Länk till detta: HDMI 1.3
Ska man invänta detta då det verkar ta tv-tittandet till nya oanade höjder eller är det mycket snack för lite förbättrad prestanda!?
//Strapaddo
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 27 October 2006 - 14:04
Ställde en fråga nyligen om vilken tv jag skulle köpa och fick lite bra svar där. Nu såg jag precis idag däremot att Hdmi 1.3 är här (eller iaf på g).
Länk till detta: HDMI 1.3 Ska man invänta detta då det verkar ta tv-tittandet till nya oanade höjder eller är det mycket snack för lite förbättrad prestanda!? //Strapaddo Postad 27 October 2006 - 14:20
Tycker 1.3 verkar otroligt överdrivet. Det är inget jag bryr mig om iaf.
Det kommer bättre grejjer hela tiden. Ska man tänka på sånt så får man aldrig ngt köpt. Postad 27 October 2006 - 14:51
Ja låt oss ta död på det här en gång för alla...
Väntar du kommer du få en bättre tv eftersom tv-apparaterna blir bättre för varje dag som går (nåja). Det är väl största anledningen att vänta men det har ju inget med HDMI att göra. Bildmässigt finns ingen direkt anledning att vänta på just 1.3 dock. Inte så länge vi har BD och HDDVD som bästa källa iaf (vilket är ett tag till). Detta eftersom dessa format inte stödjer det nya i v1.3. Dvs även tidigare versioner av HDMI kan få ut allt som är möjligt att lagra med dessa format. Däremot kan det vara så att kommande spelare (eller scalers som är uppkopplade till en sådan spelare) efter bildbehandling lämnar ifrån sig 10 eller 12 bit bild. Då är det ju bra med 1.3 eftersom man då inte tappar några bitar i överföringen. Och jag antar att det är sånt här som "HDMI 1.3 World Tour" kommer visa. Kommer säkert ge bättre bild även om man ska komma ihåg att samtliga konsument format alltså fortfarande lagrar 8 bitar max. Men vad händer i tv:n efter hdmi-kontakten? Oops - än mer bildbehandling. Vill till att den klarar att hantera 10+ bitar bild utan att tappa data för att det ska vara nått nytta. Att tv:n klarar det är v1.3 INGEN garanti för. Dessutom, om nu tv:n har så fet bildbehandling att den klarar inströmmar på 10,12 bits utan att något förloras - kan man inte lika gärna göra all bildbehandling i tv:n? Isf finns det ju heller ingen poäng med 1.3. Men ja, 1.3 kan möjligtivs ge oss bättre extern bildbehandling - men som sagt, sätt in den bra bildbandlingen i tv:n direkt istället! Detta sagt om deep color. Det större färgomfånget då? Vad jag vet så mastras inte BD/HDDVD med monitorer med detta färgomfång varför det inte heller är intressant. Vet inte ens om dagens codec stödjer detta färgomfång - om det nu finns några sådana krav(osäker). Idagläget är det svårt att se nån nytta iaf. Ljudmässigt, som iofs är ointressant när det gäller tv-apparater, gick jag väl igenom det grundläggande i tråden du länkar till. (en kort sammanfattning är att lossless digitalt ljud är fullt möjligt även med tidigare versioner av HDMI - v1.3 kan vara lite kraftfullare/flexiblare dock) Övrigt? Jo, det verkar som om de jobbat på att få bättre kompabiblitet mellan produkter i och med HDMI, en fördel i så fall. Dessutom låter ju "automatic audio/video synching capability ("lip sync")" trevligt. Men är allt detta sammanlagt värt att sitta och vänta på? Nej. Postad 27 October 2006 - 17:10
Ta en titt på datan för Toshiba HD-XE1 som skall släppas nu i December. Citerar intrssanta data från spec.:
Enligt spec skall alltså denna spelare stödja: • Inbyggd dekoder för Dolby Digital Plus och Dolby TrueHD. Stödjer DTS-HD • Deep color (HDMI output): Yes och dessa specifikationer ingår alltså i HDMI 1.3 specifikationen. Har inte så stor koll på hur många bitars färg TV'na stödjer, men min LG 42 " LCD stödjer 10 bitars färg. De plasma skärmar jag funderade på när jag köpte TV'n stödde 12 bitars färg, så någon nytta lär man ha av HDMI 1.3... Postad 27 October 2006 - 17:45
Denna tråden fick mig att osökt tänka på nästa steg vi ska luras in i efter 1920x1080 apparater.
Snart har vi väl LCD's och LED's med typ 4000x2000 upplösning och då är vi tvungna att scala upp den lågupplösta HDDVD/BD bilden Postad 27 October 2006 - 18:26 På tall om hög upplösning... HDMI 1.3 stöder även 1440p upplösning, främst avsedd för datorgrafik, vad jag förstår... Postad 27 October 2006 - 18:41
Måste inte källan vara kodad/inspelad i 10, 12 & 16 bitar per färgkanal, för att utnyttja det?
Postad 27 October 2006 - 19:24
Men de är väl ändå så att vi (jag) som väntar på SED tekniken
Rätta mig gärna om jag har fel... Postad 27 October 2006 - 22:32
men något förbättrat ljud får du ju inte om du kopplar ljudet till tvns ljudsystem iaf! Postad 27 October 2006 - 22:46
nej... självklart så måste man ha 1.3 på alla enheterna , reciver,dvd ,tv... Postad 28 October 2006 - 09:57
eller så kopplar man bara ljudkällan (DVDn, datorn) till förstärkaren. Postad 28 October 2006 - 21:33 Inte nödvändigtvis. Det räcker med att ha en HD DVD spelare som kan skicka ljudet som multi kanaligt PCM, och en receiver som stöder multi kanaligt PCM. Se Dolbys website punkt 24 och 25. Postad 28 October 2006 - 22:12
Då får du nog vänta länge innan SED lanserats + kommit ner i vettiga priser. Under de 3-5 åren du väntar så avnjuter alla vi andra massor av högupplöst material på våra plasmor och LCD'er, för att sen uppgradera till SED eller LED eller vad som nu blir nästa teknik, ungefär sammtidigt som dig Redigerat av PerssonsPack, 28 October 2006 - 22:13. Postad 29 October 2006 - 00:38 Inte nödvändigtvis. Det räcker med att ha en HD DVD spelare som kan skicka ljudet som multi kanaligt PCM, och en receiver som stöder multi kanaligt PCM. ok du har en poäng där... men 1.3 är väl ändå ytterligare ett steg uppåt i hierakin... Postad 29 October 2006 - 00:45
Vem har sagt att jag inte har en plasma idagsläget??? Postad 29 October 2006 - 07:34
Att du "väntar" på SED betyder ju att du inte har plasma eller LCD idag, eller hur. Annars har du ju inte "väntat" på SED och säger emot dig själv kraftigt. Och varför skulle vi ha betalt mer för våra plasmor, LCD'er för att vi vill ha en sådan till nästa generation kommer? Man har ju ett mervärde under tiden. Om vi säger att det tar 3 år till man kan köpa en SED 42" för 20.000kr, så har jag ju sett en väldig massa högupplöst material under den tiden medan du bara sitter och väntar på nästa format. Men troligtvis sitter du och väntar på SuperSED när väl SED kommer Postad 29 October 2006 - 13:12 Ehh...varken den lcd du har eller den plasma du fundera på stödjer hdmi 1.3. hur har du tänkt dig att du ska dra nytta av hdmi 1.3? Och nej, att displayen har 10 eller 12 bitar betyder inte att den kan dra nytta av deep color. Var det nån som läste mitt tidigare inlägg föresten, när man er flera kommentarer verkar det inte så. Postad 29 October 2006 - 23:42
Största poängen med HDMI 1.3 är ju att det är riktigt framtidssäkert. Som redan nämnts finns det inga tv-apparater eller för den del källmaterial att tillgå som så att säga drar full nytta av HDMI 1.3.
Pacman: De mer avancerade varianterna av H.264 hanterar ju 10 eller 12bit vilket bådar för att det ska komma sådant källmaterial någon gång i alla fall. Men som jag förstår dock så verkar detta inte bli realitet på vare sig bluray eller hdvd. Men för kraftulla HTTPC som kan förbättra bilden i 12bitars djup kan det ju vara intressant. Att tveka på att köpa en Plasma eller LCD i dagsläget för att de saknar HDMI 1.3 ingång är ju dock rena löjan. Det kommer dröja bra länge innan vi har tv-apparater som kan dra någon nytta av det högre färgdjupet. (Är inte så insatt i projektorer; är fullt möjligt att behovet av högre färgdjup är större där). Men längre fram när bättre plasmor/LCD, eller om det nu är SED som träder fram och vinner racet, kommit ut kan det givetvis bli intressant med 12bits färgdjup. Men som sagt så krävs det ju att man har sådant källmaterial också för att det ska bli riktigt intressant. I dagsläget så är både Plasma och LCD så pass begränsade att t o m VGA eller component-överföring duger fullt ut. Att då vara orolig för att HDMI 1.1 ska bli en flaskhals är mest fånigt.. Det som är smart att vänta med att köpa är i så fall hdmi-switchar eller receivers som klarar HDMI 1.3. Då behöver man inte byta ut dem ens när det kommer bildbehandlingskretsar (Externt eller i TV-apparaterna) som drar nytta av HDMI:s extra färgdjup. Är ju ganska tråkigt att köpa en svindyr HDMI-switch som är omodern om 5-6 år. Just en switch är ju ingen direkt roligt pryl man gärna vill byta ut. Och sedan går det ju inte att förneka att även om det går att klara sig utan 1.3 med de nya ljudformaten så kommer det för många vara betydligt smidigare och enklare. Det som är riktigt bra dock är att HDMI kommer bli standard och att de tar i ordentligt för framtiden; så att vi inte som med dess föregångare scarten fastnar i något begränsat... Postad 06 November 2006 - 18:51
Hmm, hur vet man om stärkaren stöder Multi Channel PCM? Inget prisjakt eller tillverkarna listar verkar det som...pacman?
