Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Funderingar kring 1080p

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 November 2006 - 15:42

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Digital TV DesignLine har skrivet en "how-to" angående 1080p. 1080p är den standarden som ofta beskrivs som den bästa HDTV-standarden för film, 1080 vertikala linjer som med 1920 horisontella bildar 2.07 miljoner bildpunkter och där 'p' syftar på att det handlar om en progressiv signal.

Mycket av dagens marknadsföring för bildprodukter handlar om 1080p och Digital TV DesignLine har försökt att under några rubriker gå igenom vad vi kan förvänta oss av denna standard och om man redan nu bör betala extra för produkter med stöd för 1080p i de produkter man köper.

Kort om vad som tas upp:

• Jämförelse mot andra standarder - t ex innehåller 1080p material upp till 8ggr mer information än 480p och dubbelt så mycket jämfört mot 720p.
  • Kort om hur uppskalning till 1080p kan gå till och vilka problem som skalningsprocessen kan medföra.
  • Brist på material som spelas in i 1080p gör att det krävs avancerad bildbehandling för att få till 1080p på stor del av det material man tittar på.
Kort uttrag:

"The reality is, there are now a wide variety of different sources with different resolutions and that multiplicity of choices will continue for many years to come. At present, only a tiny portion of the content and the devices generating the content support 1080p resolution, although we do expect that percentage to grow somewhat over time. In the interim, both integrated and stand-alone video scaling solutions will help bridge the gap between content resolution and display resolution. As a result, the quality of the scaler built into a TV will have a much larger impact on the final image quality than the resolution of the TV screen."

Artikeln är värd en genomläsning och det är lätt att hänga med i det som sägs. Direktlänk här.

Postad 13 November 2006 - 20:30

Unregistered9b699543
  • Unregistered9b699543
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Läsvärt som sagt, och en konfirmation om hur man presenterar 1080p för allmänheten. Visst det är bättre men som han säger "it's also important to realize that a higher definition screen can actually magnify the imperfections of these common video sources."

Hur många (förutom de med en HTPC) sitter med en 1080p signal från 1080p material idag? Så som de säger och jag håller med om att man får avväga om det är värt att lägga pengar på 1080p redan idag eller vänta...

Mvh
Håkan

Postad 13 November 2006 - 21:53

I Nitrox
  • I Nitrox
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
mm :D

Postad 14 November 2006 - 09:06

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
i och med att jag ibland klagar på nyheterna här måste jag berömma när jag tycker det är bra :D Ypperligt referat av en mkt intressant artikel.

Postad 14 November 2006 - 10:32

Arvin
  • Arvin
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Jo jag e nog en av dom som kommer att följa 1080p marchen, har haft min Sony KLV-V40A10 i 1 år och nu när playstation 3 kommer så är jag så sugen på att skaffa en ny tv, så då blir det en 46" 1080p maskin Sony KDL-46V2500. jo iaf så e jag den som är kräsen, men gärna byter upp mig och dyrt kommer det att bli. och jag har redan beställningar på blu-ray filmer med 1080p, kul som fan.

Postad 14 November 2006 - 11:13

The Cee
  • The Cee
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Kan ju säga tt det är otrolig skillnad på at kunna skal upp.
X360:ans nya uppdatering ger den ju 1080 och på skoj så spelade jag Battlefirld 2 med olika kontakter från Scart, via direkt komponent och sedan via HDMI-växel i recievern. VILKEN SKILLNAD!

Dock är det ju så att avnlig TV och ¨då särskilt de kanaler som har taskig output blir ju daskiga, men å andra sidan kan man kompensera till en viss del med inställningar.

Postad 14 November 2006 - 11:58

Unregistered857dc85f
  • Unregistered857dc85f
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Ni som kanske kan lite mer , hur blir skillnaderna från material som är upskalat till 1080 jämfört med rent 1080? om det nu finns..

