vad exakt är Mono/bi/dipolära högtalare ? någon som kan och har lust att förklara hur dom fungerar ? eller får jag nöja mig med att dom sprider ljudet bättre.
Infinity Beta 20 VS Beta ES250
Startad av
Unregisteredcbca902f
, Jan 12 2007 02:04
5 svar till detta ämne
Postad 12 January 2007 - 02:04
Ni som lyssnat på dem båda, är ES250orna värda dom extra pengarna ?
vad exakt är Mono/bi/dipolära högtalare ? någon som kan och har lust att förklara hur dom fungerar ? eller får jag nöja mig med att dom sprider ljudet bättre.
Postad 12 January 2007 - 21:49
Redigerat av Unregisteredcbca902f, 12 January 2007 - 21:50.
Postad 12 January 2007 - 22:07
(styckpris)
jag ska snart köpa infinity beta 20 väntar bara på lön
men jag prata med en hifisäljare han sa beta 20 är mer för bass o musik ,, o beta es250 va med för film ,, men han sa att beta 20 ska man hälsa ha av dom två om man sitter på 5,1 o beta es250 om man sitter på 7,1
kan ej lova jag hörde rätt eller det jag s'ger stämmer till 100 men hoppas det hjälpte dig
Mvh kenta
Postad 12 January 2007 - 22:25
Stämmer ganska bra det :-)
Dipolhögtalare brukar man placera på sido väggarna då dom sprider ljudet både fram och bak medans vanliga beta 20 sätter man bakom sig.
Beta 20 har helt klart ett fylligare ljud än ES250.
// LayMan
Dipolhögtalare brukar man placera på sido väggarna då dom sprider ljudet både fram och bak medans vanliga beta 20 sätter man bakom sig.
Beta 20 har helt klart ett fylligare ljud än ES250.
// LayMan
Postad 12 January 2007 - 23:38
En bi-poläre högtalere er tenkt anvendt enbart for "home theater" och inte musik. En sådan högtalere skal plasseres rakt höger og venster ved _sidan_ om bakre (eventuelt VIP, dvs dej
) lyssnare. Ljudet kommer via refleksjoner fra vegger og tak, altså inte _direkt_. Dette er tenkt å gi bedre ljud for flere lyssnare.
Om du vil lyssna til flerkanal musik er det annorlunda: då vil du _inte_ ha bi-poläre högtalare, men ordinäre sådanne dvs direkt ljud från högtalere til lyssnare.
Så, du gjör et val. Om du er i tvivl, inte velg bi-poläre högtalere.
Om du vil lyssna til flerkanal musik er det annorlunda: då vil du _inte_ ha bi-poläre högtalare, men ordinäre sådanne dvs direkt ljud från högtalere til lyssnare.
Så, du gjör et val. Om du er i tvivl, inte velg bi-poläre högtalere.
Postad 12 January 2007 - 23:49
Har inte lyssnat på ES20 men jag har ett par ES250 själv.
Håller med i allt som sagts. Jag kör mina framför allt i dipol-läget, alltså där elementen spelar med varandra, till skillnad mot bipol där de spelar mot varandra.
Dipol-läget ger en mer diffus ljudbild, högtalarna blir inte lika lätta att "spotta". Tom vid test-spår måste man vända huvudet mot högtalaren för att vara säker på att det är den som spelar. Perfekt för omgivningsljud vid filmtittning alltså.
Gillar man inte detta kan man ju slå över dem i bipol-läget, tex vid 5-kanals musik.
De har också möjlighet att agera både surround och bakre surround, om man drar dubbla högtalarkablar, har dock inte provat detta ännu (biampar hellre frontarna).
/Bosse
Håller med i allt som sagts. Jag kör mina framför allt i dipol-läget, alltså där elementen spelar med varandra, till skillnad mot bipol där de spelar mot varandra.
Dipol-läget ger en mer diffus ljudbild, högtalarna blir inte lika lätta att "spotta". Tom vid test-spår måste man vända huvudet mot högtalaren för att vara säker på att det är den som spelar. Perfekt för omgivningsljud vid filmtittning alltså.
Gillar man inte detta kan man ju slå över dem i bipol-läget, tex vid 5-kanals musik.
De har också möjlighet att agera både surround och bakre surround, om man drar dubbla högtalarkablar, har dock inte provat detta ännu (biampar hellre frontarna).
/Bosse
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?