Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byta antennuttag själv

14 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 05 September 2006 - 13:39

Grizzok
  • Grizzok
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0
Tjena,

Har nyligen flyttad och nya lägenheten har nog det sämsta antennuttaget jag någonsin sett. Tänkte därför ge mig på att byta ut det själv, något som jag trodde jag hade koll på hur man gör då jag fifflat lite med koaxialkablar förr, men jag får det inte att fungera av någon anledning.

Känns som en riktigt "idiot" fråga, men jag har sökt o sökt och inte hittat en enda guide, bild eller beskrivning hur man faktiskt gör. Är betydligt enklare att hitta detaljplaner till kärnvapen på internet, än hur man byter ut ett antennuttag! :)

Först o främst så tänker ni säkert "lägenhet? Men be värden då!" och tro mig, det är inte så enkelt som det låter... visar sig att billig hyra = stortsett ickeexisterande värd, så länge det inte är översvämning eller storbrand så verkar han inte gå att få tag på.

Det är ett äldre hus så det har ingen central antenn utan lite mer villaantenn stuket, asså det sitter väl en antenn på taket, men sen går det enskillda sladdar på utsidan av huset, in genom ett fönster till var lägenhet.

Postad bild
Införskaffade ett uttag på clasohlson men kan inte få det att funka.

Postad bild
Efter att ha tagit bort själva skalet så återstår något i stil med detta, men då med bara 2 anslutningar, "TV" och "Radio".

Rätt enkelt tänker jag och tar antennsladden, klipper av den, "skalar" den så jag har kanske 6-7mm koppartråd för sig självt, viker bak skärmningstrådarna (dock går kanske hälften av i skalningen), fäster koppartråden i uttaget där det står "input" med en skruv och tror jag är klar...
Men, inget händer, samma 5-9% signalstyrka på boxen som när jag inte har något alls inkopplat.
edit: finns även ett slutmotstånd redan monterat på "output" sidan, då jag bara har/behöver ett uttag.

Är säker på att sladdarna funkar, har en Goldkabel antennkabel ifrån hembiobutiken, och om jag rör den med koppartråden för hand så att säga, så åker signalkvalitén upp i 90-95%, dock bara en 30-35 signalnivå, men det är ett problem för en annan dag.

Hur som helst, där har ni en beskrivning av vad jag gjort, är tacksam för svar på vad jag har gjort fel eller ännu bättre om nån vet en länk till en guide med bilder som visar hur det ska göras.

Tack,
Grizz

Redigerat av Grizzok, 05 September 2006 - 13:45.

Postad 05 September 2006 - 13:49

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0
Prövat att ta bort slutmotståndet?

Postad 05 September 2006 - 13:54

Grizzok
  • Grizzok
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0

Prövat att ta bort slutmotståndet?

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, testat och det gjorde ingen skillnad alls....

Misstänker att jag antingen skruvat fast koppartråden fel (bara böjt ett halvt varv runt skruven, sen skruvat fast), eller att det är nått med skärmningen som jag inte förstår mig på...
Vad ska man göra av resterna av skärmningen egentligen? Asså de små små ståltrådarna som ligger ytterst i koaxialkabeln, har de någon funktion eller kan man ta bort dom helt kanske?

De satt kvar på gamla uttaget, så lät de sitta kvar (bara undanvikta för att inte nudda koppartråden).

Postad 05 September 2006 - 14:34

Grizzok
  • Grizzok
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0
Hmmm funkar ju rätt hyfsat för vanlig analog tv dock... lite skuggor o sånt skoj, men det e man ju inte helt ovanligt me analog.

Kan det vara antennen som spökar trots allt då? Men isåfall varför blir det bra signal nån sekund här o där?

Klart förvirrande

Postad 05 September 2006 - 16:34

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Om det går en kabel till varja lägenhet och du har bara ett TV-uttag så prova med en skarvhylsa istället bara för att se om det fungerar, blir det ingen skillnad montera tillbaka det gamla uttaget.
Se till att skärmen, de yttre små trådarna också blir kopplade.
Bara för att testa kan du ju skarva mittledaren med en "sockerbit" och sedan sätta en bit isoleringsband på den och sedan för att skarva skärmen använda dig av en bit aluminium folie. (lite isoleringsband över den också)
Glöm inte att kolla kontakten som går till TV'n också.

Postad 05 September 2006 - 16:57

Grizzok
  • Grizzok
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0
Ok, men vart ska jag koppla in de små skärmar trådarna då? Vad måste dom ha kontakt med så att säga?

Postad 05 September 2006 - 17:04

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
De små skärmtrådarna ska ha kontakt med varandra.
Sätter du antennsladden i uttaget så ska dessa små yttertrådar ha kontakt med själva bygeln som klämmer åt kabeln. (gör du min specialskarv så ska folien ha kontakt med dessa små trådar)

Postad 05 September 2006 - 17:14

fulpinnen
  • fulpinnen
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
japp skärmteådarna skall klämmas fast i bygeln,så de har kontakt med hela uttaget men inte koppartråden. sen ska det funka:)

Postad 05 September 2006 - 18:43

Grizzok
  • Grizzok
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0
Hmmm då tror jag att jag fattar, smart ide med folien föresten får testa det sen, tack :)

Postad 05 September 2006 - 22:48

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Hej

En viktig sak som du kanske inte har tänkt på... Skriver jag längst ner i detta inlägg. Först nämner jag bara hur det ska kopplas, vilket några redan gjort...

Skala bort den vita isoleringen ca 2 cm. Vik bak skärmen över den vita isoleringen (även trådnätet som kan finnas i vissa kablar). Skala sedan bort den genomskinliga skärmen runt själva ledaren. Se till att skärm och ledare inte får kontakt med varandra, för då kortsluts signalen.

Ledaren för du in i det lila hålet/runt skruven och dra sedan åt skruven (tipps: är det så att ledaren ska igenom ett litet hål, var försiktig med att dra skruven för hårt då det är väldigt lätt att "klippa av" ledaren).

Dra sedan dit bygeln som låser kabeln i antenndosan. Bygeln ska ha kontakt med skärmen/trådnätet.

Sen ska det bara vara till att tuta och köra...

DET VIKTIGA... Det finns en mängd olika antennuttag. Se till att ditt uttag är avsätt just för kabel-tv nät och att det har rätt motstånd (då syftar jag inte på slutmotstånd). Kör du fel typ av antennuttag så kan du pajja signalen för alla andra i din del av huset/kanske alla i huset.

Inte så populärt hos värden!

Lycka till!

/Johan

Postad 24 September 2007 - 17:13

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Men ska den verkligen Bygeln ha kontakt med skärmen/trådnätet. Varje gång jag provade det så blev det skitkass bild snö m.m.

Testade bara att använda den smala i mitten och sen byggla fast mot det vita och det blev perfekt bild då helt utan det fransiga trådnätet!
Är det fel då?

Någon som vet hur man får lös en sådan här?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Meganeoman, 25 September 2007 - 18:02.

Postad 26 September 2007 - 14:22

mr_boney
  • mr_boney
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Den är pressad på och går inte att få bort.
Vad du kan göra är att köpa en F-kontaktsskarv och fortsätta vidare.
http://www.kjell.com...4200000,4600000

Redigerat av mr_boney, 26 September 2007 - 14:22.

Postad 27 September 2007 - 10:35

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Har redan klippt kabeln så det går inte, var finns det att köpa sådana där som passar till en sådan grov kabel? Kollade Clas Olsson, Jula etc. men dom hade bara till den vanliga antennkabel grovleken!

Och om jag får tag i en sådan, hur pressar jag på den?

Postad 25 March 2009 - 19:40

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0
Den här tråden är en aning uppdaterad om man tittar på https://www.minhembi...p;#entry2377499 "Comhemkoppling" och läser igenom allt där.

/LbL!

Postad 26 March 2009 - 10:05

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Blev förvånad att denna gamla tråd låg så högt upp som den gjorde, men där har vi förklaringen. Tackar för all input du kommit med i den andra tråden och så låser vi denna och hänvisar till den nyare av dem!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.