Redigerat av Unregistered857dc85f, 14 November 2006 - 11:58.

Postad 15 November 2006 - 10:17

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
totobbe: Skilladen är enorm på uppskalat material och riktigt. Men det finns ju fler faktorer. Alltså hur hela produktionen gått till från att det filmats tills dess att du får det i 1080p och spelar upp det.

Generellt sett så blir det enormt stor skillnad till riktigt 1080-materials fördel. Men en kass transfer till 1080p (och det finns redan, och kommer komma många sådana - vissa företag kommer vilja tjäna snabba pengar) som dessutom har låg bitrate, eller komprimerad med en bristande codec - kan mycket väl bli sämre bild än till exempel en DVD uppspelad i en dyr spelare och uppskalad till 1080p (i dagsläget vanligast via HTPC), om DVD:n är av god kvalitet, bra transfer, hög bitrate (t.ex superbit).

Det man måste komma ihåg är att upplösning är inte allt. Ökar du upplösningen från 720p till 180p så har du dubbelt så mycket detaljer - korrekt. Men då måste du också ha dubbelt så hög bandbredd - vilket ännu är ett problem. Därför sänds ännu ej 1080p över HDTV. Och IMO så skulle t o m vissa Blurayreleaser mått bra av att vara 720p då bandbredden (med mpeg2-codecen) inte är bra nog för längre filmer.

Många faktorer som spelar in alltså, och en mycket, mycket bra DVD uppskalad kan vara svår att se skillnad på jämfört med en dålig film i 1080p..

Man ska också komma ihåg att 1080p blir mycket, mycket bra även på än 720p-panel och som det påpekades i artikeln så kommer inte ens de med EDTV (lågupplösta plasmor) vara direkt ledsna.

Jag har tittat på HD-material (1080p och 720p) på en EDTV (lågupplöst plasma) och det är ju en rejäl skillnad mot DVD. Alla får ett lyft med bättre källmaterial med andra ord. Däremot så får man inte nödvändigtvis ett lyft (i bland t o m sämre) med en högre upplöst TV givet att källmaterialet är dåligt. Alltså är det vettigast att satsa på bra källmaterial först och sedan köpa TV (om man nu orkar vänta dvs)

;)

ARvtorn: det som blir kul med den upplösningen på en 46":are är att om du sitter nära kommer du faktiskt få riktigt fin biokänsla... :P

Postad 15 November 2006 - 16:00

Unregistered857dc85f
  • Unregistered857dc85f
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

ARvtorn: det som blir kul med den upplösningen på en 46":are är att om du sitter nära kommer du faktiskt få riktigt fin biokänsla...

haha, asså du anar inte vad jag funderat på det där! Göra om tex en klädkammare till biorum, med en tv som just och pass går in mot en vägg samt ett litet 5.1 ljud=) hehe, aja..hur som helst.

Anledningen varför jag funderar är nämligen för att jag håller på sälja min andersson d1 dvd för att köpa en samsung r-125 och efter det då kunna scala upp till 720 och 1080p. Jag kan bara hoppas på att det blir bättre kvallité via min epson em-tw200 projje. Därför läser jag ang dessa högre upplösningar och uppskalningar som börjar komma med framsteg.

Jag tycker det är synd att, om det stämmer som du skriver, att uppskalningsmarknaden drar ner på kvalliten (i det flesta fallen) innan framtida äkta 1080p marknaden är här. Men jag gissar att detta kommer förekomma vad det än gäller. Det är upp till oss konsumenter att ta reda på tillräcklig fakta innan vi köper helt enklet.

// tobbe

Postad 19 November 2006 - 11:09

netsplit
  • netsplit
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
1080i då?

Min helt nya plasma stödjer 720p och 1080i. Hoppas jag inte blir allt för missnöjd med att jag inte kan spela 1080p. Hoppas verkligen att 720p ger ett så pass stort lyft att jag inte bryr mig om att få 1080p...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.