Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HDMI - DVI

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 November 2006 - 12:50

masonn
  • masonn
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag undrar om en supra kabel är värt de extra pengarna om man jämför med denna:

http://www.auroragro...p?vn=301831&UG=

Supra kabeln jag menar: http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109180

Postad 29 November 2006 - 14:26

krillekri
  • krillekri
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tjena masonn!

Jag har exakt den där Supra kabeln och är jättenöjd med den.

Köpte precis en till DVI-HDMI kabel från Padawan Cables och testade igår...

Jag kan inte se någon som helst skillnad på bilden.

Jag kör DVI-D ut från min MacBook till en Samsung 42" Plasma. Det jag har testkört är Quicktime trailers i 1080p upplösning och det funkar klockrent.

Kablarna jag har är iofs bara 2 meter och det ska ju inte vara något problem.

Postad 02 December 2006 - 14:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Sitter och tänkte köpa mig en dvi - hdmi, hittar en kanonbra på kjell.com som kostar 119:- men dom skeppar ju inte under 150:-
Tänkte bara höra om någon har tips på andra ställen att handla? Tänker ju inte köpa en kabel för 400:- när det gäller 1 meter och en digital signal.
I värsta fall är det väl bara att köpa nån gammal cd-penna eller något så man kommer upp i pris lite, men jag tänkte i alla fall höra. Är kabeln snygg är det ingen nackdel.

:)

Postad 02 December 2006 - 21:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Inga förslag alltså.. då får det bli kjelle .. och sen nån gammal cd-penna så man kommer upp i 150 :)

Postad 04 December 2006 - 14:09

Nindae
  • Nindae
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej, jag köpte min kabel hos kabelgiganten.se där ingår frakt i alla angivna priser.
(du kanske redan har hunnit beställa din kabel Martin.M, men om fler personer läser denna tråd...)

Postad 05 January 2007 - 01:07

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Jag undrar om en supra kabel är värt de extra pengarna om man jämför med denna:

http://www.auroragro...p?vn=301831&UG=

Supra kabeln jag menar: http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109180

<{POST_SNAPBACK}>

Om du skall köra en lång kabel (mer än några meter) skulle jag rekommendera supran.
Annars spelar det nog ingen roll. HDMI är en digital signal och inte alls lika känslig för störningar som en analog.

Postad 05 January 2007 - 06:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Om du skall köra en lång kabel (mer än några meter) skulle jag rekommendera supran.
Annars spelar det nog ingen roll. HDMI är en digital signal och inte alls lika känslig för störningar som en analog.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle nästan säga tvärtom :)
En digital signal är mycket mer känslig för störningar, minsta lilla kan göra att bilden hackar eller att man får störningar i form av sparklies (som myrornas krig med små gröna prickar).

Supra är ju certifierade för långa avstånd så är det långt kör på den. Dock är det ju ingen garanti att det fungerar. Beror en del även på sändare och mottagare.

Peter.M testade lite dvi-kablar för några år sedan, billigaste var min datorkabel 10 meter jag köpt för 199:- . Den gav en felfri överföring vilket svindyra kablar för flera tusen INTE gjorde, där blev det mycket störningar i form av sparklies.
Själv kör jag på billigaste möjliga på Kjell och CO vilket funkar fint.

Postad 05 January 2007 - 13:27

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle nästan säga tvärtom :)
En digital signal är mycket mer känslig för störningar, minsta lilla kan göra att bilden hackar eller att man får störningar i form av sparklies (som myrornas krig med små gröna prickar).

Supra är ju certifierade för långa avstånd så är det långt kör på den. Dock är det ju ingen garanti att det fungerar. Beror en del även på sändare och mottagare.

Peter.M testade lite dvi-kablar för några år sedan, billigaste var min datorkabel 10 meter jag köpt för 199:- . Den gav en felfri överföring vilket svindyra kablar för flera tusen INTE gjorde, där blev det mycket störningar i form av sparklies.
Själv kör jag på billigaste möjliga på Kjell och CO vilket funkar fint.

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, man kan väl snarare säga så att på en digital kabel så är det ju så att antingen kommer signalen fram, eller så kommer den inte fram. 1 eller 0. Medan det på en analog signal inte finns några sådana absoluter utan en signal kan komma fram, men olika bra.
Jämför med digitaltv t.ex. På en analog tv-signal kan du få olika bra bild (färgmässigt, brusmässigt osv) men som ändå fungerar, medan du på en digitaltv-signal direkt får stora synliga fell i bild och ljud vid överföringsfel men får bra bild (ja om man nu kan kalla SDTV "bra") så länge signalen kommer fram.
Så medan man på en analog signal kan få en bild som är "okej", men får en bättre bild om man byter upp kabeln, så får man i en digital miljö klart tydligare fel om man har störningar på kabeln eftersom signaler inte alls kommer fram i det läget.
I min erfarenhet så fungerar de flesta digitala kablar bra så länge du inte har riktigt usla grejor, och håller dig på korta sträckor, medan det med analoga kablar gör en stor skillnad att byta upp sig några steg. Det förhindrar dock inte att jag kör supra även på mitt digitala kablage för att eliminera varje sådan risk.

Postad 05 January 2007 - 14:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Nja, man kan väl snarare säga så att på en digital kabel så är det ju så att antingen kommer signalen fram, eller så kommer den inte fram. 1 eller 0. Medan det på en analog signal inte finns några sådana absoluter utan en signal kan komma fram, men olika bra.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller delvis med, men jag vill ha en till kategori på den digitala biten, att signalen kommer fram men med störningar, dvs sparklies.
På den analoga bildensignalen är även felskalan analog, dvs i hur många steg som helst.

Postad 05 January 2007 - 14:09

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Håller delvis med, men jag vill ha en till kategori på den digitala biten, att signalen kommer fram men med störningar, dvs sparklies.
På den analoga bildensignalen är även felskalan analog, dvs i hur många steg som helst.

<{POST_SNAPBACK}>

Nja.. signalen kommer ju faktiskt inte fram. Eller snarare, ett antal ettor och nollor i signalflödet kommer inte fram. Det är ju inte så att en halv etta kommer fram. De missade signalerna leder till att maskin- eller mjukvaran inte har information nog för att avkoda signalen korrekt, vilket leder till de fel du beskriver.

Postad 05 January 2007 - 14:12

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Nja.. signalen kommer ju faktiskt inte fram. Eller snarare, ett antal ettor och nollor i signalflödet kommer inte fram. Det är ju inte så att en halv etta kommer fram. De missade signalerna leder till att maskin- eller mjukvaran inte har information nog för att avkoda signalen korrekt, vilket leder till de fel du beskriver.

<{POST_SNAPBACK}>

hehe nu är det hårklyverier tycker jag, tror nog du förstår vad jag menar?

Postad 05 January 2007 - 14:38

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

hehe nu är det hårklyverier tycker jag, tror nog du förstår vad jag menar?

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå, jag förstår vad du menar. Ville bara förtydliga lite :)

Postad 05 January 2007 - 15:41

Grower
  • Grower
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Jitter
En förkylning håller mig bort från jobbet men jag orkar läsa forum :)
Om jag förstår artikeln rätt så kan det ske en hel del fel med den digitala signalen.
Ettor kan bli nollor och vice versa, ibland kommer inte leveransen fram och ibland inte i tid!

Frågan är då hur stor inverkan kabeln har för överföringen. Om jag uppfattat saken rätt kan billiga kablar leverera
i klass med dyra nuförtiden medan billiga, långa kablar kunde vara problematiska tidigare.
Kanske det till och med kan vara så att tillverkare av dyra kablar medvetet gör sina billigare kablar
sämre än noname budgetkabel för att motivera köp av den dyrare kabeln vid jämförelse märkeskablar emellan!

Ps
Sparklies=Jitter?

Postad 08 January 2007 - 11:43

tuzlak
  • tuzlak
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej,

Är det verkligen jättestor skilnad om det sitter en scart eller en hdmi kabel mellan dvd och tv. Jag bor i ett comhem hus och har ingen digitalbox utan vanlig kabel tv (comhems analog). Har förra veckan köpt en dvd inspelare men har ingen hdmi på den. Nu fick jag ta reda på att jag skulle få mycket bättre bild och ljud om jag hade haft en hdmi förbindellse och nu undrar jag om det är värt och lämna tillbaka den dvd och köpa en med hdmi som är 1000-1500:- dyrare bara för att den har hdmi. Är det värt att göra det? Kommer jag verkligen att få bättre bild? Kommer det att bli bättre bild bara när jag tittar på dvd eller kommer bilden att bli bättre almänt?

Postad 08 January 2007 - 16:07

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Hej,

Är det verkligen jättestor skilnad om det sitter en scart eller en hdmi kabel mellan dvd och tv. Jag bor i ett comhem hus och har ingen digitalbox utan vanlig kabel tv (comhems analog). Har förra veckan köpt en dvd inspelare men har ingen hdmi på den. Nu fick jag ta reda på att jag skulle få mycket bättre bild och ljud om jag hade haft en hdmi förbindellse och nu undrar jag om det är värt och lämna tillbaka den dvd och köpa en med hdmi som är 1000-1500:- dyrare bara för att den har hdmi. Är det värt att göra det? Kommer jag verkligen att få bättre bild? Kommer det att bli bättre bild bara när jag tittar på dvd eller kommer bilden att bli bättre almänt?

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror mycket på hur pass bra din TV är på uppskalning och hur pass bra DVD-spelaren är på uppskalning. Om du matar TV:n via Scart så måste TV:n göra uppskalningen från lågupplöst, medan om du matar med HDMI så matar du TV:n med en högupplöst signal, som skalats upp i DVD-spelaren.
Jag kan inte svara för hur pass bra DVD-spelare med HDMI och uppskalning är, men jag kan iaf av egen erfarenhet säga att den dator som jag idag använder för att spela upp DVD (kopplat via VGA till TV:n) ger en klart bättre bild än de 2 olika scart-baserade fristående DVD-spelare jag också testat mot TV:n. I både VGA och Scart-fallet använde® jag kablage från Supra. Jag har en LCD ur Sonys KDL-V2000-serie som såvitt jag vet anses ha ganska bra uppskalning.

Postad 17 January 2007 - 12:11

Unregisteredb7cd1087
  • Unregisteredb7cd1087
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Men har verkligen HDMI/DVI samma felkorrigering av signalen som digitaltv? Det är ju just tack vare detta som gör att digitaltv antingen funkar, eller inte funkar. Utan felkorrigering, kan ju signalen gå fram, men fortfarande innehålla en massa fel.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.