Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Deno 1906, ingen bas!

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 July 2006 - 20:38

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Hej.

Har haft en Denon 1906 och varit nöjd med den.
Men nu när jag köpte nya fronthögtalare, Dali Concept 2, och stoppade in dem så saknas det en hel del bas. Även om jag ställer bas på "+12" låter det inte bra.
Så jag testade dem hemma hos min vän som har en H/K reciever. Där var det total skillnad och högtalarna lät super och bra mellanregister/bas (för att vara så små).

Vi testade hans B&W 600 högtalare hos mig och de lät också väldigt kraftlöst (ingen bas alls). Hemma hos honom var det super.

Det är ju inga stora högtalare så denonen borde ju kunna driva båda 2 hur lätt som helst.
Jag har pillat på varenda inställning tycker jag..

Kan det verkligen vara sådan skillnad mellan recievers? :)

Postad 29 July 2006 - 21:55

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
jupp om du har pre-out på din denon kan du ju hänga på ett slutsteg för mer kraft så din utrustnnig klarar av att driva dina högtalare väl.

Postad 29 July 2006 - 22:16

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Tack för svaret.
Men det är små högtalare! Jag menar, det finns inte många högtalare som är mindre än dessa. Just att recievern inte skulle ha kraft nog är något som jag har svårt att tro (därmed inte sagt att det faktiskt är så). Dessutom är det 8ohms högtalare och inte 4..

Får ta en tur till HIFIklubben på måndag och fråga.

Postad 29 July 2006 - 22:20

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0
Ställt in frontarna på LARGE i receiverns setup?

Postad 29 July 2006 - 22:22

Combo
  • Combo
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Det skulle faktiskt kunna bero på rummet också, även om 1906:an kanske är lite bas-svag jämfört med H/K. DU kanske kan ta med din 1906 till din vän?

Postad 30 July 2006 - 00:41

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
jepp, de är inställda på large.

Combo, du har en påäng där. Jag gick faktiskt runt i rummet innan och letade "bas-fickor" där basen kanske samlas. Hittade ingen. Så det enda nu isåfall är att ta med sig hela recievern till min kompis. Suck, alla j*kla kablar måste ut..

tack för svarena.

Postad 30 July 2006 - 06:33

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0
Concept högtalarna är lättdrivna så det ska inte vara några problem för Denon receivern att driva dem, men eftersom Denon receivern är rätt ljus så kan det bli "problem" i basområdet.

Så Sintei, du har att välja mellan att koppla in ett extra slutsteg till frontarna eller byta receiver till t.ex H/K som du redan provat och gillar ljudet ifrån. NAD 753 spelar ochså med bättre pondus i basområdet.

Svaret på din första fråga är att det är verkligen skillnad mellan receivers.

Redigerat av Limpans, 30 July 2006 - 06:33.

Postad 30 July 2006 - 09:09

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
har inget att göra på fysiska storleken på högtalarna om de äv lätt/svårdrivna.

Postad 30 July 2006 - 09:11

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Denons surroundrecivrar i stereoläge låter även i mina öron tunt och lite kraftlöst...även kallat "neutralt" av vissa... :)

Inte alls konstigt att du får mer bas med en H/K eftersom den låter MKT fetare, främst med mer bas, säger dock INTE att H/K därför låter bättre överlag.

Först och främst äre lite viktigt att veta vilka högtalare du hade tidigare, även vilken H/K-reciver du testat emot?

Rummet kan oxå spela roll, tänkte på att ni testat i två olika rum, hos dig och hos din kompis.

Till sist spelar inte högtalarens storlek någon större roll på hur trögdriven högtalaren är...ofta kan en liten stativare kräva MER effekt för att låta bra/spela ut än en större golvare.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 30 July 2006 - 09:35.

Postad 30 July 2006 - 09:35

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Hej.

Har haft en Denon 1906 och varit nöjd med den.
Men nu när jag köpte nya fronthögtalare, Dali Concept 2, och stoppade in dem så saknas det en hel del bas. Även om jag ställer bas på "+12" låter det inte bra.

Man skall nog inte förvänta sig att det låter "bra" om man vrider reglaget till +12 iofs. :) Mer bas blir det däremot.

Såg i senaste Hifi&Musik att golvarna i Conceptserien fick kritik för just att de lät tunna och saknade bas. Har stativarna samma karaktär så kan det kanske vara så att Denon bättre presenterar hur högtalarna egentligen låter (dvs är mer neutral) och att H/Kn istället lägger till i det nedre området (flera H/k-modeller anses ha en tyngre klang). Din kompis H/K är nog helt enkelt en bättre matchning till de högtalarna (för dig iaf).

Rummet kan naturligtvis spela in också.

Edit: Stavningen var ingen höjdare...

Redigerat av Unregistered1013, 30 July 2006 - 18:28.

Postad 30 July 2006 - 13:51

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Börja med att prova i samma rum med dom olika stärkarna, för att utesluta akustikproblem.

Postad 31 July 2006 - 06:31

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Tog med min Denon till min vän och konstaterade att det inte var fel på akustiken i mitt rum.
Jag fick knappt någon bas i hans B&W 604 högtalare heller.
Att det blir "sämre" ljud i en billig reciever kan jag förstå. Men att recievern plockar bort halva mellanregistret samt all bas känns rent fel.
Får ta en runda till HIFIklubben och be dem koppla samma system så jag kan höra om det är fel på recievern eller inte. Är det inget fel ska den säljas och en H/K köpas in. Tråkigt för den är helt ny (4 månader).

Tack för hjälpen alla!

Postad 31 July 2006 - 11:02

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Låter som det är något fel på den.

Som du beskriver ljudet ur den har jag svårt att förstå att det kan kallas "neutralt" eller "transparant", vilket ibland tillskrivs Denons AV-receivrar här på forumet.

Återkom gärna med hur det gick på HiFi-klubben. Är lite nyfiken.

Postad 31 July 2006 - 13:19

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Men att recievern plockar bort halva mellanregistret samt all bas känns rent fel.

<{POST_SNAPBACK}>

Då skillnaden är så stor så kan jag inte låta bli att undra om det endera är något som är trasigt i Denon receivern eller att ni har stält in den helt fel, dvs högtalarna står på small, alternativt så kan jag förstå om det är en viss skillnad om man jämfört fullt baspådrag på Denon jämfört med fullt baspådrag på H/K! Tonkontrollernas inverkan är olika på olika fabrikat. Men är tonkontrollerna i noll-läge på både H/K och Denon så är det som sagt konstigt om ni upplever stora förändringar, något måste vara fel i såna fall!

VH micke

PS. En kompis till mig köpte en H/K för 10.000:- för något år sedan, han tyckte att den lät helt värdelöst jämfört med hans 15 år gamla JVC förstärkare, den lät så tunt så att han lämnade tillbaka den och köpte H/K:s monster AVR-8500 en vecka senare, men även den lät tunt tills att han märkte att den var inställd på small på frontarna... Efter att han ställde in den på Large så blev det andra bullar, han är nöjd nu! ;)

Postad 31 July 2006 - 14:28

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Ett höftskott: Du kan kanske behöva sätta sub på "off"?

Postad 31 July 2006 - 15:41

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Men att recievern plockar bort halva mellanregistret samt all bas känns rent fel.

<{POST_SNAPBACK}>

Då skillnaden är så stor så kan jag inte låta bli att undra om det endera är något som är trasigt i Denon receivern eller att ni har stält in den helt fel, dvs högtalarna står på small, alternativt så kan jag förstå om det är en viss skillnad om man jämfört fullt baspådrag på Denon jämfört med fullt baspådrag på H/K! Tonkontrollernas inverkan är olika på olika fabrikat. Men är tonkontrollerna i noll-läge på både H/K och Denon så är det som sagt konstigt om ni upplever stora förändringar, något måste vara fel i såna fall!

VH micke

PS. En kompis till mig köpte en H/K för 10.000:- för något år sedan, han tyckte att den lät helt värdelöst jämfört med hans 15 år gamla JVC förstärkare, den lät så tunt så att han lämnade tillbaka den och köpte H/K:s monster AVR-8500 en vecka senare, men även den lät tunt tills att han märkte att den var inställd på small på frontarna... Efter att han ställde in den på Large så blev det andra bullar, han är nöjd nu! ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det ÄR stor skillnad i just basen och mellanregister mellan Denons och H/Ks recivrar...där H/Ks spelar mycket bredare/fetare i bas och mellanregistret alá loudness och Denons surroundrecivrar i denna prisklass hör till de som spelar åt det mer tunna och och basfattiga hållet. Acceptera detta. micke5721...och att alla behöver inte älska det LTS rekommenderar...sen är det inte allt för konstigt att den gamla dedikerade JVC-stereostärkaren lät bättre/fetare i stereo än H/K-surroundrecivern...det har vi ju diskuterat tidigare... ;)

eller att ni har stält in den helt fel, dvs högtalarna står på small

Och om du läser inlägg #6 får du se att Sintei redan berättat att högtalarna ÄR inställda på Large...

Men återigen vill jag påpeka med ovan att jag INTE menar att H/Kn i sig låter bättre bara för detta, dvs om man nu är ute efter en så naturtroget ljud som möjligt=transparent....men till rätt så basfattiga stativare som Dali Concept 2 och B&W 600 skulle nog även jag föredra H/K....dock inte till EJ basrika golvare.

Min analys (även Pefres) är att Sintei är van med mer bas i sin tidigare anläggning...och att kombinationen Denon 1906 med såväl Dali- och B&W-stativarna låter klart tunnare är tidigare och klart tunnare än de båda stativhögtalare med en H/K-surroundreciver. Inge konstigt med det sistnämnda...eller? Har vi inte på detta forum redan konstaterat att H/Ks grejer låter lite mer bastungt, alá loundness...eller ska vi ta den diskussionen ännu en gång?

Sintei - Vill fortfarande gärna få reda på vilka högtalare du hade tidigare till din Denon då du var nöjd, och vicken H/K-modell ni nu jämfört med?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 31 July 2006 - 18:04.

Postad 31 July 2006 - 17:54

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Tackar för all hjälp!

Först lite hur det gick idag:
Jag var inne i butiken idag och tog med mig min Denon. De tyckte den lät bra (de kopplade in Concept 8). När jag påpekade att den alls inte lät bra och att concept 8 högtalarna borde ju spela så mycket mer i mellan/bas-register än så (iom de var större) tyckte de att det visst lät bra med mellanregister/bas. Så de kopplade in en stor NAD modell för strax under 7000kr o körde igång. Och jag tyckte det lät precis som innan. Det var minsann deras värstingmodell och storsäljare så det var absolut inget fel där sa säljaren. Sen kopplade han in Cervin wega högtalare. Och ja, självklart var det mellanregister/bas. MED 12 " ELEMENT! suck.. jag insisterade fortfarande på att de borde ju höra att det saknas något. De spelade Craig Davids skiva, och den har ju en massa sköna trummor/bas slingor. Halva låten var ju borta tyckte jag. Så vi testade en NAD i mindre klass med mina concept 2 högtalare. Och där var det ju bra ljud med okej mellanregister/bas. När jag påpekade hur det kunde vara fick jag svaret att det var rumsakustiken. (Obs: det var alltid en annan säljare som kom förbi och påpekade varför det var skillnader). Till sist fick jag dem till att koppla in min denon till concept 2 högtalarna. Enligt säljarna var det superljud. Jag påpekade att den billigare NADen spelade bättre mellanregister/bas än både min denon och den dyrare NADen. De kunde inte höra skillnad. Dessutom var det ju samma NAD fast mindre effekt. Och återigen rumsakustik. (de var på 2 olika ställen i butiken).

Jag insåg att detta inte leder nånvart och köpte 4 banankontakter och frågade om säljaren ville ta skiten för jag ska köpa en H/K. ;)

Nu till Q/A:
Som folk har påpekat är att jag kanske är van vid mer bas. Men det är inte själva basen som jag vill åt ju. Jag har min subwoofer som sköter det. Men när jag måste ha subwoofern på 250hz crossover för att det inte skall bli skillnader i ljudbilden (och det ändå blir det) då tycker jag något är fel. Det är som att höra en trumma och bara höra själva nedslaget. Inget bakom.

Jag hade JWS C81 XL gold. Billighetshögtalare med dubbla 10or. Högtalarinställningen var inställd på small högtalare för att få en naturlig ljudbild då subwoofern tar över. Och de lät bra (!).
Hans H/K är en LE modell , 507 eller nått tror jag.
Vi testade min denon med hans B&W 603 samt 600 modeller. Båda lät väldigt dåligt.

onödig info: Concept 2 högtalarna lät ljusare och mer detaljerat i bilden än B&W 600. ;)

Angående servicen på HIFIklubben:
Det var hela tiden en annan säljare som kom och påpekade saker och var allmänt irriterad (och irriterande) Den säljaren som var med mig startade skakigt, men gick iallafall hela vägen för att försöka testa olika saker och lyssnade faktiskt på mig. DET ÄR SERVICE! Dessutom, när säljaren inte var stressad av den andre säljaren så blev jag erbjuden att lyssna på NAD 743 modellen. Och om jag var nöjd skulle vi kunna ordna nått en annan dag (de stängde).

Postad 31 July 2006 - 18:16

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Sintei - Din nya erfarenhet visar på exakt min och Pefres analyser. (Om du tillåter mig referera dig Pefre... :D ) Du föredrar H/Ks lite fetare ljudbild före Denons tunnare (i komb. med just stativare som Concept 2 & B&W 600) och mindre kraftfulla ljudbild för det ÄR skillnad mellan olika förstärkarmärken.
Jag har alltid tyckt att Denons recivrar i dessa prisklasser har "vissa" brister med ett lite klent basmangement (blir som ingen dynamik/punch) samt ett tunt mellanregister, men med en utomordentlig diskant och detaljrikedom.

NAD låter mer åt H/K-hållet och jag förstår att du även föredrog den före din Denon. Och säljarens försvar om att det berodde på rumsakustiken...hmm...jovisst... ;) ...men LIIIITE påverkar det faktiskt. I ett mindre rum hemma utan en massa andra dämpande högtalare, som så att säga "käkar" upp en del av ljudet/frekvenserna så kommer Denonen att låta lite mer/bredare än i butiken. (dock redan konstaterat att inte det räcker) Men även NADen kommer att "växa" i hemmet.

Bra i alla fall att du blir nöjd Sintei...det är ju huvudsaken... ;)

ps...gör inte detta till en ny diskussiontråd om vad som är BRA ljud...vilket är personligt.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 31 July 2006 - 19:47.

Postad 31 July 2006 - 18:35

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
yes, ljudet är personligt. Men min uppfattning kvarstår ändå att ljud försvinner med Denon 1906 (och även med den mycket dyrare NAD modellen c372).
Det är precis som man inte skulle höra HI-HATen i en låt, påstå att förstärkaren spelar "mörkt" och det är anledningen till man inte hör HI-HATen. Man borde ju fortfarande höra HI-HATen, om än mörkare/ljusare/högre/mindre.

Fast å andra sidan, om man krankar upp volymen till smärtgränsen som man gjorde i butiken så hörde man ju det som saknades (och fick ont i öronen). Och då fallererar mitt ovanstående argument och hela resonemanget blir "vad är bra ljud".
Nåja, jag hoppas jag får den såld så kan jag köpa mig vad "jag" förväntar mig ;)

Postad 31 July 2006 - 19:57

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Jag hade JWS C81 XL gold. Billighetshögtalare med dubbla 10or. Högtalarinställningen var inställd på small högtalare för att få en naturlig ljudbild då subwoofern tar över. Och de lät bra (!).

Där har vi nog förklaringen. Även om du inte körde ut djupbasen till dessa så lät de säkert klart fylligare än de mer "hifiinriktade" Dalistativarna.

Reagerade själv på detta med fyllighet när jag uppgraderade mina högtalare. Var faktiskt framme och kollade kopplingar / element och funderade på att lämna tillbaka de nya. Beslutade mig dock för att behålla dem och det ångrar jag inte idag. Jag har nog helt enkelt vant mig vid det nya soundet. De funkar också som så att de får en både bättre (enl mig ;) ) och fylligare ljudbild vid hög volym.

Vill till sist återkomma till ett citat jag använt tidigare och som jag tycker är intressant i ett sådant här fall (kommer liknande basfrågor titt som tätt).

Citat från Hififorum / markih (LTS Göteborg):

"En potentiell fallgrop vid alla uppgraderingar och speciellt vid användningen av en referenslös metodik för utprovning av apparater, är att det mänskliga psyket och dess inre referens är adaptiv, det vill säga de påverkas och formas kontinuerligt av intryck och erfarenheter. Den inre referensen är därmed inte den fasta punkten som en referens egentligen ska vara.
Hur lätt den inre referensen rubbas, illustreras enkelt med att lyssna på musik med baskontrollen vriden till maximum under en period, för att därefter vrida till neutralt läge varvid man ofta omedelbart uppfattar musiken som tunn och basfattig. Ytterligare en stund senare har man vant sig och uppfattar inte musiken som tunn längre. Ibland kan det räcka med så kort tid som 15 minuter, eller till och med 15 sekunder för att en förskjutning skall ske, men ibland blir det ingen förskjutning oavsett tidsförlopp. Detta varierar beroende på person, situation och vilken typ av förändring det är frågan om".

Postad 31 July 2006 - 22:37

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Förstår inte vad det är som är så intressant med det citatet...

Det är väl ganska givet att det är så, din egen reaktion med de nya högtalarna är ju ett bra exempel på att mycket handlar om tillvänjning/anpassning. Och man hade lika gärna kunnat vrida basen till ett minimum istället för ett maximum i exemplet med samma reaktion.

Det som betyder något är vad man tycker i längden - om man blir lyssningstrött eller inte.

Mat är en bra parallell tycker jag - god mat eller gott ljud kan man aldrig tröttna på. Och alla har vi olika smak...

Redigerat av Lust, 31 July 2006 - 22:40.

Postad 01 August 2006 - 07:20

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Förstår inte vad det är som är så intressant med det citatet...

Det är väl ganska givet att det är så...

Som så mycket annat... Ganska ointressant när man redan funderat på det men kanske av större intresse för de som inte tänkt på det? Poängen är väl att många men inte alla enl. skrivaren kan justera sin personliga preferens (som påverkats av flera olika faktorer). Sedan är det ju upp till var och en om man vill...

Sedan kan man naturligtvis vrida ned basen istället. Det finns nog inte speciellt många exempel på det praktiskt dock. Är man på och pillar på den så blir det nog en dragning åt höger.

Basen är ju helt klart den parameter som uppfattas mest varierat hos folk. Detta gör också att det är så svårt att dra slutsatser för vad som är "fel" när någon säger att det saknas bas. Denna tråd är ett bra exempel på det tycker jag.

Edit: Språkjustering...

Redigerat av Unregistered1013, 01 August 2006 - 09:45.

Postad 01 August 2006 - 12:40

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Det jag menade var att om man gör som i "citatet", men istället lyssnar med basen på min en stund och sedan sätter den på noll igen så tycker man kortsiktigt att basen är mycket bättre än om man lyssnat med kontrollen på noll hela tiden. Men det är först efter längre tids lyssnande som man verkligen kan avgöra om man är nöjd eller inte. Det är först då den "äkta" personliga preferensen gör sig gällande.
Så funkar det åtminstone för mig.

Sedan ser jag det inte som att det dras några egentliga slutsatser här för vad som är "fel" när det saknas bas - jag ser det mer som försök till behjälpliga tips och spekulationer om vad som skulle kunna förbättra situationen för den som anser sig ha "felet".

Det är ju ingen här som vet vad som är "rätt" eller "fel" för någon annan.

Redigerat av Lust, 01 August 2006 - 12:42.

Postad 01 August 2006 - 12:59

Unregistered1e7b124d
  • Unregistered1e7b124d
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Mycket intressant tråd.

Upplever exack samma fenomen med min Denon 2106 + AP black diamond.
Min fråga är kan man bota detta med endast ett kraftigare slutsteg eller är det själva förförstärkaren i Denon:en och inte recivernslutsteg som bidrar till en för snäll bas+mellanregister ?

Mvh Philip

Postad 01 August 2006 - 13:28

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Sedan ser jag det inte som att det dras några egentliga slutsatser här för vad som är "fel" när det saknas bas - jag ser det mer som försök till behjälpliga tips och spekulationer om vad som skulle kunna förbättra situationen för den som anser sig ha "felet".

Det är ju ingen här som vet vad som är "rätt" eller "fel" för någon annan.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu vet jag inte riktigt vad vi diskuterar för jag ser inget motsatsförhållande utan jag håller med dig helt. Genom att fundera, spekulera, fråga/diskutera så kommer man ju iaf oftast fram till något. Om man kallar det slutsats, gissning, råd eller något annat betyder väl mindre. En slutsats behöver ju inte alls vara riktig eller till någon hjälp alls.

Jag har heller inget behov av att påpeka (eller i detta fall komma med på ett hörn :) ) vilkas spekulationer / gissningar som råkar vara "rätt" eller "fel", om detta har något med saken att göra.

Det jag menade med tonkontrollen var att folk som använder tonkontrollen till absolut största delen har vridit den till höger. Den praktiska skillnaden för de allra flesta är alltså från det hållet och inte tvärtom. Att det sedan går att utföra som du beskriver är jag med på.

Nu är det kanske lite för mycket surr och OT dock...

Postad 01 August 2006 - 16:39

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Mycket intressant tråd.

Upplever exack samma fenomen med min Denon 2106 + AP black diamond.
Min fråga är kan man bota detta med endast ett kraftigare slutsteg eller är det själva förförstärkaren i Denon:en och inte recivernslutsteg som bidrar till en för snäll bas+mellanregister ?

Mvh Philip

<{POST_SNAPBACK}>

Ett påhängt slutsteg skulle kunna ge en hel del förbättringar eftersom det är främst Denonens strömförsörjning och slutsteg som håller sämre klass.

Denonen har däremot ett mkt fint försteg som spelar rent/neutralt och därmed även tunnare än t ex H/K som har ett rejält färgat ljud med stora loundessliknande pucklar på sin frevkenskurva.

Så du får nog trots allt leva med lite tunnare ljud (dock mindre tunt=bättre än t ex H/K) med Denon trots ett slutsteg, men visst kommer steget att ge dig mkt mer kraft/punch i basen att spela ut högtalarna med samt ett mkt lugna/mindre distat ljust då steresteget inte behöver arbeta i hjäl sig.
Det är där den stora skillnaden kommer att märkas...

ps...till mkt tungdrivna AP Black Diamond (dessutom 4 ohm) skulle jag närmast avråda att använda Denons surroundrecivrars inbyggda slutsteg eftersom dessa har mkt svårt att orka med högtalare på 4 ohm...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 01 August 2006 - 17:43.

Postad 01 August 2006 - 17:04

MartyAB
  • MartyAB
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Tjena! Jag har en Denon 2106 + AP black diamond och jag köpte ett beg Nad 216 thx och kopplade in och jäklar vilken skillnad det blev. Så satsa på nått sånt eller bättre.

Mvh

Martin

Postad 01 August 2006 - 17:24

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Hmm....ett litet tips bara... :)

https://www.minhembi...i/marknad/56607

Mvh JB

Postad 02 August 2006 - 07:50

Unregistered1e7b124d
  • Unregistered1e7b124d
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
SUPER !!!

Då vet jag vad jag ska spara till nu =) (student)
Det var ju inte lätt när jag inhandlade sakerna och inte kunde allt för mkt om hifi mm.
Tyckte ju ändå att jag tog i lite i effektväg när jag köpte 2106:an, men ack ej.

Tack JB & MartyAB
Mvh Philip

Postad 02 August 2006 - 08:18

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

SUPER !!!

Då vet jag vad jag ska spara till nu  =)  (student)
Det var ju inte lätt när jag inhandlade sakerna och inte kunde allt för mkt om hifi mm.
Tyckte ju ändå att jag tog i lite i effektväg när jag köpte 2106:an, men ack ej.

Tack JB & MartyAB
Mvh Philip

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr är effektsiffforna på surroundrecivrar i dessa prisklasser rena lurendrejeriet jämfört med vanliga stereoförstärkare/slutsteg.

Dessutom måste man tänka på att en surroundreciver innehåller så mkt mer finesser och dyl. som t ex 7 slutsteg än en stereostärkare med t ex bara 2 slutsteg vilket innebär att du betalar minst lika mkt för detta som för effekten och välljud.

Mvh JB

Postad 03 August 2006 - 19:38

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Intressanta testsammanfattningar om Denon AVR-1906....hmm...hur kan testare tycka så olika...eller rättare sagt prioritera så olika... :unsure:

En test:

Tyvärr håller inte ljudkvaliten den klass man kan förvänta sig...

En annan test:

"En mycket bra och imponernade maskin."...sedan "saknar tyvärr lite kraft i ljudet"...hmmm...verkar i alla fall inte vara ljudet som imponerar...?

http://www.testvinna.....enon AVR-1906

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 August 2006 - 19:43.

Postad 03 August 2006 - 23:37

Combo
  • Combo
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Eftersom jag äger en sådan här maskin själv tänkte jag dela med mig lite av mina intryck. Med mina Yamaha NS-555 (88 dB/Watt, 6Ohm) behöver man inte höja speciellt mycket för att basen ska tappa i styrka. Då bi-ampar jag dom också, för att kräma ur den sista musten ur förstärkaren. Denons billigare recivers är dessutom kända för att ha problem med impedanser som understiger 4 Ohm.

Med snälla 6-8 Ohms högtalare med en känslighet på 92-95 dB/watt borde man kunna spela så högt man vill utan problem, och vid rimliga nivåer gav den mig ett mycket fint ljud.

Jag kompletterar mitt system med en subwoofer och har ställt högtalarna som small med en delning på 80 Hz för att avlasta förstärkaren så mycket som möjligt, och än har jag inte vågat spela så högt att förstärkaren ger med sig (visserligen har jag bara spelat riktigt högt i två-kanal, det kanske döljer en underdimensionerad elförsörjning).

Rekomenderar jag den? Ja, definitivt BRA ljud för pengarna, kanske inte MYCKET ljud för pengarna. Så länge man är medveten om effektbegränsningarna och förstår hur man ska använda den för att komma runt dem är den helt okej enligt mig, man kan inte få bra försteg, massor med finesser OCH floder av effekt för det priset, då finns det andra recivers i prisklassen som prioriterat annorlunda.

JB: man kan väl vara imponerad av ljudet utan kraft? Eller måste man upp i en viss dB-nivå för att njuta?

Postad 04 August 2006 - 05:15

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Ett viktigt påpekande Combo. Ibland får man för sig, när man läser många inlägg i tex detta forum, att kraft automatiskt innebär bra ljud. "Köp H/K den har mera kraft och är bättre än / spöar skiten ur..." - är argument jag sett för många gånger.

Har läst många tester i ffa Hifi&Musik av tvåkanalare där det påpekats att de har en "dålig kub" men ändå låter riktigt bra/bäst ("inte avgörande för hur det låter"). Kolla även hur många som är impade av den lilla minst sagt begränsade T-amp.

Gäller att tänka på högtalarmatchningen bara och/eller, när det gäller surreceivers, köpa en med pre-out. Då har man valmöjligheter.

Postad 04 August 2006 - 09:50

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Rekomenderar jag den? Ja, definitivt BRA ljud för pengarna, kanske inte MYCKET ljud för pengarna. Så länge man är medveten om effektbegränsningarna och förstår hur man ska använda den för att komma runt dem är den helt okej enligt mig, man kan inte få bra försteg, massor med finesser OCH floder av effekt för det priset, då finns det andra recivers i prisklassen som prioriterat annorlunda.

Håller med dig till 100% i vad du säger. Denon 1906 är en budget hemmabioförstärkare som håller fin klass på ljud, som du beskriver.....men de är precis som du säger...för de lilla priset kan man inte förvänta sig att den har allt, vilken annan tillverkare har det? i den prisklassen?

Vissa tillverkare prioriterar mycket effekt för lite pengar, men när de har satsat på mycket effekt, så har de ju inte satsat på de övriga grejorna i hemmabioförstärkaren (iaf inte lika mycket) eller hur. De är ju en smaksak vad man vill ha EFFEKT eller ett DEFINITIVT BRA LJUD för PENGARNA.

Jag hade valt förstärkaren med bra ljud för pengarna iaf, en förstärkare som har massor med effekt som låter apa, tycker inte jag är lönt ändå

MVH
:unsure:

Postad 04 August 2006 - 10:14

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Eftersom jag äger en sådan här maskin själv tänkte jag dela med mig lite av mina intryck. Med mina Yamaha NS-555 (88 dB/Watt, 6Ohm) behöver man inte höja speciellt mycket för att basen ska tappa i styrka. Då bi-ampar jag dom också, för att kräma ur den sista musten ur förstärkaren. Denons billigare recivers är dessutom kända för att ha problem med impedanser som understiger 4 Ohm.

Med snälla 6-8 Ohms högtalare med en känslighet på 92-95 dB/watt borde man kunna spela så högt man vill utan problem, och vid rimliga nivåer gav den mig ett mycket fint ljud.

Jag kompletterar mitt system med en subwoofer och har ställt högtalarna som small med en delning på 80 Hz för att avlasta förstärkaren så mycket som möjligt, och än har jag inte vågat spela så högt att förstärkaren ger med sig (visserligen har jag bara spelat riktigt högt i två-kanal, det kanske döljer en underdimensionerad elförsörjning).

JB: man kan väl vara imponerad av ljudet utan kraft? Eller måste man upp i en viss dB-nivå för att njuta?

<{POST_SNAPBACK}>

Suck...läs vad tråden handlar om...INNAN du gissar/ironiserar om att jag skulle sätta ett likhetstecken mellan dB-nivå och välljud?

Alla dessa diskussioner leder till nåt helt annat jämt=försvara sina egna produkter...blir så less...

Håller med dig till 100% i vad du säger. Denon 1906 är en budget hemmabioförstärkare som håller fin klass på ljud, som du beskriver

Cerwin vega Al-1000 - Men den håller inte FIN klass/har rätt ljudkaratär för trådskaparen som är det viktiga i detta sammanhang...spelar väl ingen roll vad du tycker i teorin... :unsure:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 04 August 2006 - 10:17.

Postad 04 August 2006 - 16:28

Combo
  • Combo
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
JB: Min sista fråga är faktiskt menad helt utan ironi, förstegsdelen ÄR bra och som jag skriver låter förstärkaren mycket bra när lasten är låg. Anledningen till att jag frågar är att de citat du använder antyder just bra ljud utan hög effekt, något som du i samma inlägg tydligt ifrågasätter.

Angående huruvida jag är OT, jag försökte bara förklara en anledning till att Denon 1906 i vissa fall låter basfattigt (t ex om man byter högtalare), något trådskaparen efterfrågar.

Jag försvarar inte "min" produkt på något sätt, att trådskaparen antagligen föredrar H/K:s varmare ljud motsätter jag mig inte, jag säger faktiskt att 1906 är såpass effektsvag att den kan spela ännu ljusare än Denon menat när effekten sinar.

Jag har faktiskt försökt hjälpa trådskaparen tidigare i tråden med möjliga anledningar, att bli påhoppad som Denonfanatiker som du blir "så less på" känns aningen överdrivet...

Postad 04 August 2006 - 17:12

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Jag försvarar inte "min" produkt på något sätt, att trådskaparen antagligen föredrar H/K:s varmare ljud motsätter jag mig inte, jag säger faktiskt att 1906 är såpass effektsvag att den kan spela ännu ljusare än Denon menat när effekten sinar.

Jag har faktiskt försökt hjälpa trådskaparen tidigare i tråden med möjliga anledningar, att bli påhoppad som Denonfanatiker som du blir "så less på" känns aningen överdrivet...

<{POST_SNAPBACK}>

Om man kollar efter i forumet lite noggrannare så märker man att många (av olika anledningar) är överdrivet positiva till sina egna grejor (ibland bara tills de sålt dem :lol: ) eller ingår i någon typ av fanclub. Tycker det är bra att man uppmärksammar detta så att intrycken går att värdera bättre.

Däremot så tycker jag INTE att ditt inlägg hör hemma i den kategorin utan att det var klart nyanserat och ödmjukt. Snarare så att många skulle behöva lära sig av dig. :blink:

Redigerat av Unregistered1013, 04 August 2006 - 17:21.

Postad 04 August 2006 - 22:17

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

JB: Min sista fråga är faktiskt menad helt utan ironi, förstegsdelen ÄR bra och som jag skriver låter förstärkaren mycket bra när lasten är låg. Anledningen till att jag frågar är att de citat du använder antyder just bra ljud utan hög effekt, något som du i samma inlägg tydligt ifrågasätter.

Angående huruvida jag är OT, jag försökte bara förklara en anledning till att Denon 1906 i vissa fall låter basfattigt (t ex om man byter högtalare), något trådskaparen efterfrågar.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var främst din sista mening jag hakade upp mig på...som jag INTE kan ta på allvar.

Dessutom har även jag har skrivit att förstegsdelen är bra på Denon, men att restan suger rätt rejält vilket är orsaken till i många öron Denons klena och odynamiska ljud...!

Tog kanske i lite väl mkt då ditt inlägg i alla fall liknar i vissa delar liknar många andras inlägg i dessa diskussioner...sorry i så fall. :blink:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 04 August 2006 - 22:18.

Postad 08 August 2006 - 09:11

Unregistered1e7b124d
  • Unregistered1e7b124d
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
>Sintei

Tänkte bara berätta att jag själv igår när jag skulle finjustera min Denon 2106 lyckades hitta en inställning som justerar om dina fronter skall få bas ljud eller inte. LFE eller LFE + Main.
Jag hade min på LFE bara och då skickades alla bas signaler till bara suben. Nu när jag kör på LFE + Main (kör ju med suben avstängd vid musik lyssning) så får jag ut alla ljudsignaler till mina fronter, blev stor skillnad på dom lägre frekvenserna.

Tänkte bara att du kanske kunde kolla upp det om det gick att göra samma inställning på din stärkare med.

Mvh Philip

Postad 08 August 2006 - 20:54

Claatu
  • Claatu
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Var det inte någon Denonmodell i närheten av 19..-21.. som ibland får ovanan att spontant självantända? Har för mig att jag läste det på det här forumet?

edit: den här tråden:

https://www.minhembi...2; hifiklubben

Redigerat av Claatu, 08 August 2006 - 21:03.

Postad 08 August 2006 - 21:36

Combo
  • Combo
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
wassen: LFE+Front trodde jag var en sub-inställning, dvs vilka signaler som går till subwoofern (det andra alternativet är ju LFE)? Det borde i såfall inte påverka frontarnas bas överhuvudtaget.

Postad 08 August 2006 - 21:56

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Ser inget vettigt i att även skicka frontsignalerna till suben.

Borde därför fungera så som wassen säger, det finns ju en poäng med en sådan funktion.

Postad 09 August 2006 - 06:55

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
mjao, nu har jag ju inte kvar den, och som många i tråden skrivit så har den ett "klarare" ljud och uppenbarligen var det något som ej passade mitt öra. (Även om jag fortfarande hävdar något va skumt med den :D ).
Dock angående LFE + Main. LFE är (oftast?) ett dedikerat spår med bas info. Dvs musik har oftast det inte och subwoofern sätts inte igång/fronthögtalarna spelar som vanligt.
LFE + MAIN (eller +L/R) gör att recievern skickar LFE signalen (om det finns någon) till subwoofern men ÄVEN basen som går till fronthögtalarna till subwoofern.
Idag använder jag LFE +L/R (main) för att kompensera ljudbilden. Alltså det är väl vettigt att skicka all bas under 60Hz till subben som mina högtalare inte klarar av :) Oftast hörs inget, men i tyngre RnB eller techno/trance höjs (enligt MIN åsikt) ljudbilden enormt då jag hör (ibland känner ;)) basslingor.

Postad 09 August 2006 - 08:48

Unregistered1082
  • Unregistered1082
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

mjao, nu har jag ju inte kvar den

<{POST_SNAPBACK}>

Jaha, du gjorde dig av med den... vad blir det nu för för reciver/stärkare?

Postad 09 August 2006 - 15:11

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Om man ställer in receivern på "LFE + MAIN", så skickas även lågbasinformationen till frontarna.
Ingenting annat :)
Detta gör oftast ingen stor skillnad när man lyssnar på musik i och för sig.

MVH Flingan

Postad 09 August 2006 - 22:40

Combo
  • Combo
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Flingan: Nej, LFE+MAIN ger inte mer bas till frontarna. Trodde först jag hade blivit galen, men det står klart och tydligt i instruktionsboken.

Normalt spelar subben endast LFE-spåret om frontarna är ställda till LARGE. Om frontarna är ställda till SMALL skickas dessutom frekvensområden under delningsfrekvensen till subben. LFE+MAIN betyder att man förutom LFE-spåret skickar frekvensområdet under delningsfrekvensen till subben OCH till frontarna.

Har man frontarna inställda på LARGE spelas alltid hela registret av frontarna, med LFE+MAIN får de stöd av subben oavsett LFE-spår.

Postad 10 August 2006 - 07:36

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Flingan: Nej, LFE+MAIN ger inte mer bas till frontarna. Trodde först jag hade blivit galen, men det står klart och tydligt i instruktionsboken.

Normalt spelar subben endast LFE-spåret om frontarna är ställda till LARGE. Om frontarna är ställda till SMALL skickas dessutom frekvensområden under delningsfrekvensen till subben. LFE+MAIN betyder att man förutom LFE-spåret skickar frekvensområdet under delningsfrekvensen till subben OCH till frontarna.

Har man frontarna inställda på LARGE spelas alltid hela registret av frontarna, med LFE+MAIN får de stöd av subben oavsett LFE-spår.

<{POST_SNAPBACK}>

LFE + Main=SUB + Huvudhögtalarare (Frontar)....så Combo har helt rätt...

Mvh JB

Postad 10 August 2006 - 16:37

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Så här skrev en kille på HiFi-klubben till mig för några månader sen..

LFE+ main så får dina fronthögtalare också
djupbasinformation, men vill du
att ENDAST subwoofern skall få den "djupa" basen så skall receiverns inställningar stå på "normal".

Tyckte jag också beskrev det så...men det kanske är fel då?

MVH Flingan

Postad 13 August 2006 - 19:00

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte en H/K AVR 335. 235an skulle räcka men de hade den inte inne.. En reciever som jag tycker levererar det ljud jag vill ha.

Postad 13 August 2006 - 19:26

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte en H/K AVR 335. 235an skulle räcka men de hade den inte inne.. En reciever som jag tycker levererar det ljud jag vill ha.

<{POST_SNAPBACK}>

Kul att du blev nöjd, men samtidigt är jag inte så värst överraskad... :P

Ibland får man för sig, när man läser många inlägg i tex detta forum, att kraft automatiskt innebär bra ljud. "Köp H/K den har mera kraft och är bättre än / spöar skiten ur..." - är argument jag sett för många gånger.

Pefre - Men i just denna tråd ÄR det bra råd och argument om man ids läsa vad trådskaparen har för problem...och om man ids lyssna på sakerna så man vet man pratar om...

Testresultat säger sällan hela sanningen och de är sannerligen inte lösningen på allas problem... :)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 13 August 2006 - 19:55.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.