Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVI (med HDCP) till Barco

85 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 July 2006 - 07:39

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Det kanske är allmänt känt men det finns en kille på www.avsforums.com som säljer ett DVI-interface som man skruvar fast på port 3 (tror jag det var) på sin Barco.
Stödjer HDCP gör det också samt även HDMI (med adapter).

200 euro inkl frakt vill han ha för det. Tydligen så samlar han in beställningar så att han kan tillverka 100 stycken moduler (60 pers var i kö nu) så om det är någon som är intresserad kanske det kan vara en idé att kontakta honom (JohnHWman).

Länk till tråden: http://www.avsforum....7&page=14&pp=30

Om den här modulen är allmänt känd - finns det någon som har erfarenheter av den?
Jag hoppas få beställa en till min (för mig) nya barco i alla fall - det vore smidigt att ha DVI-kontakt på projektorn, om inte annat så för framtida bruk.
Förhoppningsvis så kanske det även ger lite bättre bild än rgbhv.

Postad 16 July 2006 - 14:34

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Jag har följt den där tråden ett bra tag, men jag ser inte någonstans att han samlar in nya beställningar nu. Var ser du det?

Mvh
Anders

Postad 16 July 2006 - 15:57

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Han kanske bluffar :) Samlar in pengarna sen drar

Postad 17 July 2006 - 16:33

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Jag skickade PM till honom och då skrev han att det var ca 60 pers på listan. Jag blev väl nr 61 eller nåt antar jag.

Han verkar faktiskt vettig men å andra sidan kanske det är lockande att smita när 100 pers skickat in €200 var he he
Det blir ju en liten slant... räcker ju till kaffe och nån kaka

Får väl hoppas att han är ärlig för det vore riktigt smidigt med dvi-kontakt på Barcon.

Postad 17 July 2006 - 23:43

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Har inte handlat av honom men eftersom han gör ett flertal saker till CRT projjar och tråden fortfarande lever så lär han nog vara ärlig, så borde det inte vara några problem.
Å andra sidan så är han ju fransman ;)

Redigerat av Trasan, 17 July 2006 - 23:44.

Postad 18 July 2006 - 00:26

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Japp kul idé men låååångt ifrån realisering.

Jag hade då inte betalt en krona till det här "vapor ware" projektet än så länge.
Tycker Beuns transcoder verkar mycket intressantare då.

Postad 19 July 2006 - 22:36

Unregisteredafe65710
  • Unregisteredafe65710
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Låter intressant men som sagt var skulle jag själv inte våga att köpa en så dyr pryl från en privatperson, ännu mindre om det är förskottsbetalning som gäller och allra minst om det är från utlandet.

Om det däremot hade varit Mr. King som hade sålt dom så hade man ju kanske kunnat ta sig en liten funderare på om det hade varit värt pengarna eller inte.

Postad 22 July 2006 - 20:28

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Många som köpt av han verkar ju nöjda, starkt av honom att tillverka allt för hand med.

Postad 09 August 2006 - 10:55

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
mrking: Vaddå långt från realisering? Han har ju levererat runt 30st redan. Han har byggt sedan nästan ett år tillbaka. Skillnaden nu är att han skall få hjälp att sätta ihop dem.
Du kanske blandar ihop den med Reinholds kort?

Jag var visst redan på listan då jag anmält intresse tidigare, men inte hunnit med de batcharna. Jag är nr 31 på listan.

Väntar med spänning.

Postad 10 August 2006 - 04:33

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Nombz, skriv gärna en liten recension här när du fått den... verkar ju vara en nätt lösning om den funkar bra.

Postad 14 August 2006 - 16:42

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Här är en länk till köpet:
http://www.avsforum....ad.php?t=703549
Finns pris och speccar där.

Postad 16 August 2006 - 07:27

tsort
  • tsort
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Annars, finns (fanns) moomes externa box.
Har en liggandes hemma, har ej testat den än på grund av lathet (inte orkat köpa en svensk strömadapter).

//DJ

Postad 29 September 2006 - 08:26

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Förhoppningsvis kommer min DVI-modul nästa vecka, då återkommer jag med lite synpunkter :-)
220 € inkl frakt kostade den, 2075 spänn enligt banken. Kan vara en vettig investering inför framtiden även om jag för tillfället egentligen klarar mig utan den. Dock har jag fått glappkontakt i min vgakabel så det kanske är lika bra att byta ut den till en dvi-variant istället.

