Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pixel Cropping?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 januari 2007 - 13:15

Unregistered36fab88d
  • Unregistered36fab88d
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
På min Denon DVD 2930 finns möjlighet att välja Pixel Cropping (on/off). Någon som kan förklara vad detta är och i vilka fall funktionen ska aktiveras?

B) /MM

Postad 10 januari 2007 - 13:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Pixel Cropping innebär vanligen att bilden beskärs ute i kanterna. Varför man skulle vilja ha den på On vet jag dock inte. B)

Postad 10 januari 2007 - 13:52

knobloch
  • knobloch
  • Guru

• 4 023 inlägg
  • 0
Läste på ett engelskt forum angående pixel cropping och där hade en kille svarat:

"Where the DVD picture image does not entirely fill the screen and you have a black border on the right of the screen, or on the left, or below etc."

Postad 10 januari 2007 - 13:59

Unregistered36fab88d
  • Unregistered36fab88d
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Läste på ett engelskt forum angående pixel cropping och där hade en kille svarat:

"Where the DVD picture image does not entirely fill the screen and you have a black border on the right of the screen, or on the left, or below etc."

<{POST_SNAPBACK}>

Vilket då på ren Svenska (för alla oss Norrläningar, Hejhej MaVeRiC B) ) skulle innebära att det kan vara aktuellt att aktivera denna funktion om bildytan inte fullt ut fyller skärmen. Sannolikt ger då funktionen några pixlar extra overscan, eller?

/MM

Postad 10 januari 2007 - 14:32

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vilket då på ren Svenska (för alla oss Norrläningar, Hejhej MaVeRiC B) ) skulle innebära att det kan vara aktuellt att aktivera denna funktion om bildytan inte fullt ut fyller skärmen. Sannolikt ger då funktionen några pixlar extra overscan, eller?

/MM

<{POST_SNAPBACK}>

Se där .. där var ju Pacman B)

Han kan man alltid lita på :(

MaVeRiC ;)

Postad 10 januari 2007 - 15:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

/MM

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ser det såhär:

Overscan = Displayen "förstorar" bilden så den inte får plats inom den aktiva bildytan och det ser ut som bilden är kapad i hörnen.

Underscan = Displayen "förminskar" bilden så inom den aktiva bildytan har vi inte bara bilden utan även svarta kanter längst ut.

Pixel Cropping = Källan(spelaren) kapar av bilden i höjd och/eller sidled. Dvs har man en 720*576 frame kanske man bara hämtar information från 710*560. Det innebär att det är lätt hänt att tolka pixel cropping som oversscan (man ser ju inte hörnen, eller hur).

Nu blev jag dock lite osäker på om bilden, rent "fysiskt", blir mindre (skulle se ut som underscan på en display med 0 over/underscan) eller om den trots cropping blir lika "stor" som en 720*576 frame (skulle se ut som overscan på en display med 0 over/underscan). Hmm, ni som har en spelare som kan trixa med detta, why not try? B)

Skulle dock inte aktivera den om bildytan inte fullt ut fyller skärmen - pixel cropping borde aldrig ge en större bild. Men jag har tänkt fel förr... :(

Redigerat av pacman, 10 januari 2007 - 15:45.

Postad 10 januari 2007 - 15:54

knobloch
  • knobloch
  • Guru

• 4 023 inlägg
  • 0

Nu blev jag dock lite osäker på om bilden, rent "fysiskt", blir mindre (skulle se ut som underscan på en display med 0 over/underscan) eller om den trots cropping blir lika "stor" som en 720*576 frame (skulle se ut som overscan på en display med 0 over/underscan)

<{POST_SNAPBACK}>

Om pixel cropping används för att ta bort svarta områden i kanterna vore det konstigt om själva croppingen skulle resultera i något som ser ut som underscan, då förlorar man ju själva vitsen med pixel cropping. Det måste ju vara så att spelaren kompenserar (skalar upp?) för de pixlar som försvinner. Eller?

Hehe.. Kanske bäst att nån som har denna funktion på sin spelare helt enkelt testar vad som händer... Blir lite mycket spekulationer annars...

Postad 10 januari 2007 - 15:55

Unregistered36fab88d
  • Unregistered36fab88d
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Gott! Ska testa i kväll. Nu vet jag i alla fall vad det är jag ska titta efter!

B) / MM

Postad 10 januari 2007 - 16:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Nu blev jag dock lite osäker på om bilden, rent "fysiskt", blir mindre (skulle se ut som underscan på en display med 0 over/underscan) eller om den trots cropping blir lika "stor" som en 720*576 frame (skulle se ut som overscan på en display med 0 over/underscan)

<{POST_SNAPBACK}>

Om pixel cropping används för att ta bort svarta områden i kanterna vore det konstigt om själva croppingen skulle resultera i något som ser ut som underscan, då förlorar man ju själva vitsen med pixel cropping. Det måste ju vara så att spelaren kompenserar (skalar upp?) för de pixlar som försvinner. Eller?

Hehe.. Kanske bäst att nån som har denna funktion på sin spelare helt enkelt testar vad som händer... Blir lite mycket spekulationer annars...

<{POST_SNAPBACK}>

Japp - tror du har rätt i det du säger. Vill även minnas att det var så det funka när jag grävde i detta på en Denon (som hade "ofrivillig" cropping) en gång i tiden... Jag trodde jag hade overscan när det i själva verkat var pixel cropping.

Och japp, hem å testa med er. :)

Postad 11 januari 2007 - 08:54

Unregistered36fab88d
  • Unregistered36fab88d
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Provade igår med testbild för overscan från DVE. Kunde faktiskt inte se någon skillnad på Pixel Cropping On/Off ... Kan inte påstå att jag överhuvudtaget kan observera någon skillnad i filmmaterial heller (har iofs. inte använt luppen). Skulle iofs. kunna vara så att det inte har någon funktion med HDMI, har inte testat med någon annan signalväg.

:) /MM

Denon 2930 - HDMI - Panasonic 42" PV60

Redigerat av Unregistered36fab88d, 11 januari 2007 - 08:56.

Postad 11 januari 2007 - 09:15

knobloch
  • knobloch
  • Guru

• 4 023 inlägg
  • 0
Hmm... kanske skulle varit intressantare att testa med en testbild för underscan med svarta kanter längst ut för att se om dessa automatiskt croppades bort, istället för att köra med en overscan-tesbild alltså.

Men jag läste ett test av en spelare på hometheaterhifi.com där det bland annat skrevs:

"For pixel cropping, I measured all output resolutions for both the HDMI output and the component output. The HDMI output had different results with every resolution. 480i had 1 pixel cropped from the bottom, 480p had no cropping, 720p had 2 pixels cropped from the right side, and 1080i had only 1 pixel cropped from the right side. While we like to see no pixel cropping at all, less than 2 on any side and 2 or less overall for any output resolution isn’t too shabby. The component output was a different matter. The 480i output was the same as the HDMI 480i output, but the 480p output was cropping 4 pixels from the top, 1 from the right, and 3 from the left. Definitely a bit more excessive on this output, and our suggestion is to use the HDMI output if possible."

Om det handlar om 1 pixel eller 2 är man nog tvungen att använda luppen... :)

Postad 11 januari 2007 - 09:24

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Jag har sett att bilden inte alltid tar hela bredden, "open range" var en sådan där det var svarta ränder på sidan trots att filmen var 2,35:1. Vart förbryllad och kollade med PC:n och fick samma resultat där.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.