Vet att yamahan:n är mycket bra för bioljud samt så ska rx-659:an har ett bättre stereo ljud.
Pionnern är ju däremot THX cetifierad vilket borde ge ett gott resultat när det gäller bion.
Båda ligger ju runt 4800:-
Vad tycker ni?
/Martin
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
29 relaterade trådar
Postad 06 October 2006 - 14:43
Hur står sig dessa förstärkare mot varandra?
Vet att yamahan:n är mycket bra för bioljud samt så ska rx-659:an har ett bättre stereo ljud. Pionnern är ju däremot THX cetifierad vilket borde ge ett gott resultat när det gäller bion. Båda ligger ju runt 4800:- Vad tycker ni? /Martin Postad 06 October 2006 - 22:57
Ingen som har någon koll på dessa två recivers?
Hittar inget test på VSX-1016V-S, rx-659:an har däremot fått ganska bra kritik. Hur brukar pioneer förstärkare i mellansegmentet låta i övrigt? Basigt eller med mera ton på diskanten? /Martin Postad 06 October 2006 - 23:57
vad hjälper det om recivern är THX certiferad, ALLT måste var det för att detta ska fungera dvs, rums akustik, spelare, kablar, allt måste vara det annars så kommer man aldrig att få det.
Akustiken måste var korrigerad så att THX ceriferingen i ljudet ska funka , är den inte det så är det bara att glömma. Vad för reciver du ska ha beror oxå på vilka h-talare du ska ha/ el har för att kunna svara på den frågan. //Golfen Postad 07 October 2006 - 00:13
Har ett par m-65:or med center samt 4 surround högtalare samt en 10" prosonbas, rummet är 18m2.
Jo det här med THX är nog en liten försäljningssak då som du säger allt måste matcha. Med ovanstående system så funderar jag nu på en rx-659:a men också lite på pioneeren (VSX-1016V-S) och undrar nu vilken som ni tycker låter bäst. /Martin Redigerat av MGW, 08 October 2006 - 21:35. Postad 07 October 2006 - 01:08
THX brukar ju även vara som en stämpel på att det är kvalitegrejer... om jag har fattat det rätt. Har den fått THX stämpeln på sig så betyder ju det att den håller en viss standard, vilket inte är den sämsta standarden vill säg Funderar själv på denna reciver, dock tycker jag 1015 är betydligt mycket snyggare med luckan framtill. Postad 07 October 2006 - 10:56
Effektmässigt ligger dom ganska lika då pioneer mäter sin effekt 1kHz, 1% THD medans Yamaha:n mäter sin med 1kHz, 0,7% THD.
RX-659 7x100w (8ohm) 0.7% THD VSX-1016-S 7x120w (8 ohm) 1% THD Men frågan kvarstår: Vilken ljudkaraktär har dessa recivers? RX-659 ska tydligen vara lite mera biffigare i basen än tidigare modeller men forstfarande ha styrkan i det övre registeret. VSX-1016-S har jag däremot ingen aning om var dess styrka ligger, jag vet att VSX-1015-S var ett mycket bra köp. /Martin Postad 07 October 2006 - 13:39
659an fick pris som bästa receiver i sensate EISA awards vilket är en fingervisning att den inte är helt bakom flötet. Har även sett eh hel del positiva kommentarer om dess omkodningsfunktion av mp3-muisk. Vet att Pioneer har en liknande funktion på dyrare modeller.
1016 har dock HDMI switchning - dock ej konvertering från analoga källor tror jag. //erikli Postad 07 October 2006 - 13:58
1016 har också någon form av omkodning för mp3. Något som tilltalar mig är också USB anslutningen på fronten.
Men vad har 1016:en fått offra för att få plasts med HDMI switchen samt THX certifieringen för det priset? RX-659:an låter väll som 757:an dvs mycket bra när det gäller hembio samt helt klart godkänt när det gäller 2 kanals ljud. Golf3 har du lyssnat på båda? Om du har så kanske du kan kasta lite ljus över denna diskussion för just nu är det bara spekulationer samt test från nätet vi utgår ifrån. /Martin Redigerat av MGW, 07 October 2006 - 16:16. Postad 07 October 2006 - 17:06
Tveksam till att någon har lyssnat på dessa nya receivers under likartade förhållanden (högtalare och rum ifh). Har inte sett jämförelser / tester med med båda ovan receivers, men nedan en recension jag viftat med flera gånger tidigare. De testar föregångarna 1015 och 657 mot Denon 2106 och Sony DB-895. I denna recension gillar de inte 1015s, i deras öron, kalla diskant. Har sett att många inte uppfattar det på samma sätt men kanske ändå en varningsklocka gällande matchningen av högtalare ifh (om 1016 har samma karaktär).
Om man får fortsätta spekulera så misstänker jag att det ljudmässigt inte spelar så stor roll vilken du väljer till M65. De är allround och lättmatchade och ffa inte hyperdetaljerade med en vass diskant imho. AvReview Grouptest Redigerat av Unregistered1013, 07 October 2006 - 17:08. Postad 08 October 2006 - 19:14
Har också hör att pioneer i lägre/mellan segmentet ska ha lite för kallt ljud (läs ljust)
Obervera jag har bara läst alltså inte hört så min årsikt kan inte räknas. Yamaha rx-659 däremot har jag lyssnat lite på hos siba och jag tyckte att den hade ett ganska varmt ljud men med tyngdpunkten på ett detaljerat övre register. Dock så tyckte jag att basen var lite fylligare jämfört med rx-657:an som jag testade brevid (samma högtalare givetvis). VSX-1016-S har ju däremot WMA9 Pro med behöver man det i dagsläget? Hur står sig YPAO mot MCACC? Jag har försökt att hitta hur många bands EQ RX-659:an har är det 7 eller 5? Hur många har VSX-1016-S (tror jag ha läst attt den har 5) Då jag har en liten hörselnedsättning i basen men en väldigt bra diskant (över snittet) så vill jag nog inte ha en reciver som är alltför ljus. Lutar nog ganska mycket åt yamaha nu. /Martin Redigerat av MGW, 08 October 2006 - 20:22. Postad 09 October 2006 - 09:27
Köpte Hifi&Musik igår där storebror Pioneer 2016 var med i en "vertikaltest" (även Yama 659 var med). Även här varnade en av testarna för vasshet. Yama 659 utmärkte sig med just att den inte utmärkte sig.
Postad 14 November 2006 - 11:29
gammal tråd.. men jag har just nu exakt samma problematik. yamaha 659 eller pioneer 1016.. har haft en gammal yamaha rx-440 för ngt år sedan till små jamo-högtalare. där lät det kanon. mycket fint ljud och en ganska hyffsad bas.
sen hade en polare en pioneer för runt 4000kr för ett halvår sedan (vet inte vilken modell), men den lät inget vidare. mitt lät bättre, och var mycket billigare. vi försökte ändå ställa in inställningarna osv. men det kanske bara är de billigare pioneer som är klena i basen och inte låter så rent? damn. svår i-landsproblematik här.. Ngt förslag? Kommer uteslutande nästan att använda förstärkaren till film och endast liiite musik. Redigerat av twebbas, 14 November 2006 - 11:30. Postad 29 November 2006 - 00:03
Gällande yam 659 vs just pioneer 1016 verkar 659 något bättre, inte främst PGA dess uppgraderade DAC'ar (Burr Brown). Själva förstärkardelen verkar dessutom underskattad: läs mer här
http://www.audioholi...haRX-V659p1.php 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |