Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Surroundljud från en högtalare - Yamaha YSP-1100 recenserad

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 november 2006 - 19:30

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Yamaha YSP-1100 är den senaste högtalaren från Yamaha som är tänkt att vara en ersättare för ett mer traditionellt surroundsystem för dem som inte vill ha massa högtalare i vardagsrummet. Med en högtalare som i sig innehåller många små riktade element, 42 st för Yamaha YSP-1100, så har Yamaha lyckats skapa en bra kompromissprodukt, i alla fall om man litar på recensenten borta hos Audioholics.com.

Vi har tidigare presenterat Yamaha YSP-1100 här och förutom den presentationen kan det vara värt att förtydliga att om man använder sig av Yamaha YSP-1100 så behöver man ingen receiver utan man kopplar t ex en dvd-spelare direkt till YSP-1100.

Är du det minsta intresserad av att få surroundljud av enbart en högtalare så är Audioholics recension en bra början. Man går noga igenom produkten, vilka rum den lämpar sig för (i vissa rum fungerar det inte riktigt med en "en-högtalar-lösning").

Givetvis ligger fokus på hur det låter och Audioholics har lyssnat både på musik och film och oavsett användningsområde så är det svårt att inte bli imponerad över vad Yamaha har skapat i denna produkt.

Kort uttrag:

"If you think you’ve heard these “one speaker does all” systems before, take another look – the YSP-1100 is NOT like anything else I have ever encountered in the industry. This is breaking new ground and I like where it’s going. Perfect for consumers who are looking for lower profile system, the YSP-1100 replaces an AV receiver as well as a surround sound speaker system. Taking into account that there are a host of manufacturers who charge more for a simply combined flat panel LCR speaker, the YSP-1100 is a veritable steal and has earned its 5-star value rating."

Än så länge finns inte Yamaha YSP-1100 i Sverige och fortfarande saknas det klara uppgifter om när den ska lanseras och till vilket pris.

Recensionen hittas här.

Tidigare nyhet om Yamaha YSP-1100 hittas här.

En annan men kortare recensionen finns hos CNET.

Postad 17 november 2006 - 15:39

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Here are some scenarios where the Digital Sound Projector will work, but in a reduced capacity:
* Seating areas that are very close to or against the back wall (3-Beam mode and Stereo modes will work as will My Beam mode)

Hm.. har funderat skarpt på en YSP, men det där kändes ju inte så kul.
Överlag är det ju väldigt många som har just en sådan setup, inte så vanligt att ställa soffan mitt i rummet...

Postad 17 november 2006 - 19:13

Unregistered89ff21ed
  • Unregistered89ff21ed
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Intressant lösning faktiskt. Skulle kunna vara lösning på "x-antal för många högtalare problemet".
Får försöka finna en livelyssning när tillfälle ges. Verkar klart bättre än existerande 2-1 system.

Postad 18 november 2006 - 13:20

swedshare
  • swedshare
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har YSP-1000. Den är okej på film och värdelös på musik. Glöm inte att ansluta extern bas om ni ska köpa den. Basen som ingår i den serien är riktigt bra.

Postad 18 november 2006 - 20:34

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Jag har YSP-1000. Den är okej på film och värdelös på musik. Glöm inte att ansluta extern bas om ni ska köpa den. Basen som ingår i den serien är riktigt bra.

<{POST_SNAPBACK}>

Rescencenten verkade iofs tycka att musik var rätt bra? Fast det stod något om att man skulle byta DSP-läge eller nåt sånt.

Postad 18 november 2006 - 20:58

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0
Funkar detta.....?????
Får man verkligen ut "5.1 Ljud"?????????????

Postad 19 november 2006 - 00:06

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Funkar detta.....?????

<{POST_SNAPBACK}>

Ja

Postad 19 november 2006 - 09:31

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0

Funkar detta.....?????

<{POST_SNAPBACK}>

Ja

<{POST_SNAPBACK}>

COOLt:)

Postad 19 november 2006 - 13:27

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1 623 inlägg
  • 0
Låter som om det kan vara en bra grej för gamla mormor om hon vill titta på film i sin lägenhet.

Postad 19 november 2006 - 14:24

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Låter som om det kan vara en bra grej för gamla mormor om hon vill titta på film i sin lägenhet.

<{POST_SNAPBACK}>

Nja.. det är nog mer än så. Jag har själv inte hört en "in action" men den skall tydligen vara mycket kompetent. Det handlar ju inte om någon "virtual surround" à la fasförskjutning utan den skickar riktade ljudvågor med hjälp av sina 42 element och genom att studsa dessa mot väggen får man äkta surround även bakifrån. Som rescencenten skriver så får man från ett vanligt 5.1-system ljud från ett antal punkter i rummet, medan man med denna lösning får ett helt omslutande ljudfält.
Jag skulle kunna tänka mig att det optimala surroundljudet skulle man kunna uppnå med en sådan här lösning som omsluter lyssnaren, alltså ett multi-elementsystem både framför och bakom lyssnaren.
De kanske kommer framöver, vem vet :o
Problemet med detta system är nog huvudsakligen att ha ett rum som det passar i. Själv har jag exempelvis soffan upp mot den bakre väggen vilket gör att ljudet inte kan studsa mot den bakre väggen och sedan återkommer till mitt öra.

Postad 30 januari 2007 - 10:44

Outkast
  • Outkast
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Mycket intressant lösning. Jag har ett ganska komplext rum så jag tänker skaffa denna. Man kommer så nära verkligheten som möjligt.

//Outkast

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.