Verkar för övrigt som att en del folk som sagt sig vara intresserade inte hört av sig så om någon mer är sugen så kan det ju vara värt att höra av sig till killen som gjort dem innan mrking köper upp alla moduler som blir över ;-)

Forumtråd med lite bilder på modulerna finns på:
http://www.avsforum....t=703549&page=2

Postad 30 September 2006 - 11:41

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
märkligt, när jag hoppade in hos avsforum hade jag pm från John.
Kan inte påminna mig att jag bestält någon modul ;)
Skulle iof kunna köpa modulen ändå, börjar väl bli dags B)
Kanske en ny affärstratagi, skicka lite PM till folk i tråden :)

Gusax, berätta gärna så snart du kan hur det gick.

Postad 01 October 2006 - 15:03

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
På förekommen anledning en liten uppdatering:

John skickade min modul i fredags. Fick ett kollinummer men hemsidan till franska Posten "La Poste" fattar man ju inte ett jota av så jag har ingen aning om ifall det gick iväg i fredags eller om det tar tills på måndag innan det börjar röra på sig.

Gick det iväg i fredags så antar jag att jag borde ha brevet här i mitten av veckan. Sen ska jag bara ner till Clas Ohlsson och köpa mig en riktigt högkvalitativ (NOT!) dvi-hdmi-kabel samt hdmi-dvi-adapter och testa med datorn och dvd-spelaren. Får försöka låna nån digitalkamera också så jag kan ta lite bilder.

Hur som helst så ser jag till att skriva ett inlägg här när jag fått den.

Postad 01 October 2006 - 19:56

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Min är också på väg, kommer nog i veckan.

Blir kul i helgen att testa detta!

Postad 02 October 2006 - 16:02

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Jag fick min modul idag och har testat den i en halvtimme nu.

Först så blev jag lite negativt inställd för jag var tvungen att göra om konvergensen, den var lite fel fast jag körde samma upplösning som tidigare (720p 60Hz) men sen fick jag hastigt ändra uppfattning... för vilken skillnad i skärpa det blev! Konvergensmönstrets lodräta streck var tidigare ganska breda, speciellt ute i kanterna. Nu är de hälften så breda som innan - och lika smala över hela bilden! Beror ju säkert på min långa vga-kabel men det blev en dramatisk skillnad faktiskt. Så nu ägnar jag med glädje aftonen åt att konvergera om projektorn :-)

Började som sagt med att plugga in den till datorn via dvi-kabel och det funkade ju klockrent... skärmen till och med heter Barco i datorn. Alla möjliga upplösningar dök upp direkt, bland dem fanns 720p och 1080p. Båda funkade direkt, precis som innan. Se bild:
Bifogad fil  barcodvi.jpg   44.81K   114 Antal nerladdningar

Provade även att koppla in en lånad pioneer-dvd via hdmi-dvi-adapter ansluten till dvi-kabeln. Fungerade direkt, verkar inte vara nåt krångel med hdcp. Testade 576p och 720p och det gick så bra så.

Eftersom det är ljust ute så kan jag inte se än om bilden blivit något bättre i övrigt men innan så har jag kört dvd i 576i via component (projektorn linjedubblar) och det har blivit en jättebehaglig bild. Nu var bilden mycket, mycket skarpare än innan - så skarp att man såg pixlarna som de där tramstexterna (varning, visa inte på bussar, kopiera inte osv) var uppbyggda av... testade dock några filmer och i filmerna så såg det inte pixligt ut längre - men å andra sidan så är det ju fortfarande ljust ute så det kanske inte syns så väl.

Modulen har två nackdelar också. För det första så måste man ha en lång smal skruvmejsel för att skruva fast den. En sådan hade jag ju naturligtvis inte... inte så stor nackdel men ändå ;-)
För det andra så bygger den 5cm vilket innebär att hela dvi-kontakten sticker ut en bit bakom projektorn. Inte idealiskt för mig som har projektorn framför soffan och inte alls sällan använder den som fotpall... Man kan ju mycket väl tänka sig att någon råkar lägga foten på dvi-kontakten och liksom bryter sönder det hela... så där måste jag fixa något sparkskydd.

Får återkomma efter mörkrets inbrott när jag kan avgöra lite mer vad som har ändrats (samt kanske även fixa en kamera) men jag kan definitivt säga att modulen existerar och att den verkar göra det John sagt den ska göra.

Postad 03 October 2006 - 12:04

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Trevligt, har du någon HDCP källa att testa med ?

Vilken längd hade du på VGA kabel och vilket märke/kvalité ?
Har du testat andra refresh-rates, 72/71.928 och 75Hz ?

Har min proj takmonterad så just modulens storlek gör inte mig så mycket.
Sitter den fast ordentligt annars ?
Kan tänka mig att den lutar lite beroende på hur kabeln hänger/ligger.

Postad 03 October 2006 - 16:02

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Dvd-spelaren jag provade har väl HDCP? Jag har en egen dvd-spelare också men den har jag tagit bort hdcp på för att kunna skala upp via komponent så den provade jag inte.

Jag har ingen aning om märket på vga-kabeln men den var 15m lång och över 1cm i diameter så rejält tjock. Jag har bättre bild nu och kan dessutom köra 1080i helt perfekt - 1080i var verkligen mycket skarpare än 1080p (åtminstone på min BG808s).

Jag försökte lägga till 1024x576 100Hz men då stod det out of range... 50 och 75Hz gick däremot bra.

Har inte provat 72 eller 75Hz på 720p eller 1080i däremot. (Varför skulle jag vilja köra 1080i72 egentligen?)
Jag har ju mac så jag vet inte om det är annorlunda i windows vilka upplösningar man kan välja och så. Kör du windows så kanske det funkar med 1024x576 100Hz men jag fick inte lägga dit det iaf.

I bruksanvisningen John skickade med så ser jag här att det står att man ska hålla "pixelclock" under 165 MHz. Har man en lång dvi-kabel eller en av kass kvalitet så bör man hålla sig under 130MHz. Vad det nu betyder... jag bara fyller i upplösningarna och väljer Hz så är det bra sen...

De flesta upplösningar är förprogrammerade står det också men pga att minnet i modulen är så litet så har han inte med alla och man får då lägga till de som man tycker fattas själv i powerstrip eller liknande.

Postad 03 October 2006 - 22:36

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
1080i@72Hz är inte alls dumt på en CRT. :) Filmer körs då i en rate som är jämnt delbar med 24 (filmers framerate) och dessutom så får man en ngt stabilare bild än 1080i@60Hz samtidigt som det kräver långt ifrån lika mkt bandbredd som 1080p. :blink:
Fast egentligen skall man nog köra 71,94Hz med tanke på att det är 3 ggr 23,98 som är den hastighet film egentligen har på NTSC.
Kör du PAL så är det motsvarande 75Hz (3x25) som gäller för film. För videobaserat vetisjutton om det blir så bra med 75Hz, men kanske... :blink:

Postad 04 October 2006 - 07:50

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Fast 72Hz gör väl ingen skillnad om interlacingen är hårdkodad i filmen? Kräver inte 72Hz-tricket att man har en progressiv film från början?

Fast jag kan ju så klart testa... upplever helt klart de där rycken i 60Hz som störande, de syns ju alltför väl när det är stora rörelser i bild.

Angående DVI-modulen (som ju tråden egentligen handlar om, he he) så upplever jag bilden som mer detaljrik nu i 720p jämfört med vad jag hade innan med vga-kabeln i samma upplösning.

Postad 04 October 2006 - 08:25

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Fast 72Hz gör väl ingen skillnad om interlacingen är hårdkodad i filmen? Kräver inte 72Hz-tricket att man har en progressiv film från början?

Fast jag kan ju så klart testa... upplever helt klart de där rycken i 60Hz som störande, de syns ju alltför väl när det är stora rörelser i bild.

Angående DVI-modulen (som ju tråden egentligen handlar om, he he) så upplever jag bilden som mer detaljrik nu i 720p jämfört med vad jag hade innan med vga-kabeln i samma upplösning.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur är kantskärpan runt objekt som befinner sig några meter bakåt i bilden?

Syns det någon "ghosting" som han på eisemann-theater påstår? Postad bild

"Notice ghosting on right w/ external transcoder connected to port 3"
/TMsurround.

Redigerat av TMsurround, 04 October 2006 - 11:41.

Postad 04 October 2006 - 10:07

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

Ja och nej... :wub: Och kanske... Det är egentligen två olika trick som jag ser det.
Om du kör 1080i, utan att deinterlace:a det, och ursprungskällan är film och materialet är i 59,94Hz, då vinner du en högre uppdateringsfrekvens (= stabilare bild) utan att lägga till ngn felaktig faktor i själva uppdateringsfrekvensen som kan orsaka mer "hack" i bilden.
Det du gör är alltså att utnyttja mer av projjens kapacitet (1080i@71,94 är ingen match för en 808s skulle jag tro) och få något stabilare bild.
Men dessutom så är ju faktiskt 71,94 jämnt delbart med 23,98 som är den kvasiframerate som film är lagrad i då man har NTSC:s framerate, så vissa anser nog att det ändå blir färre "hack" på detta sätt, även om materialet fortfarande är interlace:at då det når displayen. Jag har själv inte testat det så utförligt, så jag kan inte säga bu eller bä om det... :)

Om du kör 1080i från källan och deinterlace:ar det till 1080p@47,96 eller 71,94 däremot så hänger det väldigt mkt på hur bra deinterlacing:en är, det är riktigt. För att det skall vara ngn ide att göra så bör man försäkra sig om att man åtminstone har hyfsad inverterad 2:3 process i sin spelare/scaler. Fast redan 1080p@49,96 är garanterat för mkt för din projje, om du skall få det skarpt och bra.

EDIT: Tänk också på att ju högre du går i bandbredd, desto viktigare blir det att du har en klockren mekanisk och elektronisk fokus! Jobba så mkt du kan med scheimpflug, astigmatism (både på rören och elektroniskt) och elektronisk fokus) och ha alltid den högsta upplösningen/frekvensen som du har tänkt dig att köra när du ställer alla dessa fokusvarianter.
Det är alltså inget som man gör på en kvart att få till fokus över hela bildytan så att 720p eller 1080i blir optimalt fokuserat. Det kräver en hel del tålamod. :D Det allra bästa är att ha två testmönster; ett med omväxlande vita och svarta horisontella linjer över hela bildytan i exakt den upplösning du har tänkt dig, och ett likadant fast med vertikala linjer och att man ställer alla fokus alternerande mellan dessa testmönster. Alltså både mekanisk och elektronisk fokus. Ingen ide att försöka få optimal fokus med de inbyggda testmönstren, för det blir aldrig rätt.

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 04 October 2006 - 10:21.

Postad 04 October 2006 - 16:46

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Syns det någon "ghosting" som han på eisemann-theater påstår? Postad bild

/TMsurround.

<{POST_SNAPBACK}>

Men han är ju partisk ;-)

Det är relativt. Kan se om jag kan få tag i nån digitalkamera och fota lite men jag upplever inget problem med ghosting faktiskt. Men det gjorde jag inte innan heller. Kollade på två avsnitt Prison Break igår och bilden kändes lite skarpare på de två avsnitten än vad den kändes på de tidigare 11 som jag sett på genom vga-kabeln.

Soffan är på kanske 5m avstånd från duken också, så man sitter bakom själva projektorn. Där är bilden verkligen skitbra. Gränsen för skitbra verkar vara i höjd med linserna, står man nära duken så ser ju bilden jättesuddig ut. (Vilket den också gjorde innan.) Men jag tycker ändå inte att det är någon ghosting att tala om, definitivt inte från soffan. Kan kolla i afton och se om jag kan se nån.

Postad 04 October 2006 - 16:54

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0

Ja och nej... :wub: Och kanske... Det är egentligen två olika trick som jag ser det.
Om du kör 1080i, utan att deinterlace:a det, och ursprungskällan är film och materialet är i 59,94Hz, då vinner du en högre uppdateringsfrekvens (= stabilare bild) utan att lägga till ngn felaktig faktor i själva uppdateringsfrekvensen som kan orsaka mer "hack" i bilden.
Det du gör är alltså att utnyttja mer av projjens kapacitet (1080i@71,94 är ingen match för en 808s skulle jag tro) och få något stabilare bild.
Men dessutom så är ju faktiskt 71,94 jämnt delbart med 23,98 som är den kvasiframerate som film är lagrad i då man har NTSC:s framerate, så vissa anser nog att det ändå blir färre "hack" på detta sätt, även om materialet fortfarande är interlace:at då det når displayen. Jag har själv inte testat det så utförligt, så jag kan inte säga bu eller bä om det... :)

Om du kör 1080i från källan och deinterlace:ar det till 1080p@47,96 eller 71,94 däremot så hänger det väldigt mkt på hur bra deinterlacing:en är, det är riktigt. För att det skall vara ngn ide att göra så bör man försäkra sig om att man åtminstone har hyfsad inverterad 2:3 process i sin spelare/scaler. Fast redan 1080p@49,96 är garanterat för mkt för din projje, om du skall få det skarpt och bra.

EDIT: Tänk också på att ju högre du går i bandbredd, desto viktigare blir det att du har en klockren mekanisk och elektronisk fokus! Jobba så mkt du kan med scheimpflug, astigmatism (både på rören och elektroniskt) och elektronisk fokus) och ha alltid den högsta upplösningen/frekvensen som du har tänkt dig att köra när du ställer alla dessa fokusvarianter.
Det är alltså inget som man gör på en kvart att få till fokus över hela bildytan så att 720p eller 1080i blir optimalt fokuserat. Det kräver en hel del tålamod. :D Det allra bästa är att ha två testmönster; ett med omväxlande vita och svarta horisontella linjer över hela bildytan i exakt den upplösning du har tänkt dig, och ett likadant fast med vertikala linjer och att man ställer alla fokus alternerande mellan dessa testmönster. Alltså både mekanisk och elektronisk fokus. Ingen ide att försöka få optimal fokus med de inbyggda testmönstren, för det blir aldrig rätt.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det är ju lätt att lägga till en upplösning till så jag kan ju prova 71,94. Tycker inte att 60Hz flimrar men 50Hz kan vara lite jobbigt innan man vänjer sig.

Från soffan 5m bort så har jag fokus över hela bilden så jag är så nöjd så.
Har faktiskt kört med de interna mönstrena när jag fokuserade (i lägsta upplösning) och vridit en massa på schempflug. Skulle behöva fiffla lite till med blåa röret men jag orkar inte - ser skitbra ut nu faktiskt. Och jag är ändå lite kräsen... kanske var nybörjartur då, eller så har projektorn mycket mer att ge :-)

Men det är ju bara en tidsfråga innan jag får för mig att fingra lite igen och då ska jag se om jag inte kan fixa en räfflad bakgrundsbild att fokusera efter. Tack för tipset!

Postad 06 October 2006 - 08:08

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Ja nu blev man ju inte sugen att hoppa på första bästa plan hem och testa själv. :(

Gusax, hur lång DVI sladd kör du? Jag har ju idag en 9m VGA (rätt ok, en supra) men den är lite längre än vad jag behöver egentligen. Måste ju införskaffa en DVI kabel FORT så jag kan testa när jag är hemma!

Postad 06 October 2006 - 08:57

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Jag köpte en 5m DVI-D på Clas Ohlsson för lite över 200 spänn eller vad det var. Funkar fint, inga sparklies hos mig, testade upp till 1080p. Men det är ju olika mellan olika enheter så bara för att det funkade med classes kabel hos mig behöver det ju inte göra det hos dig.

Du måste för övrigt ha DVI-D, DVI-I passar inte i modulen. Kanske självklart men det skadar inte att vara övertydlig, speciellt om man beställer kabel via postorder.

Postad 06 October 2006 - 09:00

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Kan tillägga att jag inte lagt märke till nån ghosting heller, kollade faktiskt i förrgår på kvällen sen. Jag kanske inte tittade tillräckligt noga iofs. Det blir ju lite suddigt ju närmare man går skärmen så man såg ju att det var suddigt men någon ghosting var inte framträdande.

Postad 06 October 2006 - 17:43

SciFi
  • SciFi
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Hej

Riktigt sugen på att köpa den där adapter, hade tänkt att köpa en ny vga kabel pga lite problem med bilden på min barco data 801s. Men vore ju trevligt att få gamla trotjänaren hdcp kompatibel!

gusax:
Tycker du att den var värt att lägga ut pengarna på den? Är det svinlång leveransdid?

Mvh Staffan

Postad 06 October 2006 - 20:20

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Ser man till volymen så går det ju att diskutera om en liten mobiltelefon-stor fyrkant i svart plast är värd nästan 2100... men nu när jag väl har den och använder den så är jag glad att jag slog till. Med dvi så fattar tex datorn om projektorn är på eller inte vilket inte funkade med vga. Jag kan köra 1080i nu, det gick inte så bra innan med vga-kabeln. 1080i är så grymt mycket skarpare än 1080p (linjerna överlappar ju i 1080p) så enbart det motiverar modulen för mig. Även 720p och 576p har blivit lite skarpare. Kanske lite för skarpt på 576p men det vänjer jag mig nog vid med tiden.

Svinlång leveranstid tycker jag inte det var, John skickade på fredagen och jag hade modulen på måndagen. Har han moduler kvar och du får köpa så räkna med fyra - fem dagar. Har han inga moduler kvar så räkna med en oändlig väntetid :-(

Om du vill slå till är nog upp till dig... jag är som sagt glad att jag gjorde det. Jag tycker 2100 är ganska ok ändå. Ser det som en investering för att få Barcon HD-ready så jag kan skaffa Blu-ray och HDTV längre fram. Lägger ju hellre 2100 på Barcon än köper en ny digital HD-ready projektor om man säger så...

Postad 07 October 2006 - 12:20

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Snyft. Den hade inte kommit fram till mig ännu. Och då skeppades den ändå den 2:a. Kommer väl i veckan kanske. Lyckades du använda trackingnr till något Gusax? Kom din i brevlådan eller fick du hämta ut den?

Tack för påpekan om DVI-I och DVI-D. Som du säger, kanske är självklart, men jag visst faktiskt inte att kontakterna skiljde så tack för det!

Postad 07 October 2006 - 16:10

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Där ser man, varsågod :-)

Det är rekommenderat brev så jag fick avi hem och fick gå ner till min affär och visa leg för att hämta ut det.
Kollinumret var värdelöst, den där La Poste var ju obegriplig.

Postad 08 October 2006 - 16:07

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Jag sprang ner till ICA med det franska kollinr i handen och frågade om de kunde använda det. Och vips, visst hade de modulen, bara att avin inte skickats ännu.
Så jag fick min modul.

Skaffade kablar och kopplat in.
Resultatet är dock inte så muntert. Får ingen bild eller sync alls :blink: Gröna lysdioden lyser dock på den svarta lådan, men sedan inget mer :)

Usch, vad jobbigt. Har testat lite olika upplösningar, men det skall väl inte vara så noga med det tror jag. Får testa vidare lite.

Postad 09 October 2006 - 07:40

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Intressant, felet är visst att det inte sitter något port 3 kort i min Barco! :blink:

Jaja, det är ett på väg nu i alla fall så man får väl vänta lite till.

Postad 09 October 2006 - 17:28

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Haha vi kanske får lägga till det som ett systemkrav för att kunna köra modulen :-)

Det och en rejält tålamod för att skruva i de där (/%#&€)" små skruvarna

Postad 10 October 2006 - 09:04

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0

Syns det någon "ghosting" som  han på eisemann-theater påstår? Postad bild

/TMsurround.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tog några foton och lade upp i mitt galleri men jag kan inte påstå att jag ser nån ghosting. Det kanske man gör om man sitter två år för att få perfekt fokus men jag är skitnöjd med min fokus nu och ser inte minsta tendens till sådana där skuggor.
Oskärpan i bilderna kommer sig för övrigt från att jag hade för lång exponeringstid på kameran eller något liknande. Kameran är inte någon höjdare. Det ser skarpare ut i verkligheten (och fortfarande skuggfritt).

Postad bild

Postad bild

Postad 19 October 2006 - 15:42

SciFi
  • SciFi
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Ser man till volymen så går det ju att diskutera om en liten mobiltelefon-stor fyrkant i svart plast är värd nästan 2100... men nu när jag väl har den och använder den så är jag glad att jag slog till. Med dvi så fattar tex datorn om projektorn är på eller inte vilket inte funkade med vga. Jag kan köra 1080i nu, det gick inte så bra innan med vga-kabeln. 1080i är så grymt mycket skarpare än 1080p (linjerna överlappar ju i 1080p) så enbart det motiverar modulen för mig. Även 720p och 576p har blivit lite skarpare. Kanske lite för skarpt på 576p men det vänjer jag mig nog vid med tiden.

Svinlång leveranstid tycker jag inte det var, John skickade på fredagen och jag hade modulen på måndagen. Har han moduler kvar och du får köpa så räkna med fyra - fem dagar. Har han inga moduler kvar så räkna med en oändlig väntetid :-(

Om du vill slå till är nog upp till dig... jag är som sagt glad att jag gjorde det. Jag tycker 2100 är ganska ok ändå. Ser det som en investering för att få Barcon HD-ready så jag kan skaffa Blu-ray och HDTV längre fram. Lägger ju hellre 2100 på Barcon än köper en ny digital HD-ready projektor om man säger så...

Hej Gusax

Då var det klart, Idag har jag skickat pengar till John :D Väntar med spänning på min dvi adapter!
Har lite problem med min projektor för tillfället och hoppas adapter ska lösa det.

Det gröna röret på min barco skiftar i ljusstyrka. Var i kontakt med Mrking för några dagar sen angående detta och fick lite bra tips hur man kan felsöka problemet. Har nu provat med att byta rgb förstärkarna mellan rören samt kört ett test program som provar högspänningsdelen. Igår kväll provade jag att öka ljustyrkan från min htpc och problemet försvann :=), hoppas nu att det är min 200:- vga kabel som är boven i dramat!

Någon som kan lämna tips på vilken dvi kabel som är prisvärd?, behöver en som är c:a 10 meter

Mvh Staffan

Postad 19 October 2006 - 16:43

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Haha låter ju underbart om det var så lätt att bota problemet. =)
Får börja med sådan grundläggande saker nästa gång jag får förfrågningar av den sorten.

Typ:

"Sitter strömsladden inkopplad i väggen och projektorn?"
"Sitter bildkabeln inkopplad i källan du matar från och i projektorn?"

Postad 19 October 2006 - 17:00

SciFi
  • SciFi
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Hehe kanske dumförklarade mig själv i mitt inlägg. Men det är inte alls säkert att felet är vga kabel, kan ju varit ren tillfällighet att gröna röret började fungera ok, självklart skulle jag igentligen testat ett annat graffakort samt annat kablage, men dvi adapter var ett impulsköp! Satt på jobbet med kaffekoppen i näven och såg att adaptrarna började sina.

Behöver ju ändå dvi/hdcp stöd i framtiden även om jag köper en nyare crt projja :D

/Staffan

EDIT: Fick mail av John nyss, adapter skickas imorgon. Snacka om bra service

Redigerat av SciFi, 19 October 2006 - 17:09.

Postad 19 October 2006 - 19:04

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Köp billigaste möjliga DVI-kabel bara. Testa den i den högsta upplösning du kommer köra och se om du får några störningar. Får du störningar så lämna tillbaka den och köp en lite dyrare. Håll på så tills du har en kabel som fungerar för dig :-)

John var helt ok att göra affärer med och jag är mycket nöjd med min modul. Fungerar utmärkt.

Edit: Ja så där skulle jag ju aldrig ha skrivit :-) Bara för det så verkar det vara något fel på min modul idag. Bilden är helt grön. Kopplar jag in den gamla vga-kabeln direkt till port 3 så är det dock normala färger. Har mailat John, får se vad han säger.

Redigerat av gusax, 19 October 2006 - 20:25.

Postad 20 October 2006 - 09:25

SciFi
  • SciFi
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Hej Gusax

Aj då det låter ju inget bra! :lol:
Hoppas det bara var något tillfälligt eller att du snabbt för en ny Dvi adapter!

Får se om det ryker blått om min projja när jag får den!

/Staffan

Postad 20 October 2006 - 15:17

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Jag skickar tillbaka den så fixar John det. Fick svar i morse. Han hade en ganska klar uppfattning om vad det förmodligen var som gått sönder så det är säkert smidigt fixat.

Postad 26 October 2006 - 20:56

Unregistered8b2ea7b3
  • Unregistered8b2ea7b3
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Finns det några kvar av de käcka lådorna? Skulle de kunna vara lika bra som de där Eisemann-Theater vill sälja?

Kanske skulle försöka komma över en sådan. Vad tror ni?

Postad 26 October 2006 - 21:54

SciFi
  • SciFi
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Fick min dvi modul i tisdags och var idag på kjell & company oh köpte nytt graffakort samt en 10 meters dvi-d kabel. Var skitglad och väntade med spänning på att koppla in grejerna. Men till min stora besvikelse är bilden skitdålig! :D , Den röda färgen verkar ha fått spelet, fullt med konstiga störningar. Har provat några olika upplösningar men det tycks inte hjälpa :P

Ska kolla om vi har någon kortare dvi kabel på jobbet att testa med

/Staffan

Postad 27 October 2006 - 06:30

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Jag köpte min nyligen, tror han hade 40 st kvar. Måste ju ha en nu när HDDVD kommer =)

SciFi, jag var också på kjellc o co, men hade turen att stöta på en säljare som själv pillade med hemmabio, och han avrådde bestämt från deras kablar då dessa inte ens är skärmade (han fick fullt med störningar hemma). Han körde själv med supra och rekommenderade mig detsamma.

Postad 27 October 2006 - 07:16

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0

Fick min dvi modul i tisdags och var idag på kjell & company oh köpte nytt graffakort samt en 10 meters dvi-d kabel. Var skitglad och väntade med spänning på att koppla in grejerna. Men till min stora besvikelse är bilden skitdålig!  :D , Den röda färgen verkar ha fått spelet, fullt med konstiga störningar. Har provat några olika upplösningar men det tycks inte hjälpa  :P

Ska kolla om vi har någon kortare dvi kabel på jobbet att testa med

/Staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du inte ta ett kort och lägga upp?
Det kanske är samma fel jag fick när hela min bild var grön. Det berodde tydligen på att den "gröna delen" i någon krets låst sig på sitt maxvärde så jag antar att John byter ut den delen.

Jag köpte min nyligen, tror han hade 40 st kvar. Måste ju ha en nu när HDDVD kommer =)

SciFi, jag var också på kjellc o co, men hade turen att stöta på en säljare som själv pillade med hemmabio, och han avrådde bestämt från deras kablar då dessa inte ens är skärmade (han fick fullt med störningar hemma). Han körde själv med supra och rekommenderade mig detsamma.

<{POST_SNAPBACK}>

Det där är ju helt beroende på vad du har för grejer... prova med billigaste kabeln först och se om det funkar. Onödigt att köpa dyr om du inte behöver. Kabeln är ju digital, funkar det perfekt med en billig så blir ju inte bilden bättre om du köper en svindyr.

Postad 27 October 2006 - 07:54

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Jo, men nu har han ju provat det billiga och då kan det ju vara intressant att veta att säljaren avrådde baserat på egna erfarenheter (jag ska också ha 10m). Sen är ju skillnaden inte så hisnande, så jag köper hellre en bra kabel så slipper jag undra om det är den som stör bilden eller om det är filmutgåvan som inte är 100%. 700 är ju inte så mycket i sammanhanget...

..och kablar byter man ju nästan aldrig när man väl fått dem genom väggar och lister =)

Postad 27 October 2006 - 12:48

SciFi
  • SciFi
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Hej

Tog med mig kabeln jag hade köpt igår till jobbet. Kopplade inte den mot en dator samt en Fujitsu siemens 28" lcd skärm. Och då uppstod precis samma fenomen. Massor av rött i bilden och digitalt brus! Var inte så hungrig på lunchen så jag pressade bilen tillbax till Norrköping för utbyte. Nu har jag bytt kabeln till en lite dyrare variat.

Köpte denna: http://www.kjell.com...1360000,1380000

Provade kabeln mot fujitsu lcd:n nyss, och bilden var okej :P . Tyvärr är denna kabel en fullfjädrad dv-i så 4 extra stift finns med. Dessa måste jag klippa bort för att få den att passa i rgb-dvi modulen. Återkommer ikväll om jag har kastat ut 560 spänn + resa i sjön!

Gusax: Tyvärr har jag inga bilder men det kan nog vara mycket möjligt att du hade samma problem. T ex satte jag på en film så var filmen helt röd med digitalt brus (kunde typ bara se konturerna av ansikten mm).

Mars: Jag läste på som tusan om olika kablar igår och det verkar som att folk har problem med supra kabeln också, så det är inte alls säkert att man får bra bild även att kabeln kostar mycket

/Staffan

Postad 27 October 2006 - 13:49

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Nä, jag vet att hdmi är lite "underspecad". Är det inte ett kors du måste göra något åt också? verkar lite knepigt plus att man inte kan lämna tillbaka =)

Postad 28 October 2006 - 11:54

SciFi
  • SciFi
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Success :) Blev klockrent med Clicktronics kabeln. Fick ta bort de 4 stiften samt klibba bort lite av det
större horizontella stiftet. Blev ett stort lyft jämnfört med min gamla analoga kabel, nu ser man detaljer i bilden som aldrig setts förrut + gråskalan blev mycket bättre :rolleyes:

Har bara ett problem nu, kan inte få 1280x720 i 50hz att funka, bara i 48 och 60 hz. hmm får nog labba lite mer

/Staffan

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.