Postad 06 November 2006 - 19:01 http://www.hdmi.org/about/faq.asp edit: Sen hur alla tillverkare stödjer det i sina produkter får man läsa i manualen Redigerat av Martin.M, 06 November 2006 - 19:04. Postad 06 November 2006 - 19:04
Danke. Men varför slår de sig på bröstet och säger att 1.3 klarar TrueHD och DTS-HD när tidigare verisioner klarar det lika bra?
Postad 06 November 2006 - 19:10 Tidigare versioner klarar av att skicka den avkodade signalen, med 1.3 kan dataströmmen packas upp i förstärkaren! Tycker alla borde läsa igenom den där FAQn ett par gånger (inkl mig själv Mycket nyttigt att lära sig. Postad 08 November 2006 - 15:07 Alla HDMI-stärkare borde göra det. Men jag har å andra sidan liten koll på stärkare... Postad 08 November 2006 - 16:50
kom igen gott folk =) vänta inte ihjäl er på spec. Visst man ska efterforska och kolla runt och kanske någon gång avvakta, men att vänta månader på vissa saker tycker iaf inte jag att det är värt...
vänta på en funktion för att den är framtidssäker, tror inte riktigt på det. Om dom skulle hitta något som var så fruktansvärt bra vad ska dom sälja sen? Hur ska dom få folk att köpa nytt? ta ex mobiler, är övertygad om att dom skulle kunna göra en mobil med 8mpix, lite optisk zoom och massvis med tillhörande värsting funktioner.. men är väl bättre att tillverka en 3,4,5mpix osv sov.. kanske inte ett rättfärdigat jämförande tv marknaden emot... men jag tror alltså itne på det där med att vänta allt för länge på saker och ting..... det kommer ju liksom alltid komma nya bättre saker samt uppdateringar till det gamla =) ta ex alla som väntade på att hd skulle komma hit. Alltså börja tillverkas till tvapparaterna... när de väl kom hur många vanliga svenssons använder sig av de? innan HD är såpass användbart i sverige är alla deras app stenåldriga igen =) Redigerat av r_ecke, 08 November 2006 - 16:52. Postad 16 November 2006 - 21:29
Önskar nästan att jag inte kunde läsa. Man läser om allt nytt, och allt som är på G. Man har ju läst tusentals sidor med info om LCD & Plasma & HDMI å allt. Och det gör mig bara osäkrare och osäkrare. :/
Postad 05 January 2007 - 15:53
En av de stora skillnaderna är dock att antalet färger äntligen kommer att kunna matcha det som ögat verkligen ser med HDMI v1.3.
Idag är det inte möjligt. Sen om man vill vänta på detta är ju en annan sak... EDIT: Det är inte LCD/Plasma skärmarna som egentligen är begränsade till hur mycket information (läs färger) som kan visas. Utan det har med hur mycket information man kan komprimera och överföra. Pröva och ställa ner era grafikkort på datorn till 8-bitar så får ni ser hur fina t.ex. bakgrundsbilderna blir Redigerat av Aristoteles, 05 January 2007 - 15:59. Postad 05 January 2007 - 15:58 Eftersom det inte finns något material som är mastrad efter en större färgrymd så är den finessen i v1.3 rätt meningslös ett bra tag framöver. Desamma gäller "antal färger", vi lever fortfarande i en 8bits värld, även med BD/HDDVD. Postad 05 January 2007 - 16:07 Eftersom det inte finns något material som är mastrad efter en större färgrymd så är den finessen i v1.3 rätt meningslös ett bra tag framöver. Desamma gäller "antal färger", vi lever fortfarande i en 8bits värld, även med BD/HDDVD. BD/HDDV ger ju dock utrymme för att lagra mer information, så det kan ju förändras inom en relativt kort framtid. Merparten av originalmaterialet till filmer lagras väl fortfarande analogt och där har man ju inte riktigt dehär problemen... Postad 07 January 2007 - 16:19
Snart börjas det promotas till höger och vänster om "deep color".
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |