Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Orb Networks

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 October 2006 - 16:03

Unregisteredc8438f56
  • Unregisteredc8438f56
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Hej på er alla!

Jag undrar lite kring detta program, Orb Networks. Undrar om det är ett slags fjärrstyrning från någon dator?. Kan man tex hämta filer från min dator (HTPC) hemma och lägga upp dom till en annan dator? Eller hur exakt fungerar den?

Mvh

Niklas.

Redigerat av Unregisteredc8438f56, 18 October 2006 - 16:03.

Postad 10 January 2007 - 17:32

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Lite sent svar så du har förmodligen redan fått svar på din fråga. :)

Har själv nyss installerat Orb och det är ett kul litet program. Har du tv-kort i din dator kan du streama TV över nätet till vilken dator somhelst. Du loggar bara in på din Orb-sida och kan därifrån styra tv-kortet i pc:n hemma och kolla på streamad tv. Kan ju var bra när du vill kolla tv på jobbet. :P

Du kan även komma åt dina videofiler, bilder och andra dokument via Orb. På din hemma-pc konfigurerar du bara vilka mappar du skall ha tillgång till så kommer du åt dessa från vilken dator somhelst. Funkar väldigt smidigt.

Har bara problem med att Orb inte vill scanna mina digitala kanaler. Har inte hittat någon info på Orb-sidan om det funkar med DVB-T kort eller inte? De analoga kanalerna funkar däremot bra att streama. (Har ett hybridkort med både analog och digital tuner)

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 10 January 2007 - 17:33.

Postad 10 January 2007 - 19:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
måste datorn vara på för att man ska kunna fjärrstyra den, eller kan man starta den på något sätt också via webben?

Postad 11 January 2007 - 22:04

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Igår provade jag att starta datorn från jobbet men då hade jag datorn i viloläge hemma. När jag loggade in på min Orb-sida stod det att min dator inte var online men att Orb skulle försöka "väcka" den via "wake-on-lan". Tyvärr funkade det inte men det beror på att jag förmodligen inte har rätt inställningar i BIOS för att kunna använda "wake-on-lan". Får testa igen efter jag ändrat detta.

Men starta datorn om den är helt avstängd tror jag inte är möjligt.

Postad 11 January 2007 - 22:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Nej, det tror jag också. Men wake on lan kan nog vara något.

Vad tycker du om kvaliten på överföringar, är det av normal web-TV klass? Går allt via orb's server eller skapas någon direktlänk mellan sändar och mottagardator?

Postad 12 January 2007 - 09:01

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Men starta datorn om den är helt avstängd tror jag inte är möjligt.

<{POST_SNAPBACK}>

Det går utmärkt att väcka datorn via wake-on-lan (WOL) så länge strömmen inte är bruten på nätaggregatet. Stänger man ner normalt så funkar det med vissa förutsättningar:

1. Nätverkskortet stödjer WOL
2. Det går en kabel för WOL från nätverkskortet till moderkortet
3. WOL är aktiverat på moderkortet
4. Nätverkskortet är inställt på WOL och får väcka datorn enligt enhetshanteraren i Windows.

För att det sen ska funkar över Internet behövs det mer:

5. En router eller något liknande som kan skicka vidare det magiska paketet till den nedstängda datorn. Detta eftersom den netstängda datorn inte har någon IP-adress och därför inte är nåbar via Internet bara genom "direkt" adressering.
6. En webbsida eller ett program som kan skicka det magiska paketet (det heter faktiskt så) men det verkar ju Orb kunna göra.

Jag har satt upp det hemma men fick problem med min router.

Postad 21 March 2007 - 19:46

Orwellian
  • Orwellian
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jag kör en Scaleo E med en floppy-dtv. Orb funkar fint till musik och video men att streama tv går inte. Så fort jag försöker starta en kanal på "remote PCn" hänger sig Orb på Scaleon. Jag får bara ett intetsägande felmeddelande typ "Orb har kraschat. Vill du skicka felrapport?" Är det någon som har samma problem? Är det kanske helt enkelt så att Orb inte stödjer floppy-dtv? Det märkliga är dock att jag kunde göra en sökning på mina kanaler med Orb (dock funkade ej mina betalkanaler, vilket kanske kan vara ett tecken på att floppy-dtv ej stödjs...).

Någon?
/Nisse

Postad 21 March 2007 - 21:53

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0
Okodade kanaler ska du absolut få o funka men tyvärr har inte ORB stöd för betalkanaler med Floppy/FireDTV. Jag har stött på Digital Everywhere att de ska ta upp dialogen med ORB, gissar att de snackar med varandra om stöd, den som lever får se :wub: :D

Däremot kan du ju redan nu istället köra Webguide4 för att få alla betalkanaler även på jobbet, i mobilen eller i andra rum hemma (hmmm... man kanske skulle köpa den där vattentäta 42-tummaren som skrevs om på nån nyhetssite igår, blir ju kanon i duschen, hahaha!). Webguides grundide är väldigt snarlik ORB :D Webguide är ingen superlösning om man vill zappa runt som en tok mellan kanalerna, det tar evighet att byta kanal. Men för att titta på inspelad tv, schemalägga, starta inspelning och även titta på live tv bara man vet vad man vill titta på funkar bra. <_<

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.