 4 m håll....
Postad 24 June 2006 - 13:03
jag hade ett surrande ljud från min LG 42PC1R men det var när jag körde tvn i ett ojordat uttag men när en elektriker jordade alla uttag i lägenheten så försvann detta ljud helt. är det någon som kan bekräfta detta?
Postad 25 June 2006 - 10:24
Ljudet är lite skumt, varkent "high pitch" eller brummande, mer
som ett brus men "knastrande". Bor centralt och har rätt mycket ljud utifrån, satte apparaten på MUTE och lyssnade. Svårt att såga ljudet kommer från TVn. Men slår då av den, och det blir betydlig skillnad, "bruset" upphör och det blir tyst. Detta vid 3,5 meter. Jag tror den som redan resignerat vid att datorer och annan elektronisk utrustning susar och låter, inte upplever detta som ett problem. Om du inte tänker ha apparaten på när du inte aktivt tittar, eller normalt har ljudet högt uppdraget så är det också säkert ett mindre problem. Men du som avskyr brus, typ fläktljud, och som känner hur axlarna faller ned och spänningar försvinner när du jobbar sent och ventilationen på kontoret slår av, så finns det klar risk att du kommer att bli klart irriterad av ljudet från TVn. Själv tror jag att jag kommer att acceptera problemet, men effekten blir troligen att jag kommer ha den mer avslagen än jag planerat. Jag brukar ha TVn på i bakgrunden med relativt låg ljudvolym. Jag upplever helt klart som att det är själva plasma- skärmen som surrar, det är inte från högtalarna (och försvinner inte vid MUTE). Det uppfattar det inte heller som att det är hårddisken som ger detta ljudet. Min gissning är att alla plasmor har problemet men eftersom denna har mindre glas framför plasman så dämpas det mindre. Ljudet från hårddisken är också mer problem än vad jag trodde. Jag avskyr brus och tjut från hårddiskar men har generellt inget problem att diskar låter när de "jobbar". Jag gillar "timeshift" funktionen men effekten blir att disken stundtals har ett kontinuerligt melodiskt "ditte-datte-ditte..." när diskhuvudet far omkring. Har hört samma problem med en del portabla datorer om något program accessar disken i ett jämt intervall. Det är inte alltid det låter så, men när disken kommer i det läget så är det mycket irriterande, för mig outhärdligt. Lite fibblande med att stänga av timeshift eller spela in något, så hamnar den i ett annat läge och problemet forsvinner en tag. kent Redigerat av kentb, 25 June 2006 - 12:38. Postad 25 June 2006 - 19:18
Har brummande men inte alltid. Oftast kommer ljudet efter ett tags TV-tittande, ofta på kvällarna, ofta då det är varmt. Någon annan som upplevt samma sak? Normalt sätt låter den inte om man har Hårddisken avstängd.
Postad 25 July 2006 - 12:16
Fick min levererad igår kväll!
Kanonbild på tv:n men tyvärr så sitter inte den pianosvarta listen runt skärmen som den skall. Det är ett glapp på 3-4 mm i hörnen i ovankant, ser ut som plastpluggarna som skall hålla fast listen runt skärmen är skadade på något sätt. Det verkar inte gå att trycka in hörnen utan att skruva ner tv:n i småbitar. Leverantören är kontaktad, vi får se vad som händer!! Samt att den brummar men det märks bara när man drar ned ljudnivån på tv:n, hörs knappt vid normalt tv tittande. Bifogad fil(er)Postad 29 August 2006 - 22:56
Ny tv levererad
Inget surrande eller brummande än så länge efter tre veckors användande. Den svarta listen runt skärmen sitter tajt på detta exemplar. Postad 23 September 2006 - 14:55
Köpte en i hopp om att den inte skulle surra men ack vad fel man kan ha.
Tv:n surrade. Efter många om och men fick jag en ny som SURRADE den me. Så nu är även den andra återlämnad!! Väntar nu på att LG LB2RF (LCD) ska anlända till butik så man får se om den är nått att satsa på. Postad 12 October 2006 - 17:56
Japp, även min brummar.
Den kommer inte från högtalarna, utan från TV-ns baksida helt klart! Det är en snurrbrumm från ngt som snurrar (TV-n skulle vara utan fläkt, eller?) Slår man på TV-n hörs att varvtalet går upp, stänger man av TV-n hör man att varvtalet går ner till noll. Menar ni att bara det kan vara orsak till att få byta ut? mvh//Attila Postad 12 October 2006 - 18:16
En sak jag upptäckte, kolla gärna upp!
När jag vidrörde mina Scart ingångar blev det tystare, det verkar som om dessa omvandlas till en slags resonanslådor //eller baslådor som omvandlar tv-ns inte så höga snurr till basbrumm... Postad 13 October 2006 - 19:13
Jag får ett surrande då jag slår på plasma. Detta avtar efter en stund.
Postad 13 October 2006 - 20:16
Förresten...Är Tidsändring på /av samma som hårddisk på/av?
Var stänger man av hårddisken annars? Dessutom säljer säljaren här att det ska inte snurra alls om hårddisken är av. Ingen fläkt eller annat som skulle snurra... Redigerat av vonD, 13 October 2006 - 20:18. Postad 18 October 2006 - 08:20
Nu är det klart: det går INTE att stänga av hårddisken.
Har varit i kontakt med LG support (0771-414379) och de bekräftar detta. Det enda du kan stänga av i menyn /Tidsändring) är om den ska spelas in hela tiden eller inte. Så all surrande /brummande som många upplever som störande, kommer från hårddisken Postad 24 October 2006 - 21:26
vonD
De kör väl Maxtor då på de som låter . Kanske går det att höra med lev vilka h.d de kör .. Lättare att byta disk i tv än hela tv .. De som är tysta har väl fått Seagate eller samsung.. Postad 25 October 2006 - 08:53
En annan sak som börjar irritera mig...
Visst låter tv:n lite, helt normalt enligt mig, när man mutar ljudet, men säg mig en tv (tjock/smal) som INTE låter? Man måste ju tänka att det handlar om en 42:a tummare, dvs ingen liten grej.... Men det som börjar irritera mig som sagt är det ljud som uppstår ibland när man har på ngn AV-källa där man inte har ngn signal.. Det låter som högtalarna sprakar till lite då och då... Det är inte ofta det dyker upp, och det dyker inte upp när man har en källa men ändå irriterande.. blir ju rädd att man har fått ett ex som inte funkar som det skall göra.. Ngn annan som har upplevt liknande? Postad 26 October 2006 - 15:05
vonD
Detta är ju lätt fixat om man vill.. Bara dra ut kablar sätta en swich .. Om man stoppar in en srörre h.d Postad 18 December 2006 - 08:24
Så LG42Pc1RR surrar lika mkt som 42PC1R?
Går det att stänga av hårddisksinspelningen så att den inte spelar in varje gång jag ser tv? Går det ställa in hårddisken för inspelning på klockslag när jag inte kollar på tv? Postad 18 December 2006 - 14:18
Att dra ut kabel och lägga till en switch är inte helt tokigt tänkt....är det ngn som vet var hårddisken ligger och hur den ser ut?
i RR är det hårddisken som surrar och den har inte R versionen - Du kan stänga av hårddiskinspelningen så att den inte spelar in hela tiden - Du kan ställa in inspelningstid på klockslag när du inte tittar på tv (tex jag ställde in så att kl. 22.00 VARJE måndag spelar in automatiskt Prison Break) på kanal 3. De i sig är värt en del... Postad 18 December 2006 - 17:21
Ja, eftersom TV-n har inga fläkt, och det finns inga andra enheter som surrar så enligt min mening är det hårddisken....det hörs då man slår på/stänger av att varvtalet går upp/ner...
Postad 18 December 2006 - 18:18
LG42PC1R har inte heller något frontglas och därmed inga fläktar men den surrar som fan ändå :-(
Postad 18 December 2006 - 19:37 Det surr som man klagar över på en stor andel apparater (både PC1R och PC1RR) handlar INTE om hårddisken... Läs denna tråd om PC1R....där står ALLT och lite till... https://www.minhembi...pic=124862&st=0 Snälla, låt inte denna debatt börja om från början med nya spekulationer och gissningar som bara skapar förvirring igen om vad det är för fel som skapar det surr/brum som folk klagat på... Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 December 2006 - 19:46. Postad 18 December 2006 - 20:13
så alltså finns det stor risk att 42pc1rr brusar lika mkt som en 42pc1r?
Redigerat av Mickys, 18 December 2006 - 20:14. Postad 18 December 2006 - 22:17 Två saker...varken PC1R eller PC1RR brusar... Det andra...många färre äger PC1RR än PC1R...vilket kan vara en orsak till att färre också klagat över sin RR...vilken av R eller RR...som lider mest av defekta/dåligt isolerade nätdelar som orsakar det extra elektroniska surr/pip/brum som finns på alla tv-appareter mer eller mindre är nog omöjligt att svara på. Mvh JB Postad 29 December 2006 - 11:13
Har du prövat att ändra i ljudprofilen. Jag hade klart knastrande ljud varje gång jag bytte kanal(kör analogt Comhem), ändrade då från "platt" till "srs txst" och allt blev bra. Postad 08 January 2007 - 20:04
Synd man inte såg den här tråden innan jag valde att köpa min.
Köpte min för ca 3 månader sen. Har mumlat för mig själv länge varför den brusar/surrar. Har ofta tänkt att något är fel men har inte velat tro mig själv när andra sagt att den inte låter nått. Jovars jag vet inte om dom är skadade i öronen av sina älgstutsare... då jag tycker den surrar som nått djävulskt. Nu har jag alltså fått svar på mina funderingar att något verkligen är "fel". Bedrövligt hur LG kan sälja en plasma som fullkomligt skriker att något fel. Annars så är jag hyffsat nöjd med bilden. Dock har bilden en tendens att "fladdra/Blurry" ungefär som att bilden inte kan bestämma om det ska vara mörkt eller ljust. Trodde det problemet berodde på att jag körde med SCART men det blev samma problem med HDMI. Möjligt jag inte lyckats ställa in bilden korrekt. Då den har en heldel bildinställningar är det ju lätt att jag missat nått. Annars tycker jag att bilden jag får av dreamboxen är väldigt bra. Samt att om den inte "surrade" skulle jag inte tveka en sekund att ge den välgodkänt. Visst det är ingen Pioneer men samtidigt är det skönt att slippa en spegel till här i huset... Aja ville bara skriva att min också surrar. Postad 22 January 2007 - 22:11
Tjena,
Beställde en 42PC1RR förra veckan efter att ha kollat på den i butik och blivit mycket imponerad av både bild, "features" och design. Tyvärr började jag inte kolla i detta forum förrän efteråt och blev såklart lite orolig efter att ha läst om de surr-problem många verkar ha med både -R och -RR. Hur som helst så väntar jag fortfarande på leverans och tänker inte avboka, utan hoppas få ett schysst exemplar (kanske har de rättat till problemen på de enheter som säljs nu). Däremot mailade jag inWareHouse som jag beställt ifrån och frågade om de kände till surr-problemet samt vad jag ska göra om jag får en drabbad TV. Här är svaret jag fick: "Det stämmer att denna modell har haft en aningen högre returgrad än normalt. Vi har nyligen upptäckt att problemet i de fall det finns beror på att höljet vibrerar på en punkt vilket lätt åtgärdas med en bit dubbelhäftande tejp. Vid sk DOA, alltså fel som inneträffar i direkt anslutning till leverans byts enheten ut genom retur eller service på plats beroende på tillverkare. Spara originalemballage tills enheten konstaterats fungera." Dubbelhäftande tejp ska lösa problemet alltså Jag har inte bett dem utveckla detta utan håller tummarna stenhårt för att jag ska få en frisk produkt. Förhoppningsvis vet jag på onsdag. Postad 22 January 2007 - 23:12
Jag har haft min PC1RR i nån månad nu och jag hör absolut inget störande ljud eller surr från min,inte ens med mute på.Det var kanske dom första exemplaren som kom ut som hade det problemet,det kanske är åtgärdat på dom nya nu.
Postad 22 January 2007 - 23:32
enligt HBB är det ett problem LG hade i somras främst, och alla som drabbades kunde också få dessa utbytta. Datera de flesta probleminläggen - och det stämmer.... Postad 23 January 2007 - 11:40 Låter bra men var har du läst det? Postad 22 February 2007 - 15:46 Låter bra men var har du läst det? Enligt hembiobutiken, detta var dock felaktigt mer eller mindre... Postad 22 February 2007 - 19:11 Det var bara 1månad försent svar.Låter bra men var har du läst det? Postad 22 February 2007 - 19:33 Som vanligt bör man handla nästan tvärt emot vad alla säljare påstår...Låter bra men var har du läst det? HBB vill självklart främst sälja de saker de har mest vinst på och saker de helst vill bli av med. Och det skulle vara ett tjänstefel och självmord i längden av en återförsäljare att påtala motsatsen till vad t ex HBB gjorde om en storsäljare som PC1R. Det finns alltid de som säger något annat... Mvh JB Postad 28 February 2007 - 18:41 Som vanligt bör man handla nästan tvärt emot vad alla säljare påstår...Låter bra men var har du läst det? Jo men de talade också själva emot kunden angående din älskning 42PV60... De tyckte den var ett dåligt köp pga designen som förpestar ett rum Postad 11 March 2007 - 16:00
Jag har en tv som brummade svagt från början, men nu efter ett tag så är det lite högre brum, har ojordat uttag.
Brummet hörs främst när jag ligger ner i soffan, rakt framför tvn så den platsen har jag nu överlämnat till min sambo, där jag ligger nu, lite snett mot tvn hörs ingenting. Postad 11 March 2007 - 16:10
Ljudet är oerhört riktat, det är alltid så Postad 20 March 2007 - 22:31
Köpte en PC1RR igår och den surrar bedrövligt. Otroligt irriterande. Den är tillverkad i Feb. -07. Jag kör ojordat uttag.
Kan någon bekräfta om surret försvinner om har ett jordat uttag. Annars nöjd med TV:n. Hårddiskinspelningen har man verkligen nytta av. Förstår inte att man klarat sig utan... /Kristian Postad 21 March 2007 - 11:12
Surret försvinner inte om man har jordat uttag, inte på min LG42PC1R iaf Vet inte hur det är med PC1RR Låter som ett tröskverk, också tillverkad Feb 07 Postad 30 March 2007 - 20:15
det låter pga det är ett elektriskt "brum" i nätdelen. ring en service verkstad och fråga.
Postad 02 April 2007 - 07:23
Jag köpte en PC1R i torsdags, lämnade tillbaka den igår pga surr. Fick en PC1D i utbyte (samma tv i princip, samma pris) -- men nog fan surrar det än här hemma... Vet inte om jag ska vara lite kall och avvakta, har sett att vissa har skrivit att det går bort, eller om jag ska lacka ur och lämna tillbaka den idag... På TV4s morgonnyheter överröstar surret volymläge 13...
Postad 07 May 2007 - 14:48
Jag köpte min RR i Januari 07 och den surrade i mina öron väldigt mycket. Det var även en hel del andra problem med den: Helt plötsligt,vid tre olika tillfällen blev hela bilden grön. Efter omstart så var den ok igen. Ljudet hade en konstig förmåga att vandra och byta karaktär. Ljudet var avsevärt mycket lägre på vissa kanaler men det höjdes sakta till den nivån jag haft på tidigare kanaler. Sen var det väldigt höga knäppningar i den efter uppstart i ca 20 minuter och dessa knäppningar började igen efter 20 minuters avstängning.
Jag fick in den på service efter drygt 3 månaders kämpande med butiken som hade väldiga problem att skicka fraktsedel till mig. Jag stoppade in den i bilen själv tillslut och åkte med den till Powermill. De fixade allt utom surret. De lyckades ta bort det svenska språket i den så en servicekille kom och bytte moderkort i den. Han försökte även med alla medel att ta bort surret men lyckades ej. Jag hade 24dB surr. Han sa att LGs policy var 26. Jag kontaktade butiken och de hjälpte mig genom att köpa tillbaka TVn...Toppenbetyg för det! Nu har jag beställt en 42PX700...Tror detta kan vara min räddning. Klarar inte leva med en TV som surrar så. Finns inte en chans. Kunde inte sova efter en kvälls tv-tittande. Surrade i hela skallen. Får/kan/ska man skriva namnen på företagen? Oj, va långt det blev Postad 07 May 2007 - 14:59
LG svarar nuförtiden inte en spå klagomål....min köpte jag i vintras.
En sak som händer förutom det att TV-n bli okontaktbar. Måste dra ut sladden i pricip för att kunna slå på igen.... Postad 26 May 2007 - 19:48
Stackare, min TV (PC1R) överröstar mitt surr (med dynamiskt billdläge, maxsurr som går att få) på ljudnivå 2 på TV. i Sweetspot. Så jag klassar väl min TV som en tyst då.. Har jag på Tv-bildläget med omkring 50-55 i kontrast och 40 i ljusstyrka är den helt tyst. Om man lägger örat på kan man höra antydan till svagt surr. Men min uplight surrar mer, så man kanske inte skall förvänta sig något mer Postad 17 July 2007 - 17:45
Hej! köpte en PC1RR för ca 3 veckor sen och jag måste säga jag hör inte något surr alls från tvn måste fått ett bra ex.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |