Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HDMI 1.3 - därför är din HDTV redan omodern

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 August 2006 - 03:28

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
"HDMI 1.3 - därför är din HDTV redan omodern" är rubriken på en artikel publicerad hos AV Review där, en till synes något bitter, John Archer går igenom vad den senaste 1.3-versionen av HDMI-specifikationen för med sig och konstaterar i takt med detta att din nya teve, märkt HD Ready, redan är omodern. Ja inte bara teven förresten utan även surroundförstärkaren, dvd-spelaren och allt annat där det idag sitter en HDMI-kontakt är uråldrigt och kommer inte att göra någon människa lycklig

Kan det vara så att herr Archer helt enkelt själv har inhandlat en HD Ready teve vilket han nu har ångrat. Detta förtäljer dock inte historien...

Se denna artikel som ytterligare ett inlägg i debatten, varken mer eller mindre och kom ihåg... det som är bra idag blir inte sämre av att utvecklingen går framåt.

Länk till artikeln

För den som vill ha mer information om HDMI 1.3 så kan följande länkar vara av intresse:

HDMI 1.3 - Resource Center

HDMI 1.3 - Vanliga frågor

Postad 14 August 2006 - 10:22

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag väntar på 1.3 jag med, sen blir det ny stärkare och dvd/hd-dvd/blue-ray! Man vill ju kunna överföra alla nya format digitalt ;)

Postad 14 August 2006 - 11:17

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

New mini connector: With small portable devices such as HD camcorders and still cameras demanding seamless connectivity to HDTVs, HDMI 1.3 offers a new, smaller form factor connector option.

Hmm... Tur att det inte har varit några problem med den nuvarande "stora" kontakten då... ;)

Ytterligare en grej är ju att det lär ställas ännu högre krav på kablar mm för att allt ska funka... Vi får väl se hur det blir med den saken... Vad tror ni?

/Victor

Postad 14 August 2006 - 14:00

hawkster77
  • hawkster77
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
hmm... så, ska man nu vänta eller inte..det är frågan

Som de säger kommer förmodligen förstärkare o.d. i början av nästa år men är det nån som har en känsla för när det kommer hyfsade grejer med 1.3 i någorlunda prisklass? Måste jag bränna hela kvartalslönen på en kompatibel stärkare? Och vilka effekter kommer den påföljande näringsbristen ha för mina hifi-intryck ;)

"någorlunda prisklass" är ju subjektivt såklart..tänker mig surroundstärkare runt 10.000, kanske 15, högst.

jaja, ingen vet såklart men nån kanske har en magkänsla?

Postad 14 August 2006 - 15:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag tror inte priserna ökar något speciellt, det har dom ju inte gjort förut direkt. Möjligtvis den allra första modellen som kommer.

Postad 14 August 2006 - 19:03

visuatrox
  • visuatrox
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Blir ju intressankt att se hur lång tid det tar egentligen för dessa HDMI 1.3 produkter att komma ut på svenska marknaden. Köpte en TV nyligen för jag årkade helt enkelt inte vänta längre. Och nu funderar jag på ny Reciever.

Även fast HDMI 1.3 skulle vara klart till jul, så kommer det ta ett antal månader innan nya modeller tillverkas med kontakterna och dem börjar säljas i Sverige. Tittade runt på julens/höstens kommande recievrar från Pioneer, Sony, Yamaha och Onkyo, samtliga har bara HDMI 1.1. Så då lär det dröjja till nästa jul innan recievrar med 1.3 kommer ut, så det är ju tveksamt om det är värt att vänta så länge.

Postad 14 August 2006 - 19:51

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Men lägg ner..

Vi har inte ens fått HD Tv eller HD DVD/Blu-Ray ..

Man kommer vara jättenöjd med sin HD Redy 32" när man kan se HD Tv på den..
HDMI 1,1 eller 1,3 spelar ingen jäkla roll ..

Men visst skulle det vara surt att köpa en Projje med 1920/1080 för 100.000
och veta att man skulle få mycket mer ut av den med en HDMI 1,3 ingång...

Men inte fan köper man en sådan projje i dagsläget .. Nä nu köper man typ ..
Hitachi Tx200 för 10-15.000 spänn och sedan väntar man in läget när allt är
på plats för att se HD på bästa sätt .. enligt den standard som blir satt ..

Det finns en gräns för vad örat kan höra och ögat se .. så den gränsen är
snart nådd .. Men klart .. det kanske kommer en ny standard på glasögon också ...

Stilla er ;)

MaVeRiC ;)

Postad 14 August 2006 - 19:53

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Men lägg ner..

<{POST_SNAPBACK}>

Hd-tv har ju sänts i sverige ett bra tag nu om man kan tänka sig att skaffa parabol ;)
hd-dvd finns att köpa, likaså blue-ray om man är sugen på att vara pionjär!

Men man kan lika gärna vänta som sagt.. det gör jag ;)

Redigerat av Martin.M, 14 August 2006 - 20:14.

Postad 14 August 2006 - 20:18

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
"Q: Is HDMI 1.3 backward compatible with prior releases of the HDMI spec and with DVI?
Yes, HDMI is fully backward compatible with all prior releases of the HDMI spec, as well as DVI compliant devices."

Tycker det är det mest intressanta för en vanlig konsument som jag själv.
Man kan ju gå och vänta på tills det finns 1.3 kompatibla produkter ute på markanden till ett rimligt pris men då är antagligen v.1.4 på gång. Själv handlar jag idag för jag tror knappast att det är dom sista grejerna jag köper. Snarare kommer jag att kontinuerligt få uppgradera eller byta delar i min anläggning och hoppas då på att det finns en någorlunda funktionabel kompabilitet mellan grejorna.

Postad 14 August 2006 - 20:18

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

...
... med kontakterna och de börjar säljas i Sverige.
...

Med kontakterna? Jag tolkade (efter snabbläsning iofs) texten som att de nuvarande kontakterna skulle finnas kvar, men att de skulle utökas med minikontakter för bärbara enheter... Rätt fel?! ;)

/Victor

Postad 14 August 2006 - 20:41

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, man kan ju göra det. Vänta och vänta... och vänta. På nästa standard, nästa grej, nästa steg i evulutionen.

Jobbig tid med alla format/gränssnitt just nu. NÄR ska man hoppa på tåget? Någon gång måste man ju göra det.

Postad 14 August 2006 - 20:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, man kan ju göra det. Vänta och vänta... och vänta. På nästa standard, nästa grej, nästa steg i evulutionen.

Jobbig tid med alla format/gränssnitt just nu. NÄR ska man hoppa på tåget? Någon gång måste man ju göra det.

<{POST_SNAPBACK}>

Det jag väntar på är detta: http://www.hdmi.org/...dmi_1_3_faq.asp

I första hand digital överföring av alla de nya formaten, det som är det viktigaste för min del.

dts-hd och dolby true-hd lär ju hålla en bra stund i och med att det är i stor sett kopior direkt från master-ljudbandet .. så mycket bättre än så blir det inte.

Postad 14 August 2006 - 21:16

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Men lägg ner..

<{POST_SNAPBACK}>

Hd-tv har ju sänts i sverige ett bra tag nu om man kan tänka sig att skaffa parabol :)
hd-dvd finns att köpa, likaså blue-ray om man är sugen på att vara pionjär!

Men man kan lika gärna vänta som sagt.. det gör jag :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jo ... det är ju sant att det finns .. tror inte att någon har missat det .. :)
Men jag skulle inte skaffa parabol och HD box från Canal Anal för att se
2-3 kanaler som sänder ingenting .. eller en BluRay spelare som inte kan något
eller en HD DVD av första generationen för 6000 spänn ...

Jag har inte väntat ... jag har köpt produkter som håller för att scala upp DVD
och har mycket bra DVD och Digital-Tv bild på min projje ... mycket bra :wub:
och även på min 32" LCD som duger att titta på vanlig tv .. och som sedan kommer
att göra sig bra i sovrummet om 2-3 år när allt är klart ..

Som någon sade .. ljudformaten som kommer är bra nog och kommer att hålla imånga
år framåt och som jag sade själv.. det finns gränser för vad örat kan höra .. och vill höra..

Men som sagt .. vad det gäller resten .. så bör man nog vänta i minst ett år
innan man gör första köpet .. om man inte har ett pengaträd på tomten ..

MaVeRiC B)

Redigerat av Unregistered1103, 14 August 2006 - 21:19.

Postad 14 August 2006 - 23:01

cwp
  • cwp
  • Forumräv

• 716 inlägg
  • 0
Man behöver nog inte hänga upp sig alltför mycket på om själva teven har HDMI 1.3. Vilken teve kan egentligen spela upp HD-ljudformaten i deras helhet, och vilken teve kan verkligen visa alla de där färgtonerna, etc. som det talas om? Dagens tevetekniker behöver nog utvecklas en del för att man faktiskt ska kunna dra nytta av de funktionerna.

Postad 15 August 2006 - 02:09

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Ristat på gravstenen.. "Han väntar på nästa standard"

Postad 16 August 2006 - 00:21

mr.dekker
  • mr.dekker
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
va bra att 1.3 kommer kanske blir det billgare att föpa 1.1 då.... eller kansde inte.. :)

Postad 26 October 2006 - 20:20

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1061 inlägg
  • 0
1.1 stödjer inte 1080p fullt ut vad jag förstått, därför blir det att vänta på 1.3 och PS3 :P

hörde nått om att Viasat och ett polskt bolag lutar åt den upplösningen..

Redigerat av Scrapanatchi, 26 October 2006 - 20:21.

Postad 26 October 2006 - 20:46

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Borde kanske ha hetat HDMI 2.0 med tanke på den revolution som omtalas, säger komponentnisse, som också brukar nämna att det inte finns några framtidssäkra elektronikprodukter.

HD Ready-loggan har åtminstone fått hela svenska folket att kasta ut sina katodrör och gjort det lättare att komma åt att damma TV-bänken, så helt bortkastat har det inte varit.

Redigerat av Unregistered1197, 26 October 2006 - 20:48.

Postad 01 November 2006 - 02:32

EddieC
  • EddieC
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jaha, så nu när man bestämt sig att köpa en "full HD" med 1080p upplösning, så kommer den inte ha stöd fult ut för PS3 då dagens LCD/Plasma TV med "Full HD" inte har HDMI 1.3?
Jag exploderar snart av ilska i detta ämne... :lol:
Har redan väntat 1 år nu på att "Full HD" LCD Tv:s ska blir fler på marknaden och få rimliga priser runt iaf en 25.000:- så man kan få max ur PS3 (som irriterande nog ju också är försenad.....)
så kan man nu inte det då det inte finns (?!?!?) någon Full HD LCD Tv idag med HDMI 1.3?
Eller är jag helt bakom flötet? :lol:

Såg nu att det snackas om att Samsung LE-40F71 och LE-46F71 ska ha inbyggt HDMI 1.3, någon som kan bekräfta detta?

Såg det i en annan tråd, där man länkade till följande:

Samsung

Samsung

Redigerat av EddieC, 01 November 2006 - 02:44.

Postad 06 November 2006 - 14:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
EddieC>> Sluta sitta och sukta efter 1.3 - du har ändå liten, eller troligare, noll nytta av det ändå.
tidigare tråd om 1.3